Kurssin aikataulu ja sisältö
Tietokoneen toiminta (4 op), Kevät 2009
Computer Organization I (4 cr), Spring 2009
Tämä aikataulu- ja sisältösivu päivittyy aina tarpeen tullen eli siis aika usein . Tarkkailkaa tätä sivua ainakin viikoittain kurssin aikana. Kurssin sisältö voi vielä jonkin verran muuttua aika myöhäänkin. Olen kiitollinen kaikista ilmoituksista koskien materiaalin puutteita. Kiitos.
6.5.2009. Kokeen ja kurssin arvostelu on valmistunut. Kirjanpitolistalla näkyy kaikki kurssikirjanpito. Projektit pr1, pr2a, pr2b ja pr3 näkyvät
kirjanpidossa sarakkeilla HT1, HT2, HT3 ja HT4. Perjantain keskustelutilaisuuden läsnäoloista saadut projektipisteet näkyvät sarakkeella HT5. Kurssin tulokset ja kurssikuulustelun arvosteluperusteet ovat näkyvillä verkossa muutaman viikon ajan.
Course exam and grading is completed. Course bookkeeping, exam grading guidelines (only in Finnish), and grades are in the web for a few weeks.
14.4.2009. Vanhat skriptit toimivat edelleen toisella palvelimella ja kertaustehtävät ovat taas käytössä.
9.4.2009. Laitoksen linux-ympäristön muutosten vuoksi kertaustehtävien päivitysskriptini eivät juuri nyt toimi. Kertaustehtävät ovat saavuttamattomissa kunnes saan skriptini taas kuntoon.
25.3.2009. On ilmennyt, että kertaustehtävien tekemisskripti (http://db.cs.helsinki.fi/~kerola/cgi-bin/mail_kertkys.php) ei laitoksen spamminestopolitiikan takia voi lähettää mailia laitoksen domainin (...@cs.helsinki.fi) ulkopuolelle. Käyttäkää siis laitoksen mailiosoitteitanne tuota skriptiä hyödyntäessänne. When using the php script to make practice problems please use tktl email addresses (...@cs.helsinki.fi). Others are blocked by spam filters.
23.3.2009. Verkkoluennoissa 3 ja 6 paikattiin typoja. Luennon oikeusasetukset voi joutua asettamaan uudelleen Internet Explorerin avulla. A typo was fixed in web lecture 3 and 6. You may need to reset the access proviledges with IE.
20.3.2009 Perjantain keskustelutilaisuuksissa käy edelleen aika vähän väkeä, joten niiden houkuttelevuutta on lisätty tarjoamalla osallistumisesta ylimääräisiä projektipisteitä (2 pp/osallistumiskerta, 27.3.2009 alkaen). Projektipisteet listataan ylimääräisenä projektina pr5 kirjanpitolistaan. Pisteet vaikuttavat arvosanaan samalla tavalla kuin muutkin projektipisteet, mutta eivät vaikuta kurssin läpipääsyrajoihin. Kukin keskustelukerta on erillistapahtuma, joten aikaisempiin tilaisuuksiin osallistumattomuus ei mitenkään haittaa seuraaviin tilaisuuksiin osallistumista.
19.3.2009 Kirjanpitolistalta on poistettu opiskelijat, joilla ei ole suorituksia vielä. Jos teitä ei tarkistuslistalla, mutta olette vielä suorittamassa kurssia, pyytäkää luennoitsijaa palauttamaan teidät listoille.
Seemingly passive students have been removed from the bookkeeping list. If there is an error in your part, please contact the lecturer.
17.3.2009 Aloitusluento löytyy nyt HD Flash -videona verkosta (osa1 osa2).
17.3.2009. Tämän viikon jälkeen kaikkien tulisi olla jossain opintopiirissä. Jos ette ole vielä, niin (a) koettakaa löytää tai muodostaa opintopiiri esim. tämän viikon harjoitustilaisuudessa - myös olemassaoleviin 1-3 hengen opintopiireihin voi liittyä mukaan, (b) ilmoittakaa itsenne omana opintopiirinä tai (c) mailatkaa luennoitisjalle halustanne muodostaa opintopiiri kenen tahansa muun opintopiirittömän kanssa. Kohdan (c) valinneet ryhmitellään perjantaina 20.3. puolenpäivän jälkeen.
17.3.2009. Verkkoluennossa 3 paikattiin typo. Luennon oikeusasetukset voi joutua asettamaan uudelleen Internet Explorerin avulla.
16.3.2009. Viime perjantain sokraattisessa keskustelutilaisuudessa ei ollut kovin paljon väkeä, mutta keskustelu oli kaikkien mukanaolijoiden mukaan mielenkiintoista, kehittävää ja hauskaa. Valmiita väitteitä tai kysymyksiä ei opiskelijoilta juurikaan tullut ja keskustelu käytiin ohjaajan omien kysymyksien ja väitteiden pohjalta. Jatkossa omien kysymysten tai väitteiden mukaan tuominen ei ole tarpeellista, mutta on silti mahdollista. Seuraava tilaisuus on perjantaina 20.3.2009.
Ohjeita on aika paljon, mutta kurssin suoritusmenetelmä vaatii niiden kaikkien lukemista ja noudattamista. Ohjeiden lukemiseen käytetty 15 minuuttia säästää varmasti ainakin 60 minuuttia aikaanne jatkossa. Lukekaa kaikki ohjeet, erityisesti tämä aikataulusivu. Kiitos.
Ryhmätapaamiset alkavat heti kurssin ensimmäisellä viikolla. Opintopiirit muodostetaan tuossa ensimmäisessä tapaamisessa. Poissaolijoiden tilalle otetaan uusia opiskelijoita. Jos ette ensimmäisen viikon jälkeen vielä kuulu mihinkään opintopiiriin ja aiotte silti osallistua tähän kurssiin, teidän tulisi ensi tilassa ottaa yhteys omaan ohjaajaanne. Opintopiireihin kuulumattomat opiskelijat poistetaan kurssin listoilta toisen viikon jälkeen. Opintopiirit ja niihin kuuluvat opiskelijat ovat näkyvissä projektin pr2 statussivulla.
Jos keskeytätte kurssin, niin olisi kohteliasta ilmoittaa omalle opintopiirille asiasta, jotta muille opintopiiriläisille ei koituisi keskeyttämisenne vuoksi turhaa haittaa. Muihin opintopiiriläisiin saa helposti yhteyden sähköpostitse tai puhelimitse. Jos opintopiirin jäsenestä ei ole vähään aikaan (2-3 päivään?) kuulunut mitään, niin opintopiiri voi katsoa kyseisen opiskelijan keskeyttäneeksi ja toimia sen mukaisesti. Opintopiirin ei kannata lykätä uudelleenjärjestäytymistä turhan pitkään, koska kurssi on vain 6 viikkoa pitkä.
Huom 1: Kaikilla oppilailla tulee olla TKTL:n käyttäjätunnus laitoksen Linux- ja Windows-järjestelmien käyttämistä varten. Sivuaineopiskelijoilla tulee olla ensin haettuna Tietotekniikkaosaston UNIX-tunnus eli ns. cc-tunnus.
Huom 2: Kaikkien tulee olla ilmoittautunut kurssikirjanpitoa varten tälle kurssille TKTL:n ILMO järjestelmään. Jos et ole tehnyt sitä vielä, niin tee se ystävällisesti nyt heti. Laita myös opiskelijanumerosi ILMOon. Kiitos.
Tavoite
Päätavoitteena on ymmärtää tietokonejärjestelmän keskeiset piirteet suoritettavan ohjelman näkökulmasta: miten tietokonejärjestelmä on rakennettu ja miten se suorittaa sille annettua ohjelmaa. Pääpaino on yhden ohjelman suorituksella konekielen tasolla. Tavoitteena on myös ymmärtää käyttöjärjestelmän perustoiminnot ja rooli ohjelman suorituksen kannalta.
Tavoite on tarkemmin kuvattu kurssikuvauksessa ja oppimistavoitteissa.
Kurssin muoto: opintopiiri- ja verkkokurssi
Kurssi toteutetaan opintopiirejä käyttäen. Tämä tarkoittaa sitä, että ns. tavallisten laskuharjoitusten asemesta opiskelijat jaetaan pienryhmiin (opintopiireihin), joissa tehdään sekä tavanomaisia laskuharjoituksia että suurempia projekteja. Kantavana ajatuksena ja ideana opintopiireissä on se, että yhdessä opiskellen oppii paremmin. Kun selittää asiaa toiselle, niin oppii itsekin ja/tai huomaa aukkoja omassa osaamisessaan. Opintopiirit kokoontuvat viikoittain yhden pakollisen kerran ohjaajan kera. Sen lisäksi opintopiirit voivat tavata itse sopiminaan aikoina eri tiloissa yliopistolla.
Tämä kurssi toteutetaan verkkokurssina. Siihen sisältyy siten tiedotuksen lisäksi merkittävä määrä verkossa olevan materiaalin käyttöä ja verkon käyttöä suunnitelmalliseen kurssin sisäisen kommunikointiin. Kurssin toteutus verkkokurssina ei tarkoita, että kurssin voisi suorittaa puhtaasti etäopiskeluna. Läsnäolo kampuksella kurssin aikana on aika ajoin välttämätöntä.
Tavallisina luentoina pidetään ainoastaan ensimmäinen aloitusluento ja viimeinen yhteenvetoluento.
Kurssilla kokeillaan uutena opetusmetodina viikottaista sokraattista keskustelutilaisuutta. Tilaisuuksiin osallistuminen on vapaaehtoista, mutta vaatii osallistujilta pientä etukäteisvalmistelua, sitoutumista tilaisuuden luonteeseen ja aktiivista osallistumista keskusteluun.
Yleistä
- Kurssiin liittyvät yleiset asiat (siis muut kuin erityisesti tähän verkkokurssiin liittyvät asiat) ovat kurssin kotisivulla.
- Tällä aikataulusivulla on tämänkertaisen kurssin perustiedot.
- Jos haluatte (nopeaa) reagointia (esim. jokin verkkosivu ei aukea tms) luennoitsijalta, niin käyttäkää sähköpostia. Kaikkia kurssilaisia kiinnostavat asiat julkaistaan luennoitsijan puolesta tällä sivulla.
Ohjausajat (Instruction Schedule)
Ohjausajoilla tarkoitetaan niitä aikoja, jolloin kurssin vastuuhenkilö tai ohjaaja on henkilökohtaisesti paikalla.
Lectures |
Opening lect. |
Mon 12-14 (B119) in English ma 14-16 (B123) suomeksi |
Teemu Kerola |
Summary
20.4.2009 |
Mon 12-14 (B119) in English ma 14-16 (B123) suomeksi |
Teemu Kerola | |
Group meetings |
9.3-24.4.2009 HUOM: |
ti 14-16 (D122) |
Harri Hämäläinen |
ke 10-12 (D122) |
Harri Hämäläinen | ||
ke 12-14 (D122) |
Teemu Kerola | ||
Sokraattinen keskustelutilaisuus (Extra discussion meeting, only in Finnish) |
13.3-24.4.2009 | pe 12-14 (B119) | Teemu Kerola |
Exam Kurssikuulustelu |
27.4.2009 9-12 (A111) |
Teemu Kerola |
Arviointi
Yhteensä jaossa yli 60 p, joista 30 p tarvitaan läpipääsyyn. Normaalit arvosanarajat ovat: 1 (30 p), 2 (35 p), 3 (40 p), 4 (45 p) ja 5 (50 p). Näitä voidaan tarpeen vaatiessa muuttaa.
Kurssin osiot, niiden maksimipistemäärät ja minimivaatimukset:
- Harjoitustehtävät (mukaanlukien osa TitoTrainer tehtävistä): 10 p, minimivaatimus 1 p
- Tehtävät arvioidaan harjoitustehtäväpisteinä (htp), jotka skaalataan lineaarisesti arvosanaan vaikuttaviksi pisteiksi. Maksimipisteet saa noin 90%'lla max htp:stä.
- Projektit: 14 p (21 p, jos ylim. projektit mukana), minimivaatimus 1 p
- Projektit arvioidaan projektipisteinä (pp), jotka skaalataan lineaarisesti arvosanaan vaikuttaviksi pisteiksi.
- Projekti pr1: TitoTrainer tehtävät, 12 pp, minimivaatimus 0 pp
- Projekti pr2: Kertaustehtävien laadinta, 16 pp (8pp molemmista osista a ja b), minimivaatimus 0 pp
- Ylimääräinen projekti pr3: Kurssikuulustelun mallivastaukset ja arviointiperusteet, 6 pp, minimivaatimus 0 pp
- Kurssikuulustelu: 36 p, minimivaatimus 18 p
- Koepisteet vaikuttavat sellaisenaan arvosanaan
- Yhteensä: 60 p (vähän enemmän ylim. projektin kanssa), minimivaatimus 30 p
Kirjanpitolistalla näkyy kaikki kurssikirjanpito. Sieltä poistetaan ilmeisesti passiiviset opiskelijat näkyviltä. Jos listalla on puutteita tai ette halua nimeänne näkyville, ottakaa yhteys luennoitsijaan. Projektit pr1, pr2a, pr2b ja pr3 näkyvät kirjanpidossa sarakkeilla HT1, HT2, HT3 ja HT4. Perjantain keskustelutilaisuuden läsnäoloista saadut projektipisteet näkyvät sarakkeella HT5. Kurssin arvostelun valmistuttua tulokset ja kurssikuulustelun arvosteluperusteet ovat näkyvillä verkossa muutaman viikon ajan.
Opintopiirit
Kaikki opiskelijat osallistuvat opintopiiritoimintaan. Opintopiiri ovat samat koko kurssin ajan ja ne muodostetaan ensimmäisellä harjoituskerralla vähän keinotekoisesti, mikä ei nyt paljoakaan poikkea työelämän enemmän tai vähemmän satunnaisesta tiimien muodostamisesta. Ensisijaisena ryhmäytymisen perusteena on samantyyppiset suoritustavoitteet ja toissijaisena perusteena sopivat tapaamisajat, joten ottakaa kalenterit mukaan. Opintopiirin koko on 2-4 opiskelijaa. Poikkeustapauksena opintopiirin voi muodostaa myös vain yksi opiskelija, mutta työmäärä tulee tällöin aika suureksi. Ja miksi opiskella yksin, kun sen voisi tehdä paremmin muiden kanssa!
Opintopiirien jäsenet ovat usein hyvinkin heterogeenisia, mikä ei myöskään poikkea paljoakaan työelämästä. Opintopiirien yleisiä käytäntöjä on esitetty ohjeessa Opiskelijan opas [Kurhila & Lokki, "Opintopiirikurssien opettajan opas", Liite 5]. Saman lähteen mukainen Opintopiirisopimus allekirjoitetaan opintopiirien muodostamistilaisuudessa.
Opintopiirin tarkoituksena tällä kurssilla on (a) tehdä isommat projektityöt (pr2ja ehkä pr3) yhteistyössä ja (b) toimia tukiryhmänä pienempien harjoitustehtävien tekemisessä sekä muissa kurssin suorittamiseen liittyvissä asioissa. Pienet harjoitustehtävät ovat samanlaisia kuin traditionaaliset laskaritehtävät. Kaikki tekevät ne itsenäisesti opintopiirin kanssa tarpeen mukaan neuvotellen. Harjoitustehtävistä annetaan pinnoja (htp) tehtyjen tehtävien mukaan tilaisuudessa läsnäoleville.
Projektityössä on tyypillistä, että kaikki eivät tee hommia ihan samalla tavalla tai samalla laajuudella. Pienet erot (±20%) ovat normaaleja ja kuuluvat asiaan. Jos opintopiirin jotkut jäsenet tekevät kuitenkin huomattavasti enemmän töitä kuin muut, niin heitä pyritään palkitsemaan tästä paremmalla arvosanalla. Jotkut opintopiirit voivat jopa alkuaan suunnitella työn niin, että opintopiirin työmyyrä tekee vähän enemmän ja sitten myös saa muita isomman osan opintopiirin projektin tuloksista itselleen (pr2). Oleellista on kuitenkin, että kaikki oppivat. Opintopiirin tulisi pyrkiä siihen, että kaikki tiimin jäsenet oppivat kaikki kurssin asiat.
Opintopiiri kokoontua itse valitsemina aikoinaan. Sopivia palaverinpitopaikkoja on esimerkiksi tiedekirjaston alakerrassa ryhmätyösalissa ja Exactumin sekä Physicumin aulatiloissa. Ruokalan kiinniollessa myös kahvilan pöydät ovat käytettävissä, niin Exactumissa kuin Physicumissakin. Käyttäkää mielikuvitustanne! Palaveerata voi myös verkossa.
Harjoitustehtävät ja harjoitustilaisuudet
Kotitehtävät tehdään itsenäisesti tai oman opintopiirin kanssa yhdessä. Hyvä menettelytapa olisi esimerkiksi sellainen, että kukin pohtii ensin tehtävät läpi itsenäisesti ja sitten niitä puidaan yhdessä opintopiirissä. Jokaisen tulisi oppia tehtävien asiat täydellisesti, mielellään jo ennen tehtävien käsittelyä viikoittaisessa ryhmätapaamisessa. Tehtävistä saa arvosanaan vaikuttavia pisteitä (htp) niiden vaativuuden mukaan, mutta vain tehdyistä tehtävistä ja vain harjoitustilaisuudessa koko ajan läsnäolleille.
Jos haluatte tehdä harjoitustehtäviä (tai muuten vain opiskella) yhdessä muiden opiskelijoiden kanssa, niin kurssin Moodle-sivulla on keskustelupalsta, jonka avulla voi koordinoida tällaista toimintaa. Esimerkiksi "Hei, Maija ja Matti ovat tekemässä laskareita salissa XYZ klo 14:30 alkaen. Mukaan mahtuuu muitakin." tai "Aloitimme juuri tekemään laskaria ABC salissa XYZ. Kukas tulisi auttamaan?". Synkronointikeskusteluryhmän käyttö on ihan kiinni itsestänne.
Harjoitustilaisuuksissa kokeillaan käytäntöä, jossa kaikki tehtävät käydään tehtäväkohtaisesti läpi opiskelijavetoisesti keskustellen. Ohjaaja jakaa opiskelijat harjoitustilaisuudessa pöytäkuntiin, joihin pyritään saamaan kuhunkin tehtävään ainakin yksi sen tehtävän ratkaissut opiskelija. Pöydissä voi otaksua, että opiskelijat ovat tutustuneet tehtäviin etukäteen ja ainakin yrittäneet ratkaista niitä. Jos opiskelija ei ole tutustunut tehtäviin etukäteen, hän ei pysty hyödyntämään harjoitustilaisuutta kunnolla. Harjoitustilaisuuden aika ei riitä kaikkien tehtävien huolelliseen läpikäyntiin, ellei tehtäviin ole perehdytty etukäteen.
Harjoitustehtävistä annetaan harjoitustilaisuudessa oikeat ratkaisut sillä tarkkuudella, että pöytäkunnat voivat itse tarkistaa tekemiensä ratkaisujen oikeellisuuden. Oikeita ratkaisuja laitetaan verkkoon seuraavalla viikolla. Jos/kun harjoitustehtävät on käyty läpi, pöytäkunta jatkaa keskustelua tilaisuudessa annettavien aihepiirien pohjalta. Jos pöytäkunta toteaa olevansa täysin valmis, sen jäsenet voivat siirtyä muihin pöytiin asiantunteviksi konsulteiksi. Kaikki ovat kuitenkin paikalla tilaisuuden loppuun asti.
Englanninkielisessä harjoitusryhmässä yksi tai useampi pöytäkunta voi olla englanniksi, jos tarvetta ilmenee. Jos pöytäkunta on englanniksi, niin se on sitten kokonaan englanniksi (tehtävien esittämiset, kysymykset ja vastaukset, kaikki keskustelu). Kaikkien englanninkieliseen harjoitusryhmään osallistuvien suomenkielisten opiskelijoiden tulee varautua siihen, että heidät voidaan sijoittaa englanninkieliseen pöytäkuntaan.
On erityisen opettavaista ja omaa oppimista tukevaa selittää asioita jollekin toiselle, joka myös on työskennellyt tehtävän ratkaisemiseksi. Muiden opiskelijoiden auttaminen hyödyntää kumpaakin osapuolta ja yleensä opastajaa enemmän. Älkää kuitenkaan pilatko harjoitustehtävän hyötyä toiselle antamalla sen vastausta suoraan. Eihän siitä juurikaan kostu kumpikaan. Hyvää oppimista saa aikaan vuorottelemalla (a) omaa opiskelua, (b) ongelmien ratkaisuja ja (c) keskusteluja ongelmista ja niiden ratkaisuista muiden opiskelijoiden kanssa.
Harjoitustehtävien tavoitteena on oppiminen, ei pinnojen kalastelu kurssin läpäisemiseksi tai paremman arvosanan saamiseksi. Oppiminen tapahtuu nimenomaan silloin, kun ajattelee ja tekee itse merkittävän osan ongelman ratkaisua sekä keskustelee ratkaisustaan ja ratkaisumenetelmästään muiden kanssa. Valmiiden vastausten lukemisella ei opi yhtä hyvin. Samanlaisia esimerkkejä on luennoilla ja kirjoissa, joten harjoitustehtävien valmiiden ratkaisujen käyttö pelkästään luettavina esimerkkeinä on oppimisen kannalta hyvien harjoitustehtävien hukkaan heittämistä.
Tilaisuuden ohjaaja toimii konsulttina kaikille pöytäkunnille.
HD Flash -videoidut luennot
Aloitus- ja yhteenvetoluennot taltioitiin HD videoina keväällä 2009 yliopiston Flash-palvelimelle, josta ne voi katsoa suoraan linkkiä klikkaamalla. Taltioissa ei ole indeksointia, mutta vasemman alhaalla olevan aikapalkin avulla "nykykohtaa" voi vierittää eteen- ja taaksepäin. Taltiot tarvinnevat suht'koht tuoreen Flash-palikan.
Acrobat Connect Professional "streamatut" Flash-luennot
Aloitus- ja yhteenvetoluennot taltioitiin aikaisemmin yliopiston Connect pro palvelimelle, josta ne voi katsoa suoraan linkkiä klikkaamalla. Taltioissa ei ole indeksointia, mutta vasemman alhaalla olevan aikapalkin avulla "nykykohtaa" voi vierittää eteen- ja taaksepäin. Taltiot tarvitsevat suht'koht tuoreen Flash-palikan ja toimivat tällä hetkellä kunnolla vain Windows- ja Mac-ympäristöissä.
Verkkoluennot
Verkkoluennon seuraaminen vaatii oman liitospalikan (Macromedia Authorware Web Player) selaimeen. Sen kuuluu Windows'in vakioasennukseen laitoksen opiskelijakäyttöön tarkoitetuissa tiloissa. (Sitä ei voi itse asentaa laitoksen koneisiin, kuten ei muitakaan selainten liitospalikoita.) Liitospalikka on olemassa ainoastaan Windows ympäristöön ja luotettavimmin se toimii Internet Explorer'issa. Sorry. Voitte kokeilla liitospalikan toimivuutta tästä. Järjestelmä antaa liitospalikkaa käynnistettäessä erilaisia asiaan kuuluvia varoituksia, mutta nähdäkseni liitospalikka on turvallinen käyttää. Liitospalikka toimii myös Firefox-selaimella, mutta yleensä vasta sen jälkeen kun oikeudet on asetettu oikein IE'n avulla. Joissakin tapauksissa palautelomakkeet eivät aina toimi kunnolla Firefox'illa - lähettäkää palaute tällöin esim. sähköpostitse täsmällisten luento/aliluku/sivu-tietojen kera.
Macintosh
Macintosh-ympäristöjen käyttö on täysin testaamatta, koska tekijällä ei ole Macintosh'ia käytössään. Toisaalta, ainakin Patrik Jansson on keväällä 2006 saanut verkkoluennot toimimaan iBook'issa Safari-selaimella. Firefox ei toiminut. Verkkoluentoa avatessa Safari herjaa automaattisesti Authorwaren puuttumisesta ja ehdottaa sen lataamista. Hyväksymisen jälkeen selain ohjautuu Macromedian lataus-sivulle, josta voi ladata Authorwaren liitospalikan. Asennuksen jälkeen täytyy Safari käynnistää uudelleen, että sivu näkyy oikein. Joissakin kohdin tulee virheilmoitus "Xtra not found" ja sivun tausta saattaa jäädä puuttumaan. Flash-animaatio (luennon 1 lopussa) ei toimi. Lisätietoja annetaan mahdollisesti lisää tällä foorumilla.
Niko Kivelä (2008): Lisäinfoa että myös minä sain Intel iMac OSX Leopard käyttäjänä Authorware luennot toimimaan käyttäen Safari selainta. Tämä vaati melkoisen paljon säätöä, aikaa ja rutkasti Googlettamista. Pluginista selaimeen piti etsiä Adoben vaihtoehtoinen Web soitin sekä selain piti käynnistää Rosetta avulla.
Windows 2003 Terminal Server
Windows 2003 Terminal Server -palvelimen avulla verkkoluentoa voi seurata myös Linux-ympäristöissä Tietojenkäsittelytieteenlaitoksen koneilta. Palvelin mahdollistaa Windows-ympäristön käytön ohjelmistoineen etänä, jopa Linux-koneilta. Palvelimen käyttö laitoksen Linux-koneilta onnistuu yksinkertaisesti komennolla "windows". Tämä avaa ruudulle Windows-järjestelmän sisäänkirjautumisruudun. Kirjautuminen tapahtuu normaaleilla TKTL-käyttäjätunnuksilla. Palvelimen IE'ssä on valmiiksi asennettuna Authorware liitospalikka. Mikäli haluatte tarkemman kontrollin etäkäyttöohjelmistoon, voitte käyttää suoraan rdesktop (http://www.rdesktop.org) ohjelmistoa komennolla "/usr/local/bin/rdesktop winserver".
Pärtel Martin'in ohje (kevät 2007) laitoksen Windows palvelimen etäkäyttöön Linux'issa kotoa käsin:
Jos kotikoneessa on Mac tai Linux, voi verkkoluentoja katsoa ilmaisella
rdesktop-ohjelmalla ( http://www.rdesktop.org/ ). Komento on
rdesktop -z -r sound winserver.cs.helsinki.fi
Lisäksi optiolla -f saa kokoruutumoodin (poistuminen Ctrl+Alt+Enter), ja -g
optiolla voi asettaa resoluution itse (esim -g 1000x700 mahtuu hyvin
ikkunaan jos näyttösi resoluutio on 1024x768).
Kovin hitailla nettiyhteyksillä ääni valitettavasti pätkii.
Windows palvelinta voi käyttää myös Windows-järjestelmistä etäkäyttönä esimerkiksi keskustakampukselta. Tällöin Authorware liitospalikaa ei tarvitse asentaa käytettävälle koneelle. Käyttö tapahtuu ensin käynnistämällä etätyöpöytä ("start / All Programs / Accessories / Communications / Remote Desktop Connection"), jonka avulla yhteys luodaaan palvelimelle "winserver.cs.helsinki.fi". Siellä käynnistetään selain (IE on luotettavampi) ja avataan verkkoluennot tavalliseen tapaan.
Ongelmia?
Jos Authorware Web Player -liitospalikan käytössä on ongelmia, raportoikaa niistä kurssin vastuuhenkilölle.
Verkkoluentojen käyttöön on olemassa Käyttöohje ja Usein Kysyttyjen Kysymysten lista, jotka löytyvät verkosta ja ovat myös suoraan käytettävissä verkkoluennoista.
Verkkoluennot on linkitetty helposti käytettäväksi niiden yhteiselle sisällysluettelosivulle.
Titokone ja TitoTrainer
Kurssilla tutustutaan konekieliseen ohjelmointiin Auvo Häkkisen opetuskäyttöä varten suunnitteleman ttk-91 tietokoneen ja sen konekielen avulla [Häkk98]. Ttk-91 -ohjelmien kehitystä, suoritusta ja animointia varten käytettävissä on Titokone simulaattoriympäristö, jonka avulla pääosa konekielisestä ohjelmoinnista tehdään. Titokoneeseen on oma asennusohjeensa.
Sen lisäksi kurssikomponenttina on TitoTrainer, jonka avulla voidaan automaattisesti tarkistaa (Titokoneelle tehtyjen) ttk-91 -ohjelmien oikeellisuus. TitoTrainer pitää kirjaa suoritetuista tehtävistä ja niistä saa arvosanaan vaikuttavia pisteitä.
TitoTrainer'illä on vielä lastentauteja. Tunnetut sellaiset on listattu sivullaan Piirteet ja Ongelmat. Olkaa kärsivällisiä ja lähettäkää tietoja uusista piirteistä ja ongelmista kurssin vastuuhenkilölle. Ongelmat korjataan, kun seuraavan kerran saamme ohjelmistotuotantoryhmän lisäkehittämään TitoTraineria. Kertokaa myös, jos tehtävän asettelu tuntuu epäselvältä. Tehtävien määrittelyjä säädetään jatkuvasti palautteen perusteella paremmiksi. Kiitos. TitoTrainerista on tulossa versio 2.0, mutta se tuskin ehtinee käyttöön keväällä 2009.
TitoTraineriin tarvitaan oma tunnus ja salasana. Voit luoda ne "Sign up" hypertekstiä klikkaamalla TitoTrainerin kirjautumissivulla. Kirjaa tunnuksesi samalla TitoTrainer-kurssille "K2009". Käyttäkää opiskelijanumeroa TitoTrainer tunnusta luodessanne.
TitoTrainer-tehtävissä on niiden nimen alussa luokittelutietoa (esim. a-150 CtoTtk91), jossa ensimmäisenä oleva kirjain kertoo päätason:
- aloittelija, yksinkertainen koodi, if-then-else, silmukat
- monimutkaisempaa koodia, tietorakenteiden käyttö
- aliohjelmien kutsuminen, konekielen hyvä ymmärrys, koodin optimointi
- aliohjelmien toteutus, moniulotteiset taulukot
- kokonaiset ohjelmat aliohjelmineen, laiteajuri
- itse muokkaavaa koodia, ihan mitä vain
Päätason perässä oleva kolminumeroinen luku kertoo päätason sisällä vaikeusasteen (100=helppo, 900=vaikea). On suositeltavaa, että tehtävät tehdään tasojärjestyksessä helpoimmasta vaikeampaan. Vaikeusasteella 700 tehtävät millä tahansa tasolla voivat olla haastavia. Vaikeusasteen 900 tehtävät menevät jo syventävien oppimistavoitteiden puolelle.
Titokoneen on toteuttanut Koski-ohjelmistotuotantoryhmä kevällä 2004. TitoTrainerin on toteuttanut Kohahdus-ohjelmistotuotantoryhmä syksyllä 2006, hyödyntäen aikaisemman Koskelo-ohjelmistotuotantoryhmän prototyyppiä syksyltä 2004.
Sokraattiset keskustelutapaamiset
Kurssilla kokeillaan uutena opetus- ja oppimismuotona sokraattista keskustelutapaamista tai tarkemmin sanoen Sokraattisen opetusmenetelmän paikallista versiota kurssin tavoitteisiin sovitettuna. Näihin keskustelutapaamisiin osallistuminen on täysin vapaaehtoista, mutta siitä saa ylimääräisiä arvosanaan vaikuttavia projektipisteitä (2 pp/kerta, 27.3.2009 alkaen).
Viikottaisissa keskustelutilaisuuksissa (pe 12-14) on tarkoitus oppia lisää/paremmin/syventävämmin edeltävien luentojen aihepiirien asioista. Tapaamisiin osallistuvien opiskelijoiden edellytetään olevan valmis osallistumaan keskusteluun aktiivisesti. Tarkoituksena on oppia asioita keskustelemalla, väittelemällä ja perustelemalla omia mielipiteitään. Ohjaaja yrittää pitää keskustelun oppimistavoitteiden mukaisena.
Osallistujat voivat valmistautua keskusteluun etukäteen pohtimalla jonkin (aika yksinkertaisen, omiin havaintoihin tai kokemuksiin perustuvan?) väitteen tai kysymyksen keskustelun pohjaksi. Kullekin keskustelutilaisuudelle on etukäteen ilmoitettu siellä käsiteltävät aihepiirit. Keskustelutilaisuuden aikana ohjaaja voi milloin tahansa pyytää miltä tahansa opiskelijalta antamaan oman väitteensä tai kysymyksensä keskustelun pohjaksi, mutta kaikilta ei sitä joka kerta ehditä millään kysyä. Väitteiden ei tarvitse olla totta. Väitteisiin tai kysymyksiin voi liittyä perusteluja.
Esimerkki: Tapaamisen tavoitteena voisi olla kemian peruskurssin tasolla palamisen käsitteen parempi ymmärtäminen. Sopivia väitteitä/kysymyksiä keskustelun pohjaksi olisivat tällöin:
- "Takassa näkyy eri värisiä liekkejä"
- "Palamisessa ei aina tarvitse olla liekkejä"
- "Onko liekin kuumin kohta on sen kärjessä?"
- "Häkämyrkytys aiheutuu palamisesta"
- "Miksi aine voi palaa avaruudessa?"
Tilaisuuksien tarkoitus on nimenomaan keskustella kunkin osallistujan sen hetkisen tietotaidon perusteella. Olisi toivottavaa, että sen viikon (verkko)luennot olisi jo käyty läpi. Läppärit, kirjat ja muut tiedonlähteet pysyvät poissa keskustelusta ja näkyvistä, mutta muistiinpanoja kynällä ja paperilla voi tehdä. Puheenvuoroja pyydetään viittaamalla, mutta ohjaaja voi myös pyytää niitä muutenkin. Hyvässä sokraattisessa dialogissa kutakin väitettä tai kysymystä seuraa argumentointi ja debatti, jonka avulla väitteen todenmukaisuus tai kysymyksen vastaus selviää.
Tilaisuuksissa yritetään ainakin aluksi kokeilla seuraavia pelisääntöjä keskustelussa:
- ei pitkiä palopuheita
- kaikkien mielipiteitä arvostetaan ja yritetään ymmärtää
- pyrkimys konseksuksen toteuteen
- omien (tai muiden) kokemusten ottaminen ajattelun lähtökohdaksi
- ohjaus ei kohdistu keskustelun sisältöön vaan sen toteutustapaan
- mahdollinen pelisääntöjen toimivuuskeskustelu (metakeskustelu) vasta tilaisuuden lopussa
Opetusmenetelmän käyttö on hyvin kokeiluvaiheessa ja tiedekunnan suunnittelija Nina Aremo osallistuu joihinkin tilaisuuksiin tarkkailijana. Kaikki palaute oppimismenetelmän toimivuudesta otetaan mielellään vastaan. Keskustelutilaisuuksien toimintamallia voidaan muuttaa pikaisestikin annetun palautteen perusteella. Tilaisuuden lopuksi voisi esimerkiksi keskustella väitteestä: Nyt käytetty keskustelumalli toimii huonosti/hienosti.
Projektit
Projekti 1 (pr1) tehdään itsenäisesti ja siihen kuuluu lisää ttk-91 ohjelmointiharjoittelua TitoTrainerin avulla.
Projekti 2 (pr2) tehdään opintopiirissä ja se käsittää kahden uuden kertaustehtävän laatimisen. Projekti palautetaan kahdessa osassa (pr2a ja pr2b).
Projekti 3 (pr3) on valinnainen (ylimääräinen) ja se tehdään joko itsenäisesti tai opintopiirissä. Siinä tehdään kurssikuulustelun mallivastaukset ja arviointiperusteet.
Projekti 4 (pr4) on valinnainen (ylimääräinen) ja siitä saa pisteitä osallistumalla perjantain keskustelutilaisuuksiin (2 pp/kerta, alkaen 27.3.2009).
Projekteista saa projektipisteitä (pp) projektin tulosten ja myös osittain opintopiirin toimintaan osallistumisen mukaan (pr2).
CSMoodle
CSMoodle on TKTL'n oma Moodle-installointi. Se on yleinen oppimisalusta verkko-opetukseen ja sitä käytetään tällä kurssilla lähinnä keskustelualueiden toteutukseen. Kurssin "Tito09" avain on "titomoodle".
Kaikille yhteisellä alueella on keskustelupalstoja, mukaan lukien em. laskuharjoitusten yhdessä tekemisen synkronointipalsta.
Opintopiirit voivat halutessaan saada oman alueensa (ryhmän) kurssin Moodle-sivustolle. Tällöin (a) jokaisen opintopiirin jäsenten tulee ensin kirjautua kurssin Moodle-sivustolle yhden kerran, (b) mailatkaa ryhmän muodostamishalusta tieto luennoijalle (mukana valitsemanne ryhmän nimi ja kaikkien opintopiirin jäsenten nimet) ja (c) luennoija muodostaa ryhmän. Opintopiirin omalla alueella on joitakin työkaluja kuten wiki ja oma keskusteluryhmä. Jos tarvitsette lisää työkaluja, mailatkaa luennoijalle.
The English schedule page has most the information above, but none of the information below.
The information in English is given with green color below.
Sisältö ja aikataulu (Contents and Schedule)
Kurssikirjat täydentävät verkkoluentoja. Niissä on erilainen esitystapa ja enemmän detaljeja. Lue asiat myös kurssikirjasta kyseisen luennonkohdalla annetusta kohdasta.
Huomatkaa, että luennoista 1-11 on olemassa myös (vähän vanhat, v. 2003) pdf-kalvot, joihin pääsee helposti käsiksi vasemmalla olevan linkkipalkin kautta.
Text books give different view and more thorough presentation to the same topics as the web lectures. Please read the corresponding material (also) in text books.
Viikko 10 (2-6.3.2009) Week 10
- Tutustu verkkomateriaaliin
(Familiarize your self with course web-material)
- Aikataulu, kurssikuvaus, oppimistavoitteet (Schedule, course description, learning goals)
- Kotitehtävät : lh1 (Homeworks: lh1E)
Viikko 11 (9-13.3.2009) Week 11
- Opening lecture (lecture 0), Monday 9.3.2009 12-14 (B119) in English: admin, course components, study circles, web components.
Important to be present, please. - Aloitusluento
(luento 0), maanantai 9.3.2009 14-16 (B123) suomeksi. Hallintoa,
kurssin suoritusosiot, opintopiiritoiminta, verkkokomponentit
Tärkeätä olla paikalla, kiitos. - Itseopiskelua, luento 1: Järjestelmän rakenne
(System structure, self study)
- Verkkoluento lu01 vain Windows'issa (Web lecture lu01e in English, only in Windows)
- Ch 1 [Stal06] (Ch 1 [Stal03] )
- Kertauskysymyksiä (Practice Problems, some in English)
- Itseopiskelua, luento 2: TTK-91 -tietokone ja sen simulaattori
(Ttk-91 and the simulator for it)
- Verkkoluento lu02 (Web lecture lu02e in English)
- Ch 3.1, 10.1-3 [Stal06] (Ch 3.1, 10.1-3 [Stal03] )
- Kertauskysymyksiä (Practice Problems)
- Ryhmätapaaminen (Group meeting)
Tärkeätä olla paikalla, kiitos. (Very important to be present, please! )- opintopiirien muodostaminen (Study circle creation)
- yhteystietojen vaihto, tapaamissuunnitelma (Swapping contact information, meeting plans)
- projektien aikataulutus (Schedule for projects)
- opintopiirisopimuksen läpikäynti ja allekirjoitus (Study circle contract and signatures)
- tehtävien läpikäyntiä pienryhmissä: lh1 (Discussion in small groups: lh1E)
- vastaukset harj. tehtäviin lh1_answers (Answers to homeworks)
- Itseopiskelua, luento 3: Konekielinen ohjelmointi (Self study, Assembly language programming)
- Verkkoluento lu03 (Web lecture lu03e in English)
- Ch 10.4-8 [Stal06] (Ch 10.4-8 [Stal03] )
- Kertauskysymyksiä (Practice Problems)
- Kotitehtävät lh2 (homeworks lh2E)
- Aloita projekti pr1: TitoTrainer tekemällä kaikki tehtävät tasolla A
(Start pr1E: TitoTrainer by doing all problems at level A) - Opintopiiriprojekti alkaa: pr2 (Study circle project begins: pr2E)
- Sokraattinen keskustelutilaisuus (pe 12-14), aihepiirinä "tietokone, konekieli, ohjelmointikieli, simulaattori" (luennot 1-2). Tee etukäteen valmiiksi yksi keskustelun avaukseksi sopiva aihepiiriin liittyvä kysymys tai väite.
(Socratic dialog discussion meeting, optional attendance. Only in Finnish, sorry.)
Viikko 12 (16-20.3.2009) Week 13
- Itseopiskelua, luento 4: Aliohjelmien toteutus konekielen tasolla (Self study: Assembly language subroutine implementation)
- Verkkoluento lu04 (Web lecture lu04e in English)
- Ch 10.4 [Stal06] (Ch 10.4 [Stal03])
- Kertauskysymyksiä (Practice Problems)
- Ryhmätapaaminen
(Group meeting)
- opintopiiritapaaminen (Study circle meeting)
- tehtävien läpikäynti: lh2 (Discussion lh2E)
- vastaukset harj. tehtäviin lh2_answers (Answers to homeworks)
- keskustelua: Titokone, TitoTrainer (Discussion)
- edistymistarkistus: pr1 (Check point pr1E)
- Itseopiskelua, luento 5: Suoritin (CPU) ja väylä (Self study: CPU and bus)
- Verkkoluento lu05 (No further web lectures in English. Sorry. Read the text books)
- Ch 3.1-3 [Stal06] (Ch 3.1-3 [Stal03])
- Kertauskysymyksiä (Practice Problems)
- Itseopiskelua, luento 6: Tiedon esitysmuodot (Self study: Data representation)
- Verkkoluento lu06
- Ch 10.1-3 [Stal06] (Ch 10.1-3 [Stal03] )
- Kertauskysymyksiä (Practice Problems)
- Kotitehtävät lh3 (homeworks lh3E)
- TitoTrainer tehtävät tasolla B (TitoTrainer problems at Level B)
- Sokraattinen keskustelutilaisuus, aihepiirinä "konekielinen ohjelmointi, kontrolli, tietorakenteet, korkean tason kielen toteutus konekielellä" (luennot 3-4)
Viikko 13 (23-27.3.2009) Week 14
- Itseopiskelua, luento 7: Tiedon muuttumattomuus ja järjestelmän sisäinen muisti (Self study: Error recovery and internal memory)
- Verkkoluento lu07
- Ch 4.1, 5.1-2 [Stal06] (Ch 4.1, 5.1-2 [Stal03] )
- Kertauskysymyksiä (Practice Problems)
- Itseopiskelua, luento 8: Ohjelman toteutus järjestelmässä (Self study: Program implementation in the system)
- Verkkoluento lu08
- Ch 8.1-2 [Stal06] (Ch 8.1-2 [Stal03])
- Kertauskysymyksiä (Practice Problems)
- Ryhmätapaaminen (Group meeting)
- opintopiiritapaaminen (Study circle meeting)
- tehtävien läpikäynti: lh3 (Discussion lh3E)
- vastaukset harj. tehtäviin lh3_answers (Answers to homeworks)
- edistymistarkistus: pr1 (Check point pr1E)
- Kotitehtävät lh4 (Homeworks lh4E)
- TitoTrainer tehtävät tasolla C (TitoTrainer problems at Level C)
- Sokraattinen keskustelutilaisuus, aihepiirinä "suoritussykli, tiedon esitys ja tiedon muokkaus, tiedon eheys" (luennot 5-7)
Viikko 14 (30.3-3.4.2009) Week 14
- Itseopiskelua, luento 9: Järjestelmän ulkoinen muisti, I/O-laitteet, I/O:n toteutus (Self study: External memory, I/O-devices, I/O implementation)
- Verkkoluento lu09
- Ch 6.1, 7.1-5 [Stal06] (Ch 6.1, 7.1-5 [Stal03])
- Kertauskysymyksiä (Practice Problems)
- Itseopiskelua, luento 10: Käännös, linkitys ja lataus (Self study: Compilation, linking and loading)
- Verkkoluento lu10
- Ch 7.3, 7.4 [Tane06] (Ch 7.3, 7.4 [Tane99])
- Kertauskysymyksiä (Practice Problems)
- Ryhmätapaaminen (Group meeting)
- opintopiiritapaaminen (Study circle meeting)
- tehtävien läpikäynti: lh4 (Discussion lh4E)
- vastaukset harj. tehtäviin lh4_answers (Answers to homeworks)
- edistymistarkistus: pr1 (Check point pr1E)
- Kotitehtävät lh5 (Homeworks lh5E)
- TitoTrainer tehtävät tasolla D (TitoTrainer problems at Level D)
- Sokraattinen keskustelutilaisuus, aihepiirinä "prosessi, ohjelma, käyttöjärjestelmä, I/O" (luennot 8-9)
- 6.4.2009 klo 09:00 Projekti valmistuu: pr2 (part a) (Project pr2E (part a) completes)
Viikot 15-16 (6-8.4.2009, 16-17.4.2009) Weeks 15-16
- Itseopiskelua, luento 11: Tulkinta ja emulointi (Self study: Interpretation and emulation)
- Verkkoluento lu11
- Oppikirja: Ch 4.2 [Tane06] (Ch 4.2 [Tane99])
- Kertauskysymyksiä (Practice Problems)
- Ryhmätapaaminen (Group meeting)
- opintopiiritapaaminen (Study circle meeting)
- tehtävien läpikäynti: lh5 (Discussion lh5E)
- vastaukset harj. tehtäviin lh5_answers (Answers to homeworks)
- edistymistarkistus: pr1 (Check point pr1E)
- Kotitehtävät lh6 (Homeworks lh6E)
- TitoTrainer tehtävät tasolla E (TitoTrainer problems at Level E)
- Sokraattinen keskustelutilaisuus, aihepiirinä "erilaiset tavat suorittaa ohjelmia tietokoneessa" (luennot 10-11)
Viikko 17 (20-24.4.2009) Week 17
- Summary lecture (lecture 12) in English, 20.4.2009 Mon 12-14 (B119)
- Yhteenvetoluento (luento 12) suomeksi, 20.4.2009 ma 14-16 (B123)
- Luentokalvot pdf mv2 mv6 vä1 (suomeksi)
- Acrobat Connect Professional taltio yhteenvetoluennosta (2008) ei aivan onnistunut teknisten ongelmien vuoksi. Taltio on kahdessa osassa ja jälkimmäisen osan alusta puuttuu ääni 17:26 minuutin ajalta.
Sorry.
- Osa 1 https://connectpro.helsinki.fi/p10999153/ (23:23 minuuttia)
- Osa 2 https://connectpro.helsinki.fi/p16669720/ (56:37 minuuttia, josta alussa 17:26 ilman ääntä)
- Ryhmätapaaminen (Group meeting)
- opintopiiritapaaminen (Study circle meeting)
- tehtävien läpikäynti: lh6 (Discussion lh6E)
- vastaukset harj. tehtäviin lh6_answers (Answers to homeworks)
- esitys: pr1 (Presentation pr1E)
- TitoTrainer tehtävät tasolla F (TitoTrainer problems at Level F)
- 27.4.2009 klo 09:00 Projekti valmistuu: pr2 (part b) (Project pr2E (part b) completes)
Viikko 18 (27-30.4.2009) Week 18
- 27.4.2009 Kurssikuulustelu (Course examination)
- Ylimääräinen projekti pr3 alkaa (Extra project pr3E begins)
- 29.4.2009 klo 09:00 Arvosanaan vaikuttavien TitoTrainer tehtävien (pr1) tekemisen deadline.
(Deadline to do TitoTrainer problems (pr1) that count towards your grade)
Viikko 19 (4-8.5.2009) Week 19
Viikko 24 (9-13.6.2009) Week 24
- 12.6.2009 Tietokoneen toiminta -erilliskuulustelu, joka toimii myös tämän luentokurssin uusintakuulusteluna
(CO-I final exam, that also is a make-up exam for Course Examination for this lecture course)
Kirjallisuutta ja muita viitteitä (References)
- [Stal06] William
Stallings, Computer Organization and Architecture - Designing for Performance,
7th Ed., Prentice Hall, 2006.
- William Stallings'in kotisivu.
- William Stallings'in oma tukisivu kurssikirjaa käyttäville opiskelijoille ja opettajille.
- Yliopistokirjakauppa Exactumissa myy kirjaa ale-hintaan 59,90€ (31.1.2008)
- CourseSmart.com, 6 kk verkkoversio, $62.25 (31.1.2008)
- Suomalainen.com, kovakantinen US edition, 127,90€ (31.1.2008)
- Akateeminen kirjakauppa, kovakantinen UK-edition, 74.90€ (31.1.2008)
- Amazon.uk, kovakantinen, £47.49 uusi ja £35.22 alkaen vanhat (31.1.2008)
- Bokus bokhandel, 601 Kr (2.3.2009) eli jotain 55€ ruotsin kruunun nykykurssin mukaan...
- Otan mielelläni vastaan opiskelijoiden tietoja siitä, mistä tätä kirjaa kulloinkin on saatavana mihinkin hintaan. Välitän tietoja eteenpäin muille opiskelijoille tällä foorumilla.
- [Stal03] William Stallings, Computer Organization and Architecture - Designing for Performance, 6th Ed., Prentice Hall, 2003.
- [Häkk98] Auvo Häkkinen, Tietokoneen toiminta, opetusmoniste
D390 (ikivanha kurssimoniste), Tietojenkäsittelytieteen laitos, Helsingin
yliopisto, 30.1.1998. Monistetta voi ostaa TKTL:n monistemyynnistä hintaan 15€.
- Monisteen painovirhelista
- Monisteen painovirhelista
- [Tane06] Andrew S. Tanenbaum, Structured Computer Organization, 5th Ed, Prentice-Hall, 2006.
- [Tane99] Andrew S. Tanenbaum, Structured Computer Organization, 4th Ed, Prentice-Hall, 1999.
- [PaHe98] Patterson & Hennessy, Computer Organization and Design - The Hardware/Software Interface, 2nd Ed, Morgan Kaufmann, 1998.
- [Scra92] Greg W. Scragg, Computer Organization - A Top Down Approach, McGraw-Hill, 1991.
- [Birn99] Dieter Birnbacher, The Socratic method in Teaching Medical Ethics: Potentials and Limitations, Medicine, health Care and Philosophy vol 2, pp 219-224 (Oct 1999).
- Ttk-91 -tietokoneen simulaattorijärjestelmä Titokone on kopioitavissa
verkosta titokone sivustolta.
Titokone, the current ttk-91 simulator system, is available in web in page titokone.
- Luennolla käytettyjä (ja muita) ttk-91 -esimerkkejä (ttk-91 example programs) sekä aikaisempien kurssien esimerkkejä on myös verkossa. Kopioikaa ne omaan käyttöönne omaan hakemistoonne.
- Sanakirjoja
- Slides for
Principles Of Computer Architecture, Miles J. Murdocca and Vincent P.
Heuring
(vähän Titoa vastaavan kurssin luentokalvot) - Merkit ja koodaukset, Jukka Korpela, TTYO, link ok 31.1.2008.
- ISO Latin 9 as compared with ISO Latin 1, Jukka Korpela, TTYO, link ok 31.1.2008.
- The Java Virtual Machine Specification, Second Edition, Tim Lindholm, Frank Yellin, Sun Microsystems (1999), link ok 31.1.2008.
- IEEE-754 Calculators Christopher Vickery, Computer Science Department at Queens College of CUNY (The City University of New York), link ok 31.1.2008.
- Koksi
- Aikaisemmin opetuskäytössä ollut ja edelleen ainakin vanhemmissa Windows-järjestelmissä toimiva konekielisimulaattori KOKSI (koksi.zip) on myös kopioitavissa verkosta, tekijänsä Auvo Häkkisen sivuilta.
- esimerkkikoneen TTK-91 käskykannan kuvaus.
- Kimmo Palinin Linux TTK-91 simulaattori. Käyttö omalla vastuulla. Käyttö-ohjeita löytynee Kimmo Palinilta itseltään (ja uutisryhmistä).
- Heikki Lindholmin dosemu_ohje.txt Koksin (alkup. Windows-version) käyttämiseen Linux-PC:ssä Dos-emulaattorin avulla. Käyttö omalla vastuulla.
- KOKSI-simulaattoria käytettäessa esimerkkiohjelmat on kopioitava samaan hakemistoon kuin mihin KOKSI on asennettu!
- Older KOKSI ttk-91 simulator: koksi.zip
- [KariA] Introduction to the KOKSI simulator by Kalle Karinen (student project)
- [KariB] A summary of TTK-91 instructions by Kalle Karinen (student project)
- [Liu] TTK-91 Memory addressing by Song Liu (student project)
- The KOKSI simulator (koksi.zip) can be downloaded from here. Download it into some directory (e.g., koksi) and unzip the files contained.
- With older Koksi simulator, copy programs into your own koksi directory.