Harjoitukset
Tietokoneen toiminta, LH 6
- Java ohjelmia (tavukoodia) voidaan suorittaa (ainakin) neljällä eri tavalla:
tulkitsemalla, tavallisella käännöksellä, Just-In-time -käännöksellä tai suoraan
Java-suorittimella.
- Anna esimerkkejä tilanteesta, jolloin tulkitseminen olisi parempi kuin
muut vaihtoehdot. Perustele, miksi muut tavat olisivat huonompia.
- Anna vastaavat esimerkit ja perustelut tilanteista, jolloin muut e.m.
vaihtoehdoista olisivat parhaita vaihtoehtoja.
- Mikä olisi paras vaihtoehto (Java) ohjelmoinnin harjoitustyön suorittamiseen?
Miksi?
- Mitä prosesseja järjestelmässä tarvitaan ohjelman suoritushetkellä,
jos Java ohjelmaasi MyProg suoritetaan 1) tulkitsemalla, 2) tavallisella
käännöksellä, 3) Just-In-Time -käännöksellä tai 4) suoraan Java-suorittimella?
- Milloin käyttäisit C#'ia Javan asemesta?
Mitä eroja/yhtäläisyyksiä C#'lla ja Javalla on?
- Minkälainen ohjelmointikieli on Scala? Mitä tekemistä sillä on Javan kanssa?
- Java virtuaalikone. Tee seuraavat oletukset. X, Y ja Z ovat paikallisia
muuttujia numero 3, 4 ja 5. Tbl osoittaa 20 alkioiseen taulukkoon ja se (Tbl)
on talletettu paikalliseen muuttujaan numero 6.
- Anna konekäskyt, joilla X:n arvoa kasvatetaan 5:llä.
- Anna konekäskyt, joilla X:n arvoksi tulee Y+Z
- Anna konekäskyt, joilla Y:n arvoksi tulee Tbl[3]
- Mitä ohjelma mystery.k91
tekee? Miten se tekee sen? Entä ohjelma mystery3.k91?
Miten se tekee sen?
Mihin tällaista ohjelmointitapaa voisi hyödyntää? Mitä
ongelmia tällaisessa ohjelmointitavassa on?
- [1 htp] Vastaa kurssikyselyyn.
Vastaa kurssikyselyn kohdassa 14 ("Miten
kurssia voisi kehittää?") myös allaoleviin
lisäkysymyksiin. Merkitse vastaukseesi kyseisten lisäkysymyksen
kohdat (a, b, ...). Ota kopiot vastauksestasi mukaan
opintopiiri- ja ryhmätapaamiseesi.
- Mitä mieltä olit käytetystä laskuharjoitusten pitotavasta? Olisitko halunnut mielummin tavalliset laskuharjoitukset (kukin pöytäkunta pohtii yhden tehtävän ja esittää ratkaisun luokan edessä vuorollaan)?
- Kuinka suureen osaan verkkoluennoista kävit läpi? (100%, 90%, ...)
- Oliko aikataulu nopea/sopiva/hidas?
- Käytitkö englanninkielisiä oppikirjoja (Stallings, Tanenbaum)? Kuinka paljon?
- Koitko aloitusluennon verkkoon tallentamisen hyödylliseksi?
- Oliko harjoitustehtäviä liikaa/liian vähän?
- Mitä mieltä olit TitoTrainer tehtävistä? Miten suuren osan (%) tehtävistä teit?
- Onko kurssin pisteytys mielestäsi sopiva? Mikä pistejako olisi parempi?
- Miten kurssia voisi mielestäsi kehittää?
Voit myös antaa kommentteja ylimääräisessä projektissa 3.
- Tee tason E TitoTrainer tehtävät e-300, e-320 ja e-350.
Teemu Kerola