Harjoitukset
Huom: Kaikilla oppilailla tulee olla TKTL:n
käyttäjätunnus
laitoksen Linux- ja Windows-järjestelmien
käyttämistä varten. Kaikkien tulee olla
ilmoittautunut kurssikirjanpitoa varten tälle kurssille TKTL:n
ILMO
järjestelmään. Katsokaa ohjeet aikataulusivulla.
Tietokoneen toiminta, HT 1
Nämä tehtävät tehdään etukäteen ja käsitellään harjoituksissa 1. kurssiviikolla.
Tehtävän 4 asioita käydään läpi verkkoluennolla 1, mutta kaikki tehtävät ovat pohtimisluonteisia.
- Kurssin tavoite ja oppimismenetelmät
- Mitkä ovat kurssin tärkeimmät oppimistavoitteet? Mikä on mielenkiintoisin?
- Mitkä ovat kurssin oppimismenetelmät?
- Mitä verkko-opetusmenetelmiä ja verkko-oppimismenetelmiä kurssilla käytetään?
- Mitä erilaisia oppimiseen liittyviä moduuleja kurssiin sisältyy?
- Pohdi, mitä kaikkea haluaisit saada irti tämän kurssin opintopiiristä, esim.
- Miten saada joku muu tekemään kurssin tehtävät puolestani?
- Miten saada joku muu oppimaan kurssin asiat puolestani tai minun lisäkseni?
- Miten oppia kurssin asiat yhdessä yhden tai useamman muun opiskelijan kanssa?
- Minkälainen aikataulu olisi sopiva projektin 1 (pr1) tekemiseen opintopiirissä?
- Miten yhdessä oppimiseen olisi mahdollista päästä omassa opintopiirissä?
- Mitkä ovat merkittävimmät erot konekielen ja
korkean tason ohjelmointikielten välillä
- Käyttäjän (esim. tietokonepelin pelaajan) kannalta?
- Ohjelmoijan (esim. tietokonepelin ohjelmoijan) kannalta?
- Ohjelmaa suorittavan tietokonelaitteiston kannalta?
- Ohjelman suoritusajan kannalta?
- Korkean tason kieli vs. konekieli.
Oletetaan, että meillä on korkean tason
kielellä (esim. C, Java tai Pascal) tehty ohjelma, joka on
käännetty konekielelle.
- Mitä tarkoittaa käsite "suorituksessa oleva ohjelma"?
- Missä erilaisissa tietokoneen fyysisissä/loogisissa
komponenteissa (esim. muisti, väylä, konekäsky, suorittimen
rekisteri, levy-muisti, DVD-levy, USB-portti, muistin data-alue, muistin koodi-alue, tietoliikenneportti,
näytönohjaimen muisti, etc) ohjelmassa viitattu tieto voi sijaita ohjelman suoritusaikana?
- Missä erilaisissa tietokoneen fyysisissä/loogisissa komponenteissa ohjelmassa viitattu tieto voi sijaita ohjelman yhtä konekäskyä suoritettaessa? Missä suorittimen eri osissa kyseinen tieto voi sijaita?
- Miten tiedon tyyppi (esim. kokonaisluku, totuusarvo, merkkijono, taulukko, tietue, tiedosto, kuva) vaikuttaa tähän asiaan (kohta b)?
- Onko joku tiedon sijaintipaikka parempi kuin muut? Millä kriteerillä ja miksi?
- Kuka päättää ja milloin, missä komponentissa
suoritusaikainen tieto (esim. muuttujan X arvo) sijaitsee?