Takaisin kurssin pääsivulle
Koeasioita
Sivun sisältö:
Koe meni hyvin, päätelleen siitä, että puolet läpäisseistä sai arvosanan
5. Yhteensä kokeisiin osallistuneita oli 43, joista 34 läpäisi. Alla
tarkempi arvosanajakauma sekä linkit malliratkaisuihin.
**
***
***
***
*** *** * ***
* *** *** *** ***
1 2 3 4 5
Malliratkaisut: PS,
PDF
Arvosteluperusteet
Erittelen seuraavaksi yksittäisten tehtävien arvosteluperusteita, sekä
muutamia yleisimmin esiintyneitä virheitä.
Tehtävä 1
Tehtävässä oli tarkoitus tutkia derivaatan etumerkkiä ja päätellä sen
avulla, milloin funktio on kasvava tai vähenevä, ja missä sillä on
ääriarvoja. Tämä oli sujunut koko lailla hyvin, kunhan rationaalifunktion
derivoiminen oli onnistunut. Useimmiten osoittajasta oli unohtunut
miinusmerkki, jolloin sinne tuli x^2+4, joka ei ole koskaan 0. Joissakin
papereissa derivaatan etumerkit oli määritetty oikein, mutta funktion
kasvua kuvaavat nuolet piirretty silti väärin, vieläpä
epäjohdonmukaisesti. Tällaisista virheistä ei kuitenkaan menettänyt montaa
pistettä (1-2). Koska tehtävässä kysyttiin ääriarvokohtia, niiden
mainitsematta jättäminen maksoi yhden pisteen, vaikka tehtävä olisi ollut
muuten oikein.
Muutamassa paperissa oli unohdettu, että myös x=-2 on derivaatan
nollakohta. Tästä menetti yhden pisteen. Samoin menetti yhden pisteen
siitä, ellei ollut mitenkään huomioinut sitä, ettei funktio ole määritelty
nollassa. Tämän vuoksi on nimittäin määritettävä derivaatan etumerkit
erikseen väleillä ]-2,0[ ja ]0,2[, vaikka nämä merkit sattuivatkin tässä
tapauksessa olemaan samat.
Tässä tehtävässä esiintyi myös paljon "itse keksittyjä laskusääntöjä".
Se, että osamäärässä oli derivoitu osoittaja ja nimittäjä erikseen, oli
näistä pienimpiä. Melko tavallinen virhe oli (x^2-4)/x^2=-4. Kokeilkaapa
sijoittaa tuohon vaikka x=1 tai x=2. Tällainen laskenta johtaa melko
varmasti nollaan pisteeseen, ellei ratkaisussa ole selitetty sanallisesti,
mitä aiotaan tehdä, jolloin voi saada 1 lisäpisteen.
Tehtävä 2.
Molemmista integraaleista sai maksimissaan 3 pistettä. Tehtävä oli
suoraviivainen, mutta harva oli tajunnut avata ensimmäisessä integraalissa
sulut saadakseen integroitavaksi yksinkertaisen polynomin: (x-2)^2 =
x^2-4x+4. Pisteitä menetti lähinnä laskuvirheistä. Jälkimmäisessä
integraalissa piti tietysti muistaa, että integraalifunktio on ln.
Tehtävä 3. a)
Tässä tehtävässä ylivoimaisesti suurin virhelähde oli asteiden käyttäminen
kulmanyksikkönä. Tämä ei sinänsä ole virhe, koska tehtävässä ei
pyydetty käyttämään mitään tiettyä kulmanyksikköä. Derivointi- ja
integointikaavat eivät kuitenkaan toimi, jollei käytä radiaaneja, mikä
pitäisi ottaa integroitaessa huomioon. Tästä virheestä menetti kuitenkin
vain 1 pisteen.
Toinen yleinen virhe oli se, että integroitiin suoraan 0:sta 5:een
ottamatta huomioon sinin mahdollisia nollakohtia. Tämä tuottaa väärän
vastauksen, koska sini on positiivinen välillä [0,π] ja negatiivinen
välillä [π,5]. Jälkimmäisen välin yli laskettu pinta-ala tulee siis
integraalista negatiivisena, ja vähentää täten kokonaisintegraalia. Jos ei
tätä ottanut huomioon, menetti 2 pistettä.
Tehtävä 3. b)
Tämä tehtävä oli laskuharjoituksissa. Tehtävänantoon kuitenkin lipsahti
virhe. Siinä nimittäin pyydettiin arvioimaan integraalia välillä [0,1]
laskemalla yläsumma välillä [0,2], vaikka piti tietysti arvioida
integraalia välillä [0,2]. Tämä ei kuitenkaan tehnyt tehtävää
mahdottomaksi tai edes vaikeuttanut sitä, mutta saattoi hämätä joitakin
laskijoita. Otin tämän huomioon niissä papereissa, joissa näin näytti
käyneen. Yleensä tätä tehtävää ei kuitenkaan ollut tajuttu lainkaan tai
sitten se oli lähes täysin oikein ratkaistu.
Monesti oli unohdettu kertoa funktion suurin arvo osavälin pituudella
yläsummaa laskettaessa. Tästä menetti kaksi pistettä. Jossakin paperissa
oli kertomisen sijaan suoritettu yhteenlasku, toisissa oli korotettu myös
välin pituus toiseen potenssiin. Tällaisista virheistä meni vakavuuden
sekä perustelujen järkevyyden mukaan 1-2 pistettä.
Tehtävä 4. a)
Tämä tehtävä oli suoraviivainen, ja se oli yleensä osattu täydellisesti.
Melko monilta oli unohtunut miinusmerkki toisesta alkuarvoehdosta
x'(0)=-1. Otin tästä yhden pisteen.
Tehtävä 4. b)
Tämä tehtävä oli ollut hieman eri luvuilla laskuharjoituksena, ja se
olikin yleensä osattu hyvin. Jos oli tulkinnut suoraan verrannollisuuden
tarkoittavan sitä, että ainetta vähenee tietyssä ajassa aina yhtä paljon,
sai nolla pistettä. Jos oli kirjoittanut suoraan vastauksen ilman mitään
mainintaakaan eksponentiaalisesta kasvusta tai separoituvasta
differentiaaliyhtälöstä tai muuten perustellut ratkaisutapaansa, sai
korkeintaan 2 pistettä.
Tehtävä 5
Tehtävä oli helpointa ratkaista käänteismatriisin avulla, mutta myös
eliminointimenetelmän käyttäminen hyväksyttiin. Jotkut olivat jopa
ratkaisseet toisen yhtälöryhmän käänteismatriisin avulla, toisen
eliminointimenetelmän avulla, jostain tuntemattomasta syystä.
Eliminointimenetelmää käyttäneille annettiin pisteitä sen mukaan, miten
hyvin menetelmää oli käytetty. Jos eliminointi näytti lähinnä
satunnaiselta ja oli täynnä laskuvirheitä, annettiin 1 piste. Jos taas
eliminoinnissa sattui vain jokin pieni laskuvirhe, sai 5 pistettä. Jos ei
ollut käyttänyt eliminointia lainkaan, ratkaisu oli yleensä mennyt täysin
väärin, ja tällöin tuloksena oli 0 pistettä.
Jos oli kirjoittanut matriisikertolaskun väärinpäin: X = B A^{-1},
vaikkakin saanut oikean tuloksen, menetti yhden pisteen.
Kokeeseen osallistui yhteensä 36 opiskelijaa, joista 28 läpäisi (78 %).
Lähes puolet läpäisseistä sai arvosanan 5. Alla tarkempi arvosanajakauma
sekä linkit malliratkaisuihin.
***
***
*** ***
*** *** * ** ***
1 2 3 4 5
Malliratkaisut: PS,
PDF
Arvosteluperusteet
Tehtävä 1
Tehtävässä oli tarkoitus tutkia funktion kulkua derivaatan avulla. Koska
kysyttiin ääriarvoja suljetulla välillä, riitti määrittää
derivaatan nollakohdat ja tutkia funktion arvoja niissä sekä välin
päätepisteissä. Jotkut olivat tehneet päätelmiä merkkikaavion avulla, mikä
oli myöskin (tietysti) sallittua.
Melko tavallista oli, että derivaatan murtolauseketta sievenneltiin
järjettömillä tavoilla, jolloin saatiin vääriä tuloksia. Nämä saattoivat
johtaa jopa tehtävän helpottumiseen, jolloin niistä täytyi vähentää hieman
enemmän kuin pelkästä huolimattomuusvirheestä. Jos ratkaisun idea
kuitenkin oli selvästi näkyvissä, sai tehtävästä vähintään 1-2 pistettä.
Joillekin on ilmeisesti kovin epäselvää, milloin tarkastellaan
funktiota ja milloin sen derivaattaa. Jos esimerkiksi kysytään funktion
nollakohtia, jotkut ratkaisevat derivaatan nollakohdat, jos kysytään
funktion arvoa jossain pisteessä, jotkut laskevat derivaatan arvon.
Tämäntyyppiset virheet johtavat helposti nollaan pisteeseen, ellei kyse
ole selvästi -yksittäisestä huolimattomuudesta.
Tehtävä 2
Ensimmäisessä integraalissa kannatti ensin avata sulut, jotta pääsi
integroimaan yksinkertaista polynomia: (x-1)^2 = x^2-2x+2. Hyvin monet
luulivat, että funktion f(x) = 1/x^3 = x^(-3) integraalifunktio olisi
F(x) = ln(x^3) tai jotain vastaavaa. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan
logaritmifunktio tulee kyseeseen vain, jos nimittäjän potenssi on 1 (eli
funktiolle 1/x = x^(-1)). Muuten potenssifunktio integroidaan aivan
normaalisti, eli funktion f(x) = x^(-3) integraalifunktio on
F(x) = -1/2*x^(-2).
Kumpikin integraali oli kolmen pisteen arvoinen. Edellä mainitusta
logaritmin käytöstä menetti siis kolme pistettä. Laskuvirheistä, joista
tärkeimpiä olivat (-1)^2 = -1, -(-1) = -1 ja muut merkkivirheet, menetti
yleensä yhden pisteen.
Tehtävä 3. a)
Tehtävässä piti löytää funktion mahdolliset nollakohdat väliltä [1,5] ja
integroida sitten funktio erikseen nollakohtien välissä. Kullakin
osavälillä, jos tulos oli negatiivinen, se piti vaihtaa positiiviseksi,
jotta se vastaisi todellisesta pinta-alaa. Tehtävän funktiolla oli vain
yksi nollakohta. Jos tätä ei otettu huomioon, vaan integroitiin suoraan
1:sta 5:een, menetti 2 pistettä. Jotkut tosin integroivat funktiota
erikseen väleillä [1,2] ja [2,5], mutta lisäsivät vain tulokset yhteen
tarkastelematta mahdollista etumerkkiä. Tästä menetti myös 2 pistettä.
Tehtävä 3. b)
Ks. kurssikokeen 18.12.2006 tehtävä 3.b). Tässä versiossa kirjoitusvirhe
oli korjattu.
Tehtävä 4. a)
Jos osaa separoituvan yhtälön ratkaisumenetelmän, tehtävä ei tuottanut
juuri ongelmia. Arvailut eivät tässä johda mihinkään, vaan menetelmä on
osattava. Arvailuista voi kuitenkin saada jonkin armopisteen, mikäli
niistä näkee, että vastaajalla on jotain käsitystä siitä, miten oikea
menetelmä etenee.
Melkein kaikilla niillä, jotka osasivat ratkaisumenetelmän, esiintyi pieni
huolimattomuusvirhe. Kun alkuarvoehdossa y(0) = -1 funktio y saa
negatiivisen arvon, ei voi olettaa (tietenkään) että y olisi positiivinen.
Siispä itseisarvoja ei saa jättää noin vain pois lausekkeesta ln |y|, vaan
y:n etumerkki on tällöin vaihdettava. Siis: ln |y| = ln(-y). Jos siis
kirjoitti jotain sellaista kuin ln|y| = ln y, vähennettiin yksi piste,
vaikka virhe ei välttämättä näy lopputuloksessa. Se nimittäin yleensä
korjautui toisella virheellä, nimittäin sillä, että vakioksi y_0=e^C
valittiin -1, vaikka e^C ei tietenkään voi koskaan olla negatiivinen.
Tehtävä 4. b)
Kukaan ei ollut ratkaissut tätä oikein. Muutama hyvä yritys kuitenkin
löytyi. Tarkoitus oli derivoida funktio x, sijoittaa derivaatat
differentiaaliyhtälöön ja katsoa, millä k:n arvolla yhtälö toteutuu.
Derivointi ja sijoittaminen olivat yleensä onnistuneet, mutta ongelmaksi
tuntui muodostuva se, ettei k:n arvoja osattu ratkaista. Tällaisessa
tapauksessa sai kuitenkin 4 pistettä.
Tehtävä 5
Ks. kurssikokeen 18.12.2006 tehtävä 5.
Kokeeseen osallistui yhteensä 18 opiskelijaa, joista 13 läpäisi kokeen (72
%). Jälleen kerran puolet läpäisseistä sai arvosanan 5. Koe oli ehkä
hieman vaikeampi kuin edelliset. Alla tarkempi arvosanajakauma sekä linkit
malliratkaisuihin.
Huom! Koska tehtävässä 3.b) oli ratkaisuun vaikuttava
virhe, jätin koko kolmostehtävän arvostelematta, ja muutin pisterajat
seuraavasti:
11 -> 1, 12-14 -> 2, 15-17 -> 3, 18-20 -> 4, 21-24 -> 5.
Tällä tavalla joidenkin arvosanat nousivat hieman, eikä kenenkään arvosana
pudonnut.
***
***
*** ***
*** ***
*** *** ***
*** *** *** ***
1 2 3 4 5
Malliratkaisut: PS,
PDF
Arvosteluperusteet
Tehtävä 1
Tehtävän oli tarkoitus olla suoraviivainen ja helppo, jokaisesta oikeasta
derivaatasta sai kaksi pistettä. Viimeinen kohta tuotti kuitenkin
ongelmia, koska hyvin harva osasi yhdistetyn funktion derivointisäännön
käytön. Monet yrittivät sen sijaan käyttää tulon derivaattaa, ajatellen
ilmeisesti, että ln(sin x) tarkoittaa logaritmin ja sinin tuloa, siis ln x
* sin x. Koska tämä viimeinen kohta oli niin vaikea, annoin siitä yhden
pisteen, jos vastauksesta kuitenkin näkyi, että logaritmin ja sinin
derivaatat tunnettiin.
Toinen derivoitava lauseke oli murtolausekkeiden summa, mutta sen olisi
voinut muuttaa potenssimuotoon. Osamäärän derivointisäännön
käyttäminenkään ei ole väärin, mutta yllättävän monet olivat näin
tehdessään kirjoittaneet esimerkiksi D 2 = 2, vaikka vakion derivaatta on
tietysti nolla. Tästä sakotin kuitenkin vain yhden pisteen, jos sääntöä
oli muuten käytetty oikein.
Tehtävä 2
Tämäkin tehtävä oli suoraviivainen. Tarkoitus oli vain tajuta, että
virtausnopeus täytyy integroida annetulla välillä, minkä useimmat olivat
tehneetkin. Integroinnissa sattui sitten erilaisia virheitä, lähinnä
huolimattomuuksia, jotka maksoivat pisteitä.
Tehtävä 3. a)
Tehtävä oli perinteinen ääriarvojen määrittämistehtävä. Yllättävän moni
oli epäonnistunut derivaatan nollakohtien määrittämisessä, koska ei ollut
tajunnut käyttää tulon nollasääntöä; jos nimittäin x cos x = 0, niin on
joko x = 0 tai cos x = 0. Oikeasta derivaatasta sai jo pisteen, samaten
siitä, jos vastauksesta näkyi, mitä aiotaan tehdä (siis ratkaista
nollakohdat jne.), vaikka ratkaisu olisikin pysähtynyt siihen. Jotkut
olivat ryhtyneet derivoimaan funktiota sin x + cos x. Tämä johtaa
vaikeampiin laskuihin, enkä siksi ottanut lisävirhettä väärän funktion
käytöstä.
Tehtävä 3. b)
Tämä tehtävä oli napattu luentomateriaalin esimerkistä. Tehtävänantoon oli
kuitenkin kopiointivaiheessa lipsahtanut virhe. Tarkoitus oli sanoa, että
"paistin lämpenemisnopeus on joka hetki suoraan verrannollinen
uunin ja paistin lämpötilojen erotukseen" eikä "paistin lämpötila
on joka hetki...". Koska tämä virhe saattoi johtaa joitakin harhaan,
päätin jättää kyseisen tehtävän arvostelematta, ja asettaa pisterajat
uudestaan. Kukaan ei kylläkään ole huomauttanut virheestä, ja itsekin
huomasin sen vasta aivan viime päivinä (10.3.).
Jotkut olivat osanneet ratkaista tehtävän oikein. Riippuen hieman siitä,
miten ratkaistavan yhtälön muotoili, saattoi joutua integroimaan
lauseketta 1/(200-T). Tästä tulee -ln(200-T), ja jos logaritmin edestä
puuttui miinusmerkki, olisi menettänyt yhden pisteen, mikäli arvostelua ei
olisi muutettu. Tämä virhe ei kuitenkaan välttämättä vaikuta
lopputulokseen, sillä se korvautuu myöhemmin sillä, että vakion e^C
olettaa negatiiviseksi, mikä tietysi on myös väärin (eksponenttifunktio
on aina positiivinen).
Tehtävä 4
Tämä tehtävä oli sama kuin joulukuun tentissä. Tällä kertaa yllättävän
moni oli joko unohtanut tyystin integroimisvakiot, tai sitten käsitellyt
niitä tavalla tai toisella väärin. Jos vakiot oli unohdettu kokonaan, sai
vain 1 pisteen. Jos niitä oli käsitelty väärin, esimerkiksi unohdettu
integroida tai lisätä toinen vakio, sai 2-4 pistettä, riippuen siitä,
miten hyvin tehtävä oli muuten osattu.
Tehtävä 5. a)
Vain harva oli yrittänyt tätä. Tehtävä oli joko osattu täydellisesti, tai
sitten ei ollenkaan.
Tehtävä 5. b)
Tehtävä ratkesi helpoiten eliminointimenetelmän avulla, vaikka tätä ei
erikseen vaadittu. Kumpikin yhtälöryhmä oli 3 pisteen arvoinen.
Huolimattomuusvirheistä menetti 1-2 pistettä. Jos ratkaisumenetelmä oli
molemmissa kohdissa epäselvä tai puutteellinen (ja lisäksi vastaus
väärin), saattoi koko tehtävästä saada vain 1-2 pistettä.
Kokeeseen osallistui yhteensä 12 opiskelijaa, joista 4 läpäisi kokeen (33
%). Alla tarkempi arvosanajakauma sekä linkit malliratkaisuihin.
***
***
*** *** ***
*** *** ***
1 2 3 4 5
Malliratkaisut: PS,
PDF
Arvosteluperusteet
Tehtävä 1
Tämä tehtävä oli luentomateriaalin esimerkistä. Tarkoitus oli derivoida
funktio, ja derivaatan etumerkkiä tutkimalla päätellä, miten funktio
kulkee. Virheellisissä vastauksissa oli yleensä menty sekaisin funktiosta
ja derivaatasta. Oli esimerkiksi derivaatan etumerkkiä tutkittaessa
laskettu funktion arvoja tai selvitetty derivaatan maksimit ja mininit.
Näistä sitten vähennettiin pisteitä virheen vakavuuden mukaan.
Pelkästä derivoinnista sai jo pisteitä, samoin sanallisesta selvityksestä
siitä, mitä aiotaan tehdä.
Tehtävä 2
Tehtävä osoittautui yllättävän hankalaksi, vaikka kyseessä oli vain
potenssifunktioiden integroiminen. Useimmat eivät olleet tajunneet (vaikka
tämäkin esimerkki oli lähes suoraan materiaalista), että itseisarvojen
tapauksessa on integroitava erikseen negatiivisella ja positiivisella
puolella. Funktion f(x) = |x^3| integraalifunktio ei nimittäin
ole F(x) = |1/4 x^4|. Tällä funktiollahan on nimittäin negatiivinen
derivaatta x-akselin vasemmalla puolella, kun taas f on aina
epänegatiivinen (piirrä kuva). Tästä virheestä vähennettiin 2 pistettä.
Tehtävä 3. a)
Tehtävässä piti ottaa huomioon, että siellä missä funktio on negatiivinen,
integraali tuottaa negatiivista pinta-alaa, ja se on siksi laskettava
erikseen. Koska integraali oli muuten helppo, tämä virhe maksoi 3
pistettä. Monet olivat tulkinneet välin [0, 3π/2] väliksi [0,3π; 2]
tai jotain sinnepäin. Tästä en kuitenkaan vähentänyt pisteitä.
Tehtävä 3. b)
Vain yksi oli yrittänyt tätä, ja hänkin oli ruksinut oman vastauksensa
yli, vaikka se oli melkein oikein. (Arvostelin sen a)-kohdan sijasta,
koska a)-kohdasta olisi tullut vähemmän pisteitä.)
Tehtävä 4
Tehtävässä oli kyse eksponentiaalisesta kasvusta. Ratkaisuissa siintyi
kaikenlaisia huolimattomuusvirheitä, mutta jos periaate oli oikea, sai jo
helposti 3 pistettä.
Monet olivat jälleen olettaneet, että kuoriaisten lisääntyminen olisi
lineaarista, eli että lukumäärä olisi suoraan verrannollinen aikaan. Tämä
ajattelu, joka toistuu valitettavan usein, johtaa 0 pisteeseen.
Tehtävä 5. a)
Tehtävä oli sama kuin viime kokeessa. Jälleen
kerran tehtävä oli joko osattu täysin tai sitten ei ollenkaan.
Tehtävä 5. b)
Tämäkin tehtävä oli sama kuin viime kokeessa.
Tehtävä ratkesi helpoiten eliminointimenetelmän avulla, vaikka tätä ei
erikseen vaadittu. Kumpikin yhtälöryhmä oli 3 pisteen arvoinen.
Huolimattomuusvirheistä menetti 1-2 pistettä.
Otin yhden pisteen myös siitä, jos vastauksessa oli mainittu, että
jälkimmäisellä yhtälöryhmällä ei ole ratkaisua, mutta perustelu jäi
puutteelliseksi. Perusteluksi ei esimerkiksi käy, että pitkällisenkään
pyörittelyn jälkeen opiskelija ei löydä ratkaisua, tai että ratkaisun
löydyttyä takaisinsijoitus yhtälöihin tuottaa virheen. Edellinen tilanne
kertoo nimittäin siitä, ettei opiskelija osaa käyttää valitsemaansa
menetelmää tai ei jaksanut yrittää tarpeeksi kauan, jälkimmäinen
puolestaan siitä, että laskuissa tuli jokin huolimattomuusvirhe. Jos
yhtälöryhmällä ei nimittäin ole ratkaisua, ei mitään takaisinsijoitettavaa
pitäisi olla olemassakaan.
Takaisin kurssin pääsivulle