Takaisin kurssin pääsivulle
Koeasioita
Koe on tarkistettu. Koe meni yleisesti ottaen erittäin hyvin. Yhteensä
kokeisiin osallistuneita oli 99, joista 84 läpäisi. Alla tarkempi
arvosanajakauma sekä linkit malliratkaisuihin.
******
******
******
******
******
******
** ******
****** ****** **** ******
****** ****** ****** ******
****** ****** ****** ******
****** ****** ****** ******
****** ****** ****** ******
****** ****** ****** ******
1 2 3 4 5
Malliratkaisut: PDF.
Arvosteluperusteet
Erittelen seuraavaksi muutamia yleisimmin esiintyneitä virheitä ja niiden
arvosteluperusteita.
Tehtävä 1
Tehtävässä oli tarkoitus muodostaa tarvittavan pahvin pinta-alaa kuvaava
funktio ja etsiä sen pienin arvo derivaatan avulla. Kätevintä oli valita
muuttujaksi laatikon sivun pituus ja ratkaista korkeus tämän avulla, kun
tilavuus oli tunnettu. Jos valitsi muuttujaksi korkeuden, sai yleensä
paljon vaikeamman funktion (joka sisälsi neliöjuuria), enkä muista että
kukaan olisi ratkaissut tehtävää täysin oikein tältä pohjalta. Joillekin
tällainen tehtävätyyppi oli täysin vieras, ja he saattoivat saada vain
yhden säälipisteen, jos pahvin alaa kuvaavan funktion saattoi ajatella
olevan muodostettu oikein.
Derivaatan nollakohdasta piti tarkistaa, että se todellakin on funktion
pienin arvo. Merkkikaavio, kuva tai muu selitys riitti, mutta jos asiaa ei
ollut lainkaan käsitelty tai se oli vain mainittu ilman perusteluja,
menetti yhden pisteen.
Tehtävä 2
Tehtävän kolme integraalia pisteytettiin kukin kahdella pisteellä.
Ensimmäisessä integraalissa yleisin virhe oli integroimisvakion
unohtaminen. Tästä menetti yhden pisteen.
Toisessa integraalissa oli joskus sievennettu logaritmeja väärin, mistä
menetti yhden pisteen. Jos integraalifunktio oli jotain muuta kuin
luonnollinen logaritmi, tuli tästä nolla pistettä.
Pinta-alan laskemisessa oli ehdottomasti yleisintä, että negatiivista
integraalia ei muutettu positiiviseksi. Tämä maksoi yhden pisteen hyvin
monelle. Ei riitä, että funktion integroi kahdessa osassa, niin kuin monet
olivat tehneet. Tämän lisäksi on muutettava negatiiviset integraalit
positiivisiksi, koska pinta-alan on oltava positiivinen joka välillä.
Jotkut olivat tajunneet, että nollan ylä- ja alapuolella olevat alueet
olivat symmetrisiä. Tällöin voi laskea vain toisen alan ja kertoa
kahdella. Tämä tuottaa oikean tuloksen.
Tehtävä 3. a)
Tämä oli mahdollista ratkaista ainakin kahdella erilaisella tavalla. Yksi
(kurssilla opittu tapa) oli muodostaa tehtävästä separoituva
differentiaaliyhtälö ja ratkaista se. Tässä ei ollut aina osattu käsitellä
oikein annettuja alkuarvoja; oli ehkä unohdettu integroimisvakio tms.
Tällaisesta menetti 2-3 pistettä, virheen vakavuudesta riippuen.
Toinen tapa oli tunnistaa eksponentiaalisen kasvun malli, ilmoittaa
suoraan ratkaisu eksponenttifunktiona ja ratkaista tarvittavat kertoimet
alkuarvoista. Tässä oli pakko ottaa pisteitä, jos ratkaisu oli sekava tai
perustelematon. Jotkut olivat laskeneet tehtävän koronkorkoperiaatetta
soveltamalla, mutta ratkaisut olivat usein niin sotkuisia, ettei niistä
saanut täysiä pisteitä.
Jos oli ajatellut aineen vähenemisen olevan lineaarista, tai noudattavan
toisen asteen funktiota, rapsahti nolla pistettä.
Tehtävä 3. b)
Tämän tehtävän täydellinen ratkaisu olisi vaatinut sellaista päättelyä,
jota kurssilla ei ollut opeteltu. Siksi suoraviivaisempi päättely, joka
tosin johti jollain tavoin virheellisiin tuloksiin, hyväksyttiin.
Hyväksytty ratkaisu oli y=±√(x²-4x+2), sekä tästä sievennetty
muoto y=±|x-2| hyväksyttiin. Myös väärin sievennetty (mutta
oikeampi) muoto y=±(x-2). Täydelliseen vastaukseen vaadittiin
kuitenkin positiivisen ja negatiivisen vaihtoehdon huomioon ottaminen. Sen
unohtaminen maksoi pisteen.
Tämä tehtävä oli yleensä osattu, jos sitä oli lainkaan ryhdytty tekemään.
Tyypillisin virhe oli jo edellä mainittu negatiivisen vaihtoehdon
unohtaminen. Lisäksi joiltakin oli unohtunut integroimisvakio (mitä
alkuarvolla silloin tekee?), mistä menetti pari pistettä. Muutama oli
huomannut, että ratkaisu sievenee kivasti, onnittelut heille.
Tehtävä 4. a)
Tehtävä oli niin lyhyt ja yksinkertainen, että pisteitä tuli yleensä yksi
tai kuusi. Yhden pisteen sai siitä, jos osasi mainita, että vektorit ovat
kohtisuorassa, kun niiden pistetulo on nolla. Jos oli osannut laskea
matriisien kertolaskun Tx oikein, pääsi tehtävässä yleensä virheittä
loppuun saakka. Aika monet olivat saaneet kertolaskusta Tx tulokseksi
2x2-matriisin, mikä on väärin. Tämän jälkeen myös pistetulon laskeminen on
järjetöntä, koska pistetulo on määritelty vain vektorien välillä.
Tehtävä 4. b)
Tässä oli monenlaisia oikeita ratkaisuja. Eliminointimenetelmä oli ehkä
kaikkein kätevin, siinäkin saattoi rivien järjestystä vaihtamalla
helpottaa laskuja entisestään. Sijoitusmenetelmällä oli myös saatu oikeita
tuloksia, samaten näiden sekoituksilla. Pisteitä meni yleensä
laskuvirheistä (1-2 pistettä), sekä joskus siitä, että
eliminointimenetelmää oli käytetty epäloogisesti.
Takaisin sivun alkuun.
Tämä uusinta oli kenties hieman vaikeampi kuin varsinainen koe, tai sitten
osallistujien taso oli heikompi. Tulokset jakautuivat nimittäin melko
tasaisesti kaikkien arvosanojen kesken. Kokeeseen osallistuneista 30
henkilöstä 22 sai hyväksytyn tuloksen (73 %).
Arvosanajakauma:
******
****** ****** ******
****** ****** ****** ******
****** ****** ****** ******
****** ****** ****** ****** ******
****** ****** ****** ****** ******
1 2 3 4 5
Malliratkaisut: PDF.
Arvosteluperusteet
Tässä kokeessa esiintyi mitä kummallisimpia virheitä, joiden vuoksi
suorituksia oli melko vaikea arvioida. Yhdessä paperissa esimerkiksi luki
1. tehtävän ensimmäisellä rivillä -1/2*x^4 - 4/3*x^3 = -1/2*x^(-4) -
4/3*x^(-3). Olisin halukas kuulemaan, miksi kirjoittaja on päättänyt
vaihtaa eksponentit negatiivisiksi. Armeliaasti vähensin tästä
tempauksesta vain yhden pisteen. Pyytäisin kaikki muutenkin kiinnittämään
huomiota esityksen siisteyteen ja tarkkuuteen. Jos tarkastaja joutuu
arvailemaan, mitä kirjoittaja on tarkoittanut, hän saattaa helposti arvata
väärin.
Tehtävä 1
Tehtävässä oli tarkoitus tutkia kyseistä polynomifunktiota sen derivaatan
avulla. Siellä missä derivaatta on positiivinen, funktio on kasvava, ja
siellä missä derivaatta on negatiivinen, funktio on vastaavasti vähenevä.
Niissä kohdissa missä derivaatta on nolla, funktio saattaa siis saada
ääriarvoja (mutta ei välttämättä saa). Tehtävässä ei ollut erikseen
mainittu, tarkoitetaanko paikallisia vai globaaleja ääriarvoja, mutta
tässä tapauksessa ne ovat sattumalta sama asia.
Yleensä tehtävä oli osattu melko hyvin. Puolet pisteistä (3) sai siitä,
että osasi derivoida funktion ja ratkaista sen derivaatan nollakohdat.
Toisen puolen sai, jos osasi derivaatan merkkiä tutkimalla perustella
funktion kulun. Pelkkä oikea derivointi antoi jo yhden pisteen.
Vaihtelevia määriä pisteitä (1-2) menetti, jos perustelut funktion
kulkusuunnalle olivat niin epäselviä, ettei niitä voinut ymmärtää. Myös
siitä oli pakko ottaa yksi piste, jos ei ollut maininnut ääriarvokohtia,
vaikka derivaatan nollakohdat olisikin laskettu ja funktion kulku muuten
selvitetty. Derivaatan nollakohta ei nimittäin välttämättä ole
ääriarvokohta.
Monissa papereissa luki "Funktion ääriarvo löytyy derivaatan nollakohdasta
tai välin päätepisteestä." Tämä pitää paikkansa ainoastaan suljetulla
välillä. Lauseen mainitsemisesta sinänsä ei otettu virhettä, vaikka
sitä ei voikaan soveltaa tähän tapaukseen.
Tehtävä 2
Tehtävässä piti ymmärtää, että integraalin avulla voidaan laskea kuvaajan
ja x-akselin välinen ala. Kuvaajien väliin jäävä ala saatiin vähentämällä
suuremmasta alasta pienempi. Jos oli ylipäätään ymmärtänyt tämän, oli
yleensä osannut koko tehtävän.
Tehtävässä ei tarvitse jakaa tarkasteluväliä kahteen osaan, koska molemmat
funktiot ovat koko välillä epänegatiivisia. Jakaminen ei kuitenkaan
aiheuta virhettä, mikäli molemmat integraalit laskee sellaisenaan. Jotkut
olivat vaihtaneet toisen integraalin miinusmerkkiseksi, mutta sitten
vastaukseen kuitenkin korjanneet merkin toisin päin (koska ala ei
selvästikään ole nolla). Tästä otettiin piste. Muutenkin esiintyi aika
paljon merkkivirheitä, joista tyypillisesti vähennettiin yksi piste.
Enemmän pisteitä menetti, jos oli muutenkin integroinut väärin.
Tehtävä 3.
Alkuarvotehtävät ovat aina olleet taattu nollan pisteen lähde kokeessa.
Tällä kertaa tulokset olivat jopa melko hyviä. Monet olivat ymmärtäneet
vähintään tehtävän periaatteen. Separoivan yhtälön ratkaisusta sai neljä
pistettä, alkuarvon käytöstä integroimisvakion ratkaisemiseksi loput
kaksi.
Melko monet olivat muodostaneet separoituvan yhtälön alun perin väärin.
Vasemmalle puolelle oli saatu y'*y, kun siellä piti olla y'/y. Tämä
helpottaa tehtävää, mutta siitä ei menettänyt kaikkia pisteitä, jos loppu
oli muuten oikein. Toinen yleinen virhe oli väittää, että funktion 1/(4y)
integraalifunktio olisi ln (4y), kun se on 1/4*ln y. Nimittäin, ln (4y)=ln
y+ln 4, ja tämän derivaatta on tietysti 1/y, koska ln 4 on vakio. Lisäksi
integroinnissa esiintyi muitakin virheitä. Tällaisista sakotetiin 1-3
pistettä.
Muutamassa tapauksessa yhtälö oli ratkaistu jollain väärällä ja
epämääräisellä tavalla ilman minkäänlaista integrointia. Tällaisessakin
tapauksessa saattoi saada pari pistettä, jos alkuarvoehtoa oli kuitenkin
käsitelty oikein.
Tehtävä 4. a)
Tämä tehtävä oli samanlainen kuin viimeisissä laskuharjoituksissa. Jos oli
osattu muodostaa annetuista tiedoista yhtälöryhmä, oli tehtävä yleensä
muutenkin oikein. Huolimattomuusvirheistä vähennettiin 1-2 pistettä,
pahoista ongelmista eliminointimenetelmässä jopa 4 pistettä. Eräässä
paperissa oli oletettu, että pisteet merkitään muodossa (y,x) eikä (x,y).
Tästä otin vain yhden pisteen, vaikka se helpotti ratkaisua enkä ole
koskaan nähnyt tällaista merkintätapaa.
Tehtävä 4. b)
Tämä tehtävä osoittautui yllättävän hankalaksi. Ainoastaan yhdessä
paperissa oli todistettavasti osattu matriisien kertolasku, ja siinäkin
oli sattunut huolimattomuusvirhe. Jos kertolasku olisi osattu, ja lisäksi
olisi muistettu, miten käänteismatriisin avulla saadaan yhtälöryhmän
ratkaisu, tehtävä olisi ollut hyvin helppo. Tätä ei näemmä kukaan ollut
muistanut. Päätin antaa kuitenkin kaksi pistettä, jos yhtälöryhmä oli
ratkaistu oikein keinolla millä hyvänsä.
Takaisin sivun alkuun.
Kokeiden tarkistaminen viivästyi, koska koepaperit olivat jonkin aikaa
hukkateillä. Uusinta sujui melko hyvin, vaikka ensimmäinen tehtävä olikin
aiheuttanut hankaluuksia. Muun muassa tästä johtuen kakkosia tuli selvästi
muita arvosanoja enemmän. Kokeeseen osallistuneista 19 henkilöstä 16 sai
hyväksytyn tuloksen (84 %).
Arvosanajakauma:
******
******
******
******
******
****** ******
****** ****** ****** ******
****** ****** ****** ****** ******
1 2 3 4 5
Malliratkaisut: PDF.
Arvosteluperusteet
Tehtävä 1
Ensimmäisen tehtävän idea jäi monilta selvittämättä. Tämä tuli
valitettavana yllätyksenä, koska muistaakseni tällaisia esimerkkejä oli
käsitelty. Tarkoitus oli muodostaa suorakulmion pinta-alaa kuvaava funktio
x*f(x) (leveys x, korkeus f(x)) ja tämän jälkeen derivaattaa tutkimalla
selvittää, millä leveydellä tulee suurin arvo. Koska laskuissa esiintyi
rationaalifunktioita ja neliöjuuria, ei tehtävässä kysytty, mikä suurin
ala tulisi olemaan. Myöskään ei tarvinnut erityisesti perustella, miksi
juuri derivaatan nollakohdassa tulee suurin arvo, koska tilanne on
geometrian perusteella melko selvä.
Monet olivat ryhtyneet integroimaan käyrän alle jäävää alaa. Integrointi
ei ollut onnistunut, koska tällaisen funktion integroimista ei kurssilla
ollut opetettu. Lisäksi integroimalla ei saada vastausta tehtävän
kysymykseen, koska suorakulmio ei mitenkään mahdollisesti voi täyttää koko
käyrän alle jäävää alaa. Jos tehtävässä ei ollut muuta kuin
integrointiyritys, sai siitä nolla pistettä.
Tehtävä 2
Tämä tehtävä oli suurimmalta osalta onnistunut hyvin. Tarkoituksena oli
vain integroida annettu nopeus välillä [2, 5]. Pienistä
huolimattomuusvirheistä integroinnissa menetti yhteensä 1-2 pistettä.
Tehtävä 3.
Tehtävän idea oli eksponentiaalinen kasvu. Tämä oli tajuttu jo kiitettävän
monessa paperissa. Tarkoituksena oli ratkaista tilanteeseen sopiva
separoituva differentiaaliyhtälö, mutta täydet pisteet sai myös, jos
tunnisti eksponentiaalisen kasvun mallin ja ratkaisi tehtävän siltä
pohjalta.
Huolimattomuusvirheet vakioiden määrittämisessä aiheuttivat 1-2 pisteen
menetyksen. Jos ei ollut ratkaissut differentiaaliyhtälöä, tällaiset
virheet maksoivat helposti enemmän, varsinkin jos vastaus oli sen verran
epäselvä, että ei voinut olla varma, oliko kysessä todella
huolimattomuusvirhe. (Kirjoittakaa enemmän selväkielisiä perusteluja, niin
vältytte tältä.)
Tehtävä 4. a)
Tehtävä oli mennyt hyvin toisin kuin varsinaisessa kurssikokeessa
tammikuussa, josta tehtävä oli sellaisenaan otettu.
Tehtävä oli niin lyhyt ja yksinkertainen, että pisteitä tuli yleensä yksi
tai kuusi. Yhden pisteen sai siitä, jos osasi mainita, että vektorit ovat
kohtisuorassa, kun niiden pistetulo on nolla. Jos oli osannut laskea
matriisien kertolaskun Tx oikein, pääsi tehtävässä yleensä virheittä
loppuun saakka. Jotkut olivat saaneet kertolaskusta Tx tulokseksi
2x2-matriisin, mikä on väärin. Tämän jälkeen myös pistetulon laskeminen on
järjetöntä, koska pistetulo on määritelty vain vektorien välillä.
Tehtävä 4. b)
Tämän ratkaisemiseen oli useita tapoja. Eliminointimenetelmä oli ehkä
kaikkein kätevin, siinäkin saattoi rivien järjestystä vaihtamalla
helpottaa laskuja entisestään. Pisteitä meni yleensä laskuvirheistä (1
piste).
Takaisin sivun alkuun.
Takaisin kurssin pääsivulle