Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English
Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos
 

Tietojenkäsittelytieteen laitos

in English suomeksi Kurssin aikataulu ja sisältö

Tietokoneen toiminta (4 op), Kevät 2007
Computer Organization I (4 cr), Spring 2007

Tämä aikataulu- ja sisältösivu päivittyy aina tarpeen tullen eli siis aika usein o. Tarkkailkaa tätä sivua ainakin viikoittain kurssin aikana. Kurssin sisältö voi vielä jonkin verran muuttua aika myöhäänkin. Uutta kurssimateriaalia on runsaasti ja sinne on varmaankin jäänyt muutama virheellinen tai epäkonsistenssi tieto. Olen kiitollinen kaikista ilmoituksista koskien materiaalin puutteita. Kiitos.

TitoTrainer tai sen palvelinkone sysdb nurin:

Havaittu nurin olevana
Havaittu olevan taas toiminnassa
su 11.2.2007 klo 17:50
Elpyy toivottavasti maanantaina aamulla (jos mitään ei ole rikki).
9:15 ma 12.2.2007
ti 23.1.2007 klo 09:13
12.45 ti 23.1.2007
käynnistysskripti korjattu kuntoon
pe 19.1.2007 klo 18:00
11:00 ma 22.1.2007
palvelua ei muistettu käynnistää

TitoTrainer tehtävien paikkauksia:

Tehtävä Päivä Kommentti
a-200 v2 23.1.2007 Arviointikriteerin määrittelyssä oli bugi
b-200 v2 23.1.2007 Salaisen syötteen lopputulos oli jäänyt asettamatta
b-550 v2 27.1.2007 Tehtävänannossa oli ajatteluvirhe. Datasegmentin alkuosoite on sidoksissa koodisegmentin kokoon, joka vaihtelee vastauksen koosta riippuen. Tarkistettavien symbolien arvot olivat samat ainoastaan, jos opiskelijan antamassa koodissa oli yhtä monta käskyä kuin mallivastauksessa.
b-560 v2 27.1.2007 Kuten b-550.
b-600 v2 26.1.2007 Tarkistuksen tekevässä ohjelmakoodissa oli bugi
b-770 v2 26.1.2007 Tarkistuksen tekevässä ohjelmakoodissa oli bugi
b-700 v2 27.1.2007 Tehtävänannossa oli ajatteluvirhe. Ensimmäisissä 10 käskyssä oli mukana tunnuksia, joiden arvo riippui annetun koodinpätkän pituudesta.
c-050 v2 26.1.2007 Tarkistuskoodissa oli bugi (oli popr eikä pop)
c-210 v2 30.1.2007 Tarkistuskoodissa oli bugi.
c-800 v2 27.1.2007 Kuten b-700.
c-820 v2 30.1.2007 Kuten b-550 (rekistereiden r1, r3, r4 arvojen osalta).
c-910 v2 6.3.2007 Tarkistuskoodissa bugi. Tarkisti muuttujaa i eikä x'ää.
d-500 v2 5.2.2007 Typo tehtävän esimerkissä. Korjattu teksti: "For example, the 1st item in memory at memory location t is t[0,0], and the 2nd item in memory location t+1 is t[0,1]."
e-300 v2 5.2.2007 Typo tehtävän esimerkissä. Korjattu teksti: "For example, the 1st item in memory at memory location t is t[0,0], and the 2nd item in memory location t+1 is t[1,0]."
Toistaiseksi TitoTrainer on toiminut speksiensä mukaisesti ja kaikki virheet ovat olleet tehtävän määrittelijän. Titokoneesta on löytynyt yksi bugi (ks. huomautus 8.2.2007 alla). Tehtävien määrittely on osoittautunut vähintään yhtä virhealttiiksi kuin muukin ohjelmointityö. Olen pahoillani näistä lastentaudeista. Tehtävissä olevien virheiden korjaus on pääasiassa perustunut opiskelijoilta saatuun palautteeseen. Kiitoksia hyvistä palautteista.

11.4.2007 Uusintakuulustelu on korjattu. Uusintakuulustelun koetulokset näkyvät kirjanpitolistalla ja sen perusteella tehty kurssiarvostelu näkyvät verkossa muutaman viikon ajan. o

15.3.2007 Kurssin tuloksista on tehty hieman analyysiä. Ohesta löytyy muutama Excelillä tehty graafi harjoitustehtävien ja TitoTrainer tehtävien mahdollisesta vaikutuksesta koemenestykseen tai arvosanaan. Voitte itse tehdä johtopäätökset. o

14.3.2007 Kurssin arvostelu on valmistunut. Tulokset ja kurssikuulustelun arvosteluperusteet ovat näkyvillä verkossa muutaman viikon ajan. Arvostelu päivitettiin vielä klo 16 kun kävi ilmi, että osa projektin 2 arvioinneista puuttui. o

7.3.2007 TitoTrainer on ollut tässä muutaman illan nurin, joten TitoTrainer tehtävien tekemiseen on annettu yksi päivä lisäaikaa. Lasken tehdyt tehtävät 9.3.2007 perjantai-aamulla klo 9:00 jälkeen. Tätä enempää lisäaikaa ei tule, vaikka sysdb menisikin nurin vielä uudelleenkin. Aikaa on ollut nyt kuitenkin 7 viikkoa.

8.2.2007 Titokone and TitoTrainer has a problem that addressing modes "(r2)" or "@r2" do not work in a consistent manner. They both should refer to data in memory, with memory address in register r2. Seemingly, the first case works with store instruction and the second case with all instructions (eg., add) reading from memory, but not necessarily vice versa. This is confusing and partly due to original ttk-91 specification problems. (See also note in Finnish below in section Titokone)
Fix: use always format "0(r2)" whenever such such reference is needed. This way you always have a memory reference with address zero plus current value of register r2.

8.2.2007 TitoTrainer pitää kirjaa suoritetuista tehtävistä ja niistä saa arvosanaan vaikuttavia pisteitä. Arvosanaan vaikuttavia pisteen saa viidestä tehdystä TitoTrainer-tehtävästä ja maksimipisteet (8) saa tehdystä 40 tehtävästä. Kaikki TitoTrainer tehtävät ovat nyt saatavilla.

30.1.2007 Muistutuksena: projektien ja TitoTrainer tehtävien deadlinet ovat 23.2.2007 (pr1) ja 7.3.2007 (pr2, TitoTrainer).

30.1.2007 Uusintakuulustelu (2.5 t) on 30.3.2007. Se vastaa täysin kurssikuulustelua ja kaikki harjoitus- ja projektipisteet lasketaan mukaan arvosanaan. Uusintakuulustelua ei voi käyttää erilliskokeena. Uusintakuulusteluun ilmoittaudutaan sähköpostitse Teemu Kerolalle. Uusintakuulustelussa ainoastaan kurssikoe uusitaan - kaikki muut suorituspisteet ovat samat kuin varsinaisen kurssikokeenkin yhteydessä.

23.1.2007 Joissakin TitoTrainer tehtävänmäärittelyissä ja/tai tehtävän oikeellisuustarkistuksen määrittelyssä on havaittu virheitä opiskelijapalautteen ansioista. Korjatuissa tehtävissä on nimeen lisätty versio numero (esim. "b-200 Compute sum and average v2"). Jos olette hyvin varmoja vastauksenne oikeellisuudesta, mutta TitoTrainer ei silti hyväksy vastaustanne, ottakaa tämä mahdollisuus huomioon. Tarpeen vaatiessa ilmoittakaa asiasta minulle sähköpostitse. Kiitos.

22.1.2007 If TitoTrainer does not answer at all, or you get warning

Service Temporarily Unavailable
The server is temporarily unable to service your request due to maintenance downtime or capacity problems. Please try again later.

then probably the departmental database server (sysdb.cs.helsinki.fi) is down.
Fix: send mail to atk-apu@cs.helsinki.fi, explain the problem and ask them to kick that machine back on. Include in your mail the exact web address used, e.g., http://sysdb.cs.helsinki.fi/t/tkt_koha/titotrainer/www/login.jsp

19.1.2007 Windows palvelinta voi käyttää myös Windows-järjestelmistä etäkäyttönä esimerkiksi keskustakampukselta. Tällöin Authorware liitospalikaa ei tarvitse asentaa käytettävälle koneelle. Käyttö tapahtuu ensin käynnistämällä etätyöpöytä ("start / All Programs / Accessories / Communications / Remote Desktop Connection"), jonka avulla yhteys luodaaan palvelimelle "winserver.cs.helsinki.fi". Siellä käynnistetään selain (IE on luotettavampi) ja avataan verkkoluennot tavalliseen tapaan.

17.1.2007 Huomatkaa, että lähes kaikista luennoista on olemassa myös (ehkä vähän vanhat) pdf-kalvot, joihin pääsee helposti käsiksi vasemmalla olevan linkkipalkin kautta.

17.1.2007 Uusia harjoitusryhmiä ei ole tulossa. Pärjännemme näillä neljällä.

16.1.2007 Perjantaina 19.1.2007 klo 12-14 (B119) on kurssin aloitusluento englanniksi. Siinä käsitellään samat asiat kuin maanantain 15.1.2007 suomenkielisessä aloitustilaisuudessa.

15.1.2007 Huomatkaa, että kaikki TitoTrainer tehtävät ovat toistaiseksi vain englanniksi. Tehtävien kaikki palautteetkin ovat siis vain englanniksi, vaikka itse käyttöliittymä on suomeksi. Tämä on piirre eikä bugi!

12.1.2007 Kaikki 4 ryhmää ovat jälleen aika täynnä ja ylibuukattu. Olen pyytänyt vielä lisäryhmää, mutta katsotaan mihin laitoksen resurssit riittävät. Kurssille tulee myös uusintakuulustelu joskus 2. periodin puolessa välissä. Voitte osallistua kumpaan vain tai molempiin ilman eri selityksiä. Uusintakuulusteluun täytyy kuitenkin ilmoittautua erilliskuulustelujen tapaan.

9.1.2007 klo 09:40 Suomenkieliset 2 ryhmää ovat täynnä ja englanninkielisessä ryhmässä on jo 19 ilmoittautunutta. Suomenkielisiä ryhmiä tulee lisää 1 tai 2 kappaletta piakkoin.

9.1.2007 Ohjelmoinnin harjoitustyön alkutilaisuuden loppuosa on osittain samaan aikaan titon 1. luennon kanssa. Ohjelmoinnin harjoitustyön alkutilaisuus tuskin kestää ilmoitettua 4 tuntia (8-12), joten pystynette tulemaan ensimmäiselle luennolle klo 10:15. Kurssin suorittamisen kannalta 1. luennolle osallistuminen on erittäin suositeltavaa, vaikka sen voikin katsoa (toivottavasti!) verkosta myös jälkikäteen.

HUOM: Ohjeita on aika paljon, mutta kurssin suoritusmenetelmä vaatii niiden kaikkien lukemista ja noudattamista. Ohjeiden lukemiseen käytetty 15 minuuttia säästää varmasti ainakin 60 minuuttia aikaanne jatkossa. Lukekaa kaikki ohjeet, erityisesti tämä aikataulusivu ja opintopiirityöskentelyn ohjesivu. Kiitos.

CSMoodle'n salasana kevään Tietokoneen toiminta kurssille on "suoRitin".
HUOM: CSMoodlessa on (oli?) piirre, että se turhaan epäilee sertifikaattia moneen kertaan. Vastatkaa vain OK joka kerta.

Ryhmätapaamiset alkavat heti kurssin ensimmäisellä viikolla (viikko 3, 15-19.1.2007). Opintopiirit muodostetaan tuossa ensimmäisessä tapaamisessa. Poissaolijoiden tilalle otetaan uusia opiskelijoita. Jos ette ensimmäisen viikon jälkeen vielä kuulu mihinkään opintopiiriin ja aiotte silti osallistua tähän kurssiin, teidän tulisi ensi tilassa ottaa yhteys omaan ohjaajaanne. Opintopiireihin kuulumattomat opiskelijat poistetaan kurssin listoilta viikon 4 (26.1.2007) jälkeen.

Jos keskeytätte kurssin, niin olisi kohteliasta ilmoittaa omalle opintopiirille asiasta, jotta muille opintopiiriläisille ei koituisi keskeyttämisenne vuoksi turhaa haittaa. Muihin opintopiiriläisiin saa helposti yhteyden sähköpostitse, puhelimitse tai CSMoodlen kautta. Jos opintopiirin jäsenestä ei ole vähään aikaan (2-3 päivään?) kuulunut mitään, niin opintopiiri voi katsoa kyseisen opiskelijan keskeyttäneeksi ja toimia sen mukaisesti. Opintopiirin ei kannata lykätä uudelleenjärjestäytymistä turhan pitkään, koska kurssi on vain 6 viikkoa pitkä.


Huom 1: Kaikilla oppilailla tulee olla TKTL:n käyttäjätunnus laitoksen Linux- ja Windows-järjestelmien käyttämistä varten.

Sivuaineopiskelijoilla tulee olla ensin haettuna Tietotekniikkaosaston UNIX-tunnus eli ns. cc-tunnus. Mikroverkkotunnus ei käy. UNIX-tunnus haetaan oman pääainelaitoksen kautta. Tämän jälkeen voit hakea TKTL-tunnusta vapaamuotoisella hakemuksella sähköpostin kautta osoitteesta tktl-luvat (AT) cs.helsinki.fi. Muista mainita sähköpostissasi cc-tunnuksesi. (Ks. ohjeet http://www.cs.helsinki.fi/compfac/ohjeet/Luvat/uusi.html#sivuainelupa). Yleensä tunnus alkaa toimimaan pyynnön käsittelyä seuraavana päivänä.

Huom 2: Kaikkien tulee olla ilmoittautunut kurssikirjanpitoa varten tälle kurssille TKTL:n ILMO järjestelmään. Jos et ole tehnyt sitä vielä, niin tee se ystävällisesti nyt heti. Kiitos.

Huom 3: Kaikilla on valmiina opintopiirityöskentelyä varten CSMoodle'n käyttäjätunnus. Se on sama tunnus kuin TKTL-tunnus. Muista myös kirjautua CSMoodle'ssa Tietokoneen toiminta -kurssille (salasana suoRitin) ja pyytää ohjaajaasi sen jälkeen sijoittamaan sinut omaan opintopiiriisi CSMoodle'ssa.


Tavoite

Päätavoitteena on ymmärtää tietokonejärjestelmän keskeiset piirteet suoritettavan ohjelman näkökulmasta: miten tietokonejärjestelmä on rakennettu ja miten se suorittaa sille annettua ohjelmaa. Pääpaino on yhden ohjelman suorituksella konekielen tasolla.

Tavoitteena on ymmärtää suorittimen toiminta konekielen tasolla. Suorittimen toimintaa konekielen tasolla tarkastellaan sekä yleisesti että käytännönläheisesti yksinkertaisen opetustarkoitukseen kehitetyn esimerkkikoneen (ttk-91) avulla. Esimerkkikone on toteutettu simulaattorina ja sitä ohjelmoidaan (symbolisella) konekielellä.

Tavoitteena on ymmärtää käyttöjärjestelmän perustoiminnot ja rooli ohjelman suorituksen kannalta.

Tavoite on tarkemmin kuvattu kurssikuvauksessa.

Kurssin muoto: opintopiiri- ja verkkokurssi

Kurssi toteutetaan opintopiirejä käyttäen. Tämä tarkoittaa sitä, että ns. tavallisten laskuharjoitusten asemesta opiskelijat jaetaan pienryhmiin (opintopiireihin), joissa tehdään sekä tavanomaisia laskuharjoituksia että suurempia projekteja. Kantavana ajatuksena ja ideana opintopiireissä on se, että yhdessä opiskellen oppii paremmin. Kun selittää asiaa toiselle, niin oppii itsekin ja/tai huomaa aukkoja omassa osaamisessaan. Opintopiirit kokoontuvat viikoittain yhden pakollisen kerran ohjaajan kera. Sen lisäksi opintopiirit voivat tavata itse sopiminaan aikoina eri tiloissa yliopistolla tai verkossa opintopiirin omassa chat-huoneessa. Lisäneuvontaa tulee saataville verkossa Moodlen keskusteluryhmien, chat-huoneiden ja kahdenkeskisten verkkokeskustelujen muodossa.

Tämä kurssi toteutetaan verkkokurssina. Siihen sisältyy siten tiedotuksen lisäksi merkittävä määrä verkossa olevan materiaalin käyttöä ja verkon käyttöä suunnitelmalliseen kurssin sisäisen kommunikointiin. Esimerkiksi, pääosan luennoista korvaa tällä kurssilla itseopiskelumateriaalina verkossa olevat verkkoluennot ja kuhunkin luentoon liittyy verkossa olevia itsearviointiin sopivia kertaustehtäviä, joiden avulla opiskelija saa jonkinlaisen kuvan omasta kyseisen materiaalin hallinnasta. Kurssiin sisältyy myös keskustelutehtäviä, joita käydään CSMoodle-keskusteluryhmissä.

Kurssin toteutus verkkokurssina ei tarkoita, että kurssin voisi suorittaa puhtaasti etäopiskeluna. Suuri osa oppimisesta tapahtuu itsenäisen työskentelyn ja ryhmätyöskentelyn avulla, mutta läsnäolo kampuksella kurssin aikana on silti aika ajoin välttämätöntä.

Tavallisina luentoina pidetään ainoastaan ensimmäinen aloitusluento ja viimeinen yhteenvetoluento.

Oppiminen tapahtuu verkkoluennoilla, opintopiirityöskentelyssä harjoitustehtävä ratkaistaessa, keskusteluissa ja projekteja tehtäessä sekä kurssikuulustelussa.

Kurssiin sisältyy ylimääräinen opintopiiriprojekti, jossa reflektoidaan (mitä tehtiin, havaittiin, koettiin) kurssikuulustelua ja koko kurssia kokonaisuutena. Jos opintopiiri ei halua tehdä tätä projektia, sen voi tehdä myös itsenäisesti tai opintopiirin osan ryhmätyönä. Kurssista voi saada hyvän arvosanan myös ilman tätä ylimääräistä projektia. Toisaalta, läpikäytyjen asioiden reflektoiminen on tunnetusti hyvä oppimismenetelmä.

Oppikirja ja konekielisen ohjelmoinnin simulointiympäristö

Suosittelen, että hankitte oheislukemistoksi käyttöönne Stallingsin kirjan ([Stal06] tai [Stal03]), vaikka se ei olekaan ihan välttämätön. Tanenbaum'in kirjaa ([Tane06] tai [Tane99]) tuskin kannattaa vain tätä kurssia varten ostaa.

  • [Stal06], luvut 1-2, 3-3.1, 4.1, 5-5.2, 6-6.1, 7-7.5, 8-8.2, 9-9.2, 10
  • [Tane06], luvut 4.2, 7.3-7.4
  • Esimerkkitietokoneen ttk-91 konekielisimulaattori TITOKONE
  • Ttk-91 -tietokoneen yleiskuva ja toiminta: ks. verkkoluennot lu02, lu03 ja lu04 sekä Häkkisen luentomoniste [Häkk98]

Yleistä

  • Kurssiin liittyvät yleiset asiat (siis muut kuin erityisesti tähän verkkokurssiin liittyvät asiat) ovat kurssin kotisivulla http://www.cs.helsinki.fi/teemu.kerola/tito/index.html.
  • Jos haluatte (nopeaa) reagointia (esim. jokin verkkosivu ei aukea tms) luennoitsijalta, niin käyttäkää sähköpostia. Kaikkia kurssilaisia kiinnostavat asiat julkaistaan luennoitsijan puolesta tällä sivulla ja/tai CSMoodle'n kurssin yleisessä keskusteluryhmässä.

Ohjausajat

Ohjausajoilla tarkoitetaan niitä aikoja, jolloin kurssin vastuuhenkilö tai ohjaaja on henkilökohtaisesti paikalla.

Luennot
aloitusluento,
yhteenvetoluento

15.1.2007

ma 10-12 (B123) Teemu Kerola
15.2.2007 to 12-14 (B123) Teemu Kerola

Ryhmä-
tapaamiset
eli
opintopiirien viikottaiset
pakolliset tapaamiset

15.1.-23.2.2007

(HUOM:
siis heti
1. viikolla!)

1. ti 14-16 (C222)
Jaakko Sorri
4. ti 16-18 (B119) Jaakko Sorri
2. pe 12-14 (CK111) Jaakko Sorri
3. pe 14-16 (CK111)
in English in English (??)
Jaakko Sorri
   
Verkko-
neuvonta

15.1.-23.2.2007
(aika ajoin,
ei joka päivä!)

CSMoodlen yhteinen keskustelualue Kerola, Sorri
Kurssikuulustelu
Uusintakuulustelu
1.3.2007
30.3.2007

Kokeet K2007
Erilliskokeet K2007

Teemu Kerola

Arviointi

Tavoitteena on päästä arviointiin, jossa (a) opintopiiriä palkitaan työn saattamisesta loppuun, (b) paljon muita enemmän työtä tehneet palkitaan paremmalla arvosalla ja (c) paljon muita vähemmän tehneet huomaavat sen myös arvosanassaan. Vaikka tämä perusidea on ärsyttävän hankala muotoilla täsmällisiksi arviointiperusteiksi, niin tähän on kuitenkin pyritty.

Pääosa arvosanasta määräytyy tentin perusteella. Tentti kattaa kurssin ydinaineksen ja on linjassa projektien kanssa.

Yhteensä jaossa yli 60 p, joista 30 p tarvitaan läpipääsyyn. Normaalit arvosanarajat ovat: 1 (30 p), 2 (35 p), 3 (40 p), 4 (45 p) ja 5 (50 p). Näitä voidaan tarpeen vaatiessa muuttaa.

Kurssin osiot, niiden maksimipistemäärät ja minimivaatimukset:

  • Opintopiirien harjoitustehtävät ja keskustelukysymykset: 12 p, minimivaatimus 0 p
    • 1 arvosanaan vaikuttavan pisteen saa 10%'lla ja 12 pistettä 90%'lla max htp'sta
  • Opintopiirien projekti: 16 p (22 p, jos ylimääräinen projekti mukana), minimivaatimus 0 p
    • 1 arvosanaan vaikuttavan pisteen saa 10%'lla ja 16 pistettä 90%'lla max pp'sta
  • TitoTrainer harjoitustehtävät: 8 p, minimivaatimus 0 p
    Maksimipisteet saa tekemällä hyväksytysti kaikki alle tason 900 tehtävät.
    • Keväällä 2007 arvosanaan vaikuttavan pisteen sai viidestä TitoTrainer-tehtävästä ja maksimipisteet (8) sai 40 tehdystä tehtävästä.
    • Kaikki TitoTrainer tehtävät ovat saatavilla viimeistään 16.2.2007 ja arvosanaan vaikuttavat tehtävät lasketaan 9.3.2007 klo 09:00.
  • Kursssikuulustelu, uusintakuulustelu: 24 p, minimivaatimus 12 p
    • Jokainen koepiste vaikuttaa sellaisenaan arvosanaan

Opintopiirien arvostelusta kerrotaan tarkemmin opintopiirityöskentelyn sivulla.

Kirjanpitolistalla näkyy kaikki kurssikirjanpito. Sieltä poistetaan ilmeisesti passiiviset opiskelijat näkyviltä. Jos listalla on mitään puutteita tai ette halua nimeänne näkyville, ottakaa yhteys luennoitsijaan. Kirjanpitolistan lisäksi näkyvillä on nyt myös aika ajoin päivitettävä pistelista, josta näkyy eri suorituksista ja yhteensä tähän asti saadut arvosanaan vaikuttavat pisteet. Keskustelutehtävät kt1-kt5 näkyvät kirjanpidossa laskuharjoituksina LH7-LH11. Projektit pr1-pr2 näkyvät kirjanpidossa harjoitustehtävinä HT1-HT2. Kurssikuulustelu (parempi tulos 1. ja 2. kurssikuulustelusta) näkyy kokeena KOE 1. TitoTrainer tehtävistä saadut pisteet näkyvät kirjanpidossa kokeena KOE 2. o

Kurssin arvostelu on valmistunut. Kurssiarvostelu ja kurssikuulustelun arvosteluperusteet ovat näkyvillä verkossa muutaman viikon ajan arvostelun valmistuttua. Uusintakuulustelun koetulos näkyy kirjanpitolistalla ja sen perusteella tehty kurssiarvostelu näkyvät verkossa muutaman viikon ajan uusintakuulustelun valmistuttua. o

Kurssin tuloksista (varsinaisen kurssikuulusten tulosten perusteella) on tehty hieman analyysiä. Ohesta löytyy muutama Excelillä tehty graafi harjoitustehtävien ja TitoTrainer tehtävien mahdollisesta vaikutuksesta koemenestykseen tai arvosanaan. Voitte itse tehdä johtopäätökset. o

Torrent VCG "streamatut" luennot

Aloitus- ja yhteenvetoluennot taltioidaan yliopiston Torrent VCG ( Video Conference to Streaming Gateway) palvelimelle, josta ne ovat realiaikaisesti (??) ja jälkeenpäin katsottavissa selaimen kautta Windows-ympäristöissä. Taltioiden katselua varten laitteistossa tulee olla tarvittavat koodekit on jo valmiiksi asennettu TKTL:n laitteistoihin, mutta kotikoneisiin voitte joutua asentamaan ne itse.

Taltiot toiminevat TKTL:n laitteistolla Windowsissa seuraavien selainten ja liitospalikoiden avulla:

  • Internet Explorer: QuickTime, RealPlayer, MediaPlayer
  • Firefox: QuickTime, RealPlayer
Kotikäyttöä varten koodekeista on olemassa Opetusteknologiakeskuksen ohjeistus, joka on kyllä suunnattu enemmän opettajille kuin opiskelijoille. Käytössä on myös Sami Palhomaan ohje juuri tämän kurssin tarpeita varten.

Verkkoluennot

Verkkoluennon seuraaminen vaatii oman liitospalikan (Macromedia Authorware Web Player) selaimeen. Sen kuuluu Windows'in vakioasennukseen laitoksen opiskelijakäyttöön tarkoitetuissa tiloissa. (Sitä ei voi itse asentaa laitoksen koneisiin, kuten ei muitakaan selainten liitospalikoita.) Liitospalikka on olemassa ainoastaan Windows ympäristöön ja luotettavimmin se toimii Internet Explorer'issa. Sorry. Voitte kokeilla liitospalikan toimivuutta tästä. Järjestelmä antaa liitospalikkaa käynnistettäessä erilaisia asiaan kuuluvia varoituksia, mutta nähdäkseni liitospalikka on turvallinen käyttää. Liitospalikka toimii myös Firefox-selaimella, mutta yleensä vasta sen jälkeen kun oikeudet on asetettu oikein IE'n avulla.

Macintosh

Macintosh-ympäristöjen käyttö on täysin testaamatta, koska tekijällä ei ole Macintosh'ia käytössään. Toisaalta, ainakin Patrik Jansson on keväällä 2006 saanut verkkoluennot toimimaan iBook'issa Safari-selaimella. Firefox ei toiminut. Verkkoluentoa avatessa Safari herjaa automaattisesti Authorwaren puuttumisesta ja ehdottaa sen lataamista. Hyväksymisen jälkeen selain ohjautuu Macromedian lataus-sivulle, josta voi ladata Authorwaren liitospalikan. Asennuksen jälkeen täytyy Safari käynnistää uudelleen, että sivu näkyy oikein. Joissakin kohdin tulee virheilmoitus "Xtra not found" ja sivun tausta saattaa jäädä puuttumaan. Flash-animaatio (luennon 1 lopussa) ei toimi. Lisätietoja annetaan mahdollisesti lisää tällä foorumilla.

Windows 2003 Terminal Server

Windows 2003 Terminal Server -palvelimen avulla verkkoluentoa voi seurata myös Linux-ympäristöissä Tietojenkäsittelytieteenlaitoksen koneilta. Palvelin mahdollistaa Windows-ympäristön käytön ohjelmistoineen etänä, jopa Linux-koneilta. Palvelimen käyttö laitoksen Linux-koneilta onnistuu yksinkertaisesti komennolla "windows". Tämä avaa ruudulle Windows-järjestelmän sisäänkirjautumisruudun. Kirjautuminen tapahtuu normaaleilla TKTL-käyttäjätunnuksilla. Palvelimen IE'ssä on valmiiksi asennettuna Authorware liitospalikka. Mikäli haluatte tarkemman kontrollin etäkäyttöohjelmistoon, voitte käyttää suoraan rdesktop (http://www.rdesktop.org) ohjelmistoa komennolla "/usr/local/bin/rdesktop winserver".

Pärtel Martin'in ohje (kevät 2007) laitoksen Windows palvelimen etäkäyttöön Linux'issa kotoa käsin:

Jos kotikoneessa on Mac tai Linux, voi verkkoluentoja katsoa ilmaisella
rdesktop-ohjelmalla ( http://www.rdesktop.org/ ). Komento on
rdesktop -z -r sound winserver.cs.helsinki.fi

Lisäksi optiolla -f saa kokoruutumoodin (poistuminen Ctrl+Alt+Enter), ja -g
optiolla voi asettaa resoluution itse (esim -g 1000x700  mahtuu hyvin
ikkunaan jos näyttösi resoluutio on 1024x768).

Hitailla nettiyhteyksillä ääni valitettavasti pätkii pahasti.

Windows palvelinta voi käyttää myös Windows-järjestelmistä etäkäyttönä esimerkiksi keskustakampukselta. Tällöin Authorware liitospalikaa ei tarvitse asentaa käytettävälle koneelle. Käyttö tapahtuu ensin käynnistämällä etätyöpöytä ("start / All Programs / Accessories / Communications / Remote Desktop Connection"), jonka avulla yhteys luodaaan palvelimelle "winserver.cs.helsinki.fi". Siellä käynnistetään selain (IE on luotettavampi) ja avataan verkkoluennot tavalliseen tapaan.

Ongelmia?

Jos Authorware Web Player -liitospalikan käytössä on ongelmia, raportoikaa niistä kurssin vastuuhenkilölle.

Verkkoluentojen käyttöön on olemassa Käyttöohje ja Usein Kysyttyjen Kysymysten lista, jotka löytyvät verkosta ja ovat myös suoraan käytettävissä verkkoluennoista.

Verkkoluennot on linkitetty helposti käytettäväksi niiden yhteiselle sisällysluettelosivulle.

Titokone ja TitoTrainer

Kurssilla tutustutaan konekieliseen ohjelmointiin Auvo Häkkisen opetuskäyttöä varten suunnitteleman ttk-91 tietokoneen ja sen konekielen avulla [Häkk98]. Ttk-91 -ohjelmien kehitystä, suoritusta ja animointia varten käytettävissä on Titokone simulaattoriympäristö, jonka avulla pääosa konekielisestä ohjelmoinnista tehdään. Titokoneen käyttöä opetellaan harjoitustehtävien yhteydessä.

Sen lisäksi uutena kurssikomponenttina kevällä 2007 on TitoTrainer, jonka avulla voidaan automaattisesti tarkistaa Titokoneelle tehtyjen konekielisten ohjelmien oikeellisuus. TitoTrainer pitää kirjaa suoritetuista tehtävistä ja niistä saa arvosanaan vaikuttavia pisteitä. Keväällä 2007 arvosanaan vaikuttavan pisteen saa viidestä TitoTrainer-tehtävästä ja maksimipisteet (8) saa 40 tehtävästä. o

TitoTrainer'illä lienee vielä lastentauteja. Tunnetut sellaiset on listattu sivullaan Piirteet ja Ongelmat. Olkaa kärsivällisiä ja lähettäkää tietoja uusista piirteistä ja ongelmista kurssin vastuuhenkilölle. Kertokaa myös, jos tehtävän asettelu tuntuu epäselvältä. Tehtävien määrittelyjä säädetään jatkuvasti palautteen perusteella paremmiksi. Kiitos.

TitoTraineriin tarvitaan oma tunnus ja salasana. Vuot luoda ne "Sign up" hypertekstiä painamalla TitoTrainerin kirjautumissivulla.

TitoTrainer-tehtävissä on niiden nimen alussa luokittelutietoa (esim. a-150 CtoTtk91), jossa ensimmäisenä oleva kirjain kertoo päätason:

  1. aloittelija, yksinkertainen koodi, if-then-else, silmukat
  2. monimutkaisempaa koodia, tietorakenteiden käyttö
  3. aliohjelmien kutsuminen, konekielen hyvä ymmärrys, koodin optimointi
  4. aliohjelmien toteutus, moniulotteiset taulukot
  5. kokonaiset ohjelmat aliohjelmineen, laiteajuri
  6. itse muokkaavaa koodia, ihan mitä vain

Päätason perässä oleva kolminumeroinen luku kertoo päätason sisällä vaikeusasteen (100=helppo, 900=vaikea). On suositeltavaa, että tehtävät tehdään tasojärjestyksessä helpoimmasta vaikeampaan. Vaikeusasteella 700 tehtävät millä tahansa tasolla voivat olla haastavia. Vaikeusasteen 900 tehtävät menevät jo syventävien oppimistavoitteiden puolelle.

Titokoneen on toteuttanut Koski-ohjelmistotuotantoryhmä kevällä 2004. TitoTrainerin on toteuttanut Kohahdus-ohjelmistotuotantoryhmä syksyllä 2006, hyödyntäen aikaisemman Koskelo-ohjelmistotuotantoryhmän prototyyppiä syksyltä 2004.

Opintopiirit

Opintopiirien toiminnasta tällä kurssilla on täsmällisemmät yleisohjeet opintopiirityöskentelyn sivulla.

Ryhmätapaamiset

Opintopiirit tapaavat ainakin kerran viikossa ohjaajan läsnäollessa ryhmätapaamisessa. Ensimmäisessä ryhmätapaamisessa muodostetaan opintopiirit. Yleensä ryhmätapaamisessa käydään läpi sen viikon harjoitustehtävät ja seurataan projektin edistymistä. Ryhmätapaamisessa on myös mahdollista kysyä ohjaajalta neuvoa mihin tahansa kurssin asiaan tai logistiikkaan liittyvästä asiasta.

CSMoodle

CSMoodle on TKTL'n oma Moodle-installointi. Se on yleinen oppimisalusta verkko-opetukseen ja sitä käytetään tällä kurssilla lähinnä keskustelualueiden toteutukseen.

Moodlen käyttöohjeita löytyy englanniksi Moodlen omilta sivuilta. (esim. Documentation / "Student Guide for Moodle" by Ray Lawrence). CSMoodle'ssa (vasemmassa palkissa ylhäällä) on lyhyt suomenkielinen Opiskelijan pikaopas Moodlen käyttöön ja (vielä lyhyempi) FAQ-sivu. Samassa pääpalkissa on myös muita suomenkielisiä ohjeita. Sisäänrakennetut ohjeet löytää CSMoodle'n Help-ikoninHelp avulla. Moodlen Wiki työkalusta on myös Sami Palhomaan kirjoittama oma wiki-ohjeensa.

 

in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English
The English schedule page has most the information above, but none of the information below.
The information in English is given with green color below.
in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English

Sisältö ja aikataulu (Contents and Schedule)

Kurssikirjat täydentävät verkkoluentoja. Niissä on erilainen esitystapa ja enemmän detaljeja. Jos jokin asia jäi epäselväksi tai muuten vain haluat toisenlaisen lähestymistavan sen oppimiseen, niin tarkista asia kurssikirjasta kyseisen luennonkohdalla annetusta kohdasta.

Huomatkaa, että lähes kaikista luennoista on olemassa myös (ehkä vähän vanhat) pdf-kalvot, joihin pääsee helposti käsiksi vasemmalla olevan linkkipalkin kautta.

Text books give different view and more thorough presentation to the same topics as the web lectures. If anything is left unclear, please read the corresponding material in text books.

Viikko 3 (15.-19.1.2007) Week 3

  • Aloitusluento, maanantai 15.1.2007.  Hallintoa, kurssin suoritusosiot, opintopiiritoiminta, verkkokomponentit (Opening lecture, in Finnish: admin, course components, study circles, web components)
    Tärkeätä olla paikalla, kiitos. (Important to be present, some guidance also in English in English)
  • Itseopiskelua, luento 1:  Järjestelmän rakenne (System structure, self study)
  • Itseopiskelua, luento 2:  TTK-91 -tietokone ja sen simulaattori (Ttk-91 and the simulator for it)
  • Ryhmätapaaminen (group meeting)
    Tärkeätä olla paikalla, kiitos. (Very important to be present, please! in English)
    • opintopiirien muodostaminen (study circle creation)
    • yhteystietojen vaihto, tapaamissuunnitelma (swapping contact information, meeting plans)
    • projektin PR 1 aikataulutus (schedule for project PR 1)
    • opintopiirisopimuksen läpikäynti ja allekirjoitus (study circle contract and signatures)
    • harjoitustehtävät tehdään paikan päällä: lh1 (homework problems lh1E worked out in place)
  • Opintopiiriprojekti alkaa: pr1 ( pr1E study circle project begins)
  • Itseopiskelua, luento 3:  Konekielinen ohjelmointi (Self study, Assembly language programming)

Viikko 4 (22.-26.1.2007) Week 4

  • Itseopiskelua, luento 4:  Aliohjelmien toteutus konekielen tasolla (Self study: Assembly language subroutine implementation)
  • Ryhmätapaaminen (group meeting)
    • opintopiiritapaaminen (study circle meeting)
    • esittely: lh2 (presentation lh2E)
    • edistymistarkistus: pr1 (check point pr1E)
  • Keskustelutehtävän verkkokeskustelu: kt1 (web discussion)
  • Itseopiskelua, luento 5:  Suoritin (CPU) ja väylä (Self study: CPU and bus)
  • Itseopiskelua, luento 6:  Tiedon esitysmuodot (Self study: Data presentation)

Viikko 5 (29.1.-2.2.2007) Week 5

  • Itseopiskelua, luento 7:  Tiedon muuttumattomuus ja järjestelmän sisäinen muisti (Self study: Error recovery and internal memory)
  • Itseopiskelua, luento 8:  Ohjelman toteutus järjestelmässä (Self study: Program implementation in the system)
  • Ryhmätapaaminen (group meeting)
    • opintopiiritapaaminen (study circle meeting)
    • esittely: lh3 (presentation lh3E)
    • edistymistarkistus: pr1 (check point pr1E)
  • Keskustelutehtävän verkkokeskustelu: kt2 (web discussion)

Viikko 6 (5.-9.2.2007) Week 6

  • Itseopiskelua, luento 9:  Järjestelmän ulkoinen muisti, I/O-laitteet, I/O:n toteutus (Self study: External memory, I/O-devices, I/O implementation)
  • Itseopiskelua, luento 10:  Käännös, linkitys ja lataus (Self study: Compilation, linking and loading)
  • Ryhmätapaaminen (group meeting)
    • opintopiiritapaaminen (study circle meeting)
    • esittely: lh4 (presentation lh4E)
    • edistymistarkistus: pr1 (check point pr1E)
  • Keskustelutehtävän verkkokeskustelu: kt3 (web discussion)

Viikko 7 (12.-16.2.2007) Week 7

  • Itseopiskelua, luento 11:  Tulkinta ja emulointi (Self study: Interpretation and emulation)
  • Luento 12, to 15.2.2007 12-14 (B123) :  Yhteenveto ja kertausta (Summary lecture, in Finnish)
  • Ryhmätapaaminen (group meeting)
    • opintopiiritapaaminen (study circle meeting)
    • esittely: lh5 (presentation lh5E)
    • edistymistarkistus: pr1 (check point pr1E)
  • Keskustelutehtävän verkkokeskustelu: kt4 (web discussion)
  • Ylimääräinen opintopiiriprojekti alkaa: pr2 (extra study circle project begins pr2E )

Viikko 8 (19.-23.2.2007) Week 8

  • Itseopiskelua
  • Ryhmätapaaminen (group meeting)
    • opintopiiritapaaminen (study circle meeting)
    • esittely: lh6 (presentation lh6E)
    • esitys: pr1 (presentation pr1E)
  • Keskustelutehtävän verkkokeskustelu: kt5 (web discussion)
  • 23.2.2007 Projekti valmistuu: pr1 (project completes pr1E)

Viikko 9 (26.2.-2.3.2007) Week 9

  • 1.3.2007 Kurssikuulustelu (course examination)

Viikko 10 (5.-9.3.2006) Week 10

  • 7.3.2007 Ylimääräinen (opintopiirin) projekti valmistuu pr2 (extra project completes pr2E )
  • 9.3.2007 9:00 Arvosanaan vaikuttavien TitoTrainer tehtävien tekemisen deadline.
    (Deadline to do TitoTrainer problems that count towards your grade.)

Viikko 13 Week 13

  • 30.3.2007 o Uusintakuulustelu (make-up course examination), Erilliskokeet K2007
    Kaikki voivat osallistua, mutta kokeeseen täytyy ilmoittautua 1 viikko etukäteen sähköpostitse Teemu Kerolalle.
    (Everyone can participate, but you must sign up for it 1 week in advance with email to Teemu Kerola.)

Kirjallisuutta ja muita viitteitä (References)

in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English

Ttk-91 references in English

in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English in English


Teemu Kerola