Takaisin kurssin pääsivulle

Koeasioita

Sivun sisältö:

Luentokuulustelu 17.12.2007

Kokeeseen osallistui yhteensä 75 opiskelijaa, joista 58 suoritti kokeen hyväksytysti (läpäisysuhde 77 %). Hieman yli kolmannes läpäisseistä sai arvosanan 5. Alla tarkempi arvosanajakauma sekä linkit malliratkaisuihin.
                 **
                ***
                ***
     **     *** ***
  * ***  ** *** ***
*** *** *** *** ***
*** *** *** *** ***
 1   2   3   4   5

Malliratkaisut: PS, PDF

Arvosteluperusteet

Seuraavassa eritellään yksittäisten tehtävien arvosteluperusteita sekä muutamia yleisimmin esiintyneitä virheitä.

Tehtävä 1

Tehtävässä oli tarkoitus tutkia derivaatan etumerkkiä ja päätellä sen avulla, milloin funktio on kasvava tai vähenevä, ja missä sillä on ääriarvoja. Tämä oli sujunut useimmilla hyvin. Joillekin oli tuottanut ongelmia derivaatan nollakohtien laskeminen. (Kannattaa kerrata toisen asteen yhtälön ratkaisu.) Jotkut olivat epähuomiossa tutkineet derivaatan kasvua ja vähenemistä.

Pelkästä derivaatan löytämisestä sai jo 2 pistettä. Lisäksi pisteitä sai derivaatan etumerkin määrittämisestä ja tähän liittyvistä tulkinnoista. Jos derivaatan nollakohdat oli laskettu väärin, mutta tehtävä oli muuten täysin oikein, vähennettiin 1-2 pistettä (1 laskuvirheestä, 2 väärästä menetelmästä). Yhden pisteen menetti myös, jos oli laskenut tehtävän muuten oikein, mutta ei ollut ilmoittanut tuloksia, esimerkiksi maininnut missä funktiolla on ääriarvoja.

Tehtävä 2.

Tehtävän yleisin virhe oli, ettei ollut ymmärretty jakaa viimeistä integraalia kahteen osaan. Näin oli saatu integraaliksi nolla, vaikka integroitavan funktion kuvaaja on x-akselin yläpuolella. Tästä virheestä otettiin kuitenkin vain 1 piste. Muuten integraalit olivat sujuneet yleisesti ottaen hyvin. Pisteitä ei vähennetty, vaikka toisen integraalin logaritmeja ei olisi laskettu loppuun asti (eli vastaus oli jätetty esimerkiksi muotoon ln e - ln 1).

Tehtävä 3. a)

Tehtävästä sai täydet pisteet, jos muisti ulkoa eksponentiaalisen kasvun kaavan tai osasi johtaa sen separoituvan differentiaaliyhtälön ratkaisuna. Jos kaavan muisti väärin, mutta siinä oli kuitenkin jotain tolkkua, myönnettiin 1-3 pistettä.

Verrannollisuuskertoimen arvo aiheutti toisilla hämmennystä. Kurssilla käytettiin kaavaa y(t) = C·e^(kt), missä k on verrannollisuuskertoimen arvo, ja C bakteerien määrä alkutilassa. Vain tämän kaavan käyttö oikeutti täysiin pisteisiin. Kuitenkin toisinaan tässä yhteydessä käytetään kaavaa y(t) = C·k^t. Tämä on sama kuin y(t) = C·e^(ln k·t) ja johtaa siis eri tulokseen kuin kurssilla käytetty muoto. Ero on kuitenkin vain verrannollisuuskertoimessa (toisessa kaavassa on ln k), ja päätin ottaa tästä virheestä vain yhden pisteen.

Tehtävä 3. b)

Tehtävässä piti selvittää integroimalla sinifunktion ja x-akselin väliin jäävän alueen pinta-ala välillä [π, 8]. Pinta-ala piti laskea erikseen niillä alueilla, missä sinifunktio on negatiivinen. Jos tätä ei ollut ottanut huomioon, sai tehtävästä maksimissaan kolme pistettä. Muutamat olivat yllättäen laskeneet pinta-alan välillä [0, 8], mutta tästä huolimattomuudesta vähennettin vain yksi piste.

Tehtävä 4.

Tämä tehtävä oli selvästi haastavin. Yleensä kaikenlaisia virheitä esiintyi. Jos oli muodostanut differentiaaliyhtälön oikein, sai 2 pistettä. Lisäpisteitä sai, jos oli osannut muodostaa annetun lähtötilanteen mukaisen alkuarvotehtävän, ratkaista saatavan separoituvan yhtälön sekä määrittää verrannollisuuskertoimen arvon. Monet eivät olleet osanneet ratkaista separoituvaa yhtälöä, ja he olivat usein yrittäneet ratkaista kertoimia muilla keinoilla. Tällöin pisteitä sai vain tehtävän alkuosasta: 2-3 pistettä. Pelkästä virtauskaavion piirtämisestä ei myönnetty pisteitä, sen sijaan oikeansuuntaisesta differentiaaliyhtälöstä sai mahdollisesti yhden pisteen.

Tehtävä 5

Käänteismatriisin löytämisestä sai kaksi pistettä, samoin ensimmäisen yhtälöryhmän ratkaisemisesta kuten myös perustellusta vastauksesta viimeiseen kysymykseen. Yhtälöryhmiä ei tarvinnut ratkaista käänteismatriisin avulla, vaikka se oli helpointa. Viimeistä yhtälöryhmää ei oikeastaan tarvinnut ratkaista ollenkaan, sillä käänteismatriisin olemassaolo takaa sen, että ratkaisuja on tasan yksi. Laskuvirheistä vähennettin yhteensä 1-2 pistettä. Jos käänteismatriisin laskemisessa oli tapahtunut laskuvirhe, ja yhtälöryhmän ratkaisu oli siksi väärä, vähennettiin tästä vain yksi piste. Pelkästä vastauksesta viimeiseen kysymykseen ilman mitään perusteluja sai vain yhden pisteen.

Joillakin vastaus viimeiseen kysymykseen oli oikein, mutta perustelut virheellisiä. Toisilla taas vastaus oli väärin mutta perustelut oikein. (Esimerkiksi oli ratkaistu jälkimmäinen yhtälöryhmä oikein ja saatu vain yksi ratkaisu, mutta silti väitetty että ratkaisuja on äärettömän monta!) Näissä tapauksissa vastauksesta myönnettin kuitenkin yksi piste.

Jos oli muistanut ykkösmatriisin lävistäjän väärin päin, mutta oli laskenut muuten oikein, vähennettin vain 1 piste.


Yhteiskuulustelu 16.1.2008

Kokeeseen osallistui yhteensä 42 opiskelijaa, joista vain 29 suoritti kokeen hyväksytysti (läpäisysuhde 69 %). Alla arvosanajakauma sekä linkit malliratkaisuihin.
      *  **      **
 ** *** ***     ***
*** *** ***   * ***
 1   2   3   4   5

Malliratkaisut: PS, PDF

Arvosteluperusteet

Seuraavassa eritellään yksittäisten tehtävien arvosteluperusteita sekä muutamia yleisimmin esiintyneitä virheitä.

Tehtävä 1

Tehtävässä piti osata käyttää oikeita derivointisääntöjä. Tämä oli useimmilta onnistunutkin. Joka kohdasta sai maksimissaan kaksi pistettä, joista toisen saattoi menettää sievennys- tai huolimattomuusvirheestä ja molemmat väärän säännön käytöstä.

Yksi usein esiintynyt virhe oli derivoida erikseen murtolausekkeen osoittaja ja nimittäjä, kun olisi pitänyt käyttää murtolausekkeen derivointikaavaa. Yhtä usein oli derivoitu polynomi neliöjuuren alta ottamatta juurta lainkaan huomioon. Hyvin monessa ratkaisussa oli myös sievennetty juurilauseketta jotenkin väärin.

Tehtävä 2.

Tehtävän differentiaaliyhtälön pystyi ratkaisemaan suoraan integroimalla. Monet olivat unohtaneet ottaa integroimisvakiot huomioon, jolloin alkuarvoja ei päässyt käyttämään (ainakaan oikein). Tällöin koko tehtävästä sai vain kolme pistettä. Jos oli huomannut ottaa integroimisvakiot mukaan, mutta unohtanut integroida C -> Ct, menetti 1-2 pistettä. Jotkut olivat luulleet yhtälöä separoituvaksi, mitä se ei ole. Tällaisessa tapauksessa saatoin antaa jonkin pisteen, jos ratkaisussa oli kuitenkin jotain järkeä. Jos siniä tai kosinia integroitaessa oli valittu väärä merkki, menetti yhden pisteen.

Tehtävä 3. a)

Tämä oli yleensä joko osattu kokonaan tai sitten ei. Siitä, että derivoimalla osoitti toisen funktion olevan toisen integraalifunktio, sai kolme pistettä, ja toisen kolme sai oikeasta integroinnista.

Tehtävä 3. b)

Tehtävä oli otettu luentomateriaalista. Pelkästä pinta-alan funktion muodostamisesta sai 1-2 pistettä, oikeasta derivoinnista lisäksi yhden pisteen. Jos ei ollut antanut mitään perusteluja sille, miksi derivaatan nollakohdassa oleva arvo on suurin (eikä esimerkiksi pienin), saattoi saada korkeintaan 5 pistettä.

Tehtävä 4.

Tehtävässä oli tarkoitus laskea pyydetty pinta-ala ensin k:n arvoilla 1 ja 2, mutta sallittua oli myös laskea suoraan yleinen tapaus ja päätellä sen perusteella nämä erikoistapaukset.

Pisteytys jakautui niin, että erikoistapausten laskemisesta sai 3 pistettä, yleisen tapauksen laskemisesta lisäksi 2, ja viimeisen pisteen sai oikeasta raja-arvon päättelystä. Kuitenkin, jos oli laskenut vain yleisen tapauksen oikein, sai neljä pistettä. Raja-arvoa ei tarvinnut perustella täsmällisesti. Jos oli edes tajunnut, että tehtävässä on tarkoitus integroida jotakin, niin sai yhden pisteen.

Tehtävä 5

Katso edellisen kokeen (17.12.) 5. tehtävä.

Yhteiskuulustelu 9.4.2008

Kokeeseen osallistui yhteensä 27 opiskelijaa, joista 15 suoritti kokeen hyväksytysti (läpäisysuhde 56 %). Alla tarkempi arvosanajakauma sekä linkit malliratkaisuihin.
 **                
***                
***                
***   *   *     ***
*** *** ***  ** ***
 1   2   3   4   5 

Malliratkaisut: PS, PDF

Arvosteluperusteet

Seuraavassa eritellään yksittäisten tehtävien arvosteluperusteita sekä muutamia yleisimmin esiintyneitä virheitä.

Tehtävä 1

Tehtävässä piti osata käyttää oikeita derivointisääntöjä. Tämä oli useimmilta onnistunutkin. Joka kohdasta sai maksimissaan kaksi pistettä, joista toisen saattoi menettää sievennys- tai huolimattomuusvirheestä ja molemmat väärän säännön käytöstä.

Yksi yleinen virhe oli jättää vakio e derivoimatta tai saada sen derivaataksi 1. Vakion derivaattahan on aina 0, oli se sitten 1, 2, 3, e tai π. Koska tämä oli kuitenkin (tarkoituksella) hieman hämäävä kohta, yksi piste vähennettiin vain jos tehtävä oli muuten täysin oikein.

Kolmannen lausekkeen kohdalla ei oltu yleisesti ymmärretty käyttää tulon derivoimissääntöä, vaikka kyseessä oli selvästi eksponenttifunktion ja sinifunktion tulo. Jos kuitenkin kumpikin funktio erikseen oli derivoitu oikein, sai tästäkin kohdasta yhden pisteen.

Tehtävä 2.

Tehtävässä piti ratkaista laskea tietyn funktion nollakohdan ja todeta, että kyseinen funktio on nollakohtiensa välillä negatiivinen. Lopuksi piti vielä ratkaista kuvaajan ja x-akselin väliin jäävä pinta-ala integroimalla. Jos jätti negatiivisuuden huomioimatta, menetti 1-2 pistettä. Nollakohtien laskeminen ja integrointi oli useimmilla suoritettu oikein. Pelkällä nollakohtien ratkaisemisella ansaitsi jo 2 pistettä.

Tehtävä 3. a)

Tehtävä oli samantapainen kuin 17.12. pidetyssä tentissä. Eksponentiaalisen kasvun kaavan saattoi kirjoittaa ulkomuistista tai johtaa separoituvasta differentiaaliyhtälöstä. Kaavasta sai neljä pistettä, ja sen soveltamisesta ennustamiseen loput kaksi. Jos kaavan muisti väärin, mutta siinä oli kuitenkin jotain tolkkua, myönnettiin 1-3 pistettä neljän sijasta.

Tehtävä 3. b)

Tämä alkuarvotehtävä ratkesi suoraan integroimalla. Jos unohti integroida integroimisvakion, menetti kaksi pistettä. Jos unohti integroimisvakiot kokonaan, menetti 3-4 pistettä. Merkkivirhe siniä tai kosinia integroidessa maksoi vain yhden pisteen.

Tehtävä 4.

Katso 17.12. pidetyn tentin 4. tehtävä.

Tehtävä 5

Käänteismatriisin löytämisestä sai 3 pistettä, yhtälöryhmän ratkaisemisesta 2 pistettä ja viimeiseen kysymykseen vastaamisesta 1 pisteen. Jos vastauksesta näkyi, että eliminointimenetelmästä on ollut jotain hajua, sai 1-2 pistettä, vaikka muuta ei olisi osattu.
Takaisin kurssin pääsivulle