|
|
Lähdekirjallisuuden lukeminen ja
siitä oppiminen
Tavoitteena on selvittää nopeasti artikkelin sisältö.
Ongelmaksi muodostuu usein ajan jakaminen mielekkäästi.
Hyviä ohjeita antaa artikkeli Frantzblau, D. S., Teaching
Students to Read Papers. ACM SIGACT News 22,4 (1991) 35-37. Jäljenne
artikkelista on Tieteellisen kirjoittamisen kurssin kurssikansiossa.
Lukemisohjeista voit myös vetää
johtopäätöksiä hyvän kirjoitelman
suunnittelusta ja kirjoittamisesta.
Yleisiä ohjeita on vaikea antaa: lukemisella on erilaisia tavoitteita.
Franzblaun rinnastus vieraskielisen kirjan lukemiseen on toimiva.
Kaikkea ei kannata yrittää aina lukea! Huomaa esittää
relevantteja kysymyksiä itsellesi lukemisen aikana. Pohdi
erikseen vuorotellen kokonaisuutta ja eri yksityiskohtia ja niiden
merkityksiä. Toimi vaiheittain:
- Muodosta käsitys koko artikkelista: Missä osissa
sinulle tärkeät asiat ovat?
Selaile artikkelia useaan kertaan läpi (eri tavoin, eri asioihin
keskittyen): otsikot, kuvat, johdanto, yhteenveto, lähteet.
Käsityksesi paranee joka kerralla. Pane merkille artikkelin
rakenne, tärkeät kohdat, vaikeat kohdat, helpot kohdat.
- Yritä selvittää erityisesti artikkelin tarkoitus:
Mikä on ongelma? Mikä on ongelman merkitys? Mikä
on ongelman tausta? Mitkä ovat artikkelin tulokset? Miten
täydellisiä tulokset ovat? Mistä tulokset on johdettu
(kokeet, päätelmät, todistukset)?
Mitä uutta, kiinnostavaa tai tärkeää artikkelissa
on? Mikä on artikkelin sanoma? Onko se itse ongelma vai tulokset
vai menetelmä vai jokin muu, kuten uusi näkökulma
tunnettuhin asioihin. Mikä on uuden suhde ennestään
tunnettuun? Onko se vaihtoehto, parannus, teorian sovellus, uusi
teoria, uusi koe, yhteenveto, ...
Päättele, mitkä kohdat kannattaa lukea tarkkaan.
Mitkä ovat kirjoituksen tärkeimmät kohdat ja sinulle
tärkeimmät osat.
- Syvenny yksityiskohtien tutkimiseen vasta edellisten jälkeen,
sillä se vie aikaa! Tällöinkin voi poiketa kirjoitusjärjestyksestä.
Kannattaa tunnistaa, mikä on tarkoitettu vain eksperteille.
Tarkkaile erilaisia kohteita, joita voivat olla esityksen muodot,
yksityiskohtaiset tiedot, todistukset, teoria, esimerkit.
Perusteellista selvittämistä auttaa omien ratkaisujen
miettiminen ennen uutta lukemista. Mitä on saatu irti edellisillä
lukukerroilla? Mikä oli vaikea kohta? Jos se ei selviä,
kannattaa siirtyä välillä johonkin toiseen kohtaan.
Vältä sivupolkuja, jos mahdollista. Älä juutu
tuntemattoman sanan, termin tms. etsintään, jos se ei
ole välttämätöntä. Katso artikkelin lähteitä
vain, jos se on välttämätöntä. Älä
keskeytä lukemistasi turhaan. Tee muistiinpanoja vain, jos
todella tarvitset niitä. Älä katso jokaista tuntematonta
sanaa sanakirjasta.
Lukijaystävällisen tekstimateriaalin toimittamiseen
saat vihjeitä esim. artikkelista: Thüring, M., Hannemann,
J., Haake, J. M., Hypermedia and Cognition: Designing for Comprehension.
Communications of the ACM 38,8 (1995) 57-66. Se käsittelee
hypertekstin ongelmia, mutta on sovellettavissa myös normaaliin
tekstiin.
Runsas erilaisiin artikkeleihin tutustuminen auttaa myös
kirjoittamisen opiskelussa, jos lukiessa tarkkaillaan paitsi asiasisältöä
myös kirjoituksen jäsentelyä ja muotoja ja kiinnitetään
huomiota kielellisiin seikkoihin. Kaikki painettu teksti ei kuitenkaan
kelpaa esikuvaksi.
Käytä tätä tekstiä myös kirjoittamisesi
kehittämiseen lukemalla sitä kriittisesti. Huomaa, että
se on toimitettu luentokalvojen pohjalta. Paikoitellen teksti
on siis luonnoksen omaista muistiinpanoa puhuttua esitelmää
varten. Paikoitellen sitä on yritetty muuttaa kokonaisia
virkkeitä sisältäväksi kirjoitelmaksi. Nykymuodossaan
teksti on esimerkki keskeneräisestä kirjoitelman luonnoksesta.
Palaamalla uudelleen eri osiin ja niitä muokkaamalla syntyy
vähitellen julkaisukelpoinen valmis materiaali. Kirjoittamisen
ja lukemisen vuorottelu on tärkeää tekstiä
hiottaessa.
Tiedonhaun vaiheet
Viitetiedot eli bibliografiset tiedot
Copyright © 1997,
Matti Mäkelä - Matti.Makela@cs.helsinki.fi
Helsingin yliopisto, Tietojenkäsittelytieteen laitos
Palautetta
sivuista voi antaa sähköpostitse.
Viimeisin päivitys: 6. elokuuta 1997
|