Samarbetet med vetenskapsundervisning
I redan fem år har institutionen haft samarbete inom undervisning i datavetenskap med gymnasier i huvudstadsregionen. För tillfället har institutionen kontrakt med 14 skolor. I inträdesprovet våren 2005 deltog 13 elever, och de antogs alla för att delta i undervisningen.
Efter att ha genomgått inträdesprovet får samarbetsskolornas elever delta i grundkurserna vid institutionen för datavetenskap. På det sättet har de en chans att bekanta sig med ett akademiskt delområde redan innan de påbörjar sina universitetsstudier. Det är också ett sätt att rekrytera och motivera elever att välja institutionen som studieplats efter gymnasiet. Syftet med samarbetet för både institutionen och skolorna är att jämna ut skillnaderna mellan att studera vid gymnasiet och att studera vid universitetet, och att göra övergången från skola till universitet lättare. För eleverna är huvudsyftena att reda ut studieintresse och karriärplaner, att motivera gymnasiestudierna, och att ta ansvar för sina egna studier. För skolorna som deltar i programmet är syftet att profilera skolan, att utnyttja vetenskapsmännens expertis, och att utöka samarbetet mellan skol- och universitetslärare.
År 2005 deltog institutionen som finansierare av det nationella LUMA-centret (Luonnontieteet ja Matematiikka – Naturvetenskaper och matematik) som fungerar på Gumtäkts kampusområde. Syftet med centret är att stöda undervisningen i fysik, kemi, matematik och datavetenskap vid skolorna genom att bl.a. ordna specialkurser för skolelever och deras lärare. Eftersom man hade beslutat avveckla specialiseringslinjen för lärare i datavetenskap anordnades inga LUMA-kurser i datavetenskap.
Skoleleverna tävlar också i datateknik på både nationell och internationell nivå. Institutionen för datavetenskap ansvarar för de praktiska arrangemangen i vårt land under åren 2002-2006. Med tävlingarna försöker man öka och fördjupa skolelevers intresse för datateknik, särskilt algoritmplanering och –tillämpning, eftersom tyngdpunkten i skolundervisningen i datateknik ligger på att lära ut praktisk användning av datorer, och inte på de vetenskapliga och tekniska aspekterna.
Tävlingen på nationell nivå heter Datastjärnan, och arrangeras av institutionen i samarbete med Undervisningsministeriet och Riksförbundet för lärare i matematiska ämnen MAOL rf. Gymnasister som har varit framgångsrika i tävlingen får som pris bl.a. en studieplats vid antingen Helsingfors universitets institution för datavetenskap, Åbo universitets institution för informationsteknologi eller Tammerfors universitets institution för databehandlingsvetenskaper. På internationell nivå arrangeras tävlingar inom det baltiska området (Baltic Olympiad in Informatics, BOI) samt olympiader i datateknik (International Olympiad in Informatics, IOI) som omfattar hela världen. Finland deltar i bägge med ett eget landslag. Med tävlingen Datastjärnan söker vi efter begåvningar som antas till en träningsgrupp, för vilken vi arrangerar två träningsläger på institutionen. Tränaren väljer ut landslagen ur dessa grupper. År 2005 inbjöds tre grundskoleelever och 12 gymnasister till Datastjärnans finaltävling på basen av de inledande tävlingarna, och nio elever deltog i träningsgruppen.
Ansvarig för tävlingarna och träningen: professor (på viss tid) Matti Nykänen.
LUMA-centret: http://www.helsinki.fi/LUMA/