Undervisning
Institutionen välkomnade sina nya studeranden med lite smått och gott.
Under år 2005 genomfördes en nationell reform där också undervisningen vid institutionen övergick till ett examenssystem i två stadier i enlighet med den såkallade Bologna-processen. Efter grundligt övervägande beslöt man sig för att minska antalet specialiseringslinjer i det nya examenssystemet till sex: man kan utföra magisterexamen vid linjerna för algoritmer, bioinformatik och beräkningsbiologi, distribuerade system och datakommunikation, programvaruteknik, datahantering samt intelligenta system. Inriktningarna för lärare och datormatematiker, som varit små till deltagarantalet, avslutades, liksom inriktningen för tillämpad databehandling, vars ursprungliga funktion i fortsättningen delvis uppfylls av inriktningen i bioinformatik. Kraven för kandidatexamen är fortfarande desamma för alla.
Institutionen hade representanter i flera arbetsgrupper på universitets- och fakultetsnivå där man utarbetade de nya examina. Förutom institutionens arbetsgrupp för examensreformen deltog en stor del av lärarkåren i den analys av kursinnehåll som krävdes för reformen. Vissa nya studier som krävs till kandidatexamen kunde arrangeras genom att helt enkelt göra rutiner som redan varit i bruk vid institutionen permanenta.
Som en följd av examensreformen började en treårig övergångsperiod, under vilken undervisningen måste stöda studerande som följer antingen den gamla eller nya examensstrukturen. Största delen av undervisningen vid institutionen kan utan problem innefattas i båda examenssystemen. Grundliga instruktioner lades upp för studerande som skall övergå från det gamla till det nya systemet.