Linkki-resurssikeskus Luma-keskus Suomi

Tietojenkäsittelytieteen laitos · Helsingin yliopisto

LINKKI-resurssikeskus kameleontti ja bugi siipikameleontti

Scratch käyttöön


Ohjeita

Rosan koodin pelaajille ·Vanhemmille ja opettajille ·Sanakirja ·Peliklinikka ja Virtuaalikerho ·Rosan koodi -haasteet


Scratch

Scratch on visuaalinen ohjelmointikieli ja -ympäristö, jolla on helppo päästä alkuun yksinkertaisten ohjelmien kanssa. Scratch sopii pelien, animaatioiden ja taidekokonaisuuksien tekemiseen. Taitella voi videolla, valokuvalla, piirtämisellä (pikseleitä tai vektorigrafiikkaa) ja musiikkia tai äänitteitä.


Scratchin käyttö ei vaadi ennakkotoimia. Klikkaa vai tästä linkistä Scratch-ympäristöön ja ryhdy pelaamaan tai ohjelmoimaan. Napauta Luo-nappia vasemmalla ylhäällä ja pääset tekemään ensimmäistä omaa ohjelmaasi.


Projektin tallentaminen tietoneellesi ja lataaminen tietokoneelta.

Oman ohjelman tekoon tässä heti minuuttitason opastus. Jos tässä vaiheessa törmäsit virheilmoituksiin järjestelmältä, tarvitset alempana olevia asennuksiin liittyviä ohjeita.



Scrachin perusteet alle neljän minuutin!

Scratch-ympäristön käyttö on ilmaista. Et tarvitse välttämättä edes tunnuksia vaan voit kokeilla omia ja muiden ohjelmia vapaasti. Muiden ohjelmia voit myös remixata eli muokata niiden perusteella uuden kokonaisuuden. Aloita painamalla projektin sivulla remix-nappia, katso projektisivu-napin vieressä oikealla ylhäällä.

Omat ohjelmasi voit tallentaa omalle tietokoneellesi. Käytä scratch-ikkunan vasemman yläreunan valikkoa. Voit myös ladata jo tallentamasi projektin tässä.


Projektin tallentaminen tietoneellesi ja lataaminen tietokoneelta.


Jos haluat jakaa ohjelmiasi muiden scratchaajien kanssa tai remixata (muokata edelleen uudeksi kokonaisuudeksi) toisten tuotoksia, tarvitset tunnuksen. Tunnuksen saa kuka tahansa, mutta alle 13-vuotias tarvitsee vahvistukseksi vanhemman sähköpostiosoitteen. Kun sinulla on tunnus, seuraa Virtuaalikerho-ohjetta ylhäältä Ohjeet-kohdasta projektisi jakamiseksi.


Tunnus ei koskaan ole oma nimesi. Älä myöskään paljasta verkossa tuntemattomille tunnukseesi liittyvää henkilöä tai jätä tunnustasi muiden käyttöön.

Tee scratch-tunnus

Lue ohje ensin lävitse ja katso kuvaa selaimen käsittelystä.

  1. Klikkaa tästä linkistä Scratch-ympäristöön. Sinulla on nyt uusi välilehti selaimessasi ja siinä Scratch-aloitussivu.
  2. Järjestetään ohjesivu ja scratch-sivu ruudulle rinnakkain.
    • Pienennä selain osakokoiseksi esimerkiksi chrome-selaimessa oikean ylänurkan symboleista päällekkäisten ruutujen kuvaa klikkaamalla.
    • Tartu välilehden nurkkaan hiirellä (vasen nappi alhaalla) ja vedä sivu irti selainikkunasta.
    • Asettele ohje-ikkuna ja scratch-ikkuna sopivan kokoisiksi nurkista ja sivuista tarttuen.

  3. Seuraa alla olevan scratch-pelin antamia ohjeita. Klikkaa vihreästä lipusta peli käyntiin. Etemään pääset välilyönnin painalluksella.


Tee scrach-tunnus

Laitteisto- ja ohjelmoistovaatimukset

Scratchin käyttöön tarvitset

Scratch ja Linkin tehtävät toimivat parhaiten chrome-selaimella. Siinä on sisäänrakennettu flash-tuki. Flash-tukea tarvitaan mm liikkuvan kuvan esittämiseen.



kameleontti ja bugi STOP siipikameleontti kameleontti ja bugi APUA siipikameleontti kameleontti ja bugi STOP siipikameleontti kameleontti ja bugi APUA siipikameleontti kameleontti ja bugi STOP siipikameleontti kameleontti ja bugi APUA siipikameleontti

Apua scratchin käyttöönottoon

Useimmille riittävät ohjeet yläpuolella. Jos koneesi on hieman erilainen tai haluat ohjelmoida myös verkon ulkopuolla ollessasi, saat allaolevasta hyviä vihjeitä. Jos pohdit scratchin käyttöä koulumittakaavassa, seuraavista on iloa.

Entä jos laitteistoni ja ohjelmistoni on toisenlainen?

Yksinkertaisin käyttötapa nojaa selaimeen ja Internet-yhteyteen. Scratchistä on olemassa myös ennakkoon koneeseen asennettava versio (katso ohje alta) ja ScratchJr-versio mobiililaitteille.

Mac-koneille suosittelemme asennettua versiota. Niissä selaimeen on saatavissa erillinen flash-lisäosa, joka on asennettava erikseen, toisin kuin muilla laitteilla.

Selaimet ja flash

Selaimia voi tietokoneeseen asentaa useita ja valita niistä mieleisensä oletusselaimeksi. Muut selaimet voi järjestää käynnistysikoneiksi työpöydälle, josta ne on helppo tarpeen mukaan poimia käyttöön.

Kokeile ensin nyt käytössä olevalla selaimellasi, onnistuuko scratch käynnistymään: Mene osoitteeseen https://scratch.mit.edu. Jos saat virheilmoituksen, joudut etsimään flash-tuen erikseen. Kokeile ensin muita koneessasi jo olevia selaimia (browser). Ellei mikään näistä vaihtoehdoista ole riittävä, on ryhdyttävä asennuspuuhiin.

Chrome on selaimista nykyaisten joukossa ja erityisesti scratch-käytössä suoraviivainen, koska se sisältää suoraan scratchin vaatiman flash-tuen. Chrome-selaimen voi asentaa useimmille laitteilla. Sen voi ladata tarjotulta asennussivulta.

Vaihtoehtoisesti voit listätä flashin johonkin muuhun selaimeen. Lisäys tehdään yleensä ns. liitännäisen avulla:

Esiasennettu scratch-ympäristö omalle koneelle

Jos aiot tehdä scratch-ohjelmia ilman Internet-yhteyttä tai yhteytesi on hidas, voit ennakkoon asentaa koneellesi scratch ympääristön. Sen voi ladata ilmaiseksi Scratch 2 Offline Editor -sivulta.

Ohjeistus on englanninkielinen. Alla lyhyt toimintaohje yhdessä ohjaajan tai vanhemman kanssa tehtäväksi, ellei itselläsi vielä ole kokemusta ohjelmien asentamisesta. Usein riittää tietää oman laitteen käyttöjärjestelmä (Unix tai Linux, Windows, tai MacOS), jotta tulee valinneeksi oikean version asennettavaksi. Asennusohjelmat ovat varsin "omatoimisia" eivätkä aina kysele vaikeita. Toisinaan on tarpeen tietää asentamiseta hieman enemmän, esimerkiksi mihin hakemistoihin ohjelmien sijoittaminen on järkevää, jos omassa koneessa on jo jotain erityislaatuista asennettuna. Asennusohjelmien ehdotukset voi lähes ainaa hyväksyä. Toisinaan asennettava ohjelma vaatii avukseen muita ohjelmia, jotka pitää asentaa ensin. Tässä tapauksessa niin ei ole. Poikkeuksen voi muodostaa flash, josta alla erikeen asennusohje.

Jos sinulla on vanha tietokone tai scratch 2.0-asennus ei onnistu, kokeile scratch 1.4 -asennusta.

Asenna näin:



Yhteystiedot

Yhteystiedot

Sähköposti: linkki@cs.helsinki.fi
Scatch-tunnus: @linkki ja virtuaalikerho studiossa Peliklinikka

napauta otsikoita


@Linkki-keskus 2016