Linkki-resurssikeskus Luma-keskus Suomi

Tietojenkäsittelytieteen laitos · Helsingin yliopisto

LINKKI-resurssikeskus kameleontti ja bugi siipikameleontti

Peliklinikka ja Virtuaalikerho


napauta otsikoita

Ohjeita

Rosan koodin pelaajille ·Vanhemmille ja opettajille ·Scratch ·Sanakirja ·Rosan koodi -haasteet


Saako kysyä? Miten saa neuvoja?

Kysymyksille ja keskustelulle on useita paikkoja. Rosan koodi -pulmissa suuntaa Peliklinikalle, muussa harrastamisessa Virtuaalikerhoon.

Löydät meidät tekemällä scratch-ikkunan yläreunassa suurennuslasilla merkityssä paikassa haun sanoilla Linkki, Peliklinikka tai Virtuaalikerho. Kun saat studiosivun esiin näet välilehtiin ryhmiteltynä jaetut projektit ja kommentit. Kommentteja ja kysymyksiä voi liittää joko yksittäiseen projektiin tai studion yhteiselle palstalle.

Lisäksi on vielä koko scratch-yhteisön yhteinen keskustelupalsta, jolle pääsee scratch-ikkunan yläreunassa olevalla Keskustelu-napilla. Suomi on kielialueena niin pieni, että toistaiseksi olemme vielä ryhmässä Other languages eli muut kielet. Ketjuun pääset kiinni osoittella suomenkielinen ketju.

Scratch-yhteisön tapoihin kuuluu antaa kommentteja toisille! Jos tiedät miten toisen ongelman voi ratkaista, kerro ideastasi rohkeasti. Ohjelmoinnissa ei ole yhtä ainoaa oikeaaa vastausta vaan tapoja on aina useita. Riippuu tilanteesta, mikä on sopivin.

Yhteisössä on tietenkin käyttäytymissäännöt: toisia ei saa sanoin satuttaa. Toisten tuotoksia ei moitita, ei kirjoilla, ei nimitellä. Säännöt koskevat tietenkin sekä keskustelua että itse projekteja.

Peliklinikka

Peliklinikka on paikka, josta voi käydä kyselemässä esimerkiksi Rosan koodi-haasteeseen liittyviä asoita Linkin ohjaajilta. Siellä voi jutella ongelmien ratkaisemiseta ja saada vinkkejä scratch-ohjelmoinnista. Ja muustakin.

Aikuistenkin kysymyksiin vastataan.

Peliklinikka majailee Scratch-ympäristössä, Peliklinikka-studiossa. Jotta voit tehdä kysymyksiä tai jakaa klinikalle ongelmallisen ohjelmasi, tarvitset scratch-tunnuksen. Tunnus-ohje ylhäällä scratch-ohjeessa.


Peliklinikka toivottaa tervetulleeksi.

Virtuaalikerho

Linkin Virtuaalikerho majailee myös scratch-ympäristössä. Virtuaalikerhossa julkaistaan ohjelmointihaasteita säännöllisesti. Osallistumalla voit kehittää ohjelmointitaitoasi pidemmälle. Voit myös ehdottaa Virtuaalikerhoon haasteideoita.

Virtuaalikerhon toimintaa voi seurata tarkkailemalla näitä:

Näistä voit valita mieleisesi tavan seurata toimintaa. Periaatteessa et tarvitse muuta kuin scratch-tunnuksen.

Miten jaan projektini?

Kun haluat lähettää Linkin Peliklinikalle tai Virtuaalikerhoon jotain itse tekemääsi, paras tapa on tehdä se scratch-yhteisössä ja jakaa projektisi Peliklinikka-studioon. Joskus haasteissa kehoitetaan käyttämään jotain erityistä studiota. Jakaminen tapahtuu scratch-projektisi projektisivulla seuraavasti:


Projektin lisääminen toisen studioon.


Projektin sijoittaminen omaan studioon.

Joskus sattuu vahingossa jakamaan keskeneräisen projektin, sillä talletusnappi ja jakonappi ovat lähekkäin. Jos haluat peruuttaa jakotoimenpiteen, napauta oikeasta ylänurkkasta oman tunnuksesi ja kirjekuoren kuvan välist' korttia "g". Saat listauksen projekteistasi ja jaetuissa on oikealla alhaalla valittavissa "peru jakaminen". Muita projektea voit tästä listasta valita muokattavaksi tai poistaa. Listasta näet myös paljonko katselukertoja ja tykkäyksiä projektisi on kerännyt.


Projektilistauksesta jakamisen peruminen.

Mitä on remixaaminen?

Scratch-yhteisössä on tapana käyttää toisten scratchaajien hahmoja ja ohjelmapätkiä uusien projektien aineksina. Kun toisen jakamaa työtä käyttää, on syytä projektin kuvaussivulla esittää kiitokset niille, joiden työtä lainaa. Tämä kuuluu yhteisön etikettiin.

Kun toisen scratchaajan jakaman projektin sisään katsoo, oikealla ylhäällä on Remix-nappi. Sillä saa aikaan uuden projektin, johon otetaan alkupisteeksi kopio remixattavasta projektista. Ruudun alanurkasta oikealla näkee myös remix-puun, joka kertoo aiemmasta remix-historiasta. Projektia voi tämän jälkeen jatkaa tavanomaiseen tapaan.

Useasta projektista aineksien ottaminen on hakalampaa. Apuna voi käyttää reppua. Reppu löytyy ohjelmointialueen alareunasta ja siinne voi raahata muistiinpanoiksi mitä tahansa ohjelmointialueella näkyvää. Yhteydet itse määriteltyihin blokkeihin ja tietoelementteihin helposti katkeavat, joten olethan niiden kanssa huolellinen.

Hahmoja voi kopioida projektista toiseen myös tallentamalla ne erillisinä tiedostoon. Se onnistuu valitsemalla esiintymislavan alla olevasta hahmoluettelosta talletettava hahmo, klikkaamalla sitä hiiren oikealla napilla ja valitsemalla esiin putkahtavasta valikosta tallennus. Hahmoja voi myös lisätä projektiin lataamalla niitä tiedostosta. Jos talletat ja lataat muiden hahmoja, on erityisen tärkeää, että itse kirjoitat kiitokset alkuperäisen tekijöille projektikuvaukseen!



Yhteystiedot

Yhteystiedot

Sähköposti: linkki@cs.helsinki.fi
Scatch-tunnus: @linkki ja virtuaalikerho studiossa Peliklinikka


@Linkki-keskus 2016