Ohjaajille - vanhemmille, opettajille
Ohjeita
Rosan koodin pelaajille ·Scratch ·Sanakirja ·Peliklinikka ja Virtuaalikerho
Rosan koodi on YLE Lasten ja nuorten tuottama peli 7-12-vuotiaille. Se innostaa ohjelmoinnin pariin sankaritarinan kautta, viihteellisellä tavalla. Ylen omilla sivuilta kannattaa lukea pelin taustoja valaiseva artikkeli.
Peliä pelataan osoitteessa http://www.rosankoodi.fi. Sivulle syötetään 50 koodia, jotka kerätään tehtävistä erilaisissa ympäristöissä, kuten museoissa tai kouluissa ja verkossa Minecraftissa tai Scratchissä. Oikeasta koodista saa palkinnoksi videon, joka kuljettaa Rosan tarinaa eteenpäin. Tehtävien ympäristöt on valittu lapsiystävällisesti. Esimerkiksi scratch-ympäristössä lapset voivat tehdä vanhempien kanssa itselleen tunnuksen, joka ei paljasta heidän henkilöllisyyttään. Linkki-keskuksen ohjaajat valvovat suomenkielistä keskustelua samoin periaattein kuin kansainvälinen scratch-yhteisö muunkielistä materiaalia.
R05A on sankari ja superohjelmoija - ja hänellä on outoja kykyjä.
Linkki on Rosan koodi -peliin tuottanut ensisijaisesti scratch-haasteita. Useimmille vanhemmille ja monille opettajillekin scratch on outo. Vaan ei hätää! Scratch-perusteet oppii muutamassa minuutissa. Katso alle neljän minuutin video kaikesta tärkeästä scratchin käsittelyssä! Scratch-ohjelmoinnissa ohjelma kootaan raahaamalla "legopalikoita" ohjelmaksi. Scratch-ohjelmat perustuvat ajatukseen useasta pelihahmosta, jotka pystyvät reagoimaan toistensa tai pelialueen koskettamiseen ja puheenvuoroihin. Kukin hahmo useimminten toistaa perustoimiaan silmukassa: kävely ruudu yli onnistuu toistamalla kuvia vasen jalka edessä ja oikea jalka edessä. Hahmoihin voi liittää myös tietoa: lukuja ja merkkijonoja, listoja. Näiden varassa hahmo voi laskea montako aarretta on löydetty tai luettelemaan listan noista aarteista. Pelin voittopäätöskin perustuu usein tietoon: onko listalla jo kaikki tunnetut aarteet tai onko aarteiden lukumäärä riittävän suuri. Jo näillä ajatusmalleilla pystyy nuorten projekteista keskustelemaan.
Myös aikuiset saavat kysellä Linkin ohjaajilta apua kotona tai koulussa tapahtuvaan ohjelmoinnin opastukseen. Virtuaalikerhoa sopii käyttää. Opettajille on tarjolla ideoita koululuokkaan tai kerhoon sopivista projekteista ohjemateriaaleineen vapaasti käytettävissä Linkin sivuilla materiaalit-kohdassa. Tarjolla on myös täydennyskoulutusta, mm. MOOC-kurseina. Opettajille suunnatusta tarjonnasta lisää Opettajille-sivulla .
Kuten materiaalista on helppo huomata, scratchille on myös vaihtoehtoja. ScratchJr sopii nuoremmillekin ja toimii myös tableteilla. AppInventor on hyvin samankaltainen kuin scratch, joten mobiililaitteille tehtävät applikaatiot ovat sillä nuorten ulottuvilla varsin helposti.
Ideoita R05AN K00DIn käyttämiseen kotona, kerhoissa tai kouluopetuksessa saa lisäksi YLen yhteistyökumppaneineen kokoamasta ohjaajan oppaasta.
Linkki-keskus tarjoaa lapsille ja nuorille mahdollisuuden Rosan koodi -tehtävien tekemiseen opastetusti Virtuaalikerhossa. Ohjaajat ovat pääosin Tietojenkäsittelytieteen opiskelijoita Helsingin yliopistolla ja he ohjaavat paikanpäällä Linkki-luokassa viikoittain tapaavia kerhoja ja kesäisin viikon mittaisia päiväleirejä ohjelmoinnin alkeista pidemmällekin ehtineiden projekteihin. Toiminta on Luma-Suomi -kehitysohjelman alaista. Luman tavoitteena on edistää luonnontieteiden ja teknologian opetusta ja oppimista kouluissa. Erityisesti haluamme houkutella mukaan ohjelmoimaan tyttöjä, sillä heidän osallistumistaan jarruttaa vanhanaikainen rooliajattelu. Tyttöjen käsistä kuitenkin lähtee erinomaisen innovatiivisia ja taitavia tuotoksia.
Linkin ohjaajia keväällä 2015
Luonnollisesti toivomme Rosan koodin pelaamisen kautta mahdollisimman monen nuoren eri puolilta Suomea (ja miksei suomenkielisenä ulkomailtakin) liittyvän Virtuaalikerhon yhteisöön hauskojen yhteisten projektien pariin.
Yhteystiedot
Yhteystiedot
Sähköposti: linkki@cs.helsinki.fi
Scatch-tunnus: @linkki ja virtuaalikerho studiossa Peliklinikka