next up previous contents
Next: Projektioiden laskeminen Fourier-avaruuden kautta Up: Projisointialgoritmit Previous: Projisointialgoritmit

   
Projektioiden laskeminen suoraviivaisesti

Suoraviivaisin tapa olisi ajatella pisteet pieninä kuutioina ja laskea kuinka paljon massaa jää kunkin läpivalaisukuvan pikselin alle. Pieni kuutio ei kuitenkaan ole todenmukaisin yksinkertaistus. Toinen tapa projisoida olisi laskea niiden pisteiden summa, joiden Voronoi-aluetta säde leikkaa [#!gds!#]. Tällöin ongelmaksi muodostuu se, että säde leikkaa eri määrän pisteiden Voronoi-alueita suunnasta riippuen. Kolmas tapa olisi kääntää kolmiulotteinen kappale ensin sellaiseen asentoon, että summaus voidaan tehdä jonkin akselin suuntaisesti. Kun halutaan laskea kaikki mahdolliset projektiot (jollakin tarkkuudella), aiemmat ratkaisut ovat varsin tehottomia. Tehokkaampi tapa on kääntää ensin kolmiulotteista kappaletta yhden akselin ympäri ja tämän jälkeen laskea pyörähdysakselin ja toisen valitun akselin virittämien kuvien kaksiulotteisten siivujen kaikki yksiulotteiset projektiot sinogrammien avulla ja yhdistää nämä yksiulotteiset projektiot joukoksi kaksiulotteisia projektioita.

T Valtteri Rahkonen
2000-04-02