Next: Projektioiden laskeminen Fourier-avaruuden kautta
Up: Projisointialgoritmit
Previous: Projisointialgoritmit
Projektioiden laskeminen suoraviivaisesti
Suoraviivaisin tapa olisi ajatella pisteet pieninä kuutioina ja laskea kuinka paljon
massaa jää kunkin läpivalaisukuvan pikselin alle. Pieni kuutio ei kuitenkaan ole
todenmukaisin yksinkertaistus.
Toinen tapa projisoida olisi laskea niiden pisteiden summa, joiden
Voronoi-aluetta säde leikkaa [#!gds!#]. Tällöin ongelmaksi muodostuu se, että säde
leikkaa eri määrän pisteiden Voronoi-alueita suunnasta riippuen.
Kolmas tapa olisi kääntää kolmiulotteinen kappale ensin sellaiseen asentoon, että
summaus voidaan tehdä jonkin akselin suuntaisesti.
Kun halutaan laskea kaikki mahdolliset projektiot (jollakin tarkkuudella),
aiemmat ratkaisut ovat varsin tehottomia. Tehokkaampi tapa on kääntää ensin kolmiulotteista
kappaletta yhden akselin ympäri ja tämän jälkeen laskea
pyörähdysakselin ja toisen valitun akselin virittämien kuvien kaksiulotteisten siivujen
kaikki yksiulotteiset projektiot sinogrammien avulla ja yhdistää nämä yksiulotteiset projektiot
joukoksi kaksiulotteisia projektioita.
T Valtteri Rahkonen
2000-04-02