Next: Viestirakenteet
Up: Tietorakenteet
Previous: Kuvan esitysmuoto muistissa
Orientaation esitys
Katselusuunta (eli orientaatio) kolmiulotteisessa avaruudessa esitetään
ohjelmistossamme kolmen kulman avulla alla olevan tietorakenteen
mukaisesti.
typedef struct {
double a1, a2, a3;
} orientation;
Orientaatio voidaan esittää kolmiulotteisessa avaruudessa kolmen kulman avulla
kahdellakymmenelläneljällä tavalla, joista jokaista kutsutaan Eulerin
kulmiksi [#!euler!#]. Kappaletta käännetään aina X- Y- ja Z-akselien ympäri.
Kiertomatriisit määritellään seuraavasti:
13#13
14#14
15#15
Me käytämme Ken Shoemaken termistöä käyttäen XEDS-järjestelmää [#!euler!#].
X tarkoittaa sitä, että ensimmäisenä käännetään X-akselin ympäri,
E kertoo kulman X,Y,Z on positiivinen,
D:n perusteella tiedetään, että ensimmäinen ja viimeinen rotaatiomatriisi
eivät ole samoja ja S kertoo, että kappaletta käännetään aina alkuperäisten
akselien suhteen.
Käytännössä kääntäminen tapahtuu kertomalla vektori matriisilla
16#16
(katso kuva 6.1).
Figure 6.1:
Fredriksson-Ravantti -järjestelmän orientaationesitysmuoto.
17#17 |
18#18
T Valtteri Rahkonen
2000-04-02