> Etusivu > Vinjetit

Vinjetit

Vinjetti on pieni tarina, jonka pelaaja kirjoittaa hahmonsa edesottamuksista. Tarinan muoto ja sisältö ovat täysin vapaat, ja sen ontologinen olemus (so. onko se totta maailmassa) on neuvoteltavissa ja epämääräinen. Olen saanut lyhyitä vinjettejä ja pitkiä vinjettejä, sarjakuvia, www-sivuja ja suullisia kuvauksia. Olen saanut eeppisiä, humoristisia, matalamielisiä ja laskelmoivia tekstejä. Kaikki käy, kysymys on vapaasta ilmaisusta. Aihe riippuu siitä, mitä varten vinjettiä kirjoitetaan. Esimerkki pitkästä vinjettisarjasta ovat Heikin itsensä aliarvioiman hahmon, Theronin, harharetket. Ne voi ajatella ainakin puolen tusinan vinjetin sarjaksi.

Vinjettiin liittyy tavallisesti mielenkiintoinen sääntötekninen seikka: pj antaa hahmolle kokemusta, aarteita, mainetta sun muuta vinjetin tapahtumien perusteella. Jos hahmo löytää vinjetissä taikaesineen, hahmo voi hyvinkin mahdollisesti pitää sen. Jos hahmon nuoruudenrakkaus kuolee vinjetissä, kuollut on ja pysyy. Pj antaa näitä etuuksia mielivaltaisesti perustuen vinjetin tapahtumiin ja tyyliin. On käynyt niinkin, että pj on sallinut enemmän koska vinjetti on ollut niin tyylikäs (Jarin tikku-ukko-kuvasarjat ovat tässä suhteessa jostakin syystä aivan voittamattomia. Kai niissä on universaalia viisautta). Toisaalta voi olla, että hahmo on yksinkertaisesti hassannut valtaosan aarteesta, ja niinpä pelkkä asian mainitseminen vinjetissä ei takaa sen säilymistä.

Milloin niitä sitten kirjoitetaan? Kuten olen joskus varhemmin maininnut, hahmot tuodaan (jos syytä muuhun ei ole) peliin tasoa kokemattomampina kuin seurueen hahmoista kokemattomin. Jos tämä taso on enemmän kuin yksi, on hahmo aivan selvästi kokenut jo yhtä sun toista elämässään. Koska olen sellainen piru, en anna pelaajien tehdä hahmoja suoraan tasolle n, vaan uudet hahmot tehdään ensin tasolle 1 ja nostetaan sitten halutulle tasolle vinjeteillä. Toisin sanottuna pelaaja kertoo tarinan, pj antaa siitä kokemusta, aarteita sun muuta, toistetaan kunnes hahmo on riittävän kokenut. Tässä voi mennä korkean tason hahmon ja hitaan tarinankertojan kanssa jonkin verran aikaa, ja jotkut pelaajat vihaavatkin minua katkerasti kun olen niin vaikea. Toisaalta, jos joku onnistuu välttämään vinjetit, ei hahmo saa myöskään niitä kontakteja, aarteita, salaisuuksia sun muita joita myös syntyy vinjeteistä. Jos välittää hahmon tehokkuudesta (ja kiinnostavuudesta), kuvittelisin että vinjettejä kirjoittaa mielellään.

Vapautan pelaajia silloin tällöin oman mielivaltani mukaan vinjeteistä, joskaan en yleensä siksi että joku ei kykenisi kirjoittamaan niitä; jos ei kykene kertomaan yksinkertaista tarinaa hahmostaan, niin miten ihmeessä kykenisi sitten pelaamaan sitä hahmoa? Kummasti passiivisinkin pelaaja keksii juttuja pakon edessä. Pointti on nyt joka tapauksessa se, että jos esim. Jouni haluaa kuitenkin kirjoittaa vinjettiä hahmostaan, niin se on toki sallittua. Enemmän vaivaa, mutta voimapelaajat ovat jo aikaa sitten todenneet että minulta saa kummasti tehokkaamman hahmon jos postuloi että tämä on rohmunnut merirosvojen aarteen ennen seikkailuun tuloaan (verrattuna siihen tavaramerkiksi muodostuneeseen "d20 hopearahaa" -tekniikkaan jolla annan rahaa tyhjästä ilmestyville hahmoille).

Vinjetti voi olla mistä aiheesta hyvänsä, mutta tyypillisesti ne käsittelevät hahmon kokemia seikkailuita, useimmat hahmot kun ovat jonkin sortin seikkailijoita. Useimmat sijoittuvat hahmon menneisyyteen, mutta jos minä sallin tikku-ukkosarjakuvia niin siitä voi pohtia mitä muuta saattaisin sallia.

> Etusivu > Vinjetit