Paikalliset valaistusmallit
[Hearn & Baker 94: 497 - 504]
Valaistusmalleilla (illumination models) kuvataan valon käyttäytymistä
erilaisilla pinnoilla. Kyseessä on usein valon heijastumisen
mallintaminen. Realistisuuteen pyrittäessä valaistuksessa on otettava
huomioon myös kappaleiden luomat varjot, läpinäkyvyys ja valon
taittuminen sekä absorboituminen.
Eri heijastumismalleja ovat taustavalon heijastuminen eli ambientti heijastus
(ambient reflection),
mattapintaan osuvan valon heijastuminen eli diffuusi heijastus
(diffuse reflection)
sekä peilimäiseen pintaan tulevan valon heijastuminen eli spekulaari
heijastus (specular reflection). Joskus diffuusia heijastusta nimitetään myös
Lambertin heijastukseksi (Lambertian reflection) Lambertin
heijastumislain nojalla.
Edellä mainittuja malleja kutsutaan yhteisellä nimityksellä paikalliset
valaistusmallit (local illumination models), koska niissä pintojen
valaistuslaskuissa ei oteta huomioon toisista kappaleista heijastuvaa
valoa vaan ainoastaan suoraan valonlähteistä saapuva valo.
Yleisin paikallinen valaistusmalli on Phongin malli.
Siinä yhdistetään spekulaari ja diffuusi valaistus.
Ambientti heijastus
Diffuusi heijastus
Spekulaari heijastus, Phongin malli
Why is shading a hard problem?
JK
30.4.1997