Palaute ja opettajan kommentit kurssista 581360
Ohjelmistoprojektien johtaminen ja ryhmädynamiikka (syksy 2014), Arto Wikla
Opiskelijapalaute 30.12.2014 mennessä. Omat kommenttini 30.12.2014.
Vastauksia 23.
Omia kommenttejani opiskelijoiden sanallisiin palautteisiin on kirjoitettu
vaakaviivojen väliin kursiivilla. Siis juuri tämän kommentin tapaan.
Palautteessa oli kiitosta, kehittelyehdotuksia ja myös melko ankaraa
kritiikkiä. Kiitos näistä kaikista; myös tuo ankara kritiikki on
hyvin arvokasta.
Numeeriset
Kurssin tavoitteet olivat minulle alusta saakka selvät (?tiesin, mitä minun tuli oppia?) | lkm | % | |
0 | ei kommenttia | 0 | 0 | |
1 | eri mieltä | 2 | 8,7 | |
2 | enimmäkseen eri mieltä | 4 | 17,4 | |
3 | ehkä | 9 | 39,1 | |
4 | enimmäkseen samaa mieltä | 5 | 21,7 | |
5 | samaa mieltä | 3 | 13 | |
| Keskiarvo | 3,1 | |
Kurssilla käytetty materiaali (esim. tehtävät, luentomateriaali, muu kirjallisuus) tuki oppimistavoitteiden saavuttamista | lkm | % | |
0 | ei kommenttia | 1 | 4,3 | |
1 | eri mieltä | 0 | 0 | |
2 | enimmäkseen eri mieltä | 4 | 17,4 | |
3 | ehkä | 6 | 26,1 | |
4 | enimmäkseen samaa mieltä | 7 | 30,4 | |
5 | samaa mieltä | 5 | 21,7 | |
| Keskiarvo | 3,6 | |
Toiminta kurssilla (esim. aikataulutus, ohjaus, muu opetus) tuki oppimistavoitteiden saavuttamista | lkm | % | |
0 | ei kommenttia | 0 | 0 | |
1 | eri mieltä | 0 | 0 | |
2 | enimmäkseen eri mieltä | 4 | 17,4 | |
3 | ehkä | 2 | 8,7 | |
4 | enimmäkseen samaa mieltä | 5 | 21,7 | |
5 | samaa mieltä | 12 | 52,2 | |
| Keskiarvo | 4,1 | |
Kurssin
arviointi (esim. harjoitukset, työt, kokeet, niiden keskinäinen suhde)
mittasi keskeisten oppimistavoitteiden saavuttamista | lkm | % | |
0 | ei kommenttia | 0 | 0 | |
1 | eri mieltä | 0 | 0 | |
2 | enimmäkseen eri mieltä | 5 | 21,7 | |
3 | ehkä | 5 | 21,7 | |
4 | enimmäkseen samaa mieltä | 6 | 26,1 | |
5 | samaa mieltä | 7 | 30,4 | |
| Keskiarvo | 3,7 | |
Kurssi oli työläs | lkm | % | |
0 | ei kommenttia | 0 | 0 | |
1 | eri mieltä | 0 | 0 | |
2 | enimmäkseen eri mieltä | 3 | 13 | |
3 | ehkä | 7 | 30,4 | |
4 | enimmäkseen samaa mieltä | 7 | 30,4 | |
5 | samaa mieltä | 6 | 26,1 | |
| Keskiarvo | 3,7 | |
Annan kurssille kokonaisuutena arvosanan | lkm | % | |
0 | ei kommenttia | 0 | 0 | |
1 | 1 | 0 | 0 | |
2 | 2 | 5 | 21,7 | |
3 | 3 | 4 | 17,4 | |
4 | 4 | 8 | 34,8 | |
5 | 5 | 6 | 26,1 | |
| Keskiarvo | 3,7 | |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 7 Kommentoi kurssin toimintaa, sisältöä, opettajien tai
ohjaajien toimintaa; hyödyllisyyttä, mielekkyyttä, relevanssia,
vaikeustasoa; kehitysehdotuksia, kritiikkiä, kiitoksia
- Opettajalle kiitos oikein hyvästä, ja mielenkiintoisesta kurssista.
Kurssi on hyvin liitetty tarkastelemaan sosiaalipsykologian käsitteitä
tietotekniikkaan liitettynä, Kurssi avasi erilaisia näkökulmia
ryhmätyöskentelyyn it-alan työtehtävissä. Kurssilla oli käytetty
monipuolisesti erilaisia opiskelutekniikoita (luennot, harjoitteet,
vierailijaluennot), ja kurssin ilmapiiri pysyi avoimena ja keskustelua
syntyi.
Kiitokset! :-)
Tuo työelämää jo tuntevien opiskelijoiden kiinnostava keskustelu
ja kommentointi luennoilla olikin kurssin yksi keskeinen tavoite:
kokemusten jakaminen sosiaalipsykologian ilmiöiden viitekehyksessä.
- Kurssin harjoitustehtäviä voisi miettiä niin, että niistä saataisiin
mielenkiintoisempia ja näin ollen syntyä enemmän mielenkiintoisia
havaintoja. Esim. jokin vaikea ongelma, missä olisi syntynyt ryhmässä
ristiriitaisia tunteita. Harjoituksissa ei joutunut poistua ns.
mukavuusalueelta. Kaiken kaikkiaan todella hyvä kurssi!
Yksi idea olisi ollut antaa työryhmille jokin ohjelmointiprojektin
kaltainen tehtävä; vaikkapa jonkin järjestelmän spesifiointi tms.
Harjoituksiin käytettävä aika ei kuintenkaan tällaiseen ehkä olisi
riittänyt?
Itsereflektioiden mukaan ryhmillä oli hyvin vaihteva kiinteys, koheesio,
ja yhteistyötä tehtiin ryhmässä hyvin vaihtelevassa määrin.
- Ryhmätyöskentely ei toimi kuin työelämässä, jossa jokaisen
työntekijän panos lasketaan suoraan palkassa. Toisaalta kurssin aihe
huomioon ottaen, ryhmätyöskentely antaa hyvän tarttumapinnan kurssin
aiheisiin.
Analyysien kirjoittaminen oli todella työlästä, ja onneksi ot-ryhmän
analyysissa ei ollut kuin yksi kokous analysoitavana kolmen sijaan.
Olisin toivonut enemmän materiaalia ja läpikäyntiä johtamiseen liittyen.
Tuolla alempana näkyy annetun yksi mielenkiintoinen linkkivinkki
"Peopleware"-aiheeseen. Täytyy perehtyä, jos kurssi vielä joskus
pidetään.
Ikosen & Paakin materiaali toivottavasti jossain määrin
täydensi johtamisen ongelmien pohdintaa.
- Kurssin nimi on harhaanjohtava - en oppinut ohjelmistoprojektien
johtamisesta juuri mitään. Ryhmädynamiikastakin lähinnä vain IPA- ja
SYMLOG-menetelmien käytön, mitä en pidä kovinkaan arvokkaana minkään
oikeassa työelämässä tarvittavan asian kannalta. Tuntuu melkein samalta
kuin jos olisin oppinut kirjoittamaan ihmisistä julkaisukelpoisia
horoskooppeja.
Harmikseni minun on todettava, että tämä taisi olla turhin kurssi, mitä
olen yliopisto-opiskelujeni aikana käynyt. Kurssin nimen perusteella
tällä olisi voinut olla erittäin mielenkiintoinen ja ajnkohtainen
kurssi, joten olen hieman ihmeissäni, miten näin on päässyt käymään.
Kovin suurta luottamusta ei herättänyt, että
- luentojen sisältö käsitteli lähinnä mediaseksikkäiden
sosiaalipsykologian kokeiden tuloksia ja pintapuolisesti
sosiaalipsykologian käsitteistöä
- luennoilta loppui asia jo reilusti ennen kurssin loppua
- luennoilla käytettiin jonkun toisen luennoijan materiaalia ("Mitäköhän
tämä kohta tarkoitettaa, en tiedä, mitä aiempi vetäjä on ajatellut..."
- kaikki harjoitustyöt Fagerholmin luentoon liittyvää harjoitusta lukuun
ottamatta olivat oikeastaan tismalleen samanlaisia - osaamme nyt
käyttää IPA:a, mutta onko siitä mitään hyötyä?
- Fagerholmin käytännössä pakollinen luento oli turha, eikä
varsinaisesti edes liittynyt kurssin asiaan
Olisin halunnut oppia paremmin tulkitsemaan ja/tai manipuloimaan
ryhmädynamiikkaa sekä johtamaan taidokkaasti ohjelmistoprojekteja,
mutten voi sanoa näin käyneen. Kurssin sisältöä pitäisi mielestäni
tosissaan viilata, ennen kuin kurssia järjestetään uudestaan. :(
Wiklalle kuitenkin pisteet siitä, että on hauska tyyppi, joka osaa
esittää asiat mielenkiintoisella ja mieleenpainuvalla tavalla! :)
Yksi kurssin ajatus oli, että projektiryhmän perustamisen ja
johtamisen kannalta organisaatiomuotoja tärkeämpää on havaita
ja osat suunnata sellaisia
ryhmädynamiikan ilmiöitä ja mekanismeja, jotka joko haittaavat tai
edistävät työn onnistumista. Voisi ajatella tämän olevan
johtamisen kannalta tärkeä taito.
IPAsta (ja osin Symlogista):
Kuten luennoilla useammankin kerran oli puhetta, IPAa oli tarkoitus
käyttää siten, että saadaan jokin tarttumapinta ja lähtökohta
ryhmätapahtumien analyysiin. Erityisesti myös siten, että jos IPAn
antama käsitys ei vastaa intuitiivista käsitystä, asia on halpompi
huomata ja tulkita olemalla eri mieltä IPA-analyysistä.
On hankala analysoida mitä tahansa asiaa, ellei ole käytössä mitään
analyysityökalua – huonokin työkalu on parempi kuin
ei mitään työkalua. Aika monessa sanallisessa analyysissä IPAn
antamia tuloksia kuitenkin pidettiin melko osuvina.
Sitten kommentteja noihin ranskalaisiin pallukoihin:
- Tiedä nyt noitten klassisten kokeiden "mediaseksikkyyttä" ...
Ne ja nuo käsitteet oli tarkoitettu antamaan ideoita ja sanastoa
omille havainnoille. Oikeaa sosiaalipsykologian tiedettä löytyy
valtsikasta ...
- Matskua alkoi olla riittävästi kasassa koetta ajatellen jo ennen
viimeistä luentoa. Varmaan jotakin "johtamisen teoriaa" voisi ottaa
mukaan, jos kurssi vielä joskus pidetään. Tuo mainittu "Peopleware"
voisi olla hyödyllistä. Ja saisipahan sitten kokeseenkin monipuolisempia
kysymyksiä... ;-)
- Joo, ajattelin, että Ikosen & Paakin materiaali olisi ehkä hyödyllistä
lisäluettavaa. Sitähän ei kuitenkaan sisällytetty koealueeseen muuten
kuin ehkä ideoiden antajana.
Ja eihän tuossa matskussa ollut kuin pari paikkaa, jonka viestiä en
ymmärtänyt... ;)
- IPAsta, ks. yllä.
- Aika moni ryhmä oli kirjannut mielenkiintoisia ajatuksia ja pohdintoja
Fagerholmin luennon innoittamana. Kyseessähän ei ollut referaatti
vaan vapaamuotoinen essee.
[Kiitos perusteellisesta kommetoinnista ja kritiikistä!]
- Helkaman kirjaa vielä luki, mutta Brown kävi unilääkkeestä. Toki ko.
alalla täytyy tekstiin avata tutkimuksia jne, mutta jos löytyy kirja
joka hiukan tiiviimmin esittelee asiat, niin olisi parempi. Brown tuntui
pitkälti nimisulkeisilta ja varsinainen asia oli ripoteltu sinne tänne.
Tähdellisempää on ymmärtää käsitteet ja prosessit kuin osata luetella
tutkijoiden tai tutkimusten nimiä ja vuosilukuja.
No, Helkama & al. onkin kokoava peruskurssikirja, Brown syvällisempi
esitys, joka ei esimerkeissä säästele.
Nimiä ja vuosilukuja ei kyselty.
- Odotukset tältä kurssilta eivät aivan täyttyneet. Olisin halunnut,
että jotenkin tämän avulla voisin oppia paremmaksi ryhmätyöskentelijäksi
ja oppia, mitkä ovat mihinkin tilanteeseen sopivia tapoja johtaa
ohjelmistoprojekteja.
Oli kuitenkin liikaa ryhmien analysointia (eikä ollenkaan analysoitu
johtajia vaan pelkästään ryhmiä vaikka ei sekään vielä kuitenkaan olisi
riittänyt). Analysointi on kyllä hyödyllistä (oppii esim. mikä on
ryhmälle haitaksi ja saattaa oppia kiinnittämään huomiota itseensä,
miten esim. käyttäytyy), mutta koko kurssin harjoitustyöt ei saisi
keskittyä siihen.
Yksi IPA analyysi ja yksi SYMLOG analyysi olisivat mielestäni
riittäneet. Ensimmäisen IPA analyysin jälkeen tuntui 2. ja 3. ryhmätyöt
tuntuivat saman kopioimiselta.
Tämä nyt oli se mun käsitys kurssista. Johtajuudesta käsiteltiin enempi
ryhmän sisäistä johtajuutta (että joku tavallinen rivijäsen johtaa
jollain tapaa) eikä niinkään todellista johtajuutta, kuten esim. miten
jonkun Scrum Masterin kannattaa johtaa. Tosin en tiedä sitten onko
tommoiset asiat edes opeteltavissa tai tietenkin omaa käytöstä voi
muuttaa, mutta aika pitkälti oma käyttäytyminen tulee luonnostaan.
Joo, oleellisia ajatuksia. Ja on totta, että dominanssihierarkiaa
käsiteltiin, mutta ei niinkään "nimetyn johtajan" ongelmia.
Symlogiahan käytettiin vain itsereflektiossa, IPAa kahdessa alustavassa
harjoituksessa ja sitten siinä videoanalyysissä. Ne kaksi saliharjoitusta
oli tarkoitettu IPA-koodauksen opetteluksi ja harjoitteluksi, jotta
siinä videoanalyysissä sitten oltaisiin edes vähän kokeeneempia IPAilijoita.
- Kurssista olisi saanut varmasti enemmän irti, jos olisi lukenut
kirjoja alusta pitäen ja/tai käynyt luennoilla. Aikataulurajoitteisena
kurssin harjoitukset jäivät vähän epämääräisiksi ja niistä ei ollut
kovin merkittävää hyötyä.
On totta, että luennot oli tarkoitettukin tärkeiksi; ei niinkään omien
jutteluideni takia vaan ennen kaikkea paikalla olleiden työkokemusta omaavien
opiskelijoiden kiinnostavista kommenteista ja esimerkeistä johtuen.
Ja kyllä kurssikirjojen lukeminen ihan noin ylesestikin kannattaa,
jos päämääränä on oppiminen, ei vain kurssin suoritus ... ;-)
- Syventävällä kurssilla opettajan tulisi tuntea aihealue paremmin.
Nyt oli välillä vähän harrastelijamainen ja arvuutteleva meno. IPA ja
ryhmien arviointitehtävät korostuivat myös aivan liikaa teorioiden
sisäistämisen kustannuksella. Lisäksi ohjelmistokehitys olisi pitänyt
sitoa paremmin kurssin aihealueeseen - kaikkea tulkintaa ei voi jättää
opiskelijoiden vastuulle. Kokonaisuutena kuitenkin mielenkiintoinen, ja
kokeneena opettajana Wikla aktivoi hyvin oppilaita.
Jep, sosiaalipsykassa todellakin olen amatööri. Yhtenä pyrkimyksenäni
oli provosoida (positiivisessa mielessä) työryhmiä todellakin
ryhmäytymään ja sitä kautta (so. kantapään kautta!) havaitsemaan
ryhmätyön ilmiöitä ja ongelmia. Sikäli tosiaan "jätin tulkintaa
opiskelijoiden vastuulle". Onko tämä nyt sitä "tekemällä oppimista"?
Itsereflektiovastausten perusteella moni opiskelija oli saanut vallan
tukevan otteen ryhmäilmiöiden havaitsemiseen ja analysointiin.
- En odottanut kurssilta kummia, mutta vähäinenkin odotukseni alittui.
Kurssi oli sisällöltään ihan totaalista höpöhöpöä ja sopisi paremmin
aineopintojen korikurssiksi kuin syventäväksi opinnoksi, mutta kun niitä
korikursseja ei enää ole. Harjoitukset olivat tylsiä ja hyödyttömiä.
Tulin kurssille etsimään kadonnutta opiskelumotivaatiota, mutta
valitettavasti kävi aivan päinvastoin. Kurssin jälkeen minun on
entistäkin vaikeampi nähdä opinnoissa mitään järkeä.
Ongelmana aineopintotasoisena olisi se, että osallistujilla olisi
varmasti paljon vähemmän työkokemusta ja kokemusta ryhmätyöskentelystä.
Tästä kokemuksesta ainakin luennoilla oli paljon iloa.
Tämän kurssin takia opiskelumotivaatiota ei todellakaan kannata menettää!
Kurssi on hyvin epätyypillinen tietojenkäsittelytieteen kurssiksi.
Ns. "kovaa asiaa" löytyy useimmilta laitoksen kursseilta.
Ja tervetuloa opintoneuvontaan! Sieltä voi saada motivaatiota.
- Kurssin parasta antia olivat keskustelut. Kurssin aikana käytettiin
hieman liikaa aikaa IPAan, olisi ollut kiinnostavaa hyödyntää SYMLOGia
aikaisemmassa vaiheessa. Ryhmätöiden tekeminen oli hauskaa ja oli hienoa
huomata, kuinka eri ihmiset tulkitsevat saman asian eri tavalla.
Joo, olisihan sitä voinut ihan alusta alkaen ottaa mukaan tuon
Symlog-profiloinninkin. Ehkä se ei olisi liikaa lisännyt työmäärää.
- Fabianin vierailuluento jäi vähän pettymykseksi, sillä se sisälsi
pitkälti entuudestaan (tältä ja muilta kursseilta) tuttuja asioita.
Jonkun asiantuntijan (esim. isoissa projekteissa työskennelleen)
vierailuluento olisi ollut mukava lisä ja antanut vähän konkreettista
perspektiiviä pelkkien kuviteltujen ja näyteltyjen ryhmädynamiikkaa
käsittelevien tilanteiden lisäksi.
Kuten ylempänä totesin, aika moni ryhmä sai Fabianin luennon
innoittamana aikaan kiinnostavan esseen.
Tuo idea jonkin ison projektin vetäjän pitämästä vierailusta
on hyvä! Ja vapaa luentoaikakin olisi ollut käytettävissä.
Laitetaan korvan taakse!
- Kurssin aihe on kiinnostava ja selvästi "normaalista"
opintotarjonnasta poikkeava. Tämä on hyvä. Pyrkimys opettamiseen
ryhmätöiden avulla ja itsereflektion kautta on hyvä. Järjestelyt
yleisesti ottaen toimivat hyvin.
Suurin ongelma on kahden sinällään suuren aiheen, ja ennen kaikkea
näiden kohtaamisen, tunkeminen suhteelliseen lyhyeen kurssiin. Jos ja
kun sosiaalipsykologian perusteisiin ei ehditä paneutua kunnolla, jää
asioiden soveltaminen vähän pintapuoliseksi ja mekaaniseksi.
Ohjelmistoprojektien johtaminen ja ryhmätyö ovat toki itsessäänkin
mielenkiintoisia aiheita, mutta muutaman sospsykan peruskurssin käyminen
alle toisi varmaan ihan eri tavalla näkökulmaa ja syvyyttä. Ehkä se tuo
toisinpäinkin, toivotaan ainakin näin.
Hyvä! Toivottavasti moni projektin vetäjäksi aikova saikin virikkeen
mennä suorittamaan edes perusopinnot sosiaalipsykologiasta!
- Hyvä idea kurssiksi, ja varsin tärkeä alue osata.
Harjoitustehtävät ja videoanalyysitehtävät oli hyviä.
Kiitos! :-)
- Iso kiitos hieman erilaisen kurssin järjestämisestä! Kurssin
järjestelyt olivat toimivat ja laskuharjoitukset olivat
mielenkiintoisia. Miettisin kuitenkin kurssin rakenteen mielekkyyttä.
Muun muassa kokeen tarpeellisuus mietityttää, kun kurssin järjestelyt
ovat muutenkin poikkeavat ja kirjoitettavaa on paljon. Kurssia voisi
viedä rohkeammin pois "normaalimuodosta". Koe tuntui irralliselta, kun
luentojen materiaali ja laskuharjoitukset eivät täysin kohdannneet.
Kurssilla voisi esimerkiksi olla enemmän ryhmätoimintaa paikan päällä.
Psykologia on kuitenkin erittäin tarpeellista!
Kiitos! :-)
Tuo koe ja itsereflektio olivat sikäli tärkeässä asemassa, että
vain niissä pisteet (maks. 30) olivat henkilökohtaisia. Muut pisteet
(maks. 30) sai aina koko ryhmä. Tarvitaanko sitten erillinen koe?
Hmm... Ainakin itselleni – laiskahkolle henkilölle –
koetilanne on aina ollut merkittävä oppimistilanne: kun on pakko skarpata
niin skarpataan sitten. En tosin tiedä toimiiko kaikille samoin.
- Kiitos mukavasta kurssista arvoisa Arto Wikla! Videointi jännitti
aluksi, mutta kun pääsin sen yli oli hyvä fiilis. Ryhmäni oli mukava ja
tehtävien teko sujui hyvin. Luennoilla pysyi mielenkiinto ja
keskittyminen tosi hyvin. Kurssi sai minut ajattelemaan ryhmäytymistä
uudesta näkökulmasta.
Hienoa kun avasi näkökulmia! :-)
- Aikataulutuksesta voisin sanoa sen verran, että harjoitusryhmät oli
vähän tyhmästi juuri luennon jälkeen samana päivänä. Tietysti se on ihan
kiva kun sama asia jatkuu heti, mutta nyt pääsi helposti käymään siten,
että jätti helposti luennolle tulematta kun esseen dedis paino päälle.
Muuten oli oikein mukava kurssi, tykkäsin kun kaikkea osaamista ei
mitattu pelkästään kokeella.
Asialla tosiaan on kaksi puolta. Monelle työssä käyvälle on varmaan
helpompaa järjestää yksi viikoittainen aika kuin kaksi.
Ja tuo deadline-asiahan on vain työn suunnittelusta kiinni... ;-)
- Kiinnostavat harjoitukset. Pidän siitä, että tehdään paikan päällä
kokeellisia juttuja ja raportoidaan niistä jälkikäteen vs. perinteinen
"tee ensin tehtävät kotona ja käydään läpi harjoituksissa" -malli.
Kivempi tulla paikalle. Viimeinen tehtävä, jossa analysoitiin ot-ryhmän
videoita oli periaatteessa kiinnostavin, mutta käytännössä videota oli
aika inhottava seurata esimerkiksi sen takia, että aika suuri osa
huomiosta meni sen selvittämiseen, kuka ylipäänsä puhuu. Ei se
kuitenkaan kokonaisuutena kurjaa ollut.
Kiitokset!
Tuo analysoitava video ei tosiaan ollut paras mahdollinen. Yksi ongelma
on myös se, että kyseessä olivat vasta ryhmätyötä harjoittelevat
henkilöt, eivät ammattilaiset. Vaan mistähän saisi videoita
ammattimaisesta ohjelmistotuotantoryhmästä?
- Kurssi oli sisällöltään vahvasti sosiaalipsykologiaan painottuva,
mutta opittua ei mielestäni sovellettu tarpeeksi ohjelmistoprojektien
kontekstiin.
Hmm? Saisikohan tämän tyyppisen kurssin jotenkin nivottua
ohjelmistotuotantoprojektin osaksi? Luultavasti ei, koska projekti jo
nykyisellään on aika raskas.
Toinen vaihtoehto olisi teetättää dynamiikkakurssin ryhmillä jokin
pieni ohjelmistoprojekti, mutta silloin kurssi varmaan pitäisi kasvattaa
vähintäänkin kahden periodin mittaiseksi. Pohdittavaa.
- Mielestäni kurssi keskittyi liikaa sosiaalipsykologian perusteisiin.
Materiaali tuntui olevan lähinä 50-80-luvun college-tutkimuksia perus
psykologiasta peräjälkeen, missä joissakin tapauksissa oli mainintä "hmm
ehkä voisi toimia ohjelmistotuotannossa". Se oli siis suurimmaksi
osaksi melko irrelevanttia aiheeseen "_Ohjelmistoprojektien_ johtaminen
ja ryhmädynamiikka". Kuvaavampi kurssinimi olisi ollut mielestäni
"Johtamisen ja ryhmädynamiikan historia".
En näe mitä hyötyä oli käyttää niin paljon IPA-menetelmää
harjoitustehtävissä, kun emme opetelleet erikoisemmin, miten sen
tuloksia tulisi tulkita tai soveltaa jatkossa. Jokainen varmasti
ymmärtää ilman erillistä excel-taulukkoa, jossa on 12 aktiluokkaa,
milloin henkilö on turhautunut tai edistämässä työtä. En usko, että
oikeita ohjelmistoprojekteja johtavat ihmiset käyttävät IPAa tai
höytyisivät sen käyttämisestä kovinkaan paljoa.
Ymmärrän kyllä, että ohjelmistoprojektien johtamista ei voi oppia kuin
johtamalla. Aiheeseen liittyvä teoriapuoli kuitenkin jäi mielästäni
laihaksi, varsinkin ajatustyötä tekevien johtamisen osalta. En kokenut,
että materiaali valmistaisi minua _ohjelmistoprojektien_ johtamiseen
(tai toimivuuden/onnistumisen analysointiin, mikä oli kurssin virallinen
painopiste), mihin varmasti moni tietojenkäsittelytieteen maisteri
törmää työelämässä ainakin jossain muodossa.
Toivoisin seuraavalla iteraatiolla enemmän käytännön asiaa. Esimerkkejä:
mitä käytännön eroja on ketterän ja vesiputousmallin johtamisessa,
miten johtaa erikokoisia projekteja, miten huomioida henkilöiden tarpeet
oikein, miten toimia tapauksissa kun henkilö tekee liian vähän/liikaa/,
miten tuottaa tarpeeksi "laadukas" tuote ajan ja rahan salliessa...
Peopleware-kirja
(https://en.wikipedia.org/wiki/Peopleware:_Productive_Projects_and_Teams)
mielestäni käy lävitse johtamisen käytännön asioita hyvin. Ehkäpä siitä
ja parista muusta käytännön kirjasta voisi saada täytettä kurssin
loppupäähän ja vaihtelua harjoitustehtäviin ;)
Luennoitsijana Wikla on pirteä ja innostava, siitä kiitokset.
Kiitos laveasta analyysistä ja tuosta kiitoksesta!
Nuo "50-80-luvun college-tutkimukset" ovat ymmärtääkseni sosiaalipsykologian
peruskauraa – tuo tiede on _hieman_ vanhempi kuin tkt.
Tutkimusten esittelyllä pyritään tuomaan esiin ilmiöitä, joita tuolla alalla
pidetään kiinnostavina.
IPAsta olikin puhetta jo ylempänä.
Ja suurkiitokset tuosta "Peopleware"-vinkistä! Pitää tutustua.
- Paljon käytettiin IPA:a harjoitustöissä, mutta onko se edes niin
kummoinen. Ehkä harjoitustöiden aiheissa voisi vähän hienosäätöä tehdä,
esim kirjoittaa hyvän johtajan käsikirja tms?
Kokeessahan tuollaisen käsikirjan runkoa jo kirjoiteltiinkin... ;-)
- Tähän astisista kursseista kaikista työläin. Sen takia, että aihe ei
liity suoranaisesti tietojenkäsittelytieteeseen, on kurssista tehty
työläämpi?
Lisäksi mielestäni arvosteluasteikkoa ei saisi kurssin kokeen jälkeen
missään tilanteessa muuttaa tiukempaan suuntaan, kuten tällä kurssilla
tehtiin!
Kurssia ei ole tarkoitettu ylityölääksi. Tuossa numeerisessa tuloksessa
(ks. sivun ylälaita)
kurssin työläydeksi näkyy arvioidun 3,7/5, mikä lienee kohtalaisen
tavanomainen työläysluku laitoksen kursseilla.
Se kurssin alussa annettu pisteytys oli alustava. Sillä enemmistö
olisi saanut 5/5. Ei tulos kovin kehno ollut tällä tiukemmallakaan
pisteytyksellä:
5 : 7 *******
4 : 9 *********
3 : 4 ****
2 : 4 ****
1 : 0
- [lisäys 2.1.15]
Kiitokset kurssista luennoijalle. Tietojenkäsittelytieteessä on harvoin
ollut tarjolla vastaavanlaisia yleissivistäviä kursseja. Oli virkistävää
lukea sosiaalipsykologian alkeita, sillä en ollut aiheeseen aiemmin
tutustunut. Vaikka sosiaalipsykologian puolelta materiaali oli ihan
mielenkiintoista, materiaali jäi aika heikoksi ohjelmistoprojektien
johtamiseen liittyen. Tätä tulisi mielestäni kehittää tulevaisuudessa,
sillä johtajuusesimerkit jäivät mieleen lähinnä Helkaman ja kumppaneiden
kirjasta, eivätkä myöhemmin käsitellyistä luentokalvoista. Kurssi oli aika
työläs, viikottaiset ryhmätyöt vievät paljon energiaa. Tehtävien määrää
voisi ehkä karsia ja nostaa itse kokeen painoarvoa.
Kiitokset ideoista!