HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
24.10.2003
Palaute kurssista 58131-8
Tietorakenteet (kevät 2003), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 39.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
37 |
3,3 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
39 |
3,8 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
39 |
4,1 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni. |
38 |
4,2 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
39 |
4,0 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
37 |
4,3 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
36 |
3,8 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
37 |
4,2 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
39 |
4,1 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
36 |
4,4 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
38 |
4,0 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
36 |
4,0 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
35 |
3,7 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
35 |
3,5 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
36 |
4,2 |
|
Yhteensä |
39 |
4,0 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien kevään kurssien keskiarvo oli 4,0.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5 liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2 enimmäkseen
eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Kai-Peter Bäckman |
14 |
4,7 |
4,1 |
3,4 |
Mikko Rauhala |
14 |
3,9 |
4,0 |
3,5 |
Janne Rinta-Mänty |
8 |
4,5 |
4,5 |
3,0 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?
- Jossakin harjoitusryhmässä piti tehtävät käydä läpi kalvoilla, joka on aika hankalaa.
- Eräs iloinen mies vihreässä takissaan..
- Kerran meni videotykki rikki kesken luentojen.
- Kurssikokeen paikka oli huono, koska penkit olivat todella surkeita,
selkä kipeänä 1.5 viikkoa kokeen jälkeen. (Ymmärrän että se oli ainoa vaihtoehto
ryhmän koon vuoksi, mutta silti!)
- Enemmän demoja ja paremmat multimediakärryt.
- mikrofonit temppuili.. ja eräs haju- ja keskittymishaitta auditoriossa
- Häiritsevä oppilas...
- Erään opiskelijan ylenpalttiset kannanotot opetettaviin asioihin ja opetukseen
vaikeuttivat keskittymistä. Luentosalin datatykin kontrasti oli heikko; lampun
palettua lainaksi saatu tykki ole parempi.
- Se yksi hemmo keskeytti luentoa koko ajan ja haisi ihan saatanan pahalle, teki pahaa istua lähettyvillä.
- Luennoilla oli yksi häirikkö, joka oli koko ajan äänessä. Ko. häirikkö olisi pitänyt laittaa ulos jäähylle.
- Auditorio oli tarpeeksi iso tila
- Eipä mitään
- Auditorio ei ole kovin hyvä sali, mutta eipä laitoksella toisaalta ole parempaakaan tilaa tarjolla näin isolle kurssille.
- Ei moitittavaa.
- Kuka ottaisi tehtäväkseen hävittää punaiset
taulutussit maan päältä (tai ainakin TKTL:n
auditoriosta, mielellään tuoden tilalle paremmin
näkyvät)?
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?
- Joissakin aiheissa webbimateriaalissa hieman epäselvyyksiä. Joidenkin
harjoitustehtävien tekeminen liian vaikeaa, kun oli pakko jäädä pois yhdeltä
luennolta.
- Moniste keskitasoinen, monisteesta saisi helposit kirjan, vrt. Java-ohjelmointi.
- Hyvät, mutta voisivat ilmaantua nettiin nopeammassa tahdissa.
- Hyvä ja _ilmainen_ materiaali!
- Matsku hyvää; olisi hyvä jos sen voisi ostaa nidottuna
- Erittäin hyvä verkkomateriaali, asiat esitetty selkeästi ja esimerkkejä riittävästi. Enpä oikein keksi huonoja puolia.
- Oppimateriaali oli ylipäänsä melko hyvä.
- hyvä materiaali. ja hyvä että on netissä eikä tarvii ostaa tiiliskivenpainoista sataeuroista kirjaa !!
- Hyvät.
- Oikein hyvä
- Verkkomateriaali oli selkeää, ja jaettu sopiviin osiin. Ei mitään romaanin
pituisia jaaritteluita asiasta, vaan olennainen. Ja ns. lisätieto oli tarjolla
linkkien takana jos sattui jäämään tiedonnälkä asian tiimoilta.
- Joitakin epäselviä kohtia oli; esimerkiksi o:n selitys oli hiukan harhaanjohtava.
O, omega ja theta oli kuitenkin selitetty hyvin. Ylipäätään materiaali oli
selkeää.
- Materiaali oli ihan ok. Havainnoillisia kuvia tekstin joukossa++.
- Materiaali mainio. Toivottavasti se olisi jollain tasolla käytössä myöhemminkin.
- Opetusmateriaali oli webissä. Materiaali on niin selkeä, että se sopii
itseopiskeluun. Samanlaiset pitäisi olla muillakin kursseilla.
- Ok
- Lähdekoodissa käytetty nimeäminen on järjestelmällisesti ei-tarkoituksenmukaista:
esim.
public StringVerkkoVL toVL(); voisi olla
->public AdjacencyList toAdjacencyList();
Verkkojen kontekstissa olisi heti selvää mitä tarkoitetaan.
- Monisteet olivat tasoltaan hyviä
- wiklan nettimatskut aina jees.
- Wiklan nettimatsku on tosi hyvä! Kunhan sais sen zipattuna tai ostettuna itselleen.
- Verkossa oleva materiaali oli ihan hyvä.
- Kurssiin liittyvät monisteet olivat erittäin selkeitä!
- Täytyy tunnustaa, etten juuri tutustunut Weissin kirjaan. Laitoksen intranetissä olevalla materiaalilla pärjäsi.
- Netissä oleva materiaali oli hyvä jos siihen vain jaksoi paneutua.
- Veppimateriaali on erinomainen.
Powerpoint-kalvosählääjät saisivat ottaa mallia.
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- Paljon uusi amielenkiintoisia asioita
- Opettaja ja harkkaryhmän vetäjä =)
Ohjelmointikeskeisyys
- Kun oppii tekemään aluksi vaikealta tuntuvia tietorakenteita.
- Asiansa osaava luennoija
- Luennoija, laskarin pitäjä, ja materiaali.
- Matematiikan vähäinen määrä.
- Wikla
- Luennot ja tietysti kaikki hienot algoritmit.
- Kurssin loppuminen!
- monipuoliset aiheet; ei pelkkää nysväystä mutta ei pelkkää teoriaakaan
- Luennoija sekä laskarivetäjä. Tylsältäkin vaikuttavat asiat jaksoi kuunnella ja miettiä
loppuun, koska henkilöt selvästikkin pitivät hommastaan ja tekivät kaikkensa että opiskelijat ymmärtäisivät asian. BRAVO!!!
- AVL-puu, ohjelmointipainotteisuus
-
Hyvä opetus.
- Tutustuminen tietorakenteisiin, tämä oli mukavalla tavalla yleissivistävää.
- Luennot
- Ilmainen webbimatsku.
- Opettajan olio esimerkit..
- Tietorakenteiden kauneus.
- Wikla
- Wikla, sen selitykset ja huumorintaju.
- Se että sai puserrettua sen läpi jolloin tuli tunne että on kaikesta huolimatta ymmärtänyt jotain.
- Abstrakti asia tehtiin helposti ymmärrettäväksi
konkreettisessa muodossa.
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- Liikaa ohjelmointia
- Häirikkö luennoilla
Hankalat matemaattiset selitykset
- Ainakin 1. kurssikokeessa tehtävien tekoon ei ollut tarpeeksi aikaa.
Vaikka kirjoitti ja teki koetta koko ajan, kaksi tehtävää jäi kesken. Miettimiseenkin
jotkut opiskelijat tarvitsevat aikaa. Harmittaa hirveästi, koska olisin osannut
loppujen lopuksi kaikki tehtävät, mutta aika ei vaan riittänyt.
- Luennoilla esiintyvä häirikkö, en moiti asioiden kyseenalaistamista,
mutta kun luennoitsija otti häirikköä vastaan torjuvan asenteen, niin se
heijastui myös muihin opiskelijoihin. Esim. useaan kertaan saatiin luennoitsijalta
kuulla "NOEI varmaan OO!" -lausahdus, joka kuulostaa aika tylyltä.
- Opiskelija määrä, ainakin kurssin alkupuolella.
- Ja silti liikaa matematiikkaa.
- Liian työläs ja ohjelmointipainotteinen kurssi!
- Joissain tapauksissa (esim. aikavaativuusluokkien määrittämisessä) jäin
luennoilla kaipaamaan matemaattisempaa näkökulmaa, mutta harjoituksissa tämäkin
tuli esille.
- Ajoittain aivan liikaa harjoitustehtäviä.
- käsite "tietorakenteet"??. kurssin sisällön yhtenäisyys jäi vähän hämäräksi.
- Häiritsevä oppilas...
- 10. kysymyksen opiskelija
- Rasittavat, itseään toistavat ylipitkät tehtävät
- No kyllä se oli oikeastaan se ihme hemmo joka eniten häiritsi. Sitten
vielä sen verran että Wiklan kurssit on yleensä aika työläitä. Jos laskareihin
menee yli 6 tuntia niin ei sitä ehkä jaksa enää mitään luentomateriaalia
kerrata muistin virkistämiseksi, jos on muitakin kursseja.
- Hieman liian vaikea taso.
- Liikaa koodausharjoituksia, vievät tuhottomasti aikaa. Toisaalta koodausta
ei opi kuin koodaamalla. Tällä harjoitusmäärällä opintoviikkoja voitaisiin
myöntää enemmän kuin neljä.
- Ainakin ensimmäisessä kokeessa oli liikaa kirjoittamista. Hitaana kirjoittajana
käytin koko koeajan kirjoittamiseen. Vastasin varmaan ensimmäiseen ja toiseen
tehtävään liian perusteellisesti, sillä viimeiseen tehtävään ei jäänyt aikaa
edes viittätoista minuuttia.
- Luentojen esimerkit olivat hyviä, muttei niitä ollut luentomonisteissa
- Liian paljon harjoitustöitä. Urakalla on vaikea oppia.
- Se haiseva opiskelija joka kommentoi koko ajan. :) Koe oli vähän liian pitä, ei kerennyt kirjoittaa kaikkea.
- Jälikimmäisen kokeen viimeinen tehtävä oli mielestäni hieman yllättävä.
Luulin ettei verkoille annettaisi kurssissa niin suurta painoa. :-) Myös
keon täydellisen ohjelmoinnin ja keoksi taulukon muokkaaminen olivat melko
kovia vaatimuksia. Kokeet noin ylipäätänsä olivat aika työläitä ja aikaa
niissä kului vaikka ohjelmointi rutiinia löytyy.
- Asiaa tuli niin nopeassa tahdissa että sitä oli välillä vaikea sulattaa.
Vaikeimpia asioita eli rekursiota (lähinnä puiden kohdalla) ei selitetty
kunnolla.
- Ohjelmointitehtävät olivat joskus turhan
työläitä suhteessa opittavan asian
vaikeusasteeseen. Vaikka eihän mikään
pakottanutkaan tekemään kaikkia tehtäviä...
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- Voisiko asioita käsitellä jotenkin muutenkin kuin ohjelmien teolla: Täytin
toimivaa ohjelmaa oli tosi vaikea tehdä, joten saatoin olla edes yrittämättä
ohjelman tekoa, koska tiesin että se veisi todella paljon aikaa, eikä sittenkään
ollut varma että toimii.
- No ei ainakaan muuttaa enemmän teoreettiseksi, mutta siihen ei varmaankaan voi vaikuttaa...
- Kirja.
- -
- Helpottamalla vaikeustasoa
- Koska kurssi ilmeisesti muuttuu analyyttisemmäksi, voi tässä tietysti
sanoa, että tämä ohjelmistotekninen lähestymistapakin toimii mielestäni oikein
hyvin.
- kurssi muuttuu kuulemma teoriapainotteisemmaksi tämän ollen viimeinen
"ohjelmointi-tira". se on hyvä koska ainakin 1.kurssikokeessa loppui monelta
aika kesken paperille koodauksen takia.
- Käsiteltyjen asioiden teoria olisi kiinnostanut enemmän, mutta syksyn
kurssi on kai enemmän suuntautunut siihen. Ehkä olisi pitänyt odottaa. Tosin
käytännön puoleen tutustuminen on kaiketi myös ihan positiivista.
- En osaa sanoa
-
Tiiviskurssi olisi hyvä. Pari viikkoa luentoja ja laskuharjoituksia joka päivä ja sitten koe.
- Nooh, olisi hyvä jos matemaattisluonteiset asiat esitettäisiin täsmällisemmin!
Esimerkiksi se Sedgewickin jonon laskeminen Shelljärjestämisessä oli ihan
persettä koodata kun jonon laskemisen lauseketta ei oltu kunnolla määritelty
(i:n ja alkioiden valitsemisen suhteen).
- Kokeissa vaadittavia ohjelmointiniksejä voisi karsia ja perustehtävien määrää lisätä.
- Tenttejä suunnitellessa ottaisi paremmin huomioon hitaat kirjoittajat.
- Enemmän esimerkkejä
- Laskuharjoituksista enemmän olennaisen asian ymmärtämistä tukevia.
- En tiedä.
- Rekursiiviset algoritmit (lähinnä puiden läpikäynnissä) pitäisi selittää paremmin.
- Wiklan puolustamista helpoista mutta työläistä
kokeista herää kysymys, että olisiko näiden
kaunis pistejakauma suoraan johdettavissa
kokeen kirjoittajien vikkelyydestä pikemminkin
kuin heidän osaamistasostaan?
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.
- KÄvin Jan-PEtter ja Mikon ryhmissä. Molemmat ok!
- Mikko Rauhala on kyllä parhaita harkkaryhmän vetäjiä tähänastisista.
- Järjettömän työläät laskarit
- ei sitä koodin ääneen lukemista kukaan jaksa kuunnella
- Ihan hyvä, ja asiallinen.
- Mallivastauksia voisi myös käydä läpi, varsinkin jos vastauksen esittäjän ratkaisu ei ole kovin selkeä.
- Ryhmän vetäjä oli hyvä.
- harjoituksissa tulisi esittää enemmän tehtävien perusideaa, kuin kikkailla nysväystaidoilla
- Laskuharjoitusvetäjä osasi motivoida oppilaita hyvin, jolloin laskuharjoituksissa käyminen oli mukavampaa.
- Joissakin tehtävissä oli vähän turhalta tuntuvaa toistoa. Voi olla, että
sain väärän kuvan, mutta jossakin alkupään laskarissa nähdäkseni pyydettiin
tekemään edellisen kerran tehtävä uudelleen. Tämä ei kuitenkaan ollut mitenkään
merkittävä haitta.
- Mukava kaveri, ööp
- Laskarinpitäjät ok.
- Selkeä ote ja ryhmänhallintakyky.
- Vaikka osasin tehdä kaikki ensimmäisen välikokeen asioiden harjoitustehtävät
suoralta kädeltä, en kokeessa kerennyt vastata viimeiseen tehtävään. Kuten
edellä jo mainitsinkin. Tuntui tyhmältä saada kolmasosa pisteistä, vaikka
laskarit olivat helppoja.
- Harjoitukset olivat hyviä
- pienryhmäopetus jees.
- Laskareiden ainoa funktio tuntui olevan siinä että on läsnä jotta voi
merkata tekemänsä tehtävät tehdyiksi, koska tehtyjä ratkaisuja kommentointiin
saati selitettiin hyvin vähän.
- Kai Petteri on paras!