Helsingin yliopisto        Tietojenkäsittelytieteen laitos

Tietotekniikan alkeet: harjoituksia keväällä 1996

päivitetty 14.1.1996 (Arto Wikla)

  1. (22.1. - 26.1.)
    1. Millaisissa tilanteissa olet joutunut atk:n kanssa tekemisiin? Mitkä kokemukset ovat olleet miellyttäviä, mitkä vastenmielisiä? Onko automaattinen tietojenkäsittely "hyvä renki vai huono isäntä"?
    2. Miten arvelet atk:n vaikuttaneen seuraavilla aloilla: toimistotyö, pankkitoiminta, tiedonvälitys, sanomalehden toimittaminen, terveydenhoito, maanviljelys, yrityksen johtaminen, opetus, ilmaliikenne, teatteri, sotiminen, soittaminen?
    3. Binääriluvuilla voidaan laskea samojen sääntöjen mukaan kuin kymmenjärjestelmän luvuilla. Muistele, miten yhteen- ja vähennyslaskuja lasketaan allekkain. Laske sitten vastaavasti binääriluvuilla seuraavat laskutoimitukset:
      • a) 8 + 12 = 20 <=> 1000 + 1100 = 10100
      • b) 12 - 6 = 6 <=> 1100 - 110 = 110

      Ilmoittautumisjärjestelmän käyttö (tkt_ilmo) (D423) Ne jotka eivät vielä ole ilmoittautuneet, ilmoittautuvat ohjaajan opastuksella.

      Heli-järjestemän käyttöharjoittelua (D423) Ohjaaja kertoo järjestelmästä ja yllyttää tekemään monenlaisia tietojen hakuja.

    (takaisin kurssin kotisivulle)

  2. (29.1. - 2.2.)
    1. Muumilaaksossa asuvat mm. Muumi, Muumimamma, Muumipappa, Niiskuneiti, Nipsu ja Myy. Koodaa heidät yksikäsitteisinä neljän bitin mittaisina bittijonoina. Koodaa siis jokainen hahmo jonakin muista eroavana neljän bitin jonona. Tapoja on monia, valitse niistä jokin. Montako erilaista esitystapaa on? Montako erilaista asiaa neljällä bitillä voitaisiin esittää?
      • a) Miten teksti "Hanget hohtavat!" esitetään 7-bittisellä koodilla?
      • b) Mitä on tekstiksi tulkittuna bittijono 1001000 1111011 1111011 1111001 1111100 1100001 1101001 1100101 ?
      • a) Esitä kymmenjärjestelmän luku 70771 binäärilukuna.
      • b) Esitä binääriluku 1110010101001011101 10-järjestelmän lukuna.
    2. Selvitä Helin avulla:
      • Kurssin opettajien puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet. Löytyvätkö kaikki?
      • Montako Heli-nimistä henkilöä löytyy yliopiston puhelinluettelosta?
      • Millaisia tietojenkäsittelytieteen approbatur-tason kursseja luennoidaan keväällä?
      • Moniko suoritti Tietotekniikan alkeet viime syksynä?
      • Mikä on uusimman Yliopisto-lehden pääkirjoituksen aihe?

    (takaisin kurssin kotisivulle)

  3. (5.2. - 9.2.)
    1. Laadi algoritmi yksinkertaiselle pankkiautomaatille, josta voi nostaa rahaa automaattikortil-la. Mieti, millaisia tarkistuksia automaatin on tehtävä, ennen kuin se voi antaa rahat.
    2. Tee rakenteisena lohkokaaviona algoritmi, joka lukee kolme lukua ja tulostaa ne suuruusjärjestyksessä.
    3. Tee algoritmi, joka saa syötteenä havaintosarjan lammaslaskennasta ja tulostaa eri lammastyyppien lukumäärät. Lammastyypit on koodattu seuraavasti: 1 = valkoinen lammas, 2 = musta lammas, 3 = muu.
    4. Selvitä WorldWideWebin avulla:
      • moneenko 'usein kysyttyyn kysymykseen' (UKK) tietojenkäsittelytieteen opintoneuvonnan sivulla vastataan
      • monellako laitoksen henkilökuntaan kuuluvalla on oma kotisivu
      • mitä laitoksen tutkimusryhmä PMDM tutkii
      • kuka on tietojenkäsittelytieteen opiskelijajärjestön, TKO-älyn puheenjohtaja
      • mitä yliopistolla tapahtuu tällä viikolla
      • miltä näyttää Meteorologian laitoksen säätutkakuva Helsingin ympäristöstä
      • mitä Leningrad Cowboys -yhtyeen kotisivulla on
      • jne. (älä eksy ja jos satut eksymään, pidä hauskaa)

    (takaisin kurssin kotisivulle)

  4. (12.2. - 16.2.)
    1. Vertaile erilaisia tiedonsyöttötapoja ja -laitteita. Millaista tietoa milläkin tavalla kannattaa syöttää? Mitä syöttölaitteita esim. seuraavissa tilanteissa olisi järkevä käyttää?
      • a) varastomies kirjaa muistiin tehtaan varastosta lähtevientuote-erien koodit
      • b) suuren lehtitalon tilaustenkäsittelijä syöttää tilauskuponkien tietoja
      • c) tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitettu ja paperille tulostettu 60-sivuinen melkein valmis gradu, jonka tiedoston opiskelija vahingossa tuhosi levyltä
      • d) paperilla oleva huoneiston pohjapiirros, johon sisustusarkkitehti haluaa tietokoneen avulla suunnitella sisustuksen
      • e) linja-autoaseman neuvontajärjestelmä, josta matkustajat voivat kysellä aikatauluja
      • f) koneen osia siirtelevän teollisuusrobotin ohjaus
    2. Arvioi montako 1.44 MB:n levykettä tarvittaisiin Helsingin puhelinluettelon 'kotipuhelimet'-osan tietojen tallettamiseen. Miten 400 MB:n kiintolevy riittäisi? Perustele!
    3. Eräässä kurssikeskuksessa järjestetään vuodessa 280 kurssia. Kullakin kurssilla on 40 osallistujaa. Kustakin osallistujasta on tallennettu syntymäaika, etunimet, sukunimi, katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, puhelinnumero. Arvioi, paljonko tallennustilaa tarvitaan vuoden kurssien osallistujatietojen tallentamiseen. Minkäkokoiselle tallennusvälineelle tiedot mahtuvat?

    (takaisin kurssin kotisivulle)

  5. (19.2. - 23.2.)
    1. Lue luentomonisteen loppuosassa oleva Internet-aiheinen juttukokonaisuus [Ahonen P., Veijola R. Internetillä maailman ympäri. MikroPC 10/94, ss. 72-77]. Millaisia palveluja Internet tarjoaa? Mitä hyötyä Internetistä on esim. opiskelijoille ja tutkijoille? Entä sen kaupalliset käyttömahdollisuudet? Mikä on Linux?
    2. Mitä tärkeää ja mielenkiintoista löytyy www-sivulta takaisin kurssin kotisivulle)


      Muita www-sivujani (useimmat englanniksi):
      Suomisivu / Homepage / Music page / Italian page / Finland page page / Art page