5.2.2008 Arto Wikla,
strategiapäivien opiskelijarekrytointityöryhmän pj.
TKTL-strategiapäivät 2008, ryhmä 3: opiskelijarekrytointi
eli "laitoksen maine ja kunnia"
Sisältö:
Tietojenkäsittelytieteen kiinnostavuus oppiaineena
on käytännöllisesti katsoen romahtanut tällä vuosituhannella!
Tiedekunnan valintatilastot 2007-2002 (pdf):
2007,
2006,
05-04,
04-03,
03-02,
02-01.
Tilastojen yhteenvetoa TKTL:n osalta:
-07 -06 -05 -04 -03 -02 -01
hakemuksia 298 355 447 437 572 685 770
kokeessa 205 252 337 308 429 503 560
hyväksytyt 212 270 282 267 310 374 363
naiset 56 69 64 57 53 71 76
miehet 156 201 218 210 257 303 287
vast.ott. 151 191 186 188 197 264 243
hakeneista
kokeessa % 69 71 75 70 75 73 73
hyväksytyistä
tullut % 71 71 66 70 64 71 67
Laitokselle hakeneiden määrä on siis laskenut kuin
lehmän häntä:
Matematiikka, fysiikka ja kemia sen sijaan porskuttavat
tavalliseen tapaansa. Mutta myös esimerkiksi
TKK:n tietotekniikan osastolle hakeneiden määrä
on kovasti laskenut
(ks. tilasto).
Myös valtakunnallisen yhteishaun hakemusten määrä
tko-laitoksille on romahtanut:
-07 -06 -05 -04 -03 -02
913 971 1318 1060 1405 1498
Tässä on kaikkiaan ollut 39% väheneminen, kun meillä samana aikana peräti 56%.
Työryhmän konkreettiset ehdotukset:
Rekrytointikohteitamme ovat
lukiolaisten lisäksi suoraan maisteriopintoihin
valittavat työelämästä, AMK:ista ym.
Tärkeimmät kehityskohteet:
- Laitokselle laaditaan potentiaalisille opiskelijoille
suunnattu rekrytointi-/mainossivu.
Graafinen suunnittelu tehtävä ammattimaisesti.
Sivu voisi sisältää mm. tarinoita siitä, millaista on käpistellä.
- Laitos ottaa aktiivisen roolin abi-infojen järjestämisessä
ja laatii niihin materiaalin. Tilaisuudet järjestetään yhteistyössä
TKO-älyn kanssa. Laitos vastaa opastajien kouluttamisesta.
- Tiivistetään
yhteistyötä LUMA-keskuksen kanssa päämääränä
järjestää infotilaisuuksia ja erityisesti leirejä sekä
peruskoululaisille
että lukiolaisille. Myös laitos käyttää tähän resursseja!
- On hankittava myös raflaavaa näkyvyyttä silloin kun on jotakin
raflaavaa näytettävää. Konkreettinen esimerkki: Roomba Race.
- Kokeillaan jo tänä keväänä mainoskampanjaa alan harrastajien
ja AMK:laisten lehdissä. Tiedottamisen muodon ja sisällön on oltava
huolellisesti harkittua. Sanna jo lupautui, kunhan vain rahaa löytyy...
- Perustetaan laitoksen oma blogi, joka sisältää kaikenlaista
kiinnostavaa tiedeasiaa
popularisoidussa ja puoleensavetävässä muodossa.
Tilataan aluksi muutamalta kirjoitustaitoiselta laitoksen
tyypiltä kiinnostavia yleistajuisia juttuja.
Näitäkään ei pidä unohtaa:
- Olisi pidettävä huoli, että muista erottuva profiilimme todellakin
erottuisi muista.
- Laitoksen tyyppien pitäisi senttailla tiedotusvälineisiin
viisaita mielipiteitään. Vrt. loistelias Jukka Paakki!
- Tiedottamisessa pitäisi näkyä,
ettei vielä tänne tullessa tarvitse olla nörtti. Tyytöt, tulkaa
tänne...!
- Tiedottamisessa pitäisi näkyä, että meno on reteetä ja ammattitaito
karttuu.
- Laitoksen ihmisten pitäisi löytää oma sisäinen
"petterijärvisensä".
Seuraavassa on joukko osin provokatiivisia kysymyksiä ja väitteitä,
jotka ryhmän puheenjohtaja on kirjoittanut etukäteen keskustelun
käynnistämiseksi. Nämä strategiapäivien työn alustukseksi kirjoitetut
tekstit ovat väriltään sinisiä.
Otto Nurmen ansiokkaat lisäevästykset on merkitty nimikirjaimin (O.N.)
Työryhmän keskusteluista tehdyt kirjaukset ovat tavallisella
tekstivärillä.
- Tarvitseeko yleensäkään mitään tehdä?
Onko edes kyseessä ongelma?
- Tarvitsee!
- Käyttäytyvätkö ammattia hakevat itse asiassa tarkoituksenmukaisesti?
Tarvitaanko Suomessa tulevaisuudessa kovin paljon alan ammattilaisia?
"Siirtyykö ohjelmistotuotanto ja -tutkimus yms. Intiaan ja Kiinaan?"
- Profiilin kohotus: Meiltä tulee KOVAN luokan ammattilaisia!
- Pitää täsmentää profiilit: mitä me oikeasti osaamme ja opetamme.
- Syynä IT-kupla ja sen puhkeaminen 2001-2003? (O.N.)
- Negatiiviset uutiset: huonosti toimivat ohjelmat, virukset, verkossa
oleva rikollinen ja muuten arvelluttava aineisto, väkivaltaiset
pelit ja peliriippuvuus, IT-yritysten johtajien ja pää-
omistajien saamat syytteet ja tuomiot. (O.N.)
- 3.1.2008 TietoEnator ilmoitti uusista irtisanomisista, joilla
"säästetään 100 miljoonaa euroa"...
- Oliko sovelletun linjan ja opettajalinjan lopettaminen kohtalokas
virhe? Viekö "innovaatioyliopisto" kaikki potentiaaliset
poikkitieteilijät?
- Vielä hyvin virtuaalinen
"innovaatioyliopisto" saa paljon julkisuutta, me emme. Miten
saisimme sitä enemmän?
- Olemme hyödyntäneet aivan liian vähän yliopiston monitieteisyyttä.
Sama ongelma on koko yliopistolla.
- Näkyykö kytkentä tutkimukseen ja tieteeseen jo ensimmäisinä
opiskeluvuosina? Näkyikö se paremmin ennen erillisiä tutkijakouluja ja
tutkimusryhmiä? Ja onko sen tarpeen näkyä? Olemmeko
"Ylikoulu" vai "Platonin Akatemia"?
- Proffat näkyviin jo fukseille!
- Lukioyhteistyön suosio ei ole ollut suuren suuri:
2007 3 pyrkijää, 2006 6 pyrkijää. Opiskelua vähän.
- Lieneekö lukioyhteistyöllä kovinkaan paljon merkitystä?
- Yksittäinen(?) murheen aihe on ollut esseiden kirjoittaminen
sisäänpääsytehtävänä.
- Abi-infot?
- Ovat olleet satunnaisia sekä kohteiltaan että puhujiltaan.
On pidetty koulujen aloitteesta.
- Onko kyseessä ehkä tiedottamisen laatu:
yhteisvalinnan vanha www-sivu,
mainostoimiston laatima
kehitysversio,
jonkin mainostoimiston Joensuun TKTL:lle laatimia
mainossivuja. (O.N.)
- Laaditaanko oma kampanjasivusto Joensuun tapaan? Toki parempi!
Paljonko on varoja käytettävissä?
- Menetämme huomattavan osan hakijoista, koska emme pysty
houkuttelemaan enempää tyttöjä. Voisiko opetukseen ottaa
enemmän tyttöjä kiinnostavaa asiaa? Auttaisivatko
yhteishankkeet tyttöjä houkuttelevien aineiden kanssa? Miksi
matematiikkakin ja erikoisesti kemia vetävät enemmän
tyttöjä puoleensa kuin me? (O.N.)
- Ilmeisesti tärkeä vaikutuskanava potentiaalisiin hakijoihin
ovat meillä muutaman vuoden alaa opiskelleet. Jos heistä
huomattavan osan lähimpänä tavoitteena on alan vaihtaminen,
tuskin meistä annettava informaatio on kovin myönteistä.
Tähän joukkoon meidän pitäisi pystyä vaikuttamaan.
Olisikohan siitä hyötyä, jos opiskelijoita hieman
kunnioitettaisiinkin eikä vain koulutettaisi, kasvatettaisi
ja simputettaisi? (O.N.)
- Tiedekunnan valinta-opasta houkuttelevampi hakijaopas olisi
varmaan hyvä, jos joku osaisi sellaisen tehdä. Mielestäni takavuosina
ilmestynyt hurtilla haalarihuumorilla höystetty näyte ei ollut
erikoisen vakuuttava. (O.N.)
- Valintamenettelyllä on vaikea vaikuttaa mitenkään aloittavien
opiskelijoiden joukkoon, jos hakijamäärä on niin pieni, että
miltei kaikki pääsevät. Miedän on otettava, mitä saamme. Kun
nyt luovumme uudehkoja ylioppilaita suosineesta valinnastamme,
huonoimpien uudehkojen ylioppilaiden tilalle tullee enemmän
huonoja vanhoja ylioppilaita. Hyvien joukkoon muutos tuskin
vaikuttaa. (O.N.)
- Lienee niin, että ATK-ammattilaisia on koulutettu liikaa.
Olemme jo reagoineet tähän vähentämällä sisäänottokiintiömme
lähes puoleen hullujen vuosien määrästä. Tarkoitus ei ole
kuitenkaan ollut pienentää hakijoiden joukkoa, vaan se saisi
olla mielellään suuri tai ainakin hyvän laatuinen. (O.N.)
- Näymmekö riittävästi?
- Taitaa olla ongelma!
- Minne ylipäänsä näymme?
- Minne haluamme näkyä?
- Millaisena haluamme näyttäytyä:
"Ylikouluna" "Platonin Akatemiana", "Nokian tuotekehitysyksikkönä"
vai jonain muuna?
- Millaisena koko ala nykyään näyttäytyy?
- Peruskysymyksiä: kuka hoitaa, kenelle tiedotetaan, ...
Assembly-tapahtuma ollut vaikea ja kallis.
- Julkkistutkija? Vieläkö Linusta pitäisi hyödyntää?
- Meidät sekoitetaan TKK:hon, emme erotu.
- Itse asiassa yliopisto näkyy ja tunnetaan paremmin kuin laitos.
Voisimmeko hyödyntää?
- Missä/keille haluamme näkyä? Lukioissa (uraansa hakevat),
pelimaailmassa, assemblyssä, AMK-maailmassa, työelämässä, Avoimessa,
uutisjulkisuudessa, ...?
- Meillä itse asiassa on hyvin omanlaisemme profiili, asiallisesti
eroamme melkoisesti muista alan laitoksista, TKK, muut yliopistot, AMK,
...
- Tavallaan emme niinkään kilpaile opiskelijoista
muiden oman alamme laitosten kanssa vaan muiden oppiaineiden kanssa.
- Näytämmekö siltä mitä olemme?
- Haban esittämät luvut yllättivät jopa ryhmämme jäsenet!
Tällaista pitäisi tehdä tunnetuksi ja tiedetyksi!
Nykyään jää turhan paljon omaksi salaisuudeksi.
- Senttailua tiedotusvälineille on, läpimenoprosentti pieni.
Pitäisi löytää raflaavampaakin tiedottamista.
- Haluammeko näyttää siltä mitä olemme?
- Olemmeko sitä, mitä kuvittelemme olevamme?
- Toivommeko saavamme opiskelijoiksi
- "nörttejä" vai "humanisteja"
- tyttöjä vai poikia
- laudaturin matematiikassa kirjoittaneita
- laudaturin äidinkielessä kirjoittaneita
- laudaturin reaalissa kirjoittaneita
- ammattikorkeakoulussa tietotekniikkaa opiskelleita
- nykyistä enemmän suoraan maisterivaiheeseen tulevia - ja amk:sta vai
muista korkeakouluista
- tutkijakoulutettavia vai ammattikoulutettavia
- omapäisiä vai tottelevaisia, kilttejä vai tuhmia
- "tabula rasoja" vai "kaiken" jo osaavia?
- Saammeko mitä haluamme? Haluammeko mitä saamme?
- Nämä kohdat eivät erottele halujamme; ominaisuudet voivat yhdistyä
ja joka ryhmästä voi löytyä hyviä (ja huonoja) opiskelijoita.
Ryhmän jäsenet:
Ahonen Lauri,
Kettunen Sanna,
Kivinen Terhi,
Kokkonen Pirjo,
Kutvonen Petri,
Lappalainen Sampsa,
Niemelä Miikka,
Nieminen Atte,
Nikander Sami,
Penttilä Markus,
Siren Jouni,
Wikla Arto, pj
(Counted by WebCounter.)