Helsingin yliopisto / tietojenkäsittelytieteen osasto / Ohjelmointitekniikka (JavaScript) / © Arto Wikla 2018

10 Suunnittelumalleja

Muutettu viimeksi 26.11.2018 / Sivu luotu 2.12.2013

Kurssin tavoitteena on ollut JavaScriptin sisäisen toiminnan ymmärtäminen, kielen "pelimoottorin" logiikan hahmottaminen. JavaScript-ohjelman suoritusaikainen dynaamisuus – kaikkea voi vauhdissa muuttaa – on johtanut siihen, että on mahdollista kehittää hyvin erilaisia ohjelmointityylejä ja -tapoja. Ja onhan niitä kehiteltykin!

JavaScript-ohjelman suoritus kuitenkin aina lopulta palautuu dynaamisesti muokattavaan assosiaatiolistojen verkkoon. Erilaisten ohjelmointityylien ja -tekniikoiden ymmärtämisen edellytys on tuon verkon rakenteen ymmärtäminen. Siihen perustuen on mahdoillista kehitellä myös kokonaan uusia tyylejä ja ehkäpä vieläkin parempia rakenneratkaisuja.

Tässä luvussa kurkistellaan esimerkinomaisesti joihinkin verkosta löytyviin JavaScript-ohjelmoinnin rakennehahmoihin suunnittelumalleihin ("design pattern").




Hit Counter by Digits
by WebCounter
(2.12.2013)