Helsingin yliopisto
/
Tietojenkäsittelytieteen
laitos
/
Ohjelmointitekniikka (Java)
/
Copyright © 2006 Arto Wikla.
582309 Ohjelmointitekniikka (Java), kurssikoe 22.2.2006/AW
Kirjoita jokaisen vastauspaperisi alkuun kurssin nimi ja kokeen
päivämäärä sekä nimesi, henkilötunnuksesi ja allekirjoituksesi.
Kirjoita kukin vastaus omalle paperilleen.
Kokeessa saa käyttää mitä vain kirjallista materiaalia niin paljon
kuin haluaa, kunhan materiaalin määrä tai laatu ei häiritse muita
kokeeseen osallistujia.
-
Selitä poikkeusluokkien
Throwable, Error, Exception ja
RuntimeException
luokkahierarkia. Mihin näitä käytetään? Mitä ja millaisia ovat
"checked"- ja "unchecked"-poikkeukset? Miten ne liittyvät
poikkeusten luokkahierarkiaan?
(8 pistettä)
- Havainnollista pienellä testiohjelmalla miten rajapintaluokan
java.util.Set<E>
metodeilla toteutetaan joukko-operaatiot yhdiste, leikkaus ja erotus.
(8 pistettä)
-
Luonnostele peli Maalivahti, jossa pelaaja yrittää estää ruudun
ylälaidasta saapuvaa palloa pääsemästä ruudun alalaitaan
siirtelemällä nuolinäppäimin "mailaa" vasemmalle ja oikealle.
Pallon lähtöpaikka ja tulokulma arvotaan. Maila on pelkkä jana.
Tärkeintä on esittää kurssin kannalta keskeiset ohjelmointitekniset
ratkaisut.
Erityisesti pallon fysiikkkaa ja grafiikan yksityiskohtia
ei pidä vastauksessa ohjelmoida!
On silti syytä kertoa, missä tuo logiikka sijaitsee.
Ohjelman arkkitehtuuri on kiinnostuksen kohteena: kuka vastaa
näkymän luomisesta, animoinnista, tapahtumiin reagoinnista, jne.
(12 pistettä)
- Selitä käsitteet
Single-Thread Rule,
event dispatch thread ja
worker thread.
(8 pistettä)
Onnea kokeeseen
&
aurinkoista kevättä!