Helsingin yliopisto
/
Tietojenkäsittelytieteen
laitos
/
© Arto Wikla.
Ohjelmointitekniikka (Java) keväällä 2006:
opintopiirien työskentelystä
(Muutettu viimeksi 16.1.2006)
Kevään 2006 Ohjelmointitekniikka (Java) -kurssilla jatketaan
uudenlaisten opiskelijakeskeisten opiskelumuotojen kokeilemista
(ks. myös sivu
Kurssin luonteesta ja työskentelytavoista).
Ensimmäisellä harjoituskerralla opiskelijat ohjaajan avustuksella
järjestäytyvät noin viiden hengen opintopiireihin, jotka
yhteistyössä ratkovat kurssin harjoitustehtäviä.
(Ohjaajat varautuvat järjestelemään opintopiiriryhmiä opiskelijoiden
ennakkotietojen ja viikkoaikataulujen perusteella.)
Läsnäolo ryhmän ensimmäisellä kokoontumiskerralla,
järjestäytymistilaisuudessa, on välttämätöntä!
Poissaolijoiden paikat jaetaan jonottajille. Poissaolija
voi siis ihan oikeasti menettää paikkansa!
Kurssin työskentelytapojen luonteen takia virallista
osanottajamäärää ei voida kasvattaa.
Kurssi-ilmoittautumisaikaa käytetään jonotustilanteissa
päätöksenteon perusteena.
Käytäntöjä ja sääntöjä:
- Kurssille ilmoittauduttaessa on jo valittu kaksi viikoittaista
ryhmäkokoontumisen aikaa. Juuri näinä aikoina opintopiirit
saavat opettajan ohjausta. Paikalla näissä tilaisuuksissa on
noin viisi viiden hengen kokoista opintopiiriä,
joita palvelee yksi opettaja.
- Järjestäytymistilaisuudessa opintopiiri keksii itselleen nimen
ja ilmoittaa sen sekä jäsenten nimet ja sähköpostiosoitteet
omalle ohjaajalleen.
- Opintopiirin työskentelyjakso on kahden viikon mittainen.
Näitä jaksoja on kurssilla kolme.
- Kurssin harjoitustehtävät koostuvat ohjelmointitehtävistä
ja teknisten esseiden kirjoittamisesta.
Nämä toimitetaan ryhmän ohjaajalle sähköpostitse viimeistään
kunkin jakson toisen viikon keskiviikkona kello 18:00.
Ns. tehtäväpisteet
(ks. työskentelytapasivu)
määräytyvät ohjelmien ja esseiden määrästä ja laadusta.
- Kullakin kahden viikon aihejaksolla on siis neljä
ohjausryhmän kokoontumista:
tiistaina, torstaina, tiistaina ja torstaina.
Kolme ensimmäistä kertaa on varattu siihen, että ryhmät raportoivat
ohjaajalle edistymisestään, saavat neuvoja ja ohjeita ohjaajalta yms.
Jakson viimeinen kokoontuminen on erilainen (ja myös erilaisessa salissa):
Tässä tilaisuudessa opintopiirit esittelevät toisilleen ja
ohjaajalle tehtävien ratkaisuja,
yhdessä pohditaan vaihtoehtoisia ratkaisuja yms.
Opintopiiri vastaa ryhmänä ratkaisujensa esittelystä.
-
Tehtäväpisteitä antavat ratkaisut ja opintopiirien
itsearvioraportit toimitetaan sähköpostitse ryhmän ohjaajalle
viimeistään
kunkin jakson jälkimmäisen viikon keskiviikkona kello 18:00.
Myöhästyminen johtaa pisteiden vähenemiseen.
Itsearvioraporttien toimittaminen on kaikkien pisteiden
saamisen edellytys.
- Opintopiirin jäsenet saavat läsnäolostaan, aktiivisuudestaan
ja ratkaistuista tehtävistä pisteitä.
Kurssin osasuorituksista saatavat pisteet ja niiden saamisen
säännöt esitetään tarkasti sivulla
työskentelytapasivulla.
- Opintopiirien kokoonpano on periaatteessa kiinteä, mutta
jos erityisen painavia syitä ilmenee, osanottajamuutoksista voidaan
sopia ohjaajan ja kurssin vastuuhenkilön (AW) kanssa.
Ideoita ja hyvää tarkoittavia neuvoja:
- Virallisten kokoontumisten lisäksi opintopiiri voi itsenäisesti
kokoontua laitoksen opiskelijatiloissa tai mikroluokissa,
mutta mikään ei estä kokoontumista kahviloissa tai baareissa,
osallistujien kotona, ...
- On luultavasti hyvä idea sopia itsenäisille kokoontumisillekin
viikoittaiset vakioajat.
- On järkevää ennen opintopiirin kokoontumista mietiskellä
tehtäviä itse; näin luultavasti on ryhmässä enemmän hyödyksi muille
- ja myös itselleen!
- Joskus voi olla tarkoituksenmukaista jakaa työtaakkaa siten,
että sovitaan, kuka miettii ennalta mitäkin ongelmaa.
Jokaisen on silti viisasta kehitellä
kaikkien tehtävien ratkaisuja ainakin kahdesta syystä:
Ratkaisujen laatu määrää koko opintopiirin saamat tehtäväpisteet.
Kokeessa kysellään kurssin koko sisältöä, eikä siellä ole apua
opintopiirin kavereista!
- Seuraava menettely on luultavasti järkevä
ns. itsearviopisteiden
(ks. työskentelytapasivu)
päättämisessä:
Kukin kertoo aluksi ryhmälleen montako pistettä itselleen antaisi.
Lähtokohta aktiiviselle opintopiiriläiselle on kaksi pistettä.
Ajatuskulku voisi olla tällöin jotakin seuraavantapaista:
- "Olenpa duunannut oman osani siinä missä muutkin. Otan kaksi
pistettä."
- "Sori ku oli vähä kiire niin ehti vähä huonommin tällä kertaa. Yksi
piste."
- "Mitäänhän en tehny eli en ehkä kehtaa pisteitäkään pyytää."
Sitten ryhmä keskustelee pistejaon oikeudenmukaisuudesta, päättää
pisteet ja kirjoittaa itsearvioraportin.
Tällaista pisteistä päättämisen tapaa
ei luultavasti koeta rankaisuna ja toisaalta kahta
pistettä on aika vaikea vakavalla naamalla mennä vaatimaan jos ei ole töitä
tehnyt.
Lisäksi keskustelu ongelmatapauksissa lienee helpompaa kun ongelman
aiheuttaja itse joutuu arvioimaan aktiivisuuttaan.
- Sosiaalipsykologian tutkija Susanna Lähteenoja väittää
vuorovaikutuksen ryhmätyössä olevan rakentavaa, kun
- annetaan riittävää ja tehokasta apua ja tukea toisille
- osoitetaan luottamusta toisia kohtaan
- rohkaistaan panostamaan yhteiseen päämäärään
- vaihdetaan yhteisiä tietoja, materiaaleja, kerrotaan
työtavoista
- annetaan jäsenille palautetta, joka auttaa tehtävästä
suoriutumista
- kannustetaan toisia
- haastetaan toisten argumentteja ja johtopäätöksiä, jotta
päästään korkeatasoiseen ongelmanratkaisuun ja oivalluksiin
- kuunnellaan vaikka ollaan eri mieltä
- ollaan valmiita muuttamaan omaa mieltä
- ollaan kriittisiä asioille, ei ihmisille.
- Jaakko Kurhilan
(yksi laitoksen uusien opetusmenetelmien profeetoista)
neuvoja opiskeluun:
- Kukaan muu ei voi olla vastuussa oppimisesta kuin opiskelija itse;
opettaja auttaa parhaansa mukaan mutta opiskelija on se joka oppii
(opettajakin kyllä oppii, mutta se ei ole relevanttia tässä). Siksi on
tärkeätä että jos kurssi vaatii etukäteisperehtymistä tms, opiskelijat
ottavat vaatimuksen tosissaan.
- Ei kannata (ei saa) rajoittua pelkkään opettajaan ja hänen
kurssimateriaaliinsa. Jokaisen yliopisto-opiskelijan velvollisuus on
kyseenalaistaa. Kun ryhmä toimii, materiaalin käsittelyä pystyy hyvin
laajentamaan ja hajauttamaan. Opintopiireissä kukin voi perehtyä
johonkin
ja kertoa siitä muille. Silloin oppii hyvin, kun joutuu selittämään
muille. Ja ryhmän muiden jäsenten on vaadittava muita selittämään ja
muutenkin kantamaan oman osansa työsuorituksissa.
Ryhmätyön apuvälineitä
Opintopiirit voivat halutessaan käyttää ryhmätyöskentelyssään erilaisia
sähköisiä apuvälineitä:
Takaisin kurssin pääsivulle.