Laatua 5. lokakuuta 2007
[Eri sivuiksi jaoteltu esitysversio eli "slaidit"]
Tämä sivu on (provokatiivinen?) puheenvuoro 5.10.2007 Helsingin yliopiston
tietojenkäsittelytieteen laitoksen kuukausiltapäivässä,
jonka teemana on laatu, ja keskeinen sisältö
on toimintakäsikirjan esittely ja "käyttöönotto".
(5.10.2007, Arto Wikla)
Toimintakäsikirjan
tarkoitus on ilmaistu seuraavasti:
"Käsikirja on tarkoitettu sekä henkilökunnan että opiskelijoiden
työkaluksi, jossa ovat kaikki toimintaa ohjaavat periaatteet sekä
kattavasti linkkejä muihin toimintaa ohjaaviin dokumentteihin."
(Ei vieläkään oikein ole mieleeni tarttunut - vaikka moneen kertaan olen
selityksen kuullut - mitä oikeastaan tarkoittaa "8 KIRJA".
"Kahdeksan kirja"? "Eight kirja"? "Ei kirja"? "Ääretön kirja"?
Ai niin,..., joopa, joo, ...,
kahdeksan sanotaan usein "kasi" ja tietokoneilla on vaikeuksia
ääkkösten kanssa! Eli kyseessä on siis "käsikirjan" anglosaksinen
kirjoitustapa "kasikirja". Aika kaukaa joutuu hakemaan...;-)
Kaytetaanpas "kasikirjaa":
- "Ulkopuolinen taho" haluaa tietää mitä laitoksella oikeastaan tehdään:
- Toimintakäsikirjan etusivu:
"Yleisempiä laitoksen toimintaa ohjaavia periaatteita on kirjattu
yliopiston ja tiedekunnan toimintakäsikirjoihin:
* matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan toimintakäsikirja [lukittu!]
* Helsingin yliopiston toimintakäsikirja [lukittu!] (QPR-versio) [lukittu!]"
- Jaaha, noita "yleisempiä toimintaa ohjaavia periaatteita" ei
ulkopuolisille siis haluta paljastaa! No okei, mitä laitoksen "kasikirja"
sitten sanoo?
-
Perustehtävät:
- "Laitoksen tutkimuksen perustehtävä on 'tehdä kansainvälistä
huippututkimusta painopisteissään sekä korkealaatuista tutkimusta
uusilla alueilla'".
Hienoa! Tutkimuksen tehtävänä on siis tehdä tutkimusta. Ja
vieläpä painopisteissään. Eikä mitä tahansa tutkimusta vaan ihan
huippututkimusta. Korkealaatuisena peräti uusillakin alueilla.
- "Koulutuksen yleisenä tavoitteena on tukea opiskelijoiden kasvua
akateemisiksi tietojenkäsittelytieteen asiantuntijoiksi, joilla on
tiedollisia, taidollisia ja sosiaalisia valmiuksia alan tutkimus-,
kehitys- ja soveltamistehtäviin yrityksissä ja tutkimuslaitoksissa."
Vallan mainiota väkeä on siis tiedossa. Eikä opiskelijoille onneksi
opeteta mitään - kuten koirille - vaan heidän
"kasvuaan on tavoitteena tukea".
- Tiedekunnan kanslia haluaa nopeasti selvittää, mistä laitoksen opiskelija saa
yökäyttötilojen avaimen.
Miten tulisi toimia? Vastaako tomintakäsikirja?
-
Tukipalvelut:
Tilat ja laitteet:
Ei apua!
- Kokeillaan "etsi"-toimintoa hakusanalla "avain":
Ei apua. Löytyy tietoa vain pukuhuoneiden vaatekaappien,
työhuoneiden ja kiinteistön avainten palauttamisesta.
Siispä soitttamaan laitoksen opintoneuvontaan!
- Opintoneuvojalta kysytään tai opiskelija miettii itse, keneltä voisi
kysellä gradun aihetta robotiikasta.
Miten tulisi toimia? Vastaako tomintakäsikirja?
-
Kandidaatintutkielmat ja pro gradu -tutkielmat:
"Aloittajille järjestetään jokaisen periodin alussa
informaatiotilaisuus ('Gradu käyntiin'), jossa käsitellään yleisellä
tasolla aiheen valintaa ja tutkielmatyöskentelyä." [...]
"Erikoistumislinjan vastuuprofessori arvioi kuitenkin yhdessä
tutkielman tulevien ohjaajien kanssa jokaisen aiheen sopivuuden
tutkielman opetustavoitteiden kannalta."
"Yleisellä tasolla". Ei riitä.
Mikähän olisi sopiva erikoistumislinja robotiikasta innostuneelle?
Ja mistäpäin "kasikirjaa" linjojen esittely löytyisi?
Peruskoulutus-luvun sisällysluettelossa ei näy mitään
viitteitä linjoihin.
Ehkäpä vastauksia löytyy luvusta
Tutkimus?
Siellä näkyy kyllä olevan puhetta strategioista, etiikasta, tiedeyhteisöstä,
julkaisemisesta, raportoinnista yms., muttei mitään siitä,
tutkisiko joku ehkä robotiikkaa ja haluaisi ohjata gradua.
Tässä vaiheessa opintoneuvoja/opiskelija hylkää "toimintakasikirjan"
ja vakavasti harkitsee, kannattaako sinne enää myöhemminkään
kurkistaa; teos ei liene tarkoitettu tällaisten käytännön
ongelmien ratkaisemiseen?
- Uusi luennoija tahtoo tietää, ketkä ohjaavat hänen kurssillaan harjoituksia.
Miten tulisi toimia? Vastaako tomintakäsikirja?
-
Opintojakson toteutus:
"Luentokursseilla yleisimpiä muotoja ovat luennot, ohjatut
harjoitukset, harjoitustöiden tekeminen tai kirjallisten esitysten
laatiminen. Opintojakson aikana vastuuhenkilön apuna on yleensä
harjoitusassistentteja, joiden työskentely määräytyy opintojakson
luonteen ja tarvittavan ryhmä- ja yksilöohjauksen tarpeiden
mukaan [linkki 'Opetusjärjestelyt-ohjeeseen']. "
- Monenlaista tietoa tuolta siis löytyy, muttei vinkkejä tämän kysymyksen
ratkaisuun. Sama tulos kohdissa
Opintojakson hallinto ja
Henkilöstöpalvelut.
Ei apua!
Vanhasta muistista luennoija sitten lukee lukukauden opetusohjelmaa.
Ja ellei asia sieltä selviä, Sivénin Reijo varmaan osaa auttaa.
Ei "kasikirja".
- Uusi harjoitustenpitäjä on pulassa: harjoitukset alkavat ja
salissa ei ole kalvoja eikä kyniä. Videotykkikään ei käynnisty.
Miten tulisi toimia? Vastaako tomintakäsikirja?
-
Tukipalvelut:
Tilat ja laitteet:
Ei apua!
-
Tietotekniikka:
Mistähän etsisi? Mitähän löytyy kohdasta
Opetusteknologia?
"Tietotekniikkayksiköllä on runsaasti opetusteknologian tuntemusta
mm. oppimisalustoista, etäopetuksesta ja videointitekniikasta.
Opetusteknologian palvelut saatetaan hankkia kampuksen palveluyksiköstä
tai vaihtoehtoisesti tietotekniikkayksikkö saattaa tuottaa
opetusteknologian palveluita koko kampukselle."
Mutta ei mitään kalvokynistä tai epäkuntoisista videotykeistä...
(Uusi opettajamme ei ole vielä löytänyt
konttoritarvikevarastoa eikä arvaa soittaa
vaikkapa Niklanderin Pekalle. Mistä voisikaan arvata?)
- Mihinkähän toimintaan "toimintakasikirja" siis
mahtaa olla tarkoitettu?
Yksittäisiä helmiä eli laaturunoutta:
- Tavoitteet: Laitoksen tutkinnot ja opetus ovat korkealaatuisia ja
yhteiskunnalle relevantteja.
[...]
Tärkein laitokselle asetettava tavoite on suoritettujen FM- ja
FT-tutkintojen lukumäärä [sic.].
[Kertausta:]
Laitoksen tutkimuksen perustehtävä on "tehdä kansainvälistä
huippututkimusta painopisteissään sekä korkealaatuista tutkimusta
uusilla alueilla".
Tulevaisuudessa tietojenkäsittelytieteen laitos keskittyy opetuksessa ja
tutkimuksessa entistä enemmän vahvuuksiinsa ja tulee tunnetuksi erittäin
korkeasta laadustaan niin opetuksessa kuin tutkimuksessakin.
Henkilökunta on erittäin ammattitaitoista ja motivoitunutta. Opiskelijat
ovat alaa opiskelemaan motivoitunutta ikäluokkansa parhaimmistoa.
[Tämähän on kuin suoraan DDR:n korkeakoulujen 5-vuotissuunnitelmasta! ;-]
Toiminnan laatua ylläpidetään, kehitetään ja arvioidaan kaikki
osa-alueet kattavalla laadunvarmistusjärjestelmällä,
jota jokainen yliopistolainen hyödyntää työssään.
[Totta vai tarua? Asiantila, ehdotus vai toive?]
Opetusmenetelmiä kehitetään tukemaan opiskelijoiden syvällistä
oppimista.
[...]
Oppimisen arviointia on kehitetty opintojakson suoritukseen kiinteästi
liittyväksi oppimisen muodoksi.
...
"Lopputulemia":
- Kenelle toimintakäsikirja oikeastaan on tarkoitettu?
Yleensä (tieto-)kirjallisen teoksen laatua oleellisesti parantaa
tieto ja päätös ajatellusta lukijakunnasta.
- Onko kyseessä määräysten ja ohjeiden kokoelma?
Onko kyseessä vallitsevien toimintatapojen dokumentointi
tuleville polville ja tapojen kehittäjille?
Vai onko kyseessä ehkä toiveiden tynnyri?
Näiden yhdistelmästä voi tulla visionäärisen
sijasta surkuhupaisa. Vaara on jo lähellä...
- Surkuhupaa saa tehtyä automaattisestikin
laatukäsikirjakehittimelläni:
Yliopisto jatkaa oman yliopistokuvansa kehittämistä. Vahva
mielikuva korkeatasoisesta, monipuolisesta ja tulosten
laatu siten, että laatu saavutetaan ja laitosten
edellytysten parantaminen laadukkaan opetuksen
laatujärjestelmä on saavutettu.
Oppimisen arvioinnissa kartoitetaan sekä tiedon tuottamiseen
ja opetustyön laadusta, tuloksista ja hallinnon läpinäkyvyyttä
parannetaan. Keskitetyt tietotekniikkayksiköt huolehtivat
siitä, että asiat hoidetaan ammattimaisesti oikein ja
laatukriteeristöjä on tiedekunnittain liikkumavaraa. Yliopisto
kehittää tietotekniikan osaamista sekä laadukkaan työn
tuloksellisuutta hankkimalla tehokkaasti käytettäviä
tieteellisesti korkeatasoisia tutkimuslaitteistoja ja hallinto.
Näitä tekijöitä kehittämällä yliopisto huolehtii siitä,
että sen painoalueiden valinnassa ja yhteistyökykyiseksi
asiantuntijaksi.
Hallintoa uudistettaessa yliopisto saa tietoa yhteiskunnassa
tapahtuvista muutoksista riittävän ajoissa kyetäkseen
reagoimaan tarkoituksenmukaisesti.
Virallisten, päätöksellä asetettujen toimielinten ja
integroinnissa, tietoturvassa ja kriteerit on kurssin
ydinainesanalyysi.
Yliopiston
laadunvarmistusjärjestelmä auditoidaan tämän strategiakauden
aikana. Siihen valmistaudutaan selkeyttämällä ja
yliopistopedagogiseen tutkimukseen perustuvia opetusmenetelmiä.
Tutkimukseen perustuvassa
opetuksessa opiskelijaa rohkaistaan oppimisprosessiin,
jossa opettajien osallistumista kansainvälisen tutkijayhteisön
toimintaan.
Oppimislähtöisyyden periaatetta sovelletaan
niin, että yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen kehittämisessä.
Opetuksen laadun
kriteeristö on oppijan oma prosessi.
- Kannattaisiko selkeästi erottaa määräykset, ohjeet ja menettelytapojen kuvailut
hurskaista toiveista ja "laadun" 5-vuotissuunnitelmista?
Olisiko järkevää päättää, kenelle kirjoitetaan? Se saattaisi tuoda lukijoitakin.
- Kannattaisiko luopua "sosialistiselta realismilta" kuulostavasta
kukkeasta kommunikeakielestä?
Uutteran ja rauhaa rakastavan Suomen kansan ja Neuvostoliiton
suuren ja maailmanrauhalle omistautuneen neuvostokansojen perheen
ylimpänä toiveena ja haaveena on ikuinen ystävyys ja yhteistyö
sekä kaikkien rauhaa rakastavien voimien yhteistoiminnan kehittämisen
edistämisen varmistaminen.
- Kuka tai mikä on laatutyön "Neuvostoliitto"?
- Olen itse ilkkunut "metalaatutyölle" ja nyt itse arvostelen laatutyön
laatua. Ja kun tämä puheenvuoroni ansaitusti(?) saa kritiikkiä
yksipuolisuudestaan, arvostelijat tekevät "metametalaatutyötä".
Apua! Uppoammeko itse kasteltuun suohomme?
(by WebCounter)
(alkaen 5.10.2007)