<--
-->
Laatua 5. lokakuuta 2007: 9/11
"Lopputulemia":
- Kenelle toimintakäsikirja oikeastaan on tarkoitettu?
Yleensä (tieto-)kirjallisen teoksen laatua oleellisesti parantaa
tieto ja päätös ajatellusta lukijakunnasta.
- Onko kyseessä määräysten ja ohjeiden kokoelma?
Onko kyseessä vallitsevien toimintatapojen dokumentointi
tuleville polville ja tapojen kehittäjille?
Vai onko kyseessä ehkä toiveiden tynnyri?
Näiden yhdistelmästä voi tulla visionäärisen
sijasta surkuhupaisa. Vaara on jo lähellä...
- Surkuhupaa saa tehtyä automaattisestikin
laatukäsikirjakehittimelläni:
Yliopisto jatkaa oman yliopistokuvansa kehittämistä. Vahva
mielikuva korkeatasoisesta, monipuolisesta ja tulosten
laatu siten, että laatu saavutetaan ja laitosten
edellytysten parantaminen laadukkaan opetuksen
laatujärjestelmä on saavutettu.
Oppimisen arvioinnissa kartoitetaan sekä tiedon tuottamiseen
ja opetustyön laadusta, tuloksista ja hallinnon
läpinäkyvyyttä
parannetaan. Keskitetyt tietotekniikkayksiköt huolehtivat
siitä, että asiat hoidetaan ammattimaisesti oikein ja
laatukriteeristöjä on tiedekunnittain liikkumavaraa. Yliopisto
kehittää tietotekniikan osaamista sekä laadukkaan
työn
tuloksellisuutta hankkimalla tehokkaasti käytettäviä
tieteellisesti korkeatasoisia tutkimuslaitteistoja ja hallinto.
Näitä tekijöitä kehittämällä yliopisto huolehtii siitä,
että sen painoalueiden valinnassa ja yhteistyökykyiseksi
asiantuntijaksi.
Hallintoa uudistettaessa yliopisto saa tietoa yhteiskunnassa
tapahtuvista muutoksista riittävän ajoissa kyetäkseen
reagoimaan tarkoituksenmukaisesti.
Virallisten, päätöksellä asetettujen toimielinten ja
integroinnissa, tietoturvassa ja kriteerit on kurssin
ydinainesanalyysi.
Yliopiston
laadunvarmistusjärjestelmä auditoidaan tämän
strategiakauden
aikana. Siihen valmistaudutaan selkeyttämällä ja
yliopistopedagogiseen tutkimukseen perustuvia opetusmenetelmiä.
Tutkimukseen perustuvassa
opetuksessa opiskelijaa rohkaistaan oppimisprosessiin,
jossa opettajien osallistumista kansainvälisen tutkijayhteisön
toimintaan.
Oppimislähtöisyyden periaatetta sovelletaan
niin, että yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen kehittämisessä.
Opetuksen laadun
kriteeristö on oppijan oma prosessi.
<--
-->