Kirjoita jokaisen vastauspaperisi alkuun kurssin nimi ja kokeen päivämäärä sekä nimesi, syntymäaikasi ja allekirjoituksesi.
Ohjelmointitehtävien ratkaisuissa saa käyttää Lue-luokan tarjoamia välineitä.
alkeistyyppi (primitive type) viittaustyyppi (reference type) kuormittaminen (overloading) korvaaminen (overriding) käännösyksikkö (compilation unit) (5 pistettä)
a) Mallinna pelaaja luokkana Pelaaja.
b) Laadi public static void järjestä -kirjastometodi, joka saa parametrina talukollisen kilpailijoita ja järjestää ne yllämainitun painoarvon mukaan laskevaan järjestykseen.
c) Laadi parametriton public static Pelaaja luePelaaja -kirjastometodi, joka pyytää käyttäjältä pelaajan tiedot ja palauttaa Pelaaja-olion arvonaan.
d) Ohjelmoi sovellus, joka näillä välineillä lukee pelaajien tiedot ja tulostaa pelaajien tiedot b-kohdan järjestyksessä. Kirjastoluokka toteutetaan erikseen, so. b- ja c- kohdan metodeita ei sijoiteta pääohjelmaluokkaan. Päätä itse, miten ohjelma tietää pelaajien lukumäärän.
(8 pistettä)
(5 pistettä)
Rivejä luetaan ja kirjoitetaan metodeilla
public String lueRivi() public void kirjoitaRivi(String rivi)Syöttötiedoston loppuminen ilmaistaan null-arvolla.
Poikkeuksiin on varauduttu näissä luokissa: Virheen sattuessa ne antavat ilmoituksen ja keskeyttävät ohjelman suorituksen.
Laadi ohjelma Muokkaa, joka pyytää käyttäjältä syöttötiedoston nimen, tulostiedoston nimen, korvattavan merkin (char) ja korvaavan merkkijonon (String). Ohjelma muokkaa syöttötiedostosta tulostiedoston siten, että jokainen korvattava merkki korvataan korvaavalla merkkijonolla. Lopuksi ohjelma kertoo käyttäjälle, monestiko korvattiin.
Ohjelman ei tarvitse itse käsitellä poikkeuksia, tiedostonkäsittelyluokat pitävät niistä huolen.
(8 pistettä)