HELSINGIN YLIOPISTO - TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN LAITOS
Opiskelijapalaute, syksy 1999
2.12.1999 Teija Kujala

581325-0 Ohjelmoinnin perusteet
Luennoija Wikla Arto

Vastausten lukumäärä 205

Kysymys Vast.lkm   Keskiarvo
22Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen.194   4.3
2Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen.204   4.1
3Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin.203   4.1
4Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni.204   4.4
5Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri.200   4.4
6Opettaja aktivoi opiskelijoita.199   4.6
7Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä.199   4.1
8Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi.199   4.1
9Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät.202   3.8
16Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa.202   4.4
17Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita203   4.5
18Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä.203   4.1
20Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita.54   3.6
21Kokeiden vaikeustaso oli sopiva.54   3.6
Yhteensä 180.0   4.2

Vaihtoehdot: 5 täysin samaa mieltä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 3 ehkä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 1 täysin eri mieltä

Laitoksen kaikkien kurssien keskiarvo oli 4.1.


Kysymys Vast.lkm   Keskiarvo
1Mikä oli kurssin vaatimustaso?203   3.1

Vaihtoehdot: 5 Liian vaikea, 4 vaikea, 3 sopiva, 2 helppo, 1 liian helppo

Laitoksen kaikkien kurssien keskiarvo oli 4.1.


Kysymys 16 Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa.

Ohjaaja Vast.lkm   Keskiarvo
ei kommenttia2     4.5
Heino Jaana11     4.5
Karvi Timo9     4.1
Kerminen Antti23     4.5
Laczak Olaf30     3.9
Lahti Olli21     4.0
Mrozinski Joanna26     4.5
Nurro Jaakko34     4.2
Tuominen Antti20     4.7
Wikla Arto26     4.9
Yhteensä 202    4.4

Vaihtoehdot: 5 täysin samaa mieltä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 3 ehkä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 1 täysin eri mieltä


Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?

* Suuressa luentosalissa laidoilta ei voi nähdä videotykillä kankaalle heijastettua materiaalia.

* -

* Aina ei ollut konetta käytettävissä laskareilla (keskustan laskariryhmillä ei lainkaan). Äänentoisto PR:n 1. salissa oli SURKEA.

* Ainakin ensimmäiset laskarit olisi pitänyt järjestää mikroluokissa EHDOTTOMASTI. Ainakin ohjelmointiin ja tietokoneisiin perehtymättömän kynnys lähteä tekemään ohjelmia muutenkin kuin paperilla oli huomattava...

* Aluksi olin harjoitusryhmässä, jossa luokassa ei ollut konetta. MIelestäni se selvensi, kun näki ohjelmia suoritettuna, siis sitten siinä toisessa harjoitusryhmässä. Yliopiston päärakennuksen sali1 on siitä huono, että kankaalle näkee vaan keskeltä, reunoilta ei näe mitään. piti siis aina tulla luennolle tosi aikaisin, että sai hyvän paikan.

* Auditorion (Päärakennus I)syrjäisimmiltä paikoilta oli hankala nähdä taulululle.

* Ehkä osallistujia oli pikkasen liikaa ja sen takia isosali. Mutta se ei varsinainen puute ole...

* Ei erityisiä puutteita

* Ei juuri mitään mainittavaa.

* Ei mitään

* Ei ollut puutteita

* Ei tule mitään mieleen.

* En kiinnittänyt huomiota opetukseen (luentoihin siis), laskariryhmät keskustassa tuntuivat kyllä aika pölhöiltä.

* En mitään.

* Fuksirompulla ei ollut JDK:ta

* För lite datorer på övningstimmen

* Harjoitukset oli porthanialla, tietokoneita ei ollut mikä on ohjelmoinnin kannalta kuitenkin aika oleellista.

* Harjoitusryhmän koko oli alussa suurehko, johtui varmaankin siitä, että ilmottautuneita oli valtavasti

* Harjoitusryhmän tila oli pieni. Äänentoisto luentosalissa ei aina toiminut.

* Hm, piirtoheitin ei välttämättä ole paras väline laskaritehtävien purkuun. Resurssit ovat tietenkin ihan eri asia sitten...

* Ilmastointi oli huono harjoitusluokissa.

* Inhottavaa kun luennot oli keskustassa, joutui ravaamaan

* Joskus oli ongelmia äänen kanssa ja toisinaan piirtoheitin heijasti minne sattuu. Kaksi piirto- heitintä rinnakkain olisi hyvä idea.

* Kaaren muotoinen sali ei sovi, kun luennoitsija käyttää siirtoheitintä; sivuilta ei juuri näe.

* Kaikissa harjoitusluokissa ei ollut käytettävissä konetta, jolla ohjelmien toimintaa olisi voinut demonstroida

* Kerran ei ollut laskareissa käytettävissä konetta.

* Keskustan alueella liian vähän laskariryhmiä. Välillä vaikea sovittaa aikatauluun matkaa vallilaan ja takaisin (Olen fysiikan opiskelija).

* Koneet temppuili/kaatuili välillä, ainakin omalla laitoksellani.Koneita on yliopistolla liian vähän.

* Kunnioitettavasta osallistujamäärästä johtuen ei kaikilla tietenkään ole täysin samanarvoinen näköyhteys kankaalle. Myös mikrofonin kuuluvuus kaikkialle on hankala taata. Nämä ovat kuitenkin hyvin ymmärrettäviä pikkuvikoja. Ei oppimista *oikeasti* vaikeuttavia puutteita.

* Kurssi pidettiin päärakennuksen salissa 1, jossa äänentoisto oli aivan ylettömän kehno. Aina luennon alussa tuntui kamalalta kuunnella.

* Kuuluvuus päärakennuksen isossa luentosalissa oli välillä melko heikko. Mikitykset eivät oikein toimineet.

* Kuuluvuusongelmia, johtui kyllä osaksi siitä, että takana istuvat juttelivat häiritsevän paljon.

* Laitoksen tilojen (joihin täytyi laskareita varten mennä) sijainti oli hieman hankala, sen sijaan luennoille oli kätevä tulla. Laitoksen koneiden käyttö avautui vähän hitaasti kaltaiselleni Unix-noviisille, mutta lopulta systeemi osoittautui eri ttäin toimivaksi.

* Laitteet eivät aina toimineet opettajan haluamalla tavalla,esim.mikrofonin kanssa oli äänenvoimakkuus- ongelmia.Piirtoheittimen näyttämä alue oli joko liian pieni, tai sitten kalvo kirjoitettiin liian täyteen,eikä kaikkea aina näkynyt.

* Langaton mikki saisi olla äänenlaadultaan selvästi parempi.

* Langaton mikrofoni ei aina kuulunut oikein hyvin. Välillä oli luennoilla ahdasta. Kokeessa oli tyhmää "ohjelmoida" kynällä ja paperille.

* Laskareissa ei ollut käytössä tietokoneita

* Laskareissa oli ahdasta aluksi.

* Laskareissa olis hyva olla mukana myos jonkinlainen tietokoneen kuvatus jolla ajaa ohjelmia.

* Laskariryhmä oli kaukana.

* Laskariryhmä-opetus ei välttämättä ihan optimoitua - onneksi olen tajunnut tähänastiset tehtävät suuremmitta ongelmitta, koska laskareissa niitä ei välttämättä tajuaisi...

* Laskuharjoitukset järjestettiin luokassa, jossa ei ollut mahdollisuutta heijastaa tehtäviä tietokoneen kautta seinälle. Tehtävät täytyi aina tulostaa ja sen jälkeen kopioida kalvolle...

* Laskuharjoitushuone oli taattua TKTL-tasoa: huono ilmastointi ja ylipäätänsä ilmanvaihto suunnilleen yhtä hyvä kuin suljetussa ja sinetöidyssä faaraon hautakammiossa. Kuuma tuli.

* Laskuharjoitusryhmät olisivat voineet olla tietokoneluokissa.

* Luennointi tila oli liian pieni... tai ihmisiä oli liikaa, aina ei nähnyt videtykin kuvaa.

* Luennoitsijan mikrofonisysteemi ei mielestäni oikein toiminut. Puhe oli vaikeaselkoista ja epäselvää.

* Luentosali Päärakennuksessa huono, Luennoitsijan ääni kaikuu ikävästi ja joka puolelta ei näe kalvolle. Demoluokka huono (pe 10-12,Nurro): liian pieni

* Luentosali oli huonon muotoinen! Luennolle täytyi tulla paljon aikaisemmin, mikäli halusi paikan, josta näkee!

* Luentosali: huono kravattimikki kaiutinlinjan edessä ja kierto on varmaa... Tehkää jotain.

* Luentosalin istuinten selkänojat olivat epäergonomiset.

* Luentosalin kaiuttimet eivät olleet kauhean mahtavat

* Luentosalin kovat puupenkit

* Luentosalin muoto älytön. Muut puutteet lähinnä suuresta opiskelija määrästä...

* Luentosalin äänentoisto surkeaa, puuroutti äänen.

* Luentosalissa (sali1) ei kaikilta paikoilta näe valkokankaalle, mikä olisi olennaista varsinkin vasta-alkajalle. Wikla piirsi hyviä kuvia, ja simuloi tehokkaasti, mutta osalta nuo taideteokset menivät aina hukkaan. Äänentoistokaan ei ollut paras mahdollinen.

* Luentosalissa näkyvyys oli hyvä vain keskipenkeillä

* Luokissa ei aina ollut toimivia koneita harjoitusten esittämistä varten

* Mikki teki puheesta epäselvää, ilman olisi ollut parempi.

* Mikrofoni!!!!!! Eli huono äänentoisto.

* Mikrofonissa oli pieniä ongelmia

* No kun Wiklalta loppuivat patterit... Eikä harjoitusryhmien luokissa ollut tilaa.

* Näkyvyys luentosalin reunoilla huono, mikki huono

* Olosuhteiden pakosta olin keskustan laskariryhmässä ja siellä oli ymmärettävästi hieman nihkeää koska kaikki esitykset täytyi hoitaa paperilla.

* Opisi parempi, jos jokaisen luennon jälkeen netissä ilmoitettaisiin, että kuinka pitkälle on keritty. Nyt jos keskiviikon luento jäi väliin niin ei tiennyt kuinka pitkälle piti itse opiskella, jotta olisi päässyt jatkamaan perjantaina samasta ko htaa luennolla..

* Pr1:n sivusta ei näe valkokankaalle.

* Päärakennuksen 1-saliin voitaisiin ostaa parempi kaulamikrofoni! Puhe oli epäselvää muminaa ja särinää!

* Päärakennuksen 1.salissa mikrofonit toimi jotensakin huonosti. Luennoitsijan ääntä ei meinannut kuulla, kun se oli niin matala ja mikofoni vielä kärjisti asiaa.

* Päärakennuksen ison luentosalin äänentoisto täysin perseestä. Wikla puhui selvästi, mutta silti ei meinannut saada selvää, eikä aina saanutkaan. On se kumma, että muualla toimii hyvin, mutta ei tuolla!

* Päärakennuksen luentosalin mikrofonin kanssa jatkuvasti ongelmia. Hankkisitte sellaisen varren varassa, suun edessä jököttävän mikrofonin (tyyliä kuulokepuhelin), niin mikrofoni toistaisi varsinaista puhetta eikä kurkkuörinää.

* Päärakennuksen sali 1, vaikka on juuri remontoitu, on todella EPÄMUKAVA istua, enkä ole vielä edes harmaahapsinen rouva. . . Mutta epämukavuudellehan laitos ei voi mitään...Onneksi sentään laitoksen oma auditorio on paljon parempi!

* Päärakennuksen sali 1: sivulla istuessa ei tahtonut saada selvää valkokankaasta.

* Päärakennuksen salin mikrofoni huonolaatuinen, se särkee äänen.

* Päärakennuksen salissa mikrofoni puurouttaa puheen ja kuuntelu on vaikeaa.

* Päärakennuksen ykkössalin äänentoisto oli *kammottava*, mutta sitä kesti.

* Reunempana olevista istuimilta ei näy taululle kovinkaan selvästi.

* Sali jäi pieneksi!

* Sali oli huonon mallinen, sivuilta ei nähnyt "taululle". Taitaa olla aika vaikeaa löytää näin suurelle kurssille hyvä sali.

* Salin 1 projektorin kuva ei näy kunnolla taakse.

* Salin istumapaikoista vain osasta pystyy näkemään opetusmateriaalin. Äänentoisto huono, pienikin kuhina häiritsi arvoaan enemmän (ja kuhinaahan siellä riittää...)

* Salin reunoilta näki huonosti valkokankaalle.

* Se mikrofoni...

* Sähköiset värkit reistaili. Kaikissa laskareissa ei ollut koneita käytössä.

* Säälittävää pitää käpistelyn laskareita luokassa jossa ei ole edes koneita

* Taaempaa oli vaikea nähdä heijastettua tietokoneen näyttöruutua.

* Tehtävien kopiointi kalvolle = liian pieni fontti = ei näy laskareissa takariviin.

* Tiedän, että on mahdotonta toteuttaa 500 opiskelijan kurssilla kaikkea tietokoneilla, mutta uskon, että se olisi oikea tapa lähestyä ohjelmointia.

* Tietokone ja videoprojektori oli käytettävissä vain osalla laskareista.

* Tietokoneilla pitäisi harjoitella laskareita yhdessä. Kaikki eivät ole käyttäneet Unixia ja Linuxia ennen kurssia! - Vaikeuksia tehdä harjoituksia koneella, kun ei tunne vielä näitä ympäristöjä.

* Tietokoneita saisi olla käytettävissä laskareissa enemmän.. Harjoitustehtävien testaamiseen, näyttämiseen, jne..

* Tilat: suuri osallistuja määrä -> ahdas sali Harjoituksissa voisi käyttää koneita, eikä vain piirtoheitintä (- no konehan sekin on)

* Ulkoiset puitteet olivat hyvät, mutta... Kurssin osallistujamäärästä johtuva salin valinta ei ollut paras mahdollinen opiskelijan kannalta, koska salin laidoilta oli mahdotonta nähdä valkokankaalle. Se vaikeutti jonkin verran kurssin seuraamista. Onneksi luennoitsija selosti asiat niin selv ästi, ettei seuraaminen käynyt ylenmääräisen työlääksi.

* Väkeä liikaa, mutta minkäs sille voi.

* en mitään

* harjoitusluokka on nihkeen pieni ja huonosti ilmastoitu

* itse en saa niin hyvin verkkoyhteyttä, enkä pääse koulla turhan usein koneelle

* joidenki luokkien ilmastointi...

* joitakin asioita ei kerrottu vaan sanottiin ettei tarvitse vielä tietää. Kai ne joskus kerrotaan, mutta kun ne haluaisi tietää heti tajusi tai ei! Esim. haluaisin tietää mitä se static tarkoittaa!

* kuuluvuus ajoittain heikko

* laskari tehtäviä pitäisi käydä läpi myös koneella!!

* laskaritilat ahtaita!

* liian iso sali, huono akustiikka

* liian pieni tila isolle joukolle

* luennot olivat hyviä ja päärakennuksen sali mielestäni tarkoitukseen sopiva. Laskareissa tilat olivat kuitenkin liian pienet ja ryhmiä liian vähän. vastauksien kopioiminen kalvolta oli myös mielestäni hankalaa ja epämiellyttävää.

* mikki toimi aina välillä. harjoitukset ja luennot eripaikoissa.

* mikkisysteemin voisi järjestää niin ettei siitä tarvitsisi tehdä numeroa. laskareissa olisi hyvä jos olisi kone käytettävissä.

* mikrofoni muutti ääntä ja se kuului silti huonosti, mikrofonin paristot loppuivat kesken

* mikrofoni reistaili vähän väliä...

* no good sound lack of good vision from some far side places

* no se äänentoisto. eikä kai ton kokonen kurssi koskaan voi olla kovin täydellinen...

* ok

* parempi mikrofoni luennoille (nykyinen särisee)!

* päärakennuksen salissa reunapaikoilta ei paljoa näe etuseinälle, ja aina välillä mikrofoni reistaili/kuulosti miltä sattui

* sali oli kuitenkin liian pieni kaikille osallistujille.

* space

* tietokoneiden vähäisyys jep.

* videotykki ei pelannut

* Äänentoisto Päärakennuksen isossa salissa toimi säälittävän huonosti.

* Äänentoisto luennoilla melkoisen kehnoa. No, aina ei voi voittaa.

* Äänentoisto pelaa kuin Windows...

* Äänentoisto välillä häiritsi, ei tosin pahasti.

* Ääni välillä huono ja näkyvyys luentosalin sivuilta olematon.


Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?

* En ostanut.

* (www-materiaali lähinnä) hyvä.

* Aika hyvät

* Bra, men inga svenskspråkiga böcker rekomenderades overhuvudtaget. Dessutom lär man sig att programmera genom att programmera, men vi fick aldrig en hänvisning hur man kunde installera programmet i sin hemdator, fast JAVA är ju gratis!

* En juuri käyttänyt. Tarvittaessa netistä löytyi kuitenkin tarvittava tieto. Luennoilla oppi kaiken.

* En ole lukenut. Tai no pakostakin olen tietty webbimateriaalia vähän selannut, ja vaikuttaisi siltä ettei Arto tekstissäänkään sorru "itselleen opettamiseen".

* En ostanut kirjaa, mutta selvisin nettitiedolla.

* En ostanut kirjaa, vaan luin sen netistä. Mielestäni on hyvä että kirjan tiedot löytää internetistä! Kirja oli melko hyvä ja tehtävä monisteet yleensä ymmärrettäviä (välillä ei ollut varma mitä tehtävässä tarkoitetaan).

* Erinomaista.

* Erittäin hienoa, että materiaali löytyi täydellisenä myös netistä, eikä ollut pakko hankkia kirjaa. Tosin ehkä kirjan hankkimisesta olisi ollut hyötyä (tieto mukavammin luettavassa muodossa), eli saatanpa sen vielä tehdäkin. Materiaali oli esime rkillisen selkeä ja paikoin sen verran huvittavaksi laadittu, että sitä todella jaksoi lukea.

* Erittäin hyvä asia että oppimateriaali oli helposti saatavilla verkosta!

* Erittäin hyvä kun kurssin kirja on luennoijan kirjoittama -> helppo seurata kurssin etenemistä. Hienoa myös kun oppimateriaali löytyy www-sivuilta.

* Erittäin kätevää, että selkeä materiaali on verkossa, jossa sitä voi selata harjoitusten tekemisen yhteydessä.

* Herra Wiklan kirja on tosi hyvä, kannet vaan ei tarpeeksi kestävät

* Hienoa, että oppimateriaali löytyi kirjan lisäksi myös verkosta.

* Hyvin saatavilla netistä.

* Hyviä olivat.

* Hyvä

* Hyvä että oli myös verkossa, niin ei tarvinnut ostaa kirjaa.

* Hyvä että oppimateriaali on verkossa niin ei tarvinnut ostaa (kallista) kirjaa.

* Hyvä kirja! Asiat on esitetty niin selkeästi, että nyt koko perheeni lueskelee sitä... (Vanhemmilla on Java-kurssi töissä...)

* Hyvä kirja.

* Hyvä kirja. Laskaritehtävissä oli välillä vaikeaselkoisia asioita - ts. oli vaikea ymmärtää mitä haettiin takaa.

* Hyvä kun sai materiaalin netistä :)

* Hyvä materiaali

* Hyvä.. Hyvät nettisivut..

* Hyvät

* Hyvät ja asialliset materiaalit.

* Hyvät tarpeeksi esimerkkejä ja selityksiä.

* Hyvät.

* Ihan OK, käsitteet olisi voitu määritellä täsmällisemmin

* Ihan ok.

* Internet on hyvä: rahaa ei mene kirjallisuuteen.

* It's very good. I cannot find any book writeen so briefly. But it better if the book has english version.

* KIRJA HYVÄ, SELKEÄ JA KALLIS

* Kirja OK

* Kirja huippu! Motivoiva! Selkeä ja johdonmukainen!

* Kirja hyvä, mutta kallis. Ja kurssin suorittamiseen kirja on välttämätön.

* Kirja ihan hyvä ja aika selkeä

* Kirja ok, luentoihin uhdistettynä oikein hyvä.

* Kirja oli erittäin osaava.

* Kirja oli hankkimisen arvoinen.

* Kirja oli hyvä ja selkeä, tosin liian hintava. Korkean hinnan takia ei ollut varaa ostaa oheiskirjallisuutta. monisteita ei juurikaan jaettu, paitsi tietysti tehtävät.

* Kirja oli hyvä ja selkeä. Netistä löytyvä materiaali toimi hyvin.

* Kirja oli hyvä, kun siinä on niin paljon esimerkkejä.

* Kirja oli hyvä. Se kannatti ostaa. Sen avulla pystyi etenemään omaan tahtiin, jos oli aikaisempaa ohjelmointikokemusta.

* Kirja oli ihan loistava! Siitä todellakin oppi asioita.

* Kirja oli ihan ymmärrettävä tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen asiat olivat ihan hyvin kyllä hahmoteltu, mutta asioista olisi voinut olla enemmän esimerkkejä, sillä ainakin itselläni esimerkkitehtävien soveltaminen laskareissa tuotti hankal uuksia. Esimerkkivastaukset olivat kyllä selkeitä, mutta saman tuottaminen itse oli hankalaa. (Tai ehkä olen vain Kertaluokkaa tyhmempi)

* Kirja oli oikein selkeä. Kovakantisesta maksaa mielellään vähän ylimääräistä, sillä on mukavaa, että kirjasta on jotain jäljellä kurssin jälkeenkin.

* Kirja oli selkeä ja havainnollinen. Esimerkit kertoivat hyvin tehtävästä ja näyttivät tarpeellisuutensa.

* Kirja oli selkeä, mutta kieli ei aina auennut ensimmäisellä lukemalla. Ensimmäisen ohjelmointi- kurssin materiaali tulisi olla enemmänkin "for dummies" tyyliä.

* Kirja oli tosi hyvä, grafiikkaa voisi tosin vähän parantaa, kuvia lisää ja silleen. Auttaa muistamista.

* Kirja on OK

* Kirja on erittäin selkeä ja helppotajuinen, varsinkin aloittelijalle, luulisin. Itse en ole.

* Kirja on hyvä

* Kirja on hyvä ja selkeä, turhat löpinät jätetty pois.

* Kirja on hyvä, harjoitusten tehtävän anto usein sekava

* Kirja on hyvä, vaikka ensimmäinen painos onkin joissain kohdissa uudempaa epäselvempi.

* Kirja on hyvä.

* Kirja on ihan hyvä mutta hieman liaan suppea. Varsinkin kirjan toinen osio, vaikkei se kuulunutkaan vielä tämän kurssin materiaaliin, mutta siinä on jätetty kaikki liiaan vähälle huomiolle. API kuvauksista olisin toivonut paljon enemmän ja listojen käsittely oli ylimalkaista. Muuten kirja on selkä ja perusteellinen varsinkin alkuosiossa, toinen osa eli Java ohjelmointi on jäänyt hieman puolitiehen. Mutta kaikenkaikkiaan kirja on hyvä aloittelijalle, kokeneemmalla ja tiedonhaluisella se loppuu äkkiä kesken.

* Kirja on ihan hyvä. Jotkin monimutkaiset asiat olisi kyllä saanut käydä seikkaperäisemmin läpi, kuten olioiden idean ja ja niiden käytännön toteuts javassa (joissakin kohdissa putosin kärryiltä kun olennaiset kohdat ohitettiin nopeasti)

* Kirja on ihan hyvä. Tehtävämonisteet myös. Kurssin alussa jaettu koneidenkäyttöön liittyvä moniste ei kylläkään auttanut minua tulostamaan oikein. En yhäkään saa selvää minimaalisista tulosteistani.

* Kirja on ihan jees, vaikkakin asioita kerrataan hieman. Suosittelisin pientä hienosäätöä opetuksen järjestykseen, alku oli tosi hywä!

* Kirja pirun kallis! (niinkuin yleensäkin kaikki kirjat) Isona plussana samat asiat löytyi netistä ja sai siis vielä murua rinnan alle... ;-)

* Kirja selkeä ja hyvin jaksoitettu. Harjoitukset "liian työläitä": Olennainen asia olisi voitu poimia esiin. Lyhyemmistäkin harjoituksista.

* Kirja sopi hyvin yhteen luentojen kanssa eli luennoilla pysyi koko ajan mukana

* Kirja tuntuu olevan asianmukainen, vaikkakin vähän tyyris hankinta.

* Kirja vaikuttaa mainiolta, pitäisi ehkä ostaa. Hyvä, että materiaali on myös www-muodossa.

* Kirjaa en hankkinut. Verkosta saatavilla oleva materiaali on ideanakin erinomainen ja sitä oli myös pääosin tämän kurssin materiaali.

* Kirjaa en ostanut enka sita talla kurssilla tarvinnutkaan. Monisteita ei ollut kaikki oli netissa.. Paljon tekstia mutta silti suht koht selkea.

* Kirjaa en ostanut, koska perusteet olivat jotakuinkin jo selvillä. Tutustuin oppimateriaaliin verkossa, joka oli erinomainen.

* Kirjahan on erinomainen oppikirja! Selkeä, hyvin jäsennelty, tarpeeksi esimerkkejä: Jos ostaisin opiskeluaikana vain yhden kirjan, tämä saattaisi hyvinkin olla se! Myös verkkomateriaali on hyvä siinä rinnalla. Kurssilla pysyy mukana vaikka ei aina pääse luennolle.

* Kirjassa/ monisteessa voisi olla harjoitustehtäviä ja niiden ratkaisuja.

* Kirjasta löytyy kaikki tarvittavat tiedot.

* Kivaa.

* Kurssi materiaali webissä, josta sitä on helppo seurata Muutkin kurssien pitäjät voisivat tehdä saman laisia sivuja erittely sivuilla oli selkeä ja hakemansa löysi ilman vaivaa.

* Kurssikirja oli minusta hyödyllinen ja selkeä.

* Kurssikirja on selkeä, mutta kallis laajuuteensa nähden. Kirjan hintaa voisi pudottaa vaikka vaihtamalla formaatin kovakantisesta pehmeäkantiseksi.

* Käsitteitä voisi selittää ja vääntää rautalangasta. En vieläkään ymmärrä täysin mitä tarkoittaa olio välitetään parametrina.

* Käytin monisteita. Olivat hyviä. Tarpeeksi esimerkkejä.

* Käytin pelkästään verkkosivuja, jotka olivat selkeät.

* Materiaali oli hyvää ja selkeää.

* Materiaali on onnistunutta, tukee luentoja, ja toimii myös ilman niitä.

* Materiaalista sai selvää, mutta ilmankin olisi varmaankin pärjännyt.

* Matsku oli hyvää. Hienoa, että se löytyi verkosta.

* Moniste on mielestäni hyvin selkeä ja onneksi siinä on paljon esimerkkejä.

* Monisteet ja kirja tuntuvat hyvin tehdyiltä. Uskon, että materiaalia on pureskeltu vuosien mittaan ja parannuksia tehty sitä mukaa kun vaatimukset ovat vaihdelleet. Mutta mielestäni materiaaliin voisi lisätä sellaisia pieniä selityksiä, jotka auttaisivat meitä kokemattomia ohjelmoinnin pienissä yksityiskohdissa. Esim. viime tunnilla tuli esiin kysymys tarvitaanko return-lauseessa sulkeita. Toinen tällainen pieni , "tyhmä" kysymys on, mitä tarkoittaa käsky System.out.println(); - siis nuo tyhjät sulkeet. Tekeekö se tyhjän rivin vai mitä? Itse putosin kärryiltä Kuulaskuri esimerkissä. Että inhoankin sitä! Jo pelkkä nimi tuo negatiivisia muistoja...Kaikki monet moneskoKuu ja seuraavaKuu -oliot menevät ihan sekaisin! Eikö löytyisi simppelinpää ja sympaattisempaa esimerkkiä? Vai olenko s uuren joukon ainut taulapää... Sinnittelen kyllä mukana edelleen vaikka oliot ovat edelleen hämäriä...Pitöisikö juuri niiden selittäminen tehdä vieläkin perusteellisemmin ja jopa kädestä pitäen? Onko tukiopetusta?!

* Netin luentopruju on ihanan kattava ja helppokäyttöinen. Tuhannet kiitokset, terveisin köyhä opiskelija

* Netissä ollut materiaali riitti hyvin kurssin suorittamiseen.

* Netistä löytyi kaikki tarvittava; siitä iso ruusu. Esimerkit ovat hallittuja ja niitä lukemalla oppi.

* Nettimateriaali on hyvä asia!

* OK

* OK.

* Ok

* Ok, erityisesti plussaa www-sivuista.

* Okei.

* Oli erittäin hyvä, että oppimateriaali oli saatavilla verkosta.

* Oli hyvä, että kurssista oli olemassa kirja, ja että opetus seuraili pääpiirteittäin kirjan järjestystä. Näin säästyy luennolla kirjoittamiselta, ja voi keskittyä kuuntelemaan sitä, mitä luennoitsi- jalla on sanottavana.

* Olivat ok ja tiedot tulivat verkkoon ajoissa..toisin kuin joillain kursseilla

* Opetusmonisteet webbisivuilla mainiot

* Oppikirja oli erinomainen. Oli myös hyvä, että kurssimateriaalia oli internetissä.

* Oppikirjan verkkoversio on erittäin kätevä.

* Oppimateriaali (www) oli selkeä.

* Oppimateriaali netissä oli hyvä

* Oppimateriaali netissä on ihan must! :)

* Oppimateriaali oli OK!

* Oppimateriaali oli ihan hyvä ja havainnollinen

* Oppimateriaali oli niin selkeä, että opiskelu ilman luennoilla käymistä oli mahdollista.

* Oppimateriaali oli selkeätä ja hyvää.

* Paras kurssikirja minkä olen nähnyt.

* Pisteet webbitoteutukselle.

* Printti/kirja ihan jees, tekijänsä näköinen ja siksi tukee opetusta. Tarpeellinen ja kattava - muistiinpanoja ei tarvinnut kirjoittaa lähes lainkaan.

* Riittävät

* Selkea kirja ja hyvia esimerkkeja

* Selkeitä ja huolellisesti tehtyjä.

* Selkeitä!

* Selkeät ja hyvät monisteet netissä, tulostin paperille.

* Selkeää asiaa myös ihan aloittelevalle

* Verkkomateriaali oli hyvä ja helposti käytettävissä tehtäviä tehdessä

* Verkkosivut oli ihan kivat. Niistä on hyötyä vaikka ei kurssilla kävisikään.

* Verrattuna muihin näkemiini Java-oppikirjoihin wiklan kirja on aivan loistava selkeydessään aloittelijan näkökulmasta!

* Vielä ei ole kommenttia kirjan lukuihin 3-6, mutta luku 2 oli ihan hyvä.

* WWW-materiaali kätevä ja sisältökin saatu sopivan tiiviiksi, sisältäen kuitenkin asiat riittävän selkeästi.

* WWW-matsku hyvä

* WWW-sivujen käyttö luentomateriaalina hyvä idea. Siten pystyy myös seuraamaan luentojen tapahtumia käymättä paikan päällä ja vaikka jokin asia menisi ns. ohi niin sen voi käydä katsomassa uudestaan sivuilta.

* WWW-sivujen materiaalilla pärjäsi hyvin kurssin läpi.

* Webbimateriaalista plussaa

* Wiklan kirja on loistava ja selkeä!

* Yleisesti ottaen erinomaista, mutta alaviitteitä oli liikaa.

* hyviä laskarit täydensivät mukavasti esimerkkimäärää ja olivat erittäin hyödyllisiä

* hyviä ne olivat

* hyvä että tarvittava mazku löyty myös wepistä

* hyvä kirja

* hyvä, esimerkit valaisevat asiaa

* hyvä, etenkin materiaali nettisivuilla

* ihan kiva

* ihan ok, ei valittamista

* ihan ok.

* kirja hyvin selkeä, webbisivut hiukan hankalammat

* kirja hyvä, erinomaista että löytyy netistä. kirja tietty maksaa kohtuuttomasti (niin aina) ja kovien kansien sijaan ois voinu panostaa vaikkapa lisäväriin, tai selkeempään taittoon (kyllä totakin luki, kun tottui, mutta parempaakin on nähty)

* kirja kallis,net toimii

* kirja on ehkä hieman liian asiapitoista tekstiä ja siinä selitetään liian vähän esimerkkejä

* kirja on hyvä mutta kallis, onneksi matreriaali myös verkossa

* kirja on ihan ok!

* kirja on tosi selkeä ja kiinnostava

* kirjasta saa selkoa eli ihan hyvä

* materiaali on helppotajuista hienoa, että materiaali on kokonaan verkossa

* n/a. Tosin verkossa ollut kurssimateriaali oli hyödyllistä - ratkaisin käytännössä kaikki LH- tehtävät sen pohjalta.

* no joo.. ihan hyvä...

* not enough material in the books no exercises in English printed already on Wednesday course

* ok

* ok, uusi kirja on hyva juttu

* oppimateriaalit olivat ok, en käynyt luennoilla lainkaan.

* selkeitä

* selkeähköt...

* selkeät ja hyvät

* www sivuja on helppo seurata ja etsiä asioita...

* ymmärrettäviä


Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?

* ...

* ??? AINAHAN ON MIELENKIINTOISTA OPPIA UUSIA ASIOITA

* A. Wiklan opetusmenetelmä ja hänen käyttämänsä esimerkit.

* AW:n innostava olemus. (Ja ihana ääni ilman sitä mikrofonia) Opin, että työtä tekemällä voi oikeasti oppia jotain!

* Arto Wikla

* Arto Wikla and the Microphone Show... sopivaa piristettä teorian joukkoon

* Arto Wikla sai pidettyä mielenkiinnon yllä jopa puuduttavissa perjantai illan luennoissa...

* Arto Wikla. Sekä se että oppi tekemään jotain hauskaa ja hyödyllistä. Oleellinen asia kerrottiin selvästi ja niin että kaikki varmasti oppivat.

* Arto Wiklan ote luennolla oli loistava.

* Arton innostava asenne ja taito selittää ja demonstroida asioita.

* Arton kaikki jutut luennoilla. Kaikki pienet vitsit ja "mokat ja yritykset".

* Asia mielenkiintoisimmasta päästä.

* Asiansa osaava ja inspiroiva luennoitsija.

* Asiat esitettiin selkeästi. Kurssin aihe on erittäin tarpeellinen päätellen työpaikkailmoituksista.

* En oikein osaa sanoa, moni asia oli todella hyviä.

* Erinomainen luennoitsija ja kurssin helppo tajuisuus.

* Että opin Javaa.

* Harjoitukset

* Harjoitustehtävät olivat todella inspiroivia. Niiden tekeminen ja tehtyjen vertailu toisten opiskelijoiden kanssa oli erittäin hauskaa. On yksinkertaisesti kivaa, että oppiminen voi olla jopa hauskaa.

* Harjoitustehtävät tekemällä oppi asiat, halusi tai ei. Harjoitustehtävistä saatavat lisäpisteet on hyvä kannustus niiden tekemiseen.

* Harjoitusten tekeminen. Ohjelmointi on kivaa.

* Harjoitustöiden onnistuminen.

* Harjoitustöiden valmiiksisaattamisen riemu. Hyvä luennoitsija.

* Hauska opetustapa.

* Hauska tapa esittää monimutkaisemmatkin asiat, hyvät vertaukset, osa laskaritehtävistä hauskoja

* Hauskat esimerkit

* Hyvä ilmapiiri ja oppimisen (ei "jo-osaamisen") korostaminen

* Hyvä luennoitsija

* Hyvä luennoitsija :)

* Hyvä materiaali myös verkossa (!), eli paremmat mahdollisuudet itsenäiseen opetteluun

* Hyvä opettaja

* Hyvät järjestelyt, mukava ilmapiiri.

* Jag lärde mig något, dessutom tyckte jag att Wicklas undervisning var underhållande bra - jag blev fascinerad av hans pedagogiska grepp.

* Jatkuva oppimisen ilo. Olen aivan vasta-alkaja ohjelmoinnin kanssa, joten koko ajan sai todellakin oppia uutta.

* Java on tulevaisuuden kieli?

* Javaa on hauska opetella

* Kaikille luennoille en päässyt, mutta luennoitsija oli rehellisesti kiinnostunut työstään, eli ohjelmoinnin perusteiden opettamisesta.

* Kattava www-versio oppimateriaalista, todella hienoa!

* Kattavat www-sivut, erinomainen luennoitsija.

* Kerrankin luennot eivät olleet tylsiä. Tosin olisi ollut hyvä, jos luennoitsija olisi aina etukäteen sanonut sivut joita seuraavalla luennolla käsiteltäisiin.

* Kerrankin viihdyttävä luennoitsija,joka tajusi olla kiinnostunut opiskelijoiden oppimisesta ja esitti asiat oikeasti niin, että aloittelijakin tajusi, mistä on kyse. Kertoi kuitenkin kysyttäessä sopivasti myös kurssin ulkopuolisia asioita eli o tti huomioon edeistyneemmätkin opiskelijat. Harjoitukset oli opettavaisia.

* Kivat laskarit :)

* Knik,knik, kuuluuko?

* Kurssin kaikki "oliot" hitsautuivat saumattomasti yhteen muodostaen kompaktin ja erittäin toimivan kurssin. Erityiskiitokset innostavalle luennoitsijalle.

* Käytännönläheiset esimerkit ja riittävä toisto auttoivat sulattamaan asiat

* Laskarien pitäjä Jaana Heino. (Tämä ei siis ole epäluottmamuslause Wiklalle, enhän ole häntä edes nähnyt)

* Laskarit aiheuttivat päänvaivaa, mutta olivat suoritettavissa.

* Laskaritehtävät. Hassuja.

* Lopussa olleet ohjelmointitekniikan esimerkit (haut ja järjestämiset).

* Luennoijan rohkaiseva suhtautuminen aloittelijoihin.

* Luennoille en päässyt. Kurssimateriaali wepissä.

* Luennoitsija

* Luennoitsija Wikla osaa todella asiansa, erittäin hyvin käytiin asioita läpi.

* Luennoitsija esitti asiansa hyvin. Erityisen hyvä oli muistisääntö lengthin oikeinkirjoitukseen.

* Luennoitsija.

* Luennoitsija... luennoi ihmisille, eli meille opiskelijoille eikä piirtoheittimelle. Käytännön läheisiä esimerkkejä, teoreettisista asioista. Keep on the good work Wikla!!!

* Luennoitsijalla on hyvä pedagoginen tatsi.

* Luennoitsijan huumorintaju

* Luennoitsijan luennointi tapa sai asian kuulostamaan mielenkiintoiselta ja hauskalta(?).

* Luennoitsijan pirteä ja motivoiva luonne ja olemus. Hyviä pedagogisia niksejä!

* Luennot olivat erinomaisen kiinnostavia, ja tehtävät tarjosivat sopivasti haastetta, että ne jaksoi tosiaan ratkaista.

* Luennot olivat hauskoja ja mielenkiintoisia, niitä jaksoi oikeastikin kuunnella. Esimerkit olivat selkeitä eivätkä yleensä liian vaikeita.

* Luennot olivat hyviä ja kurssi oli hyvä olio-ohjelmoinnin esittely.

* Luennot!!!!

* Luennot, ja se, kun onnistu joskus laskareissa. Ahaa-elämykset!

* Luennot. Oliot suorastaan heräävät eloon.

* Luentoaineisto verkossa

* Luentojen rentous :-)

* Melko alhainen lähtötaso.

* Mielenkiintoiset ja -muistuvat esimerkit. Innostava luennoitsija :)

* Mielenkiintoiset luennot

* Mielenkiintoiset tehtävät.

* Motivoiva ja hauska luennoitsija, mielenkiintoiset tehtävät ainakin vasta-alkajalle.

* Motivoiva opettaja ja hyvät esimerkit.

* Mukava ja hauska luennoitsija Wikla. Hänen hauskat konkreettiset esimerkkinsä toivat hauskuutta tylsään päivään ja niitten avulla asian ymmärsi helpommin, kuin että olisi vain lukenut saman asian kirjasta. Iso plussa Artolle!!

* NO, tää oli jo kolmas yritykseni opiskella javaa (tosin yksi niistä yrityksistä oli ranskaksi, joten sitä ei kai voi laskea), ja ekaa kertaa opin ees jotain!

* Nettisivut ihan hyvat. Mutta kts. alla

* Ohjelmoimaan oppiminen Wiklan päivää piristävät tempaukset kuitenkaan unohtamatta oikeaa asiaa...

* Ohjelmoinnin käsitteistön opetteleminen.

* Ohjelmointi on herkkua sielulle, vaikea sitä kokemusta on minkään ylittää tai pilata. Niin, paitsi yliopiston matikan luennoitsijat saattaisivan onnistua mahdottomassa ja menestyä jälkimmäisessä.

* Olio-ohjelmoinnin perusteiden oppiminen

* Olio-ohjelmointia käsiteltiin hyvin.

* Onnistumisen tunne, kun ohjelmoi ensimmäistä kertaa elämässään

* Onnistumisten ilo, kun kääntäjä käänsi itse väsä- tyn ohjelman, niin riemu oli suunnaton.Luennoitsija paras- ta mahdollista luokkaa.

* Opettaja Arto Wikla

* Opettaja. Ehdottoman innostava, viihdyttävä, riemastuttava ja inhimillinen suuri persoonallisuus! Ne lukuiset kysymykset "Kuinka moni..." pitävät opiskelijat ehdottomasti hereillä. Kuka nyt ei haluaisi sanoa mielipidettään! Ja ne esimerkit! Hers yvää todellakin!

* Opettajan hullunhauska esiintyminen!

* Opettajan innostavuus. Tehtävien teko.

* Opettajan mainio pedagoginen kyky.

* Opetus

* Opetus ja oppiminen.

* Opin Javaa!

* Opin mielettömästi uusia asioita, jotka olen halunnut osata jo pitkän aikaa.

* Oppi javan ja olio-ohjelmoinnin perusteet sekä pohjimmaisen idean siitä mihin olio-ohjelmoinnilla pyritään.

* Oppi jotain mitä olen aina halunnut oppia ja huomasi että asia istuu aika hywin!

* Parasta oli se että kurssin alussa minulla ei ollut mitäänkäsitystä siitä, mitä ohjelmointi on. Ei todel- akaan mitään. Kuvittelin suurinpiirtein, että jon- nekin piirrellään jotain.. Nyt kurssin päätyttyä osaan ohjelmoida vuorovaikutteisen viljavaraston joka näyttää käyttäjälle valikon, mistä valitaan haluttava toiminto. Ihan niinkuin oikeissa ohjel- missa! Tuntuu hyvältä!

* Perusasiat tulivat aloittelijallekin selväksi.

* Perusteellisuus.

* Rento ilmapiiri.

* Sai kokea onnistumisen elämyksiä!

* Se että sillä tosiaan oppi paljon.

* Se, että Johdatus ohjelmointiin-kurssi on pistetty kahtia.

* Se, että Wikla tiedosti, että kurssin osanottajilla on todella vaihtelevat perustiedot. Luennoilla oli usein jopa hauskaa.

* Se, että huomasi, miten paljon töitä vaatii oppia tällaista...

* Se, että laskuharjoitukset olivat tarpeeksi haastavia loppua kohden. Vaativat kylläkin ehkä vähän liikaa aikaa... Ehdottomasti paras oli se, että verkosta löytyi kaikki tarpeellinen. Olisipa kaikilla muillakin kursseilla vastaava tilanne.

* Se, että opetettiin asioita myös kaltaiselleni aloittelijalle.

* Se, että sain tehtäviä tehtyä, vaikka ne aluksi tuntuivat turkasen vaikilta.

* Selkeys ja miellyttävät että kiinnostavat LH-tehtävät.

* Sen ymmärrettävyys ja selkeys.

* Siellä oppi tekemään algoritmeja.

* Tajusi asiasta jotain. Ennen ohjelmoinut lähinnä perstuntumalla, nyt sentään sai hieman kuvaa siitä miten hommaa kannattaisi lähestyä. Ja ainakin sen tajusi että vielä on pitkä matka kuljettavaksi jotta osaisi todella jotain.

* Tajusi jotain aiheesta

* Tehtävät.

* Uuden oppiminen

* Vaativuus

* WIKLA! ja Nurrokin on kyllä hyvä demonstraattori, tarpeeksi tiukka ja opettajamainen. Demot oli kanssa hyödyllisiä. Hauskoja demotehtäviä,niitä oli kiva tehdä.

* Webistä löytyvä kurssisisältö.

* Wikla

* Wikla :)

* Wikla on hyvä äijä! :)

* Wiklan huumorin käyttö

* Wiklan hyväksi todettu, asiat konkreettiselle tasolle tuova opetusmetodi.

* Wiklan jännät ja hieman omituiset piirustukset kalvolle!

* Yksinkertaiset ja selkeät esimerkit

* Yleinen selkeys & perinpohjaisuus.

* Yleistykset

* artsi!

* ehdottomasti arton lennokkaat luennot.

* gaining cofidence

* hauskat luennot

* huomata lopuksi, kuinka paljon uutta oppi! ja aluksi niiiin hankalat asiat tuntuivat lopuksi jo melkein yksinkertaisilta.

* hyvä materiaali

* hyvä pohja seuraaville kursseille

* hyvät luennot, mielenkiintoisuus

* innostava ja selkeä luennoija

* keskivertoa kokeneemmillekin annettiin opetusta

* kiva ope

* luennoija esittä asiat mielenkiintoisesti.

* luennoitsija /laskarit

* luennoitsija ja hänen innokkuutensa opettaa

* luennoitsijan "draivi" -jaksoi hyvin keskiviikkoillat ja perjantait...

* luennot aika mukavaa kuunneltavaa vaikka asia olikin tuttu

* luennot oli hyviä

* nopea oppimisen tunne. ahaa-elämykset.

* onnistumisen tunne kun sai valmiiksi monien vaikeuksien tehtävän jonka oli alusta asti itse vääntänyt

* ope

* riittävä selkeys

* selkeä materiaali ja se oli jo kurssin alkaessa nähtävillä

* sosiaalinen kanssakäyminen luennoilla;)

* teacher

* techer Mr. Arto Wikla is so good that I feel go to class just have fun.I'll never forget him whom the best techer in university. Here I wanna to say THANS to him.


Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?

* Ulkoiset puitteet.

* -

* -Omalla kohdallani ajankohta. En oikein ikinä ehtinyt saada laskareita valmiiksi tiistaiksi. -Mikrofoni

* .. luentoja seuraamattomana pahimmaksi heikkoudek- si jää huonot laskuharjoitustilat. (Tämä ei siis tarkoita, että luennot olisivat olleet huonoja, vaan muustakuinluennoista en oikein pahaa sanotta- vaa keksi, ja luennoista taas en voi mieli- pidettä muodostaa).

* ...

* ?

* Ai mikä?

* Aika kova tahti aloittelijalle

* Aikaisemmin ohjelmoineet oppivat vähän uutta.

* Ainakaan itselläni laskareihin laskettu 6 tuntia ei riittänyt kuin parin tehtävän tekoon.

* Aluksi käytettiin varsin paljon aikaa lähes itsestään- selvyyksiin (ei todellakaan mikään suuri heikkous!).

* Arton moraalisen selkärangan puuttuminen ja nuorison pahojen tapojen pariin yllyttäminen viestimällä selkeästi käytöksellään lähtevänsä tupakoitsemaan tauolla. Sivistyslaitoksen tulee tuntea vastuunsa!

* Demotehtäviä oli kyllä välillä liikaa, koska ne olivat varsin työläitä. Varsinkin näillä viimeisillä kerroilla. Jos 5 demotehtävän tekemiseen menee yli 7 tuntia, niin se on liikaa. No, toisaalta ne tekemällä kuitenkin oppi hyvin. Toinen puute on mielestäni aina TK:n kursseilla se, että samassa demoryhmässä voi olla täysin aloittelijoita ja sitten valmiita guruja. Gurut tuskastuvat ja huokailevat muiden tyhmille kysymyksille ja me muut emme uskalla kysyä. Onneksi Nurro oli tässä mielessä erinomainen demonstraattori: salli tyhmät kysymykset, selitti juurta jaksaen ja tarkisti meiltä yksinkertaisiakin kohtia. Miksei näille kaiken jo osaaville voida tehdä omia gururyhmiä tai vapauttaa heidät demoista. Yksikin kovaääninen guru voi lannistaa vähemmän viisaat ja työntää kaikki aloittelevat ohjelmoijat kurssilta pois.

* Ehkä osallistujien määrä, mikä ei kylläkään häirinnyt pahasti. En ehtinyt käymään kovinkaan monella luennolla. ( Töissä )

* Ehkä se, ettei kokeeseen voinut vastata tietokoneella. Ymmärrän kyllä, ettei se ollut mahdollista, mutta silti.

* Ei tiedä, keneltä kysyisi neuvoa esim. teknisissä vaikeuksissa (koneiden ja ohjelmien käyttö). Opittavan aineksen määrä on suuri aikaan nähden, ainakin jos lähtee 0-tasolta.

* Eipä pahoja heikkouksia ollut.

* En olisi voinut kuvitella pärjääväni kurssilla, ellei minulla olisi ollut jo jonkinlaista tietoutta ohjelmoinnista.

* En osaa sanoa, sellaista ei mielestäni oikeastaan ollut. Ainakaan merkittävää. Kurssikyselyssä on vähän paha yrittää arvioida kokeen vaikeustasoa etukäteen, joten siihen oli aika hankala yrittää vastata..

* En tosiaankaan tiedä. Kurssi oli kokonaisuutena ihan hyvä.

* Harjoitukset pitäisivät olla vapaaehtoisisa aiheuttaen turhaa työtä asiansa jo osaavalle.

* Harjoitusryhmässä ei oppinut mitään.Vetäjä olisi saanut selittää enemmän ja olisi saanut puuttua heti virheisiin, joita opiskelijoiden esittelemissä omissa ratkaisuissa oli ja korjata, kun opiskelija sanoi jotain väärin.

* Harjoitusryhmät, liian isoja.

* Harjoitusten lähes täydellinen hyödyttömyys.

* Heterogeeninen opiskelija-aines. Ohjelmoinnista kokemusta omaavat varmaan kyllästyivät suurimman osan aikaa, mutteivät uskaltaneet poiskaan luennoilta jäädä, kun eivät tienneet, milloin tulee heille uutta asiaa.

* Hmm. Kirja oli tosiaan hieman kallis. Kokeita olisi voinut olla useammin, pienempi oppimäärä kerrallaan. Ison osallistujamäärän vuoksi ja osallistujien eri tasoisuuden vuoksi oli mahdotonta esittää juurikaan kysymyksiä suoraan luennoitsijalle.

* Huono ilmanvaihto TKTL:n rakennuksessa...

* Ihan äkkiseltään ei tule mieleen. Ehkä tekniikan temppuilu ekoilla luennoilla, mutta se ei ollut luennoitsijan syy...

* Iltaluennot...illalla ei jaksa enää keskittyä.

* Joidenkin itsestään selvien asioiden useaan kertaan kertaaminen

* Joitakin asioita toistettettiin turhankin paljon...

* Jos putoaa kärryiltä, niin...

* Jotkut harjoitukset olivat liian monimutkaisia. Oppimateriaalissa pitäisi olla harjoituksia vastaavia esimerkkejä. Minulla oli myös vaikeuksia tehtävien kanssa, koska en aina ymmärtänyt, mitä tietokoneen antama virheilmoitus tarkoitti. olisi hyv ä, jos virheilmoituksista olisi jonkinlainen lista saatavilla.

* Jumalaton opiskelijamäärä.

* Jäin kaipaamaan hieman helpompia harjoitustehtäviä esim. taulukoista. Mielestäni ohjelmoimaan oppii vain itse tekemällä ja kun asiat ovat aivan uusia, on vaikea heti ymmärtää taulukoiden idea.

* Järkyttävä luentoaika ke 16-18

* Kenties jotkut harjoitustehtävät olivat hiukan hankalia nähtyihin esimerkkeihin verrattuna.

* Keskiviikon luentoajankohta 16-18.

* Korostettiin koko ajan Java-kurssia, jolle en kerta kaikkiaan pääse osallistumaan. Kai tästä kurssista nyt jotain hyötyä on ilman Java-kurssiakin? Ainakin toivoa sopii. Kovin motivoitunut olo ohjelmoinnin omatoimiseen jatkamiseen ei jäänyt muute nkaan. Simuloinnit olivat aika nukuttavia, vaikkakin joskus täysin tarpeellisia.

* Kurssilaisten epätasaisuus taidoissa.

* Kurssilla oli kaikentasoisia ohjelmoijia ja ohjelmoijan alkuja. Sitten osa niistä, jotka osasivat jo asioita eivät ymmärtäneet olevansa kurssilla, joka on johdatus ohjelmointiin. Tätä voisi painottaa.

* Kurssilla on melko nopeatempoinen varsinkin henkilöille jotka eivät ole ohjelmoineet aikaisemmin.

* Kurssin suuri koko. Oli vielä havainnollisempaa ja tehokkaampaa jos opetus olisi pienemmässä ryhmässä.

* LASKAREITTEN TOTEUTUS: ÄLYTÖNTÄ, ETTÄ PUOLET AJASTA MENEE TUPEKSIESSA, KUKA ON TEHNYT MINKIN TEHTÄVÄN JA KALVOJEN KOPIOINTIIN. JOS ESIM. VETÄJÄ OLISI ESITTÄNYT ENSIN ESIMERKKIRATKAISUT, JOIHIN OPISKELIJAT VOISIVAT EHDOTTAA OMIA VAIHTOEHTOJAAN, TEHDÄ KYSYMYKSIÄ JNE, OLISI AIKA TULLUT KÄYTETTYÄ OPPIMISEEN EIKÄ VAIN KONTROLLITILAISUUTENA.

* LASKARIT! katso kohta 19.Ja monissa kohdissa jo ohjelmointia aiemmin oppineet pääsivät kertomaan mielipiteitään, ja heihin osoitettiin enemmän kiinnostusta kuin niihin, jotka eivat tajunneet asiasta mitään. Mielestäni tälle voisi yrittää tehdä j otain. Jotenkin erottaa aloittelijat ja ne, jotka tulevat laskareihin vain "pätemään"

* LOPPUKERTAUS!! Koska olin hyvin mukana alusta alkaen, niin alkoi tulla suusta ulos mömmöä, kun kerrattiin matriiiseja tuhannetta kertaa.

* Laskariryhmä oli kaukana.

* Laskariryhmämme ohjaaja ei selittänyt tehtäviä juuri lainkaan. Jos on aloittanut ohjelmoinnin nyt niin kuin minä olisi varmasti ollut antoisampaa laskareissa, kun sielläkin oltaisiin pohdittu ja selitetty asioita. Nyt vain naureskeltiin koodikielellä ja vitsailtiin virheistä!!!

* Laskarisysteemi: jos oli osannut tehdä tehtävät, ei laskareissa istumisessa ollut mitään hyötyä (paitsi ne lisäpisteet) ja jos tehtäviä ei ollut osannut, ei niitä laskareiden aikana kerennyt ymmärtää.

* Laskarit ja epämääräisyys. KOnkreettinen ohjaus esim itse ohjelmointiin

* Laskuharjoitukset...Siis ei tehtävät vaan itse tilanne.

* Liian nopea tahti olioden kohdalla

* Liian suuri luentosali, jossa liikaa väkeä.

* Liian työläät harjoitukset lopussa, aloittelevalle ohjelmoijalle.

* Liika simulointi.

* Liikaa ihmisä tungettu samaan paikkaan samaan aikaan.

* Luennot junnasivat välillä liikaa paikallaan.

* Luentoajat.. ke 16-18, pe 14-16.. vasyneita ihmisia

* Luentojen myöhäinen ajankohta.

* Luentosali keskustakampuksella eikä Vallilassa.

* Mielestäni tahti oli turhan kova sellaisille henkilöille, joilla ei ole aikaisempaa ohjelmointi/tietokone taustaa.

* Mitään kauhean suurta heikkoutta ei ollut

* No toi ahtaus.. ei muuta.

* Ohjelmointia pitempään harrastaneille, mutta ei koskaan javaa ohjelmoineille hieman turhan helppo, mutta sitä ei oikein voi välttää koska joukossa on myöskin Ihmisiä jotka eivät ole koskaan ohjelmoineet ennen.

* Olio-osassa harpattiin aika paljon kerralla. Toisaalta kai yliopistotasolla voi vaatiakin, että opiskelijat näkevät vähän itsekin vaivaa asioiden selvittämisessä itselleen.

* Oliot olioissa ja taulukoissa ja olioissa jne. Pitäisi ehdottomasta simuloida ja jankata tarkemmin. Selkeimmillä kalvoilla ja kuvaavilla muuttujannimillä, ei vaan jotain epämääräisiä p:tä, s:sää ja t:tä kalvolle!

* On jotenkin hassua opetella ohjelmointia luennella. Tuntuisi jotenkin järkevämmältä jos olisi tietokoneen ääressä opeteltaessa. Tällöin esim. kaikki esimerkit voisi kokeilla. Ymmärrettävää kyllä on, että tämä olisi vaikeampi toteuttaa.

* Opiskelijoiden paljous, ja se prkln äänentoisto.

* Oppilaiden heterogeenisyys ( tosi hyviä ja tosi huonoja )

* Oppilaiden tasoeroista johtuva turhautuminen

* Paljonhan siinä on tavaraa ja niille, joille asia on täysin uutta, paljon omaksuttavaa (asialle tuskin pystyy mitään tekemään)

* Perusasiat ovat yhä kadoksissa. En tiedä mikä on olio, en tiedä miksi joku on private, en tiedä mikä on static. Olen vain opetellut nämä asiat ulkoa, mutta olisi mukava osata ne ja tietää miksi joku toimii jotenkin. Vauhti oli aika nopea. Loppuvaiheessa olisi voinut hidastaa..

* Se? :)

* Sen vaikeus. Ja hemmetin epämukavat penkit.

* Suuri osa opiskelijoista hallitsee asiat jo entuudestaan, mutta silti on edettävä hitaasti, koska kurssilla ei edellytetä aiempaa ohjelmointitaitoa.

* Tasoryhmien puute

* Tentti tuli liian nopeasti

* Tipuin karryilta heti, kun siirryttiin olio-ohjelmointiin.

* Tjah. Se äänentoisto?

* Toisaalta ja taas toisaalta. Olis ehkä hyvä jos olisi mahdollisuus tehdä tehtäviä niin että olis paikalla joku henkilö jolta voi kysyä, kun tie nousee pystyyn. Etenkin noiden koneiden kanssa on hillittömiä ongelmia ne kaatuu jne. Ei auta vaikka kuinka selailee unix opasta. Muutenkin on paljon sellasita rivien välissä asiaa. Valehtelematta on mennyt ainakin puolet ajasta siihen että palvelimet kaatuu ja terminaali-ikkunat ei reagoi et cetera...

* Totaalinen turhuuden tunne jos asiat osasi jo. (mutta niinhän se aina on)

* Tylsät tehtävät. Enemmän pohdintaa, vähemmän pelkkää kirjoittamista...

* Vaikea sanoa, hyvä kurssi. Mutta meitä on monta. Tilanpuute, kohdalle sattuessa. Vierailin kerran hyvästä syystä - ja hädin tuskin mahduin istumaan (tosin ryhmässä oli vierailukielto, mutta..). Toivottavasti kokeessa riittää istumapaikkoja.

* Vaikeus ja työläät harjoitustehtävät - eikä oma matala lähtötaso ainakaan helpottanut...

* Varmaankin pidemmälle edenneillä on ollut luennoilla tylsää ja tietenkin laskareissa helppoa; työn määrää vaan ei voi tasata (eikä pidäkään,kyllä omasta osaamisesta saa hyötyä).

* Varsinkaan alkupuoli ei tarjonnut mitään uutta ennen ohjelmoineelle. Sille ei tosin taida voida mitään.

* Vei aivan hirveän paljon aikaa. Pohjatietoni kun olivat ihan nolla.

* Välillä mentiin aika lujaa.

* Välillä mentiin sellaisella nopeudella eteenpäin, että osa niistä jotka eivät ole koskaan aiemmin ohjelmoineet saattoivat helposti pudota kokonaan kärryiltä.

* aiheiden ja samalla myös harjoitusten yhtäkkinen vaikeutuminen.

* alun yksinkertaiset asiat vaikeutui exponentiaalisesti viimeisiin kahteen laskariin mennessä

* asia hautautui jutunkerronnan alle, samat asiat voisi opettaa puolessa nykyisestä ajasta

* ei niin kiva laskariope

* en keksi mitään

* epäselvä äänentoisto.

* henk.koht opin paljon paremmin esimerkeistä, kun luennolla opetetaa käsitteitä ja ym ("näin teet sitä ja sitä.." niin tuon vois samalla näyttää ihan koneella miten se menee kirjotettuna..

* hupnot luentojen ajankohdat

* joitain asioita sanottiin vaikeiksi. Eihän mikään asia vaikea ole, sen oppimiseen vain saattaa mennä hiukan normaalia enemmän aikaa.

* ks. edellinen ;)

* laskareiden pitäjän ikävä asennoituminen aloitteleviin ohjelmoijiin, joille kaikki ei ehkä ole itsestään selvää..!

* laskareissa joskus haittaa, että jo ohjelmointia osaavat ja vasta-alkajat ovat yhdessä. Tyhmiä kysymyksiä ei yksinkertaisesti viitsi esittää, vaikka mikä olisi.

* laskarit!!!!!!!! ei se auta ihmisiä jotka eivät osaa tehdä tehtäviä, että joku opiskelija esittää oman versionsa ja sen jälkeen opettaja toteaa, että näyttää oikealta... mennään seuraavaan tehtävään!!!! siitä ei paljon ole hyötyä ihmisille.. joten jos ja kun tehtäviä ei ole osannut tehdä ennen laskareita ei niitä osaa edelleenkään!!!!!!! laskarien pitäjien pitäisi itse tehdä tehtävät ja samalla selittää mitä siinä tapahtuu ja mitä tämä ja tuo metodi tekee ja miks ja miten sitä sitten kutsutaan...

* liian helppo, jos oli kokemusta ohjelmoinnista

* liika kiire loppupuolella suhteessa alkuun.

* oliot

* opetusajat liian myöhäisiä ja perjantaina vielä!

* opiskelijoiden tasoerot

* opiskelijoita liikaa

* osa harjoitustehtavista kertauksen kertausta..

* remains to be seen after the exam

* själva undervisningen beaktade inte utlänska studenter, för oss var det för det mesta självinlärning. För de finska eleverna finns det förklarande ordlistor - inte för utlänningar eller svenskspråkiga elver!

* too slow at the beginning, too quick at the end

* välillä vähän liian tiukka tahti. loppuosaan jäi "turhia" luentoja.

* Äänentoisto.


Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?

* Parantamalla ulkoisia puitteita.

* -

* ---

* ...

* 1) Skapa en ordlista för engelsk- och svenskspråkiga (t.ex. ord som taulukko = array osv) 2) Skaffa ett bättre mikrofon och förbjuda privata samtal bakom utlänningar som har tillräckligt svårt att förstå finskan 3) Under övningstimmarna genomgå lösningar på dataskärmen samtidigt (dvs. i dataklass men en centralstation, på vilken programmet körs och förklaras), eller lite oftare (än en gång - och då hade inte alla personligen tillträde till datorn) 4) För verkliga nybörjare en lättare kurs, nu var elevmaterialet för blandat, dvs. de som kunde programmeringens grunder på förhand stannade på kursen och de som borde ha lärt sig grunderna, hoppade av, för svårighetsgraden var allt för stor för 3sv ( jag personligen jobbade över 12 timmar varje vecka på den och är ganska osäkert - det var min första kurs i programmeringen, fast jag har gått på andra datakurser)

* ?

* Aika hyvä kurssi jo nyt. Loppuosa voisi olla vähän paremmin jäsennelty ja ehkä jaettu vaikka pariin sliceen sen sijaan, että kauhotaan suuhun koko kakku kerralla ja sitten yritetään pureskella suu repeämäisillään.

* Aina asioista selitettäessä pitäisi muistaa, että mikään asia ei ole itsestään selvä. Ihan todella perus- ja joidenkin mielestä naurettavat asiat voivat olla todella vaikeita ymmärtää. Myös puheessa tulisi välttää liiallista termien käyttöä: algoritmit, metodit, muodolliset parametrit, taulut.. hui

* Aloittelijoille omat ryhmät? tai ainakin olisi loistavaa, jos pystyttäisiin järjestämään edes muutamat 'ohjatut' laskarit edes kurssin alussa, jolloin me avuttomatkin päästäisiin heti jyvälle.

* Antamalla epätoivoisimmille tukiopetusta! Apua!

* Arto Wikla ---> kaikkiin laskariryhmiin

* Artolta paita pois. :)

* Ehkä tuossa olio-kohdassa voisi olla hieman enemmän esimerkkejä. Pelkkä kuulaskuri ei oikein avaudu tai ole ehkä selvin mahdollinen havainnointi. Älkää vaihtako luennoitsijaa.

* Ehkä vielä harjoitustehtäviin sellainen jokeri tehtävä siten että sen osaa siihen astisilla taidoilla tehdä mutta on kuitenkin _kohtuu_ vaativa...tms. SiiS ei pakollinen ja vain niille jotka tahtovat...

* Ehkä voisi edetä hieman nopeammin "itse asiaan"

* Ehkä voisi järjestää kaksi eri peruskurssia. Toinen niille, joilla on jo jonkinlaista ohjelmointikokemusta, ja toinen niille joilla ei ole.

* Ei ehdotuksia

* Ei mitenkään.

* Ei perjantailuentoja..

* Eipä tule nyt mieleen mitään erityisen paljon kehitystä vaativaa...

* En keksi. Sanoisin, että tällaisenaan se on varsin hyvä.

* En keksinyt, vaikka mietin ainakin neljä minuuttia.

* En osaa sanoa mitään kehitettävää asiaa.

* En osaa sanoa... Äänentoisto?

* En tiedä, homma tuntui sujuvan ihan hyvin, luennotkin hoituvat jo suoraan netistä...

* En tiedä, onko kurssilla sinäänsä tarkoitus opettaa ohjelman kehitysprosessia, tai tekemään jo alusta alkaen "muokattavissa olevaa koodia", mutta Minun Mielestäni olisi ollut hyvä, jos osa laskuharjoitustehtävistä olisi ollut tyyppiä "parantele aikaisempaa Laiva-luokkaa siten, että laivasta tulee rahtilaiva, jonka rahti toteutetaan PikkuVarasto-oliona", tms.

* En usko,että tähän voi vaikuttaa, mutta kurssin luennot olivat huonoimpaan mahdolliseen aikaan. Ke 16-18 ja pe 14-16. Kaikki olivat tähän aikaan jo niin väsyneitä, että luennoilta tuli siksi jäätyä usein pois, mikä kostautui laskareissa. Kurssil la puhuttiin myös mielestäni liikaa niille, jotka olivat jo ohjelmoineet aiemmin,(ks edellinen kohta) ja aloittelijat jäivät luennolla "tietokonegurujen" varjoon. Kyseessähän oli ohjelmoinnin PERUSTEET, eli sen pitäisi olla suunnattu niille, jotka ei vät tiedä vielä asiasta mitään! Laskariryhmiä voisi olla mielestäni ainakin yksi enemmän keskustassa (päärak.) sillä ainakin minulle matematiikan opiskelijana on mahdotonta ehtiä 15 min aikana Vallilaan.

* Enemmän esimerkkejä koneella

* Eritasoisia demoryhmiä tai mahdollisesti vapautus demoista kaiken jo osaaville.

* Harjoituksista voisi tehdä hieman erillaisia variaatioita. Eli voisi olla pari ryhmää jossa käsiteltäisiin hieman vaikeampia harjoitus tehtäviä, kun taas muut ryhmät voisivat käsitellä juuri tällä kurssilla oleiden harjoitusten tasoisia harjoituksia.

* Hiukan helpommaksi? (Tosin jos kurssin jälkeen edellytettäisiin kaikkia näitä tietoja, mitä tällä kurssilla on opetettu, niin eikai sitten mitenkään.)

* Hmm vaikea kysymys.

* Hyvä kysymys...

* Jaa-a. Aika optimaalinen jo nyt. Ehken harjotustehtävissä vois olla vielä enemmän huumoria :) Mitä vaikeempia tehtäviä, sitä huumoripitosempia.

* Jako kahdeksi luentosarjaksi: pidempi luentosarja täydellisille aloittelijoille ja lyhyempi sellaisille, joilla on kokemusta perinteisistä ohjelmointikielistä.

* Johd.ohj.-kurssin puolitus oli jo hyvä juttu

* Jonnekkin pitäisi saada lista josta voi katsoa mitä jokin Javan varattu sana tarkoittaa suomeksi. Esim juuri tuo static jäi hamärän peittoon, vaikka etsiskelin siitä viitteitä kirjasta.

* Jostain olisi hyvä saada vinkkejä tehtävien tekoon. Tehtävien kimpussa voi vierähtää tuntikausia todella pienen virheen takia.

* Juuri toi että harjoituksissa voitaisiin tehdä noita tehtäviä, eihän kukaan estä niiden tekemistä etukäteenkään tai sitten juuri toi neuvonta päivystäminen tai tutorointi tai workshop, millä nimellä sitä haluaakaan kutsua. On se toki hedelmällis tä miettiä itte. Mutta en usko että se kuitenkaan hedelmällisin tapa vääntää neljää tuntia jotian tehtävää väärin, sellaistakin on sattunut.

* Järjestämällä tasoryhmiä

* Kaikki harjoitusryhmät kävisivät perusteet läpi myös koneilla

* Kenties osallistujien määrää voisi rajoittaa?

* Ks. kommentteja harjoituksista

* Kurssipalaute pitäisi olla vasta, kun kurssi on tosissaan päättynyt. Nyt koetta koskevaan osuuteen vastaaminen on mahdotonta.

* Laskari vetäjiä kouluttamalla Java kielen perusteiden osalta

* Laskariopet tarkemmiksi ja uudetkin huomioonottaviksi!

* Laskarit tietokoneluokkiin. Tai ainakin sellaiseen jossa vetäjällä olisi kone käytettävissä.

* Laskuharjoitusten pitäjä voisi kerätä aina kaikkien vastaukset(vapaaehtoisesti) kasaan ja pitää niitä näytillä omilla sivuillaan. Tai esim. esitetyt vastaukset. Tiedän, että se vaatii työtä, eivätkä tuntiopettajat saa palkkaa muusta, kuin pidetyistä tunneista.

* Lisää harjoitustehtäviä, jotka johdattavat ajattelemaan erilaisia ratkaisumalleja. En ainakaan itse ole niin kekseliäs, että kykenisin vielä laatimaan itselleni mielekkään harjoitustehtävän, kun sitä kaipaan.

* Lisää perustehtäviä rutiinin parantamiseksi.

* Luennointi ajankohta voisi olla aikaisemmin.

* Luentojen väliajalla voisi opiskelijoille tarjoilla jaavalaista kahvia... ;)

* Mikki kuntoon niin kaikki on jees

* Miten olisi yksinkertaisesti vaikkapa 2 ryhmää? Aloittelijat ja gurut. Itse pysyin aloittelijana kyllä erinomaisesti kärryillä, mutta näin ei ollut kaikkien laita. Ja itsekin joskus nukuin luennoilla.

* Muuttamalla vapaaehtoiseksi. Merkittävä osa kurssille osallistujista osasi jo valmiiksi kurssin sisällön 99-prosenttisesti, joten ainoa heidän saamansa hyöty kurssista oli 3 ov.

* No ehkä lähinnä ulkoiset puitteet paremmiksi

* No nuo oliot ja taulukot pitäisi ainakin opettaa selkeämmin, tai siis jankata niitä enemmän, että ne tulisivat ihan selviksi.

* No, seuraavan luennon sivut voisi tosiaan kertoa etukäteen. Ja hävittäkää se mikki sieltä PIsestä, se ei sovi akustiikkaan, tekee vain äänen sekavaksi, vaikeampi saada selvää.

* Ohjelmointia opitaan tietokoneilla... Lisäksi harjoituksissa voisi olla enemmän teoreettisia tehtäviä (esim. binäärihaku/peräkkäihaku vertailu).

* Olisi kenties hyvä kertoa, miksi jokin asia tehdään tai miksi jokin on niin kuin se on. Minulle ainakin tuotti ongelmia se, etten osannut yhdistää tietoja käytännön elämään.

* Paha sanoa.

* Parannusta eta ja itseopiskeluun. Jonkinlaisia pienia harjoitusksia voisi tehda nettiin ja kone voisi heti tarkastaa ohjelman.

* Perustaitoja jo omaaville oma massaharjoitusryhmä, ja meille tyhmille pieni intiimi piiri.

* Pienempiä ryhmiä?-)

* Poistetaan Se. :)

* Siirtämällä tuon keskiviikkoluennon vähän inhimillisempään ajankohtaan

* Simulointia voisi vähentää ja muutenkin edetä hieman nopeammin. Liukulukujen esittelyn yhteydessä olisi hyvä kertoa liukulukujen sudenkuopista hieman tarkemmin.

* Sivuaineopiskelijoille oma hitaammin etenevä kurssi Tietokone työvälineenä kurssin tapaan. Aloittelijoita olevien pääaineopiskelijoiden pitäisi vain ottaa kurssi ekan syksyn pääasiana?

* Tietokone, jonka näytön voi heijastaa valkokankaalle, olisi edistystä

* Voisi laittaa paremmin nettiin mitä seuraavalla luennolla opetellaan (tietysti sitä on vaikea arvioida mihin asti keretään).

* Voisi olla enemmän perustehtäviä, ei välttämättä "virallisina" laskaritehtävinä vaan ns. lisätehtävinä, joita opiskelijat voisivat itsenäisesti vaikka www-sivuilta tarkistaa.

* Voisi olla laskariryhmä "tyhmille" tai niille, jotka ei tosiaankaan tiedä yhtään mitään ohjelmoin- nista. Laskareissa kun ei välttämättä viitsi ruveta kyselemään kaikenlaista, kun muut keskus- telee jostain todella korkealentoisista asioista. Itse kokisin siitä olevan enemmän hyötyä, jos voisin käydä sellaisessa laskariryhmässä, jossa tankataan ja kerrataan ja selitetään asiat myös niille, jotka eivät ymmärrä.Nyt usein kävi niin, että jotkin asiat kuitattiin sanomaalla "No tämähän on ihan selkeää." tai "Tämähän on itses- täänselvää." tai jotain vastaavaa.

* Vähän hyödyllysempiä tehtäviä voisi olla. En tiedä mitä, mutta jotain.

* ed.

* eipä mitenkään. Se on hyvä

* harjoitusten tärkeyttä tulisi painottaa ja vaikeita harjoituksia voisi olla vaikka yksi tai pari heti alusta lähtien joka harjoituskerralle, ettei pääsisi tulemaan ikäviä yllätyksiä...

* kirjan seuraavaa painosta (ks. ko. kohta); pyrkiä pienempiin kursseihin (onko mahdollista, en tiedä)

* laskareiden ideaa voisi kehittää koska nyt tehtäviä joita ei ole itse saanut tehdyksi harvoin tajuaa myöskään laskareissa.Koska siellä ne jotka ovat osanneet ylimalkaisesti ja nopeasti selittävät mitä ovat tuhertaneet.

* lisäämällä käytännönläheisyyttä

* lue edellinen kohta!

* motivointia voisi kehittää. Samaten absolut kännykkäkielto

* new material explained till Friday, and new exercises are given already on Friday, not on Wednesday, so that there is more than 1 week to make them

* rajoittamalla opiskelijamäärää.

* tasata vähän ajankäyttöä

* voisi ehkä lisätä enemmän linkkejä APIin ( olisi kiva oppia tekemään myös ohjelmia jotka vilkkuu ja välkkyy ja joissa on nappeja joita voi painella ;), tulisi tehtyä enemmän omia ohjelmia ja siten opittua asiat paremmin


Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.

* -

* -

* ----

* 35. harjoitustehtävä oli aika paha... ¿:)

* Aika hyvä!

* Aivan kaikki tehtävänannot eivät olleet täysin yksiselitteisiä.

* Aloitetaan ajoissa eli tasan vartin yli.

* Antti oli kiva vetäjä. Rauhallinen ja itsevarma. Kerran meitä oli vain neljä ja se kerta oli kiva.

* Asiat jo osaaville olisi voinut olla ylimääräisiä tehtäviä. Ehkä tämä olisi kuitenkin hiukan peruskouluhenkistä, joten sillä ei niin suurta väliä ollut.

* En käynyt harjoituksissa, hallitsen asiat muutenkin.

* Enemmän ohjelmointia harrastaneiden ylimielinen asenne ja muutamassa tapauksessa selkeä vittuilu ärsytti.

* Erittäin asiallinen ja hauska laskarien pitäjä, ei aiheita valituksiin.

* Esitettävät ratkaisut vilahtavat ohi aika nopeasti. Onneksi on esimerkkiratkaisut.

* Harjoitukset menivät välillä joidenkin gurujen keskinäisiksi keskusteluiksi ja mielestäni silloin peruskama jäi taka-alalle.Asioita olisi voinut selittää vieläkin enemmän, tosin aika on rajallista.

* Harjoitukset olis ollut muuten hyviä, mut nyt laitettiin vain oikeita vastauksia kalvoille ja tuijotettiin niitä hieman. Selityksiä ratkaisuihin emme saaneet emmekä vinkkejä mitkä muutkin ratkaisut olisivat käyneet. Erityisesti muiden ratkaisujen pohdinnan puute jäi harmittamaan!

* Harjoitukset olisivat ehkä voineet olla tämän kurssin ajan enemmän sellaisia ohjaavia ja sitten ensi kurssissa enemmän valinnaisia/itse toteutettavia... niinkuin vasta-alkajan näkökulmasta...tms tai jotain.

* Harjoitukset olivat hyviä ja oman harjoitusryhmän vetäjä selkeästi tiesi mistä puhui.

* Harjoitukset olivat hyvät ja tapa työskennellä ihan mukava.

* Harjoitukset olivat ihan hyviä ka opettavaisa, pikkaisen kylläkin enemmän aikaa vieviä kuin vaikeita. Harjoitus ryhmät olivatkuitenkin jotenkin turhia, koska jos on osannut tehtävän niin silloin on turhauttavaa seurata kuinka se olisi pitänyt te hdä. Toisaalta jos ei ollut osannut, niin jonkun toisen tekemä ohjelma harvoin toi valaistusta juuri siihen ongelmaan jonka kanssa oli ollut vaikeuksia.

* Harjoitukset olivat paikoittain liian helppoja, kun niissä piti vain kopioida tehtävänanto, ja täyttää tyhjät. Parhaimmillaan pääsi n. 20 rivin kirjoittamisella.

* Harjoitukset olivat sopivan haastavia, jos ymmärsi kurssilla siihen asti käsitellyt asiat. Paikoitellen tylsähköjä tosin.

* Harjoitukset voisivat olla vaikeampiakin

* Harjoituksia tekemällä asian vasta oppii. Ryhmän pitäjä hyvä.

* Harjoituksissa kulutettiin liikaa aikaa ensimmäisiin tehtäviin, ne käytiin läpi liian perinpohjin, tylsistytti, ja viime tehtäviin jäi liian vähän aikaa.

* Harjoituksissa oli tylsää olla, jos osasi hyvin tehtävät, koska ei oppinut mitään!!

* Harjoituksissa tehtävät käsiteltiin vähän liiankin perinpohjaisesti. Näin alkupään usein helpot tehtävät saivat turhan paljon aikaa ja huomiota, kun taas ongelmia aiheuttaneet myöhemmät tehtävät jouduttiin ajanpuutteen takia sivuttamaan nopeasti. Myös voisi hieman keskittyä siihen, *miten* ongelma on ratkaistu, olisiko joku tapa parempi kuin toinen jne.

* Harjoitusryhmän pitäjä olisi voinut itse selittää enemmän ja huomauttaa, jos esitelty tehtävä ei ollut edes tehtävänannon mukainen.

* Harjoitusryhmän vetäjä ei tuntunut kovin motivoituneelta. Hänen käsityksensä palautteesta oli: "sää voit mennä paikalles". Hän ei myöskään selittänyt asioita, vaan lähinnä totesi.

* Harjoitustehtävät liian työläitä ja samalla liian helppoja, liikaa toistoa. Lyhyesti ratkaistavat, vaativat tehtävät olisivat parempi vaihtoehto.

* Harjoitustehtävät voisi saada jo edellisen viikon lopulla, jotta myös alkuviikonryhissä kävijät ennättäisi tehtävät tekemään...

* Harjoitusten pitäjä viipyi liikaa tehtävissä -> aika loppui välillä ennenkuin viimeistä tehtävää oli edes aloitettu käsittelemään. Osaa javan, mutta opettamisessa parantamisen varaa

* Harjoitusten tekeminen auttoi hyvin paljon ymmärtämistä. Itse harjoituksissa oppi lähinnä esiintymis- ja ryhmätyötaitoja.

* Harjoitusten tekeminen selvensi monia tärkeitä asioita ja oli paikoin jopa hauskaa. Tosin aluksi harjoitusryhmien funktio epäilytti (kannattaako tulla tänne asti toteamaan, että on tehnyt tehtävät oikein), kunnes muutaman ensimmäisen kerran jälk een ryhmissä alkoi jo oppia jotain. Viimeiset tehtävät olivat muutamat sen verran vaativia, että oli tarpeellista nähdä ratkaisu osaavamman ihmisen toteuttamana ja ottaa opikseen.

* Harjoitusten tekemiseen kului IHAN ÄLYTTÖMÄSTI aikaa! Muu opiskelu kärsi ohella. Terveiset assisstenteille: Koittakaa jaksaa niitä "minä tiedän jo kaiken" -nörttejä, jotka yrittävät hyppiä nenälle, kyllä minuakin ärsyttäisi.

* Harjoiutkset olivat hyviä ja vain tekemällä oppi. Kuitenkaan harjoitukset eivät vieneet liikaa aikaa, ja niistä selvisi suht helpolla.

* Hyvä, että malliratkaisut tulee nettiin. Ryhmissä esittäminen on ihanan lempeä tapa, jonka soisin jatkuvan. Ryhmien välillä on tasoeroja osaamisessa..

* Ihanan sulonen kaveri

* Ikävää kritisoida parhaansa yrittävää henkilöä, mutta en voi kuitenkaan sanoa olleeni täysin tyytyväinen laskariryhmäni pitäjään. Tehtävät käsiteltiin hieman sekavasti, eikä kovin selkeästi. Jotkut ohjelmointigurut kyllä ymmärsivät, mutta minä en. Olio-ohjelmoinnissa voisi ottaa ehkä aluksi hieman yksinkertaisempia (jos mahdol- lista) tehtäviä, jotta oppisi esim.kutsumaan oli- oita oikein.

* Jag vet inte riktigt vad assistenten hette...Men han var bra och utan honom skulle jag inte alls ha hängt med mera överhuvudtaget. En gång gick jag till en annan grupp och därefter var det verkligen svårt att hänga med. Vissa upgifter ges för tidigt, som denna - vi har ju inte ännu tentat

* Joillakin on tapana selittää liian selkeitä asioita liian perinpohjaisesti, energia ja keskittymiskyky ei aina riitä odottamaan sitä tärkeää asiaa (kyse ei ole Jaana Heinosta, hän selitti mielestäni oleellisia asioita)

* Joirain tehtäviä käytiin liiankin tarkasti läpi. Mutta toisaalta, jos en olisi osannut tehtäviä, olisi siitä ollut hyötyä.

* Kenties AT olisi voinut vielä enemmän painottaa kunkin tehtävän keskeistä sisältöä.

* Keskusteluja tulisi syventää (huolimatta kurssin tehtävien alhaisesta abstraktiotasosta); opiskelijat taitavat olla TKT:n laitoksella vähän turhan ujoja.

* Kiitoksia. Ryhmissä harjoitusten esittäminen on hyvä juttu...

* Kun on vieraillut muissa ryhmissä, huomaa tasoeroja ja tyylejä vetäjissä. On epäreilua koska kaikki eivät mahdu parhaimpien vetäjien kursseille vaikka haluaisivat. Tehtävien tarkastus menetelmissä on myös eroja mikä johtaa siihen että toisissa ryhmissä voi merkitä tehtäviä tehdyiksi vaikkei niitä olisi tehnytkään.

* Laskareissa istuminen ei sinänsä ollut erityisen hyödyllistä; harjoitusten tekeminen kyllä.

* Laskariluokat olivat ankeat, mutta sille ei kai voi mitään.

* Laskariryhmiä oli liian vähän. Erityisesti eräs nimeltämainitsematon laskareitten pitäjä oli oppilaille todella ilkeä ja ivallinen, eikä antanut yhtäkään kannustavaa sanaa kenellekään. Nauroi räkäsesti, kun joku esitti väärän vastauksen taululla , ja paheksui vierailijoita yrittäen saada meidät (Olin ylivuotoryhmässä) joka kerralla ulos ryhmästä vedoten tilan puutteeseen, vaikka paikkoja oli, ja olimme periaatteessa vakiovierailijoita. Kävimme joka kerta (ikävä kyllä) samassa ryhmässä ja mah duimme aina joukkoon. Laskareista EI KOSKAAN tultu hymyissä suin!!

* Laskaritehtävissä oli sellaisia tehtäviä, joissa käytettiin jonkun toisen tehtävän luokkaa tvs. Tämä ei välttämättä ole hyvä, sillä jos ei saa tehtyä aiempaa tehtävää, estää se muidenkin tekemistä.

* Laskuharjoituksissa on onnistuttu jakamaan harjoituksen tarkasteluun käytetty aika mielestäni oikein harjoituksen vaikeuden mukaan, ts. ei ole tullut "viimeinen vaikea tehtävä läpi 2min"- ongelmaa.

* Loistavaa. Fantastista.

* Minusta on hyvä, että laskareissa kerrattiin joitain tärkeitä asioita. Jaakko osasi asiansa ja ilmeisesti myös välittää siitä, että me ymmärtäisimme asioita. Kommenttina olen kuullut, että joskus on ärsyttänyt kun Jaakko on sanonut "Menehän siitä paikallesi" kuin alakoululaiselle.

* Mukava ja taitava! Muutamissa ensimmäisissä laskareissa eteneminen oli vähän turha hidasta, mutta lopuissa vauhti oli sopiva!

* Muuten hyvä, mutta välillä selitti aivan liian epäselvästi ja monimutkasesti.

* Nurro oli oikein hyvä. Ei ollut LIIAN viisas: silloin ohjelmoija ei ole hyvä opettaja. Perehtyi hyvin yksityiskohtiin ja tarkisti ryhmäläisiltä meidän osaamistamme. Keskusteli tarpeeksi! Hyvä tyyppi.

* Olaf osaa asiansa, mutta ulosanti ei ole aina kaikkein selkeintä. Ostakaa Olaf-raukalle ehjä t-paita! :-)

* Oli mukavaa saada asiantunteva ja syventävä vastaus ongelmallisiin kohtiin tehtävissä ja hieman niiden ulkopuolellakin.

* Olin ensin englanninkielisessä ryhmässä mutta vaihdoin pian pois ja huomasin perjantain (toivoa täynnä...) ryhmän parhaimmaksi ajankohdaltaan. Ulkomaalaisten ryhmä oli täysin epätoivoinen, sillä useimpien aksentista ei saanut mitään selvää, seli tyksistä puhumattakaan (miten kummassa Nokia tuottaa voittoa, kun heillä niin erimaalaiset insinöörit joutuvat ymmärtämään toisiaan??!!). Ilmeisesti tämän takia putosin kärryiltä juuri kriittisessä vaiheessa, ja myt on piru merrassa... Tenttiin 3 päi vää!

* Olli Lahti oli hyvä! Mutta alkuviikon laskarit eivät ole olleet synkassa luentojen kanssa (siis etenemisnopeus).

* Pitäisi olla enemmän tehtäviä mitkä liittyvät tarkemmin juuri opittuun asiaan. Harjoitukset olivat hyvin samantyyppisiä varsinkin alussa.

* Pitäjällä on tapana toistaa opiskelijoiden esittämät selitykset tehtävästä. Rasittavaa.

* Pitääkö harjoitusten pitäjillä olla jonkinlaisia pedagokisia valmiuksia vai riittääkö pelkkä loistava ohjelmointitausta?

* Ryhmä oli sopivan kokoinen ja pitäjäkin oli ihan hyvä.

* Ryhmän pitäjä eteni AIVAN liian hitaasti yksinkertaisissa tehtävissä, vieden aikaa vaikeammilta.

* Ryhmän vetäjä olisi voinut olla hieman tehokkaampi tehtävien käsittelyssä.

* Siellä ollessa tuli positiivisia viboja, kun huomasi, että 'Ai niin, tämänhän olisi voinut tehdä näinkin, enpäs ajatellutkaan sitä näin...'

* Sitä, kuka tekee tehtävät ja kuka ei, ei kontrolloida pahemmin; tehtävät voisi merkitä tehdyiksi, vaikkei mitään olisi tehtytkään. Kun ryhmätyötä tehdään, yksi henkilö tekee usein kaiken. Välillä harjoitustehtävissä epäolennaisia, turhan paljon aikaa ja vaivaa niiden merkitykseennähden vieviä tehtäviä.

* Sosiaalista kanssakäymistä harjoitusryhmissä voisi edelleenkin lisätä... ryhmätyökyky kunniaan, ketjukavereihin katsomatta!

* Taitamattomammalle ei oiken annettu tilaa kysyä, oletettin että kaikki tajuaa kerralla

* Tehtävistä keskusteltiin muutaman opiskelijan ryhmissä ennen tehtävien esittämistä koko ryhmälle. Sinänsä hyvä, mutta pienryhmissä ilmeni kysymyksiä ja epäselvyyksiä, joita ei enää esitetty koko ryhmälle. Vetäjä voisi rohkaista kysymistä, muuten voi syntyä ilmapiiri, jossa kysymyksiä ei esitetä, koska pelätään tyhmäksi leimautumista. Samoin vetäjä voisi käydä läpi tehtävien tärkeimpiä kohtia ja sitoa niitä luentoihin ja monisteeseen. Opiskelijat eivät esittäneet tehtäviä kovin hyvin, vaikka ne olisivatkin olleet hyvin tehtyjä. Kenties kannattaisi harkita harjoitusryhmien järjestämistä tasoryhmiksi. Jotkut ryhmät olisi tarkoitettu edistyneille, toiset vasta-alkajille.

* Tehtävät voisi jakaa jokaiselle pienryhmälle harjoituksen pitäjän toimesta jo etukäteen. Näin pienryhmä saisi yhdessä tehtävänsä valmiiksi kalvolle ennen harjoituskokoontumista. Se pakottaa ryhmätyöskentelyyn ja jäisi enemmän aikaa käsittelyyn. Jakakaa myös miinuspisteitä, se toisi eloa }:-0

* Thetävien annot pikkuisen epäselviä!

* Tämä ehkä ennemmin olisi kuulunut tuohon kehittämiskysymykseen, mutta menkööt tähän: Harjoitustehtävien kehittäminen "mielekkäämmiksi" ei liene ikinä turhaa. Olisi hienoa, jos tehtävät olisivat sellaisia, että harjoituksen tehtyään opiskelija tuntisi hänellä olevan hallussaan välineet jonkin *hyödyllisen* tekemiseksi. Tämä saattaisi auttaa joitakuita viettämään ne muutamat ylimääräiset oma-aloitteiset hetket Javan parissa, mitä kielen "selkäytimellinen" hallinta vaatisi. Muistan vain itse sen suunnattoman riemun minkä reilu vuosi sitten koin kun eräs kaunis päivä tajusin, että minähän todennäköisesti osaisin ohjelmoida C++:lla Tetriksen. Vietin seuraavat 12 tuntia ohjelmoiden ja aamuyöstä ikioma tetrikseni hi-score-listoineen oli valmis :)

* Tämä oli ensimmäinen harjoitusryhmäni, joten olen vähän huono arvostelemaan, mutta nyt olen tyytyväinen.

* Useasti unohduttiin käymään läpi liian pikkutarkasti monisteen ensimmäiset tehtävät (jotka suurin osa oli joka tapauksessa tehnyt, mikä sai suurimman osan turhautumaan), jolloin loppupään vaikeimmille (ja usein eniten huomiota vaativille) tehtäv ille ei jäänyt riittävää aikaa ja huomiota.

* Vaikeahkot ja täydellinen.

* Varsin mukava ilmapiiri oli.

* Vetäjä osasi ohjelmointia ja veti harjoitukset ehkä teknisesti oikein, mutta mielellään laskareihin ei mennyt. Jotenkin kaavamaista eikä tippaakaan innostavaa. Persoonatonta. Jäi tylsä kuva koko ohjelmoinnista. Laskariryhmässä oli lisäksi suurin osa sellaisia miespuolisia henkilöitä, jotka voihkivat keskenään "ei tää voi kiinnostaa ketään, lähdetään pois". Istu siinä sitten hame vyötäisillä ja yritä olla motivoitunut ja vastaavaa.

* Vieraillessa huomasi, että kaikki opiskelijat eivät ole yhtä hyvässä asemassa...

* Viitaten tuohon aloittelijat-kokeneet asetteluun. Laskareiden pitäjän pitäisi loppuun saakka muistaa että joukossa on meitä tolloja tuppisuita ja esittää ratkaisut juurta jaksain. en kyllä tiedä että mikä tuohon ongelmaan olisi paras ratkaisu.

* Välillä harjoituksissa tuntui samalta kuin teletappeja katsellessa: "Vieläkö se käydään läpi uudelleen!?"

* Välillä jäätiin hieman junnaamaan epäolennaisten asioiden pariin.

* Välillä tuntui että hieman junnattiin paikallaan vaikka olisi voitu mennä eteen päin.

* Wikla osaa asiansa

* ei kommentteja

* harjoitukset ok, multimeediakone videotykkeineen hyva

* harjoitusryhmiä voisi olla enemmän keskustassa tehtävien ratkasut kalvolla oli toisinaan niin pienellä, ettei niistä saanut mitään selkoa, ainakaan jos ei ollut itse onnistunut saamaan ko. tehtävästä juuri mitään paperille; ei siis osannut edes arvata mitä kalvolla pitäisi olla. harjotusten pitäjän asennoitumisesta voisi herkempi saada traumoja. eikös ohjelmoinnin perusteet ole alottelijoille tarkotettu kurssi, eikä kaikkea tarvi osata etukäteen!??

* harjoitusten teko auttaa. Harjoitustilaisuudet muuten ihan turhia. Ei kukaan jaksa katsoa toisen vastausta,kun se on tehty usein aika erikoisella tavalla.

* hyvä tyyppi

* ihan mukavahan toi pitäjä oli, mutta päästi vähän turhan helpolla meidät fuksit. --> tuli vähän laiskoteltua

* jos on tullut opettamaan ryhmää, niin voisi toimia sen mukaisesti ja selittää asioita!

* joskus selitti jotkut asias liian monta kertaa...

* katso kuinka kurssia voitaisiin kehittää...

* kerrankin harjoitustenpitäjä (Nurro), joka myös opetti asioita, eikä vain ryhmiinjaon jälkeen kadonnut jonnekin takariviin.

* liian vähän paikkoja keskustassa. Tuntuu turhalta lähteä kahdeksi tunniksi TKTL:lle.

* loppupäätä kohden tehtävät liika työläitä, no toisaalt taas alussa kovin keveitä

* mediavaunu harjoituksissa oli erinomainen.

* no comments anymore

* oli omaksunut R2 Wiklan taulupiitotyylin kiitettävästi.

* sais olla rohkeampi

* selkeä tyyli käsitellä tehtäväkokonaisuuksia. rauhallista opetusta, pystyi kysymään mielinmäärin. erityisesti tehtävien käsittelytyyli ihastutti: kaikki sai osallistua, ei vain viisi valittua.