HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
18.12.2003
Palaute kurssista 581325-0
Ohjelmoinnin perusteet (syksy 2003), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 97.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
97 |
3,2 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
95 |
3,6 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
96 |
3,8 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni. |
96 |
4,3 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
93 |
4,2 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
92 |
4,5 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
89 |
4,1 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
90 |
4,1 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
92 |
4,2 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
94 |
4,1 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
95 |
4,4 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
95 |
3,7 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
8 |
3,5 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
8 |
3,4 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
72 |
4,1 |
|
Yhteensä |
97 |
4,1 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien syksyn kurssien keskiarvo oli 3,9.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5 liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2 enimmäkseen
eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Olli Jokinen |
25 |
3,8 |
3,8 |
3,1 |
Jan Kaiponen |
6 |
4,7 |
4,2 |
3,5 |
Jaakko Nenonen |
16 |
4,3 |
4,1 |
3,2 |
Mikko Olin |
9 |
4,6 |
4,0 |
3,3 |
Tomi Pasanen |
9 |
3,4 |
4,5 |
2,9 |
Ilja Ponka |
12 |
4,1 |
4,2 |
3,2 |
Pekka Simola |
13 |
4,5 |
4,6 |
3,1 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?
- Videotykki on jonkin verran sumea noin suuressa salissa..
- ilmastointi auditoriossa liian viileällä - sinne paleltui!
- Massaluentojen yleinen ongelma on opiskelijoiden osallistumisen puute.
Ehkä ei uskalleta kysyä, kun on pelko, että tekee itsensä tyhmäksi.
- Miten voi mikrofonin akut loppua joka välissä? Dataprojektori-kannettava
ei toimi kovin hyvin, koska se pitää kovaa ääntä ja on huono kirjoittaa.
Parempi olisi asentaa se kiinteästi.
- Ei puutteita.
- Kaikki OK (paitsi että luentosalissa oli joskus todella kylmä).
- Mikit toimivat huonosti
- Hulimatta lämpimästä pukeutumisesta auditoriossa jäätyy, varsinkin kun ulkona on paljon pakkasta...
- Auditoriossa on kylmä :)
- Mikrofonit eivät juuri toimineet... joskus oli vaikeaa kuulla kunnolla.
- Mikit voisivat toimia
- Auditorion mikrofonien kanssa oli aika ajoin ongelmia, mutta eipä se pahemmin haitannut.
- Harjoitustehtävät aikaavieviä, mutta niin on varmaan tarkoituskin. Ei suoranaista puutetta ...
- mikrofoni temppuili välillä
- -
- Ei mainittavia puutteita.
- Massaluennolla on vaikea oppia näin teknistä ja yksityiskohtaista perustason tietoa.
- Laskarikannettavassa oli tosi pieni näppäimistö ja huono käyttöliittymä.
Ilmeisesti pelkkä X tai joku,jossa ei onnistunut vaihtamaan fonttia, mistä
johtuen takariviin ei välttämättä nähnyt selvästi
- Eikö niitä mikrofoneja saada yo-tasolla toimimaan? Tämä ei siis opetushenkilökunnan
vikaa sinänsä. Sama ongelma tiedekunnasta toiseen, pieni mutta ikävä.
- Tila huono istumapaikkojen suhteen. Keskelle ei pääse istumaan mitenkään
aiheuttamatta kohtausta luennolla ja häiritsemättä jokaista läsnäolevaa.
Välineet oli hyviä. Eipä siitä muuta...
- -auditoriosta on puhuttu ja puhutaan joka kurssin jälkeen, silti mikrofonien, videotykin jne. toimivuudessa on aina puutteita
- ...
- hmm
- En mitään.
- Auditoriossa sai alemmilla riveillä palella niin paljon, että se vaikeutti ajatuksen kulkua.
- Kalvoesitykset hiukan sotkuisia, tosin eivät epäselviä, jos seuraa tarkasti.
- -
- enpä ihmeempiä
- laskarit huonoihin aikoihin.
- koetta odottaen, en erityisesti pidä tavasta jolla nykyaikana vielä tehdään
kokeessa ohjelmointi tehtäviä kynällä paperille. Työlästä, ja sinänsä epärealistista,
ettei ole mahdollista testata ohjelmaa kääntäjällä, jolloin mahdollisesti
helpostikin voisi korjata mahdolliset virheet.
- Lähinnä harjoitusten tarkastuksessa oli hyviä ja huonoja puolia. Olisi
mukavaa jos olisi mahdollista koettaa palauttaa johonkin systeemeihin tehtäviä.
Sitten jos niitä ei olisi osannut niin voisi olla mahdollista käydä harjoitus
ryhmässä niitä läpi. Täten jos asiat osaa omasta mielestään hyvin niin ei
tarvitse käydä harjoituksissa niitä tarkistuttamassa vaan voi palauttaa työt
suoraan palvelimelle, missä tarkastus ohjelma tarkistaa vastauksen.
- Mikrofonin toiminta oli välillä vähän mitä sattuu
- -
- Alkuvaiheessa tuntui siltä, ettei saliin mahdu.
- liian suuri luentosali. oppiminen olisi saattanut olla helpompaa jos
kurssin opiskelijat olisi jaettu useampaan ryhmään myös luentojen ajaksi.
ryhmän suuruus tekee esim luennolla kysymisestä ikävää. btw, korjatkaa se
puhujan mikki=)
- en mitään kummempaa, välillä mikki reistaili :)
- -
- auditoriossa oli useimmiten liian viileä ilma.
- En osaa vastata.
- ihan ok, tosin laskariluokka oli aika pieni
- En aina kuullut Arton luentoesiintymistä. Minulla on kyllä muutenkin
huono kuulo. Mikrofonisysteemiin pitäisi panostaa ihan tosissaan eikä käyttää
kaikenmaailman rimpuloita.
- opintopiirille vaikea löytää tyhjää huonetta
- Salissa oli aikamoinen puhallus ilmastoinnin tullessa päälle.
- Mikrofoni ei ihan aina toiminut. Seinälle heijastettava materiaali
näytti sumuiselta takariveissä. Siitä sai silti selvää, mutta sitä rupesi
epäilemään omaa näköään, vaikka juuri sain uudet lasit. Olisikohan auditorion
etuosan valaistuksella jotain tekemistä asian kanssa? Vai eikö projektoria
ole vain jaksettu hienosäätää?
- Videotykillä opettaja korosti tekstiä ,jolloin
oli vaalea teksti sinisellä(!) pohjalla vaikeselkoista.
- Eipä noita juuri ollut
- mikrofoni temppuili. luulisi tällaisten asioiden olevan kunnossa tekniikkalaitoksella
- eipä juuri
- -Kävin vain ensimmäisellä luennolla (vaikea kommentoida opetusta)
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?
- A.Wiklan Ohjelmoinnin Perusteet Java-kielellä on hyvä kirja.
- Hyvä, että koko kurssikirja on netissä, jolloin esimerkkejä voi helposti kokeilla kotona omalla koneella.
- Tosi hyvä, että materiaali ja tehtävät löytyy verkosta. Materiaali on
myös hyvin havainnollistava ja siitä voi helposti omaksua asioita itseopiskelunakin!
- Kirja oli selkeä ja helposti luettava. Oli hyvä, että luennoitsija seurasi
kirjaa, jolloin ei jäänyt jälkeen, vaikkei kaikille luenoille päässytkään.
Laskareissa oli hyvin selitetty oudot, luennolla mainitsemattomatkin asiat,
hyvin.
- Kirja oli mielestäni periaatteessa hyvä. Tosin asioita olisi voitu selittää
seikkaperäisemmin. Olioesimerkit voisivat olla kuvaavampia kuin "kuulaskuri".
- Minusta on hyvä, että oppimateriaali on verkossa, sillä opiskelen ojelmointia
tietokoneen ääressä, jolloin näytöltä on helpompi lukea kuin kirjasta, joka
olisi vain tiellä. Kirja on niin selkeä, että siitä voi periaatteessa opiskella
asiat myös itsenäisesti.
- Wiklan omat sivut on hyvät! Kirjoja en osta, Javasta minulla on jo liikaa materiaalia.
- Oppimateriaali oli selkeää, kirjaan olisi voinut ehkä toivoa vielä lisää "mallintamista" [kuten luennoilla].
- I didn't really like the book (Lewis Loftus). I think it's not very well
structured. I also used some other books (quite random though) and those
were a bit too brief. So I don't know how one can find a compromise between
that....
- Verkko materiaali on erittäin hyvä! Muuta ei tarvitse.
- Plussaa siitä, että kirjan tiedot löytyvät enimmäkseen ilmaiseksi netistä
- Kirja oli oikein hyvä ja oli kätevää, että kaikki materiaali oli myös netissä.
- Kirja on erinomainen. Sitä kannattaisi suositella painokkaammin.
- Hyvä materiaali.
- Turhat blink-tägit pois kirjan webbipainoksesta.
- On hyvä, että luentomateriaali, joka on varsin hyvä opus, on helposti netistä luettavissa.
- Ohjelmoinnin perusteet Java-kielellä (4.painos) on aivan loistava kirja, tosin hakemistoa voisi hieman laajentaa.
- Verkossa oleva materiaali tuntui varsin riittävältä ja selkeältä, en hankkinut siksi kirjaa lainkaan.
- Oli kiva yllätys että matsku on netissä kaikkien saatavilla (joskus -01 tms tuli luettua lukiossa)
- complete and easy to follow, more complicated in the english version
- Kirja on ihan mukava, helpposelkoinen.
- On hyvä, että opintomateriaali löytyy netistä, ettei välttämättä tarvitse ostaa kirjaa.
- En muista enää suositeltiinko kirjan ostamista, mutta ilmankin pärjäsi
yllättävän hyvin. Itse ainakin tein vihkoon tärkeimmät muistiinpanot komennoista
ja joistain valmiista metodeista.
- Netistä löytyvä kurssimateriaali on tosi hyvä juttu! Oliskohan mahdollista
laittaa koko teksti lisäksi myös yhden yksittäisen linkin taakse? Monihan
varmaan nytkin joka tapauksessa tulostaa koko materiaalin, ja ko. järjestely
tekisi sen paljon helpommaksi.
- Ei valittamista
- helposti saatavissa
- hyvä materiaali
- hyvä kun kaikki materiaali löytyy netistä
ja hyvä kun kirjastosta löytyi kurssikirja
- Asialliset.
- Kirjan esimerkit olivat hyviä. Kirjan teksti ilman luentoja voi jäädä
hatarasti ymmärretyksi. Kohdat, joissa "seuraava esimerkki selventää asiaa.."
eivät avaudu, jos ei ymmärrä esimerkkiä.
- Kirja on tosi hyvä
- Hyvä verkkomateriaali, kirjassa samat asiat.
- materiaali löytyi netistä, mikä on erittäin positiivista
- Kirja on erittäin selkeä. Jotkut laskeritehtävät (monisteissa) oli
hieman epäselkeitä. Ei aina pystynyt sanoa, mitä kysytään. Tämä vaikeutti
hirmuisesti niiden tekoa! Esim. viljavaraston kanssa oli tämän takia monen
tunnin sählinkiä.
- -selkeä, kattava, laajuuden vuoksi etsintä joskus hankalaa
- Kirjassa pitäisi olla hieman enemmän yksityiskohtia.
-
Hyvä kirja ja verkkomateriaali
- kirja oli selkeä ja hyvä
- Kirja on todella hyvä ja selkeä. Siitä on paljon apua.
- kirja on hyvä ja selkeä.
- Kirja on ihan hyvä, vaikkakin joissain asioissa tuntui joillekin asioille
löytyvän selitys vasta myöhemmin, vaikka olisi toivonut saavansa selityksen
jo siinä vaiheessa, kun aihetta käsiteltiin. Tai tältä ainakin tuntui..
- Nettipruju selkeä ja hyvä, ei turhia jaaritteluja ja rautalangasta vääntämistä.
Esimerkkiohjelmat ja lyhyet komentoriviesimerkit käskyjen käytöstä olivat
todella hyödyllisiä.
- Verkkomateriaali on hyvä.
- Oli hienoa, että materiaali on kokonaisuudessaan verkossa(!), jossa sitä pystyi selailemaan samalla kun teki tehtäviä.
- Oppimateriaali oli hyvä, mutta Javan api-kuvauksen käyttöä en tajua vieläkään oikein kunnolla.
- voisi olla perusteellisemmin väännetty joitain perusteita. Esim oliot ja muut oikein rautalangasta, että atk-tyhmäkin tajuaisi.
- Minä olen hyvin tyytyväinen oppimateriaaliin. Aivan toiselta planeetalta
koko kurssi kuin aikaisemmat ohjelmoinnin kurssini toisessa oppilaitoksessa.
- Hyvä
- Hyvä verkkomateriaali
- Kirja toimi myös yksinään (silloin joskus, kun luin pääsykokeisiin) melkoisen
hyvin. Se oli riittävän selkeä myös yksin opiskeluun.
- -
- Kirjassa on kirjakaupasta osteetuna ylihintaa jumalattomasti.
- Kirja on hyvä ja selkeä.
- On hyvä, että on olemassa suomenkielinen oppikirja, joka sisältää tarkkaan juuri sen, mitä kurssiin kuuluu.
- selkeää, hyvät esimerkit. luennolla käsitelty asia jäsennelty samalla
tavalla kuin materiaalissa, mikä helpottaa kotona lukemista
- hyvä että nettimatsku niin lähellä kirjaa.
- Kurssikirjan ja luentomateriaali ovat selkeitä, mutta valitettavasti
lähes identtisiä. Tämä on tietysti ihan positiivista sekä luennoitsijan että
opiskelijan kannalta, mutta jäin myös hieman kaipaamaan toistanäkökulmaa
kurssin asioihin.
- Hyvää settiä. Selvää ja runsasta.
- Kirja oli kyllä aika sekava, kuten sitten verkkosivutkin. Etsimäänsä
asiaa oli vaikea löytää. Ensimerkkejä perusteltiin selkeydellä ja pelkistettävyydellä,
mutta joskus niiden perusidea oli vaikea tajuta niiden omituisuuden takia
esim. kuulaskuri.
- kirjan esimerkit ovat selkeitä ja helposti ymmärrettäviä, joten ne auttoivat ymmärtämään opetettavaa asiaa.
- Verkkomateriaali on hyvä, muuhun en tutustunut.
- kirja ok, harjoitukset liian vaikeita lopussa
- Kirja on hyvä, samoin oheismateriaali nettisivuilla. Lue luokka voisi
olla oman linkin takana, koska aloittelija löytää sen niin helpommin. Tai
sitten pitää nettisivulla sanoa mista sen saa.
- Hyvät yksinkertaiset esimerkit
- ok
- Useat laskaritehtävät ovat aika väkisin väännettyjä.
- Materiaali tuki hyvin kurssia ja selailemalla (ehkä vähän ylikin opetetusta
aiheesta) sai hyvin apua harjoituksiin. Osa harjoitustehtävänannoista oli
kyllä melko abstrakteja aloittelevan ohjelmoijan käsittää esim. minun opintopiirissäni
oli pari opiskelijaa, jotka eivät olleet aiemmin ohjelmoineet ja he pelästyivät
kovasti jo pelkkiä tehtävänantoja, kun eivät meinanneet niitäkään ymmärtää,
saati sitten yrittää ratkaista niitä.
- Kirja oli tosi jees
- Nettimatsku hyvä.
- Aika selkeät
- kurssikirja hyvä
- I took only the exam, and the online material was great. Would be great
if all courses had as good and in-depth material available directly from
their websites!
- hyvä sisältä, ankea ulkoasu.
- hyvä materiaali
- Kirja on erittäin selkeä!!
- Kirja oli erinomainen!
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- Opintopiirit...
- Luennoitsija
- Selkeys. Se että opiskelijoista pidettiin huolta. Kannustettiin ja patistettiin..
- Selkeä materiaali ja luentojen kulku - helppo pysyä perässä!
- Se että innostuin asiasta. Tosin ajanpuute vaivasi koko kurssin ajan. Se tosin on omaa syytäni.
- Koska osasin jo jotenkin kurssilla käsiteltävät asiat, minulle parasta
oli se, että opintopiiritoiminta pakotti minut olemaan sosiaalinen (tätä
en siis vapaaehtoisesti ole).
- Kurssilla todella oppi paljon asioita lyhyessä ajassa.Opiskelu oli suhteellisen tehokasta.
- Aiheesta paljon tietävä ja innostava opettaja.
- Intensity probably
- Luennoitsija
- Luennoilla oppi paljon.
- On kivaa ohjelmoida. Aina on mukavaa tehdä mieluummin kuin vain lukea tai kuunnella. Käytännönläheisyys siis plussaa.
Luennoitsijan tyyli pitää yleisöä hereillä kysymällä kysymyksiä vaikeustasosta ym. toimii.
Välitauko on erittäin hyvä juttu.
Luennoitsijan rento olemus tuo rentoutta myös luenoille.
- Parasta oli laskaritehtävien tekeminen ja siitä syntyvät "ahaa" elämykset.
Monesti tehtäviä tehdessä oppi vasta ne asiat jotka luennolla menivät "toisesta
korvasta sisään ja toisesta ulos"
- Luennoijaa oli ihan mukava kuunnella; erityisesti, kun puhe eksyi sivuraiteille. Opetus oli aika kansantajuista.
- Sai mukavasti taas tuntuman "javaan".
- Luennot --Wiklan konkreettiset esimerkit auttoivat ymmärtämään asiat.
- Opettajan innostunut ote aiheeseen, ja ennen kaikkea ihailtavan kärsivällinen ja ystävällinen suhtautuminen kysymyksiin.
- ..
- Luennot, jotka olivat oikeastaan ihan hauskojakin ja laskariryhmistä tehdyt opintoryhmät. Auttoi opiskelussa erittäin paljon.
- Opintopiiritoiminta
- Luennoitsija ja aihe.
- Lopputulos
- Asioissa edettiin johdonmukaisesti (ei esim. yritettykään sekaantua graafisiin käyttöliittymiin vielä tässä vaiheessa).
- Opettaja ja aloittelijalle sopiva vaikeustaso.
- luennoija
- iloinen opiskeluilmapiiri
- aihe,luennoitsija
- Luennot.
- Eri opetusmuotojen, eli luentojen, laskuharjoitusten, opintopiirin ja oma-aloitteisen kurssimateriaalin lukemisen yhdistelmä.
- Hauskat (no joo) :) harjoitustehtävät
- A.Wiklan tapa luennoida, selkeä ja humoristinen.
- Selkeä opetus, "lämmin" tunnelma luennolla ja suht maanläheiset esimerkit.
- -luennot, materiaali
-tietoa ei pihdattu vaan luennoijan ja opiskelijan yhteinen tavoite oli oppia keskeiset asiat
- Luennot
-
Opiskelu lähti perusteista ja eteni johdonmukaisesti. Opetus oli innostavaa.
- mielenkiintoinen aihe ja sisältö
- Oli kiva saada aikaan toimivia ohjelmia.
- Wiklan vitsit
- Luennot olivat ehdottomasti kurssin kohokohta.
Luennoilla alkoi jo vähän hahmottamaankin asioita,
joita ei ominpäin harjoittelemalla tajua niin
nopeasti.
"laskuharjoitus tehtäviä" oli sopivasti.
- Viimeinen luento jäi pitämättä. :)
- Se, että siinä yhdistyi hyvällä tavalla teoria (luennot) ja käytäntö (harjoitukset).
- Erittäin selkeät esimerkit, rautalangasta vääntäminen (en ole koskaan
ohjelmoinut aikaisemmin, enkä kurssille tullessani tietänyt ohjelmoinnista
yhtään mitään) ja selkeä oppimateriaali verkossa.
- Esimerkit
- Kaikkien asioiden "vääntäminen rautalangasta" sekä koko opetus.
- this-viittauksen sekoilu :-)
- Harjoitusten tekeminen ja luennot
- Wikla
- Kiitos luennoijan, luennot olivat melko viihdyttäviä
- -
- Nollasta aloittaneena oli tunnelma katossa kun sai oman ohjelmansa toimimaan.
Luennoitsija
Opintopiirit
- Arto! :)
- Opin Java-kieltä ja olioiden idean.
- wiklan kyky selittää asiat niin että uusi asia ei pelota ja sen haluaa
oppia. laskarin vetäjästä(M.Olin) on myös ollut paljon iloa. Siellä selvisi
moni luennolla hieman hämäräksi jäänyt asia. Ja ilman opintopiiriä olisi
kurssi varmaan jäänyt kesken. Myös se että java-kurssi jatkuu suoraan, on
elämää helpottava asia
- Sain paljon uusia ajattelutapoja ja näkemyksiä liittyen ihan yleisesti ohjelmointiin.
- Oppiminen?
- Ohjelmoinnin oppiminen käytännössä.
- uuden oivaltaminen ja soveltaminen
- Opintopiiri on ihan hyvä idea, se antaa mahdollisuusden keskutella tehtävistä.
- Harjoitukset olivat hauskoja ja hyviä. Pidän siitä huumorista, jota kirjassa
ja harjoituksissa on. Väsyneenä kun yöllä tekee niitä tehtäviä, niin jopa
nauraa ääneen joskus. Väsymys voi olla myös kivaa...
- Opetus tietysti. Pidin siitä, että opettaja seurasi, että kuinka moni oli ymmärtänyt asian luennoilla.
- opintopiirit
- Wikla on aika hassu setä. Kalvosimulointi toimii!!
- Ajoitus.. Luennot eivät olleet liian aikaisin aamulla eikä toisaalta
liian myöhään iltapäivästä, niin ei ihan mahdottomasti nukuttanut.
- Käytännön läheisyys!
- Luennoitsijan innostuneisuus.
- Uusien asioiden oppiminen
- wiklan luentoja piristävät jutut. ja hyvä opetus. vaikeatkin asiat selvisivät.
- kai se oli oivaltamisen ilo: täysin nollatasolta lähteneenäkin uskoisin oppineeni asiat varsin hyvin,
osasyynä oli selkeä ja hauska luennoitsija, joka
ei odottanut , että ihmiset osaavat jo kaiken...(tai yhtään mitään)
- Kehittävät ja havainnollistavat harjoitustehtävät.
- Hyvä kirja ja laskuharjoitukset olivat erittäin opettavaisia. Opinto piiri oli hyvä.
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- Laskareiden pitäjä ei tuntunut syventyneen Java-kieleen kovin hyvin.
- Luennoitsija sortuu ehkä paikoin "liialliseen vertauskuvallisuuteen"
ja näin yrittäessään selventää asioita sotkeekin mielikuvia vain pahemmin.
- Loppukurssin tehtävät olivat kuitenkin liian työläitä yhteensä - yksi
tai kaksi työlästä per kerta olisi riittänyt - sillä nyt osa jäi tekemättä
vain ajan puutteen vuoksi,vaikka innostusta ja halua olisi ollut tehdä ne
kokonaan!
- Pahimpana heikkoutena pidän ohjattujen opintopiiriaikojen vähyyttä. Niitä
tulisi olla enemmän, jotta heikommatkin opintopiirit saisivat tehtävät ratkaistua.
- Toisinaan luennot olivat hiukan sekavia, koska luennoija puhui väliin
"kiinnostavaa, mutta ei kurssiin liittyvää asiaa". Minusta oli kiva kuulla
näitä ylimääräisiä juttuja, mutta mietin välillä, olisinko pysynyt luennon
perässä, jos en olisi tiennyt yhtään mitään ohjelmoinnista etukäteen.
- Itse pärjäsin varmaan hyvin, koska olen ohjelmoinut javalla enennkin,
mutta loppupäässä kurssi alkoi mennä vaikeaksi. Ja olin sillä toisella kurssilla
ihan parhaita. Mutta se olikin ammattikoulu. Yliopistossa kaikki kurssit
on vaikeita, mutta ehkä vaatimustaso nousee liian äkkiä liian korkealle.
Ehkä kaikkein pahin heikkous on kuitenkin sen vaatima työmäärä.
- -
- Java kieli
- Eipä tämä nyt varsinainen heikkous ole, mutta kurssin tehtävien tekemiseen menee todella paljon aikaa.
- Opetus nettiä käyttäen. Hiirellä kun sohii sinne tänne ja liikuttaa palkkia
ylös alas, luennoitsija ehkä itse tietää sijaintinsa kulloinkin, mutta yleisöstä
on erittäin vaikea pysyä kärryillä. Vaikka luennoitsija tietää käsialansa
olevan huonoa, se ei riitä. Sitä on pystyttävä parantamaan.
- Kurssin puolessa välissä olisin vastannut "liialliset simuloinnit", mutta
siinä vaiheessa kun tehtävät alkoivat menemään itselle vaikeiksi huomasi
mitä iloa simuloinnista voi hahmottamisessa olla...
- Välillä tuntui hiukan oudolta, kuinka rautalangasta vääntäen joitakin
asioita selitettiin vaikka kyseessä on yliopistotason kurssi. Oikeasti häiritsi
kuitenkin tussilla kalvolle tehdyt epäselvät piirustukset ja tekstit. Voisi
ehkä olla parempi piirrellä niitä etukäteen tietokoneella. Kun opetetaan
taulukoiden indeksointia on IMO aivan turha edes alussa väkisin aloittaa
sitä ykkösestä, kun se korkeintaan vain sekoittaa tai jää kummittelemaan
mieleen.
- Opintopiiritoiminnassa se, että ohjaaja määräsi aina jonkin henkilön
menemään taululle. Mielestäni olisi järkevämpää määrätä joku opintopiiri
esittelemään vastauksen muille, jolloin ryhmä saisi itse päättää, kuka esittää
milloinkin jonkun tehtävän. Muutkin hyötyisivät paljon enemmän, jos tehtävää
esittelee asian ymmärtänyt henkilö,sen sijaan, että joku hämillään esittelee
toisen ratkaisua muille... Jos itse esittelee itse keksimäänsä ratkaisua,
siitä saa tavallaan kunnian itselleen ja esityksestä tulee paljon selkeämpi.
- En nyt tiedä varsinaisesti heikkous, mutta kurssin loppupuolella harkat
alkoivat tuntua kovin työläiltä. Ei ehkä niinkään hirveän vaikeilta, mutta
aikaa meni aika paljon (8-10 tuntia / laskarikierros?). En sitten tiedä viilaanko
liian kauan pilkkua...
- Kurssin pakollisuus, opintoryhmät ja harjoituspisteet. Jos hallitsee
jo ohjelmointia sen verran että tunneilla istuminen tuntuu turhalta miksi
laskareihin pitäisi mennä ? Kolmonen tietysti olisi mukava saada mutta ei
se voi olla ainut motivaatio laskareissa käymiseen. Harjoitukset voi tehdä
kotonakin jos tuntuu siltä että todella niitä tarvitsee.. Hieman epäoikeudenmukaista
että jos todella haluaa kolmosen kursseista eikä haluaisi tuhlata aikaansa
laskareissa turhaan istumiseen (itselle kun sieltä ei saanut mitään hyötyä)
pitää kuitenkin saada täydet(?) pisteet kokeesta.
- Laskarit, jotka pidettiin noin 45 minuutissa aina. Niissä käytettiin
usein sellaisia mallivastauksia tyylillä, jota ei oltu vielä opittu.
- Etenemisnopeus oli välillä liian nopea.
- Liikaa simulointia yksinkertaisista asioista.
- Läsnäolopakko harjoituksissa on aika tiukka vaatimus, erityisesti edellytyksellä,
että pitää olla koska tahansa valmis esittelemään omia ratkaisuja toisille.
Kai se täytyy tosin oppimisen nimissä sallia.
- Enpä keksi :)
- luennoilla ei saa itse kokeilla juuri opetettua ja se jää omalle ajalle,
itse olin ainakin siihen mennessä jo unohtanut suurimman osan vinkeistä.
Olen opiskellut toistakin menetelmää käyttäen, minulle se on parempi tapa.
- -
- Rankat erot kurssilaisten ohjelmointitaustassa. Jos resursseja löytyy,
olisi ehkä hyvä jakaa kurssi pienempiin osiin kurssilaisten ohjelmointitaustan
perusteella. Itse satuin nollasta-aloittavana sellaiseen laskuharjoitusryhmään,
jossa kaikki muut olivat selkeästi kokeneita ohjelmoinnissa. Toisaalta tasoerot
kannustavat opiskelemaan lisää ja voi kysyä paremmin osaavilta. Ajoittain
on lannistavaa, kun kamppailee jonkin pikkuasian parissa, mikä muille on
ihan pässinlihaa.
- Opintopiireissä 0-lähtöisten ja pro-koodaajien sekoitus ehkä hieman huono asia.
- Kurssinpitäjät hyvä, mutta unettava ääni. :)
- -harjoitustehtävien työmäärä vaihteli liikaa
-auditorion tekniikka välillä ontuu
-miksei WebCT:tä hyödynnetty?
- ...
-
Kiire. Välillä etenemisvauhti oli varsin nopea ja lopussa harjoitukset alkoivat viedä liikaa aikaa.
- tuntuu, että kaikki vasta alkaa avautua.. mutta ehkäpä java-kurssin puolella sitten asiat selkenee tarkemmin
- Harjoituksiin meni paljon aikaa, mutta eipä tätä asiaa olisi oppinutkaan muuten.
- Se, että kaikki ziljoona vuotta ohjelmoineet olivat samassa ryhmässä
aloittelijoiden kanssa ja esittivät kysymyksiä, joita ei kumminkaan voinut
ymmärtää.
- "Laskuharjoituksien" tekoon kuluva aika kasvoi
expontentiaalisesti. Huolellinen viimeisten harjoituksien
teko vei enemmän aikaa kuin opetusohjelmaan oli
kaavailtu.
- Oma osaamattomuus.
- Luennoilla asia meinasi välillä vähän karkailla...
- En osaa eritellä.
- Se että kurssi on suunnattu niin puhtaasti tk-opiskelijoille. Minulle
metsäylioppilaana tekisi hyvää ennemmin "ohjelmoinnin mahdollisuudet" kuin
java ohjelmoinnin alkeet. VOi olla palautteella väärä osoite. Mutta kai nykyinen
rahanjakomalli kannustaa myös tälläisiin laajempaa yleisöä kiinnostaviin
kursseihin.
- harjoitusten tekeminen, valtavan aikaa kuluttavaa etenkin kun kääntäjän kanssa alkaa tulla ongelmia
- Paikoitellen nopea eteneminen
- -
- -
- Yleinen massa luentojen kylmyys.
Lisäopetuksen puute.
- Kiire. Joskus harjoitustehtävät olivat turhan työläitä. Ainakin paljon
työläämpiä kuin muinoin Ohjelmointi I(Pascal) -kurssilla. Ongelmani on, että
opiskelen töiden ohessa, joten en ehdi paneutua asioihin niin kuin haluaisin.
- Luulisin että kurssilla olijoiden paljous. Olisin voinut kuvitella että
ihmisten eritasoisuus ohjelmoinnin suhteen olisi ollut ongelma, mutta onneksi
niin ei käynyt.
- Alkuun etenemisnopeus oli ihan hyvä, mutta läpikäytävien asioiden hankaloituessa,
kävi vauhti ainakin minulle hieman liian kiivaaksi ja tuntui ettei vaikeampia
asioita käsitelty tarpeeksi perusteellisesti.
- Asioiden yksinkertaisuus aiheutti välillä lievää tylsistymistä.
- Ärsytti ne siellä luennoilla olevat hikinörtit, jotka aina viittasivat,
kun tuli vaihtoehto "naurettavan yksinkertaista". En saanut vapautuneesti
olla tajuamatta mitään tai muuten vaan toope. Porttikielto sellaisille kaikkitietäjille.
Teksivät jotain muuta, kun tulisivat sinne kiusaamaan ihmisiä. En minäkään
käy luennoilla, joiden aiheesta tiedän jo kaiken. Todella ahdistavia sellaiset
tyypit siis kuitenkin.
- Voisi olla enemmän erilaisia pieniä harjoituksia, joissa toistetaan samaa
asiaa, jolloin koodin kirjoittaminen tulisi enemmän rutiiniksi ja ohjelmalogiikan
ymmärtäminen nopeutuisi ja helpottuisi.
- opintopiirimme ei toiminut, koska olimme niin eri tasoisia. en saanut yhtään apua enkä osannut tehdä tehtäviä vaikka yritin
- Omasta opintopiiristäni muut lopettivat kurssin kesken.
- Ei ollut pahoja heikkouksia, kun ei tule mieleen. Ehkä se huono kuuluvuus luentosalissa oli pahin.
- uusien asioiden esittäminen liian teoreettista
- Se, että tehdään työkaluja eikä käytetä niitä...
- Laskareissa vain tarkistettiin tehtävät eikä annettu tukea tehtävien ratkaisuun.
- Työpanokseni.
- Luennoijan mikin ajoittainen toimimattomuus
- välillä edettiin vaikeissa asiossa liian nopeasti, kun luennoitsija oli
saanut vaikutelman että tämä asia osataan jo (entuudestaan).
- Loppukoe tuntui hölmöltä tehdä paperille kun muuten kurssilla kaikki
tehtiin tietokoneella. Vaikka nykyisillä resursseilla tämä taitaa olla ainut
vaihtoehto.
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- hmm..no ehkä harjoitusryhmille voisi varata hieman pidemmän ajan, koska varsinkin loppupään tehtävät vievät kovasti aikaa.
- Jakamalla työläimmät tehtävät tasaisemmin tms.
- Opintopiiritoimintaa voisi kehitää edelleen. Sitä voisi laajentaa esim
sähköiseen muotoon. esim. webct tai vast. Tällöin ei kaikkien ei tarvitsisi
aina olla fyysisesti paikalla, vaan opiskelijoilla olisi "virtuaalitila",
jossa ratkoa tehtäviä.
- Vara-akku mikrofonille. Ei ole kovin kallista, mutta tuntuu tarpeelliselta.
Ei kannatta vaatia vastaamaan kurssikyselyyn ennen koetta, jos tahtoo kokeesta
kommentteja. Tai sitten pitää vastata toiseen kertaan.
- -
- Maybe find a different English book? I could not attend the lectures
(due to my poor Finnish, of course) and sometimes the theoretical concepts
were a bit too difficult to grasp: it was hard to link the simple explanation(eg
one of the "object") in the book with the way it is implemeted. But maybe
it's my personal feature. Anyway I overcame the problem but it gave me a
bit of a hard time in the beginning.
- Miksi laitoksella panostetaan muutenkin Java kieleen käsittämättömän
paljon? Sunin omistuksen vuoksi Javakielen kehittäminen saatetaan lopettaa
ykskaks yllättäen, tai kieli hylätään epämuodikkaana. Kielen hitaus myös
rajoittaa käytännön sovellusten toteutusta. Syntaksiltaan C-kieli ei juuri
Javasta eroa, suurin osa siitä on helpommin omaksuttavaa. Eivätkä ne parjatut
osoittimetkaan hyödyttömiä ole...
- Kurssi oli hyvä jo ihan tällaisenaan.
- Luennoitsija ei saisi nauraa (ei edes lempeästi hymähdellen) tyhmillekään
kysymyksille. Siinä loppuu pian kysyminen. Pysytään kurssin varsinaisessa
asiassa eikä hypätä Java-ohjelmoinnin puolelle. Olisi ehkä paikallaan käydä
vähän tarkemmin kielen syntaksi. Edes kerran uuden asian eteen tullessa.
Luennoitsija voisi puhua ihan vähän hitaammin jos käyttää uusia termejä,
jotka eivät ole oikeaa suomea. Esim. Konstruktori ja aksessorit. Uusien sanojen
omaksuminen tätä vauhtia puheeseen liittyen on ehkä liikaa vaadittu.
- Koodin hyvän ulkoasun tärkeyttä pitäisi painottaa enemmän sekä kertoa,
että on tärkeää käyttää yhtenäistä tyyliä koko ohjelmakoodissa. Olisi hyvä
kehottaa noudattamaan Sunin koodikonventiota: http://java.sun.com/docs/codeconv/html/CodeConvTOC.doc.html
- Parantelemalla Opintopiiritoimintaa viimeksi mainitsemaani suuntaan.
- Ei ole erityisiä ideoita.
- Harjoitusryhmät eivät saisi olla ainut tapa saada "bugipisteitä" koetta
varten, varsinkin kun suht. isolla osalla kuitenkin on jo taustaa ohjelmoinnista.
Olisi hyvä jos opiskelija voisi itse valita haluaako hän ottaa laskaripisteet
mukaan kokeen arvostelussa (jolloin kokeessa maksimipisteet esm. 50, harjoituksista
10), tai haluaako hän että osaaminen katsotaan vain kokeella (kokeesta voisi
saada 60p).
- Laskareiden pitäjille tarkat ohjeet siitä, mitä on jo käsitelty.
- Kurssia voisi vähän helpottaa lisäämällä tuntimäärää.
- Korjaamalla edellä mainitun asian.
- Ehkä koostaa tärkeimmistä asioista sivut nettiin mistä ne saisi helposti
tulostettua aihepiireittään samalle sivulle. Ikäänkuin "mitä opimme tänään"-sivusto.
- Löysentää harkkojen läsnäolopakkoa tai edes järjestää yhden harkkaryhmistä
keskustakampuksella? No joo, menisi ehkä vähän hankalaksi, mutta helpottaisi
muuallakin opiskelevien elämää!
- -
- korjaamalla edellisen heikkouden.. :)
- Harjoitusryhmät jaettaisiin esim; 0-lähtöisiin - taso3 - taso5. Ryhmät muodostettaisiin samantasoisista opiskelijoista.
- Jaa-a! Pidin kurssista paljon tällaisena.
- -kts. 13 -omaehtoisia, vapaassa tahdissa suoritettavia harjoitustehtäviä
ratkaisuineen sekä -Trainer -tyyppisiä osioita nettiin, jolloin varsinkin
tenttiin valmistauduttaessa olennaisia asioita voisi juurruttaa pitkäaikaismuistiin
- ???
-
- hmm
- -
- Laskareiden jako aloittelijoille ja vanhoille tekijöille. Olisi ollut
ehkä parempi oppia, jos kaikki ryhmässä olisivat olleet aloittelijoita, eikä
joku olisi tullut esittämään ratkaisua että tämähän oli aivan yksinkertainen
ja näin se menee ja vilauttaa sitä ehkä sekunnin.
- Kurssi toimii, miksi korjata sellaista mikä
ei ole rikki?
- Alussa kaipaisin tarkaa selvitystä kaikille pienimmillekin ja itsestäänselviltä tuntuville asioille.
- -
- Jotkin harjoitustehtävät alkoivat olla kurssin loppupuolella turkasen
laajoja, jos ne halusi tehdä kunnolla. Jos nitä jotenkin saisi kevennettyä,
tai liitettyä toisiinsa enemmän.
- Katso ylöspäin.
- katso kohta 10
- -
- -
- Jonkun laskariassistentin pitämä viikottainen lisäopetus.
- Älkää nyt ainakaan luopuko opintopiirikäytännöstä tai Wiklasta. Ehkä
jatkossa voisi järjestää useamman kurssin samaan aikaan, vaikka niin että
toiselle menevät ne vähän edistyneemmät/jo ohjelmoinnista jotain tietävät.
Eikä tämäkään nyt ole elämän ja kuoleman kysymys. En mä keksi mitään oikeasti
ikävää sanottavaa kurssista
- tukiopetusryhmä ois hyvä tälläsen damin kannalta ainakin.
- Tuntuu siltä ettei ryhmätyöskentely ole välttämätöntä tällä kurssilla.
- Voisi vaikka olla joku tunti mikroluokossa ja tehdä harjoitustehtäviä opettajan johdolla.
- tehtävät ovat alussa helppoja, yhtäkkiä vaikenevat paljon. putosin kärryiltä
pian ja menetin motivaation. laskarit voisi jakaa tasoryhmiin. tuntuu että
kaikki osasivat ilman apua paitsi minä. laskareissa esitettiin aina vain
oikeita ratkaisuja, olisin halunnut että kunnon yrityksiäkin olisi näytetty.
- Jos ei ole lainkaan aikaisempaa ohjelmointikokemusta, niin kurssi on
suhteellisen raskas ja sisältää suht. paljon asiaa. Näinollen on tärkeää
miettiä, miten tekisi esim. olioiden luonteen ymmärtämisen mahdollisimman
helpoksi.
- En muista assistenttini nimeä, joten kysymykseen 15 vastaan: Olin ryhmässä, perjantaina 14-16.
- luennoija voisi itse koodata, kääntää ja ajaa luennoilla malliksi muutamia
yksinkertaisia ohjelmia. ettei kaikki ohjelmakoodit olisi valmiita. vaikea
hahmottaa heti. jos näkisi miten koodia tuotetaan ja samalla kuulisi perusteluja,
niin ymmärtäisi varmaan paremmin... ja näkisi että myös kokenut koodari tekee
virheitä... :)
- Voisi usuttaa opiskelijaparkaa enemmän APIa lukemaan vaikka jonkin tehtävän varjolla.
- Laskareihin lisää sisältöä. Ihmiset, jotka eivät itse ole yrittäneetkään
ohjelmoida (tai joilla ei jostain syystä ole javaa koneellaan), eivät välttämättä
saa paljoakaan irti siitä, kun joku toinen opiskelija käy pikaisesti kertomassa,
miten on tehtävän ratkaissut. Vaikka kyseessä onkin java-kielinen ohjelmointikurssi
voisi ehkä olla aiheellista järjestää sellaisiakin laskareita, joissa ohjattaisiin
toimiviin ratkaisuihin esim. pseudokoodin ja tarkempien suomenkielisten vihjeiden
avulla. Olisi helpompi sitten lähteä liikkeelle ja yrittää muuttaa pseudokoodi
javaksi. En tietenkään tarkoita, että yksityiskohtaiset ratkaisut annettaisiin
suoraan, vaan tosiaan vähän vihjeita ja ohjausta oikeaan suuntaan.. Täysin
kokemattomille voisi olla vaikkapa oma ylimääräinen laskuharjoitus ja he
kävisivät lisäksi tämän kurssin kaltaisissa laskareissa ja niissä muodostetuissa
opintopiireissä. Tällöin kokeneemmat ohjelmoijat eivät niin helposti turhautuisi
ja aloittelijatkin saisivat kontaktia kokeneimpiin ja ehkäpä erilaisia katsantokantoja.
- ???
- Aika hyvä paketti koossa
- luennoilla pitäisi olla myös käytännön asioita, esim että miten niitä
ohjelmia oikeasti kirjoitetaan, mihin tulee ; ja } merkit. Nyt ne piti selvittää
itse.
- fanfaarit toimimaan!
- ehkä tehtäviä voisi uudistaa/monipuolistaa
- Kurssi oli hyvä näin.
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.
- Opintopiiritoiminta on mukavaa. lisää jatkossa!
- Ks. "Kurssin pahin heikkous?"
- No.Meillä oli se sellainen sijainen kerran, ja tuntui vähän siltä, ettei
hän oikeen kuunnellut mitä oikeastaan kysyttiin ja sanottiin, vaan kangistui
omiin mielikuviinsa ja selitti vähän vääriä asioita. Vastaanottavaisempi
olisi saanut olla. Muuten kyllä on ollut kivaa ;)
- Malliratkaisua ei tarvitse välttämättä käydä läpi, jos esitetty ratkaisu
on yhtä hyvä tai toimiva. Näin säästyy aikaa ja loppupään tehtävät voidaan
myös käydä perusteellisesti läpi! Erityisen hyvä oli, että laskareissa käytiin
läpi myös vaikeiden asioiden teoriaa, sillä eri sanoin kuultuna asian ymmärsi
paremmin!
- Jaakko Nenonen osasi mielestäni hyvin esimerkein seventää monimutkaisempia
asioita. Harjoitukset voisivat olla lähempänä käytännön elämää.
- Assarille voisi opettaa hieman Linuxia ennen kursseja.
- Kerrankin harjoituksissa oli riittävän pieni ryhmä.
- Opintopiiri idea näin suppeissa tehtävissä ei mielestäni toimi. Lisäksi
aiheesta epävarmojen ihmisten on jokatapauksessa pakko tehdä kaikki tehtävät
ymmärtääkseen asiat, jolloin tehtävien jakoidea ei toimi.
- Itse harjoituksissa käymisestä en niin paljon oppinut. Enemmän opin siitä, että tein niitä harjoituksia kotona.
- Harjoitusryhmän pitäjä kyllä osaa ohjelmoida, mutta ei osaa kertoa siitä
riittävän hyvin muille. Mukava asenne opiskelijoihin kuitenkin. Harjoitusten
määrä alussa ok, mutta vaikeustason noustessa, voisi tehtävien määrää pienentää
edes yhdellä. Kulutettu aika kasvoi eksponentiaalisesti.
- Harjoitusryhmissä esiteltiin vuorotellen ratkaisut kuhunkin tehtävään ja yritettiin pysyä hereillä.. ;-)
- Harjoituksissa käyminen oli rasittavaa, kun se ei edesauttanut oppimista, mutta oli välttämätöntä pisteiden saannin takia.
- Harjoitukset olivat aloittelevalle ohjelmoijalle "hiukkasen" liian työläitä!
Asian omaksumisessakin menee aikansa, ja sen päälle pitää vielä uurastaa
superpitkiä tehtäviä, minkä tekemisessä menee koko päivä!
- Harjoitusryhmän vetäjässä hyvä piirre oli mielestäni "suvaitsevaisuus":
ei tyrmännyt hiukan kehnoakaan ratkaisua, mutta esitti rakentavasti paremman
vaihtoehdon. Painotti sitä, että on paras tehdä niin kuin selkeimmältä tuntuu
(vastapainona parille ryhmän - anteeksi ilmaus - näsäviisastelijalle).
- Ihan ok silloin kun siellä kävi vaikkakin hieman turhauttavaa (laskarit
yleensä jo valmiiksi tehtyinä, virheet mitä joskus löytyi oli lähinnä vaan
sen takia että tehtävät oli tehty juosten pisteet silmissä, niitä 10 pojoa
kun ei muuten saa..)
- Kaikista eniten auttoi oma opintoryhmä.
- Jos tehtävät on osannut jo itse, ei laskareista ole juurikaan hyötyä.
- Kenties voisi vaatia, että ryhmien tekemät työt olisi kootusti saatavilla
jossain netissä, niin niistä voisi itsekseen tutkimalla saada jotain irti.
- -
- harjoitukset todella laajoja, ilman opintopiiriä, jossa tehtävien teko
vastuu oli useammalla, en olisi voinut merkitä niinkään montaa tehtävää tehdyksi.
Esim. tehtävää 26 tein yli 10 h.
- Oppiminen tapahtui opintopiireissä, harjoituksiisa ei sanottavasti oppimista
tapahtunut. Hyvää harjoitusta sinänsä esittämisestä ja esilläolosta yleisön
edessä.
- Ei tuu mieleen.
- - yhtenäinen menettely (editori jne.) kaikille mallivastausten esittämistä varten
- ...
-
Veivät lopussa hiukan liikaa aikaa.
- Hmm, en henkilökohtaisesti kamalasti pitänyt vetäjästä, mutta tiedä sitten miksi - tuskinpa se hänen syynsä oli :)
- Harjoituksissa ei yleensä oppinut mitään uutta, kun oli jo kotona tehnyt kaikki tehtävät.
Jos joku esitti erilaisia vastauksia kuin omat, ei niitä ehtinyt oikein sisäistää.
- Esiintymistaitoa ja asioiden esittämisen sujuvuutta voisi opetella ja kehittää.
- Vaatimus taso kasvoi hurjasti n. 3 kerran jälkeen
jolloin kotiharjoituksiin kului suunnilleen
1 päivä, 6 tunnin sijaan.
- Miten ne ovatkaan niin työläitä ne harjoitukset..
- Jos halusi tehdä kaikki harjoitustehtävät (kunnolla), niin niihin joutui
kuluttamaan aivan H****tisti aikaa! (Minulla ei ollut aiempaa ohjelmoimiskokemusta)
- Olisin kaivannut harjoitustehtävien sisällön erittelyä siinä mielessä,
että keskeiset rakenteet ja ideat olisi kerrattu selkeästi, lyhyesti ja ytimekkäästi.
- Vähän rohkeampaa esitystä ja asioiden selittämistä enemmän. Eikä niinkään
asennetta, että eihän tätä tarvitse selittä kun kaikki on osannut tehdä.
Minun käsittäkseni rastin sai laitta jos oli ollut yvä yritys.
- Olen hyvin tyytyväinen myös harjoituksiin. Kurssista kokonaisuutena:
Olen erittäin tyytyväinen koko kurssiin. Ei ollut olo "kunhan vaan pääsen
läpi" vaan opin oikeasti jotain. Ja myös hämmästyin kuinka vähän tieson asioista
aiemmin käytyäni vastaavan kurssin toisessa oppilaitoksessa.
- Olli oli vähän turhan hiljainen kaveri. laskarien pitäjiksi voisi valita
ihmisiä jotka eivät tunne oloaan kiusaantuneeksi ihmisten edessä.
- -
- Tehtäviä kävi esittelemässä välillä tuppisuu eisisennyksiä ei saa selevää.
(Ei tarkoiteta assistenntia)
- Laskarit venyivät välillä yliajalle. Oli vähän puuduttavaa, en olisi
kaivannut ihan niin yksityiskohtaisia selityksiä helpoista asioista.
- Harjoitukset ovat välttämättömät oppimisen kannalta. Välillä ne vain
tuntuivat liian työläiltä. (Syy on kuitenkin lähinnä siinä, että teen päätoimisesti
töitä ja opiskelen siinä sivussa. Kun ensin valmistelet kuusi oppituntia
seuraavaksi päiväksi lukioon, haluaisit jo päästä nukkumaan sen sijaan, että
alat miettiä ohjelmakoodia, vaikka ohjelman väsääminen olisikin se päivän
mielenkiintoisin tehtävä...)
- Hyvä tyyppi. Kärsivällinen, selittää asiat rauhallisesti, ei yritä "päästä
helpolla". Kysyy usein, mikä pitäisi ehkä käydä läpi, onko jokin asia jäänyt
epäselväksi. Sellainen tyyppi, jolta myös uskaltaa kysyä
- Alkupään harjoituksista osa tuntui hieman kaukaahaetuilta.
- Harjoitukset kai ihan ok. Harjoitusryhmän pitäjä oli ihan asiallinen
ja kiireetön perjantai-iltapäivän yleishuumasta huolimatta, mitä pidin merkillepantavan
hyvänä. Lisäksi hän oli aika söötti, mikä oli tietenkin myös mukavaa.
- Harjoitusten vaatimustaso nousi kohtalaisen nopeasti helposta vaikeaksi.
- Pitäjä oli asiantunteva ja hyvä. Selitti extraa mieluisesti.
- olli oli hyvä, mutta ryhmäkin oli liian hyvä.
- Kiitoksia kärsivällisyydestä ja joustavuudesta tunnilla. Tämä pienryhmässä
omien tehtävien vertailu on avuksi, jos on -liian itsekriittinen omien tehtäviensä
suhteen -ujo -epävarma, onko tehnyt oikein. tosin jo se, että saa ohjelman
käännettyä antaa varmuutta ja uskoa, että on tehnyt hommansa hyvin.
- hyvä harkkaohjaaja. ohjaajan oma olioesimerkki ehkä auttoi ymmärtämään olioita paremmin kuin kuulaskuri ja pikkuvarasto.
- Ei niinkään harjoituksissa käyminen vaan harjoitusten tekeminen auttoi tajuamaan asioita.
- Meidän harjoitusryhmämme pitäjä tuntui olevan enemmän pihalla kuin ohjelmointikokematon
opintopiiritoverini.
N.N. ei tuntunut ymmärtävän hiukkakaan monimutkaisempia
ratkaisuja tai sellaisia, jotka oli rakennettu eri tavalla kuin hän olisi
ne tehnyt. Lisäksi hän vaikutti siltä, ettei olisi tutustunut tehtävänantoihin
tai oppimateriaalimme, sillä ihmetteli usein sellaisten ratkaisujen käyttöä,
jotka oli määrätty tehtävänannossa. Hän ei myöskään tuntenut materiaalissa
mainittuja luokkia, joita meidän tuli käyttää ratkaisuissamme (esim. PikkuVarasto.java
(muistaakseni Lue.javakin oli yllätys hänelle, en ole kyllä täysin varma,
kun siitä on niin pitkä aika jo)) ja hän kyseli meiltä, joko me osataan tuo
ja tuo asia.
Jos jotain hyvääkin pitää keksiä, niin kyllä N.N. yritti
aina välillä opastaa meitä hyvään ohjelmointitapaan, mutta loppua kohden
sekin väheni, kun hän ei tuntunut ymmärtävän ratkaisujamme. Valitettavaa
asiassa oli se, että lähestulkoon kaikki opiskelijat ymmärsivät muidenkin
tekemiä ratkaisuja, vaikka se poikkesikin heidän omista ratkaisuistaan.
Voihan tietysti olla niinkin, että kaikki laskarien pitäjät olivat yhtä pihalla
esim. kurssihallinnollisen sisäisen viestinnän puutteen vuoksi.
- Laskareiden pitäjä oli asian tunteva
- ???
- Opintopiiri oli ihan positiivinen kokemus
- laskareissa pitäisi olla enemmän tehtävien tekemistä yhdessä kuin vaan niiden esittämistä
- I did most of the exercises from the courses of previous years as well as the old exams. Helped me a lot.
- ehkä tehtävät olisivat voineet olla vielä enemmän oikeaan elämään liittyviä,
niin että kun on saanut ohjelman tehtyä näkee sen todella tekevän jotain
hyödyllistä...
- harjoitukset eivät kovin antoisia olleet, mutta opintopiiristä oli hyötyä
- Kävin ryhmässä ti 10:00-12:00. Kuka sitä nyt sitten pitikin.