HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
03.12.2001
Palaute kurssista 581325-0
Ohjelmoinnin perusteet (syksy 2001), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 165.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
158 |
3,2 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
155 |
3,8 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
156 |
3,9 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni. |
153 |
4,3 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
154 |
4,2 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
145 |
4,4 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
144 |
3,9 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
144 |
4,0 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
151 |
3,9 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
146 |
4,2 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
149 |
4,3 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
144 |
3,9 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
30 |
4,0 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
29 |
4,0 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
130 |
4,1 |
|
Yhteensä |
165 |
4,1 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien syksyn kurssien keskiarvo oli 3,8.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5 liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Juhani Haavisto |
35 |
4,6 |
4,2 |
3,1 |
Reetta Janhonen |
28 |
3,5 |
3,9 |
3,4 |
Jussi Kollin |
17 |
3,6 |
4,1 |
3,2 |
Jussi Paalanen |
24 |
4,7 |
4,1 |
3,2 |
Teemu Sjöblom |
48 |
4,2 |
4,2 |
3,2 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?
- Mikrofoonit eivät aina toimineet ja näin ei aina kuullut viimeselle
riville se, mitä opettaja puhui.
- äänentoisto
- Ääni ei välillä meinannut kantaa salin perälle.
Salin sivuilta ei oikein näe taululle. Meitä on niin paljon...
- Enpä mitään ihmeempää.
- Salin äänentoisto oli huono
- -
- Siinä isossa salissa ei näe sivuilta mitään.
- Suuressa salissa perällä asti ei aina kuulu kovin hyvin. Piirtoheittimelle kannattaisi hankkia oma valkokangas kun käytettään samanaikaisesti datatykkiä.
- Piirtoheittimen käyttö oliohäkkyröiden piirtämiseen ei selventänyt yhtään, pikemminkin haittasi. Tekstin lihavoiminen tietokoneelta on huono idea, koska tällöin lihavoitu teksti näkyy huonosti (ei-lihavoidun tekstin näkee paremmin).
- Olisis ehkä ollut parempi jos harjoitusryhmissä kaikilla olisi istunut tietokoneen ääressä, mutta ei minulla mitään valittamista siitä ole miten harjoitusryhmät olivat varustettu. Ja voihan olla ettei sekään olisi hyvä tapa että kaikki istuu tietokoneen ääressä, mene ja tiedä.
- Ei mitaan erikoisia puutteita. Parantaa voisi kai vain ostamalla kaikille kannettavan :)
- en mitään.
- Luentosalissa luennoitsijan ääni ei kuulunut tarpeeksi hyvin.
- sali oli liian pieni, sivuilta ei näe kunnolla ja joskus oli vaikea kuulla kunnolla, kaksi eri luento ryhmää voisi auttaa asiassa.
- luentosali on liian suuri
- Opettajan ääni ei aina kuulunut riittävän hyvin.
- Luentosalissa luennoitsijan ääni ei kuulunut eikä sivuilta nähnyt mitään.
- Päärakennuksen salin 1 keskiosasta näki kyllä hyvin, mutta sivulta
ei juuri mitään.
- Aika nopea tahti sellaiselle, joka ei ole ennen ohjelmoinut.
- Päärakennuksen salin 1 luennoitsijan paitaan kiinnitettävää mikrofonia ei ollut tai se ei toiminut. Häiritsi todella paljon muuten hyviä luentoja, kun piti ajoittain pinnistellä puheen kuulemiseksi.
- No enpä juuri mitään...
- Kurssin alkupuolella, kun sali oli lähes täynnä, ja reunimmaisiakin paikkoja jouduttiin käyttämään
seuraaminen oli vaikeaa. Ensinnäkään reunoille ei näy mitä edessä tapahtuu, ja toiseksi
puhetta oli vaikea seurata sen hiljaisuuden vuoksi. Kyseiset ongelmat toki pieneni huomatta
vasti kun myöhemmin tilaa ilmaantui lisää.
- -
- en mitään...
- Laajempi videokuva. Ja sitten laajempi videokuva. Ja vielä..
- Audiolaitteet sekundaa.
- Eipä valittamista.
- Kahvitarjoilu jäi puuttumaan... ;-)
- En mitään .
- Luennot voisivat olla helpommassa paikassa, kenellä on nykyään
aikaa juosta keskustassa kuuntelemassa luentoja, kun kaikki muut
toiminnot on Vallilassa tai Kumpulassa.....
- No kun vähän vähälle jäi luennot kurssin helppouden vuoksi, on vaikea sanoa opetuksesta kelvollisia kommentteja.
- -
- Pääaineopiskelijalle on välillä "ylivoimaista" raahautua keskustaan luennolle. Varsinkaan jos/kun sinne ei ole muuta asiaa. Sali 1 on erittäin epäergonominen ja siellä on huono äänentoisto sekä sivuilta huono näkyvyys heittimelle.
- Halkaluuksia linuxin kanssa. oma moga
- Laskarineuvonta oli peruttu! Tästä ilmoitettiin vasta ko. luokan ovessa&%¤/#/!!!
- laskariluokka olisi voinut olla viihtyisämpi
- Videotykin luettavuus suht heikko salin laidoilta, sille tosin ei voine tehdä mitään.
- Välineet ja tilat olivat ok!
- Näin aloittelijalle kurssi oli liian nopeatempoinen. Vaikka ymmärsinkin asiat tunnilla, en tiennyt esim. syntaksista paljoakaan. Näin oli vaikea ruveta yhtäkkiä käyttämään tietokonetta...
- takariviin ei aina kuulunut aivan kaikki... hyss.
- Salin äänentoisto oli aika ajoin hieman puutteellinen, mutta kaikkien ollessa hiljaa puhe kuului kaikkialle.
- Ei valittamista
- kalvojen näyttäminen dataprojektorin kuvan päälle ei oikein hyvin onnistu katsojan kannalta.
Toinen valkokangas piirtoheittimelle dataprojektorin lisäksi.
- Wiklan ääni ei edelleenkään kuuku kovin hyvin taakse ;)
- Ei puutteita.
- oli vaikea 15 min. aikanaa päästä päärakennuksesta Pasilaan, kun luennot olivat peräkkäin ja erillisessä taloissa.
- Luentosalin sivustoilta ei nähnyt hyvin, luennoitsijan ääni ei aina kuulunut.
- -
- Luentosali ei sovellu verkkoesityksiin jos se on täynnä, sivuilta ei pysty seuraamaan mitä ruudulla tapahtuu.
- Isossa luentosalissa tosi kylmä.
- Opettajan puhe kuului joihinkin osiin salia heikosti.
Tilanne korjautui, kun tuli ajoissa luennolle ja sai hyvän paikan.
- kuuluvuus oli toisinaan huono sali I:ssä
- Simulointeja ja esimerkkejä oli suuressa salissa joskus vähän vaikea seurata.
- Päärakennuksen sali 1:ssä istumisesta olen ainakin saanut tarpeekseni. Kävi selän päälle.
- Luentosalissa oli hetkittäin vaikeuksia kuulla mitä luennoitsija puhui.
Myös toinen kangas piirtoheittimelle olisi asiaa.
- En voi valittaa.
- En mitään
- Huono kuuluvuus luentosalissa !
- Opettajan puhe ei kuulunut kunnolla, edes mikrofonien avulla.
- En todennut puutteita.
- Käyttäjätunnusten saaminen tuotti paljon vaivaa sivuaineopiskelijalle.
- -
- Sivuaine opiskelijana tunsin itseni kovin huonoksi verrattuna muihin. Monia asioita pidettiin itsestäänselvyyksinä, jotka tietojenkäsittelytieteen pääaineopiskelijoille varmasti ovatkin... Kurssin pitäisi olla enemmän sivuaineopiskelijaystävällinen myös..
Laskareissa ei kovin rakentavaa opetusta, ainoastaan tehtävien tarkastukset.
- En mitään.
- Luento, jollla on monta sataa ihmistä on tietysti hieman ankeaa jo ulkoisten häiriöidenkin vuoksi. Ymmärrän että sille on vaikeaa tehdä mitään.
Laskarit luonnistuivat ok, tekniikka kun pelasi.
- Lämmitys päälle sali 1:seen!
- Demot tietokoneluokissa olisivat katevat
- nothing
- Käsinkirjoitetut kalvoesimerkit osin suttuisia - miksei sellaisia ole oppikirjassakin?
- Luentosalin (Päärakennuksen sali 1) kuuluvuus oli todella heikko. Mikrofoni auttoi vain, jos luennoitsija sattui puhumaan suoraan siihen (mitä tapahtui hyvin satunnaisesti) ja silloinkin äänentoisto oli puuromaista.
- Tietokoneita saisi olla enemmän keskustassakin.
- Päärakennuksen iso lentosali: sivupenkeiltä ei näe valkokankaalle
- Sali1 oli aika ahdas, sivupaikoilla ei nähnt piirtoheitinkalvoja/taululle...
- Salissa ei akustiikka pelannut kunnolla.
- Tilat nyt ovat mitä ovat. Pirun iso sali tuo PI mutta kun sieltä kaikilta paikoilta on vaikea nähdä taululle. Paremmat mikit sinne niin opettajan puhe kuuluisi paljon paremmin. Ja olishan se kiva jos siellä olis 2 kpl "heittimiä" vaikka piirto heittimelle ja koneelle tai 2 koneelle.
- To 16-18 ryhmässä ei ollut kääntäjää
koneessa. ei voitu kokeilla ohjelmia
- Luentosalissa opettajan ääni hukkui pääosin yleiseen hälyyn.
Mikkiin puhuminen olisi auttanut ja paikallaan seisominen, mutta silloin luennot
olisivat olleet puuduttavia. Pikkumikki paidankaulukseen ja se pömpeli takataskuun,
siis samanlainen kuin esim. Anni Rytkösellä oli Tietokone työvälineen -kurssilla,
parantaisi tilannetta.
- (*)
Päärak I ei sovellu massaluennon pitämiseen muutoin kuin kokonsa puolesta. Valkankaalle näkee vain keskisektoreiden keskiosasta ylöspäin. Alhaalta taittuu niskat. Eikö ole olemassa mitään teknistä tapaa järjestää näkyvyyttä sivuille?
(*)
Tätä on ehdotettu ennekin: Staralle mikrofoninappi rintapieleen. Rupesi jo rasittamaan se joka luennon alun: "Kuuluuko sinne taakse ... no olkaa hiljaa. pitää olla hiljaa". Jos halutaan sanoa että "on pentumaista käytöstä häiritä luentoa jatkuvalla pälättämisellä AND voi printata ne luentomatskut, ottaa ne mukaan ja mennä kaverin kanssa kahvilaan rupattelemaan. Kääntää sitten sopivin väliajoin siitä printtinipusta sivua" niin se on sanottava suoraan samalla itsevarmuudella kun kun itse luennon varsinainen aihepiiri. Elikkä pälätys ON saatava kuriin. Pahimmat pälättäjät pälättävät koko kaksi tuntia putkeen häiriintymättä edes luennoijan sormella osottelusta. Kun kasvattaa näin alkeiskursseilla on kaikilla sitten parempi työrauha vaativimmilla kursseilla. Jos taas halutaan laittaa se mikrofoniasia kuntoon niin tehdään niinkuin Madonna ja monimuu.
- ei mitään pahempia puutteita
- Laskaritilat huonohkot; ei tietokonetta (assarilla kannettava, joka ei aina oikein toiminut...) ja tila sopi huonosti pienryhmätyösekentelyyn (pieni luentosali, jossa kiinteät penkkirivit)
- Happi loppuu aina sekä käytävällä että luentosalissa päärakennuksessa.
- -
- Aänentoisto on heikko, täytyy olla todella hiljaista, että luennoitsijan puhe kuuluu vaikka mikkejä käytetäänkin.
- Varsinkin alussa äänentoisto oli todellakin huono. Parani (tai asiaan tottui) kurssin loppua kohden.
- Isossa salissa kuuluvuus ei ollut ymmärrettävistä syistä aina paras mahdollinen. Muutama lisämikrofoni tai radiomikrofoni olisi kenties auttanut asiaa.
Toisaalta, kuten luennoitsija usein huomautti, läsnäolijoiden täysi hiljaisuus auttaa merkittävästi...
- Isossa salissa (Päärakennuksen 1) ei kuule kovin hyvin opettajan puhetta.
- Salissa on todella kylmä, nilkat jäätyy ja niska kipeytyy. Salin reunoilla istuessa joutuu istumaan huonossa asennossa. Kuuluvuus taemmille penkeille on huono.
- -
- Päärakennuksen sali 1 oli välillä uskomattoman kylmä. Muuten hyvä, ja laskuharjoitustilakin oli hyvä, koska oli videotykki käytössä.
- Olis kiva jos kaikki käpiskelyn luennot olisivat omalla laitoksella...mutta meitähän on paljon...
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?
- Java kirja on aika sekava. Tämä johtuu siitä, että koko ajan
rakennetaan pikkuvarastoja ja niiden päälle vielä jotain. Voisi
olla paljon selvempi jos jokaisesta asiasta olisi oma esimerkki.
- selkeä ja monipuolinen
- hyvä kirja.
- Yllättävän ja virkistävän selkeä.
- Kirja ja muu materiaali on hyvää ja pelkästään niidenkin avulla oppi asiat. Luennoilla käynti vain selkeytti asioita hieman.
- Erinomainen materiaali ilmaiseksi verkossa, great!
- Kirja on aivan loistava väline. Itse opiskelin siitä työn aloittamista varten javan noin 1/2 kk:ssa ennen töiden alkua.
- Kirja on hyvä ja selkeä, lisäksi iso plussa siitä, että se käy myös myöhemmillä kursseilla.
- Kirja on hyvä, muttei tarpeeksi selkeä.
- ihan ok
- Ihan jees.
- matsku on hyvää ja hassunhauskaa
- Kirja on selkeä ja hyvä. Jossain kohdin kaipaisin tarkempia selityksiä, mutta pääasiat käsitellään riittävän tarkasti.
- Hyvä kirja. Ilman sitä olisin todella hukassa. Tehtävämonisteet paikoin todella epäselvät - se, mitä haluttiin, jäi minulta muutamissa tehtävissä niukan tehtävänselostuksen vuoksi ymmärtämättä.
- Oppimateriaalia oli helppo saada,kun kaikki oli myös netissä
- Ihan jees, onneksi sain helposti ja ilmaiseksi verkosta.
- Kirja on todella hyvin tehty. Asiat tulee juuri siinä järjestyksessä kuin niitä tarvitaan ja muutenkin koko kirjan ulkoasu on hyvä, sillä sitä ei
- Hienoa että kaikki materiaali oli netissä. Harjoitusten tekemiseen löytyi helposti ohjeita.
- tarpeeksi havainnolliset. pysyin hyvin mukana, vaikka jäikin kaksi luentokertaa käymättä, sillä kirjassa oli kaikki tarvittava.
- Selkeä kirja.
- Ihan jees.
- hyviä
- kirja hyvä samoin luentomateriaali
- Kirja ja monisteet olivat hyvät.
- jees
- Kirja oli vaikeaselkoinen, helpotkin asiat esitetty vaikeastiymmärrettävällä tavalla.
Vaikea tietää että mikä oli tärkeää ja mikä toisarvoista. Kirjassa paljon "tyhjiä lauseita",
joista minä en ainakaan löytänyt mitään asiaa.
- Kirja oli hyvä, jos tiesi, mistä kohdasta lukea. Hakuteokseksi se ei
sensijaan oikein sovellu. Esim. aakkosellinen sisällysluettelo saisi
olla paljon kattavampi.
- Mihin joutuisinkaan ilman A. Wiklan Java-kirjaa? Tosin ensikertalai-
selle harjoitustehtävät, jotka vaativat asioiden soveltamista tuntuivat joskus
työläiltä.
- Loistava kirja. Hienoa, että se löytyi myös kurssin kotisivuilta.
- Ihan OK tasoa.
- Varmasti paras mahdollinen. Kirja on selkeä ja ymmärrettävä. Se huomioi poikkeuksellisen
hyvin juuri ne jotka todella aloittavat alusta, kuten minut.
- Kirja on hyvä oppikirja, mutta myöhemmin vähän
kehno hakuteoksena.
- kirja on selkeä ja hyvä
- Hyvä.
- Täyttävät tehtävänsä.
- Hoitaa tehtävänsä.
- Ok. Verkossa voisi olla lisää esimerkkitehtäviä.
- Hyvä kirja.
- Hyvä kirja, näin aloittelijalle ainakin.
- Kirja on loistava.
- Oli hienoa kun kurssin oppimateriaali löytyi verkosta, eikä sitä tarvinnut ostaa/hankkia.
- Todella hienoa että kurssimateriaali löytyy netistä!
- Hyviä olivat.
- Kirja on asiallinen ja helppolukuinen.
- Sellaista tietoa, jota tarvitsee opiskelija, joka ei ole aikaisemmin ohjelmoinut lainkaan, oli joskus lähes mahdoton löytää.
- Wiklan kirja on erinomainen.
- Hyvä että materiaali löytyy Internetistä. En ole tutustunut kirjaan.
Monisteet selkeitä.
- Materiaali oli OK. Nettisivut ja -materiaali oli iso plussa.
- Luentomateriaali netissä oli hyvä ja riittävä, mitään muuta kurssilla ei tarvita, mukaanlukien opettaja... paitsi laskarit on hyvät olla olemassa (harjoitus tekee mestarin).
- Kirja on hyvä, esittää asiat ymmärettävästi
- Enemmän esimerkkejä!
- Pidin kurssikirjasta, se on hyvin kirjoitettu, siitä pystyy oppimaan Javaa ihan ilman luennoillakin käyntiä, niinkuin minäkin olen tehnyt.
- Kirja oli ihan hyvä. Nettiin voisi laitta vaikka lisää esimerkki tehtäviä, joten jos jotain ei
oikein ymmärrä niin tehtäviä voisi katsella vielä lisää.
- Kirja selkeä. Mutta silti kaipaisin lisää esimerkkejä meille palikoille!
- kirja toimii varmasti tulevaisuudessakin hyvänä hakuteoksena
- kirja on melkolailla loistava
- OK!
- ok
- Ok.
- Sopivasti.
- Wiklan moniste on aivan mainio.
- Suht selkeä kirja. Auttoi aina hädässä.
- webbimateriaali ok, joten kai kirjakin.
- Pidän kirjasta paljon, se on mielestäni selkeä ja hyvä käsikirja.
- Kirja on hyvä.
- Enemmän yksinkertaisia esimerkkejä kirjaan esim. olioiden toiminnasta.
- Kirja oli hyvä ja selkeä. Kuitenkine enemmän esimerkkiratkaisuja.
- Hyviä olivat. Jotkut laskaritehtävät olivat tosin vähän epäselviä, s.o. yksinkertainen asia oli ilmaistu varsin monimutkaisesti => tehtävä jäi tekemättä => ei laskaripistettä, vaikka olisikin osannut.
- hyvä kirja
- Kirja on ihan hyvä ja esimerkit aika selkeitä.
- Hyvä
- Oppimateriaali melko selkeä..voisi olla vieläkin selkeämpi kirjan osalta. Enemman "vääntöä rautalangasta" eli yksinkertaistuksia asioista, jotka selitetty vaikeilla termeillä.
- Hyvä
- Selkeä, mukavaa että hyvin saatavilla netistä.
- Selkeää ja hyvää
- Ok, olio parametrin arvona-esimerkit voisivat olla monipuolisempia (pidempiä)
- Hyvänlaatuista oppimateriaalia, online-kirja on ehdottomasti hyvä asia.
- Oppimateriaali oli selkeää ja esimerkit auttoivat. Halutut asiat löytyivät suhteellisen helposti myöhemminkin.
- Erittäin hyvät!
- Kirjaa lukemalla (pariin kolmeen kertaan) asiat vähitellen selkenivät.
WWW-sivuja voisi linkittää vielä enemmän. Esimerkiksi kurssimateriaalin
sivuilta olisi hyvä päästä linkillä kurssin esittelysivulle ja
miksei laitoksenkin opetussivulle.
- en käyttänyt
- Kurssin verkkosivu tärkeä, hyvin toteutettu!!!
- Kirja on selkeä.
- Oppimateriaali (kirja ja verkkosivut) olivat hyvät.
- Kirja on todella selkeä ja helppotajuinen
- Nettisivut ovat erittäin hyvät.
- Oppikirja webissä on todella opiskelijaystävällinen ratkaisu
- ok
- Kurssikirja on hyvä,koska siinä on paljon esimerkkejä. Monisteeet
kaikki olleet hyviä, osa niistä oli epäselviä.
- Kirja on netissä. Siitä iso +
- ok
- -
- Kirja on hyvä. Enemmän olisi täytynyt olla ns. extra tehtäviä malli ratkaisuineen.
- Oppikirja oli tarpeellinen. Se oli selkeä ja esimerkit olivat hyviä.
- Materiaali on ihan hyvä, ehkä rankempi syventyminen uusien asioiden esimerkkeihin olisi hyvä (siis "monimutkaisempia" esimerkkejä ja sovelluksia niiden helppojen jälkeen).
- Hyvä, että oppimateriaalin saa myös netistä. Myös tehtävien ja etenkin oikeiden vastausten löytyminen netistä auttaa opiskelua, esim. jos ei pääse jollekin laskarikerralle, voi katsoa oikeat vastaukset netistä. Hyvää oli myös kurssin eteneminen -kohta kurssin kotisivuilla, kun joutui olemaan pois luennolta, tiesi, mitkä alueet pitää lukea kotona.
- ymmarrettavaa
- Really good.
- Kirja aloittelijalle liian vaikea. On osattava ohjelmoida suoriutuakseen!
- Kirja on hyvä ja esimerit valaisevia. Samoin laskaritehtävät olivat auttavia ja esimerkkivastaukset kiitettävän selventäviä.
- Kirjassa asiat on esitetty ymmärrettävästi, mutta jäsentely voisi olla vielä selkeämpää. Kirjaa ei tarvitse
lainkaan, jos viitsii käydä loistavilla luennoilla.
- Kallis mutta hyvä kirja.
- Kirja oli mielestäni hyvin tehty. Vaikea sanoa millainen kirjan pitäisi olla kun ei ole ennen nähnyt ohjelmointia koskevaa opusta. Tuntui ainakin ihan mainiolta
- erittäin hyvät
- Kirja on jeeees!!!
- ok
- Hyvä kirja. Kun se vielä on koneella sellaisenaan niin helppo seurata missä mennään ja kirjasta voi lukeu tarkemmin jonkin kohdan jos jäi epäselväksi kun se on sama mitä opettaja näyttää. Myöskin kaveri ite tehny kirjan ni tietä'ä virhe kohdat hyvin sekä mistä puhuu.
- Ihan OK. Voisi olla visuaalisempi
kirja, kaaviokuvia jne
- Kirja on mainio.
- Täydelliset tarkoitukseen
- Osa assareiden laatimista mallivastauksista verkossa olivat täysin käsittämätöntä sotkua! Yhden mallivastauksen sisään oli tungettu kommenttiriviä rivitolkulla, sekaan esimerkkitulosteita ja sitten pahimmassa tapauksessa main-metodi löytyikin alusta kun sitä on oppinut etsimään lopusta. Sen muutaman koodirivin hakeminen sieltä kommenttien seasta on aivan mahdotonta! Pitkät selvennykset erilleen koodista!
Lisäksi vikojen laskareitten mallivastaukset oli kirjoitettu niin tökeröllä englannilla että rupesi voimaan pahoin. Koittaako näiden kirjoittaja olla jotenkin näppärä? Lisäksi String to Integer - tehtävän looginen heikkous oli oksettavaa (sanoin vaikka aloitin kurssin ohjelmoinnin nollatiedoin): sen sijaan että tehtäisiin yksi metodi joka toimii huolimatta siitä annetaanko etumerkillinen luku tai ei, kokeillaan PÄÄohjelmassa että "onnistuiko ekalla metodilla" -- ei ---> kokeilaan tällä tokalla!!! Ja kun kysyttiin ottä "osaatko laajentaa ratkaisua.." niin kyllä jokaisen jolla on perustiedot kymmenjärjestelmän luvuista pitäisi osata kertoa niitä merkkejä sieltä taulukon loppupäästä, viimeinen * 10E0 +ynnä+ tokavika * 10E1 jne... jahas, tultiin kohtaan nolla ja tässähän on miinumerkki, kerrotaan -1:llä.
Ehkä tässä kyselyssä haettiin yleisempiä kommentteja kurssin asioista mutta tämä str2int esimerkki on potuttanut siitä asti kun näin ko. mallivastaukset ja palautteen lukija voi asettaa tämän epäkohdan osaksi yleistä ongelmakenttää (= assareiden työn laatuvaatimus / laatutason valvonnassa on selvästi puutteita).
Assareiden kirjoittamasta matskusta parasta antia olivat kokeiden korjaamiseen liittyvät muistiot joista todella oli hyötyä! Esim. "Oli unohtanut merkata muuttujat priivaattimuuttujiksi -n pistettä". Laittaa miettimään että miksi ne kannattaa laittaa privaateiksi ja niin edelleen. Niistä siis todella pystyi poimimaan ne kurssin oleelliset asiat. Kunpa assarit laskareissakin osaisivat tuoda nämä oleelliset samalla tarkkuudella esille!!
- kirja on selkeälukuinen ja kattava
- kirja on hyvä ja selkeä
- Ihan Wikla.
- Olisikin kaikilla kursseilla yhtä kattavasti oppimateriaali verkossa...
- Hyvä, selkeä
- Kirja on selkeä.
- Kirja on selkeä, myös pienet lisähuomautukset ovat mukavia.
- Mitkä monisteet?? Kai toi (kirja) nyt huonompikin olisi voinut olla.
- Sisällöltään mukavaa, helposti ymmärrettävää, kuitenkin uusia asioita sisältävää oli kurssimateriaali webissä.
Se, että se oli webissä luettavana oli myös iso plussa monestakin syystä:
- paperia säästyy
- voi lukea missä vaan vaikka kaikki muu olisi jäänyt kotiin
- on "kurssin henkistä" laittaa materiaali webiin!
- Selkeät ja hyvät.
- Kirja on hyvä, vaikka siinä onkin paljon esimerkkejä, siitä miten EI pidä ohjelmoida.
- kirja on hyvä ja mielenkiintoinen
- En tutustunut.
- Kirja oli varsin mainio.
- Hyvä materiaali. Nettisivut, laskarit + pari loppupuolen luentoa riittivät hyvin jo hiukan ohjelmointia aiemmin harrastaneelle.
- erinomainen kirja ja selkeä, hyvä lukea. Weppisivutkin ovat hyvät.
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- Wiklan taito esiintyä..
- wikla
- Kävin yksissä Jussi Paalasen harjoituksissa ja huomasin, että se mies kyllä osaa opettaa ja selittää. Kerro kiitos hänelle!
- Opettaja.
- Paras mahdollinen luennoija!
- Wiklan luennot.
- Pari hyvää ja kehittävää harjoitusta.
- Opettaja ja ensimmäinen ohjelmointikokemus.
- innostunut opettaja
- Jännittävä huomata, ettei se koodin naputtaminen nyt niin
kauhean vaikeaa ole.
- ööö... jotkut kivat koodaustehtävät
- Parasta kurssissa oli asioiden käsittely niin että aloitelijakin ymmärsi.
- Ensimmäisten laskareiden tehtävät sopivan helppoja. Alun luennot huomattavasti hyödyllisempiä (=helpommin ymmärettäviä) kuin lopun.
- Wikla!
- Huomata, että ei se ohjelmointi olekaan vaikeaa... :-D
- Arto Wiklan luennot, sillä hän on mainio tyyppi. Luennoilla oli hauskaa ja oppi paljon, ja Wiklan tapa esittää uudet asiat oli todella hauska. Luennoilla pysyi hyvin hereillä.
- Hyvä luennoitsija!
- Opeteltavaa asiaa sai kokeilla käytännössä laskareissa. Ei siis ollut pelkkää kuivaa teoriaa.
- luokkien ja olioiden laatiminen alusta alkaen itse. ja olioidean ymmärtäminen.
- Mielenkiintoiset luennot.
- ohjelmoin ensimmäistä kertaa ja se ei oolutkaan niin vaikeaa kuin olin ajatellut, monimutkaista tosin välillä.
- innokas opettaja
- Kun oli vääntänyt harjoitus tehtävää kaksi tuntia ja sai sen toimimaan.
- ---
- Laskarit.
- Umpimetsäsätä tullutkin tajusi jotenkuten.
- Onnistumisen ilo tehtäviä tehdessä.
- Se, että tunsi oppivansa paljon uutta.
- Loistava luennoitsija, sekä erinomainen laskariryhmän vetäjä. Olihan tuo myös leppoinen kurssi aiemmin ohjelmoineelle. :-)
- Milenkiintoiset luennot! Useilla kursseilla saa huomata miten mielenkiintoisestakin aiheesta
voi luennoitsija tehdä puuduttavan kuivan. Tällä kurssilla taas kerta toisensa jälkeen mietin,
kuinka "kuivahkostakin" aiheesta voi värikkäällä esityksellä tehdä suorastaan kiehtovan.
- Innostava luennoitsija
- Wikla sai oppilaat kiinnostumaan. Myös ne jotka
jo osasivat asiat ennestään.
- harjoitustehtävät
- Vaikea sanoa. Ehkä itse kuitenkin pidin eniten harjoitusten
tekemisestä.
- Ahaa-elämykset.
- Värikäs luennointityyli.
- Selkeä, mielenkiintoinen ja innostava opetus.
- Hauskat luennot
- Luennot, vaikka en tällä kertaa niillä käynytkään.
- tehtävät
- Luennot ja kurssimateriaalin saatavuus!!!
- Tuli opittua perusasioita.
- Mielenkiintoinen aihe.
- Luennolla ei ollut vaikea pysyä hereillä. Kiitos värikkään luennoitsijan.
Laskarineuvonta.
- Laskuharjoitukset toimivat. Assistentti selitti asiat ymmärrettävästi, ja painotti tärkeitä asioita.
- Huumori luennoilla.
- oppiminen kai?
- Oppi javaa.
- Erittäin hyvä luennoitsija sekä assari! Assari kyllä kysyttäessä selosti epäselväksi jääneet asiat henk.koht.
- Esimerkit
- Hyvä luennoitsija
- perusteiden oppiminen eikä huonoin perustein korkeamman koodaustaidon hakeminen
- javan oppiminen
- Ekat onnistuneet ohjelmat!!!
- luennoitsija (wikla)
- Wikla!
- Opettaja, jaksoi aina innostaa vaikka välillä meni usk itseen...
- iso, paha ja ilkeä roskienkerääjämonsteri.
- Harjoitustehtävien ja luennoiden tukeminen toinen toisiaan.
- Mielenkiintoiset luennot.
- Luennot olivat hauskoja!
- Luennot olivat mielenkiintoisia.
- Tiivis kokonaisuus.
- Luennot eivät olleet pitkästyttäviä.
- Innostunut opetus, luennoitsijat ottakaa oppia!!
- Hauska luennoitsija.
- Hyvä, että opettaja oli selittanut vaikeat asiat helpomalla tavalla. Sellainen menetelmä oikein sopii nollasta aloittavalle opiskelijalle (minulle ) :)
- Saatavuus netissä: pysyi mukana ilman että oli pakko olla aina läsnä. Hyvä ja asiastaan innostunut luennoitsija.
- Laskarit. Mukava ilmapiiri ja oli kiva käydä :)
- Opettaja! Erittäin hauska ja pätevä mies tuo Wikla.
- Laskareilla oppi hyvin.
- Kurssimateriaalin jakaminen verkossa mahdollisti joustavan, omatahtisen opiskelun. Hyvät harjoitukset.
- Pääsin vihdoin jyvälle siitä, mitä ohjelmointi on (tämä oli noin kolmas
yritys). Ehkä se johtui asian hyvästä esittämistavasta. (Tai myös
omasta päättäväisyydestä.) Tiivis kurssi on hyvä, sillä se pakottaa
työskentelemään koko ajan.
- kokonaisuus, eteneminen:huomasi itse kehittyvänsä
- Tehtävien tekeminen
- Tunsi oppivansa jotain hyödyllistä.
- Parasta kurssissa oli Arto Wikla. "Ohjelmoinnin perusteiden" arvelisi kurssin aiheen olevan opettajalle hyvin haasteellinen. Wikla sai homman näyttämään kuitenkin helpolta.
Wikla selitti asiat perinpohjaisesti, mielenkiintoisesti ja kärsivällisesti. Hän onnistui myös persoonallaan luomaan myönteisen, innostuneen ilmapiiriin koko kurssille olemalla empaattinen opiskelijoita kohtaan ja sopivassa määrin hauska.
Wikla osoitti hallitsevansa suvereenisti sekä aihepiirin että opettamisen keskeisimmät keinot. Lisäkommenttina mainittakoon vielä Wiklan erinomainen suullinen ilmaisu ja kielen käyttö.
- Arto Wikla
- Luennoitsija
- Sopiva tempo.
- Opin Javaa.
-
- Kurssi alkoi todellakin perusteista, joten myös ennen ohjelmoimaton
pystyi seuraamaan kurssia, vaikkakin työmäärä oli hieman liikaa.
- -
- binäärihaun nenä-esimerkki.
- Mielenkiintoinen aihe ja hyvä opettaja.
- Kurssin hyödyllisyys ja sen hauskuus. Oli mukavaa oppia uudenlaisia asioita ohjelmoinnin tiimoilta.
Wikla oli hyvä ja hauska luennoija, Teemu Sjöblom taas hyvä ja hauska laskareiden vetäjä.
- opin tekemaan olioita =)
(matriisitkin olivat kivoja... ;)
- Exercise meetings...
- Luennoitsija mukava persoona!
- Luennoitsijan mainio huumorintaju (tunsin liikkuvani samoilla aalloilla..) ja rentous. Oli hyvä, että luennolla simuloitiin useita esimerkkejä, vaikka se saattoikin pitkästyttää joitakin opiskelijoita!! Laskariassarini oli asiaan perehtynyt ja jaksoi innostuneesti esittää ja selittää tehtävien ratkaisut, vaikkakaan laskariryhmän osallistujamäärä ei aina päätä huimannut..
- Parasta kurssissa olivat Wiklan loistavat luennot.
- laskuharjoitukset
- Luennoitisja
- luennoija
- uuden oppiminen... huomaaminen, että ohjelma, jonka tein todella toimii.
- Opettajan motivaatio, tyyli luennoida, selkeys ja tyyli millä mielenkiinto aiheeseen saatiin pidettyä yllä. Nukahtamista luennoilla ei tapahtunut.
- Opettajan opetus tyyli oli tarpeeksi innostava ja teki luennoilla käymisen mielekkääksi vaikka oppiaine ei ehkä olekaan kaikista mielenkiintoisin, ainakaan maallikolle.
- Erittäin järjestelmällinen ja
korkeatasoinen opetus ja kurssin suunnittelu
- Paljon uutta asiaa ja erinomainen opettaja.
- Luennoitsijan persoonallinen tyyli ~ ilmeisesti vuosien mittaan hioutunut pedagoginen ymmärtämys.. jopa kanttia valehdella salilliselle opiskelijoita että ei muka tiennyt että taulukko-olion koon voi sitä luotaessa lukea muuttujasta :)
- hyvät luennot
- Harjoitukset. Hauskat tehtävät.Koska saaamme ohjelmioda kuuraketin tai ainakin
lentokoneen? Missä robotti viipyy?
- Luennoija
- Väkertäminen on kivaa.
- Wiklan kyky tehdä hankalasta asiasta mielenkiintoista ja helpompaa. Huumorin käyttö aktivoidessa oppilaita kun uni alkaa painaa.
- Luennot olivat selkeitä ja asiapitoisia. Laskarineuvonta oli JESS!
- Luennot ja opettaja. Hyvä huumorintaju ja asenne opettamiseen.
- Luennoitsijan into. Harvoin näkee ihmisiä joista saa vaikutelman että ovat oikeassa asemassa oikeaan aikaan.
- Värikkäät luennot.
- luennoitsija
- Laskariopetus oli tasokasta ja vetäjä poimi hyvin esiin olennaisia asioita ja perusteli,
miksi asiat tehdään niin kuin tehdään.
- Harjoitustyöt, ja niiden monipuolisuus.
- Wiklan esimerkit (ja simuloinnit) ja innostunut opetus olivat parasta. Myös gallupit olivat hyviä ja piristivät mukavasti. Ja kun joku kysyi jotain, Wikla ensin toisti kysymyksen koko salille ja vasta sitten vastasi: loistava käytäntö, jota jostain syystä juuri kukaan muu luennoitsija ei tajua käyttää.
- javan oppiminen ja erinomainen luennoija
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- Satunnainen eksyminen outoihin asioihin..
- nopeahko eteneminen
- Harjoitustehtäviä oli aika runsaasti per viikko. Ei oikein tahtonut muulle jäädä aikaa tai tehtäviä ei aina ehtinyt tehdä niin hyvin kuin olisi pitänyt.
- Olen laiska.
- Tuntuu siltä, että kurssi on enemmän vanhan päivitystä, kuin meille ohjelmointia aloittaville suunniteltu
- Suurin osa harjoituksista ei innostanut.
- Taso liian vaikea.
- tehtäviä ei osannut tehdä luennon jälkeen
- Lyhyt aika oppia asiat.
- Kun on hirmuisen iso ryhmä, yksilön tarpeet tulevat aika huonosti
huomioitua. Toisille kurssi eteni liian hitaasti, toisille liian nopeasti.
- Ainoana heikkoutena voisi pitää suurta opiskelijamäärää.
- Useimmat tehtävät LIIAN VAIKEITA! Vaikka kurssin pitäisi olla tasapuolinen kaikille, tuntuu silti, että edellytetään aikaisempaa ohjelmointitaitoa... Etenkin, kun luennoitsija esitti jonkun kysymykseen vastauksen ohjelmointijargonilla, tuli olo, että "Toto, we're not in Kansas anymore" (yleensä en kyllä ymmärtänyt kysymystäkään). Kurssinhan nimi on Ohjelmoinnin PERUSTEET. Luennoilla käymisestä ei kovinkaan paljon hyötyä, ne vain sekoittivat ja olivat pitkästyttäviä.
- Luentosalin surkea äänentoisto.
- Ainakin minun kohdallani se että en oikein ehtinyt perehtyä kurssin loppupuolella tarpeeksi laskaritehtäviin. Koko ohjelmointi on minulle aivan uutta, joten minun piti todella paljon tehdä töitä jotta ymmärtäisin kaikki asiat, varsinkin sen jälken kun opittiin oliot ja siitä eteenpäin.
- lopussa vaikeimmat asiat (oliot ja taulukot) käytiin liian nopeassa ajassa läpi.
alussa mentiin hitaasti helppoa asiaa mutta loppu rymähtää pahasti päälle.
Vaikka minulla ei ollutkaan minkäänlaista aikaisempaa kokemusta ohjelmoinnista, niin alussa mentiin liian hitaasti eteenpäin.
- Joskus tuntui etenevän liian nopeasti.
- Kurssin loppuosan asiat tulivat käsiteltyä aika nopeasti.
- ---
- Se, ettei päästy tekemään laskareita ikinä tietokoneilla, olisi auttanut paljon...
- Laskarineuvonnat olivat huonoon aikaan. Itse kävin maanantain
laskareissa, joten ainoa mahdollinen neuvonta olisi ollut perjantaina
kello 16-18, jolloin olen aina töissä.
- Tapa laittaa opiskelijat harjoituksissa itse esittämään vastaukset ei mielestä ollut paras mahdollinen. Ymmärrän, että näin on käytännön pakosta pakko toimia (tehtävien merkitsemisen ja niiden pisteytyksen takia), mutta käytännössä ohjaajalla olisi enemmän aikaa selittää ratkaisuja, jos hän tekisi sen itse. Näin voisi ottaa esiin myös useampia erilaisia ratkaisumalleja. Lisäksi ratkaisujen esittäminen voi olla toisille kiusallista.
- Vaikka luennoilla oli uuttakin asiaa, niin kokeneempi kooderi tylsistyi helposti, kun kaikki piti käydä niin perusteellisesti läpi - mikä tietysti on tarpeen, koska mukana oli myös aloittelijoita.
- Jossain vaiheessa luennot alkoivat painottua ehkä turhankin paljon simulointiin. Sinänsä
hyvä asia, tulihan malli jolla olio-ohjelmointi toimii, selväksi. Huonompi puoli on kuitenkin
siinä, että käytännön toteutustapa jäi sitten pimentoon. Tässä vaiheessa loppui laskareiden
tekeminen, kun en osannutkaan teknisesti käyttää niitä hymynaamoja.
- Harjoitustehtävien läpikäyminen harjoitusryhmissä
- Ei tällaisia juuri ollut.
- suuri osanottajamäärä
- Opiskelijoiden tietotason skaala. Ehkä aloittelijoille omat harjryhmät
ja kuruille omat?
- Ei mainittavia heikkouksia.
- Välillä luennoilla hairahduttiin sivupoluille, jotka eivät kuuluneet
kurssiin, mutta Wikla toisaalta ilmoitti aina, kun ei tarvinnut
ymmärtää....
- Laskarineuvonnasta ei hyötyä ilman neuvojaa, joka tarjoaa oikeasti apua.
- Joskus tehtävän annot olivat epäselvät (mutta vika lienee omassa päässä)
- Vaisu meininki harjoituksissa.
- kurssilla on aivan liikaa opiskelijoita...
- Tehtävien vapaaehtoisuus.
- Luentoajat eivät sopineet minulle, aamupäivät olisivat olleet paremmat.
- Kurssi tuntui olevan tarkoitettu pääasiassa niille, jotka osaavat jo ohjelmoida kurssille tullessaan.
- Aloittelijalle ei opastettu riittävän selkeästi miten javan saa
toimimaan myös Windowsin puolella.
- Jäin kaipaamaan enemmän yhteyksiä muihin ohjelmointikieliin.
Ja lisäksi en pitänyt asenteesta: "JAVA on ainoa oikea etkä muuta
tarvitse..." Ei nimittäin pidä paikkaansa....
- Huonot luentoajat/paikat, vaikka niillä en monesti käynytkään, mutta se on myös osa syy siihen, etten käynyt.
- Vielä enemmän huomiota 'tietämättömiin' opiskelijoihin. Laskareissa tehtävät mennään kauhealla tahdilla läpi, josta ei ole hyötyä sellaisille jotka eivät ole osanneet tehtäviä tehdä.
- -
- Harjoitukset kehittäviä, mutta vievät mielettömästi aikaa sellaisilta, jotka eivät ole ennen ohjelmoineet. Se aika taas on pois muiden kurssien opiskelusta ja niinpä ne jäävätkin heikolle huomiolle.
- liian vähän luentoja
- ei tarjonnut paljon sellaisille, joilla on jo vahva ohjelmointipohja
- Eipä ollut juuri heikkouksia. Aivan alkajat saattoivat hetkittäin seota Wiklan lennokkaista selityksistä.
Henk. koht. pidin hänen tyylistään kovasti!
- Nopeatempoisuus! Olisi täydellistä, jos saman kurssin saisi myös pidempänä kurssina, jossa todella paneuduttaisiin (perus)asioihin.
- no kömments
- Paperille "ohjelmointi" kokeessa. Ohjelmoinnissa on
olennaista vuorovaikutteisuus kääntäjän/tulkin kanssa:
tee jotain, katso mitä tapahtuu, tee toisin, katso mitä
tapahtuu, tee toisin ...
Paperilla tämä ei oikein toimi...
- Harjoitusryhmissä pitäisi tehdä tehtävät niin, että jokainen pääsisi omalle koneelle koittamaan ratkaisuja.
- Laskarineuvonta ei toiminut. käytyäni yhden kerran siellä, totesin, ettei siitä ollut toivomaani hyötyä. Jos tuollainen tilaisuus järjestetään, hankkikaa sinne vetäjä joka on kiinnostunut neuvomaan ja opettamaan ihmisiä, joilla asiat ovat hankalia!
Teemu Sjöblom on hyvä opettaja - laittakaa hänet laskarineuvontaan.
- Nopea tahti välillä vähän hengästytti.
- Oma kurssi saisi olla niille jotka aloittavat ihan "nollasta" (sivuaineopiskelijat) ja niille jotka jo hallitsevat asiat saisivat olla toisella kurssilla.
- loppuvaihe on matalalentoa, tukea loogiseen ajatteluun ei anneta tarpeeksi
- Kurssi eteni aivan liian nopealla tahdilla. Asioita ei ehtinyt sisäistämään kunnolla, kun jo hypättiin uuteen asiaan.
- Harjoitustyön tekemiseksi meni enemmän aikkaa, kuin mietin.
- Kurssilaisten lähtötason huima kirjo vaikeutti kunkin kannalta olennaisimpaan keskittymistä.
- Wanhalle Tekijälle(tm) helppous. Mutta toisaalta ymmärrettävää, kun jotkut tosiaan lähtee nollatasolta...
- Laskarineuvonta. Aloittelijana kaipaisin enemmän neuvonta-aikoja.
- Joidenkin esimerkkien ymmärtäminen oli hidasta niiden abstraktisuuden
takia.
- voi olla aloittelijoille vaikea
- Tehtävien tekeminen=)
- Nollasta aloittavalle se on vaikea.
- Kurssin pahin heikkous = minun oma heikkouteni: Koska olen kokopäivätyössä ja lapsiakin siunaantunut, en ole päässyt kokeilemaan Javaa vaan olen pelkästään koodannut kynällä paperille.
- Kun päästään varsinaiseen asiaan, niin vauhti on välillä melko kova
- Jo yllämainittu kuuluvuus luentosalissa
- Opettajan liikkuminen hänen puhuessaan. Muutenkin vaimea puhe ei kuulu salin laidalle, jos puhuja on toisessa laidassa ja selin suureen osaan kuulijoita.
- En päässyt ensimmäisellekään luennolle (tosin oma vika)
- kurssin pahin heikkous oli
- Itsestäänselvyydet.
- Paikoitellen asiat olisivat ehkä vaatineet perusteellisempaa selitystä.
- Se, että kyseessä on ns. massaluento..
Olisin myös toivonut että harjoitustehtävien tehtävänannot olisivat olleen hieman selkeämpiä, joskus oli hankala tajuta, mitä halutaan (esim. "toteuta sejase varasto pikkuVarasto-oliona" ... HÄH.. :-D ).
- demoluokissa ei koneita
- We used Java as C, maybe. Probably we should also use more
'Exceptions and Java thinking...'
- Miten saada aloittelijatkin ymmärtämään???
- Ehdottomasti luentosalin huono kuuluvuus!
Kuullakseen hyvin oli istuttava ihan edessä, josta taas on huono katsoa valkokankaalle heijastettua materiaalia.
- Vauhti oli ehkä liian kova niille, joilla ei ollut lainkaan aiempaa kokemusta ohjelmoinnista.
- kurssin nopea tahti
- Vaikeat laskarit.
- ?
- E.O.S.
- oma laiskuus laskuharjoituksissa :)
- Sairaasti duunia alottelialle.
- muistan vain wiklan vitsit,
(ihan hyviä)
puolessavälissä putosin
Ja Nurro ei oikein kai jaksa
tukiopettaa
- Harjoitusryhmät. Eikö niiden tarkoitus ole auttaa niitä jotka eivät vielä osaa?!
Minulla ei ollut pohjatietoja ohjelmoinnista, aloitin nollilta ja ensimmäiset laskarit
tehtyäni menin harjoitusryhmääni siinä toivossa, että assari esittää jokaisen tehtävän
ITSE ja käy tehtävässä vaaditut kohdat läpi rauhallisesti ja matkan varrella tietämättöminkin
saa esittää kysymyksensä ja nimenomaan ne jotka eivät osaa hyötyvät harjoitusryhmistä
eniten. Kauhukseni totesinkin, että porukka jaettiin pieniin ryhmiin(ilmeisesti sillä perusteella
mitkä tehtävät oli merkinnyt tehdyiksi) tekemään tiettyä tehtävää. Ryhmässä oli aina joku
joka osasi tehdä tehtävän. Aika kului sitten sormia pyöritellen kunnes yksi henkilö kustakin
ryhmästä kävi esittämässä vastauksensa= vastauksen oli näkyvillä muutaman minuutin ja
assari ilmoitti, että näinkin asian voi tehdä. Lopputulos laskareista oli se, että ne jotka
osasivat jo ohjelmoida keräsivät helpot pisteet. Kun taas ne jotka eivät osanneet eivät
oppineet mitään eivätkä myöskään saaneet pisteitä.
Kun kerran on varaa palkata assarit vetämään laskariryhmiä ja tilatkin on varattu kahdeksi
tunniksi niin käyttäkää se hyödyksi. Ei mitään pienryhmä-pelleilyä ja esiintymistaitojen
hiomista vaan assareille tehtävien vastaukset ja kehoitus käydä ne kohta kohdalta läpi
laskareissa. Silloin assareidenkin tiedoista ja taidoista on jotain hyötyä ja tietämättömimmätkin
oppivat. Ne jotka jo osaavat saavat pisteensä edelleenkin(vaikka eivät pisteitä välttämättä tarvitsekaan).
- Ymmärrän kyllä sen pedagogisen idean äärimmilleen viedyn yksinkertaistuksen takana mutta se ei kyllä kannusta suuremmin lisäoppimiseen.
Nykyisenkaltaisesta simuloinnista vaikea erottaa niitä pääasioita.
Simulointien apuna voisi käyttää jotain esitysgrafiikka -ohjelmaa. (Vinkkiä vaikka T Kerolalta jonka simuloinnit ovat tosi selkeitä.)
Esim. "jalaitetaanapumuuttujastauusiarvotaulukonalkiollejii-iikasvaayhdellä-jiisaaarvokseen..."
Tai oikeammin, nykyisenkaltainen simulointi piilottaa ne pääasiat. Havaintoesimerkkien tulisi olla nimenomaan havainnollisia. Käsittääkseni moni vain hahmottaa asioita paremmin kun ne havainnollistetaan jollain graafisemmalla menetelmällä. Verkosta löytyy paljon esimerkiksi lajittelualgoritmien animaatioesityksiä (! ! !)
En käynyt "tukiopetuksessa" mutta kuulin monelta että tukiohjaaja oli todella haluton auttamaan ja keskittyi lähinnä omaan käpistelyynsä. Tiedän opiskelijan joka lopetti kurssin sen takia.
- -
- Liian suuri luentoryhmä.Siellä ei koskaan ole täysin hiljaa.
- Harjotusryhmän vetäjä
- "On hyvä, jos kopioitte nyt sen, mitä piirrän nyt kalvolle." Mutta
kun siihen kalvoon tulee kuitenkin sekava viite-, sutattu
viite- ja yliviivaushäkkyrä, niin turha sitä on kopioida. Jos katsoisi
sellaista kotona muutaman tunnin kuluttua, niin ei käsittäisi , missä
järjestyksessä mikäkin kohta on piirretty/kirjoitettu. Ehkä jotkut
hahmottavat asian paremmin tuolla tavoin. Tämän voisi
laittaa myös ulkoiset puitteet -kohtaan.
- Ei mikään.
- Välillä mentiin ulos aiheesta ja lujaa... Joskus se oli hauskaa toisinaan ei.
- Vaikka kurssin tulisi soveltua myös niille, jotka eivät ikinä ole ohjelmoineet mitään, opetus meni silti niiden mukaan joilla on jo kokemusta.. eli aloittelija oli toisinaan hyvin heikoilla.
- Laskarit (tai niiden suoritustapa). Jaetaan porukka ryhmiin sen mukaan mitä kukin _on osannut_ tehdä. Kun nimenomaan jos jotakin ei ole osannut niin siihen pitäisi saada neuvoja. Tehtävät mentiin "vilauttamalla" nopeasti vierivältä näytöltä vaikka perinteinen tussi + kalvo -systeemi saattaisi olla havainnollisempi. Yleensä kun vielä se joka tehtävän esitti "osasi kaiken jo muutenkin". Myös jonkinlaisten "laskariryhmien" muodostaminen tai ainakin rohkaisu sellaisten muodostamiseen (vähintään laskarinpitäjiltä) voisi olla asiallista. Oliko (/onko Java-kurssilla???) jonkinlaista laskarineuvontaa? Pitäisi kai olla...
- Uskon että askel olisi ollut melkoinen jos ei olisi koskaan aiemmin ohjelmoinut. Toisaalta, tämä on asia josta ei vaan pääse eroon.
- Harjoitusryhmän pitäjällä on suuri merkitys siitä, miten käytännön oppiminen onnistuu.
- mielestäni koeaikaa oli liian vähän suhteessa kokeeseen. Selvällä käsialalla pitäisi
kirjoittaa, mutta on liian kiire kiinnittääkseen siihen huomiota. Tosin jos jokaisen laskari-
tehtävän olisi opetellut ulkoa, tuskin sellaista kiirettä olisi ollut.
- Kurssi opetti asioita liikaa javan kannalta. Toisaalta taas ei opetettu kunnolla javaa
(tietoja, jotka löytyy kirjan toisesta osasta) vaan kerrottiin vain yksi tapa tehdä
asia.
- -
- Osa opiskelijoista ei näytä tajuavan sitä, että luennoilla ei ole pakko olla, jos ei kiinnosta. Suht hyvin ihmiset osasivat olla hiljaa, mutta eivät aina. Tämä on tosin aika yleistä massaluennoilla eikä sille juuri mitään edes voi, mutta silti harmitti.
- luentopaikka...
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- Pitäisi enemmän esittää esimerkkejä tunnilla..
- ainakin olio-ohjelmoinnin osion voisi käydä hitaammin ja kaikki - myös aivan vasta-alkajat huomioon ottaen
- Harjoitusryhmissä ei juurikaan ymmärrä mistään mitään ellei osaa kyseistä tehtävää tai asioita johon tukeutuu suhteellisen hyvin.
- Voisi piää eri kurssin pääaine opiskelijoille ja sivuaineopiskelijoille (sivuaineopiskelijana tunnuin jääneeni jalkoinin)
- ?
- vielä hyödysempää kuin simulointi on koodin
yksityiskohtainen läpikäynti ja muuttaminen
- Pienemmät opetusryhmät olisi kiva asia, mutta varmasti ihan liian
kallis toteutettavaksi.
Laskareissa voisi ajankäyttöä tehostaa.
- Kurssilla voisi olla useampia luentoryhmiä, jolloin opiskelijoiden esittämät kysymykset tulisivat paremmin esille. Kaikilla kuitenkin tulee jossain vaiheessa kurssia jotain kysyttävää.
- Enemmän esimerkkejä luennoilla! Luentojen kehittämiseen panostettava huimasti. Tehtäviä helpommaksi. Kirjan turha ohjelmoinnin historiasta kertova alkuluku seuraavasta painoksesta pois.
- vaikkapa jättämällä String-oliot ja char-arvot pienemmälle huomiolle ja keskittyä enemmän taulukoihin.
- kaksi eri luento ryhmää.
- ---
- Hankkimalla luennoitsijalle kunnon mikin.
- Ohjelman simulointia voisi kehittää selittämällä ohjelman kulku itse
ohjelman rivien avulla, niin että ohjelma käytäisiin rivi riviltä läpi
käskyineen. Koin simulointia pelkästään kalvolla hieman hankalaksi
yhdistää itse ohjelman kanssa. (Onkohan tämä nyt tarpeeksi
selkeästi ilmaistu? : ))
- ... dunno ...
- Viittaan edelliseen vastaukseen. Tulisi ehkä vielä tässäkin vaiheessa huomioida ne minun
kaltaiset torvelot, jotka eivät kovin helposti itsenäisesti kykene tuottamaan niitä pyydettä-
viä ohjelmia. Siis pikkusen enemmän sitä puolta olioiden kanssa, että "kirjota päläpälä kaksois-
piste pälä"jne...
- Toivoisin harjoitusryhmien vetäjää selittämään enemmän perusasioita laskuharjoituksista.
- Tuskin voi parannusta enää saada aikaiseksi.
- This.
- Olio-ohjelmointia voisi käydä perusteellisemmin läpi. Ehkä.
- Näyttää toimivan hyvin........
- Lisää simulointeja!
- lisää tehtäviä, vaikkapa vapaaehtoisina jolloin pääsisi pähkäilemään niiden parissa. Aloittelevan ohjelmoijan on vaikea keksiä järkeviä tehtäviä joilla koittaa/kehittää taitoaan.
- jatkamalla samalla tavalla
- Harjoitustehtävät voisi palauttaa myös netin kautta, ettei pelkästään sen takia tarvitsisi tulla täältä periferiasta sinne Helsinkiin.
- Vielä enemmän laskarineuvonnan tapaista apua.
Mahdollisesti oma kurssi sivuaineopiskelijoille/
vähän ohjelmoineille.
- Tentin voisi pitää nopeammin kurssin loppumisen jälkeen. Eikä
samassa sumpussa kaikkien muiden kanssa joulukuussa.
- Paremmat luentoajat/paikat
Esim. aamupäivällä, lähempänä Physicumia!
Esim. tietojenkäsittelytieteenlaitoksella,
kun pitää välillä liikaa matkustella kolmen paikan väliä!
Tuohon seuraavaan kysymykseen
ryhmä 7 : A319 KE 12-14, pitäjän nimestä en ole aivan varma
- Harjoituksiin vähän eri tyyli.
- Laskuharjoituksi voisi kehittää niin että tehtävät käytäisiin tarkemmin läpi.
- Voisi järjestää "tehokurssina", kuten lapio. Esimerkiksi ennen lukukauden alkamista. Olisi aikaa keskittyä vain näihin tehtäviin, joka taas on tärkeää, jotta tämän kurssin asiat olisivat hyvin hallussa-> parempi menestys muilla kursseilla.
- ohjausryhmiä dataluokissa täysin ummikoille
- eteenpäin
- -
- ks. yllä...
- hmm.. en osaa sanoa.
- Sama kuin ed. vastauksessa.
- Harjoitustehtävät pitäisi voida myös lähettää, vaikka sähköpostitse ryhmänvetäjälle tms.
- kts.ed vast.
- Kurssin voisi järjestää (jos resursseja riittää) kahdentasoisille opiskelijoille: a)joilla on ohjelmointikokemusta ja b)jotka aloittavat "nollasta". Harjoituksissa ns. gurut esittelivät versioitaan tehtävistä, joten ne jäivät monesti epäselviksi tavalliselle tallaajalle.
- en osa sanoa
- -
- Parhaiten ymmärtämistä kannustaa se, että ohjelmointitehtävässä
ratkotaan jotakin oikeaa asiaa. Hyvä esimerkki harjoitustehtävä Opiskelija
ja arvosanojen laskeminen. Vaikeita esim. AlaspäinLaskureita.
- en tiedä
- Näin=) Hyvin menee, nou hätä!
- Ehkä käyttää vähemmän aikaa kirjan alkuosan helpompiin asioihin
ja enemmän lopun luokkiin, olioihin ja taulukoihin.
- Apua siinä, että saisi Javan asennetuksi kodinkoneelle.
- Hieman enemmän aikaa, vardinkin kurssin lopussa oleville asioille
- Äänentoiston voisi muuttaa sellaiseksi että se vahvistaa ääntä.
- Kurssia voisi ajallisesti hieman pidentää, jotta asioita ehtisi
paremmin sisäistää.
- Sivuaineopiskelijoille ja muille halukkaille "ohjaus" ryhmä laskari ryhmän lisäksi.
- Olisi varmaan aika utopistista ajatella, että kokeenkin voisi tehdä tietokoneella, mutta se nyt on varmaan hankalaa järjestää. Hienoa se olisi.
Harjoitustehtäviä voisi petrata... niissä voisi ehkä olla jopa jotain vinkkejä..?
- demoluokkiin koneet
- Studying also the optimization of code.
- Oma ryhmä aloittelijoille (harjoituksissa asiat eivät valkene yhtään, kun moni asia on epäselvätai outo.
- Opiskelijalle, jonka aiemmat tietokonekokemukset rajoittuvat korkeintaan sähköpostin käsittelyn tasolle (kuten minä.. :), kurssi on todella työläs. Olisi hienoa, jos kurssia voisi vielä paloitella enemmän niin, että meille lapio-tason ihmisille olisi olemassa todellinen "väännetään rautalangasta"-aloituskurssi. Nykyisen laskarimenetelmän sijaan (tai rinnalle) voisi kehittää korvaavia ryhmiä, joissa tehtäisiin laskaritehtäviä assarin avustuksella tietokoneluokassa (olen kyllä tietoinen laskariapuryhmistä, mutta vaihtoehtoja voisi olla useampia ja kuten sanottua toisenlaisen laskariryhmän korvaavia. Koska aika ei valitettavasti riitä sekä varsinaisissa laskareissa että apuryhmässä käymiseen viikossa..). Toimiakseen tämä tosin edellyttäisi pieniä ryhmäkokoja..
- pienentää kokonaisuutta
- Paremmat laskaritehtävät ja niiden tarkistamiseen voisi vähän syventyä enempi
- ?
- enemmän harjoituksia...
- Ehkä olisi ollut hyvä käydä joku tosi urpoille ohjelmointi kurssi kesän aikana niinkuin se tietokone työvälineenä kurssi tyylisesti. Tyyliin vapaaehtoisesti voisi käydä ohjelmoinnin perusteet täysin tietämättömille ennenkuin tulee tälle kurssille. Tosin en tiedä menekistä mutta mielipidettä on ainakin :)
- Parasta olisi kehittää pikku kaveripiiri, joka
räpeltää yhdessä tehtäviä.
Mutta sitä se wikla neuvoi.
- Jos kerran ohjelman pätkien sisentäminen on niin olennaista niin miksi sitä ei opeteta?
Kirjasta löytyi maininta alialgoritmien ja if-lauseiden else-osien sisentämisestä.
Luennolla sama asia. Entäs sitten kaikki muu teksti mikä ohjelmaan kirjoitetaan?
Ohjelmointia vielä osaamattomalle sisentämisen idea on käsittämätöntä.
- Suoraan javaa kiitos. Mahdollisuus valita c tai java kurssi. Joukossa turhaa tavaraa kummallekin ryhmälle nyt.
- Laskuharjoitukset eivät toimi : Tehtävistä voidaan kyllä keskustella pienryhmissä mutta tehtävien esityksessä pitäisi olla suurin rooli itse ohjaajalla. Aivan turhaa katsoa tunti kun joku scrollaa edestakaisin koodiaan ja selittää että "tässä on tälläinen metodi joka palauttaa tämän muuttujan arvon".
Voisiko pienryhmissä esim. keskustella yleisesti tehtävistä ja mahdollisista ongelmista / erikoisista toteutustavoista eikä niin että jokaisella ryhmällä on jokin tietty kysymys. Kun ryhmiin sekoitetaan eritasoisia ihmisiä kannustetaan keskinäistä auttamista ja avunantoa, sosiaalisia - ja ryhmätyötaitoja jne.. Nyt kun ryhmiin jakaudutaan sen mukaan, minkä tehtävän on tehnyt ei välttämättä tarjoudu tilaisuutta jutella ollenkaan niistä tehtävistä jotka olivat itselle vaikeita.
Lopuksi ohjaaja voisi esittää malliratkaisut keskittyen oleellisiin, yleensä ongelmia aiheuttaviin kohtiin. Sen jälkeen voisi hetken keskustella tehtävästä koko ryhmän kanssa, vaihtaa kommentteja jne.
- -
- Kaksi rinnakkais luentoryhmää.Sama luennoija ,mutta eri aikoihin.
- -
- Kts. myös vastaus 13. Laskareita ja laskarineuvontaa.
- Enemmän aktiivisuutta uutisryhmiin. Moni ehkä lukee niitä mutta kuinka moni osaa pyytää apua, ja vielä oikealla tavalla?
- Kurssin kotisivulla voisi olla linkki, josta pääsisi katsomaan ja tulostamaan kaikki ne sivut, joissa on uutta asiaa, joka puuttuu oppikirjasta.
- Hyvä sellaisenaan.
- Ehkä alun asioita voisi hieman tiivistää, jotta loppuosan asioihin jäisi paremmin aikaa. Tosin se ei ole välttämättä paras vaihtoehto heille, joilla ei ole juuri mitään tietokone- tai ainakaan ohjelmointikokemusta.
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.
- Selkeämpi käsiala.. =)
- ryhmä oli kamalan iso
- Tuli jo...
- Katso kohta 14.
- Harjoitusten pitäjällä oli välillä vähän
vaikeuksia ilmaista itseään.
Toisaalta juuri se taisi innostaa kyselemään
ja osallistumaan. Esiintyminen parani (muuttui
rennommaksi) kurssin edetessä.
- Harjoitusten tehtävänannot epäselviä aloittelijalle
- Harjoitustehtävien sanamuotoon tulisi kiinnittää huomiota, tehtävistä pitäisi selvitä helpommin, mitä siinä haetaan, esimerkkejä enemmän, mitä ohjelmat pitäisi tulostaa/tehdä.
- Vierailin kerran teemu Sjöblomin ryhmässä. Hän selitti miten tehtävät tehdään, mitä virheitä on ollut, miten korjataan. Hienoa. reetta Janhunen keräsi nimet paperiin ja kuunteli kun oppilaat esittivät tehtäviä. Ei kommentteja, eikä neuvoja.
- Joskus harjoitustehtävissä puuttuttiin liikaakin pikkuasioihin.
Silloin kokonaiskuvan käsittäminen ja oleellisen ymmärtäminen
heikkeni.
- Harjoituksissa meni turjan paljon aikaa ryhmien jakamiseen yms.
- Harjoitusten tekeminen auttoi enemmän asioiden ymmärtämisessä kuin harjoituksissa käyminen, mutta harjoituksissa sai joistakin asioista paremmin tietoa kuin luennolla tai kirjasta.
- Sjöblumia vaivasi sama piirre kuin muitakin laskuharjoitusten pitäjiä: jos esitetty ratkaisu tehtävään ei ole prikulleen malliratkaisun kaltainen, esittää laskarinpitäjä tehtävän "varmuuden vuoksi" koneelta käsin. Ajanhaaskausta. Muuten ihan asiallista meininkiä.
- Harjoituksissa tuppasi olemaan vähän tylsää, vaikka aiempaa ohjelmointikokemusta
minulla ei olekaan...
- Harjoitukset olivat hyvin järjestetty, mentiin hyvin läpi kaikki tehtävät, joten mitään ei jäänyt epäselväksi. Ja varsinkin minun ryhmäni oli aika pieni joten se myös helpotti asiaa, pienissä ryhmissä oppii paremmin, minun mielestäni.
- Laskareissa asioita selitettiin joskus hieman sekavasti.
- Harjoitusten pelkkä näkeminen muiden nopeasti esitämänä ei auttanut kovin paljon ymmärtämän tehtävää. mielestäni harjoitukset voitaisiin yrittää/rakentaa yhdessä läpi, jotta asiat ymmärtäisi paremmin.
- harjoitus ryhmän pitäjä olisi voinut selittä asioita eikä vain todeta, että näin se asia nyt menee, tyyliin.
- hyvä kun harjoitustenkin aluksi selvitettiin ja opetettiin joitakin asioita
- Ihan jees...
- ---
- Jos ei ollut osannut tehdä tehtäviä, ei harjoituksissa käyminen sitä
kovasti selventänytkään. Suurin osa ajasta käytettiin tehtävien
valmisteluun, ja oikea ratkaisu vain vilahti kalvolla. Toisaalta
ainakin ymmärsi kunnolla sen tehtävän, jota tehneessä ryhmässä
oli itse.
Haluaisin vielä sanoa mielipiteeni tästä "kyselylomakkeesta". On
varsin ÄRSYTTÄVÄÄ, kun rivi vain jatkuu jonnekin kaukaisuuteen,
eikä ollenkaan vaihdu, ellei sitä itse huomaa vaihtaa.
- Onhan se aina hyödyllistä käydä harjoituksissa, vaikkei tehtäviä olisi
osannut tehdäkään. Niistä voi aina saada uutta inspiraatiota.
- En oikein pitänyt tehtävien käsittelytavasta. Toisaalta en kuitenkaan keksi parempaakaan
joten tämä lienee hyväksi havaittu, ja kuitenkin siedettävä.
- Harjoitustehtävät vaikeutuivat sopivassa tahdissa. Hyvä, että kirjan esimerkeistä sai apua tehtävien ratkomiseen.
- Kävin vierailemassa toisessa harjoitusryhmässä, jonka pitäjä selitti harjoituksissa esiintyneitä uusia asioita jotta kaikki ymmärtäisivät.
Olisin kaivannut samaa omalta harjoitustenpitäjältä. Kysymyksiä voi olla vaikeaa esittää, jos ei itse tiedä mitä on ymmärtänyt.
- No tehtävät olivat helppoja, kun oli vähän jo ennestään ohjelmoinut, joten en minä uutta harjoituksissa oppinut.
- Nou komments.
- Meni ihan liikaa aikaa ihmettelyyn, esim. dataheittimen ja kannettavan kanssa pelleiltiin muutamaankin kertaan.
- Ei moitteita.
- ks edellä
- Selkeitä. Hyvä aikataulutus on minulle tärkeää. Opin sen
kantapään kautta. Eli en mene enää laskariryhmiin, jotka alkavat
kahdeksalta.
- Vierailin muissakin ryhmissä. Teemun tehtävien käsittelytapa oli
mielestäni tosi hyvä!
- Ryhmässä ei käyty tehtäviä riittävän syvällisesti läpi. Opettaja vain seurasi vierestä kun oppilaat kävit heittämässä ratkaisuehdotuksen ja selittivät muutamalla sanalla. Ja se siitä. Olisi auttanut, jos vaikeimmat tehtävät olisi käyty läpi kohta kohdalta ja selitetty miksi näin.
Malliratkaisuissa ottaa päähän se, että niissä on lähes aina asioita, joita ei vaadita tehtävässä ja usein asioita, joita ei vielä kurssilla ole opetettu.
- Assari auttoi tietämättömiä kysyttäessä.
- Harjoituksissa pitäisi käydä tarkemmin kohta kohdalta läpi vaikeat asiat, jotta nekin jotka
eivät ole osanneet ymmärtäisivät tehtävän idea. Joskus tehtävät käytiin liian nopeasti
läpi ja idea jäi vähän epäselväksi
- Harjoitusryhmä oli aika lailla turha jos oli tehnyt kaikki tehtävät
- Ok!
- ei ole
- Jees-toimintaa!
- Voi kissa parkaa =(
- Harjoitusryhmäni pitäjä osasi asiansa, opasti riittävästi ja lisäksi täydensi asioita, jotka olisivat saattaneet jäädä epäselviksi luennoilla.
- Harjoituksissa ajasta johtuen liian kova kiire. Ei millään opi ymmärtämään kaikkea!
- Laskariryhmät voisi jakaa eri tasoihin. Välillä ihmisetn ratkaisut menivät niin yli hilseen, että tuntui turhalta istua siellä. Jos laskarit jaettaisiin eri tasoihin, voitaisiin heikoimpien kanssa keskittyä vaikeisiin asioihin ja jättää ylimääräiset hienoukset tässtä vaiheessa pois. Kurssilla on myös henkilöitä, jotka eivät ole ennen ohjelmoineet ja kurssihan on ohjelmoinnin perusteet! Aina ei siltä tuntunut niin laskareissa kuin tunnillakin.
- Harjoitusryhmän pitäjä oli siitä hyvä, että piti kaikki mukana ja
opettti ja neuvoi tarpeeksi hitaasti ja ymmärrettävästi (tyyliin,
ettei alkanut tunnilla väitellä vaan niitten nerojen kanssa).
- Tehtäviä/vko liian paljon kurssin viimeisissä harjoituksissa.
- hyvä apu kurssin ymmärtämiseksi ja kokeeiden valmistumiseksi. Hyvä pitäjä, oli helppo ymmärtää ja hauskaa käydä hänen ryhmässä.
- Englanninkiel. ryhmässä vaikutti olevan rennompi ilmapiiri kuin muissa, mukavaa oli.
- Ihan asiallinen ja päteväntuntuinen kaveri. Harjoitustunnit oli oikein kivoja ja niillä jaksoi käydä viikosta toiseen :)
- Hyvät harjoitukset, paitsi viimeinen (34) vähän vaikeaselkoinen. Merkkikoodi- ja muunnosalgoritmiasia jäävät hieman epäselviksi (harjoitusryhmää ei vielä pidetty).
- jees, hyvää tukea hämäriksi jääneisiin asioihin
- Harjoitukset ovat olleet ihan hyviä.
- Teemu on hyvä mies
- Edelleen kannattaa jatkaa 16+ aikoja (ilta-aikoja) harjoitusryhmissä.
- Ei muita kommentteja.
- Test
- Test 2
- Enemmän yksilöllistä opetusta.
- Pitäjästä tulikin jo positiivista palautetta.
Harjoituksista sen verran, että ne ehkä vaikenivat turhan paljon siinä viidensien-kuudensien harjoitusten aikana.
- Harjoitukset olivat pirun vaikeita, ainakin minulle, kun aikaisempi kokemus ohjelmoinnista on nolla. Harjoitusten läpikäymistä laskareissa voisi vähän kehittää, nyt esittävä ryhmä usein selvisi sillä, että heijasti taululle ohjelmapätkän sisällön ja sanoi: "tossa". Eli siis laskarin vetäjä voisi vähän käydä läpi jokaista tehtävää, kun saattaa olla, että kaikki eivät ole aivan yhtä perillä tehtävän ratkaisusta kuin esittävä ryhmä. Varsinkin pitkistä tehtävistä voisi jotenkin selittää ohjelman rakennetta, sillä taululta sitä ei oikein ehdi lukemalla ymmärtämään.
- Harjoitusryhman pitaja oli aivan loistava. Lahinna,
miksi demot eivat auttaneet niin paljon, oli, koska
olin jo demotehtavia tehdessa viimeistaan opetellut
asiat kunnolla.
- Really good exercise sessions. But a lot of people left the course, i think.
Maybe it was difficult to present clearly our homework... so i suppose
that our way of programming was not properly documented or our
code was not enough clean. Do we need to optimize it? Maybe.
For example, i tried to use javadoc... but not enough time do all exercises
and also doc...
- No eiköhän sitä kiitosta tullut jo tuolla aikaisemmasa kohdassa.. Mutta kertauksen vuoksi: harjoitukset ja niiden pitäjä olivat todellakin ASIAA ja pelkkää positiivista :)
- erinomainen harjoitusten pitäjä!
- Harjoitukset olivat välillä hiukan työläitä ja ne vaativat aivan liikaa taustatietoja. Ilman ohjelmointi pohjaa oli välillä todella vaikea suoriutua joistakin tehtävistä. Pitäisi tehdä kaikille sopivat tehtävät ja ennenkin ohjelmoinneille (jos vaan haluavat) vaikeampia ja mielekkäämpiä tehtäviä. Välillä pääsi vähän innostus laskemaan kun ei osannut lainkaan tehtäviä - varsinkin viimeisimmät laskarit olivat vaikeita :-( Enemmän raakoja rutiini tehtäviä, missä iskostuu perusasiat helposti päähän. Ei aina tahtonut löytyä sitä ohjelmoimisen riemu, kun kääntäjä puskee erroria naamaan.
- ennenkaikkea harjoitusten tekeminen auttoi ymmärtämään asiat
- Ehkä vastauksia voisi antaa vähän aikaisemmin, niin jos jää yksi laskari kerta väliin niin ei jää niin jälkeen jos jokin tehtävä ei auennut. Tietty olis kiva kanssa jos laskarit vois palauttaa netin välityksellä, kun jotkut tekee duunia niin ei aina pääse käymään niissä.
- Nurro ei jaksa motivoitua tukiopetuksesta.
Pe 14-16 (vai oliko se 16-18)ryhmän poika, joka veti laskareita,
oli todella hyvä selittämään (kävin kerran)
- Lue kohta 13. Kurssin pahin heikkous.
- Teemu oli todella mukava (kävin to klo 10-12) ja laskareissa oli suht vapautunut ilmapiiri. Sääli että jatko-osassa ohjaaja vaihtui.. hän selvästi osaa asiansa mutta ei omaa Teemun sosiaalisia vuorovaikutustaitoja. Valitettavasti kaikki laskereitten pitäjät tuntuvat kopioivan samaa ei-toimvaa tapaa pitää laskareita.
- Jussi är jättegullig.
- Jos mahdollista harjoitusryhmän vetäjän
selitykset hämärryttivät jo ennestään
epäselviä asioita
- Harjoitukset olivat enimmäkseen hyviä. Välillä harjoitusryhmissä annettiin mukavaa ja selventävää lisätietoa.
- kts. myös vastaus 13. Jos jotakin ei osannut niin eipä laskareista ollut juuri hyötyä....
- Ehkä ymmärtämiseen siksi, että yleensä tehtävät osasi. Melko työläitä olivat loppupään
tehtävät.
- Harjoitusten ilmapiiri oli todella mukava, ja viimeistään siellä sisäisti opittavat asiat kunnolla.
- Sjöblom ei rehvastellut osaamisellaan, mutta selvästi osasi silti kaikki asiat ja varmasti enemmänkin. Hauska heppu ylipäätään, hyvä harjoitusryhmän pitäjä.