HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
14.06.2004
Palaute kurssista 581325-0
Ohjelmoinnin perusteet (Avoin yliopisto) (kesä 2004), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 20.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
20 |
3.4 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
20 |
3.7 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
20 |
4.0 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni. |
20 |
4.0 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
19 |
4.5 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
20 |
4.6 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
20 |
4.2 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
20 |
4.3 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
20 |
3.8 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
20 |
4.4 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
20 |
4.8 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
20 |
4.2 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
2 |
4.0 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
2 |
4.0 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
16 |
4.6 |
|
Yhteensä |
20 |
4.2 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien kesän kurssien keskiarvo oli 4.2.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5 liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2
enimmäkseen eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin
samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Olli Jokinen |
20 |
4.4 |
4.6 |
3.4 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?
- Kylmä sali, mikrofoni ei toiminut
- Äänentoisto oli aika satunnaista mutta eipä tuo tuntunut haittaavan.
- Vaikka ilmoittautumisesta tiedotettiin luennoitsijan taholta hyvin, oli ilmoittautuminen hankalaa.
- Rahisevan mikki, jota luennoitsija toistuvasti käytti, kylmä
luentosali. Ehkäpä myös laskarit olisi pitänyt vetää mikroluokassa,
jotta olisi paremmin voinut verrata omia ratkaisuja esiteltyihin.
Koodin lukeminen paperilta on vaikeampaa, kuin editorin "värjäämänä"
ruudulta.
- Auditoriossa paleli; laskarihuoneet tunkkaisia ja epäkäytännöllisesti järjestettyjä (oudot pöytä- ja tuoliasetelmat, ahtaus)
- luentosali jääkylmä
- Siellä salissa on todellakin vähän turhan kylmä välillä.
- Auditorio on edelleenkin liian kylmä. Eikä
mikki toiminut vieläkään näin monen vuoden
jälkeen.
- Luentosalissa oli kylmä!
- mikrofoni ei aina toiminut
- luennoitsijan mikki rohisee (kai kosketushäiriöistä johtuen) välillä suorastaan vittumaisesti
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?
- selkeitä
- Kirja oli hyvä luettavaksi itsekseen. Tosin this. asiat ei oikein auennut kirjan avulla.
- Materiaali oli kattavaa, hyvä lisä laskarit, mutta tehtävää oli
liikaa aikaan nähden. Osittain valmiit tehtävät olisivat olleet
parempia, niistä oppii asiat jotka muuten jäävät kokonaan oppimatta.
- Kirjaan kaipasin paikoitellen parempia selityksiä, miksi jotkin asiat tehdään niinkuin ne tehdään. Kokonaisuutena hyvä.
- Oppikirja on sievä, vaikka vähän tasapaksusti ja jäsentämättömästi taitettu. Kokonaisuus ok.
- Kirja on tuntunut selkeältä ja ohjelmointiin aiemmin tutustumattomankin kannalta mukavalta lukea.
- Kurssin verkkosivuilla olevassa kurssimateriaalissa olisi voinut
olla sisällysluettelo yhdelä sivulla kaikista otsikoista. Tai jos
siellä oli jossain niin en ainakaanlötänyt sitä.
- Kirja on hyvä
- Wiklan näköinen
- Kirja on hyvä ja selkeä. Epäselvät asiat sai hyvin selvitettyä esimerkeistä.
- Ihan hyvä kirja, Metodien osa ois voinut olla
perusteellisempi, nimenomaan kun ei ollut
mitään ylimääräistä aikaa pohdiskella asiaa.
- Kirja oli todella hyvä.
- hyvät materiaalit
- kirja loistava, olisin vain kaivannut jotain konkreettista
esimerkkiä mikä olio-ohjelmoinnissa on niin erinomaista vanhaan nähden
ja mitä vanhalla ei voi tehdä. Kai se selviää aikanaan (ja on jo hiukan
selvinnytkin), oli vain jotenkin vaikea hahmottaa olio-ohjelmoinnin
menetelmiä kun ei aluksi hahmottanut ollenkaan sen käyttöä.
- Oikein hyvä ja kattava. Myös erittäin hyvin esillä webissä, mikä on todella hyvä asia.
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- Aivot alkoivat raksuttamaan.
- Luennot täydensi ja selvensi kurssia hyvin. Luennoitsijan eloisat esimerkit ja hyvä havainnollistaminen.
- Opiskelutilat olivat erinomaiset, luennoitsija oli hyvä.
- Opintopiiri, osa luennoista.
- Luennot. Innostava opettaja. Perusteellisuus.
- Opetus oli motivoivaa ja kiinnostavaa seurattavaa.
- Sopivan lepponen tahti.
- -Luennoitsija otti huomioon eritasoiset opiskelijat. Välillä hän
kävi asioita hyvin perusteellisesti läpi aloittelijoita varten. Jo
kokeneille ohjelmoijillekin antoi aina jotain haastetta.
- Tiivis tahti piti asiat kokoajan mielessä
- luennot, laskarit, tiiviys
- Alhaalta ylös meneminen oppimisessa. Perusteiden päälle kasaaminen toimi hyvin eikä asioita jäänyt epäselviksi kovinkaan usein.
- Wikla.
- Luennot.
- kiinnostava aihe, selkeä opetus, kevyt ilmapiiri, wiklan hämähäkkipaidat...
- pylpyrät!!!
- Opettaja.
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- Itsenäinen harjoitustehtävien ratkaiseminen. Jos johonkin jäi
jumiin, siihen sitten jäi jumiin. (Tietysti yksityisopetuksen
järjestäminen olisi aika kallista... :) )
- Ajan vähyys.
- Ehkäpä asioiden ajallista painotusta olisi voinut muuttaa. Alussa
mentiin hitaasti, ja varsinkin kesäkurssina lopun työmäärä kasvoi
nopeasti. Tätä voisi tasapainottaa.
- Laskarien toteutus. Tehtävät purettiin yksilöshowna, todellista
ryhmätyötä ei juurikaan ollut, saati yhteistä pohdintaa ja ratkaisujen
etsintää.
- Kutsuisin tätä ehkä mieluummin "vaikeudeksi" kuin "heikkoudeksi",
mutta tiivis aikataulu kyllä vaikeutti lopulta jonkin verran asioiden
omaksumista ja mukana pysymistä.
- Jaa a - empäs nyt heti keksi sellaista.
- -liian nopea eteneminen ei jäänyt aikaa harjoitusten tekemiseen, vaikka ei käynytkään töissä.
- Aikapula! Vaikka keskityin vain tähän kurssiin, loppupuolella oli
pakko tehdä valinta luennnoilla käymisen ja laskareiden tekemisen
välillä.
- Harjoituksia tuli liian kovassa tahdissa. En pystynyt paneutumaan
niihin riittävästi. Osasyynä on tosin oma laiskuus ja ns. paremmat
tekemiset mitä on helppo keksiä kun pitäisi tehdä niitä. Kahdet
harjoitukset viikossa meni joten kuten mutta kolmet on liikaa, niistä
tulee tehtyä ehkä puolettoista harjoitukset kun se työmäärä painaa
päälle. Kahdet viikossa taas menivät ihan hyvin.
- Liian paljon ja/tai pitkiä laskuritehtäviä lopussa. Ja se, että
luennot olivat klo 12-16, ois voinut olla joko aikaisemmin tai myöhemmin
- Oli liian vähän aikaa tehdä harjoituksia.
- pahin?? XD
- -
- -
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- Tiiviskurssi on todella hyvä, mutta
- Laskarit voisivat olla osittain tehtyjä, jotta ne voisi ratkaista itse, ei tarvittaisi opintopiirejä eikä tehtäviä jäisi kesken.
- Ulkoisia puitteita voi aina kehittää, kuten myös opetusmateriaalia. Asioiden ajallista painotusta enemmän loppua suosivaksi.
- Opintopiiritouhu ryhdikkäämmäksi, koska siitä todella olisi hyötyä,
jos se pelaisi kunnolla. Laskareihin hiukan keskustelevampi ote.
- Olisiko jonkin IDE:n käyttöopastus mitään?
en ole ihan varma tästä komentorivipohjaisesta alusta.
- Viikko lisää kestoa ja harjoitukset harvemmalle aikavälille. Max 2 krt viikossa.
-
- voiko enää?
- pääteohjausta enemmän, vapaaehtoista jolle voi tulla kyselemään tyhmiä ja pyytämään mallia rautalangasta vääntäen koneen kanssa
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.
- Harjoitukset sopivan haastavia.
- -
- Laskareiden pitäjä aika-ajoin vain sekoitti asioita. Yleisesti
kuitenkin hyvää toimintaa. Harjoituksien tekemiseen menevä aika kasvoi
liikaa loppua kohti. Loppuun lyhyempiä harjoituksia, alkuun taas
perusteita harjoittavia enemmän. Ennemin lyhyitä ja paljon, kuin
muutama maratooni-harjoitus.
- kts. vastaus 13
- Videotykin resoluutiota jos sain paremmaksi. Toisaalta isompi valkokangaskin saattaisi autaa.
- Harjoituksissa oppi paljon, ilmapiiri oli hyvä ja harjoitusten pitäjän rauhallinen eteneminen miellytti.
- Harjoitukset olivat ihan hyviä. Välillä niissä oli hieman
(mielestäni) turhaa näpräämistä kun ohjelmaan tuli paljon eri
pikkujippoja joiden kuntoon säätäminen oli rasittavaa puuhaa.
- Ihana pitäjä, osasi selittää huumorilla meidän
tyhmimpiä kysymyksiä.
- Liian vähän aikaa harjoitusten tekemiseen; jos maanantaina on
luento, tiistain aamupäivään mennessä harjoitusten pitää olla valmiit.
Sitten tiistai-iltana ei olekään mitään tekemistä. Jos harjoitukset
pidettäisiin vasta keskiviikkona ennen seuraavaa luentoa, jäisi enemmän
aikaa.
- Jokinen voisi edes teeskennellä innostunutta ja pirteää.