HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen
laitos
02.07.2003
Palaute kurssista 581325-0
Ohjelmoinnin perusteet (Avoin yliopisto) (kesä 2003), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 33.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
33 |
3,5 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
32 |
4,1 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
33 |
4,0 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai
työssäni. |
33 |
4,2 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
31 |
4,3 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
31 |
4,4 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
32 |
4,2 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
31 |
4,2 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
32 |
4,0 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
31 |
4,0 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
33 |
4,3 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
30 |
4,0 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
15 |
4,3 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
16 |
3,9 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
28 |
4,1 |
|
Yhteensä |
33 |
4,1 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien kesän kurssien keskiarvo oli 4,2.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5
liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2
enimmäkseen eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin
samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen
kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Vesa Vainio |
18 |
4,0 |
4,2 |
3,6 |
Antti Vähäkangas |
15 |
4,1 |
4,1 |
3,3 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa
puitteissa?
- Ei mitään!
- Luokassa, jossa laskarit pidettiin olisi voinut olla huomattavasti
paremmat tekniset välineet.
- Videotykin kautta näytetyn kuvan terävyys ei aina riittänyt
takapenkkiin. Piirtoheitin huonosti sijoitettu, kangas 'tykkikuvan'
päällä.
- -
- (En käynyt luennoilla. Olen opiskellut javaa aiemminkin ja tehnyt
sillä duunia, tulin nyt kertaamaan ja suorittamaan pitkään roikkumassa
olleen sivuaineappron. Joudun suorittamaan vielä lisää javaa, ja koska
en ole mikään pro, perusteet pitäis saada paremmin hanskaan. Siksi
kurssi eikä tentti :)
- Ilmastointi luentosalissa niin kovalla, että joka luennolla
jäätyi.
- Enpä juuri mitään.
- Luentosalin tuuletus saa sukat pyörimään hikisestä aiheesta
huolimatta.
istuimet ergonomisesti sopimattomat monituntiseen istumiseen.
- Harjoitusluokka alussa ahdas.
- Auditorion ilmastointi oli välillä vähän turhankin viileä...
- auditorioissa oli tosi kylmä, piti varata villatakki aina
luennoille
- Seinälle heijastimessa www-selaimen kirjaimet vähän liian pieniä,
tai epäselviä. Esiintyjän mikrofoni plussaa.
- Auditorion ilmastointi liian kylmällä.
- Auditorion ilmastointi liian kylmällä.
- laskuharjoitusten luokkien mikrojen yhteys verkkoon kangerteli, jos
se olisi ollut kunnossa, olisi säästynyt vähän vaivaa
- Olisin toivonut että luentojen aloitusajankohta (kellonaika) olisi
ollut radikaalisti myöhäisempi. Välillä oli vaikeaa sovitta työ ja
opiskelu yhteen.
- laitokselta vaikea löytää tarpeeksi uudnaikaista mikroverkkokonetta,
eli sellaista jolla pääsee kirjautumaan sisään ja avaamaan ohjelman alle
viidessä minuutissa.
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet
yms)?
- käyn jo toista kertaa kurssia, joten perusasia ovat jo suht
selkeitä, tehtäviä tekemällä sain syventävää oppimista. Myös siksi en
käynyt paljon
luennoilla.
- Wiklan kirja on loistava, varsinkin kun se on tarjolla netissä.
Hyvä, että kirjassa on paljon esimerkkikoodia, autaa ainakin meikäläistä
hahmottamaan asioita.
- Monisteet olivat hyviä.
- Materiaali oli hyvä ja selkeä. Noita piirtämiäsi kuvia voisi vaikka
olla kirjassakin mukana.
- Hyvä materiaalipaketti kerättynä nettiin!:)Tekstiä on helppo seurata
ja siihen on myös yksinkertaista palailla vaikkapa työpäivän keskellä.
- Selkeä kirja, tosi hyvä. Kiva kun se on kirjoitettu niin helposti
ymmärrettävällä tasolla kun on kerran peruskurssi, ja samalla kuitenkin
tyydytti uteliaisuuden kun jossain kohdissa heräsi kysymyksiä asioista
jotka eivät suoraan kuuluneet kurssiin. Myöskin se että luennot
seurasivat kirjaa oli tosi kivaa, tekee opiskelemisen helpoksi (jos se
sitten oppimisen kannalta on hyvä en tiedä, mutta kiva kuitenkin!).
- Kattavat.
- Kurssi kulki tiiviisti kirjan/nettimatskun mukaan.
- Kirja ja monisteet ovat ihan kivat, mutta niissä oli välillä ihan
päättömiä kommentteja siitä, miten tätä ja tätä juttua ei tehdä näin ja
esimerkkinä jokin kummallinen juttu. Tajusin jossakin vaiheessa, että
nämä jutut ovat niitä varten, jotka osaavat jotain ohjelmointikieltä
pohjalle ja että niissä kielissä joku juttu tehdään noin, mutta itseäni
tällaiset kummalliset ja epäloogiset esimerkit vain sekoittivat. Ne
pitäisi paremmin erotella varsinaisesta tekstistä.
- materiaalit loistavat!! kirja ja verkkosivut toimivat hyvin
yhdessä
- Monisteet kattavat ja selkeät. Kaipaisin tosin hieman lisää
asioiden visualisointia mahd. muutenkin kuin simuloinnin muodossa.
- Wiklan kirjan alku oli hyvä, kakkosluvussa se kävi epäselvemmäksi
(mutta onneksi hanskasin jo asian). Kurssin oheismateriaalin (kotisivut
netissä, harjoitukset netissä, kaikki netissä) laatu ja määrä on
huippuluokkaa.
- Asiallisia, helposti ymmärrettäviä.
- Verkkomateriaali on erinomainen!
- Materiaali kurssin kotisivuilla auttoi toimintaa eteenpäin
- Kirja on hyvä.
Parasta materiaalissa on luennoitsijan(?) vaivannäkö laittaa verkkoon
materiaali kaikkine korjauksineen ja täydennyksineen.
Opiskelijaystävällistä, tämän tavan voisit neuvoa muillekin kursseja
pitäville.
- Oppimateriaali oli hyvä ja selkeä.
- Wiklan kirja on mielestäni loistava.
- Hyvin tehty monipuolinen materiaali.
- Oppimateriaali oli selkeä.
- Ilman luennoilla käymistä, en olisi saanut kirjasta kaikkea irti,
enkä olisi ymmärtänyt kaikkea.
- ok
- Luentomateriaali netissä selvästi hyvä asia, ehkä sitä voisi vielä
syventää. Kirja on vähän kallis. Luennoitsijalla oli hyötykäyttöä
materiaalin joidenkin ohuiden kohtien takia.
- Kirja menettelee oppikijana. Tosin kirjasta puuttuvat selkeät
yhteenvetokohdat. Asiat kyllä löytyvät, kunhan jaksaa selata sivuja.
Esim. Taulukko luokkien arvoasteikosta olisi hyvä, jotta selviäisi, mitä
pystyy käyttämään mihinkin. Lisäksi pikkuvarasto-esimerkki
selvemmäksi.
- Kirja menettelee oppikijana. Tosin kirjasta puuttuvat selkeät
yhteenvetokohdat. Asiat kyllä löytyvät, kunhan jaksaa selata sivuja.
Esim. Taulukko luokkien arvoasteikosta olisi hyvä, jotta selviäisi, mitä
pystyy käyttämään mihinkin. Lisäksi pikkuvarasto-esimerkki
selvemmäksi.
- En käynyt luennoilla, joten www-materiaali on tärkein lähdeaineisto.
Mielestäni asiat esitettiin riittävän selkeästi, mutta esimerkkejä voisi
vielä kirjoittaa enemmän auki.
- Wiklan kirja on hyvä, vaikeatkin asiat esitetään
ymmärrettävästi.
- Wiklan kirja on hyvä.
- Erittäin hyvä, ellei täydellinen
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- Paljon laskareita tiiviiseen tahtiin. Jos vaan pysyy kärryillä, niin
oppiminen on todella tehoksta.
- Vaikka en ymmärrä kaikkea, tunsin kuitenkin oppineeni paljon.
- Opettajan hauskat esimerkit.
- Mielenkiintoinen aihe, sujuvuus.
- Kerta kaikkiaan parhaat luennot joilla olen ikinä käynyt (ja on
minulla kuitenkin melkein 100ov luentokursseista kasassa, joten
verrattavaa on). Myöskin se oli hyvä että lask. ass. tiesi mistä puhui,
ja selitti usein ja hyvin asioita mitkä oli ihmisille jäänyt vähän
epäselväksi.
- Perusteet oppii kunnolla.
- opettaja
- Luennoitsija.
- Perusteet uudelleen, ehkäpä nyt oppii oikeasti systeemin kun kieli
sinänsä on jo hanskassa - aiemmin logiikan ymmärtäminen on jäänyt kielen
oppimisen varjoon. Ehkäpä tehtävätkin ovat enemmän ohjelmoinnin logiikan
ymmärtämiseen avittavia.
- Rento ilmapiiri.
- Esimerkkiratkaisut harjoitustöistä
- Java-ohjelman kulun simulointi
- Hyvä ilmapiiri ja asiantunteva vetäjä.
Kannustava opetustapa.
- Luennoitsijan näkemyksellinen asiantuntemus ohjelmoinnista.
- Wiklan mieleenpainuvat esimerkit! Oli myös hyvä, että kurssi oli
joka päivä, niin asiat eivät päässeet unohtumaan.
- Arto Wiklan graafiset simuloinnit ohjelmista, ns. "rautalankamallit"
auttoivat minua oppimaan.
- Wikla on innostunut asiastaan.
- Luennoitsija. Antaakaa hyvät ihmiset Wiklan luennoida kaikki
'ohjelmoinnin perusteet' -kussit. Olli Lahti boikottiin, kiitos!
- Luennoitsija. Antaakaa hyvät ihmiset Wiklan luennoida kaikki
'ohjelmoinnin perusteet' -kussit. Olli Lahti boikottiin, kiitos!
- Vaikeiden juttujen selittäminen yksinkertaisesti, simulaatiot ja
pelle-esitykset algoritmien toiminnasta;)
- Wiklan hauskat luennot. Kirjassa selitetyt asiat aukesivat aiven
uudella tavalla.
- Arto tietysti! Loistavat pedagogiset kyvyt. Lisää palkaa Artolle!
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- kynnys lähteä koodaamaan on suuri sellaisille jotka eivät ole ennen
koodanneet, kurssi keskittyy ehkä liikaa javan ympärille toisin kuin
yleisille olio-ohjelmoinnin periaatteille, tosin javaa opiskelemalla saa
myös hyvän kuvan olio-ohjelmoinnista.
- Ei mainitsemisen arvoisia heikkouksia, sori :)
- Ehdottomasti se, että kurssin piti olla suunnattu niille, joilla ei
ole lainkaan aikaisempaa ohjelmointi kokemusta. Kuitenkin suurella
osalla kurssille osallistuneista oli tätä kokemusta, mikä aiheutti sen,
että esimerkiksi harkoissa hommaa mentiin läpi olettaen, että kaikki
ovat yhtä perillä asioista.
- Tiukka aikataulu.
- Aikataulu kovin tiukka työssäkäyvälle:(
- En keksi. Kova halu oppia lisää syntyi...
- Liian kireä tahti. Kun ei aikaisempaa ohjelmointikokemusta, oli
erittäin hankala pysyä vauhdissa mukana ja se kyllä näkyy varmasti
tentissä. Myös laskaritehtävät olivat liian hankalia ottaen huomioon
kurssin intensiivisyyden. En olisi millään saanut loppupään
laskaritehtäviä tehtyä ilman apua, en vaikka kuinka yritin.
Valitettavasti kurssista jäi se tunne, että ulkoa opettelu on oppimista
tärkeämpää.
- Ei pysty tietää.
- ankara aikataulu
- Nopea, jo ennalta tiedetty tahti asioiden läpi käymisessä. Ennen
koetta olisi voinut olla pari päivää "lukulomaa".
- Laskarit. Onneton systeemi: jokainen yrittää tehdä harjoitukset
itsekseen -tai ainakin ilman osaavaa apua, ja itse "harjoitus" on
tilaisuus, jossa esitellään valmiit ratkaisut niitä pahemmin
selittelemättä. Tilaisuudesta on hyötyä jos on itse osannut tehdä
tehtävät, mutta mikäli ei ole onnistunut, ei luokassa asiaan saa sen
enempää selvyyttä. Järjestelmä remonttiin tai vetäjät peilin eteen!
- Paha sanoa.
- Aivan liian tiivis aikataulu henkilölle, joka ei ole koskaan
"koodannut" aikaisemmin. Heijastuu motivaatioon, sillä esim. vastausten
analysointi yms. harjotitustyöpäivänä jääät aivan liian vähille, kuromaa
tulee liikaa, kun ei vielä vanhaakaan asiaa ole saanut
sisäistettyä.
- harjoituksia voisi olla enemmänkin, vaikka pidetyt harjoitukset toki
kattoivat täysin kurssin aiheen
- Laskarinvetäjät eivät ole pedagogisesti varmaankaan parhaita
vetäjiä, heidän yritystään kuitenkaan halveksimatta kaikki tsemppi
heille jatkoa ajatellen mikäli halajavat opetustehtäviin.
- Tiukka aikataulu
- Melko kova työmäärä harjoituksissa.
- Tiivis aikataulu... Välillä tuntui, että harjoitustehtävät olivat
oleellisesti vaikeampia kuin tunneilla käydyt esimerkit, joten tehtävien
teko oli välillä aika työlästä. (Mutta kaikki tehtävät tuli silti
tehtyä!)
- Kova tahti. Joka toinen päivä luento, joka toinen päivä laskarit.
Vaatii nopeaa tiedon sisäistämistä.
- Laskareissa edettiin niiden tahdissa, jotka jo osasivat ohjelmoida.
- minulle ajoittain vähän hidas.
- oli todella hyvä kurssi, joten on vaikea tunnistaa heikkouksia.
- oli todella hyvä kurssi, joten on vaikea tunnistaa heikkouksia.
- Kurssi on avoimen yliopiston järjestämä. Avoimen pitäisi tarjota
mahdollisuuksia työssäkäyville, joten kurssin luennot pitäisi
pääsääntöisesti olla iltaisin.
- Tiukka aikataulu. Ehkä viikon pidempi kurssi olisi suonut vähän
enemmän aikaa pohtia harjoitustehtäviä ja erilaisia ratkaisuja.
- Turhan nopea aikataulu sekä päiväluennot. Toisaalta taas nopea
kurssin nopea eteneminen suosi sitä, että asiat olivat tentissä vielä
tuoreessa muistissa.
- Tahti on aika hurja, jos ei ole ennen ohjelmoinut. Monella
opiskelijalla on muutakin elämää kuin koodaaminen!
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- Työmäärää vähentää laskareissa.
- -
- Ehdottomasti tulisi kontrolloida jonkin verran sitä, minkä verran
aikaisempaa kokemusta ohjelmoinnista osallistujilla on. Mielestäni
esimerkiksi kurssin loppuosan harjoitustehtävät eivät olleet missään
suhteessa luentojen tasoon nähden. Eli oletettiin, että opiskelijoilla
on valtava kyky soveltaa oppimaansa vaativimpiinkin tilanteisiin.
Harjoitusten idea ryhmätyöskentelystä on varsin hieno ja jalo, mutta
osallistuvien tasoerot aiheuttaa sen, että laskareista ei välttämättä
ole juurikaan hyötyä. Itse olisin varmasti saanut laskareista enemmän
irti, jos ne olisi käyty vanhanaikaiseen "opettaja selittää ratkaisun
kohta kohdalta" -tyyliin.
- Jos Wikla olisi pitänyt harkatkin, niin olisin varmasti oppinut
paremmin. Harkkojen pitäjät eivät uskalla asettua niin alas. Ehkä
luulevat, että me oppilaat tiedämme enemmän tai en tiedä. Toki mukana on
osaaviakin oppilaita, mutta myös meitä ei niin tietäviä :)
- Verkko-oppimisympäristön käyttö lähiopetuksen tukena toisi kurssiin
lisää kommunikaatiota ja voisi toimia 'apuopena' ja yleisenä
mielenkiinnon herättäjänä sekä tietenkin ylläpitäjänä. Varsinkin kun
aikataulu on kohtuullisen tiukka.
- Chat-tyylistä sivua (netissä siis) missä opiskelijat voisivat
vaihtaa ajatuksia ja keskustella esim kotitehtävistä.
- Sisältö ja materiaali pidetään samana, mutta ajallisesti kurssin
keston tulisi mielestäni olla noin kaksi kuukautta, jotta ei menisi
pelkäksi ulkoa opetteluksi, joka on mielestäni ihan muuta kuin
oppimista.
- Ehkä tehtäviä vois olla enemmän, että jotkut asiat syöpyis paremmin
selkärankaan, mutta näissäkin tehtävissä taitaa olla nollapisteestä
aloittaville aika paljon duunia.. mutta ehkä lisätehtäviä
edistyneemmille/nopeammille oppijoille?
- Nämä perusaiheet, mistä ihmisillä jo on jotakin kokemusta (lähinnä
ohjelmointi ja työvälinekurssi) pitäisi ihan todella jakaa tasoryhmiin.
Siis itse kurssi, ei laskuharjoituksia. Pidettäisiin luennot
sellaisille, jotka eivät aihetta tunne entuudestaan lainkaan ja erikseen
sellaisille, jotka osaavat pohjalle jo paljon kurssin aihepiiriä. Näin
vältyttäisiin siltä, että joku aihepiirin jo tunteva alkaa jutella
luennoitsijan kanssa jostain täysin yli ja ohi kurssin menevän jutusta,
mitä muut seuraavat huuli pyöreänä, kun eivät ymmärrä yhtään mitään.
Muutenkin kokeneille ja kokemattomille pitäisi opettaa jutut ihan eri
tavalla, että molemmat ryhmät hyötyisivät siitä.
- En tiedä.
- Jakaa esim. "aikaisemmin koodanneet" ja "ei kokemusta omaavat" omiin
ryhmiinsä, jolloin tuen saaminen voisi kohdistua juuri kriittisiin
osa-alueisiin. Kurssillehan ei ollut "koodaamisen osaamis pakkoa",
vaikka välillä siltä kyllä tuntui...
- Noviiseille omat laskarin vetäjät, esim. Häkkisen Auvon tapa vetää
tunteja mahdollistaa ei-tietokone-friikkien mukana pysymisen.
- Harjoitusten nettipalautus.
- Viimeisen laskarikerran ja tentin välillä voisi olla pari päivää
enemmän aikaa (esim. viikonloppu), niin ehtisi paremmin kerrata
harjoitustehtäviä tenttiin.
- Niille oma ryhmä, jotka eivät ymmärrä ohjelmoinnista mitään.
- Ks. kohta kirjamateriaali.
- Ks. kohta kirjamateriaali.
- kyselemällä opiskelijoilta, mitkä asiat jäivät epäselviksi ja
pohtimalla niiden esittämiseen samanlaisia havainnollistuksia kuin
kurssilla muutenkin käytetään.
- Kurssi on tosi hyvä.
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai
harjoitusryhmien pitäjistä.
-
- -
- Kts. edellä
- Lue kohta 14.
- En tiedä oliko siitä hirveästi hyötyä että käytiin ryhmissä läpi ja
esitettin omia ratkaisua. Joskus tosiaan tuli hyviä esimerkkejä siitä
miten ei pidä tehdä, mutta hyödyllisin oli kuitenkin kun Vesa esitti
malliratkaisua ja selitti sitä ja siihen liittyviä asioita.
- Ei kai se harjoitustehtävien esittäminen aina ole tuollaista
sähläystä? :) Kaikenlaisia virityksiä sitä näkikin, miten korpulta
ongitaan tehtävä kaikkien iloksi. Tulipa opittua pari unix-komentoa
samalla.
- :)
- Hmm! Tehtävien speksejä voisi aina parantaa. Jotain vinkkejä, mihin
missäkin on syytä kiinnittää huomiota: esimerkiksi tällä kurssilla
tehtävä 28 pyysi miettimään millainen koodi olisi käyttökelpoinen ja
miksi. Se haastaa ajattelemaan silloinkin, kun tekee tehtäviä
tyypillisesti (;)hirmu kiireellä hiukan ennen laskaria/ keskellä yötä ja
vaan kirjoittaa sitä koodia joka päässä sillä hetkellä parhaalta tuntuu
:)
- Ks. kohta 13
- Harjoitusten tekeminen auttoi asioiden ymmärtämistä.
- Eipä juuri.
- Harjoituksen ohjeistukset olivat jossain määrin "liian avoimia"
-tarkat määreet puuttuivat.
Harjoitustyöpäivinä ei juurikaan syvennytty siihen, miksi jokin pit
toteuttaa niin kuise toteutettiin, vaan tehtävät vaan esitettiin ilman
suurempaa analysointia - oppimisen hyöty jäi toissijaiseksi.
- Tää kysymyshän oli jo kohdassa 13:sta.
Vesassa on muutes ainesta opetustehtäviin, jos perehtyy pedagogiikkaan.
Tosin kyselynsä viittaa siihen suuntaan, että aikeita lienee.
Rauhallinen.
- Asiallinen.
- Harjoituksissa käynti auttoi ymmärtämistä, mutta loppujen lopuksihan
sitä oppii vain tekemällä ja miettimällä asiat itse.
- Antti teki parhaansa, mutta se, että osaa ohjelmoida ei tarkoita,
että osaisi opettaa muita.
- Harjoituskäytäntönä ryhmäpohdiskelu on loistava. Pitäkää siitä
kiinni.
- Harjoituskäytäntönä ryhmäpohdiskelu on loistava. Pitäkää siitä
kiinni.
- Harjoitustehtävien esitykset menivät usein linjalle "ei tässä mitään
ihmeellistä, en selitä enempää". Onneksi harjoitusten vetäjä tajusi
selventää ja kertoa tehtävien ratkaisuista. Tämä oli erittäin tärkeää
ainakin oman oppimisen kannalta.
- Harjoitusten tekemiseen kului suhteettoman paljon aikaa, joskin
niistä oppi paljon. Usein laskariharjoitukset olivat heti luentoa
seuraavana päivänä, joten kovin paljon aikaa ei niiden tekoon
jäänyt.
- Vesa Vainio veti harjoitukset tosi hyvin. Siellä oli mukava
ilmapiiri ja sai aina vastaukset kysymyksiin. Vainion asenne
opiskelijoita kohtaan oli esimerkillinen: hän oli ystävällinen, avulias
etc. mutta kuitenkin tarpeeksi tiukka, ettei siellä saanut vedätettyä
harkkapisteitä jos ei ollut tehnyt.