HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
12.08.2002
Palaute kurssista 581325-0
Ohjelmoinnin perusteet, intensiivikurssi, avoin yliopisto (kesä 2002), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 22.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
22 |
3,7 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
22 |
4,0 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
22 |
4,0 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni. |
21 |
4,0 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
21 |
4,7 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
22 |
4,7 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
22 |
4,5 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
22 |
4,3 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
22 |
4,2 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
22 |
4,5 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
22 |
4,6 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
22 |
4,3 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
9 |
4,0 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
9 |
3,7 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
21 |
4,2 |
|
Yhteensä |
22 |
4,3 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien kesän kurssien keskiarvo oli 4,3.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5 liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Kimmo Airamaa |
6 |
4,2 |
3,8 |
3,7 |
Veli-Matti Kujala |
16 |
4,7 |
4,3 |
3,7 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?
- Kääntäjän kryptisten virheilmoitusten tulkinta oli hankalaa ja ohjelmien isuskas toimintakuntoiseksi saattaminen vei älyttömästi aikaa.
Jonkinlainen "Complete Idiot's guide to most typical errors in javac" voisi olla tarpeen (1kpl A4 arkki?)
- Ei mitään.
- Harjoitustöissä ei aina ollut konetta käytettävissä.
-
- Olisi voinut tuoda esille millaisia käytännön ongelmia ja ohjelmia rehellisessä ;) työssä sitten pitäisi osata tehdä. Silläkin uhalla että se olisi jotain kauhistuttanut. :)
Kaikilla laskarikerroilla ei ollut käytössä konetta, vaikka olisi pitänyt. Joku muu oli kuulemma ehtinyt vidä koneen ensin?? Eikö sitä voikaan varata koko kurssiajaksi automaattisesti???
- Ei puutteita.
- Tietokonesalissa, jossa pidimme laskuharjoitukset, ei ole tietokoneita.
- Auditoriassa oli kylmä, mutta toisaalta se oli hyvä, sillä ainakin ilmanvaihto toimi.
-
- Yleensä ottaen ulkoisissa puitteissa ei ollut isoja puutteita.
- Ei puutteita, projektori ja kannettavakin tarvittaessa käytössä harjoituskissa.
- Harjoitustehtävien tekemiseen varattu tila oli vailla ilmanvaihtoa - oli aika lämmin kesä. Taululle ei tahtonut nähdä kun valo tuli suoraan ikkunoista kohtisuoraan taulua vasten.
- En juuri mitään. Luentosalissa oli vähän kylmä. Muuten ok.
- Ensimmäisinä päivinä auditorio tuntui jäätävän kylmältä. Tilanne ei sinänsä tietysti muuttunut mihinkään seuraavinakaan päivinä, mutta opinpahan ottamaan pitkähihaisen mukaan, vaikka ulkona olisi ollut hellettä...
- Luentosali oli kylmä. Luennoitsija nerokkaasti oli tauottanut luennot. Sopivan pituiset tauot sopivissa paikoissa. Jaksoi hyvin koko 4 tuntia.
- linuxin käyttö aluksi uutta ja hankalaa.
- Joskus olisi voinut ohjatusti tehdä itse koodia pc:llä, mutta ymmärrettävästi tiukka aikataulu ei anna siihen mahdollisuutta.
- Luentosali ei ole mukavin paikka neljän tunnin mittaisilla luennoilla.
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?
- Kirja hyvä ja sitä seurattiin mukavasti: luentojen sijaan pystyi myös lukemaan kirjaa.
- Kirjasta pystyi itse opiskelemaan käsiteltyjä asioita melko hyvin.
- Kirjan ja luentomateriaalin yhteneväisyys on selkeää ja helpottaa tehtävien tekemistä ainakin intensiivikurssilla. Joskus vaihtoehtoisella tavalla selitetystä oheismateriaalista voi saada uuden ahaa -elämyksen.
- Selkeät.
- Harjoitustehtävä monisteen printtaus oli erikoinen. Sivua käännettäessä ei koskaan tiennyt millä sivulla asia jatkuu. :))
- Hyvä kirja, ehkä enemmän voisi painoittua olion luomisen -ongelmaan useammalla esimerkillä ja "räjähdyskuvalla".
- Opetusmateriaalin saatavuus internetissä oli mielestäni erittäin hyvä. Pidin myös siittä että kursin tehtävät olivat saatavilla internetissä. En voi kuitenkaan olla mainitsematta että tehtävien ratkaisut ei aina ollut ihan parhaimasta päästä.
- ok
- Erinomaiset
- Moniste oli selkeä. Välillä tosin tuntui ajoittain tuntui, että asian voi myös ymmärtää jotenkin muuten kuin kirjoittaja on sen tarkoittanut, (mutta toisaalta, niin se kait on melkein aina...)
- Ilman kirjaa lukeminen monisteista olisi alkanut puduuttaa.
- Voisi olla enemmän havainnollistavia kuvia ja laskareissa olisi voinut olla niitä myös enemmän. Termistön selvittämistä voisi olla enemmän kirjassa.
- Selkeämpiä kuin aihetta käsittelevät kirjat yleensä. Vaikka kaipaisimmekin välillä kokonaiskuvaa, kokonaisvaltaisen oppimisen kannalta näyttää kuitenkin tämä lähestymistapa paremmalta. Rakenteet alkoivat tuntua tutuilta ja käsitteitä oppi ulkoakin (joka ensin alkuun tuntui mahdottomalta).
- Kirja tuki oppimista hyvin, mutta A.Wiklan piirtoheitinkalvot olivat välillä hyvinkin sekavia - ainakaan kirjoituksesta ei saanut aina mitään selvää. (johtui varmaan nopeasta tahdista) Harjoitustehtävät olivat ihan hyviä ja Kirjasta oli apua sekä verkkomateriaali oli erittäin hyvä. Kirja oli aika kallis, mutta niinhän ne aina vähän tuppaavat olemaankin! V-M Kujala osasi esittää piirtoheitinkalvoilla ja taululla asiat erittäin selkeästi harjoituksia läpi käytäessä.
- hyvä kirja
- Kirja hyvä. Sain selkeän kuvan ohjelmoinnista yleensä. Kalvot vähän sekavia joskus luennolla, mutta ei se haitannut,kun ensi järkytyksestäselvisi ja tajusi, että kannattaa kuunnella ennemmin kuin kirjoittaa.
- Hyvä, että kaikki harjoitukset sai etukäteen. (Harjoituksien suhteen tosin vähän ihmetytti se, että kovin tärkeäksi mainostettua binäärihakua ei harjoituksissa ollut lainkaan.) Kirja vaikuttaa varsin vakuuttavalta.
- Oppimateriaali tuki hyvin opetusta. Selkeitä esimerkkejä. Ehdottoman tärkeää, että esimerkkivastaukset tulivat nettiin. Jäin kuitenkin vähän kaipaamaan eri tyyppisiä esimerkkiratkaisuja. Joskus laskareissa käytiin mielestäni selkeämpi ratkaisu läpi kuin mitä sitten nettiin ilmestyi.
- kirja vaatii luennot ja on jokseenkin kallis, muuten toteuttaa tehtävänsä.
- Oppimateriaali olivat ihan hyvät, kirja ja verkkomateriaali täydensivät toisiaan. Varsinkin kirjan esimerkkiratkaisut yhtenä kokonaisuutena olivat käyttökelpoiset, sillä kirjassa ne olivat "epäyhtenäiset" selityksien vuoksi..mitkä nekin ovat ilman muuta tarpeelliset ja tärkeät ainakin aluksi.
- On hyvä, että kurssimateriaali on kokonaisuudessaan netissä. Sen sisältökin on asianmukainen.
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- A. Wikla ja hauskat jutut. A. Wiklan motivoiva opetustyyli sai jaksamaan loppuun asti.
- Sai edes jonkinlaisen (systemaattisen) lähtökohdan ohjelmointiin.
Opettaja oli mukava tyyppi.
- Uuden asian oppiminen.
- Arto Wiklan simuloinnit.
- Luento salissa oli hyvä happi, välillä kyllä hieman liiankin viileä...
- Kun oppii uuden konstin ohjelmointiin.
- Luennoitsijan tapa ilmaista visuaalisesti asioita oli mielestäni hyvä. Luenoitsijan eteni mielestäni asioissa oikeassa tahdissa.
- luennoitsija ja harjoitustehtävät
- Hyvä luennoija, Wikla.
- Luennoitsija luennoitsija sai jotenkin neljän tunnin luennot menemään tylsistymättä. Tauot on aina hyvä, jos on pidempiä luentosessioita.
- Intesiivillä tehtävät tulee tehtyä ja opittua ei unohda luentojen välillä.
- Oppia jotain uutta tietokoneista ja ohjelmoinnista.
- Tiivis tahti: välillä tuntui siltä, ettei jaksa, mutta kummasti aina vain sisukkaasti teki harjoituksia ja jaksoi. Ja tietysti tuo hyvä henki mm. opiskelijoiden keskuudessa: tsemppiä löytyi etenkin loppuvaiheessa, kun porukka alkoi jo hieman väsähtää. Juu, ja kyllähän tuo opettajan ja harjoitusten ohjaajien rohkaisukin vaikutti asiaan.
Työssä olevan "opiskelijan" normaalitahtiset kurssit kun jäävät usein puolitiehen: aina löytyy jotakin mukamas tärkeämpää tekemistä. Nyt pystyi käyttämään osan lomasta tehokkaasti opiskeluun ja jäi vielä aurinkoisia päiviä runsaasti jäljellekin =)
- Arto Wiklan luennot ja VM Kujalan havainnollistavat esimerkit. Wikla oli ihminen ihmiselle eikä mikään etäinen pöntössä puhuja ja se oli todella positiivista. Oli hyvä vuorovaikutus.
- hauskat luennot
- Mukavat kurssikaverit, hyvä ja motivoitunut henki noin yleensä kurssilla. Myös laskariryhmässä (ryhmä 1) henki oli vapautunut ja leppoisa. Ryhmän vetäjä oli mukava.
Erityisesti kiitokset Artolle hauskoista luennoista ja kannustamisesta pysymää kärryillä, vaikka olinkin aivan aloittelija.
- ---------> ---------> AW <--------- <---------- :)
...ja olen varmaan ainoa, joka vastaa näin, mutta vastaanpa kuitenkin: nopeus. Tosin tämä oli lähinnä kertausta ohjelmoinnin harjoitustyötä varten, kun kävin kurssit jo syksyllä "suljetulla osastolla". En uskalla ajatellakaan, miltä kurssi olisi tuntunut, jos olisin aloittanut tyhjästä...
- Loistava luennoitsija, joka otti erinomaisesti huomioon kurssin osallistujien erilaisen tason. Luennoitsija sai mielenkiinnon heräämään ohjelmointiin. En olisi ennen kurssille tuloa voinut kuvitellakaan istuvani koko illan kotona yrittämässä ratkaista jotain ohjelmoinnin tehtävää. Luennoitsija esitti asiat erittäin selkeästi ja ymmärrettävästi.
Luen tietojenkäsittelytiedettä sivuaineena enkä vielä ole löytänyt mihin voisin tulevaisuudessa tarvita ohjelmoinin taitoja. Siitä syytä olikin erittäin hyvä juttu, että luennoitsija kertoi mikä on oleellista kurssin sisältöä ja mikä ei.
- luennot ja onnistumisen elämykset.
- Tiivis ja intensiivinen paneutuminen ohjelmoinnin perusjuttuihin. Opiskelutahti oli kova ja kokonaisuus hahmottui siten nopeasti, mikä sopi näköjään ainakin minulle. Hitaammassa etenemisessä helposti hämärtyy oleellinen ja kokonaisuuden hahmotus. Opettajan käyttämät visuaaliset "töherrykset" ja konkreettiset "penkkiriviesimerkit" hahmottivat asioita selkeiden selitysten kanssa oikein hyvin...tästä opelle ruusuja. Ainakin minä visuaalisena ihmisenä pystyin juuri noita "töherryksiä" seuraamalla omaksumaan asioita hurjan paljon enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Lähtötilanteeni oli tosiaan aika lohduttoman tuntuinen aluksi, sain Java-kirjan eteeni eka kerran 31.5., mutta tiukalla opiskelulla puolentoista viikon päästä selvisin nähdäkseni kokeesta suht. hyvin.
- Luennoija oli hauska mutta osaava. Pitkät luennot olivat asiasisällöstä huolimatta hyvin viihteellisiä.
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- Hirivttävä tahti. Yksikin ilta muissa hommissa pakotti yötyöhön tai kärryiltä tippumiseen.
Muutama "vapaapäivä", esim. perjantai olisi voinut sopia tehtäviin syventymseen.
- Jos omat lähtötiedot ovat lähes nollassa, tällainen intensiivikurssi ON
aivan älyttömän vaativa - varsinkin jos sen kanssa tekee jotain muuta
vaativaa. Tämä kerrottiin kyllä alussa, mutta eipä sitä ihan kuitenkaan
arvannut käytännössä... Niinpä asiaa tuli aivan liian tiiviissä tahdissa
ja sisäistäminen jäi heikoksi. Ehkä samat asiat ymmärtää paremmin
muutaman viikon päästä... en tiedä.
- Liika kiire esti asioiden omaksumista.
- Tiiviys.
- Laskarien pitäjä ei ollut kärryillä mitä asioita oli käsitelty ja mitä ei. Siksipä esimerkkiratkaisusta löytyi sellaisia variaatioita mitä ei koko kurssilla käsitellä tai sellaiset asiat tulee esille vasta useamman kerran jälkeen! Ei hyvä asia!
- AIVAN HILLITÖN KIIRE KAIKESSA! JOS JOSSAIN VAIHEESSA ON MUKANA OPISKELUSSA, NIIN JO SEURAAVANA PÄIVÄNÄ LENTÄÄ MATTO JALKOJEN ALTA.
- Harjoitus ryhmät olisi voinut jakaa kokemuksen perusteella jolloin ne henkilöt joilla on ohjelmointi kokemusta olisivat voineet keskittyä eri asioihin kuin vain aivan perusjuttuihin. Näin olisi myös voitu saada kaikkien mielestä parempaa keskustelua ryhmissa.
- Aloittelijalle hurja etenemistahti.
- Liika nopea vauhti. Koskaan ei ollut aikaa itse jäädä pureskelemaan jotain hankalata tuntuvaa asiaa, vaan heti piti menne eteen päin, jolloin uusia asioita ei voinut omaksua, koska ne rakemtuivat vanhan päälle.
- Älytön kiire.
- -
- Aikapula. Töistä on vaikea saada vapaata ja täytyi käyttää kesälomaa tähän kurssiin.
- univelka+vauhdi,
en ehtinyt lukea kaikkea mitä pitais jokainen päivä, tein laskarit yöllä(...)
- Etenimme aika huimaa vauhtia, mutta sehän kyllä mainittiin moneen otteeseen. Kärryillä pysyminen oli rankkaa, mutta kyllä kiitos lopussa seisoi, kun koe meni ihan hyvin.
- Käy kyllä voimille istua neljä tuntia luennolla ja kaksi tuntia laskareissa ja sen jälkeen yrittää vielä saada tehtyä seuraavan päivän laskarit. Onneksi harjoitukset sai heti alussa, että saattoi edes yrittää tehdä niitä etukäteen, joten tarvittaessa saattoi ehkä hylätä tietokoneen ja hipsiä terassille...
- No näin totaalisesti nollasta aloittavalle olisi ollut hyödyllistä, jos olisi ollut mahdollisuus ohjattuun laskareiden tekoon. Olisi ollut joku joka neuvoo ja opastaa - katsoo vähän suorituksen etenemistä. Olisi ollut todella palkitsevaa saada joskus ohjelma täysin toimimaan.
Toinen heikkous oli tiivis tahti. Uusia opittavia asioita oli ihan hirvittävän suuri määrä. Millään ei pystynyt tuossa tahdissa omaksumaan kaikkia niitä juttuja vaikka teinkin lujasti töitä. Kurssi kyllä vei kaikki mehut pois. En ollut aivan tyytyväinen omaan oppimiseeni juuri tästä syystä.
- tiivis tahti ei antanut aikaa sulatella asioita, mutta toisaalta asiat olivat koko ajan mielessä.
- Välillä oma omaksumiskyky oli kovilla, sillä aloitin kurssin tosiaan ihan a:sta.
- Liian tiivis tahti useimmille.
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- Eipä juuri mitenkään. Kurssi oli loistavasti organisoitu ja kurssin vetäjät motivoituneita.
- Selkeästi eri suoritusajat päällekkäin meneville kursseille! Ei johtunut sinänsä
tästä kurssista vaan kurssien yhteisestä organisoinnista.
Ei kurssissa itsessään sinänsä ollut mitään suurta vikaa. Opettaja oli
kokenut ja osasi asiansa. Lähtötaso kyllä vaatii mielestäni jonkin verran
ohjelmointikokemusta - voisiko ajatella kurssia aivan aloittelijoille?
- Aikataulua voisi vähan keventää, että ehtisi muutakin kuin hätäisesti hutaista tehtävät.
- Pidentää aikaväliä, millä asiat käsitellään. Jos lukiolaisia ajatellaan niin heillähän on koulut jo loppu ja sen perusteellakin kurssin voisi alottaa aikaisemmin. Jos kurssia pidentäisi päivällä tai kahdella, tehostuisi kurssin asioiden o m a k s u m i n e n huomattavasti! Näin ei myös harmaita hiuksia tulisi liikaa. :)
- Kesäyliopiston aikataulua tulee muuttaa niin, että opiskelijat ehtivät omaksua opetetun tiedon!
- Vaikka luenoilla visualisoitiin paljon esimerkkejä olisi nämä esimerkit voinut myös ajaa koneella jotta oikean tulostuksen olisi myös nähnyt.
- Vähän liian intensiivinen. Ehkä luentoja pitäisi olla joka toinen päivä.
- Luennot esim joka toinen päivä.
Joskus tuntuu, että asioista jonkun yhtä ummikon kanssa keskusteleminen auttaa selventämään asioita, sillä se auttaa, että pääsee omin sanoin verbaalisesti kuvaamaan toiselle ihmiselle mitä ajaa takaa ja se toinen voi sitten täydentää ajatusta. Lakareissa ihan niin ei tapahtunut. Puhuttiin tehtävistä tai ei mistään. Aihepiiriä olisi pitänyt laajentaa. Esim. jonkun käsitteen selittäminen toiselle voi olla hyvä juttu, sillä ko. käsitteen saattaa ymmärtää, mutta se voi olla silti päässä yhtenä mössönä.
- Jos sais hiemn pidemmän aikavälin, jopa pari päivää olisi avuksi, loppukurssi on melkoista tykitystä.
- Voisi olla sellaisia monisteita (vaikka jaettavia tai internetistä kopiotavia, joissa käsitellään tarkasti mitä ohjelmassa tapahtuu kun esim luodaan oliota ja annetaan olion kentille eri arvoja.
- Jossakin vaiheessa tuli mieleen, että viikonloppuja voisi olla kaksi, jotta ehtisi kunnolla pureskella harjoituksia. Toisaalta - tuli kyllä viikonloppuna enemmänkin laiskoteltua, joten tiedäpä sitten tuosta =)
- Olisi pitänyt olla vaikka pieni lukutauko ja kertaus sen jälkeen ja sitten koe. Toisaalta voisiko kurssia pitää esim 4 viikonloppua pe ilta, lauantai ja sunnuntai ja sitten seuraavana viikonloppuna pe iltana koe? Näin voisi myös työssäkäyvänä ja työnohessa opiskelevana käydä kurssia kätevästi ja intensiivisesti.
- liian vähän infoa Linuxista
- Ehkä voisi perustaa vapaaehtoisia laskarien ratkaisemisryhmiä, jotka yhdessä tai myös assarin kanssa tekisivät tehtäviä luentojen jälkeen.
Jos ei osaisi, voisi kysyä..
- Olisikohan ehkä aihetta järjestää avoimessakin ei-intensiivikurssia? Tällaisenaan kurssi tuntuu palvelevan parhaiten niitä, joilla on jo kokemusta jonkinlaisesta ohjelmoinnista (tai jotka ovat jo kertaalleen käyneet kurssin...).
- Olisiko aivan tyhmä idea perustaa yksi laskariryhmä sellaisille, jotka lähtevät ihan nollista ja varata siihen vaikka vähän pidempi aika. Nyt ei ihan kaikkea kehdannut kysyä mikä pyöri mielessä. Tämä voisi lisätä myös keskustelua.
- laskari ryhmät aloittelijoille ja "osaaville" ohjelmoijille erikseen.
- Voisi olla ihan hyvä, jos esim. harjoitusten malliratkaisuksi voisi tulla 2 erilaista oikeaoppista ratkasutapaa, sillä jokaisella on omanlainen tapa ajatella asioita ja ainakin näin kokemattomana ohjelmoijana olin aluksi hämmentynyt, kun mielestäni olin oivaltanut asian oikein, mutta ratkaisutapani oli erilainen kuin mallissa...tämä tuotti aluksi epävarmuutta.
- Koetilanne on aiheen kannalta hankala ja arvosteluperusteet toisinaan epämääräistä ja vaihtelevat liikaa. Jotkin arvostelijat (vahoissa kokeissa) ovat olleet tarpeettoman tiukkoja: pisteitä verotetaan syntaktisistakin virheistä, jotka kääntäjässä ajettaessa paljastuisivat välittömästi. Koetilanteessa ei koskaan tiedä millaisin perustein vastaus arvostellaan. Johdonmukaisuutta tähän niin koepaniikkikin vähenee!
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.
- Harjoituksissa huomasi, kuinka eri tasolla kurssille osallistuneet olivat -
johtuen aiemmasta ohjelmointitaustasta tai sen puutteesta.
Harjoitusryhmän pitäjä oli yllättävänkin hyvä, ei minulla tosin ollut
mitään ennakkokuvaa.
- Jollei aikataulua muuten voi keventää, niin tehtävien määrää voisi vähentää. Olisi hyvä, jos saisi enemmän palautetta omasta työstä eli miten itse valitulla tyylillä voisi saada jotain järjellistä aikaan.
- Osata asiansa on eri juttu kuin osata selittää asia selkokielellä!!! Siten kohta 16 on hieman ristiriitainen.
- Harjoitukset ovat teorian oppimista käytännössä! Kuitenkin olisi hyvä, ettei matemaattista puolta korostettaisi harjoituksissa, vaan keskityttäisiin olennaisen tiedon tekemiseen ja oppimiseen käytännössä.
- Harjoitusten pitäjä pystyi kertomaan asioita hyvin jotka liittyivät ohjelmointiin. Keskustelun luomisessa olisi voinut nähdä enemmän työtä.
- hyvät harjoitukset
kiva assari
- Kimmo varmasti osaa asiansa, mutta ei osaa helppotajuisesti esittää asiaa muille.
- Ai tänne harjoituskommentit vasta tulivatkin...
- Voisi olla enemmän tehtäviä havainnollistavia kuvia.
- Kiitos harjoitusryhmämme pitäjälle Veli-Matille kärsivällisyydestä ja innostavuudesta =)
- Jotkut harjoitukset olivat erittäin työteliäitä ja aikaa vieviä. niiden läpikäyntiin ei ollut riittävästi aikaa ja joitakin asioita olisi hyvä ollut kyntää vieläkin syvemmältä, että olisi saanut irti myös ne "pohjamudat". Veli-Matti Kujala osasi havainnollistaa hyvin esim kello esimerkkiä ja mikä on konstruktori jne..
- no comment
- Hyvä, että paikalle saatiin tietokone, auttoi harjoitustehtävien tutkimista huomattavasti.
- Loistavaa kärsivällisyyttä ja kannustusta! Veli-Matti loi ilmapiirin, jossa uskalsi esittää harjoituksensa vaikka se ei niin oikein ollutkaan. Piirrokset aiheen ymmärtämiseksi oli loistavia.
- homma toimi ok.
- Harjoitusten läpikäyminen ryhmässä oli ihan hyvä ratkaisu, sillä siinä näki juuri näitä erilaisia ratkaisutapoja ja sai kyseltyä sellaisilta, jotka jo osasivat...kunhan rohkeni. Osaajia tuntui olevan harjoitusryhmässämme ja luennoilla aika monta. Harjoitusten vetäjän "piirrokset" kahvoista ja nappuloista selkeyttivät ja tukivat luennoilla opittua myös tosi hyvin. "Töherrykset" ovat siis ihan ehdoton juttu.
- Päivän harjoituksissa oli rankka urakka ohjelmoinnin osaavalle konkarillekin. "Epäoleellisempia" tehtäviä voisi karsia näin tiiviillä kurssilla niin päivän työkuorma olisi hivenen kevyempi.