HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
08.08.2001
Opiskelijapalaute kurssista 581325-0
Ohjelmoinnin perusteet (3 ov) (avoin yliopisto) (kesä 2001), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 36.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
35 |
3,6 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
34 |
4,0 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
34 |
4,2 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni. |
34 |
4,2 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
33 |
4,5 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
34 |
4,4 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
34 |
4,1 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
33 |
4,2 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
33 |
4,1 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
34 |
4,6 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
34 |
4,4 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
34 |
4,1 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
13 |
3,8 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
13 |
3,5 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
33 |
3,9 |
|
Yhteensä |
36 |
4,2 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien kesän kurssien keskiarvo oli 4,2.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5 liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Auvo Häkkinen |
17 |
4,9 |
4,2 |
3,9 |
Marja Huovinen |
17 |
4,4 |
3,8 |
3,4 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?
- Harjoitussessioissa kaikkien tulisi päästä koneelle kokeilemaan.
- Ei valittamista.
- Ei puutteita.
- Linux-käyttöjärjestelmään tottumattomille olisi kiva olla myös joitakin Windows-koneita, ottaen huomioon myös kotityöskentelyn. Laitoksen sijainti on huono.
- Liikaa asiaa liian lyhyeen aikaan
- En mitään
- liian vähän aikaa!
- luentosalissa oli hieman kylmä, mutta parempi se kuin liian vähän happea, joka tekee uniseksi.
- Harjoitusluokan välineet voisivat olla vähän paremmat.
- harjoitustilaisuuksissa välineet eivät aina toimineet, mutta ei se
oikeastaan haitannut
- Ei puutteita.
- Accessability. Those of us from Avoin Yliopisto cannot stay after hours to work on assignments.
- Opetuksen ulkoisisssa puitteissa ei mielestäni ollut mitään vikaa, vaikkakin kaikissa koneissa ei toiminut guest-tunnus. Tämä oli tosin tiedossa ja onneksi vapaita koneita oli todella paljon.
- Laskariluokka on liian ahdas, vaikea seurata mallivastauksia kun katsottava kohde on sivuseinällä ja silloinkin epäselvä.
Laitevarustukseen voisi tehdä parannuksia-pitäisi toimia moitteettomasti näin tiiviillä kurssilla.
- Ohjelman Linuxin opetusta ja tekstieditorin opetusta olisin tarvinnut (Windows taito on)
Väliaikainen tunnus koneisiin olisi ollut kiva.
Alkuun meni suuri osa ajasta koneen edessä ihmettelyyn.
- Talon koneiden käyttö, esim. tulostus hankalaa.
- Tunnukset puuttuivat
- Linux
- Ei puutteita!
- Koneluokat voisivat olla paremmin saatavilla. Olisiko mahdollista järjestää harjoitukset koneluokassa, niin että samalla voi kokeilla omia tuotoksiaan.
- Luentosali oli kylmä.
- Auditoriossa liian kylmä
- Tuolit aivan hirveitä istua (olen "tavalluisen" pituinen eli 172 cm. Muuten ok puitteet. Siirtoheitin oli ok.
- Luentosaliin meinaa jäätyä.
- laskutehtäviä olisi ollut hyvä harjoitella ohjatusti myös koneella
Linux'in käytöstä ei ollut riittävästi ohjausta, aikaa meni paljon välineen käytön opiskeluun ja itse asia jäi kiireessä liian vähälle
- Harjoituksia ei suoritettu/tarkistettu tietokoneilla.
Opettaja kävi läpi vain joidenkin töitä (aikaa oli liian vähän).
Ohjattua opstusta olisi saanut olla enemmän!
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?
- Kirja hyvä, webbi-materiaali samoin
- Hyvä ja selkeä esitys, tukee hyvin opetusta.
- Oppimateriaalit olivat selkeät. Harjoitustehtäviin voisi lisätä maininnan myös siitä, mitä verkkosivun esimerkkiä kyseiset tehtävät muistuttavat.
- Monisteita voisi olla enemmän: "toisia mielipiteitä" muista kirjoista jne. Oppikirjan (Wikla) esimerkit ovat paikoitellen ilman selityksiä hämäriä ja havainnollistavampia ja vaikeampia esimerkkejä voisi olla enemmän. Hyvä layout tekee kirjasta mukavaa luettavaa (!), joten kustantaja OtaDATA (miksei maisterikin) voisi ottaa oppia esim. Savitchin kirjasta. JAVA An Introduction To Computer Science & Programming on vaikea hankkia ==> tiedot siitä opetusoppaaseen.
- hyvää materiaalia.
- Monisteessa viitataan kohtiin, joita on vaikea löytää kirjasta. Harjoitustehtävien tulo nettiin on hyvä asia. Ainoa heikkous on, että tehtävät tehnyt on eri henkilö kuin luennoitsija tai laskarien vetäjä. Kaikilla vähän eri tyyli, mikä voi vähän sekoittaa näin vasta-alkajaa.
- hyvät, mutta itsestä se on kuitenkin kiinni.
- ihan jees
- Asiat on kerrottu kirjassa selkeästi ja hauskasti. Hauska jää mieleen helpommin.
"Netistä videotykillä" on hyvä systeemi.
- Hyvät.
- Oppimateriaali voisi olla laajempi, eli sisältää enemmän kuhunkin aiheeseen liittyviä esimerkkejä. En tarkoita, että kirjan pitäisi olla laajempi, vaan lisäesimerkkejä "itsetutkiskelua" varten voisi löytyä verkosta esim. teksteinä tai koodina...
- kirja oli hyvä
harjoitustehtävät olivat hyviä, oli hyvä että kurssin kaikki
harjoitustehtävät sai jo 1. luennolla
1. harjoituksissa jaettu pieni linux-opastus oli tarpeellinen
- Kirjan esmimerkkijen välimuutujien eräät nimet
eivät tarpeeksi kuvaavat.
- Good.
- Netistä saatava kirjamateriaali oli oiva apuväline, kun tunnilla halusi seurata ja kirjoittaa omia muistiinpanoja. Lainattuun kirjaan ei voi tehdä sivuhuomautuksia, joten kiitos Arto nettiversiosta!!
Samoin oli loistavaa, kun netistä sai harkkakysymysten vastaukset, tosin ratkaisumalleissa näkyi eri opettajan vaikutus. Joskus ratkaisut oli tehty hieman vaikeaselkoisesti ja niihin oli viljelty paljon ylimääräisiä huomautuksia. Lisäneuvot olivat tarpeen, kiitos niistä!!
- Kirja ja netistä saatava materiaali tukivat toisiaan. Ihan ok.
- Materiaali oli hyvä, koska verkossa.
- OK
- Kirja selkeä...
- WWW-sivuilta löytyi hyvin
- hyvä
- Opiskelumateriaali on erittäin selkeä. Harjoitukset olivat minulle vaikeita.
- Kirja OK. Erittäin hyvä, että kurssimateriaalin sai myös verkosta.
- Kurssin materiaali oli hyvää ja parasta oli se että se oli ilmaiseksi saatavissa verkosta.
- Kirja on paras ohjelmoinnin kirja, jota koskaan olen lukenut. Lisäksi harjoitustehtäviin sai kirjan esimerkeistä oli sopivasti apua.
- Vertailtuani useita netistä ja kirjakaupoista blöytyneitä: Wiklan matsku on ainoa oikea aloittelijalle. Web toimi erinomaisesti, myös yöllä löysi kaikki matskut, herjoitukset ja esimerkkivastaukset netistä (jos vaikka oli tilapäisesti jossain, missä ei painettu materiaali ollut mukana).
Suuri kiitos myös laskareiden kirjallisesti hyvin selkeistä esimerkkivastauksista.
- Hyvät.
- Kirja on hyvä. Siitä oppii asiat.
- ei huomauttamista
- Ohjelmiston asennus olisi voitu tehdä helpommaksi, koska senhän voisi toteuttaa vaikka selaimen avulla
ohjeita noudattaen. Eikä pitäisi olla vaikeata toteuttaa!!
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- Oppi pirusti
- Hyvä ilmapiiri ja se, että ohjelmanpätkiä ja esimerkkejä käytiin yksityiskohtaisesti läpi. Tärkeää aloittelijalle.
- Opin ohjelmoinnin perusteita java-kielellä.
- Alun helpot asiat, esimerkit elävästä elämästä luennoilla jne. Ohjelmoinnin taidon kuoriminen kuorestaan.
- Lyhyessä ajassa joutui omaksumaan paljon asiaa.
- Täällä oppii ja on pakko tehdä töitä. Mukava ilmapiiri tukee oppimista. Luennoitsija on vauhdikas ja innostava, joten luennoilla ei nuku, vaikka päivä on pitkä.
- sen yleiskäytettävyys ja hyöty.("top down" harjoite aivoille), eli ei pelkästään ohjelmointia varten. Tietotekniikan Leibniz.
- Wikla osaa pitää mielenkiinnon yllä, ei puhu monotonisesti
- Opettajan asenne.
- Selkeä ja hyvä opetus.
- Intensiivisyys
- oliot, koska muut asiat olivat jo ennestään tuttuja
- Nopeus.
- The teacher
- Parasta kurssissa oli opettaja siis luennoitsija!Miten vauhdikas ja mielenkiintoinen opetustyyli!
Kiitti
- Tiivis paketti, kaikki saivastelu tuntien sisällön käytöissä oli jätetty pois.
Hyvä luennoitsija, selkeä ilmaisu ja havainnollinen esitys.
Laskarein vetäjä oli myös selkeä ja johdonmukainen, pedagogisesti asiantuntija.
- Tiiviys
- Ohjelmoinnin perusteiden läpikäynti.
- Opettajan ja harjoitustyon ohjaajan ammattitaito
- Luennoilla oli mukava olla. Vaikka en kyennyt tekemään harjoituksia- pysyin mukana tunneilla ja koin ymmärtäväni. Lähdin nollasta, joten näin tiivis kurssi oli minulle liian vaikea.
- Sen minkä ehdin töiltä luennoilla käydä, voin vain todeta, että Arto Wikla on hyvin karismaattinen luennoisija.
- Opettaja ja laskarin pitäjät olivat tukevia ja jaksoivat selittää asioita yhä uudelleen.
- Luennot.
- Wikla.
- Tehtävien pirullinen opettavaisuus.
- Harjoitusten selvittely.
- innostunut opettaja ja motivoitunut ilmapiiri
- Tulevaisuuden visiot.
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- Melko lailla tiukka aikataulu
- Kurssi oli aivan liian tiivis. Kenen kumman idea on änkeä kaikki luennot yhteen putkeen??
(Ensimmäisen opiskeluviikon aikana nukuin 17h...)
- Jos ei minkäänlaisia pohjatietoja entuudestaan, ei kurssilla kerkeä omaksumaan asioita, koska aikaa on vain vähän.
- Liian TIUKKA AIKATAULU. Sitä pitäisi ilman minkäänlaista ohjelmointitaustaa ja -tietoa omaksua hetkessä uusi vaikeahko asia, tehdä siitä sovelletut rutkasti vielä vaikeammat tehtävät, lukea kirjaa, kerrata jne., jne. Missäs vaiheessa sitä nukutaan?
- jos olisi vähän enemmän aikaa asian sulattamiseen niin ehkä olisi parempi
- Liian tiivis vasta-alkajalle. Asioiden omaksumiselle jää vähän aikaa. Tenttiä ennen voisi olla pari vapaapäivää. Myös ennen kurssia olisi hyvä pitää info-tilaisuus, jossa kerrotaan
käytettävistä laitteista/ohjelmista. Niiden hankkimiseen ja totutteluun on mennyt paljon aikaa kurssin aikana, mikä on pois lukuajasta.
- lyhyys.
- liian intensiivinen
- Hyvin nopea tahti.
- tiukka aikataulu, toisaalta hyväkin.
- Tähänkin voisi vastata intensiivisyys. Aikaa oli kuitenkin suhteellisen vähän uusien asioiden oppimiseen ja työstämiseen.
- olin havaitsevani, että kurssi oli liian nopea sellaisille , joilla ei ollut
aiempaa ohjelmointikokemusta
- Nopeus.
- The pace. Lecture, home work assignments every other day would have been a better pace to understand the subject material.
- Minä itse, innostus lopahti ja muita kiireitä oli liikaa. Tiesin kurssin olevan vaativa, mutta.....
Olisi pitänyt osallistua vasta syksyllä, kun aikaa on enemmän ja kurssia ei käydä niin nopeassa tahdissa.
- Jotkut laskaritehtävät oli niin vaikeita että niiden kanssa pakertaessa oli usko mennä.
- Harjoitukset olisivat saaneet alkaa ajallaan.
Nyt harjoitusten venyessä ei ehtinyt tauolle ollenkaan, jos mieli luennolle ajoissa.
- Liian paljon, liian lyhyessä ajassa.
- Työvälineiden opetusta ei järjestetty.
- linux
- Ihmettelen kuinka moni täysin nollasta aloittanut kykenee selviytymään. Kurssilla suuri osa oli tehnyt ohjelmointia jo vuosia, joten heidän oli helppo kyetä tekemään myös harjoituksia. Heilläkin niiden tekemiseen kuitenkin kului paljon aikaa.
Missä on kurssi, jossa täysin aloittelija kykenee opettelemaan asiaa. Luulin tulleeni sellaiselle kurssille. En kehdannut mennä harjotuksiin, kun en ollut osannut tehdä tehtäviä.
En kuitenkaan anna periksi. Yritän sinnikkäästi itsekseni harjoittelemalla. En ollut tullut hakemaan arvosanaa, vaan ymmärtämään, miten voisin hyödyntää tätä omassa työssäni. Yritän elokuussa- harmi vain, että en voi hyödyntää harjoituspisteitä. Jotenkin ymmärsin, että elokuun tentti olisi vaikeampi. Miksi, koska varmaan suuri osa silloin tenttiin tulijoista ei ole kyennyt ymmärtämään riittävästi kyetäkseen tenttimään kurssia varsinaisena tenttipäivänä.
- Se, että yritetään pakata 3 ov 1,5 viikkoon ja todetaan, että "Kurssi on hyvin tiivis ja edellyttää paljon enemmän kuin vain päätoimista opiskelua. Mutta niinhän on oltavakin, kun parissa viikossa hankitaan 3 opintoviikkoa! " Homma ei toimi näin - tarkoituksena kuitenkin on oppia jotain ja toivottavasti kokea myös oppimisen iloa samalla. Hyvin harva ihminen, joka lähtee mukaan tällaiselle kurssille puhtaalta pöydältä (tässähän ei käsittääkseni ollut mitään etukäteisvaatimuksia) pystyy omaksumaan ja soveltamaan asian tällä aikataululla.
- Kurssi etene LIIAN NOPEASTI!!
- Harjoituksissa olisi voitu kädestä pitäen opettaa kuinka ohjelma koodataan ja miten tekstieditoria käytetään ja olisiko ollut vaihtoehtoa Windows käyttäjälle.
Luennoitsija piti javakurssia, ei ohjelmoinnin perusteet kurssia.
- Aika. Kurssin pituudeksi pitäisi saada kaksi ainakin viikkoa.
Tai yksi tehtävä laskareista pois, mutta se ei ole hyvä ratkaisu.
- Liian lyhyt kesto. En tarkoita ajan tuplaamista, pari lisäpäivää riittäisi. Eka lisäys olioiden aloituskohtaan (siihen ku pasuunat soi ja maa halkeaa...). Silloin paljon VAPAAEHTOISIA (ei vaikuta arvosteluun) tehtäviä niille jotka haluavat vääntää olioden alkua vahvemmaksi. Siis simppeleitä juttuja idean varioimiseksi.
Toinen lisäpäivä lähelle loppua. Muuten nopea tahti on vain hyväksi, motivoi erinomaisen paljon.
- Joitakin asioita joutui keksimään tehtäviä tehdessä aivan itse - tosin tämä voidaan lukea myös positiiviseksi.
- Jossain määrin kiivas työtahti.
- ehdottomasti ALOITTELIJALLE liian nopea tahti, ei ehtinyt yhtään sisäistää kuulemiaan asioita vaikka antoi parhaansa. Olisi ollut kiva saada enemmän onnistumisen elämyksiä. Tuossa tahdissa ei olisi ollut aikaa tehdä kovin paljon virheitä, esim. koneen käytössä
- Peruskurssilla pitäisi paneutua perusteisiin, eikä suorittaa tehtäviä, joita ei vielä olisi osannut tehdä.
Pientä brassailua sellaisilta oppilailta, jotka olivat JO TOISTA KERTAA (miksi?) kurssilla!
Keskeisten asioiden liian nopea läpikäynti ja liian vaikeat harjoitustehtävät aloittelijoille, joille kurssi
olisi pitänyt olla!
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- Opetusta vain ma, ke, pe. Välipäivinä ehtisi miettiä oppimiaan asioita
- Kurssi pitäisi ehdottomasti jakaa pidemälle aikavälille. Vaikka ymmärtäisikin, niin ei ehdi omaksua.
- Kurssi voisi olla viikon pitempi, jolloin "vain" täysipäiväinen opiskelu riittäisi.
- Kurssilla voisi esim. mainita muita alan kirjoja nimeltä. Enemmän aikaa (paljon). Laskarit voisi käsitellä (koko 2h) IT-luokissa. Luennoijan käsiala voisi olla selkeämpää...
- kurssi voisi olla muutama päivä pitempi...
-
Kts. edellinen
- ottamalla huomioon lisää pedagogisisa näkökulmia opetuksessa. Esim: vähemmän abstrakteja määrittelyjä ja enemmän käytännön esimerkkejä ja metaforeja. Enemmän vastuuta opiskelijoille(vain kesällä!) eli luennolla enemmän aikaa olennaisten "filosofisten" asioiden junnaamiseen kunnes varmasti tarttuu :sitten himaan laskemaan ja simuloimaan:"kokeilemaan kätännössa"
- sen kestoa voisi hieman pidentää
- Yleiset harjoitusympäristön tekemisen ohjeet aikaisemmin, esim. ennen kurssin alkua.
- Ajallisesti pidentää parilla päivällä.
- minulle kurssi sopi tällaisenaan mainiosti
- 2 tuntia luentoja ennen laskareita ja 2 jälkeen.
- Lengthen the period of the class. There seems to be plenty of time in July.
- Etukäteistehtävät tai tutustuminen materiaaliin, vinkit mitä kannattaisi lueskella tai jokin pieni tehtävä auttaisi ainakin kaltaisiani täysin noviiseja sisältöön tutustumisella. Materiaalin luku- ja sisäistäminen nopeutuisi?
- Akateemisen vartin voisi unohtaa. Tauot voisivat olla pidempiä.
- Muutama päivä lisää, samat asiat pystyisi omaksumaan paremmin.
- windows-järjestelmä
- Harjoitusryhmät voisi laittaa tason mukaan. Minusta olisi ollut mukavampi olla sellaisissa harjoituksissa, jossa olisi uskaltanut kysyä "tyhmiä" ja jossa olisi ollut aikaa enemmän opastaa eteenpäin.
Tiedostan melkoisen hyvin oman tapani oppia. Olisin kyennyt varmaan tekemään harjoitukset, jos olisi ollut joku, joka olisi tukenut minua niiden tekovaiheessa. Luennoilla kyllä kehotettiin ihmisiä tekemään harjoituksia pareittain. Mutta, kuinka minä olisin kehdannut sanoa jollekin, joka jo hallitsee syvällisemmin asian, että voisiko hän tehdä kanssani harjoituksia. Toisaalta toista opettamalla oppii itsekin.
Voisiko luoda sellaista henkeä enemmän, että ollaan oikeasti alkeiskurssilla. Voisi olla myös lisäopetusta (harjoitustehtävien tarkempaa läpikäymistä ennen niiden suorittamista) niille, jotka sitä tarvitsevat.
Voisiko myös kesäkurssia laittaa vähän pidemmälle aikavälille?
- Laatia kurssille realistisempi aikataulu ja pitää harjoituksia esim. max 3. krt viikossa (ma-ke-pe), silloin niihin ehtisi valmistautuakin kunnolla.
- Enemmän aikaa, ainakin tenttin kertaamiseen!!
- tasoryhmät harjoituksiin
Harjoituksissa oli osaajia ja täysin osaamattomia.
Ensimmäinen harjoitustunti voisi olla koodauksen opettelua koneilla. Miksi mikroluokissa ei tehty harjoituksia, kun olisi ollut tilaa. Tällöin olisi alusta lähtien päässyt opiskelu kiinni
- Aikaa pidentämällä.
- Noi edellisen vastauksen pari lisäpäivää.
- Ottaen huomioon että kurssi on tarkoitettu noin intensiiviseksi, on vaikea kuvitella että siellä alettaisiin kerrata alkeita, vaikka jotkut niitä olisivat tarvinneet.
- Ei tarvetta.
- varattava A I K A A asioiden sisäistämiselle. Ehkä myös ohjatumpi ryhmätyöskentely, asioiden pohtiminen yhdessä jäi kiireen takia kovin vähälle
- Helpompia tehtäviä, mutta enemmän.
Mahdollisuus saada ohjattua opetusta -edes tunti!
Tai ohjattua opastusta ryhmissä.
Tai opiskelijat tunniksi keskusteluryhmiin.
Miksi "pakottaa" -koska kaikki eivät "uskalla" kysyä!
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.
- Liikaa vaikeita harjoituksia. Jos helppoja olisi enemmän, saisi harjoitusta ja itseluottamusta. Häkkisellä asiat ja sana hallussa.
- harjoituksien vetäjä innoitti ryhmää keskustelemaan ongelmista ja täten opimme enemmän
- Oli hyvä, kun lopussa saimme monisteina tehtäväratkaisut ja niitä käytiin sitten vetäjän johdolla läpi. Toisten epämääräisistä kalvoista ja selostuksista ei välttämättä opi paljonkaan.
Harjoitusryhmässä oli mukava ilmapiiri ja vetäjä ok.
- hyviä mutta mahdottoman tehtävän edessä(viikossa ei kerta kaikkiaan ehdi): lähes kaikki on opiskelijasta kiinni ja hänen aikaisimmista pohjistaan.
- lopussa hieman liikaa harjoituksia per kerta.
ratkaistaisiin pidentämällä kurssin kestoa
- harjoituksissa tehtävät olivat toisille helppoja ja toisille vaikeita, joten
oli usein vaikeuksia käydä läpi harjoitukset sopivalla tarkkuudella
- Huonot tilat videotykin käyttöön.
- Again the pace. A day inbetween lecture and the exercises would have brought about greater, deeper understanding of the material.
- Tehtävien tekeminen yöllä ei inspiroinnut ja alkuinnostus kuoli loppuviikosta.
- Jotkut harjoitukset olivat niin monimutkaisia ja vaikeita etten ole vieläkään mallivastauksia koluttuani varma osaisinko tehdä tehtävän.
Harjoitusryhmän pitäjä on selkeästi opettamisen ammattilainen, kannustava ja riittävän vaativa. Perusteellinen. Jos itse jaksoi olla aktiivinen niin vetäjän opastamana olisi pitänyt selvitä laskareista.
- Linuxin ja uemacsin käyttöä voisi opettaa erillään kirjoittautumisesta, jolloin osaavat eivät tule valtaamaan koneita kirjoittautumiseensa, jolloin opetustilanne voisi keskittää ohjelmien ajamisen opetteluun Linuxissa
- Olen jo kirjannut näkemyksiäni harjoituksista kohtaan 14.
Harjoitukset ovat tärkeitä.
- Ks. kohdan 14 kommentti. Harjoitukset 5 krt viikossa olivat aivan liikaa.
- Harjoituksia ei aina kerennyt kunnolla tehdä koska aikataulu oli niin tiukka.
- harjoitukset voisi pitää mikroluokassa.
Ne jotka osasivat tehtävät, olivat onnettomia selittäjiä. "Tän tein noin ja tämän näin"..
Opettaja voisi selittää kaikki tehtävät. Selityksiin voisi varata enemmän aikaa. Jos tehtävät tulee olla tehtyjä, niin siihen ryhmätarinointiin voi jättää vähemmän aikaa.
- Käytettävään aikaan nähden harjoituksia oli yksi liikaa joka kerta.
Kurssin pituutta pitäsisi lisätä.
- Kiitokset Wiklalle erinomaisesta luennointitaidosta ja motivoinnista. Samoin Häkkiselle isot kiitokset, jaksoi vääntää ratakiskosta, jos ei rautalanka riittänyt.
- liian paljon tehtäviä ratkaistavaksi noin lyhyessä ajassa
- Seuraava ei pidä paikkansa;
Vastaukset ovat anonyymeja, ne käsitellään luottamuksellisesti ja niitä käytetään opetuksen
laadunarvioinnissa ja kehittämisessä.
KOSKA!!!
Lomakkeen voi lähettää vain kerran ja siitä ei voi editoida vastauksia enää lähetyksen jälkeen.
WWW-selain tyhjentää lomakkeen kentät lähetyksen jälkeen.
Jos lomakkeen voi lähettää vain kerran niin jonkin on tunnistettava MINUN koneen IP !
Ei siis voida sanoa, että täysin luottamuksellisesti! KOSKA IP:n perusteella voidaan jäljittää...
Haluaisin tästä kommentin!
(nimi ja s-osoite poistettu)