Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo | ||
---|---|---|---|---|
1 | Mikä oli kurssin vaatimustaso? | 28 | 3.2 | |
2 | Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. | 28 | 3.9 | |
3 | Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. | 26 | 4.0 | |
4 | Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni. | 28 | 4.3 | |
5 | Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. | 27 | 4.6 | |
6 | Opettaja aktivoi opiskelijoita. | 28 | 4.6 | |
7 | Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. | 28 | 4.5 | |
8 | Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. | 27 | 4.4 | |
9 | Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. | 28 | 4.0 | |
16 | Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. | 28 | 4.5 | |
17 | Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita | 28 | 4.6 | |
18 | Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. | 27 | 4.2 | |
20 | Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. | 24 | 4.2 | |
21 | Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. | 23 | 4.1 | |
22 | Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. | 27 | 4.3 | |
Yhteensä | 28 | 4,2 |
Laitoksen kaikkien kurssien keskiarvo oli 4.1.
Vaihtoehdot: 5 täysin samaa mieltä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 3 ehkä,
2 enimmäkseen eri mieltä, 1 täysin eri mieltä.
Kysymyksen 1 vaihtoehdot: 5 Liian vaikea, 4 vaikea, 3 sopiva, 2 helppo,
1 liian helppo.
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
---|---|---|---|---|
Häkkinen Auvo | 15 | 4,8 | 4,3 | 3,2 |
Lahti Olli | 13 | 4,2 | 4,4 | 3,2 |
* Yliopiston laitteistoympäristö ja käytettävät välineet on kivikautiset
* Auditorion screenin kuvanlaatu.
* Liian kylmää ja ilmeisesti www-sivujen tausta harmaa, koska kontrasti oli hiukan huono, teksti näkyi vähän epäselvänä. Muutoin OK.
* Auditorio oli sikakylmä, myös ilmastointilaitteiden humina häiritsi keskittymistä.
* Oli joitakin toimimattomia laitteita
* Enpä juuri mitään.oppi ede
* harjoitus- ja pääteluokissa oli surkea ilmanvaihto.
* audotoriossa viileää/kylmä harjoitustuntien luokassa kuuma/tunkkaista
* I grupputrymmet där AH's grupp 3 sammanträdde saknades 'over head'. Krittavlan kör inte samma sak i ett ljust rum. Texten som 'en lätt hand' skriver är svår att tyda från sista stolraden.
* Eipä niitä juuri ollut.
* Siinä ei ollut mitään. Koulun koneilla oli hankala harjoitella, koska kädessä piti olla yhtaikaa Linux-ohjeet, harjoitustyön ohjeet ja ja koulutusmateriaalit. Samaan aikaan koulussa näkyi useita eri ikäisiä ja epätoivoisen näköisiä ihmisiä. Mikään ei ollut automaatio, ei edes oman työn tallentaminen ja saaminen korpulle. Loppu kuitenkin hyvin, joten kaikki hyvin.
* Liian pieni huone harjoitusryhmille (A320). Oli huono ilma ja ahdasta. Liitutaulu kiilsi niin, ettei nähnyt mitään kirjoitusta.
* Linuxin perusasiat olisin toivonut paperilla. Esim: miten koulun koneilla voi tulostaa levykkeellä tuomansa Windows ympäristössä tehdyn tiedoston.
* vaikka oli kesä ... niin auditoriossa tuntui olevan kovin kylmä... ja sain kamalan nuhan... ei muuta!!
* Luentosalissa oli välillä turhan kylmä ja harjoitus luokassa oli taasen aivan liian kuuma.
* Hyvät.
* sekava vasta-alkajalle
* Ok
* OK
* Kirjassa ja monisteissa liian helppoja esimerkkejä verrattuna harjoitusten tehtäviin. Voisiko niihin lisätä vähän vaikeampiakin tai sitten harjoituksia helpottaa?
* Opiskelijoiden pään sekoittamiseksi laaditut esimerkit (MehuOlutBensaMehuMehuOlut...) voisi huoletta jättää poiskin, on parempi oppia ensin perusasiat ennekuin alkaa askartelemaan moisilla yhdistelmissä edes esimerkin vuoksi.
* Melko hvyä kirja.
* Erinomaiset! Hienoa, että löytyy sekä kirjana että verkossa. Selkeää ja perusteellista.
* Hyvä kirja.
* ok; kirja / materiaali oli selkelä, miellyttävä lukea.
* Läromaterialet är prima. Detta gäller såväl boken som materialet som kan hämtas från nätet. Speciellt tacksam är jag för de klara och ut- tömmande kommentarerna till träningsuppgifterna.
* kirja hyvä
* Verkkomateriaalin kattavuus erinomainen.
* hyvä kirja, mutta asiat voisi aloittelijalle selittää vieläkin yksinkertaisemmin
* Kijassa asiat oli esitetty selkeästi ja sopivasti esimerkkejä käyttäen, joskin kirja on yksitoikkoisen näköinen.
* ihan jees, www-materiaalin laajuus tosi hyvä juttu
* Oppimateriaali selkeä - niin verkkomateriaali kuin kirjakin.
* Erinomaisesti kirjoitettu oppikirja!
* OK.
* Lisää helppoja ja lyhyitä harjoitustehtäviä jotta muodostuisi rutiinia perusasioissa.
* Kirja on mielestäni liian tiivis luettavaksi. Ilmeisesti perisynti suomalaisissa yliopistoissa. Kuvat puuttui! Esimerkiksi oloioden riippuminen langanpäistä olisi piristänyt tekstiä. Samoin simulointiesimerkit.
* oikein kivat
* Wiklan kirja on erinomainen.
* Jatkuva opiskelioiden huomioiminen.
* harjoitusten avulla pääsi sisälle aiheeseen
* Vaikea sanoa, ehkä kiinnostavuus.
* Huomata oppivansa nopeasti uutta.
* Viikonloput.
* Oppiminen - tottakai!
* Ehkä edes hiukan ymmärtämään olio-ohjelmointia ja Java-kieltä.
* Asiansa osaava luennoitsija, joka esitti asiat selkeästi ja perusteellisesti. Hän oli myös innostava ja kannustava, eikä huumoria puuttunut. En odottanut, että ohjelmoinnin perusteet voi olla näin kivaa.
* Luennot olivat suorastaan mukaansatempaavia.
* erittäin hyvä ja mukaansa tempaava opettaja
* Föreläsaren Arto Wikla. Han är en skicklig pedagog och en utomordentligt bra föreläsare. Hans 'karisma' såväl som och hans glada förtröstan i att även 'en vanlig dödlig' kan lära sig programmera är avundsvärd.
* luennot
* Innostuneet, innostavat ja ammattitaitoiset opettajat, jotka tosiaan _opettivat_ eli tekivät juuri sitä mistä heille palkkaa maksettiin.
* luennoitsija, ja se, että kerrankin viitsin nähdä vähän vaivaa opintojeni eteen.
* Ovi raottui uuteen, ihmeelliseen maailmaan. Opettaja puhui aiheesta, josta ei aiemmin tiennyt mitään. Se piti mielettömän virkeänä. Opettaja Arto on varmasti yksi Suomen parhaita ohjelmointialan luennoitsijoita. Hämmästyttävä tyyppi.
* Luennot! Toki harjoituksistakin oli hirveästi hyötyä, mutta Arto Wiklan kuunteleminen on paljon hauskempaa kuin yksin koneen ääressä istuminen.. :)
* Ettei ollut pakko käydä luennoilla eikä harjoituksissa.
* Oppiminen.
* kurssi oli tiivis ja hyvä kokonaisuus
* Parasta kurssilla oli loistava luennoitsija Arto Wikla, joka todellakin osasi selittää vaikeatkin asiat niin että ne ymmärsi.
* joidenkin harjoitusten työläys, vaikka tehtävät osasikin tehdä niin aikaa meni aivan liian paljon. esim. viljavarasto-harjoitus oli aivan perseestä
* En osannut varautua 10 tunnin opiskelupäiviin, minkä vuoksi harjoitusten tekoon jäi liian vähän aikaa ja tulivat tehtyä hiukan hutiloiden. Avoimen toimistossa pitäisi olla enemmän esitietoja kursseista ei kirjallisessa muodossa. Käyttäjätunnukset automaattisesti kurssilaisille. Ainakaan itse en saanut Windowsin puolelta tulostettua esimerkki ratkaisuja.
* Liian kova vauhti. Olisi ollut hyvä, jos edes kerran viikossa olisi ollut vapaapäivä ja ennen koetta vielä pari päivää lukuaikaa.
* Kova kiire, ei ole aikaa sulatella oppimaansa syventävin esimerkein kun jo pitää rientää uuden materiaalin kimppuun.
* Vaikeaa asia liian kovalla vauhdilla.
* Turhan tiivis tahti kun töissäkin piti käydä. Parinkin päivän venytys auttaisi kummasti.
* (tiukka aikataulu, jonka tosin tiesin etukäteen)
* Om kursen skulle vara ett par dagar längre skulle farten inte vara så hårresande.
* hirveän nopea tahti etenemisessä, ei ehtinyt kunnolla paneutua asiaan
* Lähinnä liian tiukka aikataulu, nukkumiselle ja syömiselle ei oiken meinannut jäädä aikaa kaikelta laskarien vääntämiseltä...
* Laskareiden 1. tunti oli lähes aina täysin turha!
* Kurssimateriaalissa sanotaan, että osallistuminen ei vaadi etukäteistaitoja/tietoja. Se olisi vaatinut algoritmien osaamista. Mikään matematiikan alue ei ole tavalliselle ihmiselle automaatio. Asiat yleensä omaksuu hitaasti. Pitäisiköhän kurssia lisätä 2-3 päivällä, jossa opetetaan vain algoritmistä merkitsemistapaa. Nyt sanallisten ja lukuarvoisten kaavojen teko ontui. Perustaitojen jälkeen ohjelmoinnin muuhun aineistoon ehtisi keskittyä paremmin. Kiitos kurssista. Jatkanen myöhemmin...
* Kokonaiskuva jäi vajaaksi. Ei voi oikeasti kysyä, liian isoja ryhmiä.
* Liika kiire! Laskuharjoituksia olisi saanut olla vain joka toinen päivä tai sitten laskuharjoitustehtävät olisi saanut olla lyhyempiä. Kun kävin luennoilla ja laskuharjoituksissa ja luin kirjasta olevan tekstin ymmärryksellä, niin aikaa ei jäänyt juuri mitään laskuharjoitustehtävien tekemiseksi.
* Hivenen tiukka aikataulu, ei ehtinyt kunnolla syventymään harjoitustehtäviin saatikka ohjelmoimaan jotain opittuihin asioihin perustuvia omia kokeiluja.
* Voisi näyttää esimerkki ammattimaisesta java ohjelmoinnista.
* harjoituksia voi olla vaikka enemmän, kunhan ne eivät olisi niin työläitä (kirjoitettavien rivien määrä) ... sinällään Olli Lahti tiesi mistä puhui
* Ehkä jopa hieman enemmän harjoitustehtäviä.
* Tehtävät tulisi tehdä koneilla.
* Loppukoe on liian aikaisin, uusintakokeet taas ehkä vähän liiankin myöhään. Pari välipäivää kursiin ja koetta varten lukuaikaa. Tai sitten luennot vaikka ma, ke, pe. Harjoitustehtävät olivat turhan vaikeita, varmaankaan kaikki eivät saaneet kaikkia pisteitä.
* Nopeuttaa opetusta.
* Kai vain ajan lisääminen olisi ainoa keino.
* Pitäisi ehkä perehtyä vielä enemmän vaikeisiin kohtiin,etenkin niihin olioihin.
* Hiukan väljemmällä aikataululla.
* ??? lisää harjoitusesimerkkejä ym
* Förläng den med ett par dagar.
* eri harjoitusryhmät aloittelijoille ja edistyneemmille
* Ei tule mieleen muuta, kuin esim. n. viikko enemmän aikaa (mutta se ei liene mahdollista, muuten niin olisi kai jo tehty...).
* Viittaan edelliseen vastaukseen. Siinä se on sanottu.
* Kts. edellä lisää helppoja ja lyhyitä tehtäviä rutiinin saamiseksi. Kokonaiskuvia mielikuvia: mihin liittyy mitä muuta pitää osata jotta... Mitä tunnettuja tuotteita on tehty Javalla ...
* Laskuharjoitukset joka toinen päivä. Laskuharjoitustehtävät lyhyempiä.
* Pidentämällä hieman kurssin kestoa. Esim. joka toinen päivä neljän tunnin luennot ja joka toinen päivä harjoitukset, tai pitämällä hieman lyhyemmät luennot joka päivä, esim 2 tuntia luentoja, ja joka toinen päivä harjoitukset (siis luentojen lisäksi).
* ihan OK, Lahti on yllättävän hyvä esiintyjä ollakseen alalla
* Ehkä aavistuksen liian hidas vauhti (käytiin liian pitkään yhtä tehtävää läpi ja aika ei sen vuoksi koskaan tuntunut riittävän).
* Meni liikaa aikaa alkuvalmisteluihin.
* Kovin passiivista ja hymytöntä porukkaa, iloisempi ja rennompi ote elämään tuottaa varmasti myös laadukkaampia ohjelmia.
* Kävin kahdessa ryhmässä.Molemmissa harjoitus- ten pitäjät selittivät perusteellisesti asiat.
* Kehuja Ollille! Väljempi aikataulu auttaisi myös siihen, että ehtii paremmin tehdä tehtävät koneella, jos joutuu tekemään ne täällä laitoksella, eikä satu omistamaan avainta ulko-oviin.
* erittäin hyvä ja selväsanainen harjoitustuntien vetäjä
* A Häkkinen är väldigt duktig. Räkneövningarna är viktiga och bra.
* Lainausmerkeistä ei MISSÄÄN NIMESSÄ saa ENÄÄ KOSKAAN käyttää opetustilanteessa termejä 'hipsut' tai 'hipsukat'. Molemmat sanat ovat täysin epäkelpoja & käyttökelvottomia.
* Taitaa olla aika vaikeaa kehittää harjoitusryhmiä sellaiseksi, että kukin opiskelija voisi keskittyä niihin tehtäviin joissa oli vaikeuksia?
* ks kohta 14
* Teki ymmärrettävämmiksi monia sellaisia asiota, jotka luentojen hässäkässä ohitettiin melko nopeasti. Kaikenkaikkiaan hyvä laskareiden pitäjä!
* Vetäjät hyviä. Sanoin, että harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. Silti minulla oli ongelmia. Ilman harjoituksia niitä olisi ollut enemmänkin. Ne ikään kuin tukivat päivän luentoja.
* Häkkinen on erittäin hyvä opettaja ja mukava mies!
* kts edellä
* aina ei kaikken tarvi selittää niin perusteellisesti, ajankäyttöön voisi kiinnittää huomiota!
* Harjoitukset olivat melkoisen kuivia. Varsinkin silloin, kun oli tehnyt kaikki tehtävät, oli harjoituksissa varsin puuduttavaa olla. Olisi mukavaa jos voisi vain lähettää harjoituksiin sähköpostilla tekemänsä tehtävät ja saada merkinnät pisteitä varten niistä. Harjoituksissa ikävän usein kävi niin, että aikataulu petti eikä kaikkia tehtäviä keritty käymään läpi. Harjoitusten pitäjä Olli Lahti oli muuten asioista perillä olevan tuntuinen, mutta harjoituksia läpi käytäessä hän tuntui aina välillä jäävän turhan pitkäksi aikaa epäolennaisiin asioihin.