------------------------------------------------------------------------- Ohjelmoinnin perusteet, 13.06.2000 tehtävä 3 / olahti ------------------------------------------------------------------------- 3) Auta ystävääsi ymmärtämään, mitä oliot ovat, miten niitä ohjelmoidaan ja käytetään, mitä hyötyä ja iloa niistä voi olla. Laadi siis asiasta kirjallinen selitys (maksimi 1 konseptiarkki, 12 pistettä). o Tyhjiä 4 kpl, keskiarvo 6.7 pistettä. Alla lueteltujen asioiden täsmällisen selkeästä mainitsemisesta kertyi yksi piste jokaisesta. Kohdista O1, K1 ja K4 oli jaossa kaksi pistettä. Arvostelu oli sikäli joustava, että pisteet tulivat täyteen, vaikka muutama yksittäinen fakta jäikin mainitsematta. Olion olemus: ------------- 1. tietojen ja palvelujen kokonaisuus 2 p. 2. Olion käyttämiseksi ei tarvitse tietää sen sisäistä toimintaa. 1 p. 3. "hallinnollinen komponentti": - valmiiden luokkien hyödyntäminen - uudelleenkäytettävien luokkien tuottaminen 1 p. Luokkapiirustukset: ------------------- 1. kentät eli attribuutit 1 p. 2. kapselointi eli piilotus (private) - Vain olio itse voi käsitellä tietojaan. 1 p. 3. konstruktori(t) 1 p. 4. aksessorit, "palveluluukut" (public) 1 p. 5. Luokka on olion tyyppi. 1 p. 6. Olioiden komponentteina voi olla toisia olioita; oliot voivat luoda ja palauttaa uusia olioita. 1 p. Käyttö: ------- 1. Olion luonti -- ajonaikainen keskusmuistitilan- varaus -- aloittaa olion elinkaaren. 2 p. 2. new-operaattori (palauttaa olioviitteen) 1 p. 3. Samasta luokasta voi olla nolla, yksi tai useampia olioilmentymiä. 1 p. 4. olioviitteet; metodikutsu noudattaa muotoa viite.metodi(parametrit) 2 p. 5. Viite yksilöi olion. 1 p. 6. roskankeruu 1 p. -------- yhteensä enintään 12 pist.