Helsingin yliopisto / Tietojenkäsittelytieteen laitos / Java-ohjelmointi / Copyright © 2004 Arto Wikla.

581325-0 Java-ohjelmointi, koe 14.12.2004/AW, selitystä tehtävään 2

Tehtävä kuului:
  1. "Miksi ihmeessä tavallisen ohjelmoijan tarvitsisi tietää mitään joistakin 'abstrakteista' luokista ja 'rajapintaluokista'", vaikeroi ystäväsi kuunnellessaan tarinoitasi Java-ohjelmointi -kurssilta. Ystäväsi ymmärtää hyvin yliluokan, aliluokan ja periytymisen ideat, mutta abstrakti luokka (abstract class) ja rajapintaluokka (interface) ovat ystävällesi tuntemattomia ja käsittämättömiä. Auta ystävääsi ymmärtämään, mitä nämä käsitteet tarkoittavat ja mihin näitä välineitä voi käyttää ohjelmoinnissa. Laadi asiasta kirjallinen selitys (maksimipituus on 1 konseptiarkki, siis 4 sivua). Esimerkit ovat välttämättömiä näiden asioiden oppimisessa! Vastauksen arvioinnissa otetaan huomioon selostuksen ajateltu lukija. Älä siis kirjoita tarkastajalle, joka jo tuntee asian, kirjoita tuolle ystävälle! Älä viittaa vastauksessasi muihin vastauksiin, koska kaikilla vastauksilla on eri tarkastaja.
                                                               (18 pistettä)
    
Vastauksen arvioinnissa erityisen tärkeinä kysymyksen kohtina pidettiin seuraavia:

Pisteytyksen lähtökohta oli seuraava:

Kuten aina esseiden kohdalla, arvostelua ei voi tehdä mitenkään "algoritmisesti"; aina joutuu ottamaan kokonaisuuden huomioon. Jopa koodiesimerkkien puutteellisuuksia on voinut korvata erinomaisilla selostuksilla. Ja vastaavasti pahat väärinkäsitykset joissakin yksityiskohdissa ovat voineet vähentää kokonaisuuden arvoa.

Vastauksen aineksia löytyy mm. kurssimateriaalin kohdista " Pieni esimerkki abstraktin luokan yhdestä käyttötavasta" ja " "4.5 Rajapintaluokan idea" sekä harjoitustehtävistä 18 & 19 ja 20.

Kuten arvata saattaa, tehtävä yleisesti meni aika hyvin! Yksi syy on varmaan se, että vihjeluennolla vähintäänkin annettiin ymmärtää näiden asioiden olevan tärkeitä... ;-)

Pistejakauma:

pisteitä:   0  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18
vastauksia: 5  0  5  7  1  16 3  0  6  1  15  13  19   2  10   8  22   5  10   137


Arto Wikla 28.12.2004