HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
19.12.2003
Palaute kurssista 581326-3
Java-ohjelmointi (syksy 2003), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 87.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
84 |
3,4 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
82 |
3,8 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
85 |
3,5 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni. |
85 |
4,0 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
78 |
4,0 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
78 |
4,3 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
78 |
3,9 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
78 |
3,9 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
81 |
4,0 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
81 |
4,1 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
82 |
4,0 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
81 |
3,8 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
7 |
3,6 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
5 |
3,0 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
54 |
3,8 |
|
Yhteensä |
87 |
3,9 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien syksyn kurssien keskiarvo oli 3,9.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5 liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2 enimmäkseen
eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Olli Alm |
8 |
3,9 |
4,3 |
3,4 |
Olli Jokinen |
17 |
4,2 |
3,9 |
3,3 |
Jan Kaiponen |
4 |
4,0 |
3,7 |
3,2 |
Jaakko Nenonen |
21 |
4,2 |
3,4 |
3,6 |
Mikko Olin |
8 |
4,5 |
3,7 |
3,5 |
Tomi Pasanen |
10 |
3,1 |
3,9 |
3,3 |
Ilja Ponka |
12 |
4,2 |
4,1 |
3,3 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?
- Opettajan mikrofoni ei toiminut kovin hyvin, koska mikki on leuan alla
eivätkä ääniaallot tavoita sitä. Onneksi voi tulla eturiviin. Laskariluokka
oli varusteiltaan huono, koska tehtävät eivät mahtuneet hyvin seinälle vedettävälle
"lakanalle". Luokka oli joku 2. kerroksen luokka.
- en mitään.
- Epäilen, että tuuletin pitää ärsyttävän korkeaa inisevää ääntä. Se käy jossain määrin hermoille.
- Luentosalissa alkaa aina ihmisiä väsyttämään: se ei välttämättä johdu
opiskeltavan aiheen kiinostavuudesta, vaan se voi johtua luentosalin ilmanvaihdosta
ja hapenpuuttesta. Nuokkuminen oli nimittäin aika yleistä, huomasin.
- Harjoitustenmallivastaukset tuli liian myöhään
- Kiinteä mikki luentosaliin niin ei jatkuvia ongelmia paristojen loppumisen kanssa.
- laskupaja olisi laitokselle hyvä, siis saman tyylinen kuin matikan laitoksella!
- Ei mítään suurempia puutteita.
- -
- Tosi kylmää luentosalissa..välillä tuntu, et ois ollu kiva pitää laskarit mikroluokassa niin ois samalla nähny omat tekeleensä..
- Laskareiden videoprojektorin julkinen aksessorimetodi kaynnista() on ainakin sisäistänyt Math.random():n tarkoituksen ;-)
(johtunee kuitenkin oikeasti kaukosäätimen pattereista) :p
- suuriluentosali on todella kylmä torstai iltapäivisin.
- Liian vähän luentokertoja
- Vastauksissani kannattaa huomioida että ehdin käydä vain harjoituksissa.
Mielestäni merkittäviä puutteita ei ollut.
- ei mitään
- Auditoriossa on kylmä. varsinkin ihan keskellä.
- harjoitusryhmät olisi hyvä järjestää mikroluokissa, jolloin omia vastauksiaan voisi helposti verrata malliratkaisuihin.
- Laskareissa tietokoneen avaaminen vie aikaa.
- Ei puutteita.
- Ainakin torstain klo 12-14 pidettiin luokassa, jossa osa tuoleista oli
selin piirtoheittimeen päin -> mukavampaa olisi, jos pöydät olisi niin,
että voisi "mööbleeraamatta" seurata opetusta.
- -
- -
- Ulkoiset puitteet ok.
- -
- Keskelle rivejä on hankala päästä, eikä reunoille välttämättä enää mahdu jos tulee myöhässä.
- "Opintoryhmä" ei oikein toiminut.
- Luentosalissa on edelleen liian kylmä.
- Luennoitsijan mikrofonista loppuivat muutamaan otteeseen patterit, mutta
se ei aiheuttanut varsinaista haittaa luennon etenemiselle. Lisäksi laskuharjoituksien
alkupäässä ei luokasta löytynyt tietokonetta eikä videotykkiä.
- Luentosalin mikrofoni pätki joka kerta pahasti ja häiritsi opetusta ja siihen keskittymistä.
- ei tule mieleen mainittavia puutteita.
- Edelleen teksti valkoisella pohjalla näkyy valaistussa audiotoriossa
kehnosti. Luennoijan koneen hiiren selänrapsutinta voisi säätää liikkumaan
rivi kerrallaan, niin scrollailuissa pysyisi perässä niin luennoija kuin
oppilaatkin.
- Erittäin paljon lyöntivirheitä kurssimateriaalissa. Ne saisi varmaan päivän oikoluennalla pois koko materiaalista...
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?
- Kirja oli hyvä. Olisipa minunkin ensimmäisen ohjelmointikirjani asiat auenneet yhtä helposti...
- Webipohjainen opus on aina hieno asia. Vähän laajemmin olisin olettanut asioita käytävän.
- En lukenut muuta kuin tehtävät ja ne tekstit, joihin tehtävissä oli viittaus. Tekstit olivat hyviä.
- Kirja on pätevä; kompakti ja olennaisen sisältävä.
- Kirja minulla on ollut jo kolmisen vuotta ja uudemman version sai netistä.
Hyvä hyvä. Tehtävänanto tuotti monesti enemmän päänvaivaa kuin itse tehtävä
olisi ikinä tuottanut. Pientä tarkennusta siis ehkä voisi kaivata harjoitustehtävien
tehtäväksiantoon.
- Kirja on muuten aivan mainio, mutta sen esimerkeissä olisi hiukan parantamisen
varaa:Ohjelmaesimerkit, joissa käytetään vain kirjaimia muuttujina (x,y jne.)
esim.sivulla 173, 184, 191 jne. (4.painos) ovat hyvin työläitä lukea, eikä
niistä tahdo jäädä mitään mieleen. Parempi olisi käyttää havainnollistavia
muuttujia esim. luokkien periytymisessä (kuten elain, kissa , nauta ja lehmä
jne.)Vaikka se on naiivia, ainakin asia jäisi paremmin mieleen =)
- Kirja on kyllä jotenkin epäselvä. Se kaipaa lisää esimerkkejä ja jonkinlaista
jaksotusta, tällaisena se on melko epäselvä ja asioita on vaikea löytää.
Verkkomateriaali on selvempi jo linkitetyn sisällysluettelon takia... Kirjasta
puuttuvat kunnon otsikot, jotka jaksottaisivat tekstiä ja erottaisivat eri
aihealueet toisistaan.
- Webbisivut
- Kirja on kovin vaikealukuinen. On kovin rasittavaa lukea tekstiä, joka
on muokattu www-sivusta, kirjaa siis ei siksi voi lukea suuria määriä kerralla.
Silmää haittaa erilaisten fonttien jatkuva vaihtuminen ja esimerkkien jatkuminen
seuraavalle sivulle. Kirjan esimerkitkin ovat muodoltaan ensilukijalle melko
vaikeita käsittää, koska niiden käytännönläheisyys oli toisinaan kyseenalainen.(Bööt,
NiNut, VäriPisteet luovat lähinnä kysymyksen: Mihin tätä tarvitaan? Miksi
näin?) Monia asioita tuli opintopiireissä paljon selkeämmäksi, koska opintopiiriohjaaja
selitti asiat uusien ja käytännönläheisimpien(!) esimerkkien avulla. Ehkä
kirjan viidenteen painokseen saadaan ymmärrettävempiä ja konkreettisempia
esimerkkejä...
- Kirja on edelleen erinomainen.
- Kirja on hyvä
- Hyvä, että on kirja, ja vielä parempi, että se on itsensä luennoitsijan
kirjoittama. Sitten tietää, mitä kurssissa todella vaaditaan.
- Oppikieja on selkeä, sen avulla pystyy omaksumaan asiat itseopiskellen,
joskaan se ei ole aivan helppoa ykuopisto-opintoja edeltävää ohjelmointitaustaa
vailla olevalle opiskelijalle.
- Positiivista oli, että materiaali oli kokonaisuudessaan internetissä. Toisinaan materiaali oli minusta kuitenkin turhan suppea.
- Hyvää settiä. Materiaalin löytyminen verkosta hyv ä homma.
- Webmateriaali pelkkää plussaa.
- Kirjan loppupuolella on jotkin asiat esitetty hieman ohimennen. Esim.
pakkausten oikea sijoittelu piti kyllä tarkistaa muista lähteistä, samoin
ihan käytännön koodauksen asioita rajapintaluokista ja periytymisestä.
- kirja on hyvä
- Opetusmateriaalit ovat hyvät. Tosin joidenkin asioiden (lähinnä esimerkkien)
puuttuminen 3. painoksen kirjasta hiukan häiritsee. Olisi hyvä, jos kokoelma:
"lisäykset/muutokset uusimpaan painokseen" olisi saatavilla jostakin ymsittäisestä
paikasta (esim. joku www sivu).
- -
- Erittäin hyvä! Ei ole mikään itsestäänselvyys, että kirja on sekä hauska että - erityisesti! - helppolukuinen. Kiitos siitä.
- Materiaali oli hyvä.
- hyvät on..kirja on selkeä.
- webbimateriaali loistavaa..
- Kirja on melko selkeä myös itseopiskeluun, ja on kätevää, kun kirja löytyy myös netistä.
- Kirja on ihan hyvä. Harjoitukset olivat hauskoja.
- Kirjan 3. painos ei enää ole täysin ajan tasalla niihin uudistuksiin, joita monisteissa ja ehkäpä kirjan 4. painoksessa on.
- - verkossa saatavilla oleva materiaali ("kirja", harjoitukset) oli riittävää ja kauttaaltaan hyvin tehtyä.
- hyvät
- Juu, kirja on kiva
- Nettimateriaali on kätevä ja hyödyllinen. Respect.
- oppimateriaali on selkeää ja helppolukuista!
- Nettimateriaali on hyvä.
- Kirja ja luento kulkivat käsi kädessä
- kirja oli hyvä
- Kirja on ehkä hieman sekava jos sitä opiskelee ilman luentoja.
- Wiklan kirja ei selitä asioita perin pohjin. Tosin aloittelevalle ohjelmoijalle
voi olla ihan hyvä kirja. Ei vain sovellu käsikirjaksi.
- Laskaritehtävät olivat pitkiä ja työläitä. Kirja on hyvä ja selkeä. Pakkaukset
jäivät vähän epäselviksi, vaikka se ei ehkä olekaan niin olennaista asiaa.
Tuntuu toistaiseksi, että asioita ei vielä ole oikein sisäistänyt, vaan kaikki
on vain häilyvänä mielikuvana jossain mielen sopukoissa, mutta tuskinpa tästä
voi oppimateriaalia syyttää.
- Kirja oli hyvä, laajuudeltaan juuri kurssiin sopiva.
- Kurssimaterialii verkossa helposti luettavissa.
- Kattava kurssimateriaali netissä tosi hyvä ratkaisu verrattuna "kirjanostopakkoon".
- Kirjassa on mielestäni kaikki olennainen ja webistä löytyi lisää tietoa jos kiinnostusta riitti, eli hyvin toimii.
- Materiaali oli ihan hyvä. On hyvä että materiaali on myös sähköisessä muodossa ettei tarvitse ostaa kallista kirjaa.
- Materiaali on hyvää, mutta sitä on paljon. Kurssin vaikeus taso on huomattavasti korkeampi kuin perusteiden.
- kirja on hyvä mutta ärsyttävää kun verkkomateriaalissa on välillä juttuja joita ei ole kirjassa
- Tarpeeksi selkeitä
- Edelleen tasokas
- Kirja on selkeä, jos seuraa luennolla opetusta. Jos ei kuitenkaan pääse
monellekaan luennolle, ovat jotkut esimerkit ja selitykset melko vaikeaselkoisia.
Useampikin turha tunti meni hukkaan epäselvyyksiä selvitellessäni... Näitä
on kuitenkin vaan muutama, paniikki minulla, ei välttämättä kirjan kirjoittajalla.
- Oppimateriaali on hyvä.
- Kuten jo Ohjelmoinnin perusteissakin, luentomateriaali oli melkein identtinen oppikirjan kanssa.
- Wiklan kurssimoniste laadukas ja tiivis. Esimerkit laadittu hyvin ja pelkistetysti siten, että olennainen uusi asia korostuu.
- Verkkomateriaali on hyvä, ja on hyvä, että se on kaikkien saatavilla netissä.
Materiaalin esimerkit voisivat olla hieman käytännönläheisemmät.
- kirja on selkeä ja asiat esitetään
johdonmukaisessa järjestyksessä.
- Parasta oppimateriaalissa oli sen sähköisyys.
- Hienoa että matsku on verkossa. Tosin kotiin imuroitava paketti (Ãla API) olisi ollut tarpeen.
- Esimerkit saisivat noudattaa Javan konventioita (get- ja set-aksessorit,
mm.) ja olla todellisempia. Luulisi yksinkertaisia mutta todellisia esimerkkejäkin
olevan Eläin-luokkien sijaan.
- todella hyvät
- Kirjassa teoria selkeästi. Jotkut esimerkit keinotekoisia, vaikka teoria
niistä tulikin esille. Toisaalta en kyllä itse keksinyt parempia.
- Hieno oppikirja. 5-luku aika vaikeaselkoinen aloittelijalle.
- Hieno oppikirja. 5-luku aika vaikeaselkoinen aloittelijalle.
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- Oppi Javaa. ;) Ja luennoijan mainio persoona. Wiklaa jaksaa aina kuunnella, vaikka aihe olisi tylsäkin.
- Laskuharjoitukset.
- Sai tehdä yksin ja soveltaa ;)
- Opintopiiritoiminta, Wiklan vitsit...
- Hauska luennointityyli ja hyvät kurssin nettisivut.
- Tuntui selkeästi opettavaisemmalta kuin ohpe.
- Harjoitukset! Niissä ymmärsin mitä vetäjä selitti, luennoilla asiat jäivät
yleensä lähinnä luennoitsijan termejen takia vähän hämäriksi.
- Uusi, toimiva opintopiiri
- Itse tekeminen
- Opinohjelmoimaan
- olio-ohjelmoinnin syventäminen
API-kuvauksiin tutustuminen
- Parasta oli opintopiiritoiminta, koska epäsosiaalisena ihmisenä en olisi
muuten keksinyt ketään, kenen kanssa keskustella tehtävien erilaisista ratkaisumahdollisuuksista.
- Wikla
- Hyvä oppimateriaali
- luennoitsija ja kurssin sisältö
-
Oppi paljon uutta. Käytännön läheisyys.
- Opettaja hyvä selittämään. Huumorintajukin täyttä plussaa.
- Ohjelmointitehtävät ovat mielenkiintoisia.
- hassun hauskat esimerkit ja harjoitustehtävät..
- luennot mielenkiintoisia, ei nukahda.
- Asialleen omistautunut luennoitsija.
- ohjelmointi
- selkeät luennot ja niillä hyvin havainnolistetut esimerkit.
harjoituksia oli sopivasti.
- - selkeät harjoitukset
- tasavertainen mahdollisuus suorittaa harjoituksia muutenkin kuin opintopiireissä
- Luennot sekä harjoitusryhmien keskustelut.
- Tiedostojen lukeminen ja kirjoittaminen
- Hyvä opettaja. Kivat harjoitukset.
- Wiklan huumori
- asioiden oppiminen kertaavalla tavalla: ensin kerrattiin, mitä jo tiedettiin,
sitten vasta rakennettiin uutta kalustoa päälle ja verrattiin yhtäläisyyksiä
jo osattuun, samankaltaiseen aineistoon
- Pätevä laskari isäntä ja Luennoitsija, joka oli itsekkin kiinnostunut kurssin aiheesta
- Vaikea sanoa.
- Mielenkiintoisuus ja halu oppia javailua :)
- Opintopiirit
- Materiaalit kätevästi verkossa, HTML:nä. Ei mitään animoituja powerpoint-väkkyröitä..
- Ohjelmoinnin perusteissa opittu asiat syventyivät.
- Wiklan jutut
- Luennot & laskariryhmät
- Graafisten käyttöliittymien ja sovelmien häämöttäminen loppusuoralla
motivoi (lopahti vähän kyllä lopussa sitten kun itse asiat tulivat...)
- Vanhan kertaus.
- -
- Wiklan luennot, opiskeluilmapiiri. Opin asioita, joita olen pitänyt vaikeasti omaksuttavina.
- Mukava ilmapiiri ja verkkomateriaali.
- hyvä henki laskareissa! (pe 14-16)
- Kun sai rustaamansa ohjelman pyörimään oikein.
- Ylimääräinen viimeinen GUI-luento. Tosin siinäkin olisi voinut pysyä asiassa eikä leikkiä laskimella...
- Johdonmukaisesti ja rauhallisesti etenevä luennoitsija, joka keventää
tunnelmaa hauskoilla jutuilla ja pikku kommenteilla. Luennoitsija on kiinnostunut
oppivatko opiskelijat.
- luennot
- luennot
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- Jarruteltiin liikaa. Annettiin ymmärtää, että "näin te ette saa tehdä,
vaikka se onkin parempi tapa, mutta kun sitä ei ole opetettu, tehkää kokeessa
niin kuin on täällä opetettu" Tuo voi olla aika rassaavaa jonkun sellaisen
mielestä, ketä on ohjelmoinut Javalla ennenkin. (mutta toisaalta - kuka käskee
osallistua luennoille jos osaa asiat jo...)
- Englanninkielisten tehtävien englannin kieli.
- Laskarinvetäjä, jonka pedagogisia kykyjä ei hyvällä tahdollakaan voi
sanoa mainioiksi. Muuten leppoisa kaveri. Eivät kai opettajankoulutusta olekaan
saaneet.
- Ei ehditty mennä kovin syvälle Javaan tässäkään kurssissa.
- Luennoitsijan käyttämä termistö! Usein samat asiat voisi sanoa niinkin,
että muutkin, paitsi ohjelmoinnin ammattilaiset ymmärtäisivät! nyt lauseet,
joissa on 5-15 vierasta termiä peräkkäin eivät tosiaan auta ymmärtämään!
- Loppu liian pian ennen sovelmia, ja muuta sellaista. Tämän jälkeen ei
tiedä vielä mitään javaBean tekniikasta, äänistä, graafikasta eikä muustakaan
mitä on mukana heinoimmissa sovelluksissa.
- Nopeus. Tehtävät vaativat ehdottomasti liikaa töitä. Edellisiä tehtäviä
ei välttämättä saanut kokonaan tehtyä toimivaksi asti, kun jo niihin perustuvia,
seuraavien laskareitten uusia tehtäviä piti tehdä näihin jo valmiisiin tehtäviin
perustuen. Ryhmämme juurikin keskusteli tästä: toimivat ja täysin onnistuneet
tehtävänratkaisumme tällä kurssilla voidaan laskea yhden käden sormin.
- Tehtäviä on liikaa, aikaa liian vähän.
- Liian tiivis
- KIIRE
Syy on kyllä enemmän omassa työssäni, jonka ohella yritän opiskella, kuin kurssissa itsessään.
- Turha kiire
- kurssin vaikeus
- Vauhtia oli välillä liikaa. Tämä tosin johtuu osittain omista kiireistä.
- -
- Sääli, ettei muissa ryhmissä (kuulemma) saa vierailla kuin äärimmäisessä hädässä. Olisi tullut ehkä käytyä useammin.
- -
- en osaa sanoa
- niin paljon asiaa, niin vähän aikaa ja opintoviikkoja.
- Asiaa oli paljon, mutta aikaa uusien asioiden sisäistämiseen vähän. Harjoitukset
olivat havannoillistavia, mutta käytännön oppii vasta sitten kun tekee jonkun
toisen vastaavan harjoituksen ja huomaa taustalla olevat opittavat asiat
käytännön tehtävien takaa.
- Ylipitkät tehtävät
- Valtavat tasoerot opiskelijoiden kesken.
- kurssin lyhyt kesto: liian paljon työtä vaativaa asiaa liian lyhyen ajan sisällä opeteltavaksi!
- "pakolliset laskarit" eli laskaripisteiden kuuluminen kurssin yhteis
pisteisiin, jos kerran on poissa niin kurrsin arvosana helposti lausee. esim.
matematiikanlaitokselle laskaripisteet ovat ylimääräisiä, joka on hyvä asia.
- Ajan vähyys.
- Pitkät, työläät tehtävät. Laskareissa menee aikaa ikuisuus pelkkään odotteluun.Oli
joitakin turhia tehtäviä mielestäni. Mutta eipä se pahemmin ole mennyt yli
sen kahden tunnin, mitä sille on varattu. Muuten: ohjelmoinnin perusteet
-kokeessa mielestäni olisi voinut olla pidempikin koeaika.
- Kurssi yrittää esitellä ohjelmoinnin peruskäsiteittä sekä toisaalta itse
Java-kielen asioita ja kirjastoja samassa, pienessä paketissa eikä aikaa
syvempään tutkiskeluun jää.
- Muita tyyppejä jäi pois kesken kurssin, eli siis lähinnä tuo opintopiiri.
- Lopun "hardcore"-jutut eli tiedostojen lukemis- ym. asiat käytiin niin
äkkiä, että ainakaan vielä en ole kovin itsevarma niiden suhteen.
- -
- Välillä asioissa edettiin vähän liian nopeasti huonompien oppilaiden tasoon nähden.
- Monet asiat käytiin hyvin nopeasti läpi, ehkä jotain jäi selviämättä
- Loppu kiireellä rynnimistä, jäi vähän "juosten kustu" olo...
- Aikataulu kävi paljon kiireisemmäksi kuin johdatus ohjelmointiin -kursilla,
mutta tällä kursilla olisi ehkä kaivannut vähän hitaampaa tahtia. Syvällisiä
asioita, enemmän pureskeluaikaa...
- Asioden vaikeus. Ku ei hitsi vie osaa, niin kolmen (3) tunnin vauhti
per laskuharjoitustehtävä on aivan liian hidas!!! Ihmisellä ei ole niin tuhottomasti
kaiken muun ohella aikaa tehdä niitä tehtäviä, vaikka kuinka yrittäisi! Kun
se 3 h ois aina ees riittänyt...
- "Opintoryhmä" ei oikein toiminut.
- paljon uutta asiaa pienessä ajassa
- -
- Kurssi voisi olla laajempi, jos sitä kutsutaan nimellä Java-ohjelmointi.
Javaan kun kuuluu niin paljon muutakin kuin kurssilla opetetut asiat.
- Liikaa liian isoja tehtäviä. Opiskelen myös muita kursseja samaan aikaan,
joten joudun tekemään myös muuta työtä. Nämä tehtävät veivät pahimmillaan
kahdesta kolmeen päivää (koko viikonloppu), mikä on ihan liikaa.
- Jos yrittää opiskella jotain muita kursseja
samanaikaisesti on raskasta tehdä tämän
kurssin laskareita.
- Suurin osa luentojen sisällöstä meni yli hilseen.
- Se, että käytännössä ohjelmoinnin perusteet -kurssin asiat käytiin heti
uudelleen. Ne voisi selittää jo sillä kurssilla ehkä tarkemmin, spiraalimainen
opetus ei miellytä.
- Laskareissa tuntui, että vaikka oli osannut tehdä tehtäviä, ne käsiteltiin
liian nopeasti, jotta olisin hahmottanut jonkun toisen tavan tehdä sama tehtävä.
Ei kehtaa joka tehtävän jälkeen kysyä, että selitätkö sen ja sen kohdan vielä
uudelleen kun meni niin vauhdikkaasti. Laskarien vetäjä esitti asiat kyllä
rauhallisemmin, mutta usein miten hän vain kommentoi jonkun opiskelijan pitämää
esitystä.
- liian rasittavat tehtävät
- liian rasittavat tehtävät
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- --
- Harjoitusryhmät voisivat perustua ohjattuihin ohjelmointisessioihin eli
kokoonnuttaisiin viikottain ryhmän ja vetäjän kanssa pariksi tunniksi tekemään
tehtäviä laiteluokkaan ja samalla voisi kysyä esiin tulevia ongelmia.
- Ainakin lisää esimerkkejä joko kirjaan tai verkkoon tai monisteina opiskelijoille!!!
- Java on liian suuri, jotta sitä voisi oppia millään kurssilla kokonaan. Tälle kurssille voisi olla jokin jatkokurssi.
- Opintopiirien jakaminen tasoittain edesauttaa sitä, että ne, jotka tarvitsevat
opintopiiriä myös saavat toimivan sellaisen ja ne jotka mielellään työskentelevät
yksin saavat sen tehdä. Tätä pitäisi jollakin tapaa valvoa.
- Tehtävät voisivat olla selkeämmin selitettyjä. Monta kertaa aikaa kului
mielettömästi siihen, että tajusi mitä tehtävässä oikeastaan haettiin takaa.
- Jakamalla kurssit ohjelmoinninperusteet ja java-ohjelmointi vuodenmittaiseksi
- harjotukset liian työläitä,varsinkin sivuaineilijoille. Jos kyse on peppulihasten
treenistä, pitäisi se mielestäni toteuttaa jossain muualla. Tehtävistä sen
verran, että mielestäni on turhaa tehdä samaa asiaa sataan kertaa. Riitäisi
että tehtävät olisivat inhimillisen pituisia, eikä jokaista attribuutin aksessoria
tarvitsisi kuormittaa sataan kertaan. Selkeitä hyviä, perusasioiden ymmärtämistä
testaavia tehtäviä jatkossa.
- Algoritmien laatimisen peruskaluston tutkimiseen käytettiin turhan paljon
aikaa. Rajapinnoissa, luokkamuuttujissa jne. se aika olisi mennyt parempaan
käyttöön.
- Laskuharjoitustehtävistä suurempia kokonaisuuksia, siten että jotain
tiettyä juttua (Alkueläin - juttu hyvää alkua!) kehitettäisiin koko ajan,
luoden uusia työkaluja etc etc. Laskareiden tehtävät pitäisi saada toteutettua
jonkin laaditun APIn pohjalta - siten että jos meidät tulee luoda luokka,
meille annetaan API jossa kerrotaan miten sen tulee käyttäytyä, mitä aksessoreita
ja konstruktoreita ja miten ne toimivat.. Ja toisaalta jos luodaan vaikka
tohvelieläin - luokkaa, pitäisi olla olemassa API alkueläimestä jonka perusteella
tohvelieläin rakennettaisiin.. Tämä toisi vastauksiinkin yhtenäisyyttä enemmän
jolloin niiden rinnakkainen tarkastelu toisi selkeämmin eri ratkaisuvaihtoehdot
(ulkoisten toimintojen ollessa samat) esille. Isommat projektit toisivat
harjoituksiin enemmän mielekkyyttä (eli siten että juttu liittyisi isoon
kokonaisuuteen eikö olisi vain harjoituksen vuoksi tehtyä juttua, käsien
heiluttelua..)
- tehdä siitä 3:n opintoviikon kurssin
-
Enkä hieman enemmän aikaa luentoihin.
- -
- Mielestäni kursilla voisi hyvin käytää englannin kielisiä esim. luokka
ja muuttuja nimiä. Tuntuu että tämä olisi luontevaa ja samalla ihmiset tottusivat
niihin ja niiden kirjoittamiseen.
- -
- en osaa sanoa
- kurssi olisi voinut olla pidempi, jolloin kaikki suunnitellut asiat olisi
ehtinyt käymään läpi. ja kurssista olisi saanut antaa 3 ov.
- Opintopiirejä tulisi kannustaa enemmän tekemään oikeasti töitä yhdessä.
- Tehtävät voisivat olla sellaisia että jokainen sisältää yhden uuden asian,
eikä samaa asiaa toistettaisia niinkuin tossueläintehtävissä.
- Tasoryhmät?
- vähentää kertausta kurssin alussa, jotta uuteen asiaan ehtisi paneutua tarkemmin eikä niin kiireellä.
- Kurssin rinnalle kaipaisi ehkä yleisemmin ohjelmointia käsittelevää kurssia.
Tällöin Java-ohjelmointikurssilla ehtisi tutustua Javaan nykyistä perusteellisemmin,
kun käsitteistö olisi jo opittu.
- Voisikohan harkita laajentamista 3-4 ov:n kurssiksi, jolloin voitaisiin
harjoitella myös graafisten käyttöliittymien väsäämistä kaikessa rauhassa?
- -
- Kurssia voisi helpottaa lisäämällä tuntimäärää.
- Lisää luentoja, varsinkin loppukurssi tuntui sisältävän paljon tavaraa.
- Varata hieman enemmän aikaa, keinoa en keksi.. Lisää _yksinkertaisia_
esimerkkejä, joita voi vaikka sitten vain itsenäisesti opiskella..
- Aikataulua voisi fiksata
- Porrastamalla laskuharjoituksia. Vaikeista lisäpisteiden maksimi vaikka
se 7 ja helpommista (auttavat ymmärtämään lähinnä ainoastaan olennaisen)
vaikka 4 tai 5 pistettä. Joo! Loistava idea! Tunnen useita, useita ihmisiä,
jotka olisivat mielissään tästä järjestelystä! Näin myös "hitaammille" annettaisiin
mahdollisuus edetä ja EDES JOSKUS onnistumisen tunne. Itse en sitä kertaakaan
kokenut kurssin aikana, yrityksestä huolimatta. Laskuharjoitusten määrä voisi
pysyä samana, ainoastaan harjoitusten syvällisyys tms. taso vaihtelisi ennalta
ilmoitettujen ryhmien kohdalla.
- vähentää kurssin sisältöä
- Tehtäviä voisi karsia tai typistää siten, että olennaiset asiat tulisi
käsiteltyä käytännössä, ja että niihin olisi aikaa paneutua. Nyt turhan moni
asia jäi hämäräksi ajan puutteen vuoksi.
- eos.
- ???
- Todelliset esimerkit. Koodia, jota käytetään jossain. On tavallaan opiskelijan aliarvioimista käyttää "vajaita" esimerkkejä.
- vähemmän tehtäviä
enemmän ohjausta
- vähemmän tehtäviä
enemmän ohjausta
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.
- Ihan mukava heppu, välillä ajatus takerteli. Tiedä sitten johtuiko englannista vai mistä.
- Kuten aiemmin mainitsin, vetäjä vaikutti hieman introvertiltä. Vielä
huonompi asia oli se, että ns. "opintopiiri" ei lähtenyt käyntiin niin kuin
olisi toivonut. Oli ikävää pakertaa tehtäviä melkein yksinään. Toisaalta
tulin ryhmään ns. ulkopuolelta, koska en ollut mukana ohjelmoinnin perusteet-kurssilla.
- Opintopiirin pitäisi saada itse päättää, kuka menee kyseisestä ryhmästä
esittämään jotain tehtävää taululle. Lisäksi olisi jo kurssin alussa pitänyt
tehdä selväksi, millä perusteella rukseja tehdyistä tehtävistä saa merkata
-esim. omassa ryhmässäni kukaan ei merkitse ruksia, vaikka olisikin tehnyt
tehtävän ja joku toinen omasta ryhmästä olisi saanut sen tehtyä , muttei
itse ole saanut sitä toimimaan. (ts.kääntäjästä läpi) Tämä siksi, että toisen
tekemän ratkaisun esittämisestä ei ole muille paljonkaan iloa, jos esittäjä
on ajatellut tehtävän toisella tavalla eikä täten osaa selittää toisen tekemisiä
kovinkaan hyvin.
- Ehdottomasti kurssin helmi!!!
- Laskareitten tehtäviä voisi painottaa: opiskelijoille voisi kertoa, mitkä
tehtävistä on oleellisinta ratkaista. Esimerkiksi viidestä tehtävästä kolme
ensimmäistä voisi olla pääaiheen ymmärtämisen kannalta merkitykseltään tärkeämpiä
ratkaista ja kaksi muuta syventyisi jo aikaisemmin opittuun ja laajentaisi
jo tiedettyä.
- Vetäjä ei pahemmin selitä asioita.(tai ei ainakaan kovin hyvin) Toisten
töitä katsotaan jos ehditään lukea pientä tekstiä. Vetäjä ei ole kovin innostunut
asiastaan. Ilmapiiri harjoitusryhmässä on sinänsä hyvä, että mitään paniikkia
ei tarvitse tuntea esiintymisestä.
- Harjoituksissa käyminen tuntui turhalta kun oli joka kerta tehnyt kaikki
tehtävät. Malliratkaisut itse läpikäymällä olisi riittänyt antamaan kuvaa,
että kuinka monipuolisesti tehtävän voi ratkaista. Harjoitusryhmän pitäjälle
mikrofoni.
- Mikko Olin pitäytyi oleellisessa asiassa, selitti riittävästi ja asiaa
eikä hölöttänyt turhia, oli mielestäni kurssin paras assari. Jaakko Nenonen
selitti liikaa itsestäänselvyyksiä ja turhia asioita (katsotaan nyt miten
tämä for-luuppi toimii 4. laskareissa...) Jan Kaiponen oli ihan ookoo, kiitettävän
nopea muihin verrattuna.
- Harjoitukset ovat A ja O asioiden oppimisessa. Yleensä harjoitusryhmässä sai valaistusta epäselviksi jääneisiin ongelmiin.
- Laskareitten vetäjiltä vähän särmyyttä toimintaan.
- Jotkut oppilaiden esittämät ratkaisut ovat toteutukseltaan huonoja, vaikka
saattaisivatkin toimia halutulla tavalla. Ryhmän vetäjän pitäisi huomauttaa
virheellisistä ratkaisutavoista ja korostaa haluttua ratkaisutapaa. Esim.
kapselointi on puuttunut usein sellaisista tehtävistä, joissa sitä on tarvinnut
/ olisi ollut järkevää käyttää. Harjoituksissa pitäisi tällöin katsoa malliratkaisusta
oikeaoppinen ratkaisu. Jotkut harjoitusten vetäjät haluavat väkisin pitkittää
harjoitustuntien keston maksimiin selittelemällä ylimääräistä tai muuta vastaavaa.
- Harjoitukset ehdottomasti liian aikaa vieviä ja työläitä!! Opiskellaan
täällä muutakin kuin javaa.. Ja sivuaineopiskelijana en haluaisi kaikkea
aikaa tuhrata koodaamiseen!
- Tehtävien epämääräiset laajennukset ("keksi muitakin metodeita") ovat ärsyttäviä, eikä niitä kukaan tainnut jaksaa tehdä...
- Laskuharjoitukset vaikeutuivat aimo harppauksen. Tästä voi tietysti syyttää oppilaan omaa aktiivisuutta...
- Minun on yleensäkin vaikea seurata harjoituksissa. Ei varmasti ole ryhmän vetäjän vika.
- Harjoitusryhmän pitäjä puhui niin hiljaa ettei oikein kuulunut hyvin.
- aika vaikeita asioita melko tiuhaan tahtiin..tehtäviin tuntuu menevän
aikaa enemmän kuin olisi tarpeen..jos opintopiiritouhua aiotaan jatkaa, ehdottaisin,
että luennoitsijan johdolla sovitaan tarkat säännöt pisteytyksestä..jäi hiukan
hämmentämään kun eri ryhmissä oli eri käytäntöjä.
- Joskus tuntui siltä, että harjoituksen pitäjä ei ollut tutustunut itse harjoituksiin etukäteen.
- Jotkut ryhmät olivat merkinneet paperille tehtävät tehdyiksi, mutta kun
heidän olisi tullut esittää he kieltäytyivät. Miten tämä voi olla sallittua!
Eihän vastauksen tarvitse olla täysin oikein, mutta mielestäni jos tehtävä
merkitään tehdyksi tulee olla valmis se myös esittämään muille ja kyllä siitä
pitäisi edes jotain osata sanoakkin! Ryhmän vetäjä olisi voinut olla tälläisissä
tapauksissa tiukempi, mutta toisaalta herää kysymys mitä nämä henkilöt edes
harjoituksista oppivat jos eivät osaa sanoa sanaakaan "itse" tekemistään
tehtävistä.
- Luokka Eläin oli loistava esimerkki hyvästä laskuharjoitustehtävästä!
Monen alku- ja tossueläimiin liittyvän epäolennaisen pilkunnypräystehtävän
jälkeen oli mukava keskittyä tehtävään, jossa käsiteltiin oikeasti olennaisia
asioita. Itse algoritmit olivat riittävän yksinkertaisia, joten sai keskittyä
olennaiseen: abstraktius, rajapintaluokka, polymorfismi yms. Lisää tällaisia
tehtäviä ja vähemmän tossueläinten kaltaisten pikkudetaljien (arvonta, todennäköisyydet
jne) kanssa guruilua.
- harjoitusryhmän pitäjä teki selvästi parhaansa verrattuna mahdollisuuksiin!
tehtävät per harjoituskerta olivat aivan liian työläitä, jotta kahdessa tunnissa
ehtisi käydä edes malliratkaisut saatika mahdolliset kysymykset läpi! joko
harjoituskertojen kestoa pitäisi lisätä (esim. tunnilla) tai tehtäviä vähentää
(esim.neljään per kerta), jotta niistä saisi kaiken hyödyn irti. nyt ehti
vain käydä kaikista pintasilauksen läpi, eikä mistään saanut kunnon otetta
oppiakseen omista virheistään.
- Harjoitusryhmien pitäjä huonosti perillä joistain pelkästään javassa esiintyvistä ominaisuuksista.
- Noh, laskareissa meni paljon aikaa pelkkään odoteluun ja asiat olisi
mielestäni voitu käydä yksityiskohtaisemmin ja tarkemmin läpi.
- Homma hallussa..
- Jouduin vähän vaihtelemaan harjoitusryhmien välillä, mutta se sujui kiitettävän
joustavasti. Harjoitustehtävien malliratkaisut olisi kiva saada nettiin
viimeistään perjantaina eli heti viikon viimeisten harjoitusten jälkeen,
koska seuraavan viikon harjoitukset usein perustuivat niihin ja maanantairyhmäläiset
olivat väistämättä eriarvoisessa asemassa muihin nähden joutuessaan tekemään
omat viritelmänsä ilman edellisiä malleja.
- Vähentäkää alkueläin/tossueläin -tehtävien määrää
- -
- Harjoitusryhmien pitäjien opetus ja sen tyyli vaihteli suunnattomasti.
Tehtävistä ryhmissä keskusteleminen ja vapaaehtoisuus tehtävien tekijöistä
oli paljon tehokkaampi käsittelytapa kuin suora nakittaminen ja yksin esittäminen.
Harjoitukset oli useille liian vaikeita, nämä ihmiset eivät välttämättä harjoituksissa
käyneetkään. Lisäksi katso kohta kurssin kehittäminen.
- Ollilla oli sujuvampaa esiintymistä ryhmän edessä kin Ohpen kurssilla.
- Hmmmm....
- -
- Osa harjoitustehtävistä liian työläitä. En ehtinyt tehdä niin monta kuin olisin halunnut.
- eos.
- Ryhmässä oli melko hyvä henki ja pitäjä oma itsensä. Käyminen oli miellyttävää,
mutta siitä ei ollut mitään suurempaa hyötyä sen jälkeen, kun tehtävät oli
jo tehty.
- Eniten opin, kun tein kotona harjoitustehtäviä. Jos en osannut itse tehdä
ja yritin ymmärtää laskareissa toisen tekemää ratkaisua, en ehtinyt kunnolla
hahmottaa sitä niin, että niiden jälkeen olisin itse osannut tehdä sen.
- Java-kielen kannalta epäoleelliset "bitin-nysväystehtävät" (esim. jokin
Quicksortin tutkiminen) voisi jättää täysin jollekin muulle kurssille jolla
käsitellään algoritmeja ja tehdä Java-kurssille enemmän harjoituksia luokista/olioista/periytymisestä
ja koodin uudelleen käytöstä.