HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
21.01.2002
Palaute kurssista 581326-3
Java-ohjelmointi (syksy 2001), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 98.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
96 |
3,3 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
97 |
3,7 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
97 |
3,6 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni. |
97 |
4,2 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
89 |
4,1 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
83 |
4,3 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
84 |
3,9 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
83 |
4,0 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
92 |
3,6 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
89 |
4,3 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
91 |
4,1 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
88 |
4,2 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
17 |
4,2 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
16 |
3,6 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
73 |
4,0 |
|
Yhteensä |
98 |
4,0 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien syksyn kurssien keskiarvo oli 3,8.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5 liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Juhani Haavisto |
17 |
4,4 |
4,2 |
3,3 |
Reetta Janhonen |
19 |
3,8 |
4,0 |
3,2 |
Jussi Kollin |
10 |
3,7 |
4,0 |
3,3 |
Jussi Paalanen |
20 |
4,8 |
4,0 |
3,4 |
Teemu Sjöblom |
27 |
4,5 |
3,8 |
3,3 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?
- Videotykki puuttui siitä luokasta jossa oma harjoitusryhmäni kokoontui. Piirtoheitin kalvojen kanssa pelleily ei ole mielekästä...
- Laskariluokassa oli kannettava tietokone. Sen näppis on aika hankala jos on tottunut normaaliin näppikseen.
- suuren opiskelijamäärän aiheuttama melu häiritsi
- Liian iso ja hälyisä tila ja joukko. Kaikkialta ei näe hyvin esimerkkejä.
- Joskus luennoijan ääni kuului heikohkosti takapenkkiin. Eihan takana tietenkään ole pakko istua...
- hankkikaa nyt sille artolle kunnon mikrofoni
!!! heh
- En mitään! Tietenkin olisi ideaalia jos kurssikirjan voisi lainata kirjastosta, mutta se ei muutenkaan juuri ole mahdollista...
- Kalvojen käyttö vähäistä; niiden käyttöä lisättävä!
- Examples
- Sali 1... Onneksi minun ei yleensä tarvinnut istua salin reunoilla, koska sieltä on vähän huono näkyvyys.
- Päärak.. no kyl te tiiätte.
- TKTL:llä on päivitetty koneita ja Windowsia
löytyy entistä vähemmän. Se on huono asia teh-
dessä java-harjoituksia, sillä Linuxin Emacs
ymppää väkisin automaattista sisennystä, joka
taas heikentää luettavuutta näytöltä ja tulos-
teelta. Jos sen saa jotenkin pois, niin ohjeet
kurssisivulle. Windowsin muistiossa (notepad)
tätä ongelmaa ei ole.
- -
- -
- -
- Huono luentosali!!!
- Luentosali akustiikka huono vaikeaa kuulla opetusta.
Joten kannettava mikki päärak I tai tilan vaihdos.
- se äänentoiston puute rasittaa vieläkin
- No edelleen se sama, että pääkkärin ykkössali on kamala (äänentoisto eikä nää mitään).
- Tilat oli jees eli ei puutteita.
- Laskereissa pitäissi olla kaikissa koneet käytössä ja päteviä laskarien pitäjiä lisää
- Luennoitsijalla ei kunnon mikkiä rinnuksessa.
Ääni hiljainen ja siten jopa unettava kuunnella työpäivän jälkeen.
- Äänentoisto
- En mitään.
- Päärakennuksen I salissa äänentoisto on aika huono.
- Luennolla oli pakko istua edessä ja keskellä, jos halusi kuulla tai nähdä jotakin.
- ei isompaa valittamista.
- More english information/examples online.
- Näillehän ei mitään voi, mutta ihmiset jotka tulevat luennoille rupattelemaan keskenään häiritsevät välillä kovin paljon.
- Enpä juuri mitään.
- lacking of bad people :)
- The usage of Text Fields, Buttons and such was not covered at all
in the course material. I thought that would have been useful.
- luennoitsijan ääni ei aina kuulunut, ainakaan aluksi
- Some topics discussed in the lectures are not covered by the book.
- Eipä juuri ollut. Päärakennuksen Sali 1, jossa luennot pidettiin, akustiikka / äänentoisto ei ollut kovin hyvä, joten useimmiten luennon alussa ja joskus keskenkin Wikla joutui sanomaan että porukka olisi hiljaa, ja varsinkin takariviin oli kai vaikea kuulla. Itsellä ei moisia vaikeuksia ollut...
- päärakennuksen salilla edelleen ääniongelmansa.
laskariluokan (A319) "multimediakärry" ei oikein säväytä, kannettavan näppäimistö huono ja vinoon tykitetty kuva epäselvä.
kiire siirtyä vallila-päärakennus väliä
- ok
- laskariluokassa välineitä oli vain piirtoheitin
- Luentosali on se ainoa ongelma, epämukavat penkit ja niskat vääntyy....Kuuluvuuskin heikko joskin itse kyllä kuulin kaiken
- laskareiden tekniikan kanssa oli ongelmia (U37 ryhmä)
- En mitään. Niille jotka kitisivät OhPen puitteista: oletteko käyneet koskaan muiden tiedekuntien luennoilla? Ero on valtava, TKTL:n eduksi.
- Päärakennuksen salissa huono kuuluvuus ja näkyvyys.
- kahvi- ja viineritarjoilu puuttui joka luennoilta
- Näkyvyys ja kuuluvuus ja kylmyys!
- Päärakennuksen isossa salissa ei kuule mitään.
- Itseasiassa ihan hyvät, tosinkin vähän harmitti käydä keskustassa. Äänentoistostakin sai selvää jos kaikki malttoi olla hiljaa ja keskellä oli aina kyllä tilaa jos sivulta ei nähnytkään. Ja aavistuksen epämukava penkki pitää paremmin hereillä kun mukavan pehmeä... ;)
- Demoja voisi suurentaa vähän enemmän jotta näkyisivät vaivatta koko huoneessa.(PR1)
- luentosalin äänentoisto
valkokangasta ei näe sivuilta
- Kaikki laskariryhmät ei ollut tietokoneluokissa!?!
- Kuten aiemmin on todettu, päärakennuksen ykkössalin akustiikka ei ole parhaasta päästä. Kuten myös on todettu, läsnäolijoiden aiheuttama taustaääni vaikuttaa siihen melkoisesti...
- Luentosalissa kylmä. Etenkin tenttipäivänä 18.12.! Ikävä kirjoittaa tenttivastausta, kun sormet on niin kohmeessa, että sattuu. (Tämä on TOSI.)
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?
- Hyvät! Netin kautta imurointi on köyhän opiskelijan mieleen ;)
- Ok tasoa. Hienoa, että materiaali löytyy netistä. Kirjaa kun ei ole oikein halua ostaa.
- kirja OK, tosin sekavampi verrattuna esim. toiseen suomenkieliseen
tai englanninkieliseen Java-kirjaan, joissa asiat esitetty "insinöörimäisemmin"
ja mielestäni ymmärrettävämmin
- Hyv' ja selke' kirja.
- Ihan jees, ottaen huomioon, että opiskelin lähinnä itsekseen.
- Kirja suhteellisen selkeä mutta harjoitustehtäviä tehdessä siitä ei ole tarvittavaa apua.
- Hyvä, että oppimateriaalin saa webistä
- ihan hyvä, liian kallis, lewis-loftus parempi
(java - sw design)
- Selkeitä! Löysin melkein kaiken tarvitsemani niistä. Jouduin kääntymään vain pari kertaa minua viisaampien puoleen. En ehtinyt käydä luennoilla kuin pari kertaa, mutta pärjäsin kurssilla mielestäni hyvin pelkän materiaalin voimin.
- Ihan ok.
- Kirja on ihan hyvä, mutta ehkä hieman liian "sillisalaattimainen".
- Kirja pelastaa päiväni. Monisteiden tehtävänannot voisivat olla selkeämmät: muutamalla kirjoitetulla lisärivillä saa ihmeitä aikaan ja selvennettyä, mistä tehtävässä on kysymys.
- Good.
- Ihan ok. Minulla ei tosin ole paljon vertailukohteita.
- WWW-materiaali ok. Kirjaa en ole nähnyt.
- Ei juuri parantamisen varaa.
- Wiklan kirja on hyvä.
- Kirja on ok.
- Kirja + siihen liittyvät lisämateriaalit netissä hyviä.
- Verkkomateriaali erittäin hyvä
- Hyvin selkeat
- -
- Wiklan kirja on oikein hieno. Plussaa vielä sekin, että kirja löytyy
netistä ja vieläpä päivitettynä.
- Kirja on mainio ja samoiten kaikki loppu materiaali on OK ja hyvin
saatavilla.
- Wiklan kirja on varsin hyvin soveltuva kurssille.
- Nettimateriaali oli hyvää ja harjoitusmonisteet pääosin selkeitä. Joistakin tehtävistä ei heti ymmärtänyt mitä oli tarkoitus tehdä.
- Kirja on ihan hyvä.
- Ohjeissa (tehtävien, kirjan) jotain epämääräistä. Monesti hain tarkennusta muista oppaista.
- Hyviä nekin.
- Ihan hyvä.
- Vaikea aloittelijalle. Pitäisi kai lukea ensin "selkoluku-opasta", jotta osaisi mielessään karsia vähemmän tärkät asiat sivuun ja yrittää opiskella olennainen.
- :)
- Kirja oli selkeä ja havainnollistava.
- Kurssin loppuosa on käyty monisteissa läpi aika ylimalkaisesti ja asiat "uusia ja ihmeellisiä". Vaikea sisäistää.
- Hyviä ja havainnollisia.
- Kirja on ihan hyvä.
- Kirja on ihan hyvä.
- Kirja on selkeä.
- Kirja on loistava.
- Hyvä kirja, tosin kallis.
- Could of been better
- hyvä,hyvä. Loppuvaiheessa voisi olla enemmän esimerkkejä.
- hyvä kirja
- Monisteet hyvät, muusta ei tietoa.
- more in english would be good
- If you have no, or little, previous background in programming,
the ability to follow Wikla's own publication is crucial. The material
is presented quite differently in other books, and that can become
confusing for the exercises make frequent references to Wikla's
material.
- hyvä, harjoitusten tehtävänannot joskus epäselviä.
- The couse book describe things in a quite easy understand and clear way. I think it is quite ok.
- Kirja ja nettisivut erinomaisia... vaikken niitä niin paljoa lukenutkaan. :)
- nettimateriaali oli varsin kattava, ja riitti hyvin
kurssin suorittamiseen :)
- kyllä.
- Kirja on hyvä. mahdollisti itseopiskelun ilman luennoillakäymistä
- ok
- ok
- Kirjaa en edes avannut koska netistä saatava moniste kattaa kaiken
- Kirja on hyvä. Harmittamaan jäi ainoastaan, että juuri kaikkein mielenkiintoisimpia asioita (kuten threadit ym.) ei kurssilla keretty käsittelemään lainkaan.
- hyvä
- Verkkomateriaalin ja kirjan esimerkit saisivat olla vielä käytännöllisempiä.
Kun opiskelijalla on tunne, että ohjelmointitehtävässä tehdään oikeasti jotakin,
motivaatio on korkealla.
- Selkeä, valaisevia esimerkkejä. Sopi myös itseopiskeluun niiden asioiden osalta, joita ei päässyt luennolle kuuntelemaan.
- Kirja ok. Hienoa, että materiaali oli netissä.
- kirja hyva ja netti sivut kans hyvät. Kirjaa vois kasvattaa GUI:n osalta kai. Mutta hyvä on.
- Ei liian kuivakkaa tekstiä, mukava lukea.
- Wiklan Java-kirja on toistaiseksi paras oppimateriaali mitä olen
toisen vuoden opiskelijana nähnyt. Tosin kyllä siinäkin olisi varmaan
parannettavaa, asioiden keskinäisen tärkeyden voisi tuoda esille
selvemmin.
- Kirjahan on sinänsä erinomainen. Etenee hyvin, loistavasti jäsennelty, sopivasti kertaava, oikein syventävä, ei oleta lukijan tietävän mitä ei jo esitetyn perusteella "pitäisi" tietää (joskaan en ole vielä kerinnyt lukuun 6, ehkä joululomalla. Paljonko tässä uskaltaa ihan aiheesta kehua??).
Ainoa hieman harmittava juttu oli "lisäykset" nettiversiossa. Tuli hieman skitso olo- jäikö joku "uusi" esimerkki kuitenkin tulostamatta?? Herpaantumattomasta luentojen seuraamisesta huolimatta... En juuri lukenut netistä koska investoin tarkoituksella kirjaan. Ja esim. luvun 4 saikin sitten tulostaa uudestaan, eihän Erkkikään ala ottamaan selvää mitkä esimerkit ovat uusia ja tulostamaan vain niitä. Olisiko hirveän vaikeaa laittaa kirjan ulkopuoliset lisäykset, uudet esimerkit ja muu vastaava kirjasta "ylimääräinen" erillisen linkin alle, esim. "Luku 4B (tai 4.1B) lisäesimerkkejä / lisäyksiä alkuperäiseen" ja päivittää varsinaisen kirjan verkkoversiota vain aivan pakollisissa asioissa?
- Helvetin wikloja.
- hyvä
- Webissä oleva materiaali on hyvä, tosin lopussa jää kaipaamaan lisää. Sitä voisi ehkä täydentää ja käymällä vielä yksityiskohtaisemmin asioita läpi.
- Hieno kirja.
- Kirja on hyvä, mutta ei korvaa luentoja.
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- oppimateriaali!!! luennoija ja kyllä laskarien pitäjäkin oli osaava...
- Hmm... Koodaus ja itsensä toteuttaminen.
- opettajan innostus asiastaan "Ostakaa Java!"
- Muutamia oivalluksia.
- Mukava harjoitusten pitäjä.
- Periytymisen ihanuus
- oppi paljon. wikla saa innostumaan
- Ohjelmoiminen on palkitsevaa, näkee lähes heti kättensä jäljen, lisäksi oppii pikku hiljaa hallitsemaan yhä suurempia kokonaisuuksia.
- Sai kokeilla opetettavia asioita itse käytännössä. Harjoitukset käsittivät tärkeimmät asiat.
- Wiklan esimerkit.
- Exercise sessions.
Good way to test my knowledges.
- Mielenkiintoiset asiat, Wiklan tapa esittää asiat.
- Aihe on mielenkiintoinen. Luennoijan lähestymistapa oikein mukava.
- Tehtävät. Tossueläinten hippikommuuni? LOL!
- Laskuharjoitustehtävät olivat kivoja. Varsinkin
kun omassa laskariryhmässäni oli matematiikan
opiskelioita, niin he innostuivat alkueläinten
todennäköisyyslaskennoista, kuin hullu puurosta.
- -
- Tossueläimet!! :-D
- Wiklan opetus.
- Wikla! ...riittää virtaa krapulapäivänäkin...!
- ei mitaan yksittaista
- Luennoitsija :-)
- Ohjelmointi.
- Itse Ohjelmointi.
- Tehtävät olivat monipuolisia, ei ainoastaan koodaa, vaan myös suunnittelua.
- Asioita käsiteltiin melko perusteellisesti.
- Tossueläin! :)
- Luennot
- Wiklan värikäs luennointityyli.
- Javaa tarvitaan...
- Wikla
- Luennoitsijan mukaansatempaava luennointityyli.
- Luennoijan "kevennykset" luennoilla.
- Pirteä luennoitsija ja hyvä laskarinvetäjä.
- Rennon asialliset luennot.
- The exercise classes :)
- Wikla
- Ei tarvi käydä luennoilla.
- classes timetable
- Practise sessions were very helpful.
- harjoitukset olivat mielenkiintoisia, esim. tossueläin
- Loistavat laskarinvetäjät sekä erinomainen luennoitsija. Kurssin aihe lisäksi kiinnostava.
- myös graafisen kälin lyhyehkö esittely.
- Wikla
- luennoitsija!!
- mukaansatempaava opettaja. selkeät esimerkit.
- Luennoijalla oli taito esittää vaikea asia siten, että sen useimmiten ymmärsi. Vastaukset
opiskelijoiden kysymyksiin osoittivat hyvää eläytymiskykyä siihen, miten asioita vasta
opetteleva koettaa niitä ymmärtää.
- Wiklan opetusmentelmät
- Oppimateriaalin lötyminen netistä. Helpotti opiskelua huomattavasti.
- Wikla!
- Kokeen kolmas tehtävä oli ihan hauska!
- Arto Wikla
- Filosofiset pohdinnot tossueläinten lisääntymismenetelmistä...
voisikohan joku ehdottaa filosofian laitokselle että ottaisivat
opetusohjelmaansa kurssin 123456-7 Tossueläinfilosofiaa (5 ov) ?
- Jaa-a, varsinaisesti parasta ehkä vähän vaikea keksiä. Hyvää asiahaan se oli kaikki, luennot ja laskaritkin. Erinomaista tasoa kaikki tyynni.
- Harjoitukset , demot : elävää ohjelmointia.
- luennoija, aihe
- Arto Wikla! Luennot oli hauskoja! Uskomatonta miten koetehtäville voi ruveta nauramaan -->
ämmä.pariudu(äijä) :D :D
- Wikla on erinomainen luennoija.
- JAVA.
- Hyvä laskariryhmä,sekä ryhmän pitäjä
että osallistujat.
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- harjoitus salin puutteellinen varustus.
- Epätasaisuus. Välillä asiat oli naurettavan helppoja ja välillä taas aivan tuskallisen vaikeita.
- hankalat kulkuyhteydet ja KIIRE sov.suunnittelun kurssille ehtimiseksi
- Ensin madeltiin, sitten pinkaistiin kauheaa vauhtia.
- Liian kova tahti verrattuna Ohjelmoinnin perusteisiin.
- Ehkä loppui kesken.
- liian paljon opiskelijoita
- Ehkä se, että en vieläkään tiedä, millaisia "oikeat ohjelmat" ovat, tuskin kovin usein Tossueläimiä?
- Harjoitusten tekoon meni paljon aikaa jos halusi tehdä ne kunnolla.
- Edettiin turhan nopeasti. Ohjelmoinnin perusteet-kurssi oli vaikeampi, vaikka sen pitäisi olla "perusteet". Toisin päin pitäisi olla: Javasta 3 ov ja perusteista 2 ov.
- Exercise sessions.
Exercises a bit complicated and mostly boring.
No GUIs.
- Olisi ehkä voinut mennä vähän pitemmälle/syvemmällekin...
- Ei millään pahalla Arto, mutta jos jokunen opiskelija lammasmaisesti nauraakin luennoitsijan ei-spontaaneille puujalkavitseille, se ei silti tarkoita, etta ne olisivat hyviä. Onneksi huonot jutut tuntuivat kurssin edetessä vähenevän.
- Laskuharjoitukset ovat työläitä, ei tosin ylivoi-
maisia: Yhden kurssin laskuharjoitusten tekemiseen
menee koko päivä. Kun on kolme kurssia, ei muuta
ehdi tekemäänkään - esimerkiksi käymään luennoilla.
- Olisi voinut olla pidempikin kurssi -> aika paljon asiaa, jota olisi voinut jakaa pidemmällekin aikavälille...
- ei ollut
- ...
- Hieman liian työläs.
- Vaikea sanoa.
- Liiallinen kiire. Tai liikaa asiaa.
Tärkeitä ja laajoja asiakokonaisuuksia käsiteltiin liian nopeasti, jolloin mikään niistä ei selvinnyt perusteellisesti.
Parempi olisi käyttää asioihin enemmän aikaa tai supistaa sisältöä.
- Liian työläät laskarit.
- Eipä tuu mieleen.
- Liian vaikeat laskarit aloittelijalle!
- ?
- Luentoryhmä oli niin suuri, että kysymysten esittäminen on käytännössä hieman hankalaa.
- Tehtävät olivat jo sen verran monipuolisia, että jos niitä ei ollut osannut tehdä, niin ei harjoitusryhmässä ehtinyt ymmärtää ratkaisuja.
- En tiedä kurssista. Heikkous taitaa olla minussa..
- En tiedä kurssista. Heikkous taitaa olla minussa..
- Kurssi tuntui etenevän liian kovalla vauhdilla (se tosin saattoi johtua siitä, että itse olin liian laiska..)
- Paljon asiaa vähässä ajassa.
- Preparing for the exercise classes
- Harjoitutehtävien tehtävienannot tarkemmiksi
- Java.
- too short
- Long . . . did I say Long homework assignments.
- epäselvät tehtävänannot
- Enpä tuosta heikkouksia löydä.
- -
- Kurssi on aika työläs huomioon ottaen pienen opintoviikkomäärän (2 ov).
Koska harjoitusten määrää ei kannata vähentää, opintoviikkomäärää pitäisi nostaa.
Varsinkin kurssin loppupuolella edettiin turhan nopeasti.
Osa harjoitustehtävistä oli liian työläitä. Tehtäviä pitäisi kehittää siten, että ylimääräinen jäisi pois
ja keskityttäisiin kyseisellä kerralla opeteltavaan asiaan - silläkin uhalla, että harjoitustehtävien
järkevyys kokonaisina ohjelmina tällöin vähentyisi. Kertaus on opintojen äiti, mutta tehtävien
turha työläyttä pitäisi silti välttää.
- pieni sekavuus
- Kurssin alkaessa oli hädin tuskin ymmärtänut ohjelmoinnin perusteiden asiat ja heti tämän kurssin ekat laskarit olivat niin vaativat että opiskeluintoni lopahti, luulin oppineeni jotain mutta en tarpeeksi, ehkä pitää ottaa tämä kurssi uusiksi ensi vuonna
- ¨Laskuharjoitus tehtävät olivat hieman tylsiä. Jopa niin, että viimeisiä tehtaviä ei meinannut millään viitsiä tehdä.
- jotkut uudet asiat tulivat vähän nurkan takaa -- vikoista laskareista en saanut ollenkaan kiinni.
- Turhan laaja koe
- laskarineuvontaa ois voinu olla enemmän
- Ei heikkouksia. Niille jotka kitisevät: kokeilkaapa vaikka oikiksen luentoja, tulee vähän perspektiiviä.
- Koe - ei liene tarkoituksenmukaista opetella ulkoa Javan mukana tulevien luokkien ominaisuuksia? Sitä vartenhan on JavaDocs.
- liian lyhyt...ei kerinnyt juuri käydä GUI juttuja kauheesti
- Näkö- ja kuulo-ongelmat.
- 1) Se etten todennäköisesti n:nnelläkään yrityksellä pääse kurssista
läpi, enkä voi osoittaa todellisia kykyjäni ohjelmoinnin
harjoitustyössä. Ilmeisesti kurssia edeltävän Ohjelmoinnin perusteiden
koe oli ollu liian helppo, joten tähän piti tehdä suhteessa vaikeampi
koe. Pikaisella silmäyksellä OP:n koe oli selvästi helpompi kuin mitä
vastaava koe vuosi sitten, ja pettymykseksi tämän Javan koe oli
vaikeampi. Vuosi sitten java oli helpompi ja ainakin elättelin toiveita
läpi pääsystä, nyt en taida edes elätellä.
2) Koepäivien järjestely tällä laitoksella ontuu. On mahdollista
että ihmisiä on samaan aikaan javan kanssa Tietokoneen toiminta
-kurssilla, jonka koe oli maanantaina, se kurssiahan ei vaadi javaa
esitietona. Onneksi en ole fuksi, muutoin vielä keskiviikkonakin
olisi ollut koe, jo kolmas peräkkäisinä päivinä.
- Kurssin lyhyys, luentojen vähyys, ov:jen vähyys... niukkuutta niukkuutta.
- Liian suuri luentoryhmä. Joku tulee, menee tai juttelee kokoajan.
- Kokeiden selittelytehtävät! Selittelytehtävät tyyliin "Auta ystävääsi ymmärtämään, mistä oikein on kysymys." on aivan syvältä! Perustelut:
-Kyseinen tehtävätyyppi on niin ympäripyöreesti laadittu, ettei vastaaja voi tietää mitä vastaukseen vaaditaan, että saisi tehtävästä täydet pisteet.
-Tehtävään vastaaminen vie kohtuuttoman paljon aikaa, ainakin jos aikoo kirjoittaa koko konseptin täyteen. Lisäksi on suuri riski saada jännetupentulehdus :)
-Selittelytehtävät suosivat enemmän hyviä selittäjiä kuin niitä, jotka oikeesti osaa vähän koodatakkin. Tämä korostui varsinkin ohjelmoinnin perusteet kurssissa, jonka kokeessa 50% tehtävistä (mikäli vikaa tehtävää ei lasketa?) oli pelkkää selittämistä. Pistetaulukostakin pystyi selkeesti havaitsemaan miten monen kohdalla pisteet oli jakautunut tyyliin 5 10 10 5 - Eli oltiin osattu koodata, mutta ei ollut panostettu tohon selittelypuoleen. Ehdotankin kurssin nimeksi "P****njauhannan perusteet"! ;D
Onneksi Java-kurssin kokeessa ei ollut yhtä paljon selittelyä, mutta tehtävätyyppi "Selitä mitä tarkoittavat Indeksi, Konstruktori, Aksessori..plääplääplää" toimii paljon paremmin kuin ns. p****njauhantatehtävät!
- Kurssin alussa (ja OhPe-kurssilla) käydään asioita läpi hyvin hitaasti ja huolellisesti. Tuntuu siltä että ymmärtää oikeasti mitä on tekeillä. Kun asiat monimutkistuvat (kurssimateriaalissa luvussa 4) opittavien asioiden määrä per aikayksikkö kasvaa liikaa.
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- Enemmän GPL viitteitä! ;-)
- Nooooo... Eiköhän tämä ole ihan jees nyt.
- Pienempi ryhmä olisi parempi
- Harjoitustehtävien ratkaisuun voisi antaa vinkkilistan, että motivaatio säilyisi niitä tehtäessä.
- Lisää aikaa?? ja appletit mukaan
- sitä voitais luennoida useemmin by wikla.. KARVIN LUENNOT POIS. varsinkin sen kokeet.
- Ehkä voisi esim. luennolla näyttää, mitä Javalla yleensä tehdään oikeassa elämässä. Voi tietenkin olla, että näytettiinkin...
- Tehtävien vaikeustasoa on hillittävä!
- Using more java APIs.
- You tell me, I just study here. Ei kun... no jaa. Vaikea sanoa.
- Kurssi oli turhan tiivistahtinen. Jos mitenkään
voisi saada samat asiat hieman pidemmässä ajassa.
- kts. edellinen
- ...
- Ihan hyvä näin.
- Harjoitustyö olisi ehkä ollut hyvä olla.
- Pidentämällä opetukseen käytettyä aikaa. Voisiko Ohjelmoinnin perusteet -kurssin lopettaa ja tämän aloittaa aikaisemmin.
Tällöin perusteet pysyisivät perusteina, ja em. kurssi olisi aloittelijalle helpompi. Java-kurssi voisi silloin paneutua tarkemmin työvälineisiin ja käytettäviin tekniikoihin.
Eli selkeä jako 1) perustietoon ja 2)sen soveltamiseen.
- Antaa enemmän aikaa ja noppia, niin ehtis paneutua laskareihin paremmin.
- Hyvin se näyttää sujuvan. Mikään ei ole täydellinen, mutta en mä keksi mitään parannettavaa.
- Omat ryhmät aloittelijoille, enemmän aikaa tenttiin lukuun.
- ??
- -
- Tukiopetustoimintaa voisi tehostaa. Kävin kerran laskaritehtäväopastuksessa, mutta siellä ei ollut ketään.
- Kurssi voisi olla pidempi, jolloin uusien asioiden sulattelemiseen jäisi enempi aikaa.
- Kurssi voisi olla pidempi, jolloin uusien asioiden sulattelemiseen jäisi enempi aikaa.
- Kenties apia enemmän. Sitä tarttee jo tässä vaiheessa.
- More girls and sexually curious examples
- Ostamalla omenoita.
- no improvements could be made, I think
- Homework assignments could be larger in number, but considerably
shorter in length. Doing the same thing in different contexts could
improve the learning process.
- Ehkä panostaa vielä enemmän laskuharjoitusten esimerkkiratkaisujen tekemiseen - nyt käytössä olleet ratkaisut ilmeisesti monta vuotta vanhoja ja moneen kertaan 'täydennettyjä'... osa melko pitkiä ja siten epäselviä. Uudet tehtävät ja malliratkaisut vaan!-)
- -
- esittää asiat selkeämpinä kokonaisuuksina, jos mahdollista
- ottaa huomioon sivuaineopiskelijat, tunsin itseni hyvin tyhmäksi aina välillä
- Ehkä vielä tarkempi koordinaatio luennoijan ja harjoitusten ohjaajien välillä siinä,
missä tarkalleen ollaan menossa. Ei suorastaan häiritsevää, mutta jonkin kerran pieni
epätieto kuulsi ohjaajan puheesta.
- Muita opiskelijoita kunnoittamattomat typerykset jotka eivät osaa olla hiljaa vaikka tulevat
luennoille myöhässä voisi opettaa tavoille.
- Ehkä harjoitusryhmien toimintaa voisi yhdenmukaistaa, OhPen palautteen perusteella niissä on eroja (itse en tiedä, kun kävin vain yhdessä :)
- Ohjelmoimaan ei opi kuin ohjelmoimalla. Ikuisuuskysmys, mutta toki tällainen kurssi olisi parempi, jos olisi ohjattua ohjelmointia ryhmässä.
- enemmän GUI juttuja
- Koeaika on liian lyhyt. Tämä ei johdu niinkään tehtävien vaikeudesta kuin suuresta kirjoitusmäärästä. Esseitä kirjoittaessa käsi kramppaa ja jälki on sen mukaista. Olisi kiva jos kokeen voisi tehdä tietokoneella, aikaa ei menisi turhiin kumitteluihin. Kokelaalla voisi olla käytössään editori, kääntäjä, tulkki ja API. Näin kait niitä ohjelmia oikeassa elämässäkin tehdään.
- Helpompi koe. Tai ei välttämättä helpompi, mutta sellainen koe,
mikä punnitsee enemmän sen mitä osaa eikä sen mitä ei osaa. Ja
jos saa toivoa, niin ei enää niitä kirottuja esseitä, arvostellaanko
ne mittanauhalla? Lisäksi koodin laatiminen kynällä ja paperilla
on aivan yhtä hanurista kuin viime vuonna, kun oikeasti ohjelmoidessa
voi aina katsella APIa ym...
- Lisää ov:ja, luentoja, laskareita pidemmällä aikaperiodilla. Tosinkin lopun tahdista saisi sitten hieman jo hidastaa...
- Laittakaa kahta rinnakkaisluentoryhmää.
- Arto voisi kertoa luennoilla VIELÄ ENEMMÄN vitsejä! :D
- Yksityiskohtaisempi läpikäynti. Enemmän keskustelua ajattelumalleista ja lähtökohdista joiden perusteella Javan olio-ohjelmointi-toteutus on suunniteltu.
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.
- -
- Vähän ahdistavaa, kun oli aina tehnyt kaikki vaikeimmat ja pisimmät tehtävät ja sitten nakitettiin laskemaan jotain naurettavaa ykköstehtävää. :)
- harjoitusryhmässä käynti ei selvittänyt vaan paremminkin sotki asioita,
mallivastauksia simuloidessa asiat "menivät jakeluun"
- Loistava laskarinvetäjä.
- Harkkaryhmän vetäjä osasi kertoa asiat kansantajuisesti/selkeästi.
- teemu on jees =) keep up the g00d w3rk..
- Hauskaa oli. Aluksi oli paljon odottelua, jotta jokainen ryhmä sai käytyä läpi tehtävänsä, mutta sitä tuskin voi välttää.
- Exercise sessions were ok! but exercises not at all.
- Harjoitustehtävät olivat usein sinänsä hauskoja, mutta toisaalta alkoi ehkä vähän puuduttaa miljoonannen tiesminkä-tehtaan tai muun vastaavan jälkeen. Eihän harjoituksiksi nyt voi mitään ohjelmointiprojekteja laittaa, mutta saattaisi kuitenkin olla ihan hyvä, jos vähän useamman tehtävät olisivat jollain tapaa "järkeviä".
- Hyvin osasi hommansa
- En käynyt luennoilla, mutta laskarinpitäjä Juhani Haavisto oli tosi hyvä. Hänelle täysi kymppi.
- Harjoitustehtävät tylsiä. Erilaisiin "varastoihin" ja "tankkereihin" ehti kyllästyä monta kertaa. Olisi toivonut harjoitus-tehtäviä, jotka olisivat olleet ohjelmointitehtävinä kiinnostavampia. Voisiko harkita vapaammin annettuja tehtäviä? Esim. Suunnittele jokin ohjelma, jossa käytät sitä ja sitä opittua asiaa... ?
- Harjoitukset vaativat joskus aika paljon matemaattisia taitoja, eli aika hankalia välillä tällaiselle sivuaineopiskelijalle, joka ei matematiikkaa ole lukion lyhyttä oppimäärää pidemmälle opiskellut...
- Teemu rules! Kertasi kaikki harjoitustehtävät hyvin ja esitti ideat niiden takana. Ei jäänyt juuri mitään epäselvää! Direct X:n ideakin tuli selväksi...
- Hyva harjoitustenpitaja :)
Olisi kylla mukavaa, jos laskuharjoitustiloissa olisi useampi tietokone...
- Harjoitukset olivat paikoin aivan liian työläitä. Yhden harjoituskerran tehtävien tekemiseen saattoi hyvinkin upota 24 tuntia!
- Osat harjoituksista olivat hieman liian työläitä.
- Joissakin harjoituksissa selvisi enemmän asioita kuin itse luennolla, enkä tarkoita asioiden tarkentumista vaan kokonaan uusia asioita, jotka tuli hallita harjoituksissa, mutta joihin ei viitattu luennolla. Huonoa karmaa.
Osa harjoituksista oli asian sivusta tai niiden taustalla oli opiskelijalle käsittämätön kasvatuksellinen näkemys. Tossueläinten lisääntymiset olivat viihteellisiä kevennyksiä, mutta ne veivät tilaa uusilta asioilta eivätkä opettaneet mitään uutta ohjelmoinnista.
Pyytäisin jatkossa harkitsemaan tarkemmin, mihin harjoituksilla pyritään.
- En muista assarini nimeä, mut ryhmä oli keskiviikkoisin 12-14, silmälasipäinen poika. Hyvä assari.
- -
- :|
- -
- ks. kohta 13.
- Harjoituksia voisi välillä vaihtaa, kun nämä samat ovat pyörineet jo pitkän aikaa.
- Hyvä Teemu :)
- no comments
- Top stuff!
- Hyvä harjoitusten pitäjä, osasi asiansa!
- no comment
- Jussi Paalanen was extremely helpful and clarified a lot of things
for me.
- hyviä taululle hahmottelu esimerkkejä
- Teemu Sjöblom osaa asiansa, loistava tyyppi!
- hassu setä.
- Harjoitustehtävien pitäisi paremmin keskittyä opeteltavaan asiaan. Tehtävien pitäisi olla lyhyempiä
mutta paremmin olennaiseen keskittyviä.
- Kuten sanottu alkoivat hieman liian vaikeilla asioilla, olisi voinut olla ensin joitain ihan perustehtäviä että olisi oppinut perusasiat eikä niin soveltavia harjoituksia
- Olisi ehkä hyvä idea keksiä koko kurssin pituinen projekti, jossa pala palalta (kysehän on kuitenkin olio-ohjelmoinnista :) lisättäisiin juuri opittuja asioita ohjelmaan. Näin tehtävät muuttuisivat kiinnostavammiksi..
- Harjoitusten ohjaajan pitää ensi sijassa kyetä ajattelemaan tehtäviä oppijan kannalta ja
ilmaisemaan asiat selkeästi. Ei riitä että on hyvä ohjelmoija, vaan pitäisi havaita kohdat,
joissa opiskelijalla on vaikeuksia. On turha esittää edistyneitä "kikkoja", vaan pitää pysyä
perusasioissa.
Harjoitustehtävien malliratkaisuissa oli välillä kohtia, jotka mielestäni eivät olleet vielä
kunnolla käsiteltyjä kurssilla. Taisi olla kysymys näkyvyysmääreistä, joiden käyttö
tarkentui kurssilla vasta myöhemmin.
- Paalasen ulosanti oli niin nopeaa, että hänessä olisi potentiaalia urheiluselostajaksi.
- Harjoitukset ovat olennainen osa oppimista. Siksi on kivaa, että niiden tekemisestä palkitaan niin laskaripisteillä kuin kokeen tehtävien muotoilullakin!
- Ei ole edelleenkään ilmoittanut tehtyjä harjoituksia.....
- aika paljon porukkaa lusmuilee laskareissa..."ööö tota...mulla on tehtävät himassa" tai "mä en osannut printata" ja sillälailla...
- Harjoitusryhmän opiskeluilmapiiri oli todella huono. Ryhmiin jakaminen ja tehtävien esittely ei toiminut: kaikkia tehtäviä ei aina ehditty käsitellä kahdessa tunnissa. Ongelmana se, että jotkut osasivat paremmin kuin toiset, ja ne jotka osasivat paremmin halusivat sen myös suureen ääneen kaikille muille kertoa. Tästä syystä epäolennaisuuksiin keskityttiin liian pitkään ja olennaisia asioita ei ehditty käsitellä!
- Ainakin kokeessa tuli sellainen fiilis, että nämäkö asiat olisi pitänyt
harjoituksissa oppia??
- Pisteitä vaan Teemulle, siellä oli pääsääntöisesti ihan kiva käydä vielä kun osallistujiakaan ei ollut hirveästi. Ja asiatietoakin yleensä sai. Kalvojen selkeydessä (en kaivannut konetta) oli tosinkin hieman toivomista.
- Oikein viihtyisää.