HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
12.07.2004
Palaute kurssista 581326-3
Java-ohjelmointi (Avoin yliopisto) (kesä 2004), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 20.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
20 |
3.4 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
20 |
3.6 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
20 |
3.6 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni. |
20 |
4.0 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
20 |
4.2 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
20 |
4.4 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
20 |
4.0 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
20 |
4.0 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
20 |
3.8 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
19 |
4.3 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
19 |
4.4 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
20 |
4.5 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
6 |
4.2 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
6 |
3.7 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
18 |
4.1 |
|
Yhteensä |
20 |
4.1 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien kesän kurssien keskiarvo oli 4.1.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5 liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Olli Jokinen |
20 |
4.3 |
4.1 |
3.4 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?
- luentosali on kylmä, mutta siitähän päästään eroon
- auditoriossa voisi olla vähän lämpimämpää. tuntuu vähän tyhmältä istua kesällä sisätiloissa pitkähihainen paita päällä.
- Ei puutteita paitsi projektorin hajoaminen vei aikaa ja sitähän ei intensiivikurssilla liikaa ollut.
- Videoprojektori oli aika ailahteleva.
- Ilman videotykin nikotteluakin olisi varmaan pärjätty.
- Videoprojektori tökki välillä luentosalissa.
- Laitteet eivät aina toimineet.
- No videotykki ei välttämättä toiminut. Joutui soittamaan useammin helpparille.
- Tämä on hyvin henkilökohtainen mielipide, mutta en pidä siitä, että joudun istumaan kauniina kesäpäivänä useita tunteja tilassa, johon ei päivä paista. Sälekaihtimetkin olisivat lievempi asia kuin kokonaan luonnonvalon poissulkeva auditorio.
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?
- Ehtisipä vain lukemaan niitä tarpeeksi...
- hyviä. kirja on selkeä ja www-sivut olivat kätevät tehtäviä tehdessä.
- Oppimateriaalit ovat (luentomonisteet) ovat todella hyvä alustus ohjelmointiin.
- Wiklan kirja on ihan hyvä. Netti matsku on myös hyvä.
- Kirja on edelleen hyvä.
- Kurssimateriaali verkossa on kyllä hvä juttu. Ei tarvinnut ostaa kurssikirjaa.
- Kirja oli suhteellisen selkeä ja muutenkin hyvä.
- Kirja hyvä, selkeä.
- Erittäin hyvä edelleen, kuten myös perusteet -kurssilla.
- Kirja on hyvä. Esimerkkejä olisi saanut olla enemmänkin.
- Kuten aiemmin, ihan jees.
- Suhteellisen selkeä oppimateriaali. Paljon apua varsinkin kun ei päässyt kaikille luennoille.
- Kiva, että saa ilmaiseksi netistä, ettei tarvitse taloudellisten seikkojen vuoksi ryhtyä puntaroimaan osallistumista. Ihan hyviä esimerkkejä ja tyyli inhimillinen eli ei liian asiallinen - mutta silti eksakti!
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- esimerkit ja simulointi
- Olio-käsitteistö alkaa valjeta.
Luennoitsija on hyvä.
- luennot
- Laskarit!
- Sai ohjelmoida lisää kaikkea jännää.
- Selkeät luennot. Eli luennoilla ei ollut vaikeuksia pysyä kärryillä.
- Kurssissa oli ehdottamasti parasta se, että laskuharjoituksissa sai pisteitä hyvästä yrityksestä, eikä huonojakaan yrityksiä tuomittu. Mukavan rento ilmapiiri!
- Opettaja.
- Laskarit.
- Opettaja.
- Hyvä luennoitsija, joka osasi motivoida ja käytti opetuksessa selkeitä mietittyjä sanoja ja esimerkkejä. Syntyi vaikutelma, että hänestä on kiva opettaa ja innostaa opiskelijoita aiheen pariin.
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- KIIRE!!!
Asoita ei ehdi sulatella ja laskarit ehtii saada valmiiksi vain jättämällä yöunet väliin.
- kurssihan on suorastaan täydellinen jos ei tiukkaa aikataulua lasketa. 3:t laskarit viikossa=liikaa, too much, för mycket.
- Javan todella tehokkaiden välineiden (paketit, periminen) pieni painotus opetuksessa. Kurssi voisi aivan hyvin olla 3:n opintoviikonkin mittainen.
- Tiukka aikataulu.
- ??
- Videotykin hajoaminen. ;-)
- Laskuharjoitukset olivat melko vaikeita. Olisi kiva, jos olisi edes yksi 'kannustustehtävä', jonka saisi ratkaistua pienemmällä vaivalla.
- Hieman turhan kiire aivan lopussa (pari viimeistä luentoa ja vastaavien laskarien tekemiseen varattu aika).
- Aika ei riittänyt kaikkien harjoitusten tekemiseen.
- Jos ei tajunnut jotain, ei ollut aikaa pohdiskella sitä ja putoaa pois.
- Kurssin kireä aikataulu, ei ehtinyt omaksua kaikkea.
- Henkilökohtaisesti koin, etten pystynyt näin tiiviissä kurssissa laittamaan aikaa tarpeeksi oppiakseni kaikki asiat. Vuorokauden tunnit vaun loppuvat, vaikken ollut töissä enkä oikeastaan kurssin lisäksi hoitanut kuin aivan normaaleita arkipäivään kuuluvia rutiineita. En esimerkiksi kaikkiin harjoituksiin ollut itse tehnyt kaikkia tehtäviä ja joka ikisen tekemättömän tehtävän sitten huomasi tentissä... Myöskään mitään puutteita ei tietenkään kurssin aikataulun puitteissa ollut mahdollista ottaa kiinni. Tämä on kyllä niin yleinen ongelma, että se tuskin paranee ihan helposti vain aikataulua muuttamalla. Sinänsä hyvä, että tentistä on olemassa uusintoja...
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- sain juuri vision kokeesta jossa rokotetaan virheistä ankarasti. se on erittäin huono systeemi. en minä, eikä varmasti moni muukaan koodaa ikinä mitään oikein ensimmäisellä kerralla vaan luo ensin jonkinlaisen raakileen jota muokkaa kunnes se toimii.
- Normaaleille kursseille absoluuttisen pakolliset opintopiirit mutta EI opintopiiirejä intensiivikursseille... niissä ei aika riitä opintopiiri juttuihin.
- Kurssin pitäisi olla, ehkä hieman käytännönläheisempi.
- Antamalla 1 luentokerta ja 1 harjoituskertaa lisää, eli venyttämällä kurssia parilla päivällä.
- Pitäisi olla enemmän aikaa harjoitusten tekemiseen.
- Perusharjoitusten lisäksi saisi olla vapaaehtoisia itsenäisesti tehtäviä ohjelmointiharjoituksia joihin löytyisi vastaukset netistä.
- Ehkä jokin pieni viesti tai vihje ennen kurssin alkua olisi paikallaan. Viesti, jossa kerrottaisiin, että kannattaa hakea sähköpostitunnukset etukäteen, että harjoitusryhmiin on ilmoittauduttava etukäteen ja että luvassa on opintopiirejä, jotka auttavat tehtävien teossa. Näiden asioiden hoitaminen vei kurssin alussa hieman aikaa, ennen kuin pääsi keskittymään itse asiaan. Ja samaan aikaan sitä asiaa ja harjoitustehtäviä jo tuli ihan täysillä.
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.
- Sääli ettei kurssilla ehditä käydä graafista käyttöliittymää kunnollle.
- Aina ei kyllä ehtinyt parissa päivässä tehdä kunnolla kaikkia tehtäviä.
- asiallinen tyyppi
- Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa, eikä ollut turhan niuho.
- Laskaritehtävät muuttuivat samalla sellaisiksi, että selkeitä oikeita vastauksia ei ollut. Ts. viimeisissä (harjoitukset 4 ja 5) laskaritehtävissä oli mielestäni turhan monta liikkuvaa osaa opeteltavan asian lisäksi. Turhan epäselkeitä tehtäviä oppimisen kannalta. Mutta tokihan tässä on varmasti tarkoitus myös totuttaa siihen, että ohjelmoinnissa asiat eivät aina ratkea käden käänteessä. Eli sinänsä ymmärrän kyllä.
- Harjoitukset heti alusta lähtien aika vaikeita ja niiden tekemiseen kului aikaa, toisaalta niistä oppi myös tehokkaimmin.
- Tehtävistä pitäisi poistaa ne 'kehittele vähän tätä ja tätä luokkaa tai algoritmia'. Niissä ei kerrottu mitä pitää tehdä, vaan kyseltiin minun mielipidettäni siitä, voisiko lisätä metodeja, voisiko olemassaolevia parantaa etc. Koskaan ei tiedä onko tehnyt tehtävän jo tarpeeksi hyvin vai ei. Siihen ryhtyminen on hyvin epämotivoivaa, kun lähtökohta alunperin on se, että tätä ei voi saada valmiiksi. Selkeästi määritellyt tehtävät haastavat ainakin minua ja harjoituksissa näkemäni perusteella muitakin keksimään itse lisäyksiä ja parannusehdotuksia sen jälkeen kun varsinainen tehtävä on tehty. Silloin kokee keksivänsä itse ja tuottavansa, olevansa hyvä - tekevänsä enemmän kuin vaaditaan. Jos lähtökohdaksi annetaan, että keksi tähän lisää, mutta ei kerrota mitä pitäisi keksiä, tilanne on päinvastainen - aina tekee vähemmän kuin vaaditaan, jos ei tee täydellistä. Esim. erilaisia syöttötietojen tarkistuksia ja paljon jännempiäkin juttuja tuli kyllä laskareissa esiin, vaikkei (tai juuri siksi ettei!) tehtävänannossa niitä pyydetty.
Sitten tällainen helpommin sanottu kuin tehty ehdotus: ihmisten keskimäärin tylsiksi kokemista asioista, kuten tiedostoista ja poikkeuksista, olisi hyvä keksiä oikein kiva ja haastava harjoitustehtävä tyyliin Tossueläin. Tiedoston lukeminen muistuttaa ainakin minusta jotenkin kirjanpitoa tai 'reskontraa', se ei tarjoa samalla tavalla loogisia haasteita kuin luokkahierarkioihin liittyvät, usein hauskan eläimelliset tehtävät. Alkueläin ja Tossueläin olivat ehdottomia suosikkejani!