HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen
laitos
02.07.2003
Palaute kurssista 581326-3
Java-ohjelmointi (kesä 2003), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 21.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
21 |
3,4 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
21 |
4,1 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
21 |
3,9 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai
työssäni. |
21 |
4,2 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
19 |
4,4 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
20 |
4,5 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
21 |
4,1 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
21 |
4,1 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
19 |
4,2 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
20 |
3,7 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
20 |
4,2 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
19 |
4,1 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
8 |
3,4 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
9 |
3,1 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
19 |
4,2 |
|
Yhteensä |
21 |
4,1 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien kesän kurssien keskiarvo oli 4,2.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5
liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2
enimmäkseen eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin
samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen
kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Heikki Lindholm |
2 |
4,5 |
4,0 |
3,5 |
Vesa Vainio |
11 |
3,4 |
4,3 |
3,4 |
Antti Vähäkangas |
6 |
4,0 |
4,2 |
3,7 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa
puitteissa?
- -
- Auditorion ilmastointi jäädyttää ihmisen varsin tehokkaasti.
- Luokat ahtaat. Tietokoneita olisi mukava olla käytettävissä
harjoituksissa.
- -
-
mikin pätkiminen häiritsi toisinaan mutta onneksi istuin edessä.
- Ei mitään
- Laskuharjoitusten purkaminen ei aluksi päässyt kunnolla käyntiin kun
ihmiset eivät tienneet miten laskuharjoitustilaisuuksissa tulisi
toimia.
- Esimerkkivastauksia useampia?
Harjoitukset voisivat olla tietokoneluokassa, jossa testata tehtyjä
java-ohjelmia, näkisi miten toimii
- Ulkona tarkeni kyllä t-paidassa, mutta auditorioon piti varautua
villapaidalla - turhan viileää siis!
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet
yms)?
- Toimiva. Ohj harjoituksessa kuitenkin täysin turhaa ja
selainspesifistä koodia.
- Varsin selvästi esitetty asiat, mutta näkemys jäi silti aika
suppeaksi. Itselleni asiat valottuivat paremmin yleisemmällä tasolla
muista java-aiheisista kirjoista.
- osa asioista jäi hyvin vähälle tarkastelulle... Kurssitehtävissä
piti esim. koota oma package. Missään ei kuitenkaan kerrottu miten!!!
Samoin mielestäni linkitetty rakenne on kirjan tekstin perusteella hyvin
vaikeasti hahmotettavissa... Koetin selvittää itselleni esimerkin kulkua
ohjelman avulla, mutta se jäi silti epäselväksi... Kirja sinällään ei
omalla opiskelulla kaikin osin avaudu, mutta luentojen kanssa se toimii
suurin osin.
- Loistava kirja, hyvin kirjoitettu, helppo ymmärtää ja mukava
lukea.
- materiaali hyvä, paikoitellen asioita esiteltiin turhankin suppeasti
(esimerkkinä polymorfismi).
Ohjelmoinnin perusteiden osuus mielstäni parempi.
- Verkkosivut erinomaiset.
- Materiaali on hioutunut vuosien mittaan erinomaiseksi. Vielä kun
siitä kirjasta saisi sellaisen version joka vastaa web-materiaalia, niin
olisi koko tieto tyylikkäästi yksissä kansissa.
- monisteet hyviä
- Kirja on ok.
-
välillä hieman sekavia, esimerkkejä voisi olla enemmän.
- Hyvä kirja
- Kirja on hyvä ja selkeä. Loppupään asioista olisin halunnut saada
enemmän selitystä ja esimerkkejä (kuten rajapintaluokat, periytyminen,
kirjastoluokat jne.)
- Kirja hyvä. Monisteista riittää harjoitukset.
- Erinomaiset
- Hyvät ja selkeät!
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- -
- Nopeasti ohi :)
TKTL:n pitäisi harkita tällaisia intensiivikursseja myös lukukausien
aikana tapahtuvassa opetuksessa! Pystyy keskittymään aiheeseen paremmin
eikä tarvitse venyttää kärsivällisyyttä loputtomiin: javan harjoittelu
voi olla mukavaa mutta ei kahta kuukautta kerrallaan..
- hyvät luennot.
- Yleisesti mielenkiintoinen aihealue.
- Vaikeat, mutta opettavaiset harjoitukset.
- Materiaali
- Wikla on hyvä luennoitsija.
-
opin olio ohjelmoinnin :-)
- Kiinnostavat luennot
- Onnistumisen tunne ohjelman toimiessa halutulla tavalla
- wikla on Todella hyvä opettaja. Erittäin ymmärrettävää. Koska en ole
ennen ohjelmoinnin perusteita ja java-ohjelmointi -kursseja ennen
ohjelmoinut oli tietoa hyvin paljon. Erittäin selkeää opetusta.
- Materiaali, laskarit, ja opetus
- Opettaja oli loistava ja teki vaikeammistakin asioista
ymmärrettäviä.
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- Ohj harjoituksessa täysin turhaa ja selainspesifistä koodia.
Koekysymyksiin hankala ntaa selkeää ja lyhyttä vastausta.
Epämääräisyyttä
- Asiaa on niin paljon, että harjoituksia pitäisi olla enemmän, jotta
kaikki asiat voisi kunnolla sisäistää. Ainakin itselläni harjoitusten
tekeminen on ollut ainoa tapa oppia. Jos jostain (pienestäkin)
aihepiiristä ei harjoituksia ole ollut, en voi väittää tätä aihealuetta
osaavani. Mielestäni Ohjelmoinnin perusteissa tätä ongelmaa ei
ollut.
- Luentojen ajoitus keskellä päivää.
- Aikapula... Osa asioista vain kursiivisesti käytiin läpi...
- Lisää aikaa pitäis olla. Varsinkin kun ei ehtinyt käydä viimeistä
lukua läpi kunnolla. Mutta onneks on hyvä kirja joten ei haittaa, voi
lukea itsekin.
- Harjoitusten työmäärä melkoinen.
- Helevetin kova kiirus
- luennoitsija
- Liian tiivis tahti. 2ov noin kahdessa viikossa on monille rankkaa,
kun pitää vielä käydä töissäkin.
- Tiivis aikataulu - uusien asioiden sulatteluun ei jäänyt paljoa
aikaa. Työläät harjoitustehtävät joka toinen päivä alkoivat jossain
vaiheessa tuntua uuvuttavilta.. Tosin ymmärrän kyllä että harjoitusten
teko on paras/ainoa tapa oppia..
- liian nopea aikataulu, liian paljon asiaa omaksuttavana muutamassa
harjoituskerrassa. Kokemusta ei ehtinyt paljon kertyä.
- Tällaiselle sunnutai-koodaajana (lue: ei mitään aikaisempaa
koodaustaustaa) erittäin paljon tietoa, tuntuu etten millään ehdi
omaksumaan kaikkea opetettavaa tietoa
- Materiaali olisi voinut käsitellä Javaa hieman laajemminkin...
- Nopea tahti, ei ehdi kunnolla syventymään käsiteltyihin
asioihin.
- Ei mitään erityistä heikkoutta.
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- Katsomalla että kaikki pyydetty on opetettua ja yksiselitteistä sekä
ennen kaikkea järkevää.
- Ehkä harjoitustehtävien joukossa voisi olla sellaisia, joiden
tekemisessä tarvitsee osata monenlaisia asioita (ei testattaisi
ainoastaan yhden aihepiirin osaamista). Näin harjoitustehtävien määrää
lisäämättä saataisiin enemmän eri aihepiirejä käsitellyiksi
harjoituksissa.
- Kurssisivuille tai johonkin muualle voisi liittää Wiklan kirjan
tehtävien esimerkkiratkaisut... (ainakin niiltä osin kuin eivät ole
harjoitusryhmissä...) Jos näitä tehtäviä ei käytettäisi yleisinä
harjoituksina, voisivat erilliskokeeseen tulevat tai itsekseen
opiskelevat tehdä kirjan tehtäviä ja tarkastaa niitä itse.... Nyt
tällaista mahdollisuutta ei ole.
- Ois kiva nähdä esimerkkin oikein isosta ohjelmasta, kun on vaikea
kuvitella sellaisen rakenne kun ei ole minkäänlaista kokemusta
ohjelmoimisesta.
- Harjoituksista voisi tehdä sellaisia, että koodirivejä ei tarvitsisi
niin paljon. Keskim. ohjelmoija tuottaa 20 toimivaa riviä päivässä.
Keskim. kurssilainen tuottaa 100-200 riviä työpäivän jälkeen.
- Kyllä pitää olla aika vahvat pohjatiedot jos tämän asiamäärän meinaa
kahdessa viikossa omaksua.
- harjoitukset
- Ensi kerralla kurssi voitaisiin pitää hieman pidemmällä
aikavälillä.
- Osa tehtävistä voisi olla automatisoituja niin,
että kone tarkastaa ne.
- Ehkä aikataulua vähän väljentämällä.
- Kurssilla voisi olla eräänlaisia yhteisiä puoliohjattuja
ohjelmointitilaisuuksia, jossa ohjelmoitaisiin paikanpäällä jotain
tehtäviä ja tuutori kiertäisi auttamassa. Näitä voisi olla paljon ja
erilaisia. Laskarit siis erikseen.
- Harjoitukset tietokoneluokkiin
- Hieman Laajemmaksi
- Vaikka Ohjelmoinnin perusteistani oli jo vähän aikaa, luvun 3
läpikäyminen tuntui osin turhauttavalta kertaukselta. Painopistettä
voisi mielestäni siirtää reilummin lukuihin 4 ja 5, ettei tulisi
loppuhoppu.
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai
harjoitusryhmien pitäjistä.
- Harjoitusten _tekeminen_ auttoi asioiden ymmärtämistä,
harjoituksissa käymisellä ei ollut erityisen suurta vaikutusta
ymmärtämiseen.
- Pitäisi olla vaihtoehtona myös se, että voisi palauttaa tehtävät
ilman, että istuu ryhmässä... Harvoin ryhmässä tulee mitään muuta uutta
kuin mitä jo esimerkkiratkaisuja tutkimalla löytää...
- Kiva kun Vesa selitti asioita mistä heräsi kysymyksiä, eikä vaan
konemaisesti näyttänyt tehtävien ratkaisuja (kuten olen tottunut että
assarit tekevät). Monta asiaa opin nim. omaan laskareissa.
- Harkkaryhmän pitäjä vaikutti ainakin aidosti innostuneelta,
harjoitukset kävivät olennaiset aihealueet kattavasti läpi lukuun
ottamatta loppuosion apletteja.
- ok
- Harjoitustehtävien teko auttoi asioiden ymmärtämistä, kyllä, mutta
harjoitusryhmässä käynti sen sijaan ei lainkaan. Miksi ihmeessä
laskareita ei järjestetä niin, että jo tehtävien tekovaiheessa on
mahdollisuus saada apua opettajalta? Oppiminen on paljon tehokkaampaa
jos voi saada "pattitilanteessa" vihjeitä, joiden avulla voi itse
oivaltaa ja toteuttaa tehtävän, kuin nykyisellä käytännöllä, jossa
oikean vastauksen näkee harjoitusryhmässä heijastettuna kankaalle, ja
sen joko ymmärtää tai sitten ei. Ei näitä asioita opi toisten oikeita
ratkaisuja tuijottamalla, etenkään kun ratkaisujen perusideat jäävät
edelleen selittämättä (opiskelijoiden pedagogiset taidot eivät siihen
välttämättä edes riitä; harjoitusten vetäjä taas keskittyi yleensä
ratkaisujen yksityiskohtien hiomiseen).
- -
-
hyvä vesa!
- Ihan hyvä että tehtäviä käsiteltiin ensin pienryhmissä.
- Harjoituksiin varattu aika oli liian lyhyt
- Olen kärsimätön luonne: ohjaaja jäi toisinaan tankkaamaan liian
pitkäksi aikaa jotain kohtaa.
- Laskarin pitäjä ei oikein vakuuttanut tietämyksellään (helpohkonkaan
asian selittäminen ei tahtonut onnistua ilman valmistautumista - eikä
oikein sen jälkeenkään, opiskelijoiden koodin avautuminen vaikutti
joskus kestävän kauemman kuin kurssilaisilla jne.) eikä pedagogisilla
taidoillaan (mm. minuutinkin myöhästyneiden käännyttäminen muihin
ryhmiin). Harjoitustehtävät olivat kivoja, mutta laskareissa käyminen
tuntui oppimismielessä turhalta.