HELSINGIN YLIOPISTO, Tietojenkäsittelytieteen laitos
12.08.2002
Palaute kurssista 581326-3
Java-ohjelmointi, intensiivikurssi, avoin yliopisto (kesä 2002), Arto Wikla
Vastausten lukumäärä 23.
Kysymys | Vast.lkm | Keskiarvo |
1 |
Mikä oli kurssin vaatimustaso? |
23 |
3,9 |
|
2 |
Sain selkeän kuvan siitä, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. |
21 |
3,6 |
|
3 |
Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin. |
23 |
3,7 |
|
4 |
Opin taitoja, joista on hyötyä myöhemmin opinnoissani tai työssäni. |
23 |
4,0 |
|
5 |
Kurssilla oli hyvä opiskeluilmapiiri. |
23 |
4,2 |
|
6 |
Opettaja aktivoi opiskelijoita. |
23 |
4,5 |
|
7 |
Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä. |
23 |
4,2 |
|
8 |
Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi. |
23 |
4,3 |
|
9 |
Opetuksen ulkoiset puitteet (tila, välineet) olivat hyvät. |
23 |
4,3 |
|
16 |
Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa. |
23 |
4,2 |
|
17 |
Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita |
22 |
4,3 |
|
18 |
Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä. |
23 |
4,1 |
|
20 |
Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita. |
11 |
3,7 |
|
21 |
Kokeiden vaikeustaso oli sopiva. |
11 |
3,1 |
|
22 |
Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen. |
21 |
4,0 |
|
Yhteensä |
23 |
4,1 |
|
Kokonaiskeskiarvoissa ei ole mukana kysymys 1.
Laitoksen kaikkien kesän kurssien keskiarvo oli 4,3.
Vaihtoehdot:
1: 1 liian helppo, 2 helppo, 3 sopiva, 4 vaikea, 5 liian vaikea.
2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16, 17, 18, 20, 21, 22: 1 täysin eri mieltä, 2 enimmäkseen eri mieltä, 3 ehkä, 4 enimmäkseen samaa mieltä, 5 täysin samaa mieltä.
Palaute ohjaajittain
Ohjaaja | Vast.lkm | Ohjaaja osasi | Tyytyväinen kurssiin | Kurssin vaatimustaso |
Mikko Heimola |
10 |
4,2 |
4,1 |
3,9 |
Pekka Simola |
10 |
4,0 |
3,7 |
3,9 |
Tekstimuotoiset vastaukset
Kysymys 10 Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa?
- Luentosalissa oli hieman kylmä.
- Ei ulkoisia puutteita...
- Laskuharjoitussaleissa voisi olla tietokoneita, jolloin laskareiden korjaus onnistuisi helposti ja tehtävän voisi esittää.
- Auditorio on aina yhtä kylmä... syytä pukeutua lämpimästi :)
- -
- Aikataulu.
En voi vielä osallistua tenttiin, joten en sitä vielä kommentoi.
- harjoitusryhmä tilana voisi olla toisenlainen. Palvella paremmin ryhmän toimintaa. Tietokeneet olisivat olleet hyvä olla käytössä - olisi päässyt ryhmälle ajamaan omaa tuotosta.
- Luentosali vähän epämukava 4 h luennoilla
- Työskentely ergonomisesti epämukavissa istuimissa/pöytätilassa oli hankalaa.
- ?
- -
- Kyyyylmä auditorio! Muuten kaikki kyllä tuntui toimivalta.
Kysymys 11 Mielipiteesi oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms)?
- Kirja on hyvä, vaikka joitakin kohtia voisi ehkä kirjoittaa enemmän auki. Ainakin, kun kirjaa luki ensimmäisen kerran Ohjelmoinnin perusteet -verkkokurssilla, niin olisi kaivannut joihinkin kohtiin lisäselvitystä. Tällä kurssillahan sitä saikin luennoilta. Hyvä, että materiaali on luettavissa netissäkin.
- Oppimateriaali on suurimmalta osalta hyvää. Hyvää erityisesti on se, että materiaali on ajantasalla ja verkossa.
- Kirja ok, voisi ehkä päivittää.
- kurssin materiaalina käytetty kirja on mielestäni sopiva perusteos aiheen opiskelun. Joissain kohdin, kuten periytymisestä voisi yksinkertaisten perusesimerkkien lisäksi olla joku hiukan monipuolisempikin esimerkki.
- Kirja oli hyvä. harjoitustehtävä-monisteessa oli joissakin tehtävänannoissa hieman epäselvyyksiä, tehtävät voisi ehkä määritellä hiukan tarkemmin
- Kirja on hyvä, mutta laskairt olivat liian työläät tiiviskurssille.
- Paras javan alkeisopiskelukirja, selventää paljon oliomaailman käsitteitä enemmän kuin pelkkää java-syntaksia. (On tullut selattua läpi useita, tosin Koskimiehen ja Tampereen yliopiston kirjatkin ovat tuttuja, vaan moni asia "aukesi" riittävälle tasolle nyt.
- Hyvä kiria.
- Erinomainen materiaali
- kirja selitti asiat mitä piti ymmärtää, mutta jos en niitä
ymmärtänyt, se ei tarjonnut kovinkaan paljon apua
- OK
- Eteni hyvin luennon kanssa. Kirjan esimerkkejä välillä vaikea seurata kun olivat vailinaisia ja jatkuivat eri sivuilla.
- Paikoin vähän sekantuntuinen.
- Ilmeisesti opiskelijalla on oltava AINAKIN Wiklan "Ohjelmoinnin perusteet Java-kielellä". Kirja sisältää paljon asiaa ja oli hyvä, että netissä oleviin esimerkkeihin oli linkit kurssin sivulta.
Olin ostanut itselleni myös Docendon kustantaman Java-kirjan, jotta saisin
- Hyvät, hyvät että ovat netissä
- Hyvät ja käyttökelpoiset myöhempääkin käyttöä varten.
- Ajoivat hyvin asiansa.
- Kirja ja verkkomateriaali molemmat hyviä. Joitain puutteita kirjassa, mutta nehän on korvattu verkkomateriaalissa.
- Kirja on loistava. Wikla voisi kyllä hankkia itselleen kapeakärkisiä piirtoheitintusseja, niiden avulla taideteoksista ja kirjoituksista voisi saada paremmin selvää.
Kysymys 12 Mikä oli parasta kurssissa?
- Opettaja, joka osaa selittää vaikeatkin asiat niin havainnollisesti, että humanistikin ne ymmärtää - tai ainakin luulee ymmärtävänsä. :)
- Luennot.
- Innostava A. Wikla
- Hyvä ilmapiiri ja innostava ja työlleen omistautunut luennoitsija...
- Todella vaikeat asiat tuntuvat enää vain kohtalaisen vaikeilta. Todella tehokas kurssi kestoonsa verrattuna
- Arto Wikla on todella hyvä luennoitsija, hän osaa esittää asian kiinnostavasti.
- Arton opetus- ja ammattitaito.
- Hyvät harjoitustehtävät, useimmiten selkeät esimerkit opittavista asioista. Aiheeton C++/Windows vähättely vähentynyt.
- teorian esitys
- tunnelma.
vaikeat asiat tuntuivat oleellisilta ja niitä selitettiin
ymmärrettävästi. oppilaat viihtyivät, mutta heitä ei hauskutettu
itsetarkoituksellisesti
- Opin nyt kuitenkin jotakin.
- Tämä kurssi on ikäänkuin sisältynyt syksyllä suorittamaani Muuntokoulutuksen peruskurssiin. Sain silloin suoritettua kurssin huonolla arvosanalla, joten tunsin nyt oppineeni Javaa enemmän kuin tähän asti osasin.
- Käsiteltiin paljon asiaa.
- Tiiviys ja hyvät vetäjät.
Looginen eteneminen ja substanssissa pysyminen auttavat oppimista.
- Oppiva ilmapiiri! Kiitos luennoitsijan ja harjoitusryhmäni vetäjän.
- Opettajan kyky tuoda esiin olennaiset asiat, selvittää ne ymmärrettävästi ja motivoida opiskelijoita on poikkeuksellinen yliopistomaailmassa.
- Arto Wikla. Ehdottomasti. Ei sitä kovin monen luennoitsijan höpinöitä olisi vaivautunut kuuntelemaan, kun kesä oli kauneimmillaan (ja heti kurssin loputtua näemmä alkoi normaali Suomen kesä, nytkin sataa kaatamalla. Höh.)
Kysymys 13 Mikä oli kurssin pahin heikkous?
- Aikapula. Tiiviyden huonoin puoli oli se, että harjoitustehtävien tekemiseen ei jäänyt tarpeeksi aikaa: intoa tekemiseen olisi kyllä ollut, mutta vuorokauden tunnit eivät riittäneet. Suurin ongelma tämä on tietysti niillä, joilla ei ole muuta aiempaa ohjelmointikokemusta kuin peruskurssi, jonka suorittamisestakin on jo jonkin verran aikaa.
- Tiivis tahti. Luonnollisesti java-ohjelmoinnin osaamisen lähtötason täytyy olla hyvä. Tästä huolimatta laskareiden vääntäminen meni yömyöhään. Tällöin oppimis- ja omaksumiskyky tuskin ovat parhaimmillaan.
- Aivan liian nopea fiksulle ja motivoituneellekin opiskelijalle varsinkin kun aurinko paistoi.
- Liian tiivis aikataulu. Näitä harjoituksia tehtäessä pitäisi umpikujaan joutuessa voida nukkua yön yli ja palata ongelman kimppuun uudella energialla.
Lisäksi tentti juhannusviikonlopun jälkeen voisi olla vasta perjantaina maanantain sijaan, jollon olisi hiukan aikaa palutua juhannuksesta eikä koko jussia pitäisi käyttää lukemiseen...
- harjoitustehtäviin meni "jonkin verran" aikaa...
Erityisesti 4.harjoituksiin vähän liikaakin.
- Kurssi oli LIIAN TIIVIS. Edettiin todella kovaa vauhtia ja laskarit olivat liian työläät (lue: vain 4 tehtävää, mutta melkein jokaisessa a-f kohtaa!!!). Yhdessä illassa ei ehtinyt kerrata päivän asioita (muuten ei laskarit suju) ja tehdä laskareita. Pitikin valita että tekeekö 2 tehtävää kunnolla vai 4 pintapuolisesti(joilloin kehtaa merkata tehdyksi). Valitsin javan kesäkurssin, koska halusin keskittyä kunnolla kurssiin ja oppia asiat perinpohjaisesti..toisin kävi :( Minulla meni joka yö puoli kahteen laskareita tehdessä(silloinkaan en ehtinyt tehdä niitä "kunnolla"), joten väsymys painaa. Luennoilla tuli siis torkahdeltua useammin kuin kerran, jolloin en saanut kaikkea irti. Kurssi oli oikea oravanpyörä:
-Käy luennolla, jotta osaat tehdä laskarit
-kertaa kotona päivän luennot, sillä tahti oli kova
- tee laskarit, muuten et opi
-vähät yöunet, koska laskarit liian työläät
- väsyneenä kouluun
jne.
Käytin kaiken vapaa-aikani (n.18.00-01.30)kurssiin, mutta sekään ei riittänyt. Olen todella pettynyt kurssiin.
- Ajanpuute, harjoituksilla syventäminen ja rutiini jää puuttumaan.
- Ehkä annetaan hieman vääristynyt kuva Javan käytöstä nykypäivänä. Eikös se ole enemmänkin tuota Applet/JSP käyttöä tai PDA:n ja kännyköiden ohjelmointia, kuin todellisten ajettavien softien kehittelyä. Voin tietenkin olla väärässäkin. Olen kokeillut muutamaa Java-sovellusta (Jbuilder ja joku Javalla tehty luokkakaavio-ohjelma), ja ne ovat olleet mielestäni ikävän hitaita ja tahmaavia verrattuna konekielelle käännettyihin ohjelmiin. En käyttäisi.
- nopea kurssi
- nopeus ja vaatimustaso. luentoja kuuntelemalla oppii jotain, mutta
materiaalin ja tuntien perusteella en osannut tehdä kunnolla kuin
muutaman laskariharjoituksen. jos tuli jotain mitä en ymmärtänyt,
en saanut selville miten algoritmit pitäisi tehdä tai miten luokkia
pitäisi soveltaa.
asiat meni liian nopeasti: jos ei heti oppinut, ei ollut aikaa opetella
eikä voinut enää palata vanhaan ja selvittää.
luentojen/laskareiden välinen kuilu
kun en ole hyvä tässä ja hidas oppimaan, tuntui että kurssin
edetessä jäin yhä enemmän jälkeen
nimim. onneton
- Aikataulu liian tiivis, ei jäänyt aikaa omaksumiseen ja harjoitustehtäviin.
- Kurssi on selkeästi suunnattu ohjelmoinnin pohjatiedot omaaville ihmisille. Ne menestyivät jotka ovat ohjelmoineet ennenkin. Minä näin elämäni ensimmäisen kerran koodinpätkän kun tulin ohjelmoinnin perusteet kurssille, muuttujat ja algoritmit, int:it ja muut olivat täysin vieraita minulle ennestään. Lukion matikan opinnoistakin on reilut 10 vuotta. Mikään ei tukenut Javan oppimista. Olen tehnyt erittäin ahkerasti töitä näiden molempien ohjelmoinnin kurssien eteen. Laiskana ei ole ollut missään tapauksessa. Elämässäni ei ole ollut mitään muuta näinä viikkoina ja silti kurssilla menestyminen on ollut todella heikkoa. Aikaa uusien asioiden omaksumiseen aivan liian vähän silloin kun kaikki on uutta. Kun ei ole kokemusta jää luentojen keskustelujen ulkopuolelle eikä ole ohjelmoinnin perusteiden kurssin lisäksi mitään muuta pohjaa mihin kiinnittää uudet asiat.
- Harjoitustehtävät olivat (minulle) liian vaikeita! Yritin ja ähräsin tehtävien kanssa iltaisin ja öisin, mutta tehtävät eivät onnistuneet kovinkaan hyvin.
- Tahti kiristyi lopussa niin, että kokeneella ohjelmoijallakin oli vaikeuksia pysyä matkassa. Loppuosan asiat käytiin niin nopeasti läpi, että niistä ei jäänyt selkeää kokonaiskuvaa, ja itseopiskelu tästä eteenpäinkin voi olla hivenen vaikeaa.
- Heikkous lienee lähinnä omassa ymmärryksessä.
- ??
- Liian tiivis aikataulu. Intensiivikurssi on ehdottomasti parempi kuin lukukausien aikana pidetyt kurssit, mutta tämä oli hiukan liian tiivis. Harjoitustehtäviä ei jaksanut pakertaa joka ilta niin paljon kuin olisi tarvinut. Erityisesti luennoilla käsiteltyjä asioita ei ehtinyt kerrata, kun piti keskittyä harjoitustehtäviin. Harjoitustehtäviä oli taas joskus vaikea hahmottaa, kun teoria ei ollut ihan hanskassa. Välipäivä siellä täällä olisi auttanut jo paljon.
- Kiirekiirekiirekiire. Ensimmäisen luennon ei missään nimessä pitäisi olla heti ohjelmoinnin perusteiden tentin jälkeisenä päivänä (siis to 13.6.) - perjantaina oli jo niin nääntynyt olo, että keskittyminen alkoi olla todella vaikeaa.
Kysymys 14 Miten kurssia voisi kehittää?
- Jos aikaa olisi mahdollista saada lisää, niin luennot voisivat olla kyllä yhtä tiiviissä tahdissa kuin nyt (tiiviissä tahdissa on se hyvä puoli, että muistaa ainakin vielä mistä edellisenä päivänä on puhuttu), mutta harjoitukset saisivat olla joka toinen päivä, jolloin harjoitustehtävien tekemiseen ja asioiden sulatteluun ja sisäistämiseen jäisi enemmän aikaa. Luultavasti ne silloin muistaisi kurssin jälkeenkin pidempään.
- Aikataulua voisi väljentää, jotta asioita ehtisi edes vähän kypsytellä.
- Pari välipäivää harkkojen tekemiseen olisivat ok.
- Ainakin löysentämällä aikataulua hiukan...
- Kussia on pidennettävä tai laskareita lyhennettävä(vähemmän kohtia tehtävässä). Jo parin päivän pidennys (esim. laskaritehtäviä 3/päivä) auttaisi, silloin tehtäviin voisi keskittyä kunnolla. Tässä meidän kurssin tahdissa ei ollut mitään järkeä, sillä opiskelijat vain väsyivät kunnolla. Ja tunnetusti väsyneenä teho ei ole kovin hyvä..
- Joku tutoroitu mahdollisuus suorittaa ohjattuja harjoituksia / työ riittävän pian kurssin jälkeen. Ts. ei pelkkä "tee nyt sitten isompi työ" vaan esim. etäharjoituksia (esim tehtäväksi ennen jatkoa tms). Eli, jos ei työssään väännä Javaa moni hienoa asia menee tämän jälkeen hukkaan ennenkuin on "pakko" taas alkaa koodata tällä välineellä.
- Vielä niitä muutamia numerokikkailuesimerkkejä kun kehittelee konkreettisemmiksi esimerkeiksi, hyviä olivat mm. abstraktin luokan esittelyluokka Moottori jonotuskone ja tietenkin Elain-luokkahierarkia :)
- tehdä selkeämpi harjoitus tehtäviä
- selkeä keino saada apua jos ei osaa
- Väljempi aikataulu
- Onko niin että täytyy olla matemaattista pohjaa ja ohjemointikokemusta ennen kuin pärjää? Jos näin ei ole, niin siinä tapauksessa pitäisi luoda kurssi, jossa otetaan huomioon myös ne opiskelijat jotka oikeasti lähtevät ihan tyhjästä. Näin ollen kohtuuttoman vaikea kurssi abbron tasoille (ilman aikaisempaa ohjelmointi kokemusta). Ahersin tunteja joka ilta laskuharjoituksia, mutta kääntäjästä en onnistunut saamaan yhtäkään läpi. Onnistumisen kokemukset kovasta yrittämisestä huolimatta jäivät olemattomiksi. Olisin tarvinnut ihminen joka ohjaisi laskarintekoa seläntakana, joka olisi valmis katsomaan missä on ongelma ja neuvomaan siitä taas eteenpäin. Nyt jäin hyvin yksin. Jos on tarkoitus että aloittelijatkin pärjää niin joku tukimuoto heille tarvitaan tai ainakin minä olisin tarvinnut.
Onnistumisen kokemus aina silloin tällöin kannustaisi ettenpäin. Luennoitsija toisti monta kertaa, että eikö olekin hauskaa. Ehkä se olisi ollut hauskaa, jos olisi edes joskus onnistunut. Näin ollen kurssi oli kovaa raatamista ilman tuloksia.
- Kurssi voisi olla jaettu pidemmälle ajalle.
Itseäni ei oikein palvele sellaiset harjoitukset, joissa hyvin menestyvät opiskelijat esittelevät valmiita ratkaisujaan. Kurssin ohjaaja, Pekka Simola, antoi kyllä palautetta omista yritelmistänikin, mutta minulle olisi ollut hyödyllisempää saada ohjausta juuri työn tekemisen aikana.
Toivoisin seuraavanlaista käytäntöä harjoituksiin (kaikissa käytännön harjoitusta vaativissa tietojenkäsittelytieteen kursseissa, myös "suljetulla" puolella):
1. Harjoitukset pidettäisiin tietokoneluokissa ja tehtävät tehtäisiin harjoitusten aikana.
2. Harjoituksiin varattaisiin aikaa noin 6 tuntia ja harjoitusten ohjaaja olisi mukana noiden 6 tunnin aikana.
3. Nopeat, Javaa hyvin hallitsevat, opiskelijat voivat poistua harjoituksista heti kun olisivat saaneet tehtävänsä tehtyä. Muut saisivat työnsä tehtyä ohjaajan opastuksella.
4. Harjoituksista ei tarvitsisi kertyä "bonuspisteitä", vaan tärkeämpää olisi se, että saisi ohjausta juuri siinä vaiheessa kun ei enää itse etene tehtävissä.
(Kajaanissa järjestetyssä Oulun avoimen yliopiston Ohjelmoinnin perusteet 4 ov kurssilla oli tämä käytäntö.)
- Asiasisällöltään tässä olisi aihetta kolmen opintoviikon kurssiksikin tai sitten luennointitahtia voisi ainakin intensiivikurssilla venyttää siten, että luennoita ja harjoitusryhmiä ei ole joka päivä.
- Kertauskurssi meille ekan tentin reputtaville.
Ajankohtana heti tulosten julkistamisen jälkeen ja
pikakertaus ennen uusintatenttiä.
- Kurssia voisi hieman laajentaa. Olisi mukava paneutua kunnolla myös lukuun kuusi ja muutamaan
muuhunkin kurssilla vain maininnalla ohitettuun asiaan.
- Hieman voisi väljentää aikataulua ja mielestäni tenttiä ei saisi pitää niin nopeasti kurssin jälkeen, varsinkin kun nyt oli juhannus välissä.
Toiseksi tuntui siltä, että kurssin pitäisi olla oikeastaan 3 ov laajuinen. Nyt jäi harmittavasti kurssin kiinnostavin osuus eli graafiset käyttöliittymät hyvin vähälle käsittelylle. Tämähän ei opettajan vika ole, ihan vinkiksi vaan niille, jotka seuraavan kerran rukkaavat tutkintovaatimuksia.
- Voisikohan intensiivisyyttä vähentää edes pikkuisen -- vaikka niin, että siihen ohjelmoinnin perusteiden ja Java-ohjelmoinnin välille jätettäisiin hiukkasen palautumisaikaa. Yksikin vapaapäivä siinä välissä auttaisi kummasti.
Kysymys 19 Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä.
- Harjoitusryhmässä tehtävän hyvin osannut vilautti tehtävän ja sen jälkeen harjoitusryhmän pitäjä kysyi, oliko muita ratkaisuja. Harvoin kukaan sanoi että oli ja sitten siirryttiin seuraavaan tehtävään. Mitään oppimista ei tapahtunut.
- liian paljon harjoituksia yhdeki illaksi !!!
- Harjoitusryhmässä huomasin ettei kaikki ryhmäläiset olleetkaan kovin tosissaan miettineet niitä tehtäviä jotka olivat kuitenkin rastineet listaan. Liian usein jouduin sellaisten pariksi jotka osasivat vain kysellä miten minun ratkaisuni toimii. Harmittaa huomata, että laskaripisteitä jaetaan ihan ilmaiseksi, kun on itse tosissaan nähnyt vaivaa...
- Harjoitustehtävät olivat hyviä, olisin mielelläni yrittänyt tehdä niitä ajatuksella. Mutta sehän ei ollut mahdollista tällä kurssilla..
- Mielenkiintoisen rauhallinen ja kohtelias nuorimies (kunpa kotonakin kasvaisi samanlaisia).
- -
- -
- en tiedä vetäjää, ryhmä 2, oli pätevä
- Laskuharjoituksissa ei tapahtunut oppimista: ratkaisut käytiin läpi epäselvästi, vetäjä ei juuri kommentoinut, ei juurikaan syntynyt keskustelua. Lienee kokemattomuutta?
- Liian vaikeita tehtäviä. Eikö voisi laittaa yksinkertaisempia laskareita, jotta oppisi käyttämään opittua teoriaa käytännössä ja toistamaan opittuja asioita, ymmärtämään paremmin mitä ne kirjassa lukevat asiat tarkoittavat käytännössä. Ketä se palvelee kun käyttää tunteja harjoituksiin joita ei onnistu koskaan ratkaisemaan? Laskareissa tuntuivat pärjäävän ja tynsä esittelivät aina ne jotka ovat jo ohjelmoineet muutenkin. Ilmapiiri oli sellainen ettei ns yksinkertaisia asioita uskaltanut edes kysyä. Oletettiin että ne hallitaan. Vetäjä katsoi minunkin tekeleitä, mutta koskaan ei ollut aikaa perehtyä niihin niin että olisin sen perusteella osannut korjata tekeleideni puutteita ja virheitä.
- Luennointitahti oli lopussa niin kova, että harjoitustehtäviä jäi puolitiehen ajanpuutteen ja taisteluväsymyksen vuoksi. Tehtävää oli kerta kaikkiaan liikaa käytettävissä olevaan aikaan nähden.
- Ystävällinen opastus Javan saloihin. Ainesta kouluttajaksi. Selkeä ja pitkäjännitteinen, rauhallinen esitystapa. Selosti hyvin tehtävien teoriaa sekä kertoi reilusti jos ei ollut varma sanomastaan. Jäi erittäin positiivinen kuva ja sai nauttia oivalluksen ilostakin hänen opastuksessaan.
Tuleeko hänestä opettaja?
- Mikko Heimola on avulias, kärsivällinen ja mukava harjoitusryhmän vetäjä! Pari tiedonjyvää olisin
toivonut selvitettäväksi: vastaus "en tiedä" hämmentää aina, jos virke ei jatku "mutta otan selvää ja
palaan asiaan." Mutta kohdalleni osuneet asiat olivat hyvin, hyvin pieniä ja sain ne selville itsekin.
- -