Helsingin yliopisto
Tietojenkäsittelytieteen laitos
30.5.1997 JP

YHTEENVETO KURSSIKYSELYN VASTAUKSISTA
581253-6 Java-ohjelmointi -- Kevät 1997 -- Arto Wikla

Vastausten lkm 51


22. Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen 4.4
1. Kurssin vaatimustaso. 3.0
2. Sain selkeän kuvan, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen. 4.4
3. Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin 4.1
4. Opin taitoja, joista on hyötyä opinnoissani tai työssäni. 4.8
5. Kurssilla oli hyvä ilmapiiri 4.6
6. Opettaja aktivoi opiskelijoita 4.6
7. Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä 3.9
8. Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi 4.1
9. Opetuksen ulkoiset puitteet olivat hyvät 4.0
16. Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa 4.5
17. Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita 4.2
18. Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä 4.2
20. Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita 4.4
21. Kokeiden vaikeustaso oli sopiva 4.0


22. Kokonaisuutena olen kurssiin tyytyväinen
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 2
1 Täysin eri mieltä 0
2 Enimmäkseen eri mieltä 1
3 Ehkä 5
4 Enimmäkseen samaa mieltä 16
5 Täysin samaa mieltä 27

Keskiarvo: 4.4


1. Kurssin vaatimustaso.
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 1
1 Liian helppo 1
2 Helppo 11
3 Sopiva 29
4 Vaikea 7
5 Liian vaikea 2

Keskiarvo: 3.0


2. Sain selkeän kuvan, mihin kurssilla oppimaani tarvitsen.
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 0
1 Täysin eri mieltä 0
2 Enimmäkseen eri mieltä 0
3 Ehkä 5
4 Enimmäkseen samaa mieltä 20
5 Täysin samaa mieltä 26

Keskiarvo: 4.4


3. Tunsin syventyneeni kurssin aihepiiriin
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 0
1 Täysin eri mieltä 0
2 Enimmäkseen eri mieltä 3
3 Ehkä 9
4 Enimmäkseen samaa mieltä 20
5 Täysin samaa mieltä 19

Keskiarvo: 4.1


4. Opin taitoja, joista on hyötyä opinnoissani tai työssäni.
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 0
1 Täysin eri mieltä 0
2 Enimmäkseen eri mieltä 0
3 Ehkä 1
4 Enimmäkseen samaa mieltä 9
5 Täysin samaa mieltä 41

Keskiarvo: 4.8


5. Kurssilla oli hyvä ilmapiiri
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 0
1 Täysin eri mieltä 0
2 Enimmäkseen eri mieltä 0
3 Ehkä 3
4 Enimmäkseen samaa mieltä 12
5 Täysin samaa mieltä 36

Keskiarvo: 4.6


6. Opettaja aktivoi opiskelijoita
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 0
1 Täysin eri mieltä 0
2 Enimmäkseen eri mieltä 1
3 Ehkä 4
4 Enimmäkseen samaa mieltä 11
5 Täysin samaa mieltä 35

Keskiarvo: 4.6


7. Opettaja teki selkeän eron olennaisen ja epäolennaisen välillä
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 0
1 Täysin eri mieltä 0
2 Enimmäkseen eri mieltä 2
3 Ehkä 14
4 Enimmäkseen samaa mieltä 23
5 Täysin samaa mieltä 12

Keskiarvo: 3.9


8. Opettaja esitti vaikeatkin asiat ymmärrettävästi
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 1
1 Täysin eri mieltä 0
2 Enimmäkseen eri mieltä 0
3 Ehkä 11
4 Enimmäkseen samaa mieltä 21
5 Täysin samaa mieltä 18

Keskiarvo: 4.1


9. Opetuksen ulkoiset puitteet olivat hyvät
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 1
1 Täysin eri mieltä 1
2 Enimmäkseen eri mieltä 4
3 Ehkä 6
4 Enimmäkseen samaa mieltä 24
5 Täysin samaa mieltä 15

Keskiarvo: 4.0


16. Harjoitusryhmän pitäjä osasi asiansa
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 5
1 Täysin eri mieltä 0
2 Enimmäkseen eri mieltä 0
3 Ehkä 4
4 Enimmäkseen samaa mieltä 16
5 Täysin samaa mieltä 26

Keskiarvo: 4.5


17. Harjoitustehtävät käsittelivät kurssin keskeisiä asioita
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 1
1 Täysin eri mieltä 1
2 Enimmäkseen eri mieltä 1
3 Ehkä 9
4 Enimmäkseen samaa mieltä 15
5 Täysin samaa mieltä 24

Keskiarvo: 4.2


18. Harjoituksissa käyminen auttoi asioiden ymmärtämistä
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 2
1 Täysin eri mieltä 0
2 Enimmäkseen eri mieltä 2
3 Ehkä 8
4 Enimmäkseen samaa mieltä 16
5 Täysin samaa mieltä 23

Keskiarvo: 4.2


20. Kokeet mittasivat hyvin kurssin keskeisiä asioita
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 13
1 Täysin eri mieltä 0
2 Enimmäkseen eri mieltä 0
3 Ehkä 4
4 Enimmäkseen samaa mieltä 15
5 Täysin samaa mieltä 19

Keskiarvo: 4.4


21. Kokeiden vaikeustaso oli sopiva
Vaihtoehto lkm
0 Ei kantaa 13
1 Täysin eri mieltä 0
2 Enimmäkseen eri mieltä 3
3 Ehkä 7
4 Enimmäkseen samaa mieltä 15
5 Täysin samaa mieltä 13

Keskiarvo: 4.0


19. Muita kommentteja harjoituksista ja/tai harjoitusryhmien pitäjistä

* Ihan asiantuntevaa porukkaa. Harjoitukset olivat helppoja, mutta erittäin työläitä (aikaavaativia).

* hyvä.

* hirveä työtaakka ja keinotekoiset aiheet (??) Mutta myös hauskoja harjoituksia ja jopa mukavia. Tein niitä IHAN LIIAN MONTA TUNTIA, olivat niin kivoja jopa. Muu opiskelu (ja elämä) kärsii. :-)

* Osa harjoitustehtävistä tuntui hieman väkisin keksityiltä.

* Tossueläimet ja alkueläimet alkoivat ärsyttää. Ei tehnyt mieli tehdä tehtäviä, joihin liittyi nuo eläimet. Eli jos ei todellaka
an kiinnostanut mitkään tossueläinten geneetiset muutokset tai m
uut niin jäi tavallaan turhaan tehtäviä tekemättä, vaikka muuten
olisi kiinnostanut. Olisi voinut olla hyödyllisempiä=motivoivam
pia tehtäviä. (Nämä eläin -tehtävät sopisi uuteen suuntautumis v
aihtoehtoon. Sielä ehkä voisi olla ihan oikeasti hyötyä jostain
tollasista.)

* Osa harjoituksista (Alkueläin yms. lähinnä) oli liian suuritöisiä.

* Kirsi oli erittäin pätevä opettaja ja aina huolehti siitä että appro-opiskelijat pysyivät kärryillä, kun ryhmässä oli useampia nimeltä nyt mainitsemattomia hieman edistyneempiä opiskelijoita ...

* Taisin jo kirjoittaa ne kohtiin 10 ja 13; Wikla yritti kyllä aina välillä muistaa, että kurssi on todella ekan vuoden opiskelijoille, mutta joskus hän taisi unohtaa sen...

* Usein harjoitustehtävien parissa kului liikaa aikaa kurssin aihepiirin kannalta toisarvoisiin asioihin.

* Ymmärrän kyllä, että Wikla on nähnyt paljon vaivaa malliratkaisujen tekemiseen. Mutta se ei automaattisesti tarkoita, että KAIKKI jak- saisivat tuijotella Wiklan ohjelmien tulosteita kalvokaupalla.

* Teräsvirta erittäin osaava ja osaa selittää asiat erittäin hyvin. Teräsvirran unix- linux- ja c- tietämyksestäkin oli välillä hyötyä harjoituksissa.

* Voi herranjumala että ihminen voi olla täynnä itseään!!! Aikuinen ihminen. Onpa mukava esittää omia ratkaisujaan kun välittömästi oman selittelyn jälkeen laskarin pitäjä vetäisee oman kalvonippunsa esille jotka pitävät sisällään sen AINOAN OIK
EAN, SEN HELVETIN HIENON TOTEUTUKSEN - VOI HELVETTI SANON MINÄ Eikö noin monen vuoden kokemuksella ihminen ole oppinut opetuksesta mitään. Toihan on varmaan pahin virhe jota opettaja voi tehdä. Onko oman itsensä jalustalle nostaminen noin tärkeää!
! Päteä voi kai jossain muuallakin, vaiko ei? Toivon että opiskelijat tulevaisuudessa ei tule tällaisesta kärs
imään...

* Harjoitusten painottaminen oleelliseen oli hyvä. Monipuolisuutta olisi kuitenkin voinut lisätä.

* Vieraillessani joissain ryhmissä, vauhti oli aivan järjetön; en
sin kirjoitettiin jopa 5 kalvoa tekstiä ja sitten kalvot heitett
iin pariksi minuutiksi näkyviin ja sanottiin pari sanaa. Ei hyvä
!

* Arto ehkä kertoi aisiansa liian useasti ... useasti ... useasti ... useasti ... , mutta varmasti kaikki asian ymmärsivät

* Kerrankin harjoitusten pitäjä joka varmasti osasi asiansa ja puhui selkokielellä. Ruusuja myös siitä että Tommi oli valmis kertomaan myös kurssin ulkopuolelle menevistä asioista.

* söpö :-P

* Voisi olla enemmän mikroluokassa

* Harjoitustehtävät olivat ihan kiinnostavia, mutta niiden vaikeustaso olisi ehkä saanut olla vaihtelevampi. Toinen puute harjoitustehtävissä oli se että ne pohjautuivat usein aikaisempiin tehtäviin, esim 'lisää viime harj. kerran tossueläimeen seuraavat piirteet:
..' Jos edellisissä harjoituksissa jostain syystä ei ollut käynyt joutui tekemään käytännössä kahdet harjoitukset...

* Harjoitukset tulisi olla luokassa, jossa on ainakin yksi Linux-mikro k„ytett„viss„. Kun ryhm„t loppu- vaiheessa pieneniv„t, oli aikaa keskitty„ yksitt„isiinkin ongelmiin ja verkkoyhteys olisi helpottanut paljon.

* Arto osaa todella opettaa ja siltä voi huoletta kysyä, jos joki
n asia jäi epäselväksi ja varmasti tulee vastaus ja vielä niin,
että sen ymmärtää.

* Innostava ja hyvä laskareiden pitäjä.

* Olisin halunnut, että laskaritehtävien ratkaisut olisi tehty ryhmissä. Nyt kun aina yksi henkilö teki yhden tehtävän, niin ratkaisussa oli vain yhden henkilön näkökulma. Ratkaisuista tulisi mielestäni parempia, kun parin kolmen hengen ryhmä kokoaa ratkaisun eri näkökulmista katsottuna. Tosin kunkin tehtävän jälkeen taisi aina syntyä keskustelua ratkaisusta ja siitä miten sen voisi tehdä toisin. Silti pieni ryhmätyö olisi ollut hauskempaa. Ja joskyseessä on opiskelija, joka ei oikein tahdo pysyä kärryillä, niin silloin todennäköisesti ainakin tämä kysinen tehtävä tulee ymmärretyksi. Nyt kun kaikki vain vilauttavat ratkaisujaan, saatta niiden ymmärtäminen jäädä vailinaiseksi.

* Varsin asiansa osaavaa porukkaa.

* Todellisia java-taitajia on varmaankin maailmassa rajallinen mä
ärä.


10. Mitä puutteita totesit opetuksen ulkoisissa puitteissa

* Hyvin suoriuduttu, ottaen huomioon kurssin ennätyssuosio!

* Pimeä sali nukuttaa, mutta verkkomateriaali oli HYVÄ IDEA !!!

* TKTL:n mikroluokkien varustustaso on puutteellinen ja mikroja on aivan liian vähän.

* Luennoitsija (ymmärrettävistä syistä) ei tuntenut aihetta riittävän hyvin.

* Olisi pitänyt paremmin selittää niitä CLASSPATH sotkuja ja yleensä java-työkalujen käyttö (no siis lähinnä 'java' ja 'javac'). Toisaalta ei ne ihan simppeleitä asioita ole, ja nää onkin kaikille vielä aika uusia juttuja. Muuten kaikki OK.

* Laskareihin olisi tuonut huomattavan parannuksen tioetokone, jolla opiskelijat olisivat voineet esittää ratkaisunsa ja demota myös. SIlloin ei myöskään olisi turhaa aikaa mennyt tehtävien kopioimiseen kalvolle. Laskarinpitäjä voisi myös silloin näyttää omien ratkaisujensa toimimista.

* Reistailevat käyttöympäristöt (esim. sovelmien näkyvyysvaikeudet: ATK-keskuksen Netscape ei ymmärrä Javaa).

* Laskuharjoitusten taso vaikeutui ehkä liian nopeasti.

* Harjoituksia mikroluokissa olisi saanut olla enemmän

* Videoprojektorin kuva epätarkka

* Harjoitusteht„viin tarvittiin p„„sy Linux-mikroille. Monesti n„ille koneille p„„sy oli pitk„ jonottamisen takana. Eli mikroverkkoa tulisi laajentaa.

* aluksi auditorio liian pieni, jäi luentoja käymättä

* En mitään.

* En mitään - päinvastoin. Ensimmäisen kerran näin kun todellä käytetään nykyajan vempeleitä hyödyksi opetuksessa (eikä esim. rähmäisiä käsin kirjoitettuja kalvoja)- Hyva Arto

* Lähinnä laitteistosta johtuen, kuvan näkyvyys Auditorion perällä oli huono. Muuten www.sivun käyttö opetuksessa oli hyvä ja erittäin toimiva ajatus, suorastaan kiitettävä

* Ensimmäisillä luennoilla ahdasta, tilanne helpottui parin kerran jälkeen

* Java-kehitysvälineet jättivät lievästi sanottuna toivomisen var
aa!


11. Mielipiteet oppimateriaalista (kirjat, monisteet yms.)

* luennoitsija tuntui olettavan että kaikilla on varaa pitää linj
at auki yliopistolle kaiket illat, että voi tehdä tehtävät. Teht
ävät kun ensinnäkin tulivat milloin sattuu www-sivuille eli niit
ä piti siellä käydä alituiseen tarkistamassa. Tehtävien tekoon t
arvitse aina niitä luentoprujuja, joten kkun tehtäviä teki piti
linja olla auki. Jos oli monistanut tai tulostanut ne prujut ei
ikinä voinut olla varman että onko tullut muutoksia ja voiko sii
s niiden pohjalta tehdä yhtään mitään. Mutta luennoille sopi iha
n hyvin että ne prujut heijastettiin sinne eteen. Muuten oli pit
änyt ollaniin että ne prujut ovat valmiina kun luentokausi alkaa
ja jokainen voisi sellaisen prujunipun ostaa ja sitten luottaa
siihen että tiedot oikein.

* WWW-sivu/luentokalvot oli erinomainen tietopaketti: selkeä, hyvin jäsennelty, hyviä linkkejä maailmalle. Oli helppoa palauttaa mieleen luennoilla käydyt asiat kun luki sivuja uudestaan. Kirjaa en käyttänyt, mutta käytin Sunin java-sivuja lähdemateriaalina.

* Kirjoitus- ja ohjelmointivirheitä. Saisi olla luennon jälkeen pysyvä materiaali.

* Web-sivut olivat hyva idea. Niiden paivittaminen kurssin kestae
ssa taas kaksipiippuinen juttu: Paivitykset aiheuttivat aina tar
peen printata sivut uudelleen, toisaalta virheet tulivat korjatu
iksi.

* ERITTÄIN HYVÄ WWW-palvelu. Voi lukea kotona, tai paperilta, tai miten tykkää. Sisällöllisesti ei niin hyvä, mutta kurssin pioneeriluonteen tak
ia ihan ymmärrettävää.

* Kurssikirja oli hyvä, Goslinging The Java Programming language on varsin hyvä esittely Java-kielen alkeista. The Java Language Specificationin maininta syventävänä oppikirjana oli hieman turha, sillä ainakin omasta mielestäni kirja ei ole sieltä tarpeellisimmasta päästä. Java Application Programming interface osat I&II olisi ollut parempi vaihtoehto.

* Luentokalvoilla pärjäsi ihan hyvin.

* Monisteissa ärsytti, kun ne muuttuivat koko ajan. Jatkuvasti ol
isi pitänyt olla ottamassa uusia versioita tai sitten lukea aina
linjalta, mikä taas modeemin kautta on aika tuskasta, kun puhel
in olisi sitten koko illan varattu. Muuten ihan selkeät monistee
t.

* Osa luentomateriaalista oli vähän sekavaa

* Verkosta löytyvä materiaali (Sunin) oli kattava.

* Tästä tarkoitettaneen sitä Arton linkkisivua. Se oli siis aivan erinomainen. Lisäksi Arton tekemät WWW-prujut olivat ykkösluokkaa. Ei juuri tarvinnut käydä luennoilla.

* Enimmäkseen hyvä. Loppua kohden materiaalin laajuuden takia jo hieman vaikeasti hahmotettava.

* Erittäin hyvä WWW-sivu

* Ihan yes. Aluksi pelkäsin ettei pärjäisi ilman kurssikirjaa, mutta WWW-materiaali riitti ihan hyvin.

* Kattava linkkikokoelam + lunennot riittivät hyvin.

* Asiat selkeästi WWW:ssä

* www-pohjaisuus oli hyvä idea, kun toteutus toimi, niin lisää tä
llaista

* WWW-materiaali oli hyvä

* Prujut oli hyvät Wikla oli nähnyt kovasti vaivaa SIITÄ KIITOS!!!

* Wiklan Java-sivut olivat erinomaiset. Suuret kiitokset kovasta työstä.

* Kaikki loistavasti WWW:ssä!

* No, olosuhteisiin nähden hyvä. Plussa on se, että kaikki materi
aali oli verkossa eikä vain mapeissa.

* Hyvä (yksinkertaisesti sanottuna)

* Luentomonisteet olivat paikoittain hieman epä- määräisiä ja joskus taas jopa liiankin tarkkoja. Ottaen kuitenkin huomioon kurssin pioneeriluonteen kokonaisuus oli kuitenkin hyvä.

* Luentomateriaalit olivat hyviä

* WWW systeemi oli hyvä

* Luentokalvot www:llä oli hyvä idea, myös uutisryhmää oli antoisaa seurata.

* Verkkomateriaalin k„ytt” oli hyv„ idea.

* iso plussa www-sivuista, näitä lisää

* "Luentokalvot" olivat todella hyvät. Niissä ei jäänyt epäselviä
asioita. Kirjaa ei tarvinnut edes ostaa.

* hyvin toteututettu. Kannattaisiko kokeilla vastaavaa muillakin kursseilla (joilla se on mah- dollista)

* Olispa kaikilla kurseilla samanlaiset WWW-sivut!

* www-pruju oli mainio idea.

* Loistavat !!!!!!!!

* Materiaali oli erinomaista. Linkkejä Javasivuille oli paljon ja omat tekstit Wikla oli kirjoittanut selkeästi ja ymmärrettävästi. Mitään kirjaa ei kurssilla välttämättä tarvinnut, mikä oli hieno saavutus. Oma materiaali riitti vallan mainiosti.

* WWW-materiaali on toimivaa.

* Matsku verkossa oli hyvä juttu ja matsku muutenkin ihan ok.

* Erittäin hyvä kun aineisto löytyi verkosta ja sen pystyi vielä
installoimaan omaan koneeseen joten yhtään paperia en tarvinnut
(Paitsi laskarivastaukset joutui vielä laittamaan paperille). Aineisto erittäin hyvä niiltä osin mitä sitä osi. Ajanpuutteesta
johtuen siitähän puuttui osa itse java kielestä. Applettien toiminta jäi kyllä vielä hieman hämäräksi (Itse kokei
lemisen varaan) jotenkin olisi kaivannut jotain yleispätevää kok
oavaa ohjetta loppuun, mitä metodeja appletteihin on tarkoitus k
irjoittaa, ja miten ne kannattaa sijoittaa (yleinen tapa). Tai sitten yksi järkevä isompi appletti, esim. juuri piirtoohjel
ma(Täytynee tutkia vielä muitten harjoitustyötä)

* WWW-sivut olivat mukavaa vaihtelua perinteisiin materiaaleihin verrattuna. Sivut olivat selkeät, tosin joskus jotain tiettyä yksityiskohtaa täytyi etsiä turhan pitkään. Muistin, että materiaalissa oli kyseinen asia mainittu, mutta otsikoiden perusteella sen sijaintia materiaalissa ei oikein voinut päätellä.

* WWW-oppimateriaali on hyvä idea, mutta luvattomat tulostamiset ovat myös ongelma.

* Matsku internetissä on loistava idea.

* Kirjaa en käyttänyt. Mielestäni www-sivut olivat hyvät, tosin ne voisi jotenkin indeksoida, jotta niitä voisi käyttää myös eräänlaisena lähdeteoksena siinäkin vaiheessa kun Sunin omista spesifikaatioista ei vielä mitään ymmärrä.

* hyvä, kun oppimateriaali oli verkossa


12. Mitä oli parasta kurssissa

* Arto Wikla! :-) Ajankohtaisuus, pioneerihenki.

* Java

* Wiklan tapa selittaa asiat. Ilman huumoria 3 tunnin luennot 16-
19 olisivat olleet helvettia.

* Oliotekniikkaan tutustuminen. Ohjelmointi on kivaa Javalla, esi
m. C:llä EI OLE.

* Arto Wikla(tm)

* Mielenkiintoiset ohjelmointitehtävät.

* Mielenkiintoinen kurssi, hyödyllinen myös töissä. Pomo tykkäsi
aktiivisesta Java -opiskelijasta.

* Soveltui mainiosti itseopiskeluun.

* Fiilis ja ilmapiiri, kun kaikki oli ihan mielettömän innoissaan Jawa-opiskelusta ...

* Uusi aihe.

* Luennot

* * Innostavat luennot. * Alkueläin-harjoitus osoitti että yksinkertaisin keinoin voi havainnollistaa olio-ohjelmoinnin perusideat aivan riittävän selkeästi. * Tuli perusasiat opeteltua perusteellisesti. * Aktiivisempi uutisryhmän käyttö kuin kursseilla yleensä.

* Itse Java tietenkin.

* Luennot WWW:ssä. Sairaan hyvä idea.

* Asiastaan innostuneet luennoitsija ja laskuharjoitusten pitäjä

* Prujut ja laskarit

* Wiklan ylivoimaiset luennointitaidot. Muut ottakaa esimerkkiä. Arto neuvoo varmasti.

* Oppi oliomaailman käsitteitä ja uudenlaisen tavan lähestyä asio
ita.

* Asiasiältö

* Erikoiset laskuharjoitustehtävät.

* Luennot olivat hauskat ja melko selkeät.

* Innostava luennoija

* AWT, käyttöliittymät.

* Oppimisen tunne, sek„ se, ett„ siit„ on oikeata hy”ty„. Wikla on pirist„v„ luennoitsija

* ne webbisivut

* Luennoija, materiaali. Todella suuri kiitos Arvo Wiklalle!

* Oppi olioohjelmointia (ilmeisesti) c++ helpommalla kielellä

* Kyllä se luennoitsija oli, vaikka muukin oli ihan nappiin !!

* Kurssin kotisivun materiaalit. Asiat käytiin selkeästi läpi. Kiitettävä opetus, kiitettävä luennoitsija. Ehdotan palkankorotusta.

* Java on kivaa!! Koe tuli takaisin tosi nopeasti, kiitos korjaajille!

* Viimeinen laskaritehtävä (vähän laajempi tehtävä)

* Parasta kurssissa oli tietysti itse Java(TM) kieli sekä sen opp
iminen. Olen itsekin sitä mieltä että vihdoinkin löysin oikean k
ielen Pascalin tilalle, koska C:stä ei todellakaan ole mihinkään
. (Tosin sama ilmiön koin syksyn C++ kurssilla, mutta silloinpa
en tehnyt mitää isoa C++:lla ja käytännön kokemukset jäivät viel
ä heikoksi)

* Ehkäpä luennoija.

* Kurssilla opituista taidoista on konkreettista hyötyä.

* Ajankohtaisuus.

* Luennoitsija.

* materiaali oli helposti saatavilla verkosta ja uutisryhmä oli aktiivinen


13. Mikä oli kurssin pahin heikkous

* Wiklan onnettomat vitsit, ja jotkut idiootit jotka eivät osaa p
itää turpaansa kiinni luennoilla. Varsinkin se yksi juntti joka
leikki sillä kannettavalla tietokoneellaan. Myös ne tossueläin yms eläin jutut kävi vähitellen ärsyttämään,
jotain vaihelua olisi pitänyt olla. Kun seuraavan viikon tehtävät aina täydensivät edellisenviikon M
ALLIVASTAUKSIA, niin oli vähän hankalaa jos sattui esim viikonlo
puksi lähtemään jonnekin muualle, eikä sitten saanut niitä malli
vastauksia ajoissa kun ne tulivat vasta perjantai-iltana. Kun vi
elä oma laskariryhmä oli jo alkuviikosta niin ei oikein saanut t
ehtyä

* Kurssin rakenne noudatti liikaa perinteisiä proseduraalisen ohjelmoinnin kursseja. Toivottavasti luennoija vastaisuudessa ottaa lähtökohdaksi olioperustaisen ohjelmoinnin, eikä aloita kurssia teemalla 'Näin teet Pascal-ohjelmia Java-syntaksilla'. Tämä oli tosin ymmärrettävää ensimmäisellä kerralla, kun kurssi oli suunnattu viime kevään Pascal-kurssilaisille.

* Kurssi oli kyllä vaikea pelkän Pascalin pohjalta. Laskarit työläitä mutta mielenkiintoisia.

* Ajat. Javan laajuudesta johtuen 3 tuntinen luento kerran viikos
sa on taysin alyton tapa yrittaa saada mitaan opetettua. Parempi
olisi ollut tehda kurssista joko lyhytkestoisempi tai lisata yk
si opintoviikko laajuutta, ja pitaa 2x 2h luentoa viikossa.

* Alkuhankaluudet ja VALTAVA laskarityön määrä.

* Sumea osallistujamäärä, auditoriossa ei aina mahtunut edes istumaan.

* En oikein vieläkään tiedä, että mitkä piirteet säilyy kääntäjän
versiosta toiseen ja mitkä ei. Tuo ei kai silti ole itse kurssi
n vika... (?)

* Epäinhimillinen luentoaika (maanantai 16-19)

* Soveltui oikeastaan pelkästään itseopiskeluun.

* Suppeus. Mielestäni. Tosin olen jo laudatur- opiskelija ja kurssi on Approssa, joten eipä juuri ole varaa kommentoida ... Ei kurssissa mitään pahaa heikkoutta mun mielestä ollut lainkaan.

* Kurssille osallistui liian eritasoisia opiskelijoita. Tehtävät vaikeutuivat kohtuuttomasti appron kurssin tasoon nähden (vaikka kurssi onkin valinnainen, silti). Uskoisin, että kurssilla olevat vanhemmat opiskelijat ovat mukanaolollaan vaikuttaneet kurssin vaikeutumiseen.

* Aihepiirin rajaus/painotus: sovelmiin olisi voinut mennä jo kurssin alkupuoliskolla, ja kammottavat io-operaatiot olisi voinut jättää kokonaan pois (moista spagettikoodia en hyväksyisi edes kotioloissa). Olio-ajattelua siis voisi soveltaa heti alusta alkaen ja läpi linjan.

* Alussa kurssilla oli liikaa "turisteja".

* Ihmistungos.

* Välillä luennoilla ei asoita (esim. taulukoita) esitetty aluksi tarpeeksi yksinkertaisesti, vaan lähdettiin turhan nopeasti kokeilemaan monimutkaisempia variantteja.

* laskarin pitäjä/luennoitsija

* Tiukka tahti.

* Kiire kiire!

* Lyhyys

* Ehkä se että kaikkia javan ominaisuuksia ei ehditty käsitellä, erityisesti Thread:eista olisi ollut kivaa kuulla lisää, ovathan ne sangen tärkeitä javan ominaisuuksia.

* Verkkomateriaalista ei ollut oikein referenssimanuaaliksi. Toisinaan tietyn tiedon etsint„ s”i tuhottomasti aikaa. Jonkinmoinen trouble-shooting -sivu ei olisi my”sk„„n pahitteeksi aloittelijalle, moni hankala ja yleinen virhe on kuitenkin helposti kojattavissa jos tiet„„ m
it„ tekee.

* vapaaehtoiset laskarit (laiska kun olen...) kovasti eritasoiset opiskelijat

* Ehkä luentoaika ei ollut paras mahdollinen.

* Luennoitiin ekaa kertaa, mutta meni se silti ihan hyvin

* Näkyvyys oli Auditoriossa takarivissä huono, lähinnä epätarkka. Tehtävät olivat sekä hauskoja ja kivoja että välillä turhankin "hauskoja". Toivat kuitenkin asiat hyvin esille, lopulta.

* Opetus eteni liian hitaasti esitietovaatimuksiin nähden, koe hämäsi helppoudellaan.

* Jotkut harjoitustehtävät olivat tylsiä (eläinjuttuja oli liikaa).

* Pahin heikkous ehdottomasti 3 ov, eli aivan liian vähän aikaa.
Ehkä 10 ov:ssa javaan voisi tutustua jo kunnolla. Suosittelisin kyllä luennoitsijalle vielä vähän tarkempaa tutust
umista C++:ssaan josta java suoraan on kehitetty (Interface tait
aa olla ainut uusi asia javassa). C++:n operator overloadia joss
ain tilanteissa jäin kyllä kaipaamaan. Muutenhan c++ kielenä oli
si täydellinen jos ihmiset käyttäisivät sitä oikein. Javaahan o
nkin paljon vaikeampi käyttää väärin.(liittyyköhän nää vielä kur
ssin heikkouteen :-? ) Harjoitukset nyt varmaan oli liian vaikeita 1. vuoden opiskeilij
oille, mutta C++:n käyneenä asiat olivat suurimmalta osin tuttuj
a ennestään.

* Kurssin vaatimustaso oli hieman liian korkea suhteessa approbatur-kursseihin yleensä. Harjoitustyön ja varsinkin referaatin pisteys oli aivan liian pieni verrattuna nähtyyn vaivaan.

* Monet mielenkiintoiset aiheet jäivät käsittelemättä - threadit
ennen kaikkea. Kurssi voisi siis olla laajempi; 4 ov?

* Harjoitustehtavat olivat aivan liian vaikeita ja aikaavievia jo alusta asti, jolloin motivaatio opiskelemiseen tippuu.

* Lopussa asiat tulivat varsin vikkelästi. Sitä ennen asiat kertautuivat ehkä liiaksikin.

* mielestäni laskaritehtävät, jotka perustuvat edellisen kerran tehtäviin eivät ole aktivoivia, koska jos kerran joutuu olemaan laskareista pois, niin se kumuloituu seuraavalla kerralla ja siten on helppoa tipahtaa kyydista kokonaan (etenkin kun laskarit eivä
t ole pakollisia).


14. Miten kurssia voisi kehittää

* Olioajattelua vielä enemmän esiin!

* Kurssi oli poikkeuksellisen hyvä alemman tason Ohjelmointikurssiksi. Muissa kursseissa ei ole edes mainittu API:n sovellusmahdollisuuksia, esimerkiksi Pascal/C-kursseissa olisi hyvä olla vastaavanlainen esittely esimerkiksi kääntäjien (Borland Pascal ja C++) mukana tulevista kirjastoista.

* Valmiit monisteet heti kursiin alussa, että olisi mahdollista l
ukea itsekseen eteenpäin.

* Toistaiseksi ei kovin hyvin. Pitäisi ensin saada JAVA kuntoon ja standardoitua hieman vakaammin.

* Esitelkää javadoc-dokumentointityökalun käyttöä heti alusta asti. Tällä tavoin opiskelijat saadaan heti fukseista asti totuteltua koodin kommentointiin, joka kautta vuosien on kaikilla ohjelmoijilla aina jäänyt turhan vaivaiseksi ja vähäarvoiseksi. Siis: kommentointi ja javadoc käyttöön!!! Lisäksi voisi enemmän käydä läpi Javan valmiiden pakettien käyttöä (esim. Vector, Hashtable, StringTokenizer, Enumeration, jne)

* Ymmärtääkseni kurssia ei tässä muodossa enää pidetä, ensi syksynä se on peruskurssi. KOneet laskariluokkiin; auttaisivat tiettyjen asioiden, kuten applettien toiminnan ymmärtämistä.

* Ehkä "takautuvien ketjukirjetehtävien" kanssa kannattaisi olla pidättyväisempi (eli "jos olisit silloin tehnyt tuon niin voisit nyt tästä kerätä pisteitä" -tyyli saattaa heikentää motivaatiota). Nyt pitäisi ehdottomasti saada jatkokurssi, jolla käsiteltäisiin mm. säikeitä, käyttöliittymiä, grafiikkaa sekä Internet/Intranet-kysymyksiä.

* Enemmän harjoitustöitä. (Tai toinen oma kurssi Web - transactions and Java ... tai jotain)

* Kaippa noita kurssejakin voisi olla kaksi päällekkäin. Tai no e
hkä toi tunku tosta hieman laantuu.

* Kurssi muuttuu muutenkin aika paljon syksyksi?

* Jakaa kahteen eri kokonaisuuteen. Muuten tulee liian kova kiire oppia kaikki oleellinen.

* Ehkäpä perusteet + jatkokurssi olisi paikallaan. Vauhti saisi o
lla hieman rauhallisempi (appro-kurssi!) Ihan perusteitakin (ver
atilut if else.. ) pitäisi aluksi harjoitella enemmän, jotta ki
eleen pääsisi paremmin kiinni.

* Enemmän suuria harjoitustöitä

* Luentoajat kannattaisi kyllä siirtää hieman aikai- semmaksi.

* Pitempi, niin että kaikkia javan piirteitä olisi ehditty käsitellä.

* Selke„ referenssisivu sek„ jonkinlainen virhe-FAQ. Lis„„ Linux-mikroja ruuhkien v„hent„miseksi.

* Siirtämällä luento keskelle päivää.

* enemmän opintoviikkoja ja asiaa

* Paremmat olio-esimerkit. Ei niitä tossueläimiä jaksanut vääntää. Vaan enemmän alaan liittyviä esimerkkejä, ymmärtäisi käytön käytännön tilanteissa.

* Vaikea sanoa, koska kurssi toimi mielestäni erittäin hyvin.

* Harjoitustehtäviin lisää mielekkäitä tehtäviä.

* No kurssihan siis muuttuu suurelta osin koska siitä tulee ensim
mäinen ohjelmointi kurssi ja kaikki algoritmi perusteet yms. Toivottavasti saataisiin myös Java ohjelmoinnin jatko kurssi mis
sä pystyyttäisiin käsittelemään paremmin poikkeukset (Joita oike
estaan eilen vasta tajusin miten vahva ja käyttökelpoinen mekani
smi se on)

* Vähemmän peruskamaa (joo joo, appron kurssi ja silleen).

* Helpottaa harjoitustehtavia

* Vähentää asioiden kertausta ja käsitellä jotkut asiat perusteellisemmin.