Tietojenkäsittelytieteen laitoksen junamatka 13.8.2004
Vallila-Kumpula via Kerava

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos muutti elokuussa 2004 Vallilasta Kumpulan uudelle kampukselle. Merkittävää tapahtumaa juhlistettiin näyttävällä tempauksella: Uusinta tekniikkaa edustava laitos käytti muuttoonsa vanhaa, mutta vieläkin niin kiehtovaa tekniikkaa, höyryveturin vetämää oikeaa vanhan ajan junaa!

Infrastruktuurikin suosi ajatusta: Pasilan konepajan raiteet sijaitsevat aivan vanhan laitoksen vieressä. Ja toisaalta uusiin tiloihin on vain lyhyt kävelymatka Kumpulan siirtolapuutarhasta, jonne sinnekin raiteet vievät! Jotta sekä lähtö että perille saapuminen voitiin tehdä ylväästi veturin vetämänä, juna kävi kääntymässä Keravan kolmioraiteella. Lähtö- ja tuloasemalla kuultiin juhlavaa vaskipuhallinmusiikkia.

Matkan valmisteluun liittyviä sivuja: ennakkotietoja, matkaohjeita, junalippu

Tämän sivun lopusta löytyy linkkejä muille matkaa esittelevile sivuille sekä muita linkkejä aihepiiriin.


Klikkaa pikkukuvia!
Tämän sivun kuvien copyright © 2004 Arto Wikla.

(Viimeisin päivitys 18.8.2004)


Torstaina 12.8. junaa varusteltiin virvokkein.


Veturi jouduttiin vaihtamaan, koska Ukko-Pekka Hr 1 1009 ei saanut ajoissa ajolupaa. Sen tilalle oli onneksi tarjolla Hr 1 1021, viimeisin, vuonna 1957 rakennettu Ukko-Pekka-veturi, jota kutsutaan "Rulla-Pekaksi" pyörissä käytettyjen rullalaakereiden takia.

Veturia oli esilämmitetty jo useita päiviä. Alla se höyryää hiljaisella tulella lähtöä edelytävänä iltana.


Aamulla 13.8. Pasilan veturitallilla alkaa olla matkan jännitystä; veturimiehet viimeistelevät voitelua, televisio haastattelee laitoksen johtajaa ja TKO-älyn edustajaa.


Veturi ajetaan kääntösillalle, käännetään ...


... ja kytketään ratapihalla odottavaan junan runkoon. Taitavasti, hyvin taitavasti!


Pasilan konepajan ratapihalla vanhan laitoksen vieressä matkustajat jo malttamattomina odottelivat junan saapumista.


Akateeminen vaskikvintetti juhlistaa matkan alkamista. Veturimiehet käyvät läpi matkan aikataulua.


Matka alkoi tasan 10:47!

Tunnelmaa kantribaarivaunussa:


Kutsuvieraita isäntineen salonkivaunussa:


Mahonkibaarivaunun tyyliä:


Kantribaarivaunun vaunuemäntä ja -isäntä:


Kohti Keravan kolmioraidetta:


Keravan asemalla saimme kuulla veturien historiasta ja tekniikasta.


Asemalla oli veturimme pikkuveli Hv 3, "Heikki" museoituna:


Kohti Kumpulaa!


Kumpulassa juna pysähtyi siirtolapuutarhan raiteelle Jyrängön tasoristeykseen. Paikalla oli oli paljon vastaanottajia. Akateeminen vaskikvintetti juhlisti komeasti myös määränpäähän saapumista.


Ja juna meni...


Kulkue lähtee kohti Exactumia. Soitto soi.


Uuden talon aulassa puhuvat laitoksen johtaja ja tiedekunnan dekaani. Tunnelma on korkealla.


TKO-äly laulaa tervetuliaislaulun:


Junamatkalta jäi virvokkeita ja purtavaa. Niitä siirryttiin nauttimaan Exactumin kattoterassille. Keskustelu kävi yhä vilkkaampana ja vilkkaampana...


Muita sivuja laitoksen junamatkasta

Tietoja ja taustoja höyryvetureista ja junailusta


Arto Wikla 16.08.2004