Juna Kumpulaan lähtee 13.8. kello 10:47
(In English!!)
(Viimeksi päivitetty 11.8.2004 [16.8.2004])
[Tiedotus 16.8.:
Kuvakertomus matkasta on ilmestynyt.]
Tiedotus 11.8.:
Matkaohje on ilmestynyt.
Tiedotus 10.8.:
Veturi on vaihtunut. Junaa vetääkin Hr 1 1021
Hr 1 1009:n sijaan. Tämä
1021 on viimeisin, vuonna 1957 rakennettu Ukko-Pekka-veturi.
Sitä kutsutaan "Rulla-Pekaksi, koska siinä on rullalaakerit.
Yllä ensimmäisessä kuvassa on 1009, toisessa 1021.
Tiedotus 10.8.:
Juna on täynnä! Lippuluukut on suljettu! Ei
enää uusia matkustajia!
Kuten kaikille varmaan jo on selvinnyt, laitoksemme muuttaa kesällä 2004 Vallilasta Kumpulan uudelle kampukselle. Tuota merkittävää tapahtumaa juhlistetaan näyttävällä tempauksella: Uusinta tekniikkaa edustava laitos käyttää muuttoonsa vanhaa, mutta vieläkin niin kiehtovaa tekniikkaa, höyryveturin vetämää oikeaa vanhan ajan junaa!
Infrastruktuurikin suosii ajatusta: Pasilan konepajan raiteet sijaitsevat aivan vanhan laitoksen vieressä. Ja toisaalta uusiin tiloihin on vain lyhyt kävelymatka Kumpulan siirtolapuutarhasta, jonne sinnekin raiteet vievät! Jotta sekä lähtö että perille saapuminen voidaan tehdä ylväästi veturin vetämänä, juna käy kääntymässä Keravan kolmioraiteella. Ehkäpä lähtö- ja tuloasemalla saadaan kuulla torvisoittoakin?
Junamatka alkaa perjantaina 13.8. kello 10:47 Vallilasta ja päättyy noin kolme tuntia myöhemmin Kumpulaan (Keravan kautta). Junaa vetää Ukko-Pekka-veturi (Hr1, 1009), vaunuja on neljä: mahonkibaarivaunu, salonkivaunu, kantribaarivaunu ja huoltovaunu.
Ilmoittautuminen sähköpostitse Arto Wiklalle ennen juhannusta!
Huom: Ilmoittautuminen on välttämätöntä, jos haluaa mahtua mukaan matkalle!
Huom: Ilmoittautuminen on toistaiseksi mahdollista vain laitoksen henkilökunnalle (yms.), koska meitä on paljon ja koska junaan mahtuu vain äärellinen määrä väkeä. "Henkilökuntaan" lasketaan mukaan myös esim. johtoryhmän opiskelijajäsenet. Vapaaksi jääneitä paikkoja tarjotaan elokuussa myös opiskelijoillemme.
Tietoja ja taustoja:
As everyone probably knows by now, the department is moving from Vallila to the new Kumpula campus in summer 2004. We will celebrate this significant event in style: An agent for cutting-edge technology, the department will use ancient yet fascinating technology for its move - an old train headed by a steam engine!
The infrastructure to support this idea exists: the rails of the Pasila train workshop run right by the old department building. The rails run to the garden plots in Kumpula, a short walk from the new department building! And for both departure and arrival to occur in style, drawn by the steam engine, the train had better take a trip to the Kerava turning point. And who knows, maybe we will hear some horn-playing at the departure and arrival?
The train will start on Friday 13 August at 10.47 from Vallila and end up c. three hours later in Kumpula (by way of Kerava). The train will be headed by the Ukko-Pekka engine (Hrl, 1009) and will have four cars: a mahogany bar compartment, a salon, a country bar compartment and a maintenance unit.
Please register with Arto Wikla by e-mail before Midsummer! Note: You have to register to come along!
The following page presents the fine technology in detail: http://www.cs.helsinki.fi/u/wikla/1009/Kuvat/ Representatives of the department acquainted themselves with the machinery with their own eyes and touch.
With Steaming Regards,
Arto Wikla