Käyttöliittymät II (syksy 2004) / Sari A. Laakso

Helsingin yliopisto, tietojenkäsittelytieteen laitos

Kt 3: Käyttäjätarkkailu

Samuli Kaipiainen

 

"Pöperöä pitkän päivän varalle"

Kaisan tavoite

Kolmannen vuoden lukiolainen Kaisa on poikaystävänsä Tuomon kanssa tutustumassa Tuomon yliopistokampukseen Exactumiin, ja he olivat laskennan teorian luennolla joka juuri loppui. Kaisa on sopinut tapaavansa ystävänsä Jonnan keskustassa, he aikovat mennä shoppailemaan. Nyt Kaisalla on hieman nälkä ja olisi mukavaa syödä, koska hänellä on vielä pitkä päivä tiedossa.

Tilatietoa

-         Nyt on maanantai 18.9. klo 12:12, laskennan teorian luento on loppunut hetki sitten

-         Kaisa on luentosalin ulkopuolella, 40 metriä Exactumin Unicafesta

-         Exactumin Unicafesta saa lounasta kahteen asti

-         Kaisa on sopinut tapaavansa Jonnan Lasipalatsin edessä 13:15

-         Tuomolla ei ole menoja, paitsi Tuomo-parka on kipeä ja kaikkien kouluhommien deadline uhkaa juuri tänään

-         Lounasvaihtoehdot "hunajajuurekset", loppunut "metvurstipöperö" sekä kalliimpi "mantelikala"

-         Lisukevaihtoehdot lohkoperunoita, riisiä, tummaa ja vaaleaa leipää, erilaisia salaatteja

Kaisan tietämys

-         Kaisa ei ole ennen syönyt Unicafessa eikä tiedä, mitä ruokaa sieltä saa

Toteutunut skenaario:

Kaisa meni Tuomon kanssa Exactumin Unicafeen, koska se oli sopivasti vieressä ja muutenkin oli mukava tutustua uuteen syömälään. Hän valitsi menusta hunajajuurekset, koska metvurstipöperö oli yliviivattu (ilmeisesti loppunut), ja kalliimpi mantelikala muistutti häntä ylä-asteen vastaavasta, joka ei ollut kiehtova ajatus. Aterian hän maksoi käteisellä, koska hänellä ei ollut unicardia. Lisukkeeksi hän otti lohkoperunoita, tumman ja vaalean leivän sekä vihertävää salaattia.


Taulukon 1 kysymykset:

a)      Päätöksenteko: käyttäjä mietti, minkä lounasvaihtoehdon hän ottaa; vaihtoehtoja oli "hunajajuurekset" sekä "mantelikala", ja hän päätyi juureksiin, koska mantelikala muistutti häntä vastaavasta ylä-asteen etovasta pöperöstä. Asia selvisi linjastossa kysymällä "joko päätit mitä otat"; kouluruoka-assosiaatio selvisi myöhemmin, käyttäjän syödessä, kysymällä tarkemmin miksi hän päätyi juuri siihen vaihtoehtoon.

b)      Syömisen käynnistys: äskeisen luennon loppuminen, käyttäjän nälkä, sopiva aikaväli ja pitkään päivään ennalta varautuminen; olosuhteet suosivat käyttäjän syömistä. Lopetin tarkkailun, kun käyttäjä oli syönyt ja vienyt astiat pois; käyttäjä lähti uuteen puuhaansa linja-autopysäkille, menin hänen mukaansa.

c)      Suljettu kysymys: "Oliko selvää mitä ruokia saa ottaa?" "Ei kokonaan."
Avoin kysymys: "Mitä sille leipälautaselle tapahtui?" "Laitoin salaatit siihen ja leivät tähän."

d)      Johdatteleva kysymys: "Onko salaatti hyvää?" "Joo."
Vastaava neutraali kysymys: "Millaista se salaatti on?"

e)      (Hieman) syyttävä kysymys: "Mikset laittanut niitä leipiä tarjottimelle?" "Tulee mieleen koulun [lukio] epämääräinen ruokala [ei koe tarjotinta puhtaaksi]"

f)       Havainto: käyttäjä kiersi linjaston toiselle puolelle hakemaan salaattikastiketta ja totesi "kastikkeet on vain toisella puolella".
Johtopäätös: linjastossa ei ole kaikkia pöperöitä molemmilla puolilla, jolloin voi joutua kiertelemään tai kurkottamaan.

g)      Käyttäjän termi: käyttäjä ei tiennyt, saako esim. sekä perunoita että riisiä ottaa (sekaisin); hän totesi että "vois lukea" mitä saa ottaa, jonka käänsin "miksei lue" -ihmettelyksi.