Ohjelmistotuotannon aiheet syksyllä (ja kesällä) 1997
Ryhmiin on ilmoittauduttava viimeistään 30.5.1997
täyttämällä lomake laitoksen ilmoittautumisjärjestelmässä
TKT_ILMO. Ilmoittautumisen yhteydessä on annettava
suosituimmuusjärjestyksessä 3 ryhmää, joihin haluaisi
osallistua. Kesäryhmään 10 on ilmoittauduttava viimeistään
16.5.1997 sekä ilmoittautumisjärjestelmän kautta että
ottamalla henkilökohtaisesti yhteyttä Jukka Paakkiin
(h. A321, puh. 708 44154, e-mail: paakki@cs.helsinki.fi).
Osallistuminen on mahdollista vain, mikäli cum lauden
pakolliset kurssit ja laboratoriotyöt
(Tieteellisen kirjoittamisen kurssia lukuunottamatta)
on suoritettu ennen ryhmätyön aloittamista.
Syksyn ryhmiin pääsy edellyttää myös kurssin teoriaosuuden
hyväksyttyä suoritusta.
Syksyksi (kesäksi) 1997 ovat tarjolla seuraavat ryhmätyöaiheet:
- Työkalu rinnakkaisjärjestelmien
siirtymäverkkojen analyysiin
- WWW-alustalla toimivan tietokantasovelluksen
toteutustuki
- 3D-animointi - interaktiivisuutta animaatiotuotantoon
- COCONUT-tuotteenhallintaohjelmiston toteutus
- NetPICSearch: interaktiivinen kuvahakujärjestelmä
verkossa
- Vuorovaikutteinen ongelmanratkaisun jäsentelijä
- Avoin adaptoituva oppimisympäristö
- RODAIN-metadatan hallinnan toteutus
- Liikkuvan työaseman ohjelmistot
- Järvi- ja pohjakerrostumien tietokanta
(kesäaihe !!)
- Biologisen viruksen kolmiulotteisen rakenteen
visualisointi
1. Työkalu rinnakkaisjärjestelmien siirtymäverkkojen analyysiin
- Tutkimusalue:
- Ohjelmistot - formaali spesifiointi ja verifiointi
-
Asiakas:
- Roope Kaivola
-
Ohjaaja:
- Timo Karvi
- Työn aihepiiri:
- Hajautetuissa ja rinnakkaisissa järjestelmissä esiintyy usein
vaikeasti ennakoitavia virhetilanteita, jotka johtuvat samanaikaisesti
suoritettavien prosessien välisistä odottamattomista vuorovaikutuksista.
Eri suoritusmahdollisuuksien suuresta määrästä johtuen tällaisten
virheiden havaitseminen pelkästään järjestelmää testaamalla on vaikeaa
jollei mahdotonta tehdä kattavasti. Testaamisen sijasta järjestelmän
oikeellisuudesta voidaan pyrkiä vakuuttumaan formaalien spesifiointi-
ja verifiointimenetelmien avulla. Käytännössä on osoittautunut, että
monien mielenkiintoisten rinnakkaisjärjestelmien toimintaa voidaan
mallintaa äärellisillä siirtymäverkoilla, jolloin niiden oikeellisuuden
formaali analysointi voidaan tehdä algoritmisesti, automaattisten tai
puoliautomaattisten työkalujen avulla. Siirtymäverkkojen analyysissä
eri ekvivalenssi- eli samankaltaisuuskäsitteeet ovat keskeisellä sijalla.
Esimerkiksi järjestelmän toteutusta ja spesifikaatiota vastaavien
siirtymäverkkojen ekvivalenssia voidaan käyttää kriteerinä sille,
vastaako toteutus todella spesifikaatiota. Myös ekvivalenssien kaltaisia
mutta niitä yleisempiä esijärjestysrelaatioita käytetään usein samoihin
tarkoituksiin.
-
Työn kuvaus:
- Tässä Ohjelmistotuotannon ryhmässä toteutetaan joukko siirtymäverkkojen
välisten ekvivalenssi- ja esijärjestysrelaatioiden tarkastus- ja
redusointialgoritmeja. Muodostettavan ohjelmiston syötteenä ovat muilla
työkaluohjelmistoilla (suomalainen ARA, ranskalainen Aldebaran) tuotetut
siirtymäverkot, joita nyt toteutettavilla työkaluilla analysoidaan.
Toteutettavat ekvivalenssi ja esijärjestyskäsitteet (ainakin nk. trace,
maximal trace, NDFD- ja CFFD-esijärjestykset) ovat kaikki luonteeltaan
samantyyppisiä, ja eri ekvivalensseja käsittelevät välineet saadaan yhtä
perusalgoritmijoukkoa parametroimalla.
Toteutettavat algoritmit spesifioidaan yksityiskohtaisesti
tehtävämäärittelyssä. Vaikka algoritmit ovat suhteellisen vaativia,
ei niiden takana olevan teorian hallitseminen ole välttämätöntä niiden
ohjelmoijalle. Algoritmien testausta helpottaa se, että valmiita
testiesimerkkejä on runsaasti saatavissa. Todennäköisesti haastavinta
projektissa on algoritmien toteuttaminen ja niiden käyttämien
tietorakenteiden valinta niin, että järjestelmällä kyetään tehokkuutensa
puolesta analysoimaan realistisen kokoisia verkkoja (luokkaa 10 000 -
100 000 tilaa).
-
Toteutusympäristö:
- Projektin ohjelmointikielenä on Ada, johon perehdytään ryhmässä työn
alussa. Se on kokemuksemme mukaan helppo omaksua Pascalin pohjalta.
-
Erityisvaatimukset:
- Esitietoina edellytetään Laskennan teoria. Tietorakenteet-kurssin
verkkotietorakenteita käsittelevän osuuden hyvä hallinta on myös
toivottavaa.
2. WWW-alustalla toimivan tietokantasovelluksen toteutustuki
- Tutkimusalue:
- Informaatiojärjestelmät - relaatiotietokannat, WWW
- Asiakas:
- Harri Laine
- Työn aihepiiri:
- Työssä tuotetaan välineistö, jolla voidaan helpottaa WWW-alustalla
toimivien Oracle-tietokantaa käyttävien tietokantasovellusten toteutusta.
Välineistö on tarkoitettu ensisijaisesti käytettäväksi
Informaatiojärjestelmien harjoitustyön yhteydessä, mutta sillä on
yleisempääkin käyttöä.
- Työn kuvaus:
- Työn tavoitteena on tuottaa automaattisesti WWW-sivujen kautta annettavien
määritysten perusteella WWW-sivuista muodostuva kokonaisuus pienehkön
tietokannan yksinkertaiseen kyselyyn ja ylläpitoon. Järjestelmän ytimenä
on relaatiotietokantana toteutettava kuvauskanta, jonne järjestelmän kuvaus
tuotetaan määrittelysivujen perusteella. Tämän kuvauskannan pohjalta
tuotetaan varsinaisen tietokannan käsittelyyn tarkoitettuja WWW-sivuja
tuottavat ja tulkitsevat ohjelmat.
Kuvan siitä, millaisia ohjelmia työssä on tarkoitus generoida, saa
esim. tarkastelemalla Informaatiojärjestelmät-kurssiin
liittyviä WWW-aineistoja:
http://www.cs.Helsinki.fi/~laine/info/kevat97/infolom.html
http://www.cs.Helsinki.fi/~laine/info/kevat97/h9v.html
http://www.cs.Helsinki.FI/~kuittine/infon_tyo/
- Toteutusympäristö:
-
Oracle, Oracle WedServer, SQL, PL/SQL-ohjelmointikieli,
JavaScript sekä mahdollisesti myös Java ja HTML.
3. 3D-animointi - interaktiivisuutta animaatiotuotantoon
-
Tutkimusalueet:
- Yleinen sv - graafinen tietojenkäsittely;
Ohjelmistot - olio-ohjelmointi;
Informaatiojärjestelmät - käyttöliittymät
-
Asiakkaat:
- Matti Mäkelä ja Harri Laine
-
Työn aihepiiri:
- Laitoksella on erikois- ja ohjelmistotuotantotöinä toteutettu
ohjelmisto vuorovaikutteiseen kolmiulotteiseen animointiin
Windows-ympäristössä. Järjestelmän kehitykseen on osallistunut
neljä aiempaa työryhmää. Touho-animaattorilla suunnitellaan ja katsellaan
animaatiota sekä osallistutaan siihen. Animaation näyttelijät ja
lavasteet tuotetaan Iines- tai Pelle-editorilla tai jollain
ulkopuolisella kappale-editorilla.
-
Työn kuvaus:
- Tässä työssä täydennetään ja kehitetään Touho-animointivälineistöä.
Animaation suunnittelu- ja katseluvälineistöön lisätään
välineistön käyttökelpoisuutta lisääviä piirteitä. Erityisesti
keskitytään parantamaan käyttäjän mahdollisuuksia ohjata
animaation kulkua, määritellä ohjaimia ja kytkeä niihin
toimenpiteitä. Myös tietyt välttämättömät perustoiminnot
kuten törmäyksen tunnistus ja tapahtumien laukaisemat toiminnot
viimeistellään.
Yhtenä kehitystavoitteena on muokata Touhosta interaktiivinen
väline VRML2-animaatioiden (Virtual Reality Modeling Language)
laadintaan.
Työssä opitaan Windows-ohjelmistokehitystä, oliokeskeistä
ohjelmistokehitystä, C++-ohjelmointia ja grafiikkaohjelmien
tekemistä.
-
Toteutusympäristö:
- Toteutusvälineenä on (Borland) C++.
-
Erityisvaatimukset:
- Perustiedot graafisesta tietojenkäsittelystä ovat toivottavia.
4. COCONUT-tuotteenhallintaohjelmiston toteutus
-
Tutkimusalueet:
- Ohjelmistot - ohjelmistomenetelmät;
Informaatiojärjestelmät - systeemityön menetelmät
-
Asiakkaat:
- Inkeri Verkamo ja Harri Laine
-
Työn aihepiiri:
- Keväällä 1996 toiminut ohjelmistotuotantoryhmä on laatinut
määrityksen ja toteutussuunnitelman hajautetun tuotteenhallinnan
välineistölle. Välineistöstä käytetään työnimeä COCONUT
(Configuration Control Utility). Välineistö on tarkoitettu
erityisesti Ohjelmistotuotanto-kurssin versionhallintatarpeisiin.
Sen peruslähtökohtana on mahdollisuus kehittää ohjelmistoa
hallitusti useissa eri ympäristöissä (laitoksella, kotona,
Windowsissa, Linuxissa). Välineistö asennetaan kuhunkin ympäristöön,
jossa se toimii itsenäisesti. Kaikki kehitysympäristöt ovat
samanarvoisia. Välttämätön hallintatieto kulkee mukana tietoja
ympäristöjen välillä siirrettäessä.
-
Työn kuvaus:
- Syksyllä 1996 toiminut ot-ryhmä on toteuttanut järjestelmän
ytimen Linux-ympäristöön. Syksyn 1997 työryhmän tehtävänä on täydentää
ohjelmistoa ja saattaa se toimimaan myös MS-Windows-ympäristössä.
Täydennykset kohdistuvat ensisijaisesti konfiguraatioiden
(useista komponenteista muodostuvien kokonaisuuksien) käsittelyyn.
Työssä opitaan oliokeskeistä ohjelmistokehitystä,
ikkunaohjelmistojen periaatteita, C++-ohjelmointia sekä
tuotteenhallinnan ja tuoteenhallintaohjelmistojen periaatteita.
-
Toteutusympäristö:
- COCONUT toteutetaan sekä MS-Windows- että Linux-ympäristöihin.
Toteutuskielenä on C++. Moniympäristökäyttöliittymän
toteutukseen käytetään wxWindows-luokkakirjastoa.
5. NetPICSearch: interaktiivinen kuvahakujärjestelmä verkossa
- Tutkimusalueet:
- Yleinen sv - graafinen tietojenkäsittely;
- Ohjelmistot - olio-ohjelmointi, hajautetut järjestelmät;
- Informaatiojärjestelmät - käyttöliittymät
- Asiakkaat:
- Kjell Lemström ja Esko Ukkonen
- Työn aihepiiri:
- Kun tietojärjestelmissä olevan informaation määrä kasvaa, on
kuvan haku tietokannasta tai vaikkapa WWW:stä yksitellen
selailemalla tai nimen perusteella hankalaa. Tarvitaan automaattista
hakua likimääräisen sisällön perusteella.
Tietojenkäsittelytieteen laitoksen Datasta tietoon -tutkimusprojektin
puitteissa on laitoksellamme tutkittu myös kuvien hakua sisällön
perusteella. Tutkimuksen pohjana on TKK:n ohjelmistoprojektiryhmän
kanssa yhteistyössä kehitetty PICSearch-järjestelmä, joka toimii
kuvahakujärjestelmän kehikkona.
PICSearch-järjestelmä on toteutettu C++-kielellä ja sen graafinen
käyttöliittymä Tcl/Tk:lla. Lisätietoja projektista on saatavilla
URL-osoitteesta http://www.cs.Helsinki.fi/~klemstro/picsearch.html.
- Työn kuvaus:
- Työn ensisijainen tarkoitus on tehdä järjestelmästä verkkokäyttöinen
asiakas-palvelin-järjestelmä. Tällöin kuvia voisi hakea verkon yli
eri tietokannoista, joissa on toteutettuna PICSearch-palvelin.
Lisäksi on tarkoitus laajentaa nykyistä järjestelmää toteuttamalla
järjestelmään kuuluvaan kuva-editoriin joitakin kuvankäsittelyn
perusalgoritmeja. Tämän lisäksin korjataan eräitä nykyjärjestelmän
pieniä puutteita.
- Toteutusympäristö:
- Järjestelmän toteutukseen käytetään Tcl/Tk:ta ja C++-kieltä.
Koska Tcl/Tk on hyvin siirrettävää koodia, järjestelmän pitäisi
olla helposti siirrettävissä eri ympäristöihin (ainakin Linux ja
Windows95).
- Erityisvaatimukset:
- Työhön osallistujien toivotaan osaavan C++-kieltä ja Tcl/Tk:ta.
Perustiedot graafisesta tietojenkäsittelystä ovat hyödyksi.
6. Vuorovaikutteinen ongelmanratkaisun jäsentelijä
- Tutkimusalueet:
- Yleinen sv - graafinen tietojenkäsittely,
algoritmitutkimus;
Opettajan sv - tietokoneavusteiset oppimisympäristöt
- Asiakkaat:
- Erkki Rautama ja Erkki Sutinen
- Työn aihepiiri:
-
Käsitekartta on innovaatioihin tähtäävä tiedon esitysmuoto, jota
sovelletaan yhä useammin myös tietokonemaailmassa. Esimerkiksi
AltaVista-hakupalvelu on ottanut käsitekartat käyttöön helpottamaan
hakuehtojen muokkaamista.
- Työn kuvaus:
-
Työryhmän tavoitteena on suunnitella käsitekartan esitystapa, joka
hyödyntää tietokoneen mahdollisuuksia (interaktiivisuus, grafiikka,
animaatio, etsintä- ja tallennusmenetelmät, joustava rakenne). Tämän
pohjalta toteutetaan ympäristö, jolla käsitekartta voidaan luoda - myös
automaattisesti annetun tekstiaineiston perusteella - ja muokata sitä.
Järjestelmän avulla voidaan myös vertailla eri käsitekarttoja toisiinsa
sekä analysoida niiden sisältöä ja rakennetta. Se pyrkii myös auttamaan
uusien yhteyksien luomisessa ja rohkaisee käyttäjää uusiin
ajattelutapoihin. Järjestelmä suunnitellaan siten, että sitä on helppo
myöhemmin laajentaa verkkopohjaisen ongelmanratkaisun
tukijärjestelmäksi.
Työ on osa AAPS-projektia (Animation Aided Problem Solving), joka kuuluu
Suomi tietoyhteiskunnaksi -hankkeeseen. Tutkimuksen pedagogisesta
osuudesta vastaa Opettajankoulutuslaitos.
- Toteutusympäristö:
- Työ tehdään Borland Delphillä Windows-ympäristössä.
- Erityisvaatimukset:
-
Olio- ja Windows-ohjelmoinnin hallitsemisesta on työssä etua. Delphin
lisäksi työssä oppii interaktiivisten oppimisympäristöjen suunnittelua
ja työelämässä vaadittavia ongelmanratkaisutaitoja.
7. Avoin adaptoituva oppimisympäristö
- Tutkimusalueet:
-
Opettajan sv - tietokoneavusteinen opetus;
Yleinen sv - koneoppiminen, tekoäly;
Ohjelmistot - agenttiteknologia
- Asiakkaat:
- Jaakko Kurhila, Matti Mäkelä ja Erkki Sutinen;
Ruskeasuon koulu
- Työn aihepiiri:
-
Työ kuuluu kesällä 1997 alkavaan projektiin, jonka tarkoituksena on
toteuttaa älykkäisiin agentteihin perustuva mukautuva
oppimisympäristö vaikeasti toimintarajoitteisille lapsille.
Oppimisympäristö on verkkokäyttöinen ja sisällöltään
avoin monen käyttäjän järjestelmä, johon voidaan opettajien ja
oppilaiden lisäksi liittää esimerkiksi psykologeja, toimintaterapeutteja ja
erityispedagogeja. Jokaista oppimisympäristön henkilöä varten on
oma tietoa keräävä ja muiden agenttien kanssa kommunikoiva agentti.
Älykkäiden agenttien käyttö ohjelmistoissa on
aktiivisen tutkimuksen kohteena oleva ja nopeasti kehittyvä ala,
jonka tuntemisesta on etua myös työelämässä. Agenttiteknologian
on ennustettu olevan seuraava merkittävä ilmiö tietotekniikassa.
-
Työn kuvaus:
-
Tässä ohjelmistotuotantotyössä rajoitutaan toteuttamaan
oppimisympäristön perusrakenne ja prototyyppi oppilaan agentista.
Oppilaan agentin on pystyttävä oppimaan oppilaan käyttäytymisestä ja
välittämään tieto opettajalle. Näin opettaja voi seurata kunkin
oppilaan yksilöllistä edistymistä. Oppimisympäristön rakenteen suunnittelu
ja toteutus on kuitenkin tehtävä sellaiseksi, että oppimisympäristöä
voidaan laajentaa useille oppilaille, opettajille ja muille ympäristöön
tarvittaessa liittyville osallistujille. Oppimisympäristössä opetettava
käsite tulee tässä versiossa olemaan matematiikka.
-
Toteutusympäristö:
-
Ohjelmisto toteutetaan Java-kielellä.
-
Erityisvaatimukset:
-
Älykkäiden agenttien käyttö adaptoituvassa oppimisympäristössä on
täysin uusi lähestymistapa tietokoneavusteisessa opetuksessa, joten
ohjelmistotuotantoryhmälle tarjoutuu tilaisuus innovatiiviseen ja
luovaan työskentelyyn. Suunnitteluprosessi on avoin, eikä ongelmaa ole
valmiiksi kiinnitetty (yleistä työelämässä). Työn tekijöiden toivotaan
osallistuvan laitoksella elokuun lopulla järjestettävään
Ongelmanratkaisu-kurssiin.
Työn tekijöiden oletetaan osaavan Java-ohjelmointikielen perusteet.
Myös koneoppimisen ja tekoälyn perusteiden tuntemuksesta on hyötyä.
8. RODAIN-metadatan hallinnan toteutus
- Tutkimusalueet:
-
Informaatiojärjestelmät - oliotietokannat;
Ohjelmistot - tosiaikakäyttöjärjestelmät
-
Asiakkaat:
-
Kimmo Raatikainen ja Jukka Kiviniemi
-
Työn aihepiiri:
-
RODAIN on laitoksella toimiva tutkimusprojekti, jonka tavoitteena on
kehittää teleliikennekäyttöön soveltuva tosiaikainen
oliotietokantajärjestelmä. Projekti on toiminut vuodesta 1994 lähtien.
Projektissa työskentelee tällä hetkellä täyspäiväisesti kolme
henkilöä, ja sen
rahoittajia ovat Nokia Telecommunications, Solid Information Technology,
Telecom Finland ja TEKES.
Tosiaikatietokannat ovat tutkimusalueena suhteellisen nuori.
Erityisesti teleliikenteen erityisominaisuuksien huomioon ottaminen
tosiaikatietokannoissa on tällä hetkellä keskeinen tutkimusalue.
Tosiaikaiset järjestelmät ovat yleisesti käytössä esimerkiksi
telekommunikaatiosovelluksissa. Tosiaikaisuuden periaatteiden
tuntemuksesta on etua työelämään hakeuduttaessa.
Tietokannassa on kahdentyyppistä tietoa: dataa ja metadataa. Metadata
kuvaa datan rakenteen. Metadata talletetaan tietokantaan
tietohakemistoksi. Oliotietokannan metadatan hallinta edellyttää
välineitä olioluokkien, niiden välisen perinnän sekä yksittäisen luokan
olioiden attribuuttien ja metodien kuvaamiseen. Tietokantaan
tallennetun datan kuvausta on pystyttävä muuttamaan esimerkiksi silloin,
kun tarvitaan uusi olioluokka, olioluokkaan lisätään uusia attribuutteja
tai jonkin olion käsittelyyn tarvitaan uusia metodeja. Näiden muutosten
hallinta tapahtuu erillisen metadatan hallintajärjestelmän kautta.
Työ on jatkoa kevään 1997 ohjelmistotuotantoryhmän (ROBIN) työlle.
Ryhmä on määritellyt ja suunnitellut työssä käytettävän metadatan
rakenteen, sen käsittelyssä käytettävät operatiot ja operaatioiden
rajapinnat.
-
Työn kuvaus:
-
Syksyn 1997 ohjelmistotuotantoryhmän tavoitteena on tarkentaa
aikaisemman ryhmän tekemää määrittelyä ja toteuttaa metadatan hallinta
osaksi RODAIN-projektiryhmän toteuttamaa prototyyppiä. Koska
prototyyppikannan toteutus tapahtuu vuoden 1997 aikana, on ryhmän ja
RODAIN-projektin välillä hyvin tiivistä vuorovaikutusta. Ryhmä saa
käyttöönsä projektissa laaditun tietokantarajapinnan, ja toteutusta
tehdään osittain yhteistyössä projektin työntekijöiden kanssa.
-
Toteutusympäristö:
-
Työ toteutetaan Linux-ympäristöön käyttäen C++-ohjelmointikieltä.
Lisäksi työssä käytetään SOLID-tietokannanhallintajärjestelmää.
Mikäli erityistä kiinnostusta esiintyy, voidaan osa toteutuksesta tehdä
Chorus-tosiaikakäyttöjärjestelmäympäristössä.
-
Erityisvaatimukset:
-
C- tai C++-ohjelmointitaito. Laudatur-kursseista Tiedonhallinta II ja
Oliotietokannat on etua.
9. Liikkuvan työaseman ohjelmistot
-
Tutkimusalue:
- Ohjelmistot - liikkuva tietoliikenne
- Asiakkaat:
- Timo Alanko ja Markku Kojo
-
Työn aihepiiri:
-
Työ liittyy laitoksella käynnissä olevaan liikkuvien työasemien toimintaa
ja käyttöä tutkivaan ja suunnittelevaan projektiin (MOWGLI). Projektissa
tutkimuksen kohteena on hajautettu ympäristö, jossa kannettava työasema
kytketään GSM-matkapuhelimen tarjoaman datasiirtopalvelun välityksellä
kiinteään tietoliikenneverkkoon. Projektissa keskeisenä työkohteena on
sellaisen toiminnallisuuden kehittäminen, joka ottaa huomioon langattoman
linkin ja liikkuvan työaseman erityispiirteet. Ratkaisu perustuu kahden
perusolion käyttöön: agenttiin, joka sijoittuu liikkuvaan työasemaan, ja
valtuutettuun, joka toimii langattoman verkon ja lankaverkon yhdistävässä
solmukoneessa ja edustaa parhaansa mukaan liikkuvassa asemassa toimivaa
sovelluksen osaa.
Järjestelmän perustoteutus on tehty liikkuvalle Linux-työasemalle,
Linux-yhdyssolmulle ja TCP/IP-tietoliikenneverkolle.
- Työn kuvaus:
-
Syksyn 1997 työaiheeksi kaavaillaan graafisen käyttöliittymän
toteuttamista liikkuvaan tiedostopalveluun.
Tiedostopalvelu on toteutettu kevään
1997 ot-työryhmässä, mutta tämän toteutuksen käyttöliittymä on
merkkipohjainen.
-
Toteutusympäristö:
-
Ohjelmointityö tehdään C-kieltä käyttäen. Toteutusalustana on Linux.
-
Erityisvaatimukset:
-
Ryhmään osallistuvilta edellytetään hyvää ohjelmointitaitoa.
10. Järvi- ja pohjakerrostumien tietokanta
HUOM!!! Ryhmä työskentelee kesällä 1997.
Ilmoittautuminen viimeistään 16.5 sekä elektronisesti
(TKT_ILMO) että henkilökohtaisesti (Jukka Paakki,
h. A321, puh. 708 44154, e-mail: paakki@cs.helsinki.fi)!!!
-
Tutkimusalueet:
- Luonnontieteelliset sovellukset - paleoekologia;
Informaatiojärjestelmät - tietokannat
-
Asiakkaat:
- Atte Korhola ja Tom Blom (maantieteen laitos)
-
Ohjaaja:
- Kimmo Fredriksson
- Työn aihepiiri:
-
Maantieteen laitoksen paleoekologian tutkimusryhmässä on kerätty
aineistoa järvien vesistä ja pohjakerrostumista. Vedestä ja
kerrostumista on määritetty useita kemiallisia ja fysikaalisia
muuttujia kuten alkuaineet ja niiden pitoisuudet, eliöiden (esim.
piilevät) lukumäärät jne. Lisäksi näytteen oton paikka ja mitattujen
arvojen sijainti näytteessä on talletettu.
- Työn kuvaus:
-
Ohjelmistotuotantoryhmän tavoitteena on yhtenäistää
paleoekologian tutkimusryhmän tiedonhallinta
suunnittelemalla ja toteuttamalla tutkimusta tukeva
tietokantajärjestelmä, johon talletetaan järvien ja pohjakerrostumien
tiedot. Lisäksi talletetaan muita tietoja, kuten tiedot aineiston keruun
menetelmistä ja aineiston analysointimenetelmistä.
Työssä toteutetaan myös tutkimusta tukevia raportteja, joiden
tavoitteena on mm. happamoitumisen, saastumisen ja ilmastonmuutosten
selvittäminen. Esimerkiksi happamoitumisen vaihtelua voidaan selvittää
vertailemalla toisiinsa eri järvistä saatuja tuloksia sekä laatimalla
tilastomatemaattisia malleja, joita voidaan soveltaa järvien
pohjasedimentteihin.
-
Erityisvaatimukset:
- Opiskelijoilta odotetaan perehtyneisyyttä tietokantoihin.
11. Biologisen viruksen kolmiulotteisen rakenteen visualisointi
-
Tutkimusalueet:
- Luonnontieteelliset sovellukset - virusten rakenne;
Yleinen sv - tieteellinen visualisointi
-
Asiakkaat:
- Janne Ravantti, prof. Dennis Bamford (Biokeskus)
- Työn aihepiiri:
-
Virusten rakennetta voidaan tutkia melko tarkkaan
elektronimikroskoopilla. Virusten koko vaihtelee kohtuullisen paljon
(15-300 nm). Virusten ulkomuoto voi olla esim. sauvamainen, pyöreä tai
säännöllinen monitahokas. Useimmilla viruksilla on symmetrinen
perusrakenne.
Tietokoneet ovat rakennetutkimuksen keskeisiä apuvälineitä.
Tietokoneita käytetään paitsi laitteiden ohjaukseen ja tiedon
talletukseen, myös erilaisten mallien tekemiseen ja testaukseen sekä
saatujen tulosten visualisontiin.
Elektronimikroskooppikuvista on mahdollista rakentaa
(rekonstruoida) erilaisia kolmiulotteisia virusmalleja, joiden avulla
voidaan tutkia sekä viruksen pintaa että sen sisäosia. Virusten
rakenteen rekonstruktio on laskennallisesti vaativa prosessi, ja
rekonstruktioiden tekoon on kehitetty useita erilaisia menetelmiä.
Virusten rekonstruktioiden lähtökohtana ovat usein kohinan vaivaamat
kaksiulotteiset kuvat, joiden kaikkien oletetaan kuvaavan saman
kolmiulotteisen rakenteen projektioita. Rekonstruktioprosessissa
käytetään hyväksi virusten symmetriaa.
Professori Dennis Bamfordin tutkimusryhmä tutkii Biotekniikan
Instituutissa Viikissä bakteereita infektoivien virusten rakennetta ja
toimintaa. Ryhmällä on laajaa kansainvälistä yhteistoimintaa muun
muassa European Molecular Biology Laboratorion (EMBL) kanssa. EMBL:ssä
on sekä otettu elektronimikroskooppikuvia prof. Bamfordin tutkimista
viruksista että kehitetty ohjelmia em. virusten kolmiulotteisten
rakenteiden rekonstruoimiseen ja rekonstruktioiden visualisointiin.
- Työn kuvaus:
- Ohjelmistotuotannon ryhmässä kehitetään olemassa olevaa
virusmallien visualisointiohjelmaa. Visualisoinnin pohjana on
AVS-niminen modulaarinen visualisaatio-ohjelmisto, johon on EMBL:ssä
kehitetty C-kielellä virusten visualisointiin sopivia yksinkertaisia
moduuleita. Ryhmän tulisi parantaa olemassa olevien moduuleiden
suorituskykyä, lisätä moduuleihin puuttuvia / toivottavia lisäpiirteitä
sekä kirjoittaa uusia moduuleita.
Kyseessä on ensimmäinen ot-ryhmälle tarjottu työ, jonka on tarkoitus
käynnistää pitempi (ketjutettu) ohjelmistonkehitys.
- Toteutusympäristö:
-
Työ toteutetaan C-kielellä Unix-ympäristössä.
- Erityisvaatimukset:
- Ryhmän opiskelijoilta odotetaan kiinnostusta tietokonegrafiikkaan.