|
TAVOITTEET
Tutustumme siirrännän
perustekniikoihin sekä pohdimme kaikkeen siirräntään oleellisesti
liittyvää puskurointia.
Selvitämme kuinka
tiedostojärjestelmä voidaan toteuttaa ja kuinka prosessi käyttää
tiedostoja.
Hahmotamme prosessien ja
säikeiden erot ja niiden käyttötavat.
Avainsanat: säie, säikeen kuvaaja TCB, prosessin/säikeen tilat, I/O menetelmät, laiteriippuva vs. laiteriippumaton siirräntä, tiedostojenhallinta, vapaan levytilan hallinta.
OPPIKIRJAN TEKSTI
LUENTOKALVOT sekä MUUTA MATERIAALIA
Muuta materiaalia: Tanenbaum A.S.: Modern Operating Systems. 2nd ed. 2001. Sivut 71-94, 269-300, 399-408, 445-448. Kirja löytyy myös TKTL:n kirjastosta.
OPINTOPIIRITOIMINTA, KOHDAT A-C
Ennen ryhmän tapaamista: Tutustu huolellisesti kaikkiin tehtäviin. Pohdi niitä jo itseksesi ja kirjaa ylös tehtäviin liittyviä ajatuksia, tuloksia, ongelmia ja pulmia. Tee oma käsitekartta ajatusten jäsentämiseksi. 1. tapaaminen: Käykää yhdessä läpi tehtävät ja pohtikaa mitä tiedätte asiasta, mitä tietoja vielä tarvitsisitte, jne. Ohjaaja on tapaamisessa käytettävissä, mutta ei ratko tehtävää puolestanne. Hän voi ohjata ryhmäänne oikeaan suuntaan, jos tuntuu, että olette ihan eksyksissä. Osion aikana: Tapaamisten välillä voitte järjestää oman tapanne kommunikoida keskenänne: tapaamiset laitoksella, sähköposti, irc, webCT, wiki, moodle. Laatikaa raporttinne 2. tapaamiseen mennessä. 2. tapaaminen: Ryhmät esittelevät raporttiensa sisältöjä muille ryhmille. 2. tapaamisen jälkeen: Jos on tarvetta vielä täydentää tai muokata ryhmän raporttia, niin tämä on mahdollista tapaamisen jälkeen. Raportin kirjallinen palautus on tapaamista seuraavana maanantaina. |
Osion 3 raportti (kohdat A-C) tulee palauttaa kirjallisena joko luennolla tai huoneen D225 vieressä olevaan lokeroon. Raporttiin pitää kirjata: opintopiirin jäsenten nimet, laskuharjoitusryhmän numero ja ohjaajan nimi. Viimeinen palautusajankohta on ma 17.10 klo 16.
A - OPINTOPIIRITEHTÄVÄ Tällä kertaa käyttäjän prosessi haluaa käsitellä tiedostoa JEMMA. Itseasiassa prosessi haluaa ainoastaan lukea tiedostosta yhden tähän tiedostoon tallennetun tavun, mutta kyseessä ei ole tiedoston ensimmäinen vaan vasta 2152. tavu. Käykää läpi kaikki käyttöjärjestelmän, laitteiston ja tiedostojärjestelmän piirteet, jotka tämän tehtävän suorittamiseen osallistuvat ja kertokaa mitä kaikkea järjestelmässä tapahtuu. Pohtikaa ja perustelkaa millaista tiedoston avausta (eksplisiittinen vai implisiittinen) käytätte. Eksplisiittinen tiedoston avaus tarkoittaa, että ohjelma täytyy erityisellä palvelupyynnöllä pyytää tiedoston avaamista ja sulkemista. Implisiittisessä avauksessa käyttöjärjestelmä avaa tiedoston, kun prosessi käyttää tiedostoa ensimmäisen kerran ja KJ sulkee tiedoston prosessin suorituksen päättyessä. Muistakaa ottaa kantaa myös hakemistorakenteeseen ja sen käyttöön tiedostoa avattaessa sekä tiedoston käyttötapojen kuvaamiseen. Tiedosto JEMMA on tallennettu FAT-tiedostojärjestelmää käyttävälle levylle. FAT-tiedostojärjestelmähän käsittelee levyä ikäänkuin se olisi jatkuva levyn ulkoreunasta alkava varausyksikköjen (lohkojen) muodostama yksiulotteinen taulukko. Ensin numeroidaan ylimmän levypinnan uloimman uran lohkot, sitten seuraavan levypinnan uloimman uran lohkot jne. Tämän jälkeen numeroidaan ylimmän levypinnan toiseksi uloimman uran lohkot jne. Levyllä, jonne JEMMA on tallennettu, on kaksi levypintaa (numerot 0 ja 1), kummallakin pinnalla on 80 uraa (numerot 0..79 ulkoapäin lukien). Urat jakaantuvat 18:aan sektoriin (numerot 1..18). Sekä sektorin että lohkon koko on 512 tavua. Levyn alusta on varattu 1 sektori boottitietuetta varten, yhteensä 18 sektoria varaustaululle ja sen kopiolle (FAT, file allocation table) sekä 14 sektoria juurihakemistolle. Hakemistoalkiossa on tiedostonimen ja attribuuttien lisäksi vain tiedoston ensimmäisen lohkon numero. Loput tiedoston lohkot käyvät ilmi seuraamalla varaustaulussa ylläpidettyä ketjutusta. Tiedoston JEMMA ensimmäinen lohko on varausyksikössä 44, ja varaustaulun sisältö ko. kohdassa: 43: 44: 45 45: 46 46: 50 47: 48: 49: 50: 51 51: 52 52: 60 Kertokaa läpikäyntinne sillä tarkkuudella, että siitä käy ilmi miltä levypinnalta, uralta ja sektorilta tuo haluttu 2152. tavu löytyy. Pitäkää huoli, että selitys kertoo täsmällisesti miten tuo tieto kulkee käyttöjärjestelmän ja levyn välillä. Yleisenä lisäpohdintana voisitte vielä miettiä mitä FAT-tiedostojärjestelmälle tapahtuu, jos vapaata levytilaa osoittava taulu tai linkitetty lista katoaa levyn vikaantumisen vuoksi? Onko jotain tehtävissä, jotta tiedostoja voidaan käyttää tai levylle vielä turvallisesti kirjoittaa? |
B - PERUSTELKAA PORUKALLA TARKISTUSKYSYMYKSIÄ Kehittäkää viisi aihepiiriin liittyvää tarkistuskysymystä / keskeistä asiaa pohtivaa tehtävää, sekä perustelkaa miksi kysymyksiinne on tärkeää osata vastata. Saatte valita myös kirjan / luentokalvojen ja harjoitusten kysymyksistä. Tässä kohdassa on tärkeämpää kehittää hyvät perustelut kuin keksiä pyöriviä esineitä uudelleen. Välttäkää myös 'trivial-pursuit'-tyyppisiä yksittäisiä detaljitietoja testaavia kysymyksiä. Hyvä tarkistuskysymys on sellainen, johon vastaaminen vaatii suuremman kokonaisuuden ymmärtämistä. Vihjaiskaa, jos joku kohta kaipaa mielestänne tarkennusta, asiaan voidaan palata luennolla. |
C - TEHKÄÄ PORUKALLA EVALUOINTIA / ITSEARVIOINTIA Tiimityönä: Täyttäkää oheinen lomake 3 ja jättäkää se luennoijalle / laatikkoon ryhmän raportin mukana. Lomaketta jaetaan harjoitusryhmässä. Kyselyllä on kaksi tarkoitusta: (1) kerätä tietoa tehtävien tekemisen onnistumisesta opintopiireissä ja (2) auttaa opintopiiriä oman toiminnan parantamisessa. Arvostamme lyhyitä vastauksia, joihin olennainen on kiteytetty. Pyrkikää olemaan avoimia. Paneutukaa palautteen antamiseen huolella, vastatkaa kaikkiin kohtiin ja perustelkaa mielipiteitänne. Palautteen kattavuus (ts. onko kaikkiin kohtiin vastattu ajatuksella) arvioidaan (0, 1, tai 2), sen sijaan palautteen sisällöllä ei ole vaikutusta arviointiin. Muuta palautetta / kommentteja voitte lähettää milloin tahansa kurssin uutisryhmään hy.opiskelu.tktl.kj (toivottavasti saamme keskustelua aikaiseksi), tai kertoa suoraan kurssin vetäjille suullisesti, sähköisesti tai kirjallisesti. |
|