|
OSION
TAVOITTEET
Osion tavoitteena on hahmottaa
käyttöjärjestelmän ja laitteiston yhteistoiminta
niiden suorittaessa käyttäjän pyytämää
ohjelmaa prosessina muiden joukossa.
Tarkoituksena on palauttaa mieleen laitteiston keskeiset komponentit sekä prosessorin toimintaidea, ts. kuinka prosessori suorittaa yksittäistä ohjelmaa.
Tavoitteena on ymmärtää moniajon aiheuttamat laitteistovaatimukset, sen hyödyt sekä saada yleiskäsitys käyttöjärjestelmän tehtävistä, sen tarjoamista palveluista moniajojärjestelmässä ja siitä kuinka käyttöjärjestelmä koordinoi laitteiston osien käyttöä.
Avainsanat: käskysykli, keskeytysmekanismi, palvelupyyntö, laitteistotuki, KJ:n tehtävät, prosessi
OPPIKIRJAN TEKSTI
LUENTOKALVOT sekä MUUTA MATERIAALIA
Muuta materiaalia: Tanenbaum A.S.: Modern Operating Systems. 2nd ed. 2001. Sivut 1-70. Kirja löytyy myös TKTL:n kirjastosta.
OPINTOPIIRITOIMINTA
Opetusohjelmaan merkityn harjoitusryhmän
ensimmäisessä
kokoontumisessa muodostetaan 4-5 hengen opintopiirejä, jotka
työskentelevät samalla kokoonpanolla koko kurssin ajan. Kukin
opintopiiri nimeää vastuuhenkilön, joka huolehtii mm.
ryhmän
yhteydenpidon sujumisesta ja raporttien toimittamisesta luennoijalle.
Opintopiirit ratkovat yhdessä kunkin osion tehtävän ja
laativat tehtävästä ratkaisusta raportin.
Osion raportti tulee palauttaa kirjallisena luennoijalle huoneen D225 vieressä olevaan lokeroon. Raportin voi palauttaa myös torstain luennon jälkeen. Viimeinen palautusajankohta on 2. tapaamista seuraava maanantaiaamu eli 19.9. klo 12 mennessä.
Palautettavassa raportissa pitää olla:
A - ENNEN RYHMÄN TAPAAMISTA: Laadi KÄSITEKARTTA Ennen ryhmän tapaamista tutustu huolellisesti
osion materiaaliin ja tehtäviin.
Pohdi niitä jo itseksesi ja kirjaa ylös esiin tulleita
ajatuksia,
tuloksia, ongelmia ja pulmia. Jokainen laatii
käsitekartan siihen astisesta
tietämyksestään asian tiimoilta. Ensimmäiselle
kerralle kartan voi siis laatia Tietokoneen tominta -kurssin osaamisen
perusteella. Kartta (tai sen kopio) annetaan ryhmän
vetäjälle. Kurssin assistentit ja luennoija
käyttävät karttoja palautteena harjoitusten ja luentojan
suuntaamisessa. Käsitekartasta (engl. mind-map) on tarkoitus käydä ilmi osion keskeinen käsitteistö ja niiden väliset suhteet. Käsitekarttaa laadittaessa on tarkoitus kaivella esiin juuri tähän osioon liittyvät keskeiset kokonaisuudet ja terminologia (rajaa sopivalle tarkkuustasolle). Asiaa voi lähestyä usealla eri tavalla. Oleellista on laitteiston ja KJ:n toiminnallisuuden, tehtävien ja palvelujen esiintuominen ( ei historiaa). KJ:n toteutuksessa huomioitavat laitteistopiirteet voit ehkä ympätä samaan kuvaan KJ:n kanssa, tai sitten voit tuottaa kaksi erillistä käsitekarttaa. Esimerkin käsitekartasta löydät vaikkapa Avoimen yliopiston ohjeesta "Oppimistaidot" tai Minna Vänskän käsikirjasta "Antoisaan opiskeluun" tai How to do a Mind Map. Koska käsitekartta on hyvin henkilökohtainen tapa
tehdä omia
muistiinpanoja, jokainen ryhmän jäsen laatikoon itselleen
ikioman
käsitekartan. Tehtävän ratkomisen aikana opintopiiri voi
hyödyntää laadittuja käsitekarttoja.
|
B - OPINTOPIIRITEHTÄVÄ Tehtävä on tarkoitettu
kaikkien yhdessä pohdittavaksi. Laatikaa yhdessä raportti ja
raporttiohje on edellä. Muistakaa kuitenkin pohtia asiaa
riittävän syvällisesti: mikä / kuka
tekee? (erityisesti laitteisto vs. KJ), milloin? miksi toimitaan
näin?
mikä voisi mennä pieleen, jos...? jne. Työskentelytapa tällä kurssilla:
KÄYTTÄJÄN PYYTÄMÄN OHJELMAN SUORITTAMINEN Laatikaa opintopiirin raportti, josta käy ilmi mitä
kaikkea järjestelmässä (tämän kurssin ja
TiTo-kurssien sisältöjen valossa) laitteistossa ja
käyttöjärjestelmässä tapahtuu, kun
järjestelmä suorittaa käyttäjän
pyytämää ohjelmaa. Ohjelma on rakenteeltaan varsin
yksinkertainen. Se vain haluaa kirjoittaa yhden sivun kirjoittimelle. Kuvatkaa raportissa yksityiskohtaisesti mitä
järjestelmässä tapahtuu tuohon ohjelman
käynnistämiseen ja toimintaan liittyen. Käynnistämisen yhteydessä on ainakin syytä
käydä läpi ne käyttäjärjestelmä
osat, jotka tähän osallistuvat. Mitä ne tekevät ja
missä järjestyksessä. Suoritusvaiheesta on syytä käydä läpi
ainakin
käsitteiden palvelupyyntö, keskeytys sekä
käskysykli
toiminta ja merkitys. Käskyn suorituksen tarkastelutasoksi
soveltuu parhaiten Tietokoneen toiminta -kurssilla käytetty
abstraktiotaso. Muistakaan olla erityisen huolellisia kertoessanne
mitä näistä toimista tekee laitteisto ja mitkä
kuuluvat käyttöjärjestelmäohjelman omaan toimintaan. Kuvat voivat selventää asiaa.
|
C - PERUSTELKAA PORUKALLA TARKISTUSKYSYMYKSIÄ Kehittäkää viisi aihepiiriin liittyvää tarkistuskysymystä / keskeistä asiaa pohtivaa tehtävää, sekä perustelkaa miksi kysymyksiinne on tärkeää osata vastata ("koska on tärkeää tietää" ei ole perustelu :-). Saatte valita myös kirjan / luentokalvojen ja harjoitusten kysymyksistä. Tässä kohdassa on tärkeämpää kehittää hyvät perustelut kuin keksiä pyöriviä esineitä uudelleen. Välttäkää myös 'trivial-pursuit'-tyyppisiä yksittäisiä detaljitietoja testaavia kysymyksiä. Hyvä tarkistuskysymys on sellainen, johon vastaaminen vaatii suuremman kokonaisuuden ymmärtämistä. Syntyikö asian tiimoilta askarruttavia kysymyksiä tai nousiko esiin ongelmia? Millaisia? Vihjaiskaa, jos joku kohta kaipaa mielestänne tarkennusta, asiaan voidaan palata luennolla. |
D - TEHKÄÄ PORUKALLA EVALUOINTIA / ITSEARVIOINTIA Tiimityönä: Täyttäkää oheinen lomake 1, ja jättäkää se luennoijalle / laatikkoon ryhmän raportin mukana. Lomaketta jaetaan harjoitusryhmässä. Kyselyllä on kaksi tarkoitusta: (1) kerätä tietoa tehtävien tekemisen onnistumisesta opintopiireissä ja (2) auttaa opintopiiriä oman toiminnan parantamisessa. Arvostamme lyhyitä vastauksia, joihin olennainen on kiteytetty. Pyrkikää olemaan avoimia. Paneutukaa palautteen antamiseen huolella ja vastatkaa kaikkiin kohtiin. Palautteen kattavuus (ts. onko kaikkiin kohtiin vastattu ajatuksella) arvioidaan ja se voi vaikuttaa opintopiirin saamaan pistemäärään, sen sijaan palautteen sisällöllä ei ole vaikutusta arviointiin. Muuta palautetta / kommentteja voitte lähettää milloin tahansa kurssin uutisryhmään hy.opiskelu.tktl.kj (toivottavasti saamme keskustelua aikaiseksi), tai kertoa suoraan kurssin vetäjille suullisesti, sähköisesti tai kirjallisesti. |
|