Tietoliikenne I, syksy 2000
Harjoitus 5 (17.-20.10.2000)
-
Miten etäisyysvektorireititys (distance vector routing) ja linkintilareititys
(link state routing) eroavat toisistaan? Käy läpi kaikki linkintilareitityksen
vaiheet.
-
Dijkstran algoritmi reitityksessä
-
Etsi allaolevasta verkosta Dijkstran algoritmia käyttäen kustannuksiltaan pienimmät reitit solmusta A kaikkiin muihin solmuihin.
3
B . . . . . . .F
. . . .
. . . .
3 . 1 . 4 . . 2
. . . .
. 3 . . 3 .
verkko A . . . . . . . D . . . . . . . .E
. . . .
. . . .
. . 2 . 2 .
2 . . . . 1
. . . .
. . . .
C . . . . . . . G
2
-
Laadi löydettyjen reittien perusteella solmulle A:lle reititystaulu, jossa
kullekin solmulle kerrotaan käytettävä ulosmenolinkki ja kustannus solmuun.
Ulosmenolinkit on numeroitu siten, että linkki A:sta B:hen on 1, A:sta D:hen
2 ja A:sta C:hen 3.
-
IP-osoiteista
-
Eräs IP-osoite on heksadesimaalimuodossa C22F1582. Kirjoita se tavanomaisessa
'piste'muodossaan.
-
Kaikkiaan IP-osoitteita on yli 2 miljardia ja Internetissä ei ole vielä
läheskään näin monta osoitteellista laitetta. Kuitenkin eräänä IP:n suurena
ongelmana on ollut IP-osoitteiden loppuminen. Miten tämä on mahdollista? Miten
ongelmaa on pyritty ratkaisemaan?
-
Isäntäkoneen A verkkokerros saa kuljetuskerrokselta kuljetettavaksi
3000 tavua dataa isäntäkoneelle B. A ja B sijaitsevat vierekkäisissä
verkoissa, joiden välissä on reititin. A:n lähiverkossa yhdessä paketissa
voi kuljettaa korkeintaan 1500 tavua dataa ja B on verkossa paketissa voi
kuljettaa korkeintaan 1000 tavua dataa. Oletetaan, että seuraavaksi käytettävä IP-paketin (datasähkeen) numero A:lla on 100.
A - XXXXXXXXX - reititin - XXXXXXXXXXXX - B
verkko a verkko b
maks. 1500 tavua dataa maks. 1000 tavua dataa
Millaisia IP-paketteja A lähettää? Mitä reititin tekee näille paketeille? Millaisia IP-paketteja B vastaanottaa? Esitä lähetettyjen ja vastaanotettujen IP-pakettien pakettien paloitteluun liittyvien otsakekenttien sisältö.
-
Vielä paloittelusta.
-
Jokin alkuperäisen paketin (datasähkeen) osa eli fragmentti voi siirrossa
kadota. Tämän takia fragmenttien kokoajalla on yleensä ajastin, jonka lauettua
keskeneräinen datasähke tuhotaan. Oletetaan, että eräs datasähke
kuljetetaan neljänä fragmenttina. Kolme saapuu ajoissa, mutta neljäs
myöhästyy, jolloin ajastin laukeaa ja datasähke hävitetään.
Jonkin ajan kuluttua se neljäs kuitenkin saapuu paikalle. Mitä
sille pitäisi tehdä?
-
IP-datasähke käyttää
"strict source routing" -optiota, joka määrää datasähkeen kulkemaan tiettyä
reittiä. Tietosähke joudutaan fragmentoimaan. Pitääkö
ko optiotieto kopioida jokaiseen fragmenttiin, vai riittääkö
tiedon sijoitus vain ensimmäiseen?
Miksi?
-
Mihin UDP-protokollaa tarvitaan? Eikö sovellus voisi käyttää suoraan
IP-protokollaa?